Spis treści

Aby nie dopuścić do sytuacji, w której możesz zostać oszukany, sprawdź garść informacji na temat tego, jak działają oszuści, którzy ostrzą zęby na właścicieli wizytówek Google. Poznaj 6 sposobów wyłudzenia "na wizytówkę".

Google od wielu lat wychodzi naprzeciw oczekiwaniom przedsiębiorców i by było im łatwiej docierać do potencjalnych Klientów, stworzył narzędzie, które im to ułatwia – wizytówki Google, na które trafiać ma potencjalny klient poszukujący odpowiedniej firmy z konkretnej branży.

Warto podkreślić już na samym początku, że wizytówka Google to narzędzie w 100% darmowe, a co za tym idzie, wszelkie czynności na nim wykonywane są nieodpłatne. Dlatego, jeśli docierają do Ciebie niepokojące informacje lub ktoś dzwoni do Ciebie i mówi, że wizytówka zniknie z wyników wyszukiwania, jeśli nie dokonasz opłaty, stajesz się potencjalną ofiarą oszusta.

Pamiętaj! Zawsze weryfikuj takie telefony, czy maile, które są według Ciebie podejrzane! Jak to zrobić? Jeśli współpracujesz z agencją, która zarządza profilem Twojej wizytówki Google, skontaktuj się z opiekunem, który pomoże Ci zweryfikować tę sytuację. Pracownicy agencji to specjaliści od marketingu internetowego i takie przypadki jak próby wyłudzenia, czy działania oszustów są dla nich chlebem powszednim. Natomiast jeśli zajmujesz się profilem wizytówki samodzielnie, skontaktuj się z pracownikiem Suppotu Google. Okazja czyni złodzieja, a pośpiech to najgorszy doradca, dlatego podejrzane akcje zawsze sprawdzaj w rzetelnym źródle.

Możesz także zapisać się do naszej grupy na Facebooku Top 1 w Mapach i poprosić społeczność o pomoc w weryfikacji maila lub telefonu, który otrzymałeś.

Oszustwa, których celem są użytkownicy Map Google wbrew pozorom są bardzo powszechne. Wizytówkowi oszuści są bardzo kreatywni w wymyślaniu kolejnych sposobów na wyłudzenie pieniędzy. Narzędzie to daje ogromne możliwości, a co za tym idzie, pojawia się całe mnóstwo sposobów na próby pozyskania pieniędzy od właścicieli wizytówek w nieuczciwy sposób.

To, co warto tutaj zaznaczyć, to fakt, że Google czasem kontaktuje się z właścicielami wizytówki, ale tylko po to, by zweryfikować, czy firma faktycznie istnieje w danym miejscu. Kontakt z Google najczęściej odbywa się telefonicznie lub drogą elektroniczną, przez oficjalny mail. Jeśli masz wątpliwości czy rozmawiasz z pracownikiem Google, możesz to sprawdzić tutaj.

wizytowka

1. Metoda na "Reprezentujemy Google"

Czy otrzymałeś kiedyś telefon od osoby, która rozpoczęła wiadomość od słów: "Jesteśmy firmą, która reprezentuje Google"? A w dalszej części rozmowy pada prośba o uiszczenie opłaty pod jakimś błahym zazwyczaj powodem? Tak? W takim razie próbowano na Tobie metody na "reprezentanta". Jest to oszustwo, które stosowane jest nader powszechnie. Występuje w dwóch wariantach: rozmowy telefonicznej oraz wiadomości mailowej, z domeną google.com. Niestety w tym momencie nawet ta domena nie daje nam 100% pewności, że jest to pracownik Google. Dlaczego adres z tą końcówką jest niewiarygodny? A to dlatego, że oszuści są coraz sprytniejsi i doskonale wiedzą, jak podszywać się pod niektóre firmy. Takie działanie zwane jest e-mail spoofingiem i polega na podszywaniu się pod inne przedsiębiorstwa.

Jak to zweryfikować?

Weryfikacja tego typu oszustwa jest bardzo prosta. Możesz to zrobić na dwa sposoby:

  1. Jeśli współpracujesz z agencją, koniecznie powiadom ich o takim zajściu, dzięki temu sprawa zostanie szybko zweryfikowana.
  2. Jeśli prowadzisz profil wizytówki samodzielnie — koniecznie zgłoś tę sprawę do Supportu Google.
  3. Napisz na naszej grupie i zapytaj społeczność — Top 1 w Mapach.

pani w czerwonym swetrze rozmawia przez telefon

2. Opłata za wyświetlanie wizytówki Google

To o czym już zostało wspomniane w tym artykule to fakt, że takie narzędzie, jakim jest wizytówka Google, jest darmowe! Dlatego za utworzenie profilu wizytówki nie są pobierane żadne opłaty. Warto to tutaj podkreślić, bo wielu przedsiębiorców przez to, że nie mają czasu na weryfikację tej informacji wpadają w pułapkę, którą umiejętnie zastawiają na nich oszuści.

Podobnie jak w poprzednim punkcie metoda oszustwa przebiega drogą telefoniczną, podczas której oszust, będzie manipulować rozmową w taki sposób, by skłonić przedsiębiorcę do zapłacenia, najczęściej niezbyt wysokiej faktury za wyświetlanie wizytówki. Kwota będzie się wahać w granicach kilkaset złotych, a nie przekraczając tysiąca. Niestety z tym nieuczciwym procederem można spotkać się w każdej branży zwłaszcza na lokalnym rynku, czyli na obszarze, w jakim specjalizuje się wizytówka.

Warto także zwrócić uwagę na fakt, że termin płatności zazwyczaj będzie bardzo krótki. Przykładową wiadomością, jaką możesz otrzymać może być następująca treść: "Jesteśmy przedstawicielami firmy Google, z pewnością wiesz, że dbamy o naszych Klientów, oraz o to by profile wizytówek wyświetlały się w wynikach wyszukiwania. Właśnie utworzyłeś wizytówkę, pamiętaj, że należy wnieść opłatę wysokości 350 zł do 4 grudnia, by Twój profil nadal się wyświetlał."

platnosc online

3. Szantaż: "Zapłać za wizytówkę Google albo zostanie ona usunięta!"

Kolejnym, bardzo popularnym sposobem oszustów jest szantaż – żądanie opłaty w zamian za wyświetlanie się wizytówki w wynikach wyszukiwarki. Metoda ta najczęściej wiąże się z rzekomym wygasaniem abonamentu na wizytówkę, który należy wedle tej metody niezwłocznie przedłużyć dokonując wpłaty, najczęściej z krótkim terminem zapłaty. Jest to metoda, która będzie zakładała przedłużenie ważności wizytówki. W tym przypadku wizytówkowi naciągacze straszą właściciela profilu, że jeśli nie dokona on wpłaty we wskazanym terminie, wizytówka zostanie usunięta i nie będzie pojawiać się w wynikach wyszukiwania.

Jest to oczywiście nieprawdą! Google nigdy nie pobierał i nie pobiera opłaty za wyświetlanie się profilu; jedyną płatną formą są reklamy Google Ads, ale te konfigurujesz sam lub zlecasz to zewnętrznej agencji. W wyszukiwarce Google Twoja wizytówka nie będzie się wyświetlać, chyba że samodzielnie ją usuniesz. Co więcej, wizytówka zniknie (przestanie się wyświetlać), gdy zostanie zawieszona przez Google za naruszenie ogólnoprzyjętych zasad, o czym zostaniesz poinformowany drogą mailową przez Google w chwili, gdy profil zostanie zawieszony. Wizytówka firmy nie może zatem zostać usunięta przez osoby, które nie mają do niej dostępu.

Pamiętaj! Google nigdy nie zażąda od Ciebie uiszczenia opłaty!

E-book

Popraw widoczność swojej firmy w Mapach Google

Prowadzisz lokalną działalność? Koniecznie pobierz darmowy e-book, w którym pokażemy Ci, jak optymalizować wizytówkę Google, aby zdobyć nowych klientów.

Pobierz e-booka

4. Szantaż: "Zapłać albo na profil Twojej wizytówki dodamy 50 negatywnych opinii"

Drugą metodą z zakresu szantażu wizytówkowych oszustów jest, mail, w którym przedsiębiorca jest informowany, że jeśli nie wpłaci określonej sumy na podane konto w przeciągu kilku dni, to na jego profil wizytówki wpłynie masa negatywnych, oczywiście nieprawdziwych, opinii. Wiele osób wówczas nie wie, co zrobić, utrata dobrego wizerunku w oczach klientów, to najgorsze co może się stać. Co zrobić, gdy znajdziemy się w takiej sytuacji? W pierwszej kolejności na pewno nie podejmować się płatności ani też nie odpowiadać na mail, czy też inną wiadomość typu SMS. Następnie należy taką sprawę zgłosić do odpowiednich organów np. na Policję, bo tego typu wiadomości, to groźby karalne.

ręce hakera piszące na klawiaturze

5. "Opiekowałem się Twoją wizytówką Google — zapłać!"

Wizytówka Google to takie narzędzie, do którego możesz przydzielić dostęp np. gdy współpracujesz z agencją marketingową. Wówczas wizytówka Google Business Profile może być zarządzana przez osobę, której przyznasz dostępy. Wtedy i tylko wtedy, ktoś może faktycznie opiekować się i zarządzać profilem Twojej firmy w Mapach Google.

Oszust od zawsze żeruje na niewiedzy swoich ofiar, zatem jeśli od początku prowadzisz wizytówkę sam i nikomu nie przyznawałeś dostępu, a ktoś informuje Cię, że "opiekował się" profilem wizytówki Google, to możesz być pewien, że jest to próba perfidnego oszustwa.

6. Dodanie pinezki w Mapach Google — płatna usługa dodatkowa?

Wizytówkę Google charakteryzuje to, że jest narzędziem wszechstronnym. Połączona jest nie tylko ze stroną internetową właściciela, ale także z Mapami Google. Działanie na wizytówce nie wymaga dodatkowych opłat, bo jak to już zostało parokrotnie wspomniane wizytówka Google, jest narzędziem darmowym (zapłacić możesz komuś za obsługę wizytówki Google, jednak jest to Twoja dobrowolna decyzja, nie przymus od Google). Ciekawą usługą, o której z pewnością większość z Was wie, albo nie zdawało sobie z niej sprawy jest fakt, że na wizytówce można mieć pinezkę w Mapach Google, dzięki czemu jest bardziej widoczna w wynikach wyszukiwania. Wizytówki Google Business Profile od razu po zakończeniu weryfikacji pojawiają się na mapie z pinezką wskazującą lokalizację firmy.

Niestety, także i ta opcja, jaką jest dodanie pinezki, jest wykorzystywana w sposób nieuczciwy przez oszustów. Zapamiętaj, że opcja ta, jest także całkowicie darmowa i Google nie poprosi Cię o uiszczenie opłaty, a pinezka pojawia się w mapach w momencie, gdy założysz swoją wizytówkę i dodasz do niej adres.

czerwona pinezka

Ciekawostka: "Nie można pozycjonować profilu wizytówki"

Coraz częściej pojawiającym się w sieci zapytaniem jest: "Czy wizytówkę Google da się pozycjonować?". Dzieje się tak, ze względu na istną plagę oszustów, którzy obiecywali wysokie pozycje właścicielom wizytówek, po czym po dokonaniu opłaty znikali razem z pieniędzmi. Dlatego też coraz częściej wiele osób szuka informacji w sieci, trafiając na "ekspertów", którzy nie dość, że nie mają nic we wspólnego z wizytówkami, to jeszcze nie wiedzą, na czym polega pozycjonowanie wizytówki. Niestety wiele osób ufa ich wiedzy, nie weryfikując jej w innych źródłach.

W sieci często możemy natknąć się na opinie, że nie ma czegoś takiego jak pozycjonowanie wizytówki i że każdy kto to oferuje jest oszustem. Wizytówka Google może być pozycjonowana podobnie jak strona internetowa, a informacje o tym, jak algorytmy ustalają rankingi znajdziesz nawet w artykułach Google — sprawdź!

Pragniemy tę wiedzę uściślić i wskazać, że zarządzanie wizytówką, a co za nim idzie pozycjonowanie jest jak najbardziej możliwe. Potwierdza to rzesza naszych zadowolonych klientów.

Bądź czujny na tego typu komentarze, telefony, wiadomości, czy porady! Zawsze weryfikuj osoby, z którymi się kontaktujesz, zwłaszcza kiedy nie masz pewności z kim rozmawiasz.

tarcza

Podsumowanie

Wizytówka Google jest darmowym narzędziem, które z dnia na dzień zyskuje na popularności. Wzrost widoczności w Mapach Google niesie ze sobą także konsekwencje w postaci próby oszustwa na wszelkie możliwe sposoby — kreatywność oszustów nie zna granic. Należy jednak pamiętać, że wizytówka Google jest narzędziem, które nie wymaga dodatkowych opłat! Widoczność wizytówki Google i jej założenie jest i zawsze było darmowe!

A czy Ty korzystasz z własnej wizytówki? A może spotkałeś się kiedyś z próbą wyłudzenia? Pamiętaj, że oszuści wykorzystują niewiedzę przedsiębiorców, a oszustwa związane z wizytówką można łatwo zweryfikować. Potrzebujesz pomocy w podobnej sprawie? Skontaktuj się z nami! Z chęcią pomożemy!

E-book

Popraw widoczność swojej firmy w Mapach Google

Prowadzisz lokalną działalność? Koniecznie pobierz darmowy e-book, w którym pokażemy Ci, jak optymalizować wizytówkę Google, aby zdobyć nowych klientów.

Pobierz e-booka