Informację które znajdziesz w artykule:

Definicja SEO

SEO ang. Search Engine Optimization - to szereg działań mających na celu poprawę widoczności witryny w organicznych wynikach wyszukiwania. SEO jest procesem mającym za zadanie optymalizację strony pod kątem wyszukiwarek internetowych. SEO stanowi jedynie część procesu pozycjonowania, choć często pojęcia te wykorzystywane są naprzemiennie. Poniżej przedstawię najważniejsze elementy pozycjonowania.

Pierwszy z nich to działania na stronie internetowej (On Site). Wyróżniamy tutaj m.in. analizę i poprawę meta title i description, nagłówków, strukturę serwisu czy nawigację po nim. Sprawdzane są również techniczne aspekty, takie jak szybkość działania witryny, przekierowania oraz obsługa na urządzeniach mobilnych.

Drugim elementem są operacje Off Site - działania link-buildingowe, analiza linkowania czy social media.

Trzecim z elementów jest User Experience (UX) - tutaj analizowane i poprawiane są czynniki wpływające na odbiór Twojej witryny przez użytkowników. Wyszukiwarki w serwisie, filtrowanie produktów czy linkowanie wewnętrzne - to tylko część elementów, na które powinno się zwrócić uwagę przy pozycjonowaniu strony www.

Czwartym elementem, któremu warto się przyjrzeć są aspekty techniczne. Dostęp do poszczególnych stron czy zasobów dla robota crawlującego, aktualna i zoptymalizowana sitemapa oraz optymalizacja ustawień serwera - to wszystko nieodzowne części składowe pracy specjalisty SEO.

Ilość elementów, na które należy zwrócić uwagę w procesie pozycjonowania strony internetowej jest zdecydowanie większa. Dlatego osobom bez doświadczenia z marketingiem internetowym, zalecam skorzystanie z oferty profesjonalnej agencji. Mieliśmy jednak poznać płynące z pozycjonowania zalety dla firmy, więc przechodzimy do sedna.

Zwiększenie widoczności w wynikach organicznych

Jednym z kluczowych dobrodziejstw usługi pozycjonowania jest zwiększenie widoczności naszej strony w wynikach wyszukiwania organicznego. Użytkownik, wpisując frazę kluczową, trafia na naszą stronę i może zapoznać się z naszą firmą, skorzystać z usługi czy zakupić produkt. W pozycjonowaniu nie zajmujemy się wyłącznie frazami kluczowymi, ale również frazami long-tailowymi (frazami długiego ogona), które przeważnie są mniej konkurencyjne i ściślej odpowiadają na oczekiwania użytkowników posiadając przy tym wysoki współczynnik konwersji. Frazy główne, jak również longtailowe, mogą ewoluować, dlatego konieczna jest ich ciągła analiza. Strona wyświetlać może się nie tylko na frazy główne, sprzedażowe, ale również te o charakterze informacyjnym. Doskonałym sposobem na przyciągnięcie użytkowników jest tworzenie oryginalnego contentu w postaci np. bloga czy poradników.

Wzrost wyświetleń i wejść z wyników organicznych
Wzrost wyświetleń i wejść z wyników organicznych.

Większa liczba odwiedzających naszą witrynę

Wzrost widoczności w wynikach wyszukiwania przekłada się na liczbę osób decydujących się na odwiedzenie naszej strony. Im więcej osób wejdzie na naszą witrynę, tym większa szansa, że użytkownik skorzysta z naszych usług, kupi jeden z produktów, a może na początek zwyczajnie dowie się o istnieniu firmy. W procesie pozycjonowania warto zadbać o to, aby użytkownik trafiając na witrynę został na niej jak najdłużej, znajdując poszukiwaną informację, produkt czy usługę. W pozycjonowaniu bardzo ważnym elementem jest również proces linkbuildingu, pozwalający użytkownikom na znalezienie informacji o naszej firmie czy jej usłudze na portalach zewnętrznych. Agencja proponuje plan linkbuildngowy opracowany na podstawie analizy konkurencyjnych stron. Przygotowywane są wytyczne dotyczące źródeł pozyskania linków, ich ilości czy odpowiedniego zastosowania.

Budowanie zaufanie do marki/strony

Użytkownicy trafiający na stronę z wyników organicznych zdecydowanie częściej są skłonni zapoznać się z naszą ofertą. Wiąże się to również z tym, że firmy które znajdują się wyżej w wynikach organicznych budzą większe zaufanie użytkowników. W związaku ze stale rosnąca ilością sklepów i firm usługowych, trudno jest zbudować świadomość istnienia naszej marki bez odpowiednich działań pozycjonerskich. Internauci trafiając na naszą stronę i korzystając z naszych usług, mogą pozostawić opinie o firmie czy polecić ofertę innej osobie. Dodatkowo, użytkownicy są bardziej skłonni do powrotu na naszą stronę w przyszłości.

Rosnące zyski firmy ze sprzedaży internetowej
Rosnące zyski firmy ze sprzedaży internetowej.

Większy zysk dla firmy

Poprzednie punkty pokazały nam, że dzięki odpowiednio dobranym działaniom, nasza strona zdecydowanie częściej będzie pokazywana w wynikach organicznych. Profesjonalnie zaplanowane działania zwiększą liczbę odwiedzających naszą stronę. Nie zapominajmy o tym, do czego ma to prowadzić, gdyż nadrzędnym celem jest zwiększenie zysków przedsiębiorstwa. Bez znaczenia czy prowadzisz sklep internetowy czy firmę usługową, to jej zadaniem jest pozyskanie jak największej liczby klientów, którzy skłonni są kupić produkt lub skorzystać z usługi. Samo zwiększenie liczby klientów to nie wszystko. Ważna jest również analiza ich zachowania na stronie czy sprawdzenie całego procesu zakupowego. Dzięki takim działaniom można wyeliminować elementy wpływające na wysoki współczynnik odrzuceń, np. poprzez skrócenie czy ułatwienie procesu zakupowego.

Niższe koszty długoterminowe

Skorzystanie z usługi pozycjonowania jest w długim okresie zdecydowanie tańsze. Pierwsze efekty w zależności od branży widać już w ciągu kilku pierwszych miesięcy działań. Dla porównania, reklama w Google Ads przynosi rezultaty już w momencie jej prawidłowej konfiguracji i uruchomienia, jednak same jej koszty są często wielokrotnie wyższe niż w przypadku zdecydowania się na pozycjonowanie. Po kilku miesiącach pozycjonowania, wyraźniej widać pozytywne efekty prowadzonych działań. Może być to większa liczba zamówień, odebranych telefonów czy wypełnionych formularzy kontaktowych.

Długotrwałe rezultaty pozycjonowania

Nawet po zakończonym pozycjonowaniu nasze frazy przez dłuższy czas powinny utrzymywać się na zbliżonych pozycjach. Warto jednak pamiętać, że żadna zmiana algorytmu lub działania firm konkurencyjnych nie powinna zostać bez naszej odpowiedzi. W przypadku pozycjonowania, zoptymalizowane już wcześniej podstrony, wymagać mogą korekt optymalizacyjnych dopasowanych do zmieniających się algorytmów wyszukiwarek czy oczekiwań ich użytkowników.

Możliwość zmierzenia efektów

W przypadku pozycjonowania, często pojawia się pytanie klientów o możliwość zmierzenia efektywności prowadzonych działań. Odpowiednia konfiguracja narzędzi analitycznych jest tu kluczowa. Możemy sprawdzać nie tylko pozycję danej frazy przy pomocy jednego z dostępnych na rynku monitoringów pozycji w Google , ale również z wykorzystaniem narzędzi, takich jak Google Search Console czy Google Analytics. W przypadku Google Analytics ogromnie ważna jest jego konfiguracja. Wykluczenie adresów firmowych i zablokowanie bramek płatności w źródle ruchu to tylko część elementów, o których należy pamiętać. Wzrost ruchu z kanałów organicznych stanowi wskazówkę, że przygotowana w przypadku naszej strony strategia jest odpowiednia. W sytuacji, gdy np. pozycja fraz rośnie a ruch na stronie się nie zwiększa, konieczna może okazać się korekta fraz, które zostały wybrane za kluczowe.

Możliwość zmierzenia efektów pozycjonowania
Możliwość zmierzenia efektów pozycjonowania.

Elastyczna oferta pozycjonowania

Rozważając decyzję o skorzystaniu z usługi pozycjonowania, warto zwrócić uwagę na elastyczność oferty agencji. Zupełnie odmiennych budżetów wymagać będą duże sklepy ze sporą konkurencją na rynku, a zdecydowanie mniejsze kwoty przeznaczy właściciel małej firmy usługowej działającej lokalnie. Elastyczna oferta dotyczy również biznesów sezonowych. Sklepy ze sprzętem narciarskim czy basenami ogrodowymi działają najprężniej w ściśle określonych porach roku. To właśnie do zadań agencji lub specjalisty należeć będzie określenie, kiedy należy prace zintensyfikować, a co za tym idzie podnieść budżet, a kiedy starać się jedynie podtrzymać uzyskane efekty.

Większy zwrot z inwestycji

Doskonałym sposobem mierzenia efektywności z działań marketingowych jest współczynnik ROI. Czym jest jednak ROI? Z angielskiego Return of Invest, czyli wskaźnik rentowności stosowany w celu zmierzenia efektywności działań, w tym przypadku pozycjonowania. Użytkownicy wyszukiwarek znacznie częściej decydują się na skorzystanie z oferty, którą znajdą wśród wyników organicznych, niż w przypadku reklam płatnych wyświetlanych w SERP-ach.
Sprawdzanie wskaźnika ROI jest kluczowe dla wszystkich działań marketingowych. Pozwala to na określenie, który rodzaj reklamy jest dla danej firmy najbardziej opłacalny. Najlepszy dla firmy typ reklamy , może być uzależniony np. od branży czy regionu, w którym działa dane przedsiębiorstwo.

Poznanie oczekiwań klientów

Zrozumienie jakich fraz szukają w wyszukiwarkach użytkownicy, posiada niebagatelne znaczenie dla każdego biznesu. Ciągła kontrola zmieniających się trendów i oczekiwań użytkowników jest kluczem do sukcesu. Z pomocą przychodzi nam szereg narzędzi, z których korzystają specjaliści SEO. Poznanie oczekiwań klientów brzmi enigmatycznie, co więc kryje się pod tym zadaniem?
Starając się dopasować do preferencji potencjalnych kupców, możemy na swojej stronie zmienić opisy artykułów np. tak, aby przedstawiały one wymiary produktów lub ich dodatkowe cechy. Analizując wyszukiwania użytkowników, możemy trafić na nową grupę klientów, dla których dotychczas nie mieliśmy specjalnie przygotowanej oferty. Przykładowo, w sklepie z odzieżą damską brakowało nam ubrań dla kobiet w ciąży, czy w sklepie z obuwiem mieliśmy niewielki wybór obuwia sportowego. W opisie produktu warto rozważyć dołączenie precyzyjnej informacji na temat jego przeznaczenia. W przypadku sklepu z aparatami fotograficznymi, różne modele mogą być adresowane do profesjonalistów lub wystarczają jedynie do amatorskiej fotografii. Poszukując dodatkowego ruchu na swojej stronie, konieczne jest poznanie oczekiwań klientów, a to najłatwiejsze jest właśnie przy okazji pozycjonowania.

Podsumowanie

Pozycjonowanie stanowi doskonały wybór zarówno dla firm działających lokalnie, jak również w e-commerce, której rynkiem jest cały kraj. W zależności od rodzaju prowadzonej działalności, efekty pozycjonowania przychodzą po różnym czasie, jednak utrzymują się one dość długo. Prawidłowo zaplanowane działania pozwolą na poprawę widoczności Twojej witryny w wyszukiwarkach, a co za tym idzie - zwiększą przychody firmy. Pamiętaj również, że oferta na pozycjonowanie zależna jest od konkurencyjnych firm i jest ona dopasowywana indywidualnie. Zapraszam do komentowania i dzielenia się innymi zaletami pozycjonowania, które to Wy uważacie za najważniejsze.