Spis treści

Consent Mode (tryb zgody) to sposób na przekazywanie do systemów Google informacji o wyrażonej przez użytkownika zgodzie (bądź odmowie) na instalację plików cookies i śledzenie ich za pomocą narzędzi analitycznych i marketingowych. Dzięki niemu te narzędzia wiedzą, w jakim zakresie mogą przetwarzać zbierane dane. Dodatkowo dzięki trybowi zgody w wersji rozszerzonej Google zapewnia modelowanie zachowań użytkowników, którzy takiej zgody nie wyrazili.

Pierwsza wersja trybu zgody została wprowadzona w 2020 roku, aby umożliwić gromadzenie danych dla Google Analytics i Google Ads z przestrzeganiem przepisów Unii Europejskiej o ochronie danych osobowych (RODO). Google Consent Mode w wersji 2 to zaktualizowana wersja, stworzona w celu dostosowania do nowej ustawy o rynkach cyfrowych, która weszła w życie w marcu 2024 r.

Tryb zgody Google nie jest samodzielnym rozwiązaniem do zarządzania zgodą użytkownika. Nie zastępuje on konieczności posiadania odpowiedniej platformy (CMP) ani baneru / widgetu umożliwiającego wyrażenie zgody na pliki cookies. Zamiast tego tryb uzyskiwania zgody działa jako funkcja uzupełniająca, która współpracuje z CMP, w celu zapewnienia, że skrypty Google działają zgodnie z preferencjami dotyczącymi zgody użytkowników.

Jak działa tryb zgody?

Tryb zgody Google to interfejs API, który działa za pomocą ustawiania 4 trybów zgód dla tagów. Dwa z nich były dostępne w pierwszej wersji, a dwa nowe tryby zgody zostały dodane w wersji 2. Oto dostępne obecnie tryby:

  1. analytics_storage — zgoda na analitykę,
  2. ad_storage — zgoda na pomiar skuteczności reklam,
  3. ad_user_data (nowy) — zgoda na wykorzystanie danych przez Google do celów reklamowych,
  4. ad_personalization (nowy) — zgoda na remarketing w reklamach spersonalizowanych.

Gdy użytkownik wyrazi zgodę (status = granted) lub jej odmówi (status = denied) za pośrednictwem banera CMP, informacja o tym wędruje do Google. Dzięki temu narzędzia będą wiedzieć, w jaki sposób mogą zbierać i przetwarzać dane o konkretnym użytkowniku. Informacje o statusie zgody możemy przekazać bezpośrednio do narzędzi lub za pomocą Google Tag Managera (GTM).

W GTM do tagów Google (Google Analytics czy Google Ads) zgody są przypisywane automatycznie. W takiej sytuacji, jeżeli użytkownik nie wyrazi zgody na śledzenie do celów analitycznych, Google Analytics otrzyma taką informację i będzie przetwarzał informacje o nim w ograniczonym stopniu (tryb advanced). Jeżeli do tagu przypiszemy dodatkową zgodę (tryb basic), wtedy żadne informacje o użytkowniku nie będą zbierane, do czasu udzielenia przez niego wymaganej zgody. Na poniższym screenie zauważ, że w Tag Google od razu wbudowane są zgody.

Tag Google i wbudowane zgody

Rodzaje trybu zgody

Jak wspomniałem wyżej, tryb zgody możemy wdrożyć na dwa sposoby: podstawowy (basic) i rozszerzony (advanced).

W wersji podstawowej blokowane są wszystkie tagi Google i uruchamiane są dopiero po uzyskaniu odpowiedniej kategorii zgody. Oznacza to, że żadne informacje nie są udostępniane platformom Google, jeśli użytkownik nie zaakceptuje tej kategorii zgody. Uruchomienie Consent Mode w ten sposób powoduje, że nie będziemy w stanie korzystać z modelowania danych w Google Analytics, a modelowanie danych w Google Ads ograniczy się do modelu ogólnego.

W wersji zaawansowanej tagi będą uruchamiane, przy czym dostosują swoje zachowanie w oparciu o poziom zgody dla każdego tagu. Jeśli zgoda nie zostanie wyrażona, do narzędzi wysyłane będą pingi, a pliki cookies nie zostaną zainstalowane na urządzeniu użytkownika. Google będzie wykorzystywał te pingi do modelowania zachowań użytkowników, którzy nie wyrazili na to zgody, a następnie obliczał szacunkowe konwersje (modelowanie danych).

Opis parametrów trybu zgody

Za przekazanie informacji o statusie zgody odpowiadają 2 parametry tagu Google: gcs i gcd. Możesz je sprawdzić na przykład przy użyciu wbudowanego w przeglądarkę narzędzia DevTools.

W poniższej tabeli znajdziesz, co oznaczają wartości, które pojawiają się przy parametrze gcs.

Wartość parametru ad_storage analytics­_storage
G100 brak zgody brak zgody
G101 brak zgody zgoda
G110 zgoda brak zgody
G111 zgoda zgoda

Dodatkowe tryby wprowadzone w wersji v2 (ad_user_data i ad_personalization) opisuje parametr gcd. Zawiera on informację o tym, jaka była wartość domyślna przed interakcją użytkownika z banerem, oraz jakie zgody zostały udzielone po aktualizacji (update). Parametr ten wygląda następująco:

11ad_storage1analytics_storage1ad_user_data1ad_personalization5

Cyfry rozdzielające parametry mogą mieć inną wartość, lub zamiast nich mogą pojawić się wielkie litery.

Zgody na poszczególne tryby oznaczane są literami według poniższej tabeli:

Litera Status domyślny Status po aktualizacji
l - mała litera L brak wdrożonego trybu consent mode brak wdrożonego trybu consent mode
m status domyślny nie jest ustawiony brak zgody
n status domyślny nie ustawiony zgoda
p brak zgody nie było aktualizacji
q brak zgody brak zgody
r brak zgody zgoda
t zgoda nie było aktualizacji
u zgoda brak zgody
v zgoda zgoda

Na podstawie parametru gcd Google wykrywa czy tryb zgody został wdrożony. Jeśli wartość parametru równa się: 13l3l3l2l1 (same małe litery L) oznacza to, że na stronie nie ma wdrożonego trybu Consent Mode.

Weryfikacja trybu zgody

Wartości wyżej przedstawionych parametrów możemy sprawdzić w przeglądarce Chrome w narzędziach dla deweloperów. Aby to zrobić, należy otworzyć okno incognito przeglądarki, następnie wyświetlić narzędzia dla deweloperów (Command + Options + I dla Mac'a lub Ctrl + Shift + C dla Windows'a), przejść do zakładki Network i otworzyć stronę, na której chcemy sprawdzać tryb zgody.

weryfikacja zgody w narzędziach dla programistów

Następnie w wyszukiwarce wpisujemy „collect” i wyświetlamy parametry, które są przekazywane do tagu Google. Dzięki temu, że korzystamy z trybu incognito, strona „myśli”, że odwiedzamy ją po raz pierwszy i wyświetla nam baner cookies. Parametr gcs w tym przypadku ma wartość G100 — co jest poprawne, bo na razie nie wyraziliśmy żadnej zgody na śledzenie. W parametrze gcd pojawia się wartość z literami „p”, które również oznaczają domyślny brak zgody.

Kliknijmy przycisk na banerze „Zaakceptuj wszystkie zgody”. W kolejnym żądaniu „collect” parametr gcs zmieni się na wartość G111, a litery „p” w parametrze gcd zostaną zastąpione na „r”. Analogicznie możesz przetestować inne warianty (np. odrzucenie wszystkich zgód, zgoda jedynie na analitykę) i porównać stany parametrów z powyższymi tabelami.

Status poprawności wdrożenia Consent Mode możemy również sprawdzić w panelu GA4 oraz Google Ads.

sprawdzanie ustawień dotyczących wyrażania zgody w panelu Google Ads

sprawdzanie ustawień dotyczących wyrażania zgody w panelu GA4

Wdrażanie trybu zgody

Najprostszym sposobem wdrożenia Consent Mode v2 jest wykorzystanie platformy zarządzania zgodami (CMP) zalecanej przez Google. Można też stworzyć własny, autorski system, który będzie zbierał zgody i sterował uruchamianiem kodów śledzących za pomocą Google Tag Managera.

Jeżeli jednak nie chcesz, co miesiąc płacić za platformę do zarządzania zgodami, a nie masz środków na stworzenie własnego rozwiązania polecamy Ci nasze autorskie narzędzie - cookieMate. Dzięki niemu będziesz w stanie zgodnie z przepisami zbierać zgody od użytkowników swojej strony, a także uruchomisz Google Analytics i Google Ads w trybie Consent Mode. Co ważne, za wdrożenie i konfigurację narzędzia płacisz tylko raz. Zachęcam do testowania.

Nie pozwól, by Google zablokował Ci reklamy!

Aktywuj tryb Consent Mode z rozszerzeniem cookieMate.

Podsumowanie

Obecnie, aby prowadzić skuteczne działania marketingowe w zgodzie z przepisami prawa, konieczne jest wdrożenie systemu, który będzie zbierał i zarządzał zgodami użytkowników na śledzenie. Ponadto, jeżeli chcemy wykorzystać w pełni potencjał Google Ads i Google Analytics, nie obejdzie się bez uruchomienia trybu Consent Mode. Bez niego nie będziesz mógł korzystać z reklam spersonalizowanych, a śledzenie konwersji zostanie zablokowane.