W tym artykule znajdziesz:

Jak działa landing page?

Zasada działania jest prosta. Użytkownik, po trafieniu na określoną stronę i kliknięciu w baner reklamowy, link w mailingu lub bezpośrednio z wyszukiwarki, zostaje automatycznie przekierowany na landing page, którego celem jest nakłonienie użytkownika do podjęcia określonego działania. Strona docelowa nie będzie skuteczna bez wyznaczenia jasno określonego celu i odpowiedniej optymalizacji contentu. Cele mogą być różne, a oto i kilka z nich:

  • zakup produktu,
  • podanie adresu mailowego, w celu subskrypcji newslettera,
  • wypełnienie formularza,
  • wysłanie zapytania ofertowego,
  • założenie konta,
  • poprawnie aplikacji,
  • itd.

Zawartość strony docelowej

Głównym celem strony landing page jest przeobrażenie anonimowego użytkownika w osobę realnie zainteresowaną ofertą danej firmy, a w efekcie klienta zdecydowanego na zakup produktów lub skorzystanie z usługi. Użytkownik pozostawia po sobie dane, które pozwalają na określenie grupy docelowej konkretnej persony. Landing page, strona docelowa, dzięki której cały proces jest możliwy, pomaga w uzyskaniu informacji, takich jak: płeć, wiek, wykształcenie, miejsce zamieszkania, hobby i zainteresowania, status społeczny oraz styl życia potencjalnych klientów.

Landing page to strona docelowa, na której użytkownik dokonuje konkretnego działania, czerpie informacje lub składa zapytanie ofertowe. Strony docelowe przyjmują także formę ankiet, formularza zapisu, rejestracji, jak również aplikacji konkursowej.

Rodzaje stron docelowych

Kategoria landing page zależy od celu marketingowego, jaki chcemy osiągnąć za jej pośrednictwem. Podejmując taką decyzję, jesteś w stanie określić, jakim rodzajem witryny jesteś zainteresowany, by przyciągnąć potencjalnego klienta. Na tej decyzji opierał będzie się projekt strony firmowej. Oto kilka rodzajów strony docelowej:

Lead Generation

Głównym celem Lead Generation jest szybkie i skuteczne pozyskanie konkretnych danych od klienta. Na stronie internetowej znajduje się formularz, w którym użytkownik uzupełnia swoje dane kontaktowe.

Strony Click Through

Strony Click Throught nakłaniają użytkownika do kliknięcia i przejścia na konkretną stronę docelową firmy. Taka strona docelowa przekazuje jedynie namiastkę informacji i zachętę do poznania szczegółów na stronie internetowej danej firmy.

Landing page sprzedażowy

Celem strony jest sprzedaż konkretnego produktu lub usługi. Za jej pośrednictwem realizowana jest transakcja. Landing page sprzedażowe to strony nieco bardziej zaawansowane, co ma związek z koniecznością zaimplementowania rozwiązań e-commerce.

Strony Coming Soon

Realizacja stron docelowych Coming Soon zazwyczaj ma miejsce w sytuacji, kiedy dany produkt lub usługa dopiero wchodzi na rynek. Dzięki nim, możliwe jest zbadanie potencjalnego popytu i zainteresowania odbiorców.

Kreacja landing page powinna opierać się na 5 znaczących fundamentach:

  1. Atrakcyjnym designie.
  2. Czytelnym UX i UI (user experience i user interface).
  3. Odpowiedniej strukturze treści.
  4. Zachęcającym Call To Action.
  5. Fachowej optymalizacji.

strona docelowa, przycisk call to action
strona docelowa, przycisk call to action

Jak stworzyć skuteczny landing page?

Jeżeli chcesz stworzyć skuteczny landing page, który przyciągnie użytkowników i pozwoli osiągnąć zamierzone cele, musisz zapoznać się z dwoma teoriami, na których opierają się efektywne działania marketingu internetowego, a których autorami są Abraham Maslow oraz Bryan Eisenberg.

Abraham Maslow twierdził, iż potrzeby człowieka posiadają swoją ścisłą hierarchię, gdzie spełnienie jednej przyczynia się do zaspokojenia kolejnej itd. Choć piramida ta, przedstawia podstawowe potrzeby każdego człowieka, znajduje odniesienie również w świecie marketingu internetowego.

Opierając się na hierarchii Maslowa, Bryan Eisenberg stworzył schemat odnoszący się do optymalizacji stron internetowych, który możemy podzielić na pięć kolejnych etapów - od aspektów podstawowych do bardziej zaawansowanych. Jak wygląda to w praktyce? Według Eisenberga strona docelowa powinna być:

E-book

Twórz blogposty, które pokocha Google

Prowadzisz bloga firmowego, ale Twoje artykuły nie cieszą się względami algorytmów? Pobierz darmowy e-book i sprawdź, jak oczarować Google Twoimi tekstami.

Pobierz e-booka

Funkcjonalna

Oczywistym jest to, że landing page nie przyniesie żadnych korzyści, jeżeli strona będzie działać niepoprawnie lub zbyt wolno się ładować. Na samym początku, musisz dokładnie upewnić się, że każdy element działa prawidłowo i bez zarzutu (na telefonach, tabletach i komputerach). Sprawdź również czas ładowania strony, jeżeli czas oczekiwania będzie zbyt długi, użytkownik może się po prostu zniechęcić. Im szybciej się ładuje - tym lepiej.

Jeżeli w obrębie strony docelowej pojawiają się problemy, warto zastanowić się nad wagą ich występowania i kolejno podjąć kroki w celu ich usunięcia - rozpoczynając od najważniejszego. Duży wpływ na szybkość działania strony ma rozmiar obrazów i od tego warto rozpocząć optymalizację.

Sprawdź również niezawodność serwerów i upewnij się, że landing page działa bez zarzutu o każdej porze dnia i nocy - przecież nigdy nie wiesz, kiedy potencjalny klient zechce Cię odwiedzić.

Jeżeli Twoja strona ładuje się zbyt długo, sprawdź 11 porad jak przyspieszyć stronę internetową.

Przystępna

"Strona lądowania" powinna być dla użytkownika przystępna i zachęcająca. Atrakcyjny design, przejrzystość i czytelność informacji to podstawy, o których nie możesz zapomnieć. Jeżeli wchodząc na stronę, użytkownik niemal od razu wychwyci coś, co może go zainteresować, zostanie na niej dłużej - zwiększając przy tym prawdopodobieństwo dokonania zakupu. Warto również zadbać o odpowiednie kolory, które wywołują pozytywne emocje i skojarzenia.

Pamiętaj, że ponad 50% społeczności korzysta z Internetu na telefonach komórkowych i tabletach. Dostosuj więc landing page do urządzeń mobilnych.

Prosta

Landing page powinien być prosty w odbiorze. Zrezygnuj z niepotrzebnych elementów odciągających uwagę od punktów istotnych i pozostaw na stronie jedynie przydatne informacje. Udostępniony przekaz powinien już od pierwszych sekund zaintrygować użytkownika i sprawić, że pozostanie na stronie dłużej.

Ważnym aspektem jest odpowiednio uwidoczniony przycisk CTA (wezwanie do działania), zawierający jasny i treściwy przekaz.

Jeżeli mamy do czynienia ze stroną Lead Generation, zadbaj, aby formularz kontaktowy, znajdujący się na niej, nie zawierał zbyt wielu checkboxów. Zazwyczaj konieczność przeklikiwania się przez szereg zgód jest frustrująca i skutkuje rezygnacją internauty z podjęcia dalszych działań.

Intuicyjna

Pierwsze wrażenie mamy już za sobą, teraz musimy zadbać o szczegóły. Odbiorca odwiedzający stronę powinien dokładnie wiedzieć, czego może się spodziewać po konkretnej sekcji. Zadbaj o jasne i konkretne CTA, wartościowe informacje oraz wysokiej jakości zdjęcia i wideo.

Przekonująca

Użytkownik musi dokładnie wiedzieć, dlaczego powinien pozostać na Twojej stronie i jakie korzyści wiążą się z podjęciem sugerowanych przez landing page kroków. Wartościowy przekaz powinien uwidaczniać najważniejsze zalety produktu lub usługi.

Struktura budowy stron docelowych

Podczas projektowania strony, najważniejsze jest określenie celu i informacji, jakich potrzebuje użytkownik, by ów cel zrealizować. Strona musi być elastyczna, lekka i czytelna. Projektując landing page, powinieneś wcielić się w potencjalnego klienta. Tekst i układ strony musi rzucać się w oczy i przyciągnąć jego uwagę. Bardziej wartościowe/istotne informacje muszą być większe i bardziej czytelne. Daje to możliwość swobodnego i bezproblemowego czytania tekstu, z wyróżnieniem najważniejszych treści w obrębie strony. Stosowanie wszelkich wyróżników i stopni pisma, w tym pogrubianie i podkreślanie jest niesamowicie istotne. Podczas budowy strony, unikamy stosowania jakichkolwiek odnośników. Ich użycie może spowodować odwrócenie uwagi klienta od najważniejszego celu. Najbardziej istotne informacje umieszczamy nad polem przesuwania tekstu (Above the fold). Jest to obszar widoczny zaraz po załadowaniu się landing page.

kolejne etapy działań
kolejne etapy działań

W strefie Above the fold powinien znajdować się:

  • krótki tekst,
  • nagłówki,
  • zachęcająca grafika,
  • przycisk CTA (call-to-action).

Zintegrowanie landing page z narzędziami analitycznymi pozwala na szybkie sprawdzenie efektów. Analizując statystyki kampanii, sprawdzimy:

  • ilość wejść,
  • ilość kliknięć w przycisk CTA,
  • źródło ruchu.

Przemyślany cel

Głównym celem stron landing pages jest pozyskiwanie nowych klientów, którzy wykonują konkretne działanie. W zależności od branży oraz oferowanych produktów i usług, cele marketingowe mogą być różne, a oto kilka z nich:

  • pozyskanie leada,
  • wypełnienie formularza kontaktowego,
  • kontakt telefoniczny lub mailowy,
  • przekierowanie użytkownika na stronę firmową oraz podjęcie konkretnego działania,
  • dokonanie zakupu bezpośrednio na landing page,
  • zamówienie produktu lub usługi,
  • pobranie przez klienta udostępnianego materiału, np. specyfikacji danego produktu,
  • zapisy na newsletter

i inne.

Infografika

Infografika jest najlepszą formą zaprezentowania skomplikowanych informacji. Wizualna prezentacja tekstu jest prostsza do zrozumienia. Lepiej rzuca się w oczy i na dłużej zapada w pamięć. W przypadku landing page, infografika doskonale przedstawia poszczególne etapy działań, jakie użytkownik powinien podjąć na stronie docelowej. Dzięki infografice, jesteśmy w stanie w prosty sposób dotrzeć do klienta. Odpowiednia kreacja, przedstawia dokładnie to, co chcemy przekazać. Wszystkie wartościowe informacje, zgromadzone są w jednym miejscu.

Optymalizacja pod kątem SEO

Słowa kluczowe

Na samym początku musisz określić listę słów kluczowych, które najbardziej odpowiadają tematyce Twojej strony, w efekcie to właśnie po wpisaniu tych fraz w wyszukiwarkę, będzie wyświetlać się Twoja strona.

Jeżeli już takową listę posiadasz, na samym początku skup się na najważniejszych frazach. Prawidłowe zastosowanie słów kluczowych wymaga dokładnej analizy. Nieocenioną pomoc w tej kwestii zapewnia Surfer SEO. Narzędzie, dzięki któremu już w kilka minut jesteśmy w stanie uzyskać informacje na temat występowania oraz zagęszczenia słów kluczowych w poszczególnych elementach, jakie posiadają strony docelowe: treść, sekcja above the fold, nagłówki, meta tagi, alty i inne.

Odpowiednie rozmieszczenie treści

O tym wspominaliśmy już wcześniej. Nawet najdoskonalsza treść nie zostanie przeczytana do końca, jeżeli nie będzie wyróżniać się odpowiednią strukturą. Podział na nagłówki, wypunktowania, zastosowanie pogrubień i akapitów jest bardzo ważne. To właśnie te elementy przyciągają uwagę użytkownika i sprawiają, że chce poznać więcej szczegółów. Ważnym elementem jest również wspomniane CTA, które powinno zostać usytuowane w łatwo dostępnym i widocznym miejscu. Uwidocznij wszystko, co wartościowe, postaraj się zrobić to w ten sposób, aby najważniejsze punkty rzucały się w oczy jako pierwsze.

Meta title < title >

O tym zdecydowanie nie możesz zapomnieć! W szczególności, gdy ruch pozyskiwany jest organicznie, zastosowanie frazy głównej w meta title jest bardzo ważne. Konstruując title, zadbaj o wartościowy i zachęcający przekaz, dzięki temu poinformujesz użytkownika o tym co znajduje się na stronie, a także wyszukiwarkę internetową o tym, na jakie słowo kluczowe lub grupę fraz powinna się wyświetlać Twoja strona.

Meta description

Meta description to krótki opis, który w dużej mierze wpływa na zainteresowanie użytkowników, poszukujących informacji na dany temat. Powinny znajdować się tutaj informacje wartościowe, bezpośrednia zachęta do działania, czyli kliknięcia w dany wynik i zapoznania się z ofertą na stronie docelowej. Optymalna długość meta description to 157 znaków, które powinieneś wykorzystać jak najlepiej. Dobrym rozwiązaniem jest umieszczenie w opisie CTA w formie - "Sprawdź szczegóły!", "Zapoznaj się z ofertą!", "Skorzystaj z oferty!", "Wypróbuj za darmo!" i inne.

Elementy graficzne

Elementy graficzne zamieszczane na stronie docelowej wymagają optymalizacji. Niestety, bardzo często etap ten zostaje pomijany, co jest dużym błędem. Źle zoptymalizowane obrazy mogą przyczynić się do spowolnienia ładowania strony internetowej, a to z kolei negatywnie przełoży się na zachowanie użytkowników. Zbyt długi czas oczekiwania na uruchomienie strony jest irytujący, co sprawia, że użytkownik, zainteresowany Twoją ofertą, zrezygnuje i poszuka informacji gdzie indziej.

Pamiętaj również o uzupełnianiu atrybutów alt. Tutaj bardzo pomocne jest narzędzie Surfer SEO, dzięki któremu możesz dokładnie przeanalizować ilość występowania słowa kluczowego w dopasowaniu ścisłym (exact match) i przybliżonym (partial match). Alty to również bardzo dobre miejsce do zastosowania fraz long tail. Optymalizacja elementów graficznych umożliwia również robotom Google prawidłowe odczytanie tego, co znajduje się na grafikach. Dzięki temu, użytkownicy mogą trafić na Twoją stronę poprzez wyszukiwanie w Google Grafika.

Wymogi techniczne

Pierwszym aspektem, który powinieneś wziąć pod uwagę w celu zwiększenia konwersji oraz prawidłowej optymalizacji SEO, jest szybkość ładowania witryny, o czym wspominaliśmy już wcześniej. Jest to jeden z głównych czynników rankingowych.

Zadbaj również o dostosowanie strony do urządzeń mobilnych. Zadbaj o prawidłowe wyświetlanie się poszczególnych elementów na telefonach i tabletach.

Linki wewnętrzne

Linkowanie wewnętrzne wzmacnia strukturę domeny. Takie działanie ukierunkowuje i pomaga odbiorcy szybko przedostać się na stronę docelową z innych dobrze rankujących miejsc.

Linkowanie zewnętrzne

Jednym z działań pozycjonowania jest pozyskiwanie wartościowych linków zewnętrznych. Realizacja skutecznego link buildingu wymaga jednak dokładnego researchu. Działania mogą przynieść zadowalające efekty tylko wtedy, gdy zrealizowane zostaną prawidłowo. O tym, jak skutecznie pozyskiwać linki zewnętrzne dowiesz się tutaj.

Zastosowanie nagłówków

Odpowiednie zastosowanie nagłówków jest bardzo ważne. To jeden z elementów, który w pierwszej kolejności przyciąga uwagę użytkownika. W wielu przypadkach staje się on pierwszym i ostatnim tekstem przeczytanym na stronie. Aby jednak tak się nie stało, musimy zainteresować czytającego. Krótkie, chwytliwe hasło, takie, obok którego nie można przejść obojętnie. Dobrze jest nawiązać do sloganu, który jest zamieszczony w mailu lub banerze reklamowym albo kierować się własną ideą, zawierając trafiające do klienta pytania, na które odpowiedź jest korzystna dla firmy. Mniejszy nagłówek, jako dokończenie myśli przewodniej, znajdujący się nad opisem produktu, również wygląda atrakcyjnie dla oka.

Interesująca treść

Podczas opisywania produktu lub usługi, ważny jest przekaz. Krótka charakterystyka oferty, przedstawiona w treściwej i odpowiednio skondensowanej formie, daje efekty. Dla klienta interesujące są najważniejsze informacje, dlatego nie zmuszaj go do szukania ich w innym miejscu.

Dobrze rzuca się w oczy tekst wypunktowany z wyróżnionymi najważniejszymi wyrażeniami. W tym miejscu trzeba skupić się na głównych zaletach oferowanego produktu lub usługi. W tekście landing page należy oprzeć się pokusie uwzględniania jakichkolwiek niepotrzebnych informacji, dotyczących tego, co nie jest wiązane z celem kampanii.

Potwierdzenie wiarygodności firmy

Dla użytkowników Internetu bardzo ważne są opinie innych osób, które zdecydowały się skorzystać z oferty danej firmy. Warto więc uwidaczniać takie informacje na landing pages. Pamiętaj jednak, by nie przesadzić, gdyż może wywołać to skutek odwrotny do zamierzonego.

Uwidocznienie danych kontaktowych

Dane kontaktowe powinny być widoczne i umieszczone w łatwo dostępnym miejscu, tak by użytkownik po wejściu na stronę miał do nich łatwy dostęp.

CTA – Call-to-action - Działaj!

Kliknięcie Call-to-action jest równoznaczne z osiągnięciem zamierzonego celu kampanii. Przycisk CTA ma wołać o uwagę w najbardziej dosadny sposób. Jest to krótka i jasna dla klienta komenda, typu:

  • "Kup nasz produkt!"
  • "Zamów!"
  • "Wypróbuj!"
  • "Złóż wniosek!".

call to action - przykład
call to action - przykład

Dodatkowo na klienta odpowiednio podziałają hasła, takie jak:

  • "darmowy",
  • "za darmo",
  • "gratis",
  • "wyjątkowy",
  • "wysoka jakość".

Użyj logo marki, optymalnej grafiki i kolorystyki

Logotyp marki jest ważny. Najlepiej, jeżeli zostanie umieszczony obok nagłówka, w górnej części landing page, by rzucał się w oczy jeszcze bardziej. Korzystnie działa również komunikacja wizualna, czyli kolorystyka. Zastosowanie grafik pomoże budować znajomość i rozpoznawalność marki, jest też czynnikiem rzucającym się w oczy i potrafiącym zaciekawić odbiorcę. W przypadku landing page dobrze sprawdzają się również grafiki i obrazki wywołujące emocje. Często grafika potrafi przekazać więcej niż tysiąc słów 😊.

E-book

Twórz blogposty, które pokocha Google

Prowadzisz bloga firmowego, ale Twoje artykuły nie cieszą się względami algorytmów? Pobierz darmowy e-book i sprawdź, jak oczarować Google Twoimi tekstami.

Pobierz e-booka

Skąd pozyskiwać ruch na landing page

E-mail marketing

Jednym ze sposobów pozyskiwania ruchu na stronie firmowej jest wykorzystanie landing page’a w e-mail marketingu. Działanie to wcale nie jest trudne. Wystarczy, że projekt graficzny newslettera czy mailingu zawierał będzie atrakcyjny CTA, który zachęci do kliknięcia, tym samym zwiększając liczbę przejść na stronę. Po kliknięciu w przycisk, odbiorca, zamiast na stronę główną, przekierowany zostanie właśnie na landing page! Taki trik bardzo dobrze sprawdza się, kiedy chcesz zaproponować klientom kupon rabatowy do swojego sklepu lub konkretny zestaw produktów.

Social Media

Jeżeli posiadasz firmowe profile w mediach społecznościowych, możesz udostępnić link do landing page’a w postach. Jest to forma bezpłatnego pozyskiwania ruchu na stronie.

Facebook Ads

Facebook to zdecydowanie jedno z najlepszych miejsc reklamy dla stron landing page. Dlaczego? Już wyjaśniam. Ten portal społecznościowy umożliwia nam precyzyjne targetowanie reklam, dzięki czemu nasza oferta trafia do odpowiedniej grupy docelowej. Cały proces funkcjonuje dzięki dostępnym parametrom, poprzez które możliwe jest następujące kierowanie reklam:

  • Demograficzne - płeć, status związku, data urodzenia.
  • Geograficzne - miejsce zamieszkania, kraj, miasto, województwo…
  • Wykształcenie, miejsce pracy, znajomość języków obcych.
  • Zainteresowania - jakimi tematami interesuje się użytkownik, co lubi. Dzięki temu, możliwe jest dotarcie do osób, które lubią konkretne rzeczy.
  • Połączenia - reklama Facebook Ads trafia do fanów konkretnej strony oraz do ich znajomych.

Call To Action na stronie

Dobrym sposobem jest umieszczenie baneru reklamowego na stronie firmowej lub blogu. Cały proces jest całkowicie darmowy. Działanie bardzo dobrze sprawdza się w sytuacji, kiedy chcesz pozyskać nowych subskrybentów newslettera lub prowadzisz akcje promocyjną i planujesz ukierunkować użytkowników na konkretny produkt czy usługę.

Wpisy gościnne

Działania content marketingowe, w tym publikowanie wpisów gościnnych, to bez wątpienia bardzo dobry pomysł. Z jednej strony dzielisz się wiedzą, tym samym budując swój autorytet w Internecie, z drugiej natomiast masz możliwość umieszczenia we wpisie linków do landing page. W przypadku wpisów gościnnych, zazwyczaj spotykamy się z określoną grupą odbiorców, którzy realnie zainteresowani są danym tematem. Kierowanie ich na specjalnie dostosowaną stronę docelową może okazać się bardzo dobrym pomysłem.

Jak widzisz, rola landing page w marketingu internetowym może być nieoceniona. Jedynym warunkiem jest określenie celu podejmowanych działań oraz odpowiednia realizacja strony docelowej. Poniżej przedstawiamy kilka przykładów prawidłowo wykonanych kreacji.

Przykłady landing page:

Landing Page Eko-idea
Landing Page Eko-idea

Coface - strona docelowa
Coface - strona docelowa

SmartLunch, strona docelowa
SmartLunch, strona docelowa