Spis treści
Co to jest Consent Mode?
Consent Mode (tryb zgody) to sposób na przekazywanie do systemów Google informacji o wyrażonej przez użytkownika zgodzie (bądź odmowie) na instalację plików cookies i śledzenie ich za pomocą narzędzi analitycznych i marketingowych. Dzięki niemu te narzędzia wiedzą, w jakim zakresie mogą przetwarzać zbierane dane. Dodatkowo dzięki trybowi zgody w wersji rozszerzonej Google zapewnia modelowanie zachowań użytkowników, którzy takiej zgody nie wyrazili.
Pierwsza wersja trybu zgody została wprowadzona w 2020 roku, aby umożliwić gromadzenie danych dla Google Analytics i Google Ads z przestrzeganiem przepisów Unii Europejskiej o ochronie danych osobowych (RODO). Google Consent Mode w wersji 2 to zaktualizowana wersja, stworzona w celu dostosowania do nowej ustawy o rynkach cyfrowych, która weszła w życie w marcu 2024 r.
Tryb zgody Google nie jest samodzielnym rozwiązaniem do zarządzania zgodą użytkownika. Nie zastępuje on konieczności posiadania odpowiedniej platformy (CMP) ani baneru / widgetu umożliwiającego wyrażenie zgody na pliki cookies. Zamiast tego tryb uzyskiwania zgody działa jako funkcja uzupełniająca, która współpracuje z CMP, w celu zapewnienia, że skrypty Google działają zgodnie z preferencjami dotyczącymi zgody użytkowników.
Jak działa tryb zgody?
Tryb zgody Google to interfejs API, który działa za pomocą ustawiania 4 trybów zgód dla tagów. Dwa z nich były dostępne w pierwszej wersji, a dwa nowe tryby zgody zostały dodane w wersji 2. Oto dostępne obecnie tryby:
- analytics_storage — zgoda na analitykę,
- ad_storage — zgoda na pomiar skuteczności reklam,
- ad_user_data (nowy) — zgoda na wykorzystanie danych przez Google do celów reklamowych,
- ad_personalization (nowy) — zgoda na remarketing w reklamach spersonalizowanych.
Gdy użytkownik wyrazi zgodę (status = granted) lub jej odmówi (status = denied) za pośrednictwem banera CMP, informacja o tym wędruje do Google. Dzięki temu narzędzia będą wiedzieć, w jaki sposób mogą zbierać i przetwarzać dane o konkretnym użytkowniku. Informacje o statusie zgody możemy przekazać bezpośrednio do narzędzi lub za pomocą Google Tag Managera (GTM).
W GTM do tagów Google (Google Analytics czy Google Ads) zgody są przypisywane automatycznie. W takiej sytuacji, jeżeli użytkownik nie wyrazi zgody na śledzenie do celów analitycznych, Google Analytics otrzyma taką informację i będzie przetwarzał informacje o nim w ograniczonym stopniu (tryb advanced). Jeżeli do tagu przypiszemy dodatkową zgodę (tryb basic), wtedy żadne informacje o użytkowniku nie będą zbierane, do czasu udzielenia przez niego wymaganej zgody. Na poniższym screenie zauważ, że w Tag Google od razu wbudowane są zgody.
Rodzaje trybu zgody
Jak wspomniałem wyżej, tryb zgody możemy wdrożyć na dwa sposoby: podstawowy (basic) i rozszerzony (advanced).
W wersji podstawowej blokowane są wszystkie tagi Google i uruchamiane są dopiero po uzyskaniu odpowiedniej kategorii zgody. Oznacza to, że żadne informacje nie są udostępniane platformom Google, jeśli użytkownik nie zaakceptuje tej kategorii zgody. Uruchomienie Consent Mode w ten sposób powoduje, że nie będziemy w stanie korzystać z modelowania danych w Google Analytics, a modelowanie danych w Google Ads ograniczy się do modelu ogólnego.
W wersji zaawansowanej tagi będą uruchamiane, przy czym dostosują swoje zachowanie w oparciu o poziom zgody dla każdego tagu. Jeśli zgoda nie zostanie wyrażona, do narzędzi wysyłane będą pingi, a pliki cookies nie zostaną zainstalowane na urządzeniu użytkownika. Google będzie wykorzystywał te pingi do modelowania zachowań użytkowników, którzy nie wyrazili na to zgody, a następnie obliczał szacunkowe konwersje (modelowanie danych).
Opis parametrów trybu zgody
Za przekazanie informacji o statusie zgody odpowiadają 2 parametry tagu Google: gcs i gcd. Możesz je sprawdzić na przykład przy użyciu wbudowanego w przeglądarkę narzędzia DevTools.
W poniższej tabeli znajdziesz, co oznaczają wartości, które pojawiają się przy parametrze gcs.
Wartość parametru | ad_storage | analytics_storage |
---|---|---|
G100 | brak zgody | brak zgody |
G101 | brak zgody | zgoda |
G110 | zgoda | brak zgody |
G111 | zgoda | zgoda |
Dodatkowe tryby wprowadzone w wersji v2 (ad_user_data i ad_personalization) opisuje parametr gcd. Zawiera on informację o tym, jaka była wartość domyślna przed interakcją użytkownika z banerem, oraz jakie zgody zostały udzielone po aktualizacji (update). Parametr ten wygląda następująco:
11ad_storage1analytics_storage1ad_user_data1ad_personalization5
Cyfry rozdzielające parametry mogą mieć inną wartość, lub zamiast nich mogą pojawić się wielkie litery.
Zgody na poszczególne tryby oznaczane są literami według poniższej tabeli:
Litera | Status domyślny | Status po aktualizacji |
---|---|---|
l - mała litera L | brak wdrożonego trybu consent mode | brak wdrożonego trybu consent mode |
m | status domyślny nie jest ustawiony | brak zgody |
n | status domyślny nie ustawiony | zgoda |
p | brak zgody | nie było aktualizacji |
q | brak zgody | brak zgody |
r | brak zgody | zgoda |
t | zgoda | nie było aktualizacji |
u | zgoda | brak zgody |
v | zgoda | zgoda |
Na podstawie parametru gcd Google wykrywa czy tryb zgody został wdrożony. Jeśli wartość parametru równa się: 13l3l3l2l1 (same małe litery L) oznacza to, że na stronie nie ma wdrożonego trybu Consent Mode.
Weryfikacja trybu zgody
Wartości wyżej przedstawionych parametrów możemy sprawdzić w przeglądarce Chrome w narzędziach dla deweloperów. Aby to zrobić, należy otworzyć okno incognito przeglądarki, następnie wyświetlić narzędzia dla deweloperów (Command + Options + I dla Mac'a lub Ctrl + Shift + C dla Windows'a), przejść do zakładki Network i otworzyć stronę, na której chcemy sprawdzać tryb zgody.
Następnie w wyszukiwarce wpisujemy „collect” i wyświetlamy parametry, które są przekazywane do tagu Google. Dzięki temu, że korzystamy z trybu incognito, strona „myśli”, że odwiedzamy ją po raz pierwszy i wyświetla nam baner cookies. Parametr gcs w tym przypadku ma wartość G100 — co jest poprawne, bo na razie nie wyraziliśmy żadnej zgody na śledzenie. W parametrze gcd pojawia się wartość z literami „p”, które również oznaczają domyślny brak zgody.
Kliknijmy przycisk na banerze „Zaakceptuj wszystkie zgody”. W kolejnym żądaniu „collect” parametr gcs zmieni się na wartość G111, a litery „p” w parametrze gcd zostaną zastąpione na „r”. Analogicznie możesz przetestować inne warianty (np. odrzucenie wszystkich zgód, zgoda jedynie na analitykę) i porównać stany parametrów z powyższymi tabelami.
Status poprawności wdrożenia Consent Mode możemy również sprawdzić w panelu GA4 oraz Google Ads.
Wdrażanie trybu zgody
Najprostszym sposobem wdrożenia Consent Mode v2 jest wykorzystanie platformy zarządzania zgodami (CMP) zalecanej przez Google. Można też stworzyć własny, autorski system, który będzie zbierał zgody i sterował uruchamianiem kodów śledzących za pomocą Google Tag Managera.
Jeżeli jednak nie chcesz, co miesiąc płacić za platformę do zarządzania zgodami, a nie masz środków na stworzenie własnego rozwiązania polecamy Ci nasze autorskie narzędzie - cookieMate. Dzięki niemu będziesz w stanie zgodnie z przepisami zbierać zgody od użytkowników swojej strony, a także uruchomisz Google Analytics i Google Ads w trybie Consent Mode. Co ważne, za wdrożenie i konfigurację narzędzia płacisz tylko raz. Zachęcam do testowania.
Nie pozwól, by Google zablokował Ci reklamy!
Aktywuj tryb Consent Mode z rozszerzeniem cookieMate.
Podsumowanie
Obecnie, aby prowadzić skuteczne działania marketingowe w zgodzie z przepisami prawa, konieczne jest wdrożenie systemu, który będzie zbierał i zarządzał zgodami użytkowników na śledzenie. Ponadto, jeżeli chcemy wykorzystać w pełni potencjał Google Ads i Google Analytics, nie obejdzie się bez uruchomienia trybu Consent Mode. Bez niego nie będziesz mógł korzystać z reklam spersonalizowanych, a śledzenie konwersji zostanie zablokowane.