Spis treści:

Co to jest słowo kluczowe?

Słowo kluczowe - to hasło wpisywane w wyszukiwarkę, w celu znalezienia konkretnej informacji. Co minutę wyszukiwane są miliony słów kluczowych na całym świecie. Odpowiednio dobrane słowo kluczowe powinno przyciągnąć trafny, intensywny ruch do reklamowanej witryny.

Dopasowanie słów kluczowych w Google Ads pozornie wydaje się być prostym i szybkim zadaniem. Nic bardziej mylnego. Tworząc kampanię reklamową, problem dotyczący wyboru odpowiedniego dopasowania słów, niejednemu użytkownikowi spędza sen z powiek. Od doboru odpowiednich słów kluczowych zależeć będzie powodzenie prowadzonej kampanii.

Wyróżniamy następujące typy dopasowania słów kluczowych:

  • dopasowanie przybliżone,
  • modyfikator dopasowania przybliżonego,
  • dopasowanie ścisłe,
  • dopasowanie do wyrażenia,
  • dopasowanie wykluczające.

Typy dopasowania słów kluczowych
Typy dopasowania słów kluczowych

Dopasowanie przybliżone (ang. Broad Match)

Domyślny typ dopasowania wykorzystuje słowa kluczowe podobne do naszego hasła kluczowego zdefiniowanego w Google Ads. Obejmuje wyrazy z błędną pisownią, synonimy, słowa w liczbie mnogiej i pojedynczej. W tym typie dopasowania nie używamy żadnych symboli. W celu osiągnięcia najlepszej trafności reklam, należy wykorzystać wykluczające słowa kluczowe.

Najważniejszą zaletą tego dopasowania jest możliwość znalezienia nowych słów kluczowych, dla których następnie można utworzyć dedykowane grupy reklam. Nowe słowa kluczowe należy wtedy dodać w bardziej precyzyjnym dopasowaniu oraz wykluczyć je w grupach reklam z dopasowaniem przybliżonym.

Jeśli więc kierujesz swoje reklamy na słowo: samochód elektryczny, to będą one wyświetlane w dopasowaniu przybliżonym dla: opinie najlepszy samochód elektryczny, samochód elektryczny do kupienia, kup auto elektryczne nissan itp.

Modyfikator dopasowania przybliżonego (ang. Broad Match Modifier)

Poprzez wykorzystanie modyfikatora "+" ograniczamy wyświetlenia reklam dla synonimów. Kolejność słów nie ma tutaj znaczenia. Poprawna konstrukcja słowa kluczowego z użyciem modyfikatora to: +słowo kluczowe +słowo kluczowe. Tutaj również zalecane jest używanie listy wykluczających słów kluczowych. Dopasowanie przybliżone z modyfikatorem zapewnia lepszą widoczność i kontrolę nad tym, jakie hasła wywołują wyświetlenia reklam oraz na jakiej jakości kliknięcia przeznaczamy budżet.

Jeśli Twoje słowo kluczowe w dopasowaniu przybliżonym: samochód elektryczny wymaga zmiany dopasowania słów, warto spróbować dostosować je przy użyciu modyfikatora. Po zmianach będzie ono wyglądało w następujący sposób: +samochód +elektryczny. Taki zabieg spowoduje wyświetlanie reklam w następujących wyszukiwaniach: sprzedaż samochodów elektrycznych, nowy samochód elektryczny, auta i samochody elektryczne. Natomiast nie uzyskamy wyświetleń reklamy na przykład dla: samochód na gaz, samochód hybryda.

Dopasowanie do wyrażenia (ang. Phrase Match)

Słowo kluczowe w dopasowaniu do wyrażenia wykorzystuje cudzysłów, a poprawny wygląd naszego hasła powinien wyglądać następująco: "słowo kluczowe". Reklama wyświetla się użytkownikowi, wtedy gdy jego zapytanie zawiera wpisaną przez nas frazę lub jego zbliżoną odmianę.

Podobnie jak w poprzednich typach dopasowania, tak i tutaj wykorzystujemy wykluczające słowa kluczowe.

Na przykład, jeśli naszym słowem kluczowym w dopasowaniu do wyrażenia będzie „samochód elektryczny” to reklamy mogą pojawiać się w przypadku innych powiązanych słów kluczowych, ale poszczególne słowa muszą występować w zachowanej kolejności. W tym przypadku, hasło “gdzie kupić samochód elektryczny” będzie mogło wywołać wyświetlenie reklamy.

Dopasowanie ścisłe (ang. Exact Match)

Słowo kluczowe zawarte jest w nawiasach kwadratowych [], powoduje ono wyświetlenia haseł w dopasowaniu dokładnym lub jego bliskie odmiany o tym samym znaczeniu. Zbliżone odmiany to np. skróty, wyrazy pokrewne, liczba pojedyncza lub mnoga czy błędy w pisowni. Możliwe jest także wykorzystanie wyrazów funkcyjnych (przyimków, przedimków, spójników) czy też wyrażeń, które zawierają inny szyk wyrazów, posiadając jednak to samo znaczenie.

Po umieszczeniu słowa kluczowego w kwadratowym nawiasie [samochód elektryczny], uzyskamy w miarę dokładne wyniki wyszukiwania, jak np.: samochód elektryczny, auto elektryczne czy też samochody elektryczne.

Warto dla pewności kontrolować hasła dopasowywane przez Google do słów kluczowych dodanych w dopasowaniu ścisłym, zwłaszcza w przypadku słów w języku polskim, który jest trudniejszy dla algorytmów.

Wykluczające słowa kluczowe

Wybór słów kluczowych do wykluczenia powinien być procesem przemyślanym. Od tego zależy dotarcie z reklamą do potencjalnych klientów. W sytuacji, gdy tych słów będzie za dużo, zasięg reklam będzie mniejszy. Wykluczające słowa kluczowe można dodawać na poziomie kampanii lub grup reklam. Dopasowanie wykluczające zapobiega wyświetlaniu reklam w przypadku wyszukiwania określonego słowa. Należy pamiętać, że wykluczone słowa można i czasem trzeba edytować.

Jeśli na przykład sprzedajemy tylko nowe samochody elektryczne, powinniśmy wykluczyć hasło używane oraz jego odmiany w różnych dopasowaniach.

Wykluczające słowa kluczowe
Wykluczające słowa kluczowe

Jak skonfigurować słowa kluczowe pod względem dopasowania?

Aby określić typ dopasowania, należy zalogować się na konto Google Ads, następnie na pasku bocznym po lewej stronie wybieramy „Słowa kluczowe”. W kolejnym kroku klikamy w duży przycisk plus widoczny na ekranie głównym i wybieramy swoją grupę reklam.

W polu tekstowym „Dodaj słowa kluczowe” należy wpisać te słowa kluczowe, które chcemy użyć. W tym kroku możemy zdecydować, w jakim dopasowaniu będą nasze słowa bądź zostawić je w dopasowaniu przybliżonym, a po zapisaniu modyfikować. Na koniec klikamy „Zapisz”.

Dodawanie słów kluczowych w sieci wyszukiwania
Dodawanie słów kluczowych w sieci wyszukiwania

Jeśli korzystasz z opcji dopasowania przybliżonego i chcesz zmienić typ dostosowania dla jednego lub więcej słów kluczowych - można to zrobić. W celu przekonfigurowania, klikamy „Słowa kluczowe” w menu po lewej stronie. Następnie wybieramy słowo kluczowe, które mamy zamiar zmodyfikować. W polu wyboru możemy zmienić typ dostosowania, a w przypadku użycia modyfikatora dopasowania przybliżonego stosujemy ręcznie symbol “+” i całość zapisujemy.

Zmiana dopasowania słów kluczowych
Zmiana dopasowania słów kluczowych

Podsumowanie

Wybór między mniej dokładniejszym dopasowaniem słów, a dopasowaniem ścisłym zależy od prowadzonej działalności i od reklamowanej usługi. Warto w jednej kampanii zastosować kombinację słów kluczowych o szerokim zasięgu, jak i bardziej ukierunkowanych, w dopasowaniu ścisłym słów kluczowych. Nie zapominaj o ciągłej optymalizacji słów kluczowych i doglądaniu kampanii, aby w odpowiednim momencie skutecznie zareagować.