Spis tre艣ci:

Czym jest model AIDA?

Model AIDA jest podstawow膮 technik膮 marketingow膮, kt贸ra zosta艂a stworzona ponad 90 lat temu i do dzi艣 jest jedn膮 z najbardziej skutecznych. Za艂o偶eniem tego modelu jest wzbudzenie zainteresowania u konsumenta poprzez 4 etapy, opieraj膮ce si臋 na m贸wieniu j臋zykiem korzy艣ci. Po przej艣ciu klienta przez wszystkie te etapy zak艂ada si臋, 偶e b臋dzie chcia艂 on skorzysta膰 z przedstawionej oferty i finalnie dokona膰 zakupu.

Ca艂a idea tego modelu jest bardzo oczywista i prosta do wykonania, by膰 mo偶e dlatego jest on tak ponadczasowy. Jego g艂贸wnym celem jest poinformowanie konsument贸w, 偶e dana firma istnieje i jest w stanie zaoferowa膰 im produkty lub us艂ugi, kt贸re spe艂ni膮 ich oczekiwania. AIDA stosowany jest w r贸偶nych przekazach reklamowych w wielu firmach, m.in wielkich koncernach.

Wi臋cej o j臋zyku korzy艣ci przeczytasz na naszym blogu:

Jakie jest rozwini臋cie skr贸tu AIDA?

Tak jak by艂o wspomniane wy偶ej, model AIDA sk艂ada si臋 z 4 cz臋艣ci, kt贸rych kolejno艣膰 nie jest przypadkowa. Ma ona na celu zbudowanie napi臋cia oraz wzbudzenie zaciekawienia u konsumenta na tyle, aby chcia艂 on pod膮偶a膰 za kolejnymi jej etapami.

Samo okre艣lenie AIDA to akronim, kt贸ry powsta艂 z pierwszych liter angielskich s艂贸w, kt贸re opisuj膮 poszczeg贸lne etapy procesu: Attention, Interest, Desire, Action.

Attention 鈥 w t艂umaczeniu to 鈥瀠waga鈥 - tre艣膰 reklamy ma przykuwa膰 uwag臋, co jest jednym z najwa偶niejszych a zarazem najtrudniejszych wyzwa艅 z jakimi zmagaj膮 si臋 firmy. Powinna zawiera膰 zatem co艣 interesuj膮cego, nadzwyczajnego oraz wyr贸偶niaj膮cego si臋 spo艣r贸d innych.

Na zaciekawienie odbiorcy jest kilka sposob贸w. Bezpiecznym wyj艣ciem jest odwo艂ywanie si臋 do ich obecnej sytuacji. Jak to zrobi膰? Wystarczy poruszy膰 problem, z kt贸rym klient musi si臋 zmierzy膰. Nasza uwaga jest bowiem przykuwana do rzeczy nietypowych, nieznanych i takich, kt贸re szokuj膮. Reklama mo偶e zagra膰 na emocjach albo by膰 tajemnicza.

Wed艂ug bada艅 przeprowadzonych w 2017 roku przez Buzzsumo okaza艂o si臋, 偶e na koncentracj臋 konsumenta wp艂ywaj膮 takie nag艂贸wki, kt贸re sugeruj膮 natychmiastowe rozwi膮zanie jego problemu. Warto zatem u偶y膰 spersonalizowanych zwrot贸w, a unika膰 tre艣ci ofertowych od znanych wszystkim slogan贸w typu ,,Nasza firma鈥︹欌.

Interest 鈥 czyli 鈥瀦ainteresowanie鈥欌. Po zyskaniu uwagi klienta trzeba zrobi膰 wszystko, 偶eby j膮 zatrzyma膰. Istotne przy tym etapie jest to, czy grupa docelowa zosta艂a odpowiednio zdefiniowana. Je艣li tak, istnieje bardzo du偶e prawdopodobie艅stwo, 偶e dana osoba zapozna si臋 z tym co chcesz jej przedstawi膰.

Jest to idealny czas na storytelling. Wa偶ne, aby by艂 on na tyle ciekawy, aby potencjalny konsument zapozna艂 si臋 z ca艂o艣ci膮 przekazu. Nale偶y zadba膰 o przejrzysto艣膰 tre艣ci, poniewa偶 zbyt szeroko rozbudowany tekst mo偶e zniech臋ca膰 do przeczytania. Skup si臋 zatem na przedstawieniu tematu w spos贸b jasny, a nast臋pnie zaprezentuj, jak Twoja Firma do niego podchodzi.

Desire 鈥 鈥濸ragnienie鈥 albo 鈥瀙o偶膮danie鈥 - pozyskane wcze艣niej zainteresowanie nale偶y przekszta艂ci膰 w po偶膮danie posiadania danego produktu. Klient musi czu膰 w sobie potrzeb臋 zakupu, nawet je艣li wcze艣niej o tym nie my艣la艂. Jest to etap, w kt贸rym nale偶y pokaza膰 konsumentowi wyj膮tkowo艣膰 Twojej oferty, najlepiej komunikuj膮c przy tym, 偶e jest to co艣, czego nie posiada konkurencja. Warto zastosowa膰 zatem j臋zyk korzy艣ci i odpowiednie przyk艂ady, kt贸re b臋d膮 艣wiadczy艂y o zyskach, jakie konsument otrzyma po skorzystaniu z oferty. Postaraj si臋 wzbudzi膰 uczucia i g艂臋bsze warto艣ci 鈥 to co艣, na co odbiorcy zwr贸c膮 pod艣wiadomie uwag臋.

Action 鈥 Czyli 鈥瀉kcja鈥 鈥 wezwanie do podj臋cia dzia艂ania. Call to action nale偶y dopasowa膰 do Twojej grupy odbiorc贸w, u偶ywaj膮c przy tym okre艣lonych zwrot贸w j臋zykowych. Przyk艂adem mo偶e by膰 zach臋cenie konsumenta np. do zapisania si臋 na bezp艂atny okres pr贸bny. Warto tak偶e poinformowa膰 co stanie si臋 po tym, gdy klient wykona dany krok, np. po zapisaniu si臋 do newslettera zapewnij o bezpiecze艅stwie danych, zwi臋kszaj膮c tym samym jego poczucie spokoju. Pami臋taj tak偶e, aby Twoje wezwanie do dzia艂ania nie by艂o zbyt nachalne, poniewa偶 mo偶e skutecznie zniech臋ci膰 do skorzystania z oferty.

Model AIDA

Kto stworzy艂 model AIDA?

Autorstwo modelu AIDA przypisuje si臋 r贸偶nym osobom. Jedni uwa偶aj膮, 偶e by艂 to E. K. Strong, tw贸rca formu艂y kupowania przedstawionej w 1925 roku w artykule 鈥濼he Psychology of Selling and Advertising鈥. Inne 藕r贸d艂a jako tw贸rc臋 uwa偶aj膮 wa偶n膮 dla rozwoju reklamy posta膰 E. St. Elmo Lewisa. Ten pionier reklamy i sprzeda偶y w 1898 roku opisa艂 w swojej publikacji podstawowy proces motywacji klienta do zakupu, opieraj膮cy si臋 na bod藕cach zewn臋trznych pochodz膮cych od handlowc贸w.

Szukasz kogo艣, kto zajmie si臋聽kompleksowo marketingiem internetowym Twojej firmy?

Postaw na eksper贸w z Agencji KS!


Zamów bezp艂atn膮 wycen臋!

(czytaj wi臋cej) Na podstawie tej zgody b臋dziemy mogli skontaktowa膰 si臋 z Tob膮 za po艣rednictwem np. telefonu czy poczty elektronicznej w celu obs艂ugi przez nas twojego zapytania. Administratorem Twoich danych osobowych jest KS Sp. z o.o. Gorzyce 141, 38-230 Nowy 呕migr贸d, NIP: 6852338589. Gwarantujemy spe艂nienie wszystkich Twoich praw wynikaj膮cych z og贸lnego rozporz膮dzenia o ochronie danych, tj. prawo dost臋pu, sprostowania oraz usuni臋cia Twoich danych, ograniczenia ich przetwarzania, a tak偶e prawo wyra偶enia sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych osobowych (wi臋cej na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w Polityka Prywatno艣ci). (zwi艅)

AIDA w marketingu

Model AIDA doskonale sprawdza si臋 we wszystkich dzia艂aniach, kt贸rych celem jest przyci膮gni臋cie uwagi konsumenta. Mo偶na wykorzysta膰 go zatem np. w content marketingu lub w r贸偶nego rodzaju kampaniach.

Jak wygl膮da to w praktyce?

Social media

Tworzenie post贸w na media spo艂eczno艣ciowe przy wykorzystaniu AIDA zwi臋ksza prawdopodobie艅stwo, 偶e zostan膮 one przeczytane do ko艅ca. Jest to szczeg贸lnie dobrym rozwi膮zaniem przy postach sponsorowanych, w kt贸rych istotne jest wywo艂anie u odbiorcy okre艣lonego dzia艂ania.

Content

To samo tyczy si臋 np. tre艣ci na blogu, opis贸w produktowych na stronie sklepu i innych dzia艂aniach contentowych.

E-mail marketing

W przypadku kampanii np. mailingowych, ka偶dy z poszczeg贸lnych sk艂adowych jest konkretnym elementem AIDA. Wobec tego, wzbudzenie uwagi konsumenta zaczyna si臋 ju偶 przy samym tytule maila. Kolejno w jego tre艣ci nale偶y zawrze膰 elementy, kt贸re maj膮 na celu wywo艂anie zainteresowania oraz po偶膮dania. Ostatnim krokiem w takim mailu powinien by膰 jasny komunikat, kt贸ry wzywa do podj臋cia okre艣lonego dzia艂ania. Przyk艂adowo poprzez klikni臋cie w odpowiednie miejsce odbiorca zostanie przekierowany do strony z ofert膮 Twojej firmy.

Video

Model AIDA sprawdzi si臋 tak偶e w reklamach video i innych filmikach internetowych. W tym przypadku r贸wnie偶 potrzebna jest okre艣lona 艣cie偶ka reakcji. Na samym pocz膮tku odbiorca zostaje wprowadzony w akcj臋. To ona wyja艣nia mu ca艂y sens reklamy, tzn. o czym ona jest, jaki problem przedstawia. Dopiero po tym etapie nale偶y przedstawi膰 logo marki, jako odpowiedzi na przedstawiony temat.

Tworzenie tre艣ci w modelu AIDA

Jak tworzy膰 tre艣ci w modelu AIDA?

Jednym z najwa偶niejszych krok贸w w tworzeniu tre艣ci w modelu AIDA jest prawid艂owe zdefiniowanie grupy odbiorczej. W ka偶dym przypadku nale偶y zastanowi膰 si臋, kto jest klientem, jakie mog膮 by膰 jego problemy i zainteresowania. W momencie, gdy sprzedawca ma sklep wielobran偶owy, trzeba ka偶dy produkt kierowa膰 do innego odbiorcy np. narz臋dzia kierowa膰 do m臋偶czyzn, akcesoria dekoracyjne do kobiet, a zabawki i akcesoria dzieci臋ce do rodzic贸w. Odpowiednio dobrany komunikat do danej grupy zwi臋kszy Twoj膮 szans臋 na wzbudzenie ich uwagi, a to ju偶 录 sukcesu. Potem zostaje ju偶 tylko wywo艂anie zainteresowania i po偶膮dania, poprzez przedstawienie konkretnych korzy艣ci, jakie niesie za sob膮 dany produkt/us艂uga. Najwa偶niejsze to skupienie si臋 na kliencie, kt贸re pozwoli na jak najlepsze dopasowanie do jego potrzeb.

Rola pyta艅 z odpowiedzi膮 twierdz膮c膮

W zako艅czeniu Call to Action bardzo istotnym elementem jest podsumowanie. Powinno ono zawiera膰 wszystkie najwa偶niejsze aspekty, kt贸re zosta艂y wcze艣niej poruszone. Wa偶ne, aby doda膰 w nim r贸wnie偶 kilka pyta艅, na kt贸re konsument odpowie twierdz膮co. Taka odpowied藕 b臋dzie jeszcze bardziej przekonuj膮ca i utwierdzi w przekonaniu odbiorc臋, 偶e faktycznie potrzebuje danego produktu/us艂ugi.

Szukasz kogo艣, kto zajmie si臋聽kompleksowo marketingiem internetowym Twojej firmy?

Postaw na eksper贸w z Agencji KS!


Zamów bezp艂atn膮 wycen臋!

(czytaj wi臋cej) Na podstawie tej zgody b臋dziemy mogli skontaktowa膰 si臋 z Tob膮 za po艣rednictwem np. telefonu czy poczty elektronicznej w celu obs艂ugi przez nas twojego zapytania. Administratorem Twoich danych osobowych jest KS Sp. z o.o. Gorzyce 141, 38-230 Nowy 呕migr贸d, NIP: 6852338589. Gwarantujemy spe艂nienie wszystkich Twoich praw wynikaj膮cych z og贸lnego rozporz膮dzenia o ochronie danych, tj. prawo dost臋pu, sprostowania oraz usuni臋cia Twoich danych, ograniczenia ich przetwarzania, a tak偶e prawo wyra偶enia sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych osobowych (wi臋cej na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w Polityka Prywatno艣ci). (zwi艅)

Czym s膮 inne modele AIDA+ ?

Model AIDA ma kilka ciekawych rozszerze艅, o kt贸rych warto wspomnie膰. Czasem s艂yszy si臋 bowiem o AIDAL, AIDAR, AIDAE oraz AIDAS.

Ka偶da z podanych liter ma swoje znaczenie, wed艂ug kt贸rego:

  • L to Loyality (lojalno艣膰)
  • R to Repetitive purchase / Retention (powtarzaj膮ce si臋 zakupy / retencja)
  • E to Engagement (zaanga偶owanie)
  • S to Satisfaction (satysfakcja)

L jak lojalno艣膰

Lojalno艣膰 klienta wzgl臋dem marki jest niejednokrotnie najwa偶niejszym z aspekt贸w, na kt贸rych bazuj膮 firmy. Budowanie d艂ugotrwa艂ych relacji przyczynia si臋 do wi臋kszych zysk贸w ni偶 zawieranie jednorazowych transakcji. Powr贸t do ponownych zakup贸w w firmie generuje bowiem sta艂e przychody. Co wi臋cej, taka lojalno艣膰 klienta wzgl臋dem marki 艣wiadczy o jego satysfakcji z zakup贸w i dobrej opinii, kt贸ra mo偶e dotrze膰 do nowych, potencjalnych klient贸w.

R jak retencja klienta

Co艣, o czym by艂o wspomniane wy偶ej - a mianowicie powracalno艣膰 klienta i jego zatrzymanie. Polega to na przekonaniu klienta do ponownych zakup贸w, poprzez oferowane przez firm臋 warto艣ci i jest jednym z wyzwa艅 np. marketingowc贸w.

E jak zaanga偶owanie

Etap ten polega na budowaniu zaanga偶owania u klienta, kt贸re jest dla firmy warto艣ci膮 w postaci sta艂ych i powracaj膮cych odbiorc贸w, pozytywnych opinii oraz recenzji. Zaanga偶owany klient to taki, kt贸ry ch臋tnie testuje nowe produkty, 艣ledzi 偶ycie marki na ka偶dym kroku (np.dzi臋ki social mediom) oraz poleca j膮 w艣r贸d znajomych.

S jak satysfakcja

Satysfakcja z zakupu to co艣, co ka偶dy konsument pami臋ta najlepiej. Wywo艂uj膮 j膮 najcz臋艣ciej zakupy, kt贸re spe艂niaj膮 wszystkie oczekiwania. Aby Twoja firma wyr贸偶ni艂a si臋 spo艣r贸d konkurencji spraw, aby oferta przeros艂a wszelkie oczekiwania klienta. Warto pami臋ta膰, 偶e efekt WOW nie zawsze musi by膰 zwi膮zany ze sprzeda偶膮. Mo偶na zapewni膰 klientom warto艣膰 dodan膮 i zapewni膰 co艣 wi臋cej poprzez bloga, ciekawe wpisy w mediach spo艂eczno艣ciowych lub interakcj臋 z nimi.

modyfikacje modelu AIDA

Podsumowanie

Model AIDA (a tak偶e jego rozszerzenia) 艣wietnie sprawdzi si臋 jako narz臋dzie do sprzeda偶y bezpo艣redniej, w e-commerce, content marketingu i wielu innych dzia艂aniach. Jest on bardzo uniwersalny, dzi臋ki czemu bez problemu mo偶na dopasowa膰 go do danej bran偶y czy produkt贸w. Najwa偶niejsze to trzyma膰 si臋 ka偶dego z wy偶ej wymienionych etap贸w, a z pewno艣ci膮 trafi to w odpowiedni spos贸b do klient贸w i wp艂ynie pozytywnie na przychody firmy.