Spis treści

Zaktualizowanie obecnej treści

Jeśli posiadasz na swojej stronie bloga (jeśli nie, to warto się na niego zdecydować), to ciekawym pomysłem będzie prześledzenie aktualnych wpisów blogowych i wybranie tych, które generują największy ruch w wynikach organicznych lub mają ku temu potencjał. Wybrane wpisy należy nieco zoptymalizować, co może przełożyć się na wyższe pozycje artykułu w wynikach organicznych. Wzrost pozycji z kolei przełoży się na zwiększenie ruchu.

Dotrzyj do nowych klientów dzięki pozycjonowaniu w Google

Zamów bezpłatną wycenę!

(czytaj więcej) Twoja zgoda jest dobrowolna, ale niezbędna do obsługi Twojego zapytania ofertowego. Na podstawie wyrażonej zgody możemy kontaktować się z Tobą za pośrednictwem e-maila w celach marketingowych lub telefonu w celu obsługi Twojego zapytania ofertowego. Administratorem Twoich danych osobowych jest KS Sp. z o.o., z siedzibą w Gorzycach 141, 38-230 Nowy Żmigród, NIP: 6852338589. Gwarantujemy przestrzeganie wszystkich Twoich praw wynikających z ogólnego rozporządzenia o ochronie danych (RODO) oraz Prawa komunikacji elektronicznej, w tym prawa do dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania Twoich danych, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych osobowych (szczegóły znajdziesz w naszej Polityce Prywatności), a także cofnięcia zgody na przesyłanie informacji handlowych i marketing bezpośredni. (zwiń)

Do analizy warto wykorzystać darmowe narzędzie Google Search Console pod warunkiem, iż jest zintegrowane z Twoją stroną, ponieważ w innym wypadku nie zobaczysz potrzebnych Ci danych. Do selekcji artykułów można także posłużyć się darmową wersją narzędzia Ahfers.

Jeśli dany artykuł jest przestarzały czy też nieaktualny, to należy go uzupełnić o najnowsze informacje, lub o dodatkowe treści, których oczekują użytkownicy. Wpisy na Twoim blogu powinny być unikalne i wysokiej jakości, także zadbaj o ich merytorykę.

Jeśli posiadasz bloga firmowego, zadbaj o to, by artykuły znajdujące się na nim były tematycznie powiązane z tym co sprzedajesz lub oferujesz. Pamiętaj, aby publikowane treści były pisane dla użytkowników i aby spełniały ich oczekiwania. Warto pisać artykuły, które pozwolą użytkownikom rozwiązać ich problem. Często rozwiązaniem ich problemu będzie produkt lub usługa, jakie oferujesz. Nie pisz dla robotów. Więcej na temat tworzenia wartościowej treści zgodnie z najnowszą aktualizacją algorytmu Google przeczytasz na stronie https://developers.google.com/search/blog/2022/08/helpful-content-update.

Zadbaj o artykuły pod kątem wizualnym, tak aby treści podzielone były na niewielkie akapity, aby zawierały nagłówki, listy wypunktowane, cytaty, ciekawe zdjęcia oraz infografiki. Takie treści mogą być częściej udostępniane przez czytelników - czy to na ich mediach społecznościowych czy prywatnych blogach.

Przy poprawianiu obecnych artykułów czy też prowadzeniu bloga, warto dodać CTA (ang. Call to Action) typu “Spodobał Ci się artykuł? Podziel się nim!”. Może być w formie przycisku jak i tekstu. CTA ma celu wezwać użytkownika do działania, by wykonał określoną reakcję w tym przypadku do podzielenia się artykułem na przykład na swoich social mediach.

Przy aktualizacji treści nie zapomnij także o zasadach SEO. Meta tagi, opisy alternatywne zamieszczonych grafik czy linkowanie wewnętrzne pozwolą Ci osiągnąć wyższą pozycję w wynikach wyszukiwania, a to z kolei przybliży Cię do pozyskania darmowego linka.

Pamiętaj, im wyżej Twoje treści będą znajdować się w wynikach wyszukiwaniach, tym ruch na nich będzie większy, a im większy ruch, tym większa szansa na to, aby ktoś czytających udostępnił materiał dalej.

Tworzenie infografiki

Infografika to sposób na przedstawienie zawartych w treści informacji za pomocą wizualizacji. W dobie ciągłego pośpiechu większość tekstów nie zostanie nigdy przeczytana, za to dobrze i ciekawie przygotowana infografika zapadnie w pamięć. Co ważniejsze dla nas - może ona zostać wykorzystana na innym portalu z podlinkowaniem źródła pochodzenia.

Do tworzenia infografik możesz wykorzystać proste i bardzo intuicyjne narzędzie, jakim jest Canva. Możesz również takie zadanie zlecić profesjonalnym grafikom, lecz tutaj trzeba się liczyć z dodatkowymi kosztami.

Najważniejsze przy tworzeniu infografik jest to, aby zawierały prawdziwe informacje. Należy również zadbać o ich atrakcyjność.

Przedstawiając dane powiązane z Twoją branżą za pomocą wizualizacji, tak naprawdę tworzysz ciekawą i przydatną treść dla innych użytkowników, którzy mogą ją wykorzystać na przykład we własnych artykułach, oznaczając Ciebie jako autora. Mogą także w ramach podziękowania dodać link do źródła - czyli do Twojej strony.

Poniżej przedstawiona jest przykładowa infografika stworzona przez naszego grafika przedstawiająca 22 porady na organizację dnia pracy. Infografika jest czytelna dla użytkowników, przejrzysta, a przede wszystkim przydatna.

22 sposoby na organizacje dnia pracy
22 sposoby na organizacje dnia pracy - infografika

Wpisy gościnne

Ciekawym sposobem na zdobycie darmowego linku do swojej strony, jest publikacja własnego contentu w ramach wpisów gościnnych. Idealnie jest nawiązać współpracę z blogami, które posiadają ruch i są powiązane z Twoim biznesem, gdyż to może wpłynąć pozytywnie na końcowy efekt linkowania zewnętrznego.

Skontaktuj się z serwisem, zaproponuj wymianę i przedstaw obustronną wartość takiej współpracy. Oczywiście możesz wcześniej sprawdzić, czy na tym portalu są już artykuły opublikowane w ramach takich wymian, co może zwiększyć skuteczność całej akcji.

Częstą praktyką serwisów umożliwiających guest posting jest oznaczanie treści pochodzących z zewnątrz notką o autorze. Blogerzy również zazwyczaj wysyłają newsletter bądź dodają post w social mediach, informujący o nowym wpisie na blogu i tam również mogą wspomnieć, że artykuł powstał w ramach współpracy z daną osobą czy firmą. Przygotowanie merytorycznego tekstu zwiększy szanse na powodzenie takiej wymiany. Plusem jest to, iż dzięki takiej współpracy budujesz nowe relacje z osobami z branży, a to może pomóc Ci zdobyć kolejne linki zewnętrzne w przyszłości.

Współpraca z blogerami

Jesteś ekspertem bądź specjalistą w danej dziedzinie? Znasz się na tym co robisz i oferujesz swoim klientom? Możesz skontaktować się z blogerem i poprosić o wywiad lub stworzenie wspólnie ciekawego artykułu. Możesz również zaproponować wymianę artykułów lub wzmianek na blogu. Jeśli posiadasz sklep internetowy z produktami, to możesz zaproponować produkt w zamian za wpis z linkiem do Twojej strony.

współpraca z blogerami
Współpraca z blogerami

Case study

To nic innego jak przedstawienie efektów Twojej pracy zakończonej sukcesem oraz zaprezentowanie wyników swoim odbiorcom. Należy przedstawić, w jaki sposób zrealizowałeś zadanie i do czego, to doprowadziło. Możesz przedstawić na swojej stronie realne rezultaty, jakie przyniosła Twoja praca.

Tworząc Case Study, staraj się, aby wyglądało jak najlepiej, to znaczy zadbaj o zdjęcia, infografiki, przedstaw, dla jakiego klienta wykonywałeś dane zadanie (nie zapomnij poprosić go o zgodę na wykorzystanie jego loga i nazwy), problem, z jakim się zmagałeś, a na koniec podaj rozwiązanie i wnioski.

Dzięki tej metodzie możesz przekonać swoich potencjalnych klientów, do tego, aby to właśnie z Twoją firmą zaczęli współpracować, ponieważ zobaczą jakie korzyści mogą płynąć ze współpracy.

Dobrze opisana analiza przypadku to także sposób na linka. Użytkownicy chętnie podzielą się odnośnikiem do strony, jeżeli będzie ona dla nich pomocna. Dodatkowo możesz również spróbować pozyskać linka na stronie firmy, której dotyczy case study.

Baza pojęć

Coraz częściej można napotkać na stronach firm bazę definicji powiązanych z ich branżą. To świetny pomysł, ponieważ tworzysz ciekawy i wartościowy content. Taka treść może być chętnie cytowana i udostępniana przez użytkowników.

Postaraj się, aby definicje były konkretne i na temat oraz aby nie były za długie. Dobrym pomysłem jest umieszczenie przycisku do szybkiego udostępniania treści definicji, gdzie oprócz tekstu do schowka przenoszony jest także link do strony, z której ją kopiowano.

słownik pojęć
Słownik pojęć

Katalogi firm

Jest to dość łatwy i wciąż w miarę popularny sposób na pozyskanie linków. W takich katalogach przedstawione są podstawowe informację o firmie, najczęściej jest to: nazwa, adres, dane kontaktowe, link do strony, zdjęcia czy też opis. Pamiętaj, by nie iść na ilość a na jakość. Wybieraj wartościowe katalogi, które są moderowane przez administrację serwisu oraz nie zawierają spamu.

Dodając firmę do katalogów, zadbaj, o to by każdy katalog posiadał unikalną treść zoptymalizowaną pod słowa kluczowe powiązane z Twoją działalnością. Nie duplikuj i nie kopiuj opisów z innych katalogów czy stron, ponieważ niektóre katalogi nie wyrażają na to zgody i finalnie uniemożliwiają dodanie wpisu o firmie.

Zwracaj uwagę również na to, jakiego typu linki są umieszczane w katalogu. Mowa oczywiście o linkach z parametrem rel="nofollow". Większej korzyści otrzyma Twoja strona, jeżeli link do niej będzie pozbawiony tego parametru.

Jeśli Twój biznes działa lokalnie, dodaj informację o tym w lokalnych katalogach. Pomoże to zwiększyć świadomość Twojej firmy wśród lokalnej społeczności. Również możesz też dodać firmę, do katalogów powiązanych z Twoją branżą.

Przykładowe katalogi, gdzie można dodać firmę za darmo:

  • firmy.net
  • misterwhat.pl
  • cylex-polska.pl
  • hotfrog.pl
  • targeo.pl
  • opendi.pl
  • teraz-otwarte.pl
  • baza-firm.com.pl
  • PKT.pl
  • panorama-firm.pl

Szeptanka

forum internetowe
Forum internetowe

To nic innego jak pozyskiwanie linków z forów internetowych poprzez wypowiadanie się w tematach poruszanych przez użytkowników. Przy wyszukiwaniu miejsc zwracaj uwagę na jakość takich forów, ruch, aktualność, a także na to czy jest moderacja, która zapobiega spamowaniu postami i dba o forum.

Uzyskanie takiego linku może być proste, jeśli posiadasz konto na danym serwisie ze stażem i historią. Znacznie trudniejsze, a zazwyczaj niewykonalne, jest dodawanie linków za pomocą nowo utworzonego konta bez historii. Zwykle próba dodania posta wraz z linkiem, kończy się usunięciem wpisu, a czasem nawet zbanowaniem konta.

Ważne jest, abyś na początku dał się bardziej poznać wśród społeczności poprzez eksperckie wypowiedzi na forum. Wypowiadaj się na ciekawe dla Ciebie tematy. Odpowiadaj na pytania użytkownikom i bądź pomocny. Staraj się to robić w miarę regularnie i jak najlepiej. Gdy opublikujesz już kilka odpowiedzi, w kolejnej możesz spróbować wstawić link, wypowiadając się na jakiś bliższy Twojej branży temat. Oczywiście zadbaj o jego otoczenie w postaci treści, by umieszczony link wynikał z wypowiedzi, a nie był tylko działaniem skierowanym na jego pozyskanie.

Porozmawiajmy o reklamie Twojej firmy w Internecie


Zamów bezpłatną wycenę!

(czytaj więcej) Twoja zgoda jest dobrowolna, ale niezbędna do obsługi Twojego zapytania ofertowego. Na podstawie wyrażonej zgody możemy kontaktować się z Tobą za pośrednictwem e-maila w celach marketingowych lub telefonu w celu obsługi Twojego zapytania ofertowego. Administratorem Twoich danych osobowych jest KS Sp. z o.o., z siedzibą w Gorzycach 141, 38-230 Nowy Żmigród, NIP: 6852338589. Gwarantujemy przestrzeganie wszystkich Twoich praw wynikających z ogólnego rozporządzenia o ochronie danych (RODO) oraz Prawa komunikacji elektronicznej, w tym prawa do dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania Twoich danych, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych osobowych (szczegóły znajdziesz w naszej Polityce Prywatności), a także cofnięcia zgody na przesyłanie informacji handlowych i marketing bezpośredni. (zwiń)

Współpraca partnerska

Współpraca partnerska to sprawdzony sposób na pozyskiwanie darmowych linków do twojej strony internetowej. Wykorzystując relacje z innymi firmami w swojej branży, możesz wymieniać się artykułami eksperckimi, co przyniesie korzyści obu stronom.

Na przykład, jeśli prowadzisz bloga o kosmetykach, możesz napisać recenzję produktu, a następnie zaproponować sklepowi internetowemu, w którym go kupiłeś, opublikowanie tej recenzji na ich stronie. W zamian poproś o umieszczenie linku do twojej witryny w treści.

Taki sposób linkowania zewnętrznego pozwoli ci pozyskiwać wartościowe linki przychodzące, co w dłuższej perspektywie może przyczynić się do poprawy pozycji w wynikach wyszukiwania.

Google Business Profile – wpisy

Wpisy w Google Business Profile to kolejny ciekawy sposób na pozyskiwanie darmowych linków do Twojej strony internetowej. Dzięki regularnym aktualizacjom możesz dodawać wartościowe treści, takie jak promocje, wydarzenia czy nowości dotyczące Twojej firmy. W każdym wpisie możesz umieścić linki prowadzące do odpowiednich sekcji swojej strony, co ułatwi użytkownikom dotarcie do konkretnych informacji.

Tego rodzaju linkowanie zewnętrzne może nie poprawi widoczności w wyszukiwarkach internetowych, ale może się przyczynić do wzrostu autorytetu strony, ale także przyciągnąć większą uwagę użytkowników, co może prowadzić do wzrostu interakcji z treściami na Twojej stronie internetowej. Z pewnością jest to jeden z wielu sposobów na darmowe linki, który warto wziąć pod uwagę.

Dodawanie wpisu na wizytówkę

O czym warto pamiętać podczas budowania linków?

Link building to kluczowy element strategii SEO, jednak aby proces ten był skuteczny, wymaga precyzyjnego podejścia i przestrzegania pewnych zasad. Linki z nieodpowiednich źródeł mogą zaniżać jakość profilu linków i przynieść negatywne efekty w wynikach wyszukiwania.

Równie istotne jest zróżnicowanie typu linków — stosowanie zarówno linków dofollow, które przekazują wartość SEO, jak i linków nofollow, które nie wpływają bezpośrednio na pozycję strony, ale mogą generować ruch z innych źródeł. Budując wartościowy profil linków, warto kierować się nie tylko liczbą, ale przede wszystkim jakością i autentycznością linków przychodzących, a także różnicować anchory i typy linków, co minimalizuje ryzyko nałożenia kary przez wyszukiwarki. W efekcie dobrze prowadzony link building sprzyja poprawie widoczności strony i pośrednio może przyczynić się do wzrostu ruchu organicznego.

Anchor to klikalny tekst lub obraz, który pełni funkcję odnośnika do innej strony lub sekcji w ramach tej samej witryny. Tekst anchora informuje użytkowników i wyszukiwarki, czego mogą się spodziewać po przejściu na stronę docelową.

  • Exact Match (Dokładnie dopasowane słowo kluczowe) — Ten typ anchora odpowiada ściśle frazie kluczowej, np. jeśli strona docelowa dotyczy „kursu SEO”, anchor również brzmi „kurs SEO”.
  • Partial Match (Częściowo dopasowane słowo kluczowe) — Tego rodzaju anchor zawiera częściowo słowo kluczowe, ale często szerszym kontekście, np. „skuteczny kurs SEO online”.
  • Brand URL — Wykorzystują nazwę marki lub firmy, np. „Agencja KS” lub „KS”, aby wzmacniać rozpoznawalność brandu.
  • Zero Match — Uniwersalne wyrażenia, takie jak „kliknij tutaj”, „więcej informacji” lub „sprawdź szczegóły”. Można powiedzieć, że są to anchory typu call to action — zachęcają do kliknięcia.
  • Adres URL — Zawierają bezpośredni adres URL jako anchor, np. „https://ks.pl”.
  • Linki graficzne — Anchory w formie grafiki, gdzie tekst alternatywny pełni funkcję opisową linku. Obrazy z odpowiednio zoptymalizowanym atrybutem „alt” pomagają zarówno użytkownikom, jak i wyszukiwarkom zrozumieć zawartość strony docelowej.

Każdy z tych rodzajów anchorów odgrywa ważną rolę w link buildingu i wspiera rozwój profilu linkowego. Warto stosować je z umiarem, by zachować równowagę między optymalizacją SEO, a naturalnością linkowania.

Podsumowanie

W tym artykule wymieniłem kilka z wielu kreatywnych sposobów na zdobycie linku. Pozyskiwanie linków zewnętrznych, to bardzo ważny i nieodłączny element SEO. Często jest to też dość kosztowny proces, choć nie zawsze tak być musi. Istnieje wiele darmowych sposobów na zdobycie linku, ale jedynie co musisz poświęcić to swój czas. Linki pozyskuj regularnie, jeżeli to możliwe z wielu źródeł. Przy każdym sposobie działaj z głową i rozsądkiem, tak by nie narazić się na karę od Google.

Wykorzystując różnorodne metody, takie jak aktualizacje treści, tworzenie infografik, wpisy gościnne, czy współpraca z blogerami, można budować wartościowy profil linków, zwiększając autorytet witryny. Odpowiednio zaplanowany link building oparty na regularnym pozyskiwaniu wartościowych linków nie tylko zwiększa pozycję strony w wyszukiwarkach internetowych, ale także przyciąga nowych użytkowników. Odpowiednie pozyskiwanie darmowych linków to element strategii SEO, który może wpływać na widoczność strony internetowe w wynikach wyszukiwania.

Jeżeli chcesz pogłębić wiedzę na temat link buildingu i poznać jego podstawy, zapraszam Cię do przeczytania artykułu: Link building - o czym warto wiedzieć?