Spis treści

Google Trends jest nieocenionym narzędziem, dzięki któremu możemy sprawdzić trendy wyszukiwań danego słowa kluczowego. Dowiemy się na przykład, czy dla danej frazy występuje sezonowość, i kiedy należy rozpocząć sezonową kampanię marketingową. Narzędzie to ułatwi też prowadzenie marketingu w czasie rzeczywistym i szybkie odpowiadanie na zainteresowania internautów.

Google Trends pozwala na zbadanie popularności słów kluczowych. Trendy Google można wykorzystywać zarówno w SEO, kampaniach Google Ads, mediach społecznościowych czy content marketingu.

Z pomocą narzędzia sprawdzimy, jakie frazy ciągle zyskują na popularności, a które słowa kluczowe mają duże szanse trafić do internetowego lamusa. Taka wiedza zdecydowanie ułatwi nam podejmowanie decyzji biznesowych i może ustrzec przed niejednym błędem.

Narzędzie Google Trends podzielone jest na kilka sekcji. Warto wiedzieć, co możemy znaleźć w każdej z nich.

Trendy w wyszukiwaniach fraz kluczowych

Narzędzie to pozwoli nam na sprawdzenie sezonowości danego hasła. Używając Google Trends możemy również porównać częstotliwość wyszukiwanych fraz z innymi słowami kluczowymi, zobaczyć jak zmieniała się popularność danej frazy w dłuższym przedziale czasowym, czy w poszczególnych regionach.

E-book

Twórz blogposty, które pokocha Google

Prowadzisz bloga firmowego, ale Twoje artykuły nie cieszą się względami algorytmów? Pobierz darmowy e-book i sprawdź, jak oczarować Google Twoimi tekstami.

Pobierz e-booka

Rok w wyszukiwarce Google

Google Trends daje nam również możliwość sprawdzenia najpopularniejszych rocznych wyszukiwań. Raport ten możemy znaleźć w części „Rok w wyszukiwarce”.

Dzięki niemu dowiemy się, jakie tematy były w danym roku najbardziej popularne, w konkretnym kraju lub na całym świecie. Możemy również sprawdzić, jakie były najważniejsze trendy wyszukiwania.

Google dzieli wyniki na kilka sekcji:

  • Kultura
  • Ekonomia
  • Rozrywka
  • Środowisko
  • Zdrowie i samopoczucie
  • Wiadomości i wydarzenia
  • Filantropia
  • Reprezentacja
  • Sport

Dzięki nim możemy dowiedzieć się na przykład, że fraza “góry” w 2021 w Polsce była częściej wyszukiwana niż “morze”.

porównanie fraz w Google Trends
porównanie fraz w Google Trends

Zyskujące na popularności

Możemy również sprawdzić, czym żyje dziś internet w sekcji, „Zyskujące na popularności” znajdziemy dzienne trendy wyszukiwań. Dzięki tej opcji nie umknie nam żaden „ważny news” czy gorąca plotka ze świata gwiazd.

Zyskujące na popularności
Zyskujące na popularności

Google News Initiative

Na samym dole narzędzia znajduje się sekcja Google News Initiative, w której znajdziemy między innymi kursy narzędzi Google, w tym również szkolenie z Google Trends, które składa się z 6 lekcji:

  • Wizualizacja danych i wytyczne
  • Popraw swoje wyniki wyszukiwania
  • Sprawdź, co zyskuje popularność w Google Search, Google News i na YouTube
  • Odczytywanie danych
  • Google Trends dla zaawansowanych
  • Podstawy Google Trends

Google Trends w odróżnieniu od Keyword Plannera nie służy do pokazania popularności danej frazy w bieżącym okresie, a prezentuje trendy wyszukiwania dotyczące zainteresowania danym tematem przez internautów w ujęciu czasowym oraz geograficznym.

Gdy chcemy odczytać wyniki wykresu Google Trends musimy pamiętać o kilku ważnych rzeczach. Najważniejszą rzeczą jest to, że wykres NIE przedstawia ilości wyszukiwań danej frazy kluczowej. Narzędzie to prezentuje trendy dotyczące zainteresowania danym tematem - jego popularności w ujęciu czasowym i geograficznym, a dane przedstawiane na wykresie w skali 0-100 są normalizowane.

Normalizacja polega na tym, że znajdowany jest dzień, w którym internauci w danym czasie i regionie najczęściej wyszukiwali danego hasła i wynik ten oznaczony jest jako 100. Następne dni mają proporcjonalnie do najwyższego wyniku przypisywane liczby od 0 do 100.

Przesuwając kursorem myszki po wykresie, możemy sprawdzić, jaki był trend wyszukiwań frazy w danym okresie względem całkowitej liczby wyszukiwań w wyszukiwarce Google. Liczbę wyszukiwań w Trendach Google przedstawia wskaźnik o wartości od 0 do 100. Gdzie liczba 100 określa największą popularność słowa kluczowego. Wartość 50 oznacza, że fraza jest o połowę mniej popularna. Wartość 0 informuje nas, że dla danego hasła nie ma wystarczających danych, ale nie oznacza to, że użytkownicy wyszukiwarki nie wyszukują tej frazy.

Google Trends daje bardzo wiele możliwości i pewnie każdy z nas mógłby na szybko wymienić co najmniej kilka jego zastosowań. Oto przykładowe:

Przede wszystkim możemy skorzystać z tego narzędzia na etapie planowania działań, jeśli będziemy wiedzieć kiedy możemy spodziewać się największego ruchu, największej ilości zamówień czy zapytań, na pewno łatwiej będzie nam stworzyć strategię SEO czy zaplanować nasze działania np. kampanie marketingowe. A być może po prostu dobrze się do tego okresu przygotować: zamówić większą partię towaru czy zatrudnić dodatkowego pracownika do pakowania zamówień.

Korzystanie z Google Trends będzie szczególnie pomocne jeśli dopiero zaczynamy w danym biznesie i nie posiadamy własnych danych historycznych. Narzędzie pomoże nam określić, w jakim dokładnie miejscu jesteśmy czy sezon na nasz produkt już się zaczął, trwa w najlepsze, a może za chwilę się skończy, a my zostaniemy z niesprzedaną dużą partią towaru.

Dzięki temu narzędziu możemy również sprawdzić, jakie tematy zyskują na popularności, a których czas się powoli kończy. Warto wykorzystać Google Trends w content marketingu i napisać ciekawy artykuł na bloga, który rozwieje wątpliwości naszych potencjalnych klientów i ostatecznie zachęci ich do skorzystania z usług bądź złożenia zamówienia w naszym e-sklepie.

Google Trends w Social Mediach

A może wykorzystamy jakieś popularne teraz wydarzenie do stworzenia ciekawego posta w mediach społecznościowych? Dzięki czemu nasz fanpage z pewnością zyska na popularności. Pomocna będzie szczególnie sekcja “Zyskujące ostatnio popularność”.

Nowe pomysły

Jeśli będziemy bardzo uważni, jest szansa, że dzięki Google Trends uda nam się odkryć jakąś zyskują na popularności niszę czy nową kategorię, o którą warto będzie rozszerzyć nasz asortyment, co pozwoli dotrzeć do szerszego grona i zwiększyć przychody firmy.

Nie mniej jednak, aby zwiększyć ruch organiczny, a co za tym idzie ilość zamówień w sklepie internetowym, potrzebna jest solidna strategia SEO. Z pomocą Google Trends łatwo sprawdzisz, jakie konkretnie słowa kluczowe są często wyszukiwane. Jeśli w dobry sposób skorzystasz z tych informacji, możesz zapewnić sobie sukces, ale to na pewno niejedyne narzędzie, z którego powinieneś skorzystać.

Dodatkowo trzeba być uważnym, nigdy nie wiadomo kiedy faktycznie mamy do czynienia z trendem, a kiedy z chwilowym zachwytem, który bardzo szybko minie, jak to było w przypadku popularnego w 2017 roku gadżetu:

wykres zainteresowania w Google Trends
wykres zainteresowania w Google Trends

Trzeba również pamiętać, że Google Trends to nie twarde dane, a jedynie informacje o trendach wyszukiwań poszczególnych słów kluczowych i zdecydowanie nie zastąpi innych narzędzi, takich jak na przykład Planer Słów Kluczowych.

Za to jeśli nauczymy się z niego korzystać, zyskamy świetne narzędzie, które na pewno niejednokrotnie pomoże nam wybrać właściwy kierunek, niezależnie od tego czy prowadzimy bloga o turystyce, czy sprzedajemy klapki w sklepie internetowym.

Korzystanie z Google Trends jest proste i intuicyjne. Po wpisaniu zapytania narzędzie przedstawi nam wykres popularności frazy. Dzięki dostępnym filtrom możemy określić:

  • Region,
  • Zakres czasu (Do wyboru są przedziały:
    • ostatnia godzina,
    • ostatnie 4 godziny,
    • ostatni dzień,
    • ostatnie 7 dni,
    • ostatnie 30 dni,
    • ostatnie 90 dni,
    • ostatnie 5 lat,
    • 2004 – dziś,
    • niestandardowy zakres,
  • Kategorię tematyczną,
  • Miejsce wyszukiwania frazy (wyszukiwarka Google, Youtube, Wyszukiwarka Grafiki, itp).

Porównanie wyników

Google Trends pozwala również porównywać popularność fraz kluczowych między sobą.

Zobaczmy, jak to działa. Na poniższym wykresie widzimy popularność dwóch fraz kluczowych, są to dwie rośliny doniczkowe: monstera i hoja. Wykres przedstawia dane z Google Trends z ostatnich 5 lat i dotyczy Polski:

porównanie fraz w Google Trends
porównanie fraz w Google Trends

Jak widać, obie rośliny w ciągu ostatnich 3 lat zdecydowanie zyskały na popularności. Co ciekawe Google Trends pokazuje nam również powiązane frazy kluczowe, które zyskują na popularności.

frazy zyskujące na popularności
frazy zyskujące na popularności

I te najpopularniejsze teraz związane z daną frazą:

najpopularniejsze frazy powiązane
najpopularniejsze frazy powiązane

Jeśli macie na przykład kwiaciarnie, warto się przyjrzeć bliżej i zastanowić czy nie warto stworzyć artykułu o popularnych odmianach monstery.

Sam Google Trends nie zastąpi, jak już pisałem Planera słów kluczowych, ale zdecydowanie pomoże uchwycić trendy wyszukiwania i być może znaleźć nowe wartościowe z punktu widzenia SEO frazy.

A zastanawialiście się kiedyś czy lepiej jechać na wakacje do Turcji czy do Grecji?

porównanie fraz w trendach google
porównanie fraz w trendach google

W Google Trends możemy sprawdzić który kierunek jest obecnie bardziej popularny i jak to wyglądało w ostatnich latach. Jak widać, Grecja wygrywa.

Dodatkowo możemy również sprawdzić statystyki popularności w poszczególnych województwach:

popularność słowa kluczowego "wakacje w grecji" w poszczególnych województwach
popularność słowa kluczowego "wakacje w grecji" w poszczególnych województwach

popularność słowa kluczowego "wakacje w grecji" w poszczególnych województwach
popularność słowa kluczowego "wakacje w grecji" w poszczególnych województwach

popularność słowa kluczowego "wakacje w grecji" w poszczególnych województwach
popularność słowa kluczowego "wakacje w grecji" w poszczególnych województwach

Jak widać gdybyśmy prowadzili biuro podróży w Opolu, Grecja powinna zdecydowanie znaleźć się w naszej ofercie, co do Turcji trzeba przeanalizować dane z innych narzędzi, ponieważ to, że Google Trends nie posiada danych, nie oznacza to, że nikt tej konkretnej frazy kluczowej nie wpisywał. Po prostu wyszukiwań było mniej i Google tych danych nie przechowuje.

Jak widać dzięki narzędziu Google Trends możemy sprawdzić, w jakich regionach oferowane przez nas produkty bądź usługi są najbardziej popularne, a gdzie być może nie warto inwestować, bo być może dany trend tam jeszcze nie dotarł albo z różnych przyczyn klienci w danym regionie nie są z jakiegoś powodu zainteresowani.

Kolejny przykład to meble w stylu industrialnym i skandynawskim:

porównanie popularności słów poszczególnych województwach
porównanie popularności słów poszczególnych województwach

Jak widać, nie w każdym regionie style te są tak samo popularne, a może to jednak częściowo kwestia nazewnictwa, bo meble loftowe (inna nazwa industrialnych) są popularne na zdecydowanie większym obszarze:

popularność słowa kluczowego w poszczególnych województwach w Google Trends
popularność słowa kluczowego w poszczególnych województwach w Google Trends

Na koniec to o czym jeszcze warto pamiętać to wszystkiego rodzaju regionalizmy, tutaj też możecie skorzystać z Google Trends, aby sprawdzić, w jakich rejonach się nimi posługują.

Czy słyszeliście kiedyś o “Harynkach”?

popularność słowa kluczowego "Harynka" w poszczególnych województwach
popularność słowa kluczowego "Harynka" w poszczególnych województwach

E-book

Twórz blogposty, które pokocha Google

Prowadzisz bloga firmowego, ale Twoje artykuły nie cieszą się względami algorytmów? Pobierz darmowy e-book i sprawdź, jak oczarować Google Twoimi tekstami.

Pobierz e-booka

Podsumowanie

Google Trends to praktyczne i pomocne narzędzie, dzięki któremu określimy zainteresowanie danym tematem w ujęciu sezonowym. W związku z tym, że jest to narzędzie bezpłatne i bardzo intuicyjne warto go używać, zarówno przy opracowaniu strategii SEO, analizie fraz kluczowych czy poszukiwaniu nowych możliwości takich jak, nowych produktów bądź kategorii czy ciekawych tematów na bloga. Dodatkowo Trendy Google pomogą nam przygotować plany content marketingowe oraz wybrać najlepszy moment na uruchomienie płatnych kampanii reklamowych.