Spis treści
Definicja link baiting
Link baiting („przynęta na linki”) to technika marketingowa polegająca na tworzeniu atrakcyjnych i wartościowych treści, które przyciągają uwagę użytkowników internetu i zachęcają ich do odwiedzenia witryny, a następnie do udostępniania linków do tych treści na swoich stronach internetowych, blogach, czy mediach społecznościowych. Strategia ta ma za zadanie pozyskanie jak naturalnych darmowych linków, które poprawią pozycjonowanie strony w wynikach wyszukiwania. Strategia ta świetnie sprawdza się w promocji twojej marki jak również SEO.
Pamiętaj! Spamowanie linkami na forach internetowych lub na blogach w sekcji komentarzy nie jest link baitingiem, podobnie jak artykuły sponsorowane.
Korzyści z link baitingu
Skuteczny link baiting przynosi wiele korzyści, takich jak:
- Zwiększenie liczby odwiedzin na stronie: Wartościowe treści przyciągają użytkowników, co prowadzi do zwiększenia ruchu na stronie.
- Wzrost autorytetu i wiarygodności witryny: Linki prowadzące do Twojej strony z witryn wysokiej jakości podnoszą jej autorytet w oczach wyszukiwarek.
- Śledzenie aktualnych wydarzeń: Bądź na bieżąco z aktualnymi wydarzeniami i trendami, aby tworzyć treści, które będą interesujące dla odbiorców (skorzystaj z Google Trends).
- Poprawa pozycji w wynikach wyszukiwania: Naturalne linki są jednym z kluczowych elementów strategii SEO, wpływając na lepsze pozycjonowanie strony.
Sposoby na skuteczny link baiting
Istnieje wiele możliwych form tworzenia swojego link baitingu. Jednak niemożliwe jest poleganie tylko na jednej. W swoich działaniach należy je umiejętnie różnicować. Oto kilka z nich.
Infografiki — muszą być czytelne i przejrzyste, zawierające maksimum wiedzy w ciekawej formie graficznej. Dlaczego infografika przyciąga wiele osób i linków? Cóż, nie wszyscy lubią czytać. Co oznacza, że większość użytkowników woli zdjęcia, wideo lub coś innego. Taka forma jest przede wszystkim o wiele bardziej przyswajalna, dzięki czemu może zostać przekazywana dalej przez innych twórców treści. Poza tym nie zawsze mamy czas na to, żeby przeglądać obszernie sporządzone raporty – w przypadku szybkiego „rzucenia okiem” na infografikę problem ten znika. W stworzeniu dobrej infografiki pomagają profesjonalne narzędzia.
Poradniki — można w nich zawrzeć proste informacje dla początkujących, którzy chcą poznać daną dziedzinę. Publikacje z zapowiedzianą liczbą dóbr np. „10 przykładów na …” cieszą się popularnością jako link baiting. Dlatego warto je wykorzystać, by pozyskać odbiorców początkujących w danej dziedzinie czy temacie, których jest większość. Takie działania mogą w pozytywny sposób wpłynąć na pozycjonowanie w Google. Dodatkowo strategia ta jest zgodna z zasadami White Hat SEO.
Treści interaktywne — stworzenie elementów pokroju kalkulatora lub quizu na pierwszy rzut oka nie wydaje się proste, ale to bardzo skuteczne narzędzia w dotarciu do nowych czytelników. Zwykle dobry widżet ma cenne zastosowanie, na przykład konwerter walut — który można osadzić w dowolnej witrynie internetowej, w celu osiągnięcia lepszej skuteczności link baitingu. To, czego ludzie zwykle nie wiedzą, to fakt, że wewnątrz tych widżetów znajdują się fragmenty kodu, które w konsekwencji będą prowadzić z powrotem do strony internetowej twórcy.
Blogowanie gościnne (Guest posting) - jest to bardzo dobry sposób na pozyskanie linków przychodzących. Otwarcie witryny dla blogerów oznacza, że otrzymasz nowe treści do swojej strony WWW. Trzeba upewnić się, że tekst gościnny jest dobrze napisany, a osoba, która go stworzyła, będzie chciała go promować poprzez linkowanie u siebie. Blogowanie to też umieszczanie swoich artykułów u innych na tej samej zasadzie. Oczywiście, podczas pisania postów gościnnych na innych blogach, tworzysz linki zwrotne w swoich postach u gości i budujesz autorytet w swojej niszy. Im więcej dobrych tekstów napiszesz, tym bardziej będziesz promowany. Najprawdopodobniej zostaniesz również zaproszony do wielu innych witryn, w których będziesz mógł pisać posty gościnne i pozyskać więcej wartościowych linków.
Konkursy — to bardzo prosta, ale niezwykle ciekawa forma link baitingu, ponieważ przenosi prawie całe działanie na samych użytkowników. Niezależnie od branży oraz oferowanych w konkursie produktów, dana osoba musi udostępnić nasz post w swoich mediach społecznościowych z krótką notatką, dlaczego to ona powinna wygrać. Taka prosta reklama zapewni nam dotarcie do znajomych tej osoby. Wśród nich może się znajdować kolejna osoba, która udostępni post, w ten sposób nasza strona zyska rozgłos.
Wywiady — przeprowadzenie dobrego wywiadu, na ciekawy temat, z szanowaną osobą w branży nie jest proste. Należy zadbać o wiele elementów, które są niezwykle istotne i wpływają na odbiór wywiadu. Jest to czasochłonna forma, ale dobrze zorganizowana i zareklamowana daje olbrzymie korzyści w promocji strony jako link bait. Głośne nazwisko przyciągnie osoby, które wysłuchają wywiadu i prześlą go swoim znajomym, którzy podzielają podobne zainteresowania, dzięki temu zyskamy wiele wartościowych linków.
Video — sposób na dotarcie do użytkowników, dla których infografiki czy wywiady są mało ważne i omijają je szerokim łukiem. Produkcja dobrego video pod względem merytorycznym i dobrej jakości grafiki jest bardzo trudne. Nie zmienia to jednak faktu, że takie materiały to bardzo dobry link bait, który może szybko rozejść się w branży, o ile będzie dobry i rzeczowy. Nie należy spodziewać się setek tysięcy wejść na film od razu po jego wypuszczeniu, dobre materiały natomiast podbudują wizerunek marki i strony.
Najważniejsza jest prawdziwa wartość i użyteczność
Ludzie błędnie oferują materiały, do których nie przykładają większej wagi. Jednak należy pamiętać, że wartość jest względna. Coś, co jest wartościowe dla jednej osoby, może być bezwartościowe dla innej. Im użytkownik będzie więcej wiedział na jakiś temat, tym bardziej proste rzeczy nie będą go interesować, a pozyskanie linków do swojej strony będzie trudniejsze. Trzeba się nad tym zastanowić, czy chcemy tworzyć i udostępniać informacje dla laików, czy może dla osób obytych w temacie. Choć wymaga to większych nakładów, daje lepsze efekty jako link baiting. Utrzymanie balansu pomiędzy dwoma stronami wydaje się trudne do uzyskania, ale jest możliwe, trzeba jednak poświęcić dużo czasu, by dobrze wpasować się w różne gusta.
Porównanie dotyczące docierania informacji.
Wywołuj emocje
Jeśli chcesz, żeby treść była przekazywana dalej, można w niej zawrzeć humor. Nie jest wymagane, by w każdym wpisie (w którym robisz link baiting) wielokrotnie umieszczać anegdotę. Umiejętne postępowanie z humorem jest potrzebne. Należy zwracać uwagę na czas, jeśli zobaczysz w internecie coś śmiesznego, co chciałbyś dodać do swojego wpisu lub postu, sprawdź, czy nie jest to temat sprzed tygodnia lub dwóch. Czasami już tyle wystarczy, by internet zapomniał, a Twój marketing internetowy będzie dziwnie odbierany, przez czytelników. Nie istnieją do tego żadne skuteczne narzędzia. Należy śledzić bieżące trendy i sprawdzać ciekawe medialne wydarzenia nie zapominając, że internet to nadal medium ludzi młodych.
Jak wygląda proces link baitingu
By link baiting został uznany za skuteczny, musi nastąpić ten czteroetapowy proces:
Pierwszy kontakt — osoba pierwszy raz spotyka się z naszym link baitem.
Konsumpcja — zaczyna się czytanie i pochłanianie wiadomości, które dla niego przygotowaliśmy.
Polubienie — treść okazuje się dla użytkownika na tyle dobra, by mógł ją przekazać innym. To od tego momentu zależy czy osoba postanowi wysłać nasz materiał dalej.
Przesłanie — dana osoba, której już spodobała się treść postanawia przesłać ją dalej link baiting został zakończony sukcesem.
Ten proces jest skutecznym link baitingiem, czyli dokładnie tym, co chcemy uzyskać. Pozornie realizacja takiego działania wydaje się prosta — stworzenie dobrej treści, by inni przesłali ją dalej, a strona zyskała interesujące nas linki. Cały proces wymaga jednak dużego zaangażowania.
Sposoby komunikacji.
Przeszkody w działaniu link baitingu
Choć wykonanie powyższych działań pozornie wydaje się proste, w praktyce może okazać się zupełnie inaczej. Istnieją bariery, które sprawiają, że link baiting zostanie zatrzymany między konsumpcją a przyjemnością. Najczęściej zdarza się, że treść to blok suchego tekstu który, mimo że zawiera mnóstwo ciekawych informacji, to osoba czytająca treść nie prześle jej dalej. Należy zastanowić się, jak tekst może zostać zamieniony w obraz. Ludzie widzą kiedy to, co im się oferuje, jest nieciekawe i nijakie, wtedy nie będą chętni przekazać naszej informacji dalej, a nie o to chodzi w link baitingu. Dla dobra strony należy tworzyć materiały interesujące pod względem informacji i wyglądu.
Naiwnym jest sądzenie, że stworzenie dobrego materiału na interesujący lub bieżący temat to wszystko, co musimy zrobić by informacja, o nas rozniosła się sama po całym Internecie.
Dlaczego? Bo jeśli potencjalni linkatorzy nigdy nie zobaczą treści, to jak mogą kiedykolwiek linkować do nich? Trzeba zacząć od zapostowania materiałów na swoich Social Media — Facebooku, Instagramie, Twitterze itp. Warto zastanowić się nad wykupieniem na Facebooku postów sponsorowanych. Trzeba to robić umiejętnie, by dobrze celować z treściami, do odpowiednich użytkowników. Można też nawiązać współpracę z ludźmi o większych zasięgach w danej branży, którzy za opłatą umieszczą nasze materiały z linkiem do strony na swoich profilach. Jednak takie informacje naprawdę muszą być dobrej jakości, by ktoś zgodził się nas promować u siebie.
Kontrowersyjne treści
Publikowanie informacji lub opinii na drażliwe tematy często jest niewygodne. Nawet jeśli dane zdanie jest zgodne z opinią tłumu, zawsze znajdą się osoby, które jakaś opinia urazi. Czy nie należy więc zabierać się za takie tematy? To zależy, opinia co powinniśmy publikować, a co nie jest bardzo subiektywna. Pojawiłyby się pozytywne reakcje — na pewno byłyby również te negatywne. Tak czy inaczej, na pewno znajdą się ludzie, którzy będą linkować do nawet prostych opinii. Wszystko zależy, jak nasz link baiting wpłynie na nas, naszą markę czy firmę. Pamiętaj, że publikowanie informacji na kontrowersyjne tematy może przyciągnąć uwagę, ale zawsze istnieje ryzyko, że ktoś poczuje się urażony. Dlatego ważne jest, aby podejść do takich tematów ostrożnie i z rozwagą.
Wzoruj się na najlepszych
Wzorowanie się na osobach lub stronach, które osiągnęły sukces, w branży nie jest niczym złym. Wiadomo, że postępowanie identycznie jest niemożliwe, ale warto stosować sprawdzony link baiting u siebie. Sprawdź, czy konkurencja nie opublikowała u siebie tematów, które Ty byłbyś w stanie wykonać lepiej i bardziej przystępnie dla klienta. Może artykuł jest już nieaktualny, ale sam pomysł jest dobry. Warto go pozmieniać, uaktualnić, zastanowić się, czy może lepiej sprawdzi się to w formie graficznej. Koniecznie sprawdź, dlaczego warto aktualizować starsze wpisy.
Co jeśli w naszej branży nie ma dobrych przykładów działania link baitingu? Gdzie wtedy należy szukać inspiracji? To bardzo proste — w innych branżach. Choć z pewnością można czerpać inspirację z przypadkowych, zupełnie niezwiązanych ze sobą elementów „przynęty linkowej”, często bardziej sensowne jest zbieranie pomysłów z częściowo powiązanych branż. Wybrane tematy można dowolnie zmieniać tak, aby dopasować temat pod siebie i swoją branżę. Nie trzeba się ograniczać, by link baiting był skuteczny.
Link bait vs click bait
Na pierwszy rzut oka wydawać się może, że obie treści promocji niewiele się różnią. Prawda jest natomiast taka, że różni je prawie wszystko. Click bait bazuje na wyolbrzymieniu tematu, używając krzykliwego tytułu i miniaturki. Treść natomiast jest spłycona, często bardzo krótka i różniąca się od tematu. Twórcy takiego contentu nie zależy na uwadze, opinii użytkownika i jakości strony tylko na kliknięciu. Link baiting różni się znacząco od click baitów, stawia on na treść i organiczną promocję swoich materiałów.
Świeżość treści
Zawsze trzeba pamiętać, że to, co tworzymy z czasem, się dezaktualizuje, pojawiają się nowe dane, statystyki, analizy, opracowania informujące o zmianach w tematach, na podstawie których tworzyliśmy nasz link baiting.
Rozwiązanie jest bardzo proste, należy co jakiś czas sprawdzać, czy poruszany przez nas temat nie uległ zmianie i należy go poprawić, by nadal był kuszący dla użytkowników, którzy trafią na nasz materiał.
Istnieje także drugie rozwiązanie, mianowicie tworzenie materiałów wiecznie zielonych, czyli takich na podstawie danych, które się nie zmieniają lub zmieniają się bardzo wolno. Oczywiście ciężej jest znaleźć i opracować coś ciekawego o rzeczach stałych w danej branży zwłaszcza biorąc pod uwagę Internet i ciągły napływ nowych informacji, ale takie materiały dobrze wpłyną na pozycjonowanie.
Stały wysoki poziom
Link baiting jest procesem wymagającym czasu i zaangażowania w stałe dostarczanie treści. Nie ważne czy będzie to pisanie wpisów gościnnych dla innych, czy tworzenie infografik trzeba zdać sobie sprawę, że prawdopodobnie nasz link baiting nie będzie skuteczny do razu, a marketing nie przyniesie z dnia na dzień ogromnych sukcesów. Należy być wytrwałym i trzymać wysoki poziom merytoryczny w swoich treściach. Jeśli będziemy starannie tworzyć materiały z czasem i odpowiednią promocją zostaną zauważone w branży.
Link baiting to bardzo ciekawa, ale przy tym trudna sztuka promocji. Można stosować w niej wiele różnych technik, które poprawią naszą stronę w wynikach wyszukiwania. Potrzebujesz połączenia dobrze przygotowanej treści, dobrze zdefiniowanej publiczności mającej dla nas faktyczne znaczenie w mocy linków i dobrze wykonanej promocji swoich materiałów. Nie ma znaczenia, czy stworzysz najwspanialszą treść na świecie, nie dostaniesz żadnych linków, jeśli ludzie nie wiedzą, że istnieje.
Podsumowanie
Link baiting to skuteczna strategia SEO, która może przynieść wiele korzyści, jeśli jest dobrze przeprowadzona. Kluczem do sukcesu jest tworzenie wartościowych treści, które przyciągną uwagę użytkowników i zachęcą ich do udostępniania linków. Pamiętaj, aby śledzić aktualne wydarzenia, unikać spamowania linkami i angażować się w sekcje komentarzy. Dzięki tym działaniom Twoja strona zyska na popularności i poprawi swoje pozycjonowanie w wynikach wyszukiwania.