W poniższym artykule zostaną omówione następujące kwestie:

Czym jest Google Analytics 4?

Google Analytics 4 jest najnowszą wersją narzędzia Google Analytics. To zupełnie nowa generacja narzędzia do analityki internetowej, która pozwala marketerom skutecznie analizować ważne metryki, a nie tylko śledzić ruch.

Google Analytics 4 śledzi całą ścieżkę klienta na wielu platformach i wykorzystuje sztuczną inteligencję oraz uczenie maszynowe, aby zapewnić bardziej szczegółowy wgląd w interakcje użytkowników z Twoją witryną czy aplikacją.

Google Analytics umożliwia pomiar danych z aplikacji mobilnych i witryn w jednym miejscu. Nawet jeśli nie masz aplikacji mobilnej, Google zaleca utworzenie usługi Google Analytics 4 i korzystanie z niej oraz uruchamianie jej równolegle z usługą Universal Analytics.

Interfejs użytkownika widoku GA4 wygląda podobnie do interfejsu Google Analytics dla Firebase (ponieważ GA4 jest zbudowany na tym narzędziu).

Na pierwszy rzut oka widok Google Analytics 4 może wyglądać nieco dziwnie, ponieważ nie ma tam wielu raportów i danych, które znasz z GA3. Zostały one usunięte lub zastąpione. W GA4 nie zobaczysz dużej ilości raportów, które znamy z poprzedniej wersji.

E-book

Twórz blogposty, które pokocha Google

Prowadzisz bloga firmowego, ale Twoje artykuły nie cieszą się względami algorytmów? Pobierz darmowy e-book i sprawdź, jak oczarować Google Twoimi tekstami.

Pobierz e-booka

Jakie są różnice pomiędzy Google Analytics 4 a Universal Analytics?

Największą różnicą między Google Analytics 4 a Universal Analytics jest to, że GA4 umożliwia raportowanie aktywności zarówno w witrynach, jak i aplikacjach. Istnieje szereg innych różnic, takich jak np:

Inna struktura konta w GA4

w GA3 konto składało się z usług i widoków, natomiast w nowej wersji GA konto składa się z usług i strumieni. Jedno konto Google Analytics 4 może mieć wiele usług natomiast dana usługa wiele strumieni. Strumieniem może być strona internetowa lub aplikacja mobilna. Strumień danych aplikacji można dalej podzielić na strumienie danych aplikacji IOS i Android.

struktura konta w GA4 oraz GA3
struktura konta w GA4 oraz GA3

Google Analytics 4 ma nowy panel

Pierwszą zmianą, którą z pewnością zauważysz, jest całkowicie nowy wygląd panelu. Jest bardziej usprawniony, a wiele raportów, do których jesteś przyzwyczajony, zniknęło lub zostało przeniesionych. Pasek nawigacyjny po lewej stronie zawiera przyciski, które kierują do strony głównej, raportów, eksploracji, reklam, konfiguracji i biblioteki.

panel Google Analytics 4
panel Google Analytics 4

Pomiar w GA4 opiera się na zdarzeniach

W Universal Analytics pomiar opierał się głównie na odsłonach, natomiast w Google Analytics 4 opiera się na zdarzeniach. W Universal Analytics zdarzeniem było co innego niż w GA4, było to działanie na stronie które użytkownik mógł dokonać. W GA4 domyślnie wszystko jest zdarzeniem np. page_view, które posiada różne parametry.

struktura zdarzeń w GA4 oraz GA
struktura zdarzeń w GA4 oraz GA

GA4 umożliwia śledzenie na różnych platformach

Co się dzieje, gdy użytkownicy są aktywni na różnych urządzeniach? W starej wersji Google Analytics śledzenie tego samego użytkownika na różnych platformach było prawie niemożliwe. Nowy Google Analytics 4 śledzi zarówno dane sieci, jak i aplikacji mobilnej w jednej usłudze.

Śledzenie na różnych platformach pozwala zobaczyć pełną ścieżkę klienta, w tym pozyskiwanie, zaangażowanie i utrzymanie. Możesz użyć GA4 do śledzenia zachowań użytkowników od początku do końca - i od platformy do platformy. Odbywa się to za pomocą unikalnych identyfikatorów użytkowników przypisywanych podczas logowania do aplikacji lub strony internetowej.

Dzięki odpowiedniemu skryptowi gtag.js identyfikator użytkownika dla każdej sesji logowania zostanie wysłany ze strony internetowej lub aplikacji do Google Analytics. Identyfikator zostanie przesłany do usługi GA4, a wszelkie dane dotyczące użytkowników zostaną zarejestrowane. Gdy użytkownik zaloguje się ponownie na alternatywnej platformie, raporty połączą dane użytkownika z jego unikalnym identyfikatorem i przejdą do miejsca, w którym zostało przerwane.

To niezwykle przydatna informacja dla każdego marketera, ponieważ pozwala lepiej zrozumieć doświadczenia użytkowników na różnych platformach. Dane można również wykorzystać do ekstrapolacji informacji dla uogólnionej grupy demograficznej i tworzenia dokładniejszych modeli klientów.

Nowe funkcje, które ułatwiają pracę w GA4

Uzyskaj dostęp do prognozowanych statystyk dzięki Google Analytics 4

Chociaż spojrzenie na wcześniejsze zachowania jest pomocne w zrozumieniu odbiorców, nie pomaga w podejmowaniu decyzji dla użytkowników, którzy dokonają czegoś w przyszłości. Dzięki Google Analytics 4, który umożliwia przewidywane zachowania użytkowników możesz podejmować decyzje na dużą skalę w oparciu o dane.

Jak to wygląda? W przypadku większości firm analityka predykcyjna może znacząco wpłynąć na kampanie retargetingowe. Metryki te obejmują:

  • prawdopodobieństwo zakupu
  • prawdopodobieństwo odejścia
  • prognoza przychodów

Dzięki powyższym metrykom możesz tworzyć odbiorców na podstawie ich przewidywanych zachowań. Na przykład użytkownicy, którzy prawdopodobnie dokonają zakupu w ciągu następnych 7 dni lub użytkownicy, którzy prawdopodobnie wydadzą więcej niż 500 zł na jeden zakup. Oczywiście, aby móc stworzyć taką listę, muszą być spełnione określone warunki.

Do tych odbiorców można następnie kierować reklamy za pomocą kampanii Google Ads.

tworzenie list odbiorców na podstawie przewidywania
tworzenie list odbiorców na podstawie przewidywania

Zaawansowane raporty analityczne

Widok raportów usługi GA4 zawiera nowy zestaw raportów o nazwie „Eksploracje”. Analiza w GA4 głównie powinna skupiać się na tym widoku, ponieważ to tutaj możemy tworzyć najbardziej rozbudowane raporty dostosowane do swoich potrzeb.

panel eksploracje
panel eksploracje

Automatyczne śledzenie niektórych typów zdarzeń

Nowa wersja Google Analytics ma ulepszoną funkcję pomiaru, która umożliwia automatyczne śledzenie określonych typów zdarzeń (takich jak np. interakcje z filmem) bez dodatkowego kodowania/tagowania.

zdarzenia śledzone automatyczne w GA4
zdarzenia śledzone automatyczne w GA4

Tryb debugowania dostępny w panelu GA

GA4 zawiera panel debugView, za pomocą którego możesz zweryfikować konfigurację w czasie rzeczywistym. Możesz zobaczyć jakie zdarzenia i parametry są przekazywane.

tryb debugowania
tryb debugowania

Możliwość łączenia kont Google Merchant Center z GA4

Gdy połączysz konto GA4 z GMC, Twoje raporty Analytics będą kategoryzować ruch za pomocą następujących wartości wymiarów:

  • Platforma źródłowa: Bezpłatne informacje w Zakupach Google,
  • Źródło: Google,
  • Medium: Bezpłatne,
  • Kampania: Bezpłatne informacje w Zakupach Google,
  • Domyślna grupa kanałów: Bezpłatne wyniki wyszukiwania w Zakupach Google.

Te wartości wymiarów pozwalają zobaczyć, ilu użytkowników, sesji i zdarzeń pochodzi z kliknięć bezpłatnych wyników wyszukiwania w Google Merchant Center, a także liczbę kliknięć, liczbę konwersji i całkowity przychód, który można przypisać do bezpłatnych wyników wyszukiwania.

W wersji Universal Analytics nie było możliwości łączenia kont GMC z GA. Aby można było zobaczyć ruch z bezpłatnych wyników wyszukiwań w Zakupach Google to trzeba było dopisywać parametry UTM do linków dla produktów.

Kiedy przejść na nową usługę GA?

Odpowiedź jest oczywista - jak najszybciej. Universal Analytics zgodnie z zapowiedzią Google przestanie zbierać dane 1 lipca 2023 r., dlatego jak najszybciej powinniśmy wdrożyć i skonfigurować nową usługę, aby już zbierać w niej dane oraz aby zapoznać się z nowym panelem i być z nim na bieżąco. Google bardzo mocno rozwija nowe narzędzie i wprowadza zmiany w widoku panelu oraz dokłada nowe funkcje.

Podsumowanie

Google Analytics 4 ma ułatwić nam śledzenie działań użytkowników na stronach oraz w aplikacjach, narzędzie to jest już bardzo rozwinięte, jednak brakuje różnych rozwiązań, które znane są z Universal Analytics. Narzędzie to jest stosunkowe nowe i nie brakuje w nim błędów, jednakże powinniśmy już zacząć z niego korzystać.

E-book

Twórz blogposty, które pokocha Google

Prowadzisz bloga firmowego, ale Twoje artykuły nie cieszą się względami algorytmów? Pobierz darmowy e-book i sprawdź, jak oczarować Google Twoimi tekstami.

Pobierz e-booka