Spis treści

Google Analytics umożliwia śledzenie i rozumienie zachowań potencjalnych klientów, treści online, funkcjonalności urządzenia i nie tylko. Udostępnia informacje potrzebne do kształtowania strategii sukcesu Twojej firmy, odkrywając rzeczy, których prawdopodobnie nigdy nie wiedziałeś o użytkownikach Twojej strony. Dzięki niemu możesz poznać współczynnik konwersji na stronie.

Niezależnie od tego, czy masz stronę e-commerce, czy witrynę informacyjną, powinieneś wdrożyć to narzędzie, aby osiągnąć lepsze wyniki.

Poniżej przedstawiamy niektóre powody, dla których Google Analytics jest preferowanym narzędziem do analityki internetowej i dlaczego zawsze go konfigurujemy na każdej stronie naszych klientów.

Powody dlaczego korzystać z GA

Jest darmowy

Google nie pobiera żadnych opłat za korzystanie z tego narzędzia. GA zapewnia ważne informacje, liczby i statystyki, które pomogą Ci zmaksymalizować wydajność Twoich stron internetowych.

Dostępne są inne internetowe narzędzia analityczne, niektóre oferują początkowy okres bezpłatny, a następnie mają miesięczną opłatę, inne mają opłatę jednorazową. Wszystkie mogą dostarczyć odpowiednich informacji, ale uważamy, że Google Analytics zapewnia więcej możliwości analizy danych, został zaprojektowany przez najpopularniejszą wyszukiwarkę i jest BEZPŁATNY.

Automatycznie zbiera dane

Google Analytics wykonuje całą pracę za Ciebie, skracając czas potrzebny na umieszczanie danych w dokumentach lub arkuszach kalkulacyjnych

Nawet bez zaawansowanej konfiguracji Google Analytics zbiera podstawowe informacje o użytkownikach, wystarczy jedynie wrzucić fragment kodu na stronę. Dzięki temu będzie już można analizować podstawowe raporty takie jak kanały z jakich trafiają na stronę użytkownicy czy jakie podstrony odwiedzają, ile czasu spędzają na stronie oraz wiele innych.

Posiada dostosowane raporty

Google Analytics ma mnóstwo standardowych raportów z których możesz korzystać lub tworzyć własne, dostosowywane raporty. Możesz wybierać wymiary i dane, które chcesz zobaczyć oraz sposób ich wyświetlania. Podstawowym raportem jest raport Kanały.

raport “kanały”
raport “kanały”

Ma możliwość śledzenia wewnętrznej wyszukiwarki

Raport wyszukiwanie w witrynie pokazuje, czego szukają potencjalni klienci po wejściu na Twoją witrynę. To pokaże Ci obszary możliwości rozwoju, np. użytkownicy szukają tego co nie posiadasz na stronie. Dzięki tym informacjom możesz dokonać niezbędnych zmian lub uzupełnień w nawigacji na stronie internetowej oraz w ofercie produktów/usług. Dzięki temu Twoja witryna będzie bardziej przyjazna dla użytkownika i poprawi się wydajność strony.

raport “wyszukiwarka wewnętrzna”
raport “wyszukiwarka wewnętrzna”

Dzięki niemu zrozumiesz dlaczego użytkownicy nie wchodzą w interakcję ze stroną

Współczynnik odrzuceń to odsetek odwiedzających, którzy opuszczają Twoją witrynę po odwiedzeniu tylko jednej podstrony. Jest to jeden z najważniejszych wskaźników, ponieważ mówi Ci, że użytkownicy przychodzą do Twojej witryny, ale nie znajdują tego, czego szukają, lub strona nie jest dla nich atrakcyjna.

Wysoki współczynnik odrzuceń wymaga natychmiastowego działania w celu zidentyfikowania przyczyny takiego stanu rzeczy, tak abyś mógł go maksymalnie zmniejszyć.

Przyczyną wysokiego współczynnika odrzuceń może być to, że strona nie jest łatwa w nawigacji lub strona docelowa (zazwyczaj strona główna) nie jest wystarczająco atrakcyjna, aby umożliwić użytkownikom dalszą eksplorację Twojej witryny. Dzięki szczegółowemu raportowi o współczynniku odrzuceń możesz znaleźć sposoby i środki na zmniejszenie współczynnika odrzuceń.

Poznasz dane geograficzne i demograficzne użytkowników

Dzięki Google Analytics możesz odkryć cenne dane o swoich odbiorcach, takie jak dane demograficzne.

Sekcja Odbiorcy zawiera wiele informacji o osobach, takich jak ich wiek, płeć, zainteresowania, urządzenia i lokalizacja.

Przykładowy raport dla wieku i płci
Przykładowy raport dla wieku i płci

Sprawdzisz, czy osiągasz cele

Cele w Google Analytics pomagają śledzić postępy Twojej firmy.

Możesz także przypisać szereg celów, które pomogą Ci śledzić podróż klienta na podstawie jego działań. Dzięki celom poznasz również współczynnik konwersji.

Mogą istnieć różne rodzaje celów, takie jak dokonanie zakupu, prośba o wycenę lub próba kontaktu.

Jeśli na Twoim landing page pojawi się nowy użytkownik i wypełni podany formularz wraz z adresem e-mail. Właśnie ukończył wyznaczony przez ciebie cel.

Znając zachowania użytkowników na stronie, opracujesz najlepszą strategię optymalizacji konwersji.

Aby sprawdzić sprzedaż

Jeżeli Twoja strona jest sklepem internetowym oraz masz skonfigurowane śledzenie e-commerce w Google Analytics oraz platforma na której masz sklep również obsługuje przesyłanie danych o e-commerce do GA to w łatwy sposób możesz śledzić proces zakupowy użytkowników a w nim mnóstwo przydatnych danych takich jak np.:

  • jakie produkty są kupowane
  • gdzie klienci wycofują się w procesie zakupowym
  • z jakich kanałów są dokonywane transakcje
  • oraz wiele innych

Więcej o śledzeniu e-commerce:
https://ks.pl/blog/sledzenie-e-commerce-google-analytics

Co to jest Menedżer tagów Google?

Zanim zagłębimy się w to, dlaczego warto korzystać z Menedżera tagów Google, przedstawię Ci krótki przegląd samego narzędzia.

Google Tag Manager to bezpłatne narzędzie firmy Google, które umożliwia instalowanie różnego rodzaju kodu (tagów) w Twojej witrynie. Dobrymi przykładami tagów są kod śledzenia Google Analytics, kody zdarzeń Google Analytics, skrypt konwersji Google Ads, tagi remarketingowe. Istnieje wiele innych rodzajów kodu, które można dodać do Twojej witryny za pomocą GTM, w tym kody niestandardowe.

Niektórzy mylą Menedżera tagów Google z Google Analytics, pytając, którego z nich użyć. Właściwie odpowiedź brzmi, że powinni używać obu ponieważ te narzędzia uzupełniają się nawzajem.

Więcej o GTM:
https://ks.pl/blog/google-tag-manager-co-to-jest-i-dlaczego-warto-z-niego-korzystac

Poniżej przedstawiamy niektóre powody, dlaczego warto mieć na stronie narzędzie Google Tag Manager.

Powody dlaczego korzystać z GTM

Szybkie wdrażanie kodów śledzących

Cofnijmy się o krok i przypomnijmy klasyczny sposób zarządzania kodami śledzącymi:

  1. Marketer (analityk lub ktokolwiek inny) postanawia rozpocząć korzystanie z nowej platformy marketingowej do śledzenia zachowań użytkowników.
  2. Otrzymuje kod śledzenia i wysyła go do programisty.
  3. Deweloper mówi, że jest zajęty i zrobi to w przyszłym tygodniu.
  4. Co zrobić, jeśli potrzebujesz śledzić dodatkowe zdarzenia? W takim przypadku musisz napisać szczegółowe zadanie, wysyłać e-maile z programistą w tę i z powrotem, aby zainstalować te kody. Może to zająć nawet więcej niż kilka tygodni.

A gdybym powiedział, że możesz uniknąć programisty (w większości przypadków) i samodzielnie wdrożyć te kody śledzące? Dzięki Google Tag Manager to marzenie się spełni.

Każdy kod śledzący nazywa się tagiem i możesz nim zarządzać za pomocą interfejsu GTM.

Menedżer tagów Google przyspiesza wiele procesów i jest pomocny w analityce internetowej. Nowe tagi można dodawać błyskawicznie, a wiele z nich nie wymaga zmiany kodu na stronie. Jest to świetne narzędzie dla marketerów, ponieważ może naprawdę przyspieszyć czas wdrożenia, testując każdą zmianę samodzielnie i wdrażając ją, gdy jest gotowa.

Wszystkie tagi są zarządzane w jednym miejscu

W dawnych czasach, wszystkie kody śledzenia były dodawane bezpośrednio w kodzie źródłowym stron internetowych. Najgorsze było to, że te małe fragmenty kodu JavaScript były rozrzucone po różnych plikach. Jeśli więc trzeba było wprowadzić drobną zmianę, programista musiał: (1) znaleźć wszystkie te kody, (2) je zaktualizować.

Dzięki GTM ten proces jest łatwiejszy: wszystkie tagi są kontrolowane w jednym miejscu.

przykłady tagów
przykłady tagów

Jest darmowy

Właściwie nie ma tu nic do dodania. Podobnie jak Google Analytics, Menedżer tagów Google jest bezpłatny. Chociaż w pakiecie Google Analytics 360 jest dostępna wersja premium, wersja bezpłatna jest więcej niż wystarczająca dla wielu firm (małych i średnich).

Umożliwia proste śledzenie zdarzeń

Śledzenie zdarzeń obejmuje niestandardowe kody JavaScript, które należy dodać do witryny, aby śledzić zdarzenia, takie jak kliknięcia, przesyłanie formularzy itp. Aby to ułatwić, Menedżer tagów Google posiada wiele wbudowanych reguł.

Gdy włączysz określone wyzwalacze w Menedżerze tagów Google, zaczną one automatycznie nasłuchiwać określonych interakcji na stronie internetowej. Nadal jest wymagana pewna konfiguracja, ale jest to stosunkowo łatwe do zrobienia. Możesz wykorzystać te interakcje do uruchomienia kodów śledzenia, np. tagu zdarzenia Google Analytics.

Podstawowe zdarzenia, które możesz (domyślnie) śledzić w GTM, to:

  • Kliknięcia
  • Kliknięcia linków
  • Przesyłanie formularzy
  • Czas spędzony na stronie itp.

Możesz także dodać niestandardowe funkcje, które rejestrują takie rzeczy, jak głębokość przewijania, nowe komentarze i inne.

Dlaczego jest to ważne? Daje Ci to wgląd w działania podejmowane przez użytkowników w Twojej witrynie. Czy angażują się w treść? Czy wypełniają twoje formularze? Możesz następnie wykorzystać te zdarzenia, aby utworzyć cele dostosowane do potrzeb Twojej firmy w Google Analytics. Zdarzenia pozwalają również na optymalizację konwersji.

Posiada szablony tagów

GTM zawiera szereg ważnych wbudowanych tagów dla Google Analytics, konwersji Google Ads i nie tylko. Pozwala to marketerowi, który ma niewielką wiedzę na temat kodowania lub nie ma jej wcale, na dostosowywanie tagów bez implementowania skomplikowanego kodu lub proszenia o pomoc programisty.

Zapewnia bezpieczeństwo

Google automatycznie skanuje wszystkie skrypty śledzenia dodane za pomocą niestandardowych tagów HTML na kontach GTM i zatrzymuje je, jeśli pasują do znanej domeny złośliwego oprogramowania, adresu IP lub adresu URL. Dodatkowo możesz kontrolować, kto ma dostęp do Twoich kont GTM i w każdej chwili możesz cofnąć dostęp.

Podsumowanie

Jak widać oba narzędzia mają sporo zalet, wyżej przedstawione zostały tylko najważniejsze z nich. Jeżeli planujesz konfigurację szczegółową zachowań użytkowników na stronie to sam Google Analytics Ci nie wystarczy, musisz również dodać na stronę Google Tag Managera. Łącząc razem te narzędzia otrzymasz szczegółowe informacje o użytkownikach na Twojej stronie i dzięki temu będziesz mógł ją bardziej przystosować do ich oczekiwań.