Spis treści:
Jak mam zweryfikować 100 wizytówek i nie oszaleć?
Już na początku przygody z Google Maps pojawia się problem z założeniem dużej ilości profili. Jedna wizytówka Google do zweryfikowania to kwestia kilku minut i czas oczekiwania na kod weryfikacyjny, jednak w sytuacji, gdy musisz założyć ich np. 200, czas realizacji zadania znacznie się wydłuża. Jak więc sobie z tym poradzić? Tutaj przedstawiam rozwiązanie, które rekomenduje Google.
sposoby weryfikacji wizytówki Google Moja Firma
Jeżeli posiadasz przynajmniej 10 lokalizacji dla tej samej firmy, możesz skorzystać z tzw. weryfikacji zbiorczej. Musisz jednak pamiętać, że duplikaty, firmy zawieszone i wyłączone nie wliczają się w tą liczbę. Jak więc przejść przez taką weryfikację?
1. Tworzenie konta Google
Na początek stwórz konto Google i powiąż z nim zewnętrzny adres pocztowy w domenie Twojej firmy. Jeżeli takiego nie posiadasz, możesz pozostać przy standardowym Gmail, jednak musisz mieć na uwadze, że taki adres może Ci pomóc w dalszych działaniach.
2. Konfigurowanie grupy lokalizacji
Następnie stwórz grupę lokalizacji. Możesz to zrobić, wchodząc w managera profilów firm w Google i klikając w przycisk znajdujący się w lewym górnym rogu "utwórz grupę". To działanie pomoże Ci potem sprawnie przydzielać dostęp do wizytówek Google Maps innym użytkownikom.
Tworzenie grupy lokalizacji w Google Moja Firma
3. Dodawanie lokalizacji w panelu Google
W kolejnym kroku musisz dodać wszystkie lokalizacje do Google. Niestety tego nie ominiesz, jednak uzupełnij tylko wymagane dane, resztą zajmiesz się później.
4. Uzupełnianie formularza z danymi na temat firm
Aby uzupełnić informacje i zweryfikować dodane wizytówki Google Moja Firma, wybierz w menadżerze profili firm "dodaj firmę", a następnie "zaimportuj firmy". Pobierz arkusz do uzupełnienia, listę atrybutów oraz przykładowy formularz. Następnie - wzorując się na przykładowym formularzu - uzupełnij wymagany arkusz, podając autentyczne informacje.
Importowanie firm w Google Moja Firma
5. Importowanie lokalizacji firmy w Google
Prześlij gotowy plik, ponownie klikając "dodaj firmę", a następnie "zaimportuj firmy". W tym przypadku musisz wybrać "prześlij plik". Co ważne po jego przesłaniu otrzymasz informację o ewentualnych błędach i podgląd zmian, które nastąpią po zaakceptowaniu pliku.
Informacje o stanie zaimportowanego pliku
I gotowe, teraz musisz poczekać, aż Twoja prośba zostanie rozpatrzona. Weryfikowanie każdego z profili osobno byłoby czasochłonne i z pewnością naznaczone wieloma komplikacjami, dlatego podczas tworzenia wieku wizytówek warto korzystać właśnie z tej opcji.
A co jeśli chcę zarządzać profilem firmy, który stworzył ktoś inny?
O ile Mapy Google znane są nam już od dawna, wizytówki Google stosunkowo niedawno zyskały na wartości. Z tego względu wiele firm dopiero teraz zaczyna się nimi interesować. Z uwagi na fakt, że wcześniej nie kontrolowały tego, co wyświetla się na ich temat w lokalnej wyszukiwarce Google, może się okazać, że przed przejściem do zarządzania wizytówkami Google, mają do posprzątania niemały bałagan. A może Ty także musisz go posprzątać?
Dlaczego w wynikach wyszukiwania pojawiają się wizytówki Google, których nie założył nikt z mojej firmy?
Jeżeli właśnie zająłeś się tematem, z pewnością znalazłeś nie jedną wizytówkę Google odpowiadającą danemu oddziałowi. Dzieje się tak, ponieważ Google bardzo mocno ceni sobie wkład społeczności lokalnych przodowników i zwykłych użytkowników Google Maps. Mogą oni m.in. dodawać nowe miejsca do map. Po zatwierdzeniu przez algorytmy ukazują się w lokalnych wynikach wyszukiwania, a inni mogą je optymalizować, zgłaszając poprawki. Dodatkowo dana wizytówka Google mogła zostać po prostu założona przez jednego z pracowników, który teraz nie jest powiązany z firmą.
Dodawanie informacji na temat firmy przez użytkownika Google
Tutaj rodzi się nie tylko problem z profilami, do których nie masz dostępu, ale także ryzyko wystąpienia duplikatów (kilku wizytówek dla jednej lokalizacji). W końcu czy tak trudno o założenie jednego profilu przez kilka osób? Ktoś powiedziałby, a gdzie są algorytmy Google, które tak skrupulatnie zawieszają wszystkie profile z błędami. One też się mylą, dlatego zawsze powinieneś zweryfikować to samodzielnie.
Twoja wizytówka Google została zawieszona? Sprawdź, jak odzyskać dostęp!
Jak w KS sprzątamy ten bałagan?
Na początku muszę Ci powiedzieć, że to jeden z nielicznych procesów zarządzania wizytówkami, który trzeba wykonać ręcznie. Jednak jest on jednorazowy i chyba nie zdziwi Cię moja sugestia, że powinien być wykonany na samym początku wszystkich działań. W końcu czy nie powinieneś rozpoczynać budowy od solidnych fundamentów, dzięki którym profile będą wyświetlały się poprawnie, a w przyszłości będzie możliwe skuteczne pozycjonowanie ich w Google Maps?
Przed rozpoczęciem jakichkolwiek działań optymalizacyjnych przydzielony opiekun projektu dokładnie weryfikuje, czy każda wizytówka Twojej firmy odpowiadająca konkretnej lokalizacji nie ma duplikatu. Jeżeli taki się pojawia, przejmujemy go i usuwamy. Podobnie jest z tworzeniem nowych profili, przed tą czynnością także sprawdzamy, czy już wcześniej ktoś nie dodał lokalizacji do map. Później przez cały okres współpracy będziemy Cię wspierać w dodawaniu nowych wizytówek w Mapach Google i usuwaniu już nieistniejących lokalizacji.
Dzięki temu, że pozycjonowaniem i zarządzaniem wizytówek Google zajmujemy się od lat oraz posiadamy specjalistów tylko z tej dziedziny, którzy każdego dnia przez 8 godzin zgłębiają tajniki algorytmów i procedur Google Maps, działamy naprawdę sprawnie. Większość błędów widzimy już po pierwszym przeglądnięciu wizytówki Google, a dzięki praktyce wiemy, co robić, by je naprawiać. Właśnie dzięki temu nawet ten ręczny proces z nami przebiega bardzo szybko, bez zbędnych komplikacji.
Zarządzasz dziesiątkami wizytówek i szukasz wsparcia?
Zdaj się na specjalistów z KS
Jak mam ujednolicić dane na wizytówkach?
Kiedy już posprzątasz w Mapach Google i pozbędziesz się wszystkich niepotrzebnych profili, a poprawne zostaną zweryfikowane, możesz przejść do optymalizacji wizytówek. Tutaj znowu napotkasz problem w postaci czasochłonności tego zadania. Co prawda możesz ponownie wysyłać formularz do Google, jednak my mamy na to inny sposób. Stworzyliśmy wewnętrzne narzędzie, dzięki któremu możemy zmieniać na wielu profilach naraz:
- nazwę wizytówki Google,
- numery telefonów,
- link do strony www,
- opis,
- godziny otwarcia,
- kategorie,
- status.
Co więcej, nasi programiści stworzyli odpowiednie skrypty, które automatycznie (po zaznaczeniu odpowiednich funkcji) dodadzą w treściach np. nazwy miasta czy adres firmy. Może to być naprawdę przydatne, jeżeli chcemy wypozycjonować wizytówkę firmy. I co ważne, nie zajmuje nam to parę godzin, ale zaledwie kilka minut.
Wprowadzanie zmian na wielu wizytówkach Google Moja Firma
Denerwuje mnie, że ciągle ktoś mi coś zmienia na wizytówce Google. Jak to zablokować?
Zdarzyło Ci się kiedyś, że pomimo uzupełnienia wszystkich danych kontaktowych, na poszczególnych wizytówkach zostały one zmienione? Masz wrażenie, że zewnętrzni użytkownicy i algorytmy Map Google wiedzą lepiej jakie świadczysz usługi w Twojej firmie, niż Ty sam? Oj tak, nie jesteś jedyny... Niemal każdy właściciel wizytówki Google ma ten problem i zmaga się z notorycznymi sugestiami zmian. Z jednym profilem firmy sytuacja jest uciążliwa, a co dopiero gdy mamy ich setki...
sugestia zmian na wizytówce
Ktoś powie, przecież Google wysyła nam powiadomienia. Tak, ale tylko wtedy, gdy mamy na koncie mniej niż 100 lokalizacji. Zadaj sobie też pytanie, czy masz możliwość czuwania dzień i noc nad tymi zmianami? Możesz sobie teraz pomyśleć, że przecież nic się nie stanie, jak parę dni/ tygodni dane będą niepoprawne. Bierzesz jednak na siebie tą odpowiedzialność, że nie pozyskasz setek nowych klientów, którzy na co dzień korzystają z Google Maps, aby dotrzeć do Twoich sklepów. Co jeśli przyjadą, a lokal będzie zamknięty, bo ktoś kilka dni wcześniej zasugerował niepoprawne godziny otwarcia?
Jak radzimy sobie z sugestiami zmian na wizytówkach?
Na to także znaleźliśmy sposób. Nasze wewnętrzne narzędzie rozbudowaliśmy o funkcję "blokowania zmian". Dzięki niej przestaliśmy się nimi przejmować i nasi Klienci też! Dajemy im całodobową ochronę przed tego typu zdarzeniami i śpimy spokojnie. Co ważne, mamy bieżący monitoring tego typu sytuacji w postaci powiadomień na maila. Dzięki nim wiemy o każdej zmianie, która jest sugerowana na profilu. I znowu, to tylko kilka sekund, a oszczędza nam godziny w ciągu miesiąca naszej pracy.
Panel blokowania zmian w Easy Local
W naszym narzędziu mamy możliwość blokowania zmian zarówno użytkowników z zewnątrz, jak i tych, którzy mają dostęp do wizytówki Google. Możemy chronić profil przed zmianą:
- nazwy,
- numeru telefonu,
- adresu,
- adresu URL,
- kategorii,
- usług,
- statusu (otwarta/zamknięta).
Problem z nieaktualnymi danymi na wizytówkach Google?
Zabezpieczymy je przed niepożądanymi zmianami!
Czy naprawdę muszę dodawać te wszystkie zdjęcia i posty oddzielnie na każdej wizytówce Google?
Aktualizowanie zbiorczo danych to nie jedyny problem, kiedy trzymasz pieczę nad dużą ilością lokalizacji w Google Maps. Komplikacje pojawiają się także w sytuacji, gdy chcesz dodać nowe posty. Czy wyobrażasz sobie, ile zajęłoby Ci dodanie tego samego postu do 50 wizytówek? A do 100? W tym czasie napisałbyś spokojnie niejedną nową treść.
Z tym także sobie poradziliśmy! Skoro możemy automatycznie zmieniać nazwy w wielu wizytówkach, nic nie stoi na przeszkodzie, aby wykorzystać tą funkcję w postach. Dla nas publikacja wpisu to zaledwie kilka minut pracy. Podobnie jest ze zdjęciami - wystarczy, że załadujemy pliki i zaznaczymy czas publikacji.
Dodawanie postów do Google Moja Firma
Co ważne, mamy także możliwość planowania terminów publikacji postów i zdjęć. Tej opcji nie znajdziesz w standardowym panelu Google Moja Firma, a potrafi naprawdę ułatwić życie. Zamiast wchodzić na wizytówki Google za każdym razem, gdy ma się na nich pojawić post, robimy to tylko raz. Dzięki temu:
- oszczędzamy czas,
- nie zapominamy o postach i nie piszemy ich w pośpiechu,
- możemy planować działania na miesiąc, kwartał czy pół roku.
Narzędzie informuje nas także o sytuacji, w której post jest odrzucony przez algorytmy, więc możemy szybko zareagować i wiemy, na których profilach wystąpił problem.
Tysiące opinii bez odpowiedzi i co teraz?
Nie oszukujmy się, opinie użytkowników w Google Maps to nie tylko zlepek wyrazów, to realny czynnik wpływający na wiarygodność firmy i jej reputację. Z tego względu nawet organizacje cieszące się dużą popularnością nie powinny rezygnować z odpowiedniego zarządzania opiniami na wizytówce Google. Przede wszystkim mam na myśli odpowiadania na opinie i reagowanie na negatywne komentarze.
zarządzanie opiniami Google Maps
Oczywiście tego typu działania są bardzo trudne, jeżeli mamy miesięcznie nie setki, a tysiące opinii. Dlatego w naszym narzędziu stworzyliśmy automat do odpowiadania na opinie. Implementujemy kilka gotowych szablonów i na 4 i 5 gwiazdkowe opinie, a algorytm odpowiada jedną z dodanych treści. W ten sposób nie musimy się martwić o regularność odpowiedzi, a użytkownik bardzo szybko (maksymalnie do 2h) dostaje odpowiedź na opinię. Co więcej, narzędzie powiadamia nas o negatywnych opiniach, więc nie przeoczymy też tego typu komentarzy i szybko możemy zareagować.
Ograniczone statystyki i jak mam z tego zrobić raport dla szefa?
Twój szef wymaga od Ciebie analiz poszczególnych punktów? Chce wiedzieć, jaka jest tam obsługa? A może potrzebuje informacji, jakie zyski generuje pozycjonowanie firmy za pomocą wizytówek? Jeżeli miałbyś samodzielnie analizować każdą lokalizację i wyciągać odpowiednie wnioski, na pewno brakowałoby Ci na to czasu, a dodatkowo Google nie udostępnia zbyt rozbudowanych statystyk. Zobacz poniżej, jak sobie z tym poradziliśmy.
Rozbudowane raporty z opinii
Doskonale wiemy, jak istotna jest dobra analiza opinii w Mapach Google. Z tego powodu dla naszych Klientów przygotowujemy szczegółowe statystyki, które zawierają:
- dokładny rozkład ocen (ile każda lokalizacja posiada pozytywnych, negatywnych i neutralnych opinii),
- informację o tym ile opinii czeka na odpowiedź w danej lokalizacji,
- informację o tym ile opinii negatywnych oczekuje na odpowiedź,
- dokładną datę, kiedy opinia została dodana - coś czego Google nie udostępnia (podaje tylko informację typu rok temu czy 4 miesiące temu),
- komunikat o tym ile potrzeba opinii 5-gwiazdkowych, aby średnia zwiększyła się o 0,1 oraz do 5,0,
- liczbę opinii usuniętych podczas całego okresu współpracy,
- porównywania okresów (np. ostatnie 30 dni do wcześniejszych 30 dni),
- możliwość sugerowania odpowiedzi z panelu raportu.
*A wkrótce także analizę treści negatywnych opinii, dzięki którym dowiesz się jakie problemy występują w każdej lokalizacji!
Raport z opinii - Easy Local
Rozbudowany raport ze statystyk
Podobnie jest ze statystykami, które zawierają o wiele więcej danych niż standardowe statystyki w Mapach Google. Co w nich znajdziesz?
- Informację o wynikach wyszukiwania na urządzeniach mobilnych i komputerach oraz działaniach użytkowników nie z 3 ostatnich miesięcy, jak w panelu wizytówki, ale aż od 2020 roku, ponad 2 lata!
- Sumę wyświetleń i sumę konwersji z profilu.
- CTR - tego nie znajdziesz nigdzie!
- Wszystkie lokalizacje w jednym miejscu.
- Możliwość sortowania, które ułatwia analizę grupy lokalizacji.
- Możliwość wyświetlania danych okresów.
- Listę organicznych fraz kluczowych, na które wyświetla się wizytówka Google.
raport ze statystyk - Easy Local
A co jeśli potrzebne mi pozycjonowanie wizytówki Google?
Sam fakt, że Twoja firma jest znana, nie zawsze musi oznaczać, że dzięki temu wyszukiwarka Google wyświetli ją wysoko po wpisaniu odpowiedniej frazy kluczowej. Czasami część Twoich profili jest wysoko, a druga część nie, przez co nie dają się znaleźć potencjalnym klientom. W takich przypadkach sprawdzi się pozycjonowanie wizytówki firmy. Nie bez powodu piszę wizytówki, w liczbie pojedynczej, gdyż pozycjonowanie zawsze jest sprawą indywidualną dla każdego profilu i często wymaga odrębnych działań dla każdej lokalizacji.
siatka pozycji w Mapach Google z narzędzia Localo
Aby zwiększyć widoczność firmy w Google Maps, często potrzebna jest indywidualna optymalizacja wizytówki, regularne dodawanie wpisów, czy optymalizacja treści w oparciu o frazy kluczowe. Jednak to temat na oddzielny artykuł, ale spokojnie, mamy też taki - dowiedz się jak zacząć pozycjonowanie wizytówki w wyszukiwarce Google.
Jednak jeżeli posiadasz wiele lokalizacji, niepotrzebne jest oddzielne pozycjonowanie wizytówki Google dla każdej z nich. W takich przypadkach wiele działań można skumulować i połączyć, dzięki czemu oszczędzasz czas i pieniądze.
Powierz nam zarządzanie wizytówkami Twojej firmy w Google Maps
Obsługa wielu lokalizacji wymaga nie tylko poświęcenia dużej ilości czasu, ale także wiedzy i doświadczenia. Dzięki tym trzem elementom można naprawdę dobrze prowadzić wizytówki. Jednak jako manager możesz nie mieć któregoś z tych trzech elementów, co jest naturalne, gdyż na Twojej głowie ciąży wiele innych obowiązków. Właśnie po to jesteśmy, aby zaoszczędzić Twój czas, pieniądze i zagwarantować Ci pewne działania oparte o wiedzę i doświadczenie - bez błądzenia, uczenia się na Twoich wizytówkach, bez zbędnych komplikacji.
Zarządzasz dziesiątkami wizytówek i szukasz wsparcia?
Zdaj się na specjalistów z KS