Spis treści

Z raportu pt. „Globalny e-handel w 2024 roku. Szansa czy wyzwanie dla polskich firm?”, przygotowanego przez markę Cinkciarz.pl wynika, że aż 73% użytkowników internetu w Polsce korzysta z możliwości zakupów online. Wartość rynku e-commerce w Polsce w 2023 roku osiągnęła poziom 124 miliardów złotych brutto, a prognozy na rok 2027 wskazują, że może on wzrosnąć do 187 miliardów złotych brutto. To oznacza, że e-commerce staje się coraz bardziej konkurencyjny. Właściciele sklepów internetowych muszą zatem nieustannie szukać innowacyjnych rozwiązań, które pozwolą im wyróżnić się na tle konkurencji i skutecznie skalować swoje biznesy.

Jednym z takich rozwiązań jest sztuczna inteligencja, która zrewolucjonizowała wiele aspektów prowadzenia sklepu online. Nie bez jej wpływu pozostaje przede wszystkim obszar marketingu w e-sklepach, szalenie ważny w kontekście promocji usług, produktów, optymalizacji stron sklepów internetowych, zdobywania nowych i budowania grona lojalnych klientów. Zebraliśmy kilka wskazówek dla właścicieli sklepów internetowych, w których podpowiadamy jak zoptymalizować działania marketingowe, aby przynosiły one zamierzony skutek niskim kosztem.

ChatGPT — przyjaciel każdego twórcy treści

Odkąd na rynku pojawiło się narzędzie AI w postaci ChatGPT, możemy mówić o prawdziwej rewolucji w świecie marketingu. Dzięki niemu właściciele sklepów internetowych mogą realizować przyjęte strategie marketingowe praktycznie samodzielnie, nie odczuwając prawie wcale uszczerbku na cennym, biznesowym czasie.

Artykuły na bloga firmowego napisze sztuczna inteligencja

Do tej pory chcąc otrzymać na przykład dobrej jakości artykuł blogowy, właściciele sklepów internetowych zlecali zadania copywriterom. Znalezienie odpowiedniego copywritera, napisanie treści, ewentualne poprawki i dopracowanie całości — to zajmowało naprawdę sporo czasu, nawet pod warunkiem, że copywriter znał się na rzeczy i potrafił stworzyć dobrą treść.

Mając do dyspozycji ChatGPT właściciel sklepu internetowego może dzięki odpowiednio przygotowanemu promptowi (polecenie wpisywane w ChatGPT) uzyskać naprawdę zadowalającą treść w błyskawicznym czasie.

Nasza podpowiedź: prompt do artykułu blogowego

„Napisz artykuł blogowy na temat [temat artykułu], który będzie zoptymalizowany pod kątem SEO, używając słów kluczowych [wymienione słowa kluczowe]. Artykuł powinien przyciągać ruch na stronę i jednocześnie dostarczać wartościową wiedzę czytelnikom. Wpleć statystyki, badania lub historie sukcesu, aby uwiarygodnić treść. Pisz jako opowiadacz i doradca, w formie artykułu blogowego, z przyjazną, ale pouczającą barwą.”

Przygotowana w ten sposób treść będzie także zawierała najważniejsze słowa kluczowe dla tematu artykułu, co jest przecież jedną z istotniejszych warunków pozycjonowania i wysokich miejsc w wyszukiwarce. Niemniej jednak nad każdą samodzielną próbą pozycjonowania treści i korzystania przy tym z narzędzi AI powinien czuwać pozycjoner, który sprawdzi zgodność działań ze strategią oraz wyciągnie właściwe wnioski.

Twórz opisy produktowe w kilkanaście sekund

Przy pomocy ChatGPT właściciele sklepów online mogą również w błyskawiczny sposób przygotować opisy produktowe na strony swoich sklepów. Dzięki temu znacznie skracają czas wprowadzenia nowych treści na stronę produktu, co nie pozostaje bez znaczenia dla dynamicznego rozwoju oferty.

Nasza podpowiedź: prompt do opisu produktowego

„Stwórz przekonujący opis produktu dla Top Sportowy, pokazując, jak rozwiązuje on problem trzymania piersi podczas treningu. Użyj przykładów z życia codziennego, aby zilustrować jego kluczowe cechy i korzyści. Postaraj się pisać w stylu przewodnika, który pomaga klientowi dokonać najlepszego wyboru. Treść powinna być przeznaczona na stronę produktu i utrzymana w profesjonalnej, ale przyjaznej barwie.”

Angażujące posty w social mediach i skuteczna strategia komunikacji? Challenge accepted

Sztuczna inteligencja przygotuje również angażujące posty na kanały w mediach społecznościowych Twojej marki.

Nasza podpowiedź: prompt do postu w social mediach

„Stwórz angażujący post na Instagramie dla [nazwa produktu], skupiając się na wizualnym aspekcie produktu (na zdjęciu będzie pokazana ...) i krótkim, chwytliwym komentarzu. Użyj hashtagów związanych z [branża/tematyka]. Jesteś kreatorem trendów, więc twoja barwa wypowiedzi powinna być luźna i inspirująca.”

Możesz wykorzystać ją również do stworzenia całej strategii komunikacji w social mediach. Skuteczna, jasno określona strategia pozwoli Ci osiągnąć lepsze wyniki i lepszą sprzedaż Twoich produktów, niż wrzucanie przypadkowych postów. Aby jednak sztuczna inteligencja mogła przygotować dla Ciebie strategię komunikacji do social mediów, najpierw Ty musisz wykonać pewną pracę.

Zastanów się:

  • kto jest Twoją konkurencją i jakie są ich mocne oraz słabe strony?
  • w czym Twój produkt jest unikalny w porównaniu do produktów konkurencji (Unique Value Proposition, czyli unikalna propozycja wartości)?
  • jakie trendy są obecne na rynku i jak mogą wpłynąć na Twoją ofertę?

Mając taką podstawę, AI pomoże Ci określić, jakie są Twoje główne cele marketingowe, jakie kanały komunikacji będą najbardziej efektywne w dotarciu do Twojej grupy docelowej oraz jak możesz mierzyć sukces swoich działań marketingowych.

Nasza podpowiedź: prompt do harmonogramu marketingowego

„Stwórz harmonogram marketingowy dla naszej kampanii promocyjnej nowej linii butów, wskazując [Data], [Kanał dystrybucji], [Zadanie]. Kontekst: Planujemy wielokanałową kampanię, która obejmie różne platformy i metody dystrybucji. Przykłady: W harmonogramie uwzględnij kampanie, które odniosły sukces na podobnych rynkach, jak [Przykład1], [Przykład2]. Osobowość: Jako organizator z niezawodnym okiem na szczegóły, Twoje planowanie jest zorganizowane i metodyczne. Forma: Tabela z harmonogramem działań, która jasno przedstawia kiedy, gdzie i jakie działania zostaną podjęte.”

Dotrzyj do klienta dobrą reklamą online

Reklamy - czy to Google Ads, czy reklamy w social mediach — to kolejne pole do popisu dla sztucznej inteligencji, którą możesz wspomagać się podczas tych działań marketingowych. Wykorzystaj ją do performance marketingu, generowania grafik czy tworzenia krótkich wideo ze zdjęć. AI pomoże Ci także w inteligentnym targetowaniu tych reklam oraz doborze lokalizacji ich wyświetlania tak, aby reklama przyniosła jak najwięcej korzyści przy jak najmniejszym nakładzie finansowym na jej emisję.

Sztuczna inteligencja stworzy także grafikę i wideo

Kupujemy oczami, dlatego same treści są niewystarczające, zwłaszcza kiedy chcesz sprzedawać produkty w sieci. Sztuczna inteligencja pomoże Ci także podczas tworzenia fantastycznych zdjęć oraz ciekawych wideo, dzięki którym możesz podkręcić atrakcyjność swojej oferty i sprzedawać więcej.

Grafika

Dopracowanie odpowiedniej grafiki do produktu lub dopieszczenie estetyczne zdjęcia to często kilka godzin żmudnej pracy. Tymczasem do Twojej dyspozycji jest dostępnych kilka intuicyjnych narzędzi AI, dzięki którym generowanie właściwych grafik do sklepu internetowego nie będzie aż tak pracochłonne. Przykłady?

MidJourney

Narzędzie generatywnej sztucznej inteligencji, które pozwala na tworzenie obrazów na podstawie opisów tekstowych. Wystarczy, że dokładnie opiszesz to, co chcesz zobaczyć, a narzędzie wygeneruje odpowiedni obraz.

Canva PRO

Zaawansowana wersja narzędzia do projektowania graficznego Canva, która oferuje szeroki wybór szablonów, grafik, czcionek i zdjęć. Dzięki niej możesz tworzyć własne grafiki czy obrabiać zdjęcia, ale też przygotować różnorodne projekty graficzne, szybko zmieniać ich rozmiary czy tworzyć własne zestawy brandingowe.

Wideo

Krótkie wideo w social mediach, nazywane shortami, podbijają serca użytkowników internetu i nierzadko stają się viralami w sieci. Warto postawić na tę formę reklamy usług lub produktów właśnie ze względu na możliwość dotarcia do szerokiego grona potencjalnych klientów. Ale to nie wszystko — sklepy internetowe wprowadzają także krótkie prezentacje produktów w formie wideo, aby uatrakcyjnić ofertę. W jaki sposób możesz samodzielnie przygotować krótkie wideo?

CapCut

To narzędzie do edycji wideo, które oferuje zaawansowane funkcje edycji wideo, takie jak przycinanie, dodawanie efektów, filtrów, napisów i muzyki. Posiada także narzędzia do tworzenia animacji i nakładania różnych warstw wideo.

HeyGen

HeyGen to narzędzie do generowania wideo, które wykorzystuje sztuczną inteligencję do tworzenia realistycznych postaci wideo na podstawie tekstu. Użytkownicy mogą tworzyć wideo, w których postacie mówią i wykonują różne gesty zgodnie z wprowadzonym tekstem. Dzięki niemu możesz stworzyć na przykład własnego awatara, który podziękuje klientowi za złożenie zamówienia w Twoim e-sklepie w mailu podsumowującym zakupy.

Do czego jeszcze możesz wykorzystać AI w e-sklepie?

Dopasuj ofertę do potrzeby zakupowej klienta

Algorytmy AI analizują zachowania użytkowników, ich preferencje oraz historię zakupów, dzięki czemu mogą dostarczyć im spersonalizowane rekomendacje produktowe na przykład w formie newsletterów, reklam czy wiadomości e-mail. Twoi klienci otrzymają więc propozycje produktów, które są dla nich najbardziej interesujące, a to zwiększa szanse na dokonanie zakupu. W ten sposób wdrożenie AI w sklep internetowy i personalizacja oferty nie tylko poprawią doświadczenie klienta, ale również zwiększą konwersję i średnią wartość koszyka.

Automatyzacja obsługi klienta obniża koszty

Kolejnym obszarem, w którym sztuczna inteligencja znajduje zastosowanie w e-commerce, jest obsługa klienta. W jaki sposób? Na przykład w postaci coraz popularniejszych chatbotów i wirtualnych asystentów, odpowiadających na pytania klientów 24/7, udzielających informacji o produktach, pomagających w rozwiązywaniu problemów oraz procesujących zamówienia. Dzięki automatyzacji obsługi klienta możesz znacznie obniżyć koszty operacyjne, jednocześnie zwiększając satysfakcję klientów i skracając czas odpowiedzi na zapytania.

Analityka sklepu internetowego

Prowadząc sklep internetowy, z pewnością korzystasz także z narzędzia analitycznego, na przykład Google Analytics 4, Adobe Analytics czy HotJar. Te narzędzia pozwalają Ci zbierać dane na temat tego, jak użytkownicy wchodzą w interakcje z Twoją stroną internetową. Analiza tych informacji pozwoli zoptymalizować funkcjonowanie e-sklepu tak, żeby poprawić doświadczenia użytkownika i uczynić Twoje działania jeszcze bardziej rentownymi.

Aby przygotować analizę zebranych danych, możesz również skorzystać z narzędzia ChatGPT. Wykorzystaj do tego poniższy prompt:

„Oceń dane produktowe dla [nazwa produktu/kategorii], analizując [specyficzne metryki, np. oceny, recenzje, częstotliwość zakupów]. Użyj dostępnych narzędzi analitycznych lub arkuszy kalkulacyjnych do zorganizowania i zinterpretowania danych. Jako specjalista ds. danych, identyfikuj wzorce i wnioski, które mogą pomóc w optymalizacji oferty produktowej. Przygotuj raport w formie [arkusza kalkulacyjnego/pisemnego podsumowania], zachowując barwę wypowiedzi analityczną i konstruktywną.”

Podsumowanie

Dynamiczny rozwój rynku e-commerce wymaga od właścicieli sklepów internetowych ciągłego poszukiwania innowacyjnych rozwiązań, aby wyróżnić się na tle konkurencji. Sztuczna inteligencja może okazać się kluczowa w tym procesie, ponieważ oferuje szereg narzędzi do skalowania biznesu, optymalizacji procesów oraz poprawy doświadczeń klientów. Nie bez znaczenia odgrywa szczególną rolę w marketingu sklepów internetowych, umożliwiając tworzenie treści, personalizację ofert, automatyzację obsługi klienta czy analizę danych. Wykorzystaj AI w swoim e-commerce i zwiększ konkurencyjność oferty Twojego sklepu internetowego, osiągając lepsze wyniki biznesowe przy niższych kosztach operacyjnych.