Linki są jednym z ważniejszych elementów rankingowych Google. Proces budowy profilu linków jest trudny i czasochłonny, dlatego wiele osób korzysta z technik, które go automatyzują, czyniąc proces łatwiejszym i tańszym. Jest to jednak zbyt ryzykowne, żeby stosować dla wartościowych domen, w tym szczególnie dla stron klientów powierzających pozycjonowanie stron agencjom reklamowym takim jak KS.
Linki do strony internetowej - 10 sposobów
1. Prowadzenie bloga firmowego
Blog firmowy może być postawiony na domenie głównej lub na subdomenie. Zależy od strategii SEO. Pierwsza metoda to prowadzenie bloga w obrębie subdomeny: blog.domena.pl pozwoli generować linki do firmowej strony internetowej z własnego bloga. Druga forma, prowadzenie bloga w obrębie domeny: domena.pl/blog/ umożliwi zastosowanie linkowania wewnętrznego, które jest mniej wartościowe. Ta opcja może jednak skutkować pozyskaniem zewnętrznych odnośników do poszczególnych artykułów co wzmocni całą domenę, również podstrony ofertowe. Prowadzenie bloga jest czasochłonne, ale dzięki temu możemy osiągnąć fajne efekty.
Problem z widocznością w wyszukiwarce Google?
Zdaj się na specjalistów z KS!
2. Utworzenie profili firmowych w mediach społecznościowych
Naturalne zaplecze SEO można wzbogacić o odnośniki z profili firmowych w mediach społecznościowych, w tym na przykład: Facebook, Twitter, Google+, Pinterest, Instagram. Ważne są również profile branżowe typu: Tripadvisor dla branży hotelarskiej i spa lub Prawos dla branży związanej z prawem. Zazwyczaj pozyskanie tego typu linków nie jest czasochłonne i nie wymaga wkładu finansowego. Ważny jest również fakt, że każdorazowa próba pozyskania odnośnika zakończy się sukcesem.
3. Współpraca z dostawcami
Niemal każda firma posiada partnerów handlowych, dzięki którym tworzenie zaplecza seo będzie łatwiejsze i bardziej skuteczne. Budowanie linków do strony można zacząć od: producentów, dostawców towarów, hurtowni, firmy świadczące dla Was usług. Dla sklepów internetowych są to na przykład hurtownie i producenci, dla producentów firmy spedycyjne oraz dostarczające prefabrykaty, itd. Tego typu budowanie linków jest skuteczne niemal dla każdej branży, zajmuje stosunkowo mało czasu i charakteryzuje się wysokim współczynnikiem skuteczności/konwersji. Korzystając z tej formy linkbuildingu należy wziąć pod uwagę fakt, że nie każde zapytanie zakończy się pozyskaniem linka.
4. Opinie i referencje
Stosowanie opinii jako narzędzia wspierającego linkbuilding jest dość powszechne. W tym przypadku nie piszę o pozyskiwaniu opinii, ale o proponowaniu. Wiele firm, z którymi współpracujecie osobiście (lub Wasi klienci) posiada na stronie moduł opinii, którego zadaniem jest uwiarygodnienie jakości świadczonych usług lub oferowanych produktów. Można zaproponować napisanie fajnej opinii, którą partner biznesowy umieści na swojej stronie internetowej. Wystarczy wysłać maila, w którym zawarta będzie informacja o satysfakcji i zadowoleniu ze współpracy, a także propozycja przygotowania referencji lub opinii. Każdej firmie zależy na dobrych opiniach, dlatego ta forma linkbuildingu charakteryzuje się wysoką skutecznością.
5. Katalogi branżowe
Tylko w "polskim internecie" działa kilkaset aktywnych katalogów stron internetowych. Nie zachęcam w tym miejscu do kupowania linków, ponieważ jest to niezgodne z polityką Google, ale pozyskanie kilku wizytówek w wartościowych serwisach będzie na pewno korzystne dla Waszej strony. Jak ocenić czy dany katalog jest wartościowy? Ja stosuję kilka kryteriów:
- wskaźnik ruchu na stronie internetowej, w tym ruch organiczny bezpośrednio z Google
- zbieżność tematyczna, która dotyczy zarówno branży jak i danych geograficznych
- rozpoznawalność marki/serwisu
6. Lokalne instytucje publiczne
W okolicach niemal każdej firmy znajdują się instytucje publiczne wśród których znajdziemy: ośrodki kultury, organizacje społeczne, biblioteki, jednostki administracyjne. Warto nawiązać współpracę poprzez zorganizowanie konkursu, akcji promocyjnej, zbiórki środków. Współpraca może mieć różny charakter. Wasze zaangażowanie może polegać na poświęceniu czasu lub dostarczeniu gratisów/materiałów reklamowych. Liczy się kreatywność! Nawiązywanie współpracy jest często czasochłonne i nie zawsze kończy się sukcesem, dlatego musicie liczyć się z długim czekaniem na odpowiedź, odmową lub niechęcią wynikającą z braku zaufania. Zdecydowanie łatwiej nawiązać współpracę z polecenia.
7. Sponsoring i działalność charytatywna
Linkbuilding opierający się na sponsoringu i działalności charytatywnej jest stosowany zarówno przez duże jak i małe firmy. Budowa profilu linków oparta na działalności charytatywnej jest bezpieczna i skuteczna, ale największą wadą jest fakt, że nie pozyskacie odnośnika bez inwestycji finansowej. Każdorazowe wsparcie jakiejś instytucji wymaga wkładu finansowego. Bycie sponsorem ma jednak swoje dobre strony. Zazwyczaj pomaga nie tylko pozyskać linki, ale również promuje markę. Budowa zaplecza SEO wymaga zarówno środków jak i czasu. Im więcej możemy zainwestować, tym bardziej wartościowe zaplecze seo uzyskamy.
Jak zostać sponsorem konkursu?
Wystarczy zgłosić chęć wsparcia konkursu, wydarzenia, eventu lub nawiązać współpracę z lokalną instytucją. Można skorzystać z portali typu mammarzenie.pl lub siepomaga.pl, gdzie znajdziemy gotowe pomysły do wykorzystania.
Problem z widocznością w wyszukiwarce Google?
Zdaj się na specjalistów z KS!
8. Content Marketing
Jedna z najtrudniejszych technik linkbuildingowych. Polega na tworzeniu wartościowych treści na własnej stronie internetowej, na przykład w ramach bloga lub aktualności. Dobre artykuły mogą wygenerować naturalne odnośniki na forach lub innych blogach, dzięki temu możesz pozyskać typowo "white hat'owe" odnośniki bardzo wartościowe dla zaplecza Twojej strony. Podstawowym zadaniem content marketingu jest jednak generowanie ruchu, a każde pozyskanie odnośnika należy traktować w kategoriach sukcesu. Nikt nie obiecywał, że będzie łatwo :-)
9. Współpraca z influrencerami
W wielu branżach znajdziemy osoby, które są rozpoznawalne i udzielają się publicznie na forach, prowadzą swojego bloga lub wideobloga, profile społecznościowe, itd. Dobrym przykładem są testy produktów. Jest mnóstwo influrencerów testujących niemal każdy rodzaj produktu.
Jak stać się influrencerem:
Najłatwiej poprzez wygenerowanie dużego ruchu na własnym blogu lub profilu społecznościowym. Chętni na opiniowanie ich produktów sami się znajdą, ponieważ na pewno wychwycą branżową stronę z dużym ruchem.
Jak znaleźć influrencerów w danej branży:
W tym celu warto skorzystać z narzędzi typu Semstorm, Ahrefs, Majestic. Można również wyszukiwać ręcznie w serwisie Youtube lub wpisując w Google ogólne frazy związane z poszczególnymi branżami. Blogi znajdujące się na wysokich pozycjach w wynikach wyszukiwania trudnych i popularnych fraz są prowadzone zazwyczaj przez influrencerów, którzy czekają na Wasz kontakt.
10. Artykuły gościnne i sponsorowane
Jedną z bardziej wartościowych form linkbuildingu lub budowy zaplecza seo są artykuły gościnne. Pisanie artykułów gościnnych na blogi firm/instytucji, z którymi nawiązaliśmy kontakt pomaga w zbudowaniu tematycznego zaplecza, które jest najbardziej wartościowe z punktu widzenia Google. Znalezienie miejsca, w którym napiszecie artykuł gościnny nie jest na ogół łatwe. Wyjątkiem są sytuacje kiedy współpraca z partnerem/firmą/instytucją jest już nawiązana i utrzymujecie stały i dobry kontakt. W przypadku kiedy jesteśmy na początkowym etapie tworzenia siatki w danej branży, pozyskanie partnera do współpracy zajmuje sporo czasu. Artykuły gościnne to mocne i wartościowe zaplecze. Ta forma linkbuilding jest jednak czasochłonna i kosztowna.
Z kolei pozyskanie odnośnika z artykułu sponsorowanego jest łatwe. Zasada jest prosta, płacimy za artykuł na temat oferowanego produktu, usługi lub ogólnie na temat marki. Następnie zostaje on opublikowany w danym czasopiśmie, blogu, portalu, itd. Minusem jest adnotacja o tym, że artykuł jest sponsorowany, co sugeruje, że link został kupiony. Warto zastrzec, żeby odnośnik został uzupełniony informacją rel="nofollow", co sprawi, że Google nie odbierze tego jako próby manipulacji profilem linków.
Twoje naturalne zaplecze to wszystkie strony, na których znajdują się odnośniki do pozycjonowanej witryny. Można spłycić i postawić tezę, że im więcej, tym lepiej, ale pod warunkiem, że są to wartościowe linki. Celem linkbuildingu jest podniesienie wartości strony, a tym samym osiągnięcie wyższych miejsc w wyszukiwarce. Budowa zaplecza jest procesem skomplikowanym oraz długotrwałym, nie warto iść na skróty, tworząc odnośniki niskiej jakości.
Zanim zaczniesz działania, należy przeprowadzić research i audyt potencjalnych miejsc, na których można pozyskać linki. Pamiętaj, że linki nofollow również są przydatne, pomimo, że w teorii nie wpływają bezpośrednio na pozycję strony w wynikach wyszukiwania, mogą generować ruch. Profil linków bogaty w odnośniki dofollow i nofollow wygląda bardziej naturalnie.
Czego nie robić podczas budowy zaplecza?
Oczywiście nie spamować. Umieszczanie dużej ilości linków wszędzie gdzie to możliwe, nie jest mile widziane przez Google. Linki w komentarzach lub forach (o ile nie są naturalne) mogą zostać odebrane jako próba manipulacji profilem linków. Linkbuilding prowadzony w ten sposób doprowadzi do osłabienia pozycji strony, a w skrajnych przypadkach nawet do zafiltrowania strony przez Google.
Jeszcze raz warto podkreślić. Budowa profesjonalnego zaplecza SEO jest trudna, wymaga sporo pracy i kreatywności, ale na dłuższą metę na pewno się opłaci i zaowocuje dobrymi pozycjami. Pamiętaj, że linkbuilding to nie wszystko, aby skutecznie pozycjonować należy zadbać o mnóstwo dodatkowych czynników.
Zachęcam do dodawania w komentarzach własnych sposobów na linkbuilding. Wszystkie kreatywne metody zostaną umieszczone w artykule.
Porozmawiajmy o reklamie Twojej firmy w Internecie