Na skróty:

Dla kogo jest ten poradnik -> Dla wszystkich firm chcących przenieść swoją ofertę do internetu, a także dla firm, które w mniejszym lub większym stopniu już korzystają z możliwości marketingu internetowego i chcą dowiedzieć się, jak umocnić swoją pozycję na rynku.

Czym jest analiza konkurencji w marketingu internetowym?

Analiza konkurencji / badanie konkurencji (ang. competitor analysis) - to działanie polegające na zbieraniu i analizie informacji o swoich konkurentach działających na tym samym rynku, oferujących te same lub podobne produkty / usługi. Analiza konkurencji w marketingu różni się tym, że skupiamy się na firmach z którymi konkuruje się za pośrednictwem internetu. Do tego procesu zalicza się również monitorowanie strategii marketingowych i działań podejmowanych przez obecnych uczestników rynku.

Zakres badania może być bardzo obszerny i dotykać wielu sektorów prowadzenia biznesu. Od modelu biznesowego, grupy docelowej i oferty po działania marketingowe, listę mocnych i słabych stron. Oczywiście to tylko przykład elementów, które można przeanalizować. W rzeczywistości jest ich znacznie więcej, a ich dobór często uzależniony jest od dostępu do informacji o konkurencji.

Zapewne znasz powiedzenie “Swoich przyjaciół trzymaj blisko, a wrogów jeszcze bliżej” - znajduje ono odzwierciedlenie również w biznesie.

Pamiętaj! Analiza konkurencyjności jest fundamentem budowy skutecznej strategii marketingowej dla każdej firmy.

Dlaczego warto analizować konkurencję i ich działania marketingowe w internecie?

Powodów jest co niemiara. Poniżej kilka z nich.

  • Bez analizy niemożliwością jest podbijać rynek i zbudować udany biznes (szczególnie w internecie, gdzie konkurencja z roku na rok jest coraz większa).
  • Dobrze przeprowadzona analiza konkurencji pozwoli ci zidentyfikować obszary, w których twój biznes ma luki i wymaga poprawy.
  • Badanie konkurencji pozwala lepiej zrozumieć swoich klientów i konkurencję.
  • Szersza wiedza o konkurentach pozwoli podejmować bardziej świadome i trafne decyzje.
  • Analiza pozwala zidentyfikować potencjalne zagrożenia (np. wynikające z pojawienia się dużego gracza na danym rynku).
  • Analiza konkurencji pomaga firmom zidentyfikować trendy na rynku (np. wzrost popytu na pewne produkty).
  • Uzyskasz punkt odniesienia, gdzie obecnie jesteś.
  • Dzięki analizie konkurencji dowiesz się z pomocą jakich narzędzi i kanałów twoi rywale docierają do szerszego grona klientów.
  • Sprawdzisz czy na danym etapie rozwoju swojej firmy, możesz konkurować z największymi firmami w twojej branży.
  • Oszacujesz (estymacja) koszty związane z działaniami marketingowymi, które musisz ponieść.
  • Oszacujesz czas potrzebny aby stać się jednym z czołowych graczy w Twojej niszy.

Jaki jest cel analizowania konkurentów?

Cel 1 - Dowiedzieć się jak najwięcej o obecnych i potencjalnie przyszłych konkurentach. Poznać ich plan, rozszyfrować strategie, sprawdzić dotychczasowe działania, wychwycić mocne i słabe strony, dostrzec szanse i zagrożenia, porównać ich obecną pozycję na rynku oraz rozpoznać prowadzone działania marketingowe w internecie.

Cel 2 - Poznać odpowiedź na pytania:

  1. Czemu strona konkurencji wyświetla się wyżej w Google?
  2. Jak to możliwe, że konkurencja sprzedaje więcej mimo gorszej oferty?
  3. Czy nasza oferta jest konkurencyjna? Analizując np. ilość produktów, zakres usług czy ich cenę.
  4. Co robią inne firmy, że ich marka / brand jest bardziej rozpoznawalny?
  5. Jakimi kanałami marketingowymi docierają do klientów?
  6. Jak zatrzymują klientów na dłużej?
  7. W jaki sposób zwiększają wartość zamówienia i żywotność klienta?
  8. Itd.

Cel 3 - Wyciągnąć wnioski i uwzględnić je w strategii budowania przewagi konkurencyjnej.

Myślę, że teraz już wiesz, co jest celem analizy konkurencji. Zatem przejdźmy do kolejnego punktu.

Kto i kiedy powinien wykonać analizę konkurencji?

Każda firma powinna systematycznie analizować rynek i swoją konkurencję, niezależnie od wielkości, skali działalności czy branży, w której funkcjonuje. Analizę powinno wykonywać się również niezależnie od tego, czy firma dopiero zaczyna swoją przygodę, już funkcjonuje na rynku, czy rozważa poszerzenie horyzontów i ekspansje na inne rynki.

Pamiętaj, aby nie pomijać potencjalnych konkurentów - ich też raz na jakiś czas warto wziąć pod lupę, gdyż ich działania mogą namieszać.

Analizę można przeprowadzić samodzielnie lub zlecić to zewnętrznej firmie. W przypadku samodzielnej analizy, należy wygospodarować odpowiednią ilość czasu, określić zakres analizy oraz cele, wyznaczyć kompetentną osobę z odpowiednim doświadczeniem i umiejętnościami. Nie można zapomnieć również o dostępie do narzędzi i danych (często płatnych), które umożliwią dokładniejszą i szybszą analizę.

Z kolei decydując się na zlecenie analizy zewnętrznej firmie, musimy poświęcić czas na wyszukanie kompetentnej firmy, która podejmie się zlecenia. Wymagane jest ustalenie szczegółów, terminów, zakresu analizy i celów.

Co do samego zakresu analizy. Może się okazać, że niektóre elementy analizy lepiej wykonać wewnątrz swojej firmy. Najprawdopodobniej masz większą wiedzę o branży i rynku, niż firmy zewnętrzne, którym byś to zlecił. Do takich elementów można zaliczyć m.in.:

  • grupa docelowa
  • zakres oferty i wykorzystywana technologia
  • cena nietypowych produktów / usług
  • mocne / słabe strony - analiza SWOT
  • trendy rynkowe
  • przychody / zysk / liczba pracowników
  • taktyka sprzedaży / model biznesowy
  • value proposition - czyli unikalne wyróżniki, nietypowe usługi / produkty, przekazywane wartości, sposób prezentacji
  • wszystkie pozostałe elementy wymagające wiedzy o specyfice danej branży, które mogą nie zostać uwzględnione przez ludzi spoza branży

z kolei elementy takie jak:

  • ruch
  • kanały marketingowe
  • linki zwrotne
  • słowa kluczowe
  • blog
  • opinie
  • trendy
  • cechy produktów / usług
  • sposoby komunikacji marki - jakich określeń używają
  • itd.

możesz wykonać samodzielnie lub zlecić zewnętrznej firmie.

Częstotliwość badania konkurencji powinno się indywidualnie dostosować dla każdego biznesu, biorąc pod uwagę m.in. wielkości firmy, branże, rynek zbytu, dynamikę zmian i rozwoju.

Zanim opowiem, jak prześwietlać konkurencyjne firmy, wspomnę o najczęściej popełnianych błędach, tak abyś podczas samodzielnej analizy ich nie popełnił.

Nie masz czasu, narzedzi lub osoby, która mogłaby wykonać analizę?

Zleć to profesjonalistom z KS!

Najczęściej popełniane błędy podczas analizy konkurencji w internecie

Niewłaściwie przeprowadzona analiza prowadzi do wyciągnięcia błędnych wniosków, co w konsekwencji wiedzie do obrania złej strategii marketingowej.

  1. Zawężenie analizy do kilku firm - pominięcie mniejszych rywali, nie da pełnego obrazu. Tak samo jak bagatelizowanie konkurentów, których obszar działania pokrywa się tylko częściowo z Twoim.
  2. Zawężenie zakresu analizy i nieuwzględnienie wszystkich istotnych obszarów działalności konkurentów - np. przeprowadzenie analizy ograniczając się tylko do jednego kanału marketingowego czy skupienie się jedynie na jednej usłudze - to poważny błąd.
  3. Brak zdefiniowania konkretnych celów analizy - ciężko będzie skutecznie przeprowadzić analizę, nie wiedząc, jaki jest jej cel i co chcemy osiągnąć.
  4. Nieumiejętne wykorzystanie narzędzi i danych - może prowadzić do pozyskania niepełnych i nieprecyzyjnych danych o konkurentach i ich działaniach marketingowych.

Wystrzegaj się tych błędów - gdyż mogą przyczynić się do wyciągnięcia błędnych wniosków, co z kolei zwiększa prawdopodobieństwo, że określone przez ciebie działania nie przyniosą zamierzonych rezultatów.

Ok, czas przejść do działań!

Od czego rozpocząć analizę konkurencji?

Gdy analizujemy w Agencji KS konkurentów naszych klientów zaczynamy od sporządzenia listy firm działających w tej samej branży. Kolejno określamy kryteria, zakres analizy, cele, a także pytania na które chcemy uzyskać odpowiedź. Następnie tworzymy plik w którym będą gromadzone i analizowane dane. Jak się za to zabrać, opisałem poniżej.

Lista firm, z którymi konkurujesz w internecie

Czas, aby wypisać wszystkich swoich konkurentów. Jestem przekonany, że jako przedsiębiorca w mniejszym lub większym stopniu znasz swoich konkurentów i ich pozycje na rynku, więc nie powinno przysporzyć ci to problemów. Warto jednak doprecyzować jakich konkurentów wziąć pod uwagę.

Oczywiście uwzględnij zarówno tych małych, jak i tych dużych. Pamiętaj, aby nie ograniczać się tylko do firm, których oferta pokrywa się w większości z twoją. Skup się również na firmach specjalizujących się w wybranej gałęzi twojej oferty. Przykładowo jeżeli sprzedajesz i montujesz okna, drzwi, bramy garażowe, rolety, parapety w Krakowie, to śmiało odnotuj konkurenta, który specjalizuje się np. tylko w sprzedaży i montażu bram garażowych w Krakowie i okolicy.

Jeżeli działasz lokalnie, dajmy na to, realizujesz usługi serwisowe sprzętu AGD na terenie województwa podkarpackiego, to pamiętaj, aby uwzględnić konkurentów działających na tym samym obszarze, co twoja firma.

Jak określić kto jest twoim konkurentem?

Wspólnie poszukamy konkurentów, z którymi rywalizujesz o klientów za pośrednictwem sieci Internet. Skupimy się na tych, którzy wysoko pojawiają się w wyszukiwarce Google na zapytania (frazy / słowa kluczowe) związane z twoją ofertą. To nic trudnego, poniżej przedstawiam dwie szybkie metody.

Pierwsza - zalecana jest dla firm, które dopiero zaczynają.

Druga - zalecana jest dla firm, które mają stronę internetową i działają w internecie od dłuższego czasu.

Sposób 1: Konkurenci z wyszukiwarki Google

Zacznijmy od przygotowania listy słów kluczowych, które opisują twój biznes i usługi / produkty, które oferujesz.

Załóżmy, że twoja firma zajmuje się dystrybucją, montażem i serwisem klimatyzatorów w Warszawie. Takimi przykładowymi słowami kluczowymi będą:

  • serwis klimatyzatorów warszawa
  • montaż klimatyzacji warszawa
  • klimatyzacja do domu warszawa
  • klimatyzacja pokojowa warszawa
  • klimatyzacja do biura warszawa
  • klimatyzatory przenośne warszawa
  • klimatyzatory ścienne warszawa
  • itp.

Analogiczną listę słów kluczowych przygotuj dla swojej działalności.

1. Mając listę przejdź do wyszukiwarki Google -> https://www.google.pl/ (zalecam użyć trybu incognito)

2. Wprowadź pierwsze słowo kluczowe w pole wyszukiwania i kliknij “Szukaj w Google”

wizualizacja szukania rynkowych rywali przy użyciu wyszukiwarki Google
Screen obrazujący pierwszy etap szukania konkurentów w internecie

Wyszukiwarka wyświetli nam najbardziej trafne wyniki dla naszego zapytania.

Zwróć uwagę na:

  • wyniki organiczne - czyli wyniki kierujące do stron internetowych
  • pakiet map - czyli wizytówki firm w mapach Google
  • wyniki płatne - czyli wyniki z etykietą “Reklama”

Sprawdź powyższe obszary i upewnij się, czy wprowadzona fraza dotyczy regionu, w którym twoja firma świadczy usługi. Sprawdź koniecznie, czy wyniki faktycznie dotyczą oferowanych przez ciebie usług / produktów. Dla przykładu - wpisując w wyszukiwarkę frazę “serwis klimatyzacji warszawa” i “serwis klimatyzatorów warszawa” otrzymamy zupełnie różne wyniki - w pierwszym przypadku zobaczymy warsztaty samochodowe serwisujące klimatyzacje w pojazdach, a w drugim firmy serwisujące klimatyzatory w domach, biurach, lokalach…

3. Odwiedź każdy wynik oraz określ, czy jest to twój konkurent, a następnie zapisz go na liście.

Sposób 2: Konkurenci wg narzędzi

W pierwszej kolejności sugeruję skorzystać z narzędzia SEMSTORM

  1. Przejdź na stronę https://app.semstorm.com/ i załóż darmowe konto
  2. Wprowadź domenę swoją lub konkurenta.
    Pojawi się raport - w pierwszym widoku wykres przedstawiający estymowany ruch oraz liczbę słów kluczowych, na które wyświetla się domena. Na ten moment nie jest Ci to potrzebne. Skup się na dalszej części i przewiń raport do sekcji o nazwie “Konkurenci”.

    raport w narzędziu Semstorm
    Raport w narzędziu Semstorm dla domeny ks.pl

  3. Przeanalizuj otrzymaną listę - faktycznych konkurentów zanotuj.
  4. Śmiało możesz przeanalizować również konkurencyjne domeny i zobaczyć czy pojawią się jeszcze inni konkurenci.

Drugim narzędziem, z którego warto skorzystać jest Ahrefs

Dzięki niemu sprawdzimy m.in. strony konkurujące z twoją w wyszukiwarce Google. Co więcej to narzędzie będzie bardzo pomocne w dalszej części analizy konkurencji, gdyż dostarczy ci wielu cennych informacji. A zatem:

  1. Przejdź na stronę https://ahrefs.com/website-checker i załóż darmowe konto
  2. Potwierdź adres e-mail na swojej skrzynce pocztowej
  3. Uzupełnij nazwę i ustal hasło logowania
  4. Zaloguj się i przejdź na stronę https://ahrefs.com/onboarding
  5. Dodaj swoją stronę / projekt - w darmowej wersji możesz dodać tylko jeden.
  6. Przejdź do widoku głównego -> https://ahrefs.com/dashboard
  7. Kolejno przejdź do zakładki “konkurencyjne domeny”

    konkurencyjne domeny w narzędziu ahrefs
    Screen przedstawiający listę konkurencyjnych domen w narzędziu Ahrefs

  8. Przeanalizuj i zanotuj faktycznych konkurentów

Uff, mamy już listę firm, z którymi faktycznie konkurujesz w internecie. Nie pozostaje nam nic innego jak określić zakres analizy.

Zakres analizy

Skup się i dobrze zastanów jakich informacji chcesz się dowiedzieć na temat konkurentów. Poniżej przedstawiam przykładowy zakres analizy w obszarze marketingu internetowego wraz z opisem i informacją w jaki sposób można sprawdzić każdy element.

W większości wspomniane narzędzia są płatne, jest też część darmowych funkcji

  • Początek widoczności domeny - czyli od kiedy jest widoczna w wyszukiwarce Google. Pomoże ci to zobaczyć, od jak dawna konkurencja buduje widoczność organiczną. Kiedy strona zaczęła być widoczna w wyszukiwarce Google sprawdzisz w Senuto, Semstorm czy Ahrefs.
  • Ilość linków zwrotnych - liczba linków (odnośników), które są umieszczone na innych stronach i kierują do twojej / konkurencyjnej strony. Z różnych źródeł możesz pozyskać informacje o liczbie linków zwrotnych, np. sprawdzając narzędzia typu: Ahrefs, Majestic, SurferSEO, Semrush, Moz, Neilpatel.
  • Ilość domen odsyłających - liczba unikalnych domen, które linkują do twojego / konkurencyjnego serwisu. Linki domen zewnętrznych budują autorytet strony, pozytywnie wpływają na widoczność serwisu, a także generują przejścia na stronę. Aby poznać liczbę odsyłających domen skorzystaj z tych samych narzędzi, co przy analizie linków zwrotnych.
  • Ruch organiczny - estymowany ruch z wyszukiwarki Google z organicznych wyników (nie z reklam). Dzięki tej informacji dowiesz się, jak dużo ruchu naturalnego miesięcznie generuje strona. Jeśli docierasz do klientów w różnych krajach, warto rozdzielić ruch na każdy kraj z osobna. Przeglądając narzędzie Ahrefs możesz poznać estymowany ruch organiczny, jaki generują twoi konkurenci.
  • Słowa kluczowe - a dokładnie liczba fraz na które wyświetla się twoja / konkurenta strona w Google. Obrazuje to popularność i widoczność serwisu. Dobrze jest określić ogólną widoczność serwisu a także ilość fraz na pozycjach w przedziałach 1-3, 4-10 i 11-50. Te dane są dostępne w Ahrefs, Senuto i Semstorm.
    • Ogólna widoczność (liczba słów)
    • Pozycje 1-3 (liczba słów)
    • Pozycje 4-10 (liczba słów)
    • Pozycje 11-50 (liczba słów)
  • Domain Rating (DA) - czyli autorytet domeny określany w narzędziu Ahrefs w skali od 0 do 100, im wyżej tym lepiej. DA określane jest na podstawie liczby i jakości linków zwrotnych kierujących do analizowanej strony. Możesz to sprawdzić w narzędziu Ahrefs.
  • Najpopularniejsze strony - jakie strony w analizowanym serwisie generują największy ruch. Strona główna, produkt, kategoria, a może wpis blogowy? Dzięki temu zobaczysz jaka część serwisu ściąga najwięcej użytkowników. To jakie strony są najpopularniejsze i które z nich generują największy ruch dowiesz się przeglądając raporty w narzędziu Ahrefs, Senuto czy Semstorm. Zapisz minimum 5 najpopularniejszych stron u każdego z biznesowych rywali.
    • 1
    • 2
    • 3
    • 4
    • 5
  • Social media - czyli w jakich mediach społecznościowych twoja konkurencja prowadzi profile firmowe, w jaki sposób, z jaką częstotliwością, jak się komunikuje, jakie efekty dzięki temu osiąga. Jest to ważne, gdyż ma ogromny wpływ na budowanie rozpoznawalności marki, społeczności, a także na dotarcie do potencjalnych klientów. Sprawdzisz to przeglądając dostępne dane w profilach firm na popularnych portalach social media.
    • Facebook - data założenia, liczba obserwujących / liczba polubień. Ocena, liczba opinii, średnia częstotliwość postów, liczba wideo, komentarze / reakcje pod postami i filmami
    • Instagram - liczba obserwujących, liczba postów, liczba Reels, polubienia, komentarze
    • Twitter - data dołączenia, liczba obserwujących, liczba i częstotliwość publikacji, komentarze, retweety, polubienia
    • LinkedIn - liczba obserwujących, liczba publikacji, reakcje pod postami, liczba pracowników, wideo
    • YouTube - data utworzenia, liczba subskrybentów, liczba wideo, liczba wyświetleń, zaangażowanie pod filmami
    • TikTok - liczba obserwujących, liczba filmów, reakcje / komentarze
    • Inne - analogicznie wszystkie wartościowe informacje warto zanotować
  • Reklamy - płatne reklamy to sposób na dotarcie do dodatkowych klientów. Warto zwrócić uwagę na:
    • Google Ads - reklamy tekstowe można sprawdzić w wyszukiwarce Google poprzez wpisywanie słów kluczowych i przeglądanie wyników oznaczonych etykietą “Reklama” lub w narzędziu Ahrefs
    • Facebook Ads / Instagram Ads - aby przeanalizować konkurencję i dowiedzieć się czy reklamują się na FB i Instagramie, odwiedź bibliotekę reklam Facebooka i wpisz nazwę konkurenta
    • LinkedIn Ads - wystarczy, że wejdziesz na profile konkurencyjnych firm, przejdziesz do zakładki publikacje i w filtrach wybierzesz “Reklamy”. Jeżeli firma korzysta z płatnej promocji, zobaczysz ich reklamy
    • Wizytówka Google Ads - reklamy wizytówek sprawdzisz w wynikach wyszukiwania w panelu z wizytówkami lub w mapach na liście profili, są one oznaczone etykietą ”Reklama”
  • Market Place - czyli popularne serwisy agregujące wielu sprzedawców i konsumentów. W łatwy sposób można dotrzeć do kolejnej grupy potencjalnych klientów. Wymaga ręcznej analizy, przeglądnięcia portali, oferowanych produktów / usług. Odnotowanie dokładnych konkurentów będzie ciężkie do zrobienia, ale sama świadomość że występują takie same lub podobne produkty czy usługi może być kluczowa podczas tworzenia strategii marketingowej.
    • Allegro
    • OLX
    • Facebook marketplace
    • Google Shopping
    • Ceneo
    • Booking
    • i wiele innych w zależności od branży
  • Blog - warto sprawdzić czy twoja konkurencja prowadzi blog ekspercki, poradnikowy, informacyjny. Prawidłowo prowadzony pozwala generować dodatkowy ruch, wspomagać sprzedaż, zwiększać rozpoznawalność marki, a także budować wizerunek fachowca w branży. Możesz to sprawdzić ręcznie lub skorzystać z narzędzi typu Ahrefs, Senuto, Semstorm. Zwróć uwagę na:
    • ilość artykułów
    • częstotliwość publikacji
    • estymowany ruch organiczny generowany z bloga
  • Wizytówka Google - to profil firmy w mapach Google. Dobrze wypozycjonowany pojawia się wysoko w mapach oraz wynikach wyszukiwania w Google, czego efektem jest zwiększona ilość telefonów i sprzedaży. Możesz skorzystać z narzędzia Surfer Local i przeanalizować wszystko automatycznie lub wyszukać ręcznie wizytówki konkurentów w Google i zwrócić uwagę na:
    • ilość opinii
    • średnią ocenę
    • przeanalizujesz narzędziem
  • Ocena reputacji - opinie i referencje nierzadko mają decydujący wpływ na decyzje zakupowe, co więcej, na ich podstawie można poznać słabe i mocne strony przedsiębiorstwa. Powinieneś zwrócić uwagę na:
    • opinie w Google i średnią ocen
    • opinie w Social Media i średnią ocen
    • opinie w wizytówkach, katalogach, NAP i średnią ocen
    • opinie / referencje na stronie www
  • Newsletter - czyli mailing wysyłany do grupy odbiorców. Dobrze jest sprawdzić czy konkurenci za pośrednictwem tego kanału marketingowego budują społeczność, edukują, informują o nowościach i zwiększają sprzedaż. Najłatwiej przejrzeć stronę w poszukiwaniu modułu zapisu do newslettera. Jeżeli jeszcze tego nie zrobiłeś, to zapisz się i podejrzyj jak robi to konkurencja, z jaką częstotliwością, jakiego typu są to maile itd.
  • Tendencja - ruchu, pozyskanych linków, domen, publikowanych artykułów. Sprawdź czy jest spadkowa, wzrostowa czy neutralna, co więcej zwróć uwagę na średnią ilość pozyskanych domen odsyłających czy opublikowanych artykułów blogowych w miesiącu. Dzięki temu zobaczysz jak twoja konkurencja się rozwija. Będziesz też w stanie przewidzieć gdzie będą za kilka miesięcy przy założeniu, że utrzymają obecną częstotliwość działań marketingowych. Określ tendencje i średnią ilość dla:
    • pozyskanych linków
    • pozyskanych domen
    • opublikowanych artykułów
  • Mocne strony marketingowe - pod tym punktem kryją się tak zwane “marchewki / wyróżniki / lead magnets”, czyli istotne informacje, funkcjonalności i elementy mające wpływ na decyzje zakupową i poprawę konwersji. Oczywiście poza faktem występowania mocnych stron zwróć uwagę również na sposób prezentacji. Do najpopularniejszych “marchewek” w sklepach internetowych i na stronach usługowych należą:

Sklepy internetowe

informacja:

  • o latach doświadczenia
  • o czasie wysyłki
  • o x latach gwarancji
  • o x dniach na zwrot
  • o zakupie na raty
  • produktach wykonywanych pod indywidualne zamówienia
  • o bezpłatnej dostawie powyżej x zł
  • bonusach/rabatach dla stałych klientów
  • o zaletach firmy

moduł:

  • zakupy na ratę
  • zakupy bez rejestracji
  • cross selling / up selling
  • czatu online i/lub Call Back na stronie
  • newslettera
  • z referencjami / opiniami
  • z promocjami
  • z wydarzeniami
  • wyszukiwarki produktów
  • moduł konfiguracji np. zestawu

inne:

  • program lojalnościowy
  • program afiliacyjny

Strony usługowe / lokalne

informacja:

  • o latach doświadczenia
  • o sprzęcie / produktach z których korzystają
  • o gwarancji na x lat
  • o bezpłatnej wycenie
  • o parkingu
  • o x przeprowadzonych realizacjach
  • o zaletach firmy

moduł:

  • z referencjami / opiniami
  • galerii realizacji
  • czatu online i/lub Call Back na stronie
  • newslettera
  • rezerwacji

inne:

  • quiz / ankieta

Oczywiście są to przykładowe “marchewki” i należy pamiętać, że każda branża charakteryzuje się innymi zachętami, udogodnieniami i funkcjonalnościami.

  • Szybkość ładowania strony - Wydajność i użyteczność serwisu ma ogromny wpływ na zadowolenie użytkowników, a także współczynnik konwersji ze wszystkich kanałów marketingowych za pośrednictwem których ściągani są użytkownicy na stronę. Testując, warto sprawdzić kilka losowych podstron w serwisie. Zanotować możesz wynik w punktach, czas wczytywania i inne istotne metryki. W tym celu możesz skorzystać z narzędzia PageSpeed Insights, GTmetrix, Ping Dom Website Speed Test.
  • Odczucia użytkowników (UX) - Subiektywna ocena, czyli jak twoim zdaniem wygląda i funkcjonuje strona. Warto zwrócić uwagę na czytelność i łatwość poruszania na telefonie i komputerze. Po weryfikacji zanotuj swoje przemyślenia.
  • Inne - Wszystko to, co nie zostało jeszcze uwzględnione, a uważasz za stosowne dopisz do zakresu.

Czas stworzyć plik gromadzący dane

Pozwoli ci to w czytelny sposób zapisać zgromadzone dane, przeanalizować je, porównać, zobaczyć różnice, a także wyciągnąć wnioski.

Poniższa tabela przedstawia konkurentów i twoją stronę oraz kryteria analizy.

grafika przedstawiająca wzór tabeli do analizy konkurencji
Przykład tabeli do analizy konkurencji

Do takiej tabeli koniecznie trzeba dodać jeszcze legendę, która w późniejszym etapie przyda się do określenia przewagi konkurencyjnej

grafika przedstawiająca legendę do wzoru analizy konkurencji
Przykład legendy w analizie konkurencji

Wygląda na to że masz już listę konkurentów, zakres analizy i pilk gromadzący dane, a więc wszystko, co jest ci potrzebne do wykonania analizy konkurencji. Zatem do dzieła!

Analiza konkurencji

Czas odpowiedzieć sobie na pytanie jak przeprowadzić analizę konkurencji? Proces analizy rozpocznij od przeanalizowania swojej firmy pod kątem wybranych kryteriów. Czyli zanotuj ilość słów kluczowych, linków zwrotnych, wpisów na blogu, ruchu jaki generuje strona, prowadzone kanały social media itd.

Po zbadaniu swojej firmy i odnotowaniu tego w pliku, śmiało możesz przejść do analizy konkurentów. Analogicznie zbadaj każdą z firm i zapisz wyniki.

Im lepiej wykonasz ten proces, tym lepsze wnioski uzyskasz w podsumowaniu oraz łatwiej będzie ci pokonać konkurencję.

Jak wykorzystać zebrane informacje?

Zacznij od pokolorowania wyników na podstawie przyjętej legendy. Czyli jeżeli jesteś lepszy od konkurenta w danym aspekcie, to zaznacz komórkę na zielono. Natomiast jeżeli konkurent jest lepszy, zaznacz komórkę na czerwono. Wizualizacja poniżej.

wzór analizy konkurencji wraz z legendą
Przykład wzoru analizy wraz z legendą

W ten prosty sposób zobaczysz w czym jesteś lepszy, a w czym przewagę ma twoja konkurencja.

Istotną częścią tego procesu jest zapisywanie notatek, przemyśleń i wniosków.

Przykład 1: Powiedzmy że, dwóch z przeanalizowanych konkurentów ma identyczną ofertę usług co twoja firma. Z listy najpopularniejszych stron w serwisie pod kątem ruchu wynika, że mają oni dedykowane podstrony dla każdej oferty, które generują sporo ruchu. Wniosek z tego jest prosty, na swojej stronie też powinieneś utworzyć podstrony dedykowane każdej usłudze.

Przykład 2: Dajmy na to, że twoi konkurenci reklamują swoje produkty poprzez Google Ads, ty jednak tego nie robisz. Wniosek, skoro robi to twoja konkurencja, to zwrot z inwestycji musi być dla nich opłacalny. Dlatego powinieneś zainteresować się tym kanałem pozyskiwania klientów.

Zaplanuj działania marketingowe

Ostatnim etapem analizy konkurencji jest wykorzystanie zebranych danych. Na podstawie danych i wniosków z analizy postaraj się zaplanować działania marketingowe krótko i długoterminowe. Nie bój się testować innych kanałów dotarcia do potencjalnych klientów.

Podsumowanie

Jak widzisz, wykonanie analizy firm z którymi konkurujesz w internecie jest złożonym procesem, często niezbędnym do zbudowania solidnego biznesu, dlatego nie powinieneś przechodzić obok tego obojętnie. Mam nadzieję, że proces i metody analizy konkurencji, które przedstawiłem krok po kroku w tym poradniku są dla ciebie jasne i wykorzystasz je u siebie w firmie.

W razie pytań lub problemów z analizą konkurencji odezwij się do nas. Pomożemy.