W tym artykule znajdziesz:

Co to jest błąd 404

Błąd 404 pojawiający się na stronie internetowej to standardowy kod statusu odpowiedzi HTTP, który wskazuje, że przeglądarka połączyła się z serwerem, ale serwer nie może odnaleźć żądanego zasobu, bo wskazuje on na odwołanie do nieistniejącej lokalizacji lub pliku.

Wszystkie kody statusu odpowiedzi HTTP należące do kategorii 4xx są uważane za błędy po stronie klienta, gdzie klientem jest przeglądarka internetowa lub urządzenie wykorzystywane do uzyskania dostępu do aplikacji. W uproszczeniu, kod błędu 404 informuje, że klient może komunikować się z serwerem, ale ten nie znajduje żądanego pliku lub jest skonfigurowany tak, aby nie spełnić tego żądania. Oznacza to, że szukana strona nie istnieje lub jest uszkodzona.

strona z błędem 404 Google
strona z błędem 404 Google

Uwaga! Błąd HTTP 404 nie powinien być mylony z komunikatem “server not found”, kiedy to użytkownik nie może połączyć się z serwerem.

Sposoby wyświetlania 404

Różne przeglądarki i serwery mogą używać nieco zróżnicowanej terminologii podczas wyświetlania wiadomości 404, ale wszystkie oznaczają to samo.

Oto kilka przykładów pod jaką nazwą może zostać wyświetlony błąd 404:

  • 404,
  • Błąd 404,
  • 404 Nie Znaleziono,
  • Error 404,
  • 404 Nie znaleziono strony,
  • Błąd 404 nie znaleziono,
  • HTTP 404 nie znaleziono,
  • File not found.

Błąd 404 - przyczyny występowania?

Istnieje wiele przyczyn powstania błędu 404, zasadniczo dzielimy je na dwie grupy.

Błędy po stronie użytkownika:

  • kliknięty link zawiera literówkę,
  • wpisany ręczne adres URL jest błędny.

Błędy w obrębie strony:

  • podstrona została usunięta - np. wycofanie produktu ze sklepu internetowego
  • adres URL został zmieniony lub przeniesiony w inne miejsce (np. podczas migracji serwisu na inny CMS czy zmiany adresów URL na przyjazne) bez wykonania przekierowania 301 lub 302,
  • podstrona jest chwilowo niedostępna z powodu prac nad nią.

Jak błędy 404 wpływają na SEO i użytkowników

Według Google, błędy 404 mogą się pojawiać i bezpośrednio nie wpływają na pozycjonowanie stron, jednak w dużych ilościach mogą być szkodliwe dla strony WWW. Algorytmy wyszukiwarek internetowych zwracają szczególną uwagę na zachowanie użytkowników w witrynie. Ich zachowanie w Internecie odgrywa ważną rolę w procesie rankingu. A kod HTTP 404 jest jedną z najbardziej irytujących rzeczy, na jakie mogą natknąć się Twoi goście. Gdy zobaczą, że treści, do których starają się dotrzeć, są niedostępne, opuszczą Twoją witrynę i przejdą do konkurencji. W takiej sytuacji Google uzna, że Twój wynik jest niezgodny z intencją użytkownika. W konsekwencji wysoki współczynnik odrzuceń z powodu uszkodzonych linków może negatywnie wpłynąć na SEO, przez co strona będzie niżej w SERP. - Zobacz także jak sprawdzić na której pozycji w Google znajduje się strona internetowa.

Jeżeli w wynikach organicznych pojawi się wiele podstron error 404, użytkownik, który trafi na kilka z nich, może potraktować serwis jako niskiej jakości i całkowicie zrezygnować z jego odwiedzenia. Roboty traktują stronę jako nieistniejącą i usuwają ją z czasem z indeksu. Dodatkowo liczne błędy 404 utrudniają wyszukiwarkom indeksowanie Twojej strony internetowej i mogą wpłynąć na obniżenie crawl budget.

Mając na uwadze powyższe względy, możemy stwierdzić, że bardzo ważne jest, aby szybko naprawić błędy 404, które występują na stronie internetowej.

E-book

Odkryj sekret swoich rywali. Analiza konkurencji w małej firmie

Pobierz bezpłatny praktyczny przewodnik dla właścicieli małych firm, którzy chcą sprawdzić, jak konkurencja działa w Internecie.

Pobierz e-booka

Jak znaleźć błąd 404?

Naprawę błędów 404 należy rozpocząć od ich identyfikacji. Ważne jest, aby skupić się na wewnętrznych stronach błędów 404 w obrębie własnej witryny, ale także zewnętrznych występujących na innych stronach. Istnieje wiele narzędzi, które skutecznie pomogą Ci znaleźć tzw. “martwe linki”.

Google Search Console

To podstawowe narzędzie dla każdego analityka webowego i specjalisty SEO. Dostarcza wiele rozbudowanych i bardzo przydatnych informacji, które pozwalają kompleksowo spojrzeć na strukturę serwisu czy też linkowanie na stronie.
Po założeniu konta na Google Search Console i zintegrowaniu narzędzia ze stroną, mamy dostęp do intuicyjnego panelu.

Aby sprawdzić, czy Twój serwis nie generuje błędów indeksowania:

  1. zaloguj się na swoje konto.
  2. przejdź do
    • “Stan” → “Wykluczono”
    • “Stan” → “Błąd”
  3. kliknij “Nie znaleziono”, a zobaczysz listę błędów 404.

Nie znaleziono (404) w Search Console
Nie znaleziono (404) w Search Console

Nie udało się odnaleźć przesłanego URL-a (404) - Search Console
Nie udało się odnaleźć przesłanego URL-a (404) - Search Console

Pamiętaj jednak, że narzędzie rzadko wskazuje wszystkie błędy 404. Niektóre z nich mogą już nie istnieć. Gdy Google Search Console zanotuje nagły wzrost lub zbyt dużą liczbę błędów 404 poinformuje Cię o tym.

alert Search Console - Wzrost liczby stron z błędem “404”
alert Search Console - Wzrost liczby stron z błędem “404”

Jednak komunikaty z GSC potraktuj raczej jako alert, że coś jest nie tak i skorzystaj z narzędzia, które dostarcza bardziej precyzyjnych danych i wskazuje wszystkie error 404 na stronie, a konkretnie...

Screaming Frog SEO Spider

Po zainstalowaniu wersji darmowej możesz przeskanować 500 zasobów w obrębie swojej strony, w przypadku bardziej rozbudowanej witryny polecam wersję płatną.

W górnym okienku wpisz adres strony www i kliknij “Start”. W kolumnie “Status Code” znajdziesz wyniki, które możesz w łatwy sposób posortować według statusów odpowiedzi serwera.

lista adresów error 404 w Screaming Frog
lista adresów error 404 w Screaming Frog

Jeśli chcesz znaleźć także zewnętrzne błędy 404 do których linkuje Twoja strona, przejdź do zakładki “External” i w ten sam sposób wyszukaj adresy ze statusem 404.

W przypadku bardziej rozbudowanych serwisów warto skorzystać z funkcji „Bulk Export” -> „Response Codes” -> „Client Error (4xx) links”. Pozwala ona wygenerować plik .xls zawierający wszystkie wykryte błędy 404 na naszej stronie www (wewnętrzne i zewnętrzne) wraz z informacją, na jakiej podstronie występują. Czego chcieć więcej? ;)

client error links Screaming Frog
client error links Screaming Frog

Zwróć uwagę, że Screaming Frog przy pozornych błędach 404 pokaże status 200 dlatego, jeśli zauważysz dziwne linki, sprawdź recznie, czy nie są to jednak strony 404.

Analiza ręczna

Jeśli w strukturze strony jest niewiele URLi, można sprawdzić wszystkie adresy ręcznie w wyszukiwarce Google wykorzystując komendę “site:strona.pl”. W ten sposób otrzymasz listę wszystkich zaindeksowanych podstron dla danej domeny.

operator wyszukiwania site:
operator wyszukiwania site:

Ahrefs

Wartym uwagi przy analizie błędów 404 jest narzędzie Ahrefs, które dostarcza kilka ciekawych funkcjonalności w tym zakresie.

Analiza linków wychodzących

Podążając za ścieżką “Linki wychodzące” -> “Uszkodzone linki” otrzymasz listę stron w obrębie Twojej witryny linkujących do nieistniejących podstron wraz ze wskazaniem anchora i strony, do której odnosi. Odnośniki te warto zaktualizować lub usunąć.

uszkodzone linki wychodzące Ahrefs
uszkodzone linki wychodzące Ahrefs

Analiza linków przychodzących

“Profil linków” -> “Uszkodzone” - tutaj znajdziesz listę linków zewnętrznych, które prowadzą do usuniętych linków na Twojej stronie.

broken backlinks w Ahrefs
broken backlinks w Ahrefs

Możesz również sprawdzić, do których stron generujących błąd 404 prowadzi najwięcej linków zewnętrznych - wybierz “Strony” -> “Najlepsze według linków”, a następnie filtruj pod kątem błędów HTTP 404.

podstrony 404 z największą liczbą linków zewnętrznych
podstrony 404 z największą liczbą linków zewnętrznych

W przypadku wartościowych domen linkujących warto skontaktować się z właścicielem zewnętrznego portalu i poprosić o podmianę linku na istniejący. Poniżej w akapicie - Wykorzystaj błąd 404 na innych stronach internetowych - wyjaśniamy dlaczego warto analizować linki prowadzące do niedziałających stron u konkurencji.

Analiza logów serwera

Dzienniki logów serwera zawierają informacje o tym, kiedy wysłano żądania do serwera, skąd pochodzi, jakie konkretne strony były wywoływane, kody odpowiedzi i wiele więcej. Logi serwera gromadzone są w zasobach hostingu. Do ich analizy warto wykorzystać dedykowane narzędzia. Aby spośród wszystkich adresów i zasobów, co do których zostały wysłane żądania do serwera, wyodrębnić te, które zwracają kod odpowiedzi 404 dla robota Google, warto wykorzystać SEO Log File Analyser od Screaming Frog.

E-book

Odkryj sekret swoich rywali. Analiza konkurencji w małej firmie

Pobierz bezpłatny praktyczny przewodnik dla właścicieli małych firm, którzy chcą sprawdzić, jak konkurencja działa w Internecie.

Pobierz e-booka

Jak naprawić błąd 404 na stronie www

Najpopularniejszym i stosunkowo dobrym sposobem naprawienia kodu błędu 404 jest przekierowanie wartościowych podstron na inne za pomocą przekierowania 301. Jest to kod odpowiedzi, który sygnalizuje przeglądarce, że strona już nie istnieje, ale została przeniesiona na innych adres. Zwracamy jednak uwagę, że przekierowania 301 w 100% nie przenoszą mocy na nowy adres.

Pamiętaj, aby przekierować stary URL na adres, na którym znajdują się podobne informacje lub na kategorię nadrzędną.

Przykładowa reguła przekierowania 301 w pliku .htaccess
RewriteEngine On
RewriteRule ^strona404buty.html$ http://www.strona.pl/buty [R=301,L]

Często spotykaną, złą praktyką jest przekierowywanie wszystkich stron 404 na stronę główną.

Aby strona zwracała status 404 zamiast 200 w sekcji strony 404 dodaj kod:

header(‘HTTP/1.0 404 Not Found’);

Podstrony 404, które wcześniej nie generowały ruchu i nie chcesz ich przekierowywać na inne podstrony, pozostaw. Dobra strona 404 może pomóc wygenerować konwersję. Pamiętaj jednak o usunięciu nieistniejących stron z mapy strony oraz wszystkich odnośników prowadzących do nich w strukturze witryny. Jeśli nieistniejących stron jest dużo, możesz dodatkowo zgłosić je do usunięcia w konsoli Google.

Jak poradzić sobie z komunikatem 404 not found podczas przeglądania Internetu?

Odśwież stronę

Witryna może być chwilowo niedostępna ze względu na brak możliwości załadowania. Nie zdarza się to często, ale można to dość łatwo sprawdzić klikając przycisk „Odśwież” w przeglądarce lub naciskając przyciski Ctrl + F5 (na Mac - Command + F5)

Sprawdź, czy wpisałeś poprawny adres URL

Często błąd 404 Nie znaleziono pojawia się ponieważ adres URL został wpisany niepoprawnie lub link, który został kliknięty, wskazuje niewłaściwy adres URL. Możliwe jest również, że link został niepoprawnie umieszczony na stronie przez zarządzającego portalem.

Wyczyść pamięć podręczną przeglądarki i pliki cookies

Sprawdź, czy strona wyświetla się poprawnie na innym urządzeniu, jeśli tak usunięcie pamięci podręcznej i tzw. ciasteczek powinno pomóc.

Skorzystaj z wewnętrznej wyszukiwarki

Wiele witryn oferuje funkcję wyszukiwania, wprowadzenie jednego lub kilku słów kluczowych może pomóc Ci znaleźć konkretną stronę, której szukasz.

Przeskanuj komputer programem antywirusowym

Przeskanuj swój komputer w poszukiwaniu złośliwego oprogramowania, które może wymusić pojawienie się error 404 na określonych stronach internetowych. Wirus ten może uszkodzić lub zmodyfikować plik systemowy “Hosts”, co powoduje wyświetlanie nieprawdziwych informacji.

Sprawdź, czy w witrynie występują tymczasowe problemy

Czasami witryna może tymczasowo napotkać problemy, które będą powodować błędy 404. Sytuacja taka może wystąpić podczas wprowadzenia zmian na stronie, czy też przenoszenia jej na inny serwer. Pozostaje Ci czekać i sprawdzić po kilku godzinach czy strona działa poprawnie.

Skontaktuj się z administratorem witryny

Jeśli żadna z wyżej wymienionych wskazówek nie zakończyła się powodzeniem, i nadal wyświetla się error 404 skontaktuj się bezpośrednio z właścicielem witryny. Informacje kontaktowe można zwykle znaleźć w stopce, na podstronie Kontakt. Możesz skontaktować się także poprzez Social Media. Jeśli znajdziesz jakiś błąd 404, jest szansa, że otrzymasz kod rabatowy.

Niestandardowa strona 404

Standardowy wygląd strony z błędem 404 jest po prostu nieciekawy i jej wyświetlenie zwykle skutkuje opuszczeniem serwisu. Dlatego, jeśli prowadzisz witrynę internetową lub bloga, konieczne jest stworzenie niestandardowego szablonu błędu 404, aby zatrzymać na dłużej użytkowników, którzy trafili na niedziałającą podstronę w serwisie. Page 404 powinna mieć prosty charakter oraz poinformować użytkowników, że wystąpił błąd i co mogą zrobić dalej. Nie powinna znacznie różnić się od reszty witryny. Dodatkowo należy zachować ten sam styl, co pozostałe strony, zastosowanie tego samego logo, koloru, stylu, czcionki, stopki pomoże użytkownikom rozpoznać Twoją witrynę. I jeszcze jedno, absolutnie nie zmuszaj użytkowników do przewijania. Strona 404 powinna mieścić się w obrębie jednego ekranu (Above the Fold).

Co powinna zawierać dobra strona 404:

  • logo,
  • krótki komunikat wyjaśniający użytkownikowi gdzie jest i dlaczego tu się znalazł,
  • kreatywną grafikę dopasowaną do naszej grupy docelowej,
  • nawigację w tym linki do strony głównej i najpopularniejszych, podstron/kategorii,
  • linki do wpisów, produktów, promocji, które mogą zainteresować użytkownika,
  • kody rabatowe,
  • wezwanie do działania (CTA),
  • pasek wyszukiwania, jeśli wewnętrzna wyszukiwarka jest wdrożona w serwisie,
  • informacje kontaktowe.

Nie musisz wykorzystać wszystkich powyższych elementów. W zależności o strony, jaką posiadasz, wybierz te, które zachęcą użytkownika do pozostania dłużej na stronie i poznania firmy.

Wykorzystaj błąd 404 na innych stronach internetowych

Chociaż błędy 404 kojarzone są negatywnie, jeśli występują na zewnętrznych portalach stanowią potencjał, który możemy wykorzystać do pozyskania linków do strony. W Internecie jest pełno artykułów powiązanych tematycznie z niemal każdą stroną. Wystarczy znaleźć te nawiązujące do Twojej branży, które dodatkowo odnoszą się w treści do nieaktywnych zasobów. Jeśli takie znajdziesz, spróbuj skontaktować się z właścicielem witryny, poinformuj go o występujących błędach - na pewno będzie wdzięczny ;) - i przy okazji zaproponuj podmianę nieaktywnego linku na link do Twojego artykułu. W ten sposób możesz pozyskać wartościowe linki, często z już wysoko rankujących w SERPach stron internetowych, dodatkowo nie musisz przeznaczać czasu na tworzenie contentu.

Praktyka dodawania linku na już istniejącej stronie, najczęściej realizowana jest na portalu Wikipedia. Znajdziesz tam ogrom broken backlinks, co więcej portal ten dostarcza nam spis wszystkich podstron, w których znaleziono błędy 404 (klik). A czy Ty masz już link na Wikipedii? Daj znać w komentarzu.

Podsumowanie

Jest to w zasadzie nieuniknione, błędy 404 pojawiają się na każdej witrynie - czy to na skutek błędów na stronie, usunięcia linków, do których linkujemy, czy też literówek popełnionych przez użytkowników. Aby uniknąć problemów z SEO i niskim zaangażowaniem użytkowników, upewnij się, że aktywnie monitorujesz wydajność swojej witryny. Sprawdzanie HTTP 404 jest równie ważne, jak publikowanie unikalnych treści wysokiej jakości.

Chociaż było już podsumowanie, to nie koniec :-)

Mam dla Was jeszcze...

10 przykładów dobrych stron 404

KS
KS

PZU
PZU

OLX
OLX

Zalando
Zalando

Helion
Helion

NowyMarketing
NowyMarketing

koty.pl
koty.pl

Tauron
Tauron

Orange
Orange

rankomat
rankomat

Tak, chcę darmową wycenę