Spis treści
Google Ads - co to jest?
Google Ads to system wyświetlania linków sponsorowanych w wyszukiwarce Google i sieci jej partnerów. Google oferuje szeroki wybór reklam w różnej formie. Reklama rozliczana jest między innymi w modelu CPC, CPA, CPM, CPV czy ROAS. Reklamodawca decyduje o budżecie, słowach kluczowych, treści reklam i miejscach docelowych, w których reklama będzie się wyświetlać. 24 lipca 2018 roku Google ogłosiło zmianę nazwy z Google AdWords na Google Ads, pierwotna nazwa utrwaliła się jednak na tyle, że przez wielu używana jest nadal. Stąd również w tym artykule możesz spotkać obie nazwy stosowane zamiennie.
W naszym słowniku pojęć SEO/SEM znajdziesz pełną definicję tego, czym jest Google Ads (AdWords).
Ciekawostka
Dostęp do utworzenia kampanii Ads może uzyskać każdy, wystarczy zarejestrować się, a następnie zalogować na swoje konto pod adresem: https://ads.google.com/. Google udostępnia też obszerny dział pomocy: Centrum pomocy Google Ads.
Poprowadzimy Twoje kampanie w Google Ads
Zamów bezpłatną wycenę!
Rodzaje reklamy w systemie Google Ads
Google oferuje wiele rodzajów reklam. W zależności od Twoich celów biznesowych i budżetu reklamowego dobiera się najlepsze rozwiązanie. Poniżej przedstawione są dostępne obecnie reklamy Google Ads.
Tekstowa reklama w sieci wyszukiwania
Jest to najpopularniejsza reklama Google. W tym rodzaju reklamy dzieli się na:
- reklamy elastyczne — takie, gdzie sami podajemy słowa kluczowe, po jakich nasza reklama ma się wyświetlać,
- reklamy dynamiczne — czyli takie, gdzie system sam (po prowadzeniu odpowiednich danych i stron docelowych) decyduje, po jakich słowach kluczowych nasza reklama się pojawi i jakie wyświetlą się nagłówki,
- reklamy generujące połączenia — to czyli reklama, której celem jest zachęcenie użytkowników do telefonowania do Twojej firmy.
Przykład reklamy w wyszukiwarce Google
Reklama display w sieci reklamowej Google
Ten rodzaj reklamy wyświetla się użytkownikom którzy, korzystają z milionów stron i aplikacji oraz z usług należących do Google (np. YouTube i Gmaila).
Tutaj możemy podzielić reklamy w Google Ads na:
- reklamę elastyczną w sieci reklamowej,
- remarketing, czyli reklamę elastyczną kierowaną do użytkowników, którzy już mieli styczność z naszą stroną,
- remarketing dynamiczny z wykorzystaniem pliku danych o produktach lub usługach.
Przykładowa reklama w sieci reklamowej
Reklama produktowa — Zakupy Google
Ten rodzaj reklamy wymaga posiadania pliku danych z produktami — to tzw. plik produktowy. Reklama wyświetla się w wyszukiwarce Google, na kartach zakupowych, w zakładce Grafiki czy w mapach (za pomocą reklam lokalnego asortymentu produktów).
Przykład reklamy zakupowej wyświetlanej w wyszukiwarce
Reklama Performance Max
Jest to stosunkowo nowy rodzaj reklamy w Google. Jej celem jest realizacja określonych celów i docierania do użytkowników w wielu kanałach za pomocą jednej reklamy. Z założenia ma ona wspierać reklamy w sieci wyszukiwania i pomagać reklamodawcom docierać do większej liczby użytkowników we wszystkich kanałach Google, np. w sieci wyszukiwania i reklamowej, YouTube, Gmailu, Mapach Google oraz na kartach Discover.
W tym typie reklamy algorytmy Google same dobierają użytkowników, którzy według systemu są naszą grupą docelową. Więcej informacji na temat tego rodzaju reklam Google znajdziecie na naszym blogu: Kampania Performance Max mocne i słabe stron oraz w słowniku Co to jest Performance Max
Miejsca, gdzie może wyświetlić się reklama Performance Max
Reklama wideo w YouTube
Ten rodzaj reklamy pozwala reklamodawcom pojawić się w YouTube oraz w witrynach i aplikacjach w sieci partnerów wideo Google. System Google umożliwia zaprezentowanie swoich kampanii wideo w różnych formatach w zależności od celu, jaki chcemy osiągnąć. Formaty reklam wideo, jakie możemy wykorzystać do promocji naszej marki, usługi czy produktu to:
- Reklamy In-Stream możliwe do pominięcia
- Reklamy In-Stream niemożliwe do pominięcia
- Bumpery reklamowe
- Reklamy wideo In-Feed
- Reklamy Out-Stream
- Reklamy w banerze masthead
Reklama Generujące Popyt
Jest to reklama, która powstała w wyniku przekształcenia reklam Discovery. Jej celem jest zwiększenie zaangażowania użytkowników w takich kanałach jak YouTube, Gmail czy na kartach Discover.
Przykład reklamy generujacej popyt wyświetlanej na kartach Discover
Reklama promująca aplikację
Ten rodzaj reklamy umożliwia pobranie Twojej aplikacji bezpośrednio z reklamy Google Ads. Twoje reklamy wyświetlają się w wyszukiwarce Google, Google Play, YouTube, w wyszukiwarce Google i sieć reklamowa Google czy na kartach Discover.
Modele rozliczeń kampanii Google Ads
Jak już wspomniałam na początku, istnieje kilka modeli rozliczania kampanii reklamowych. Są to:
- CPC (Cost per Click) - najpopularniejszy model rozliczania w kampanii. Płacimy w nim za każde kliknięcie w reklamę. Samo wyświetlenie reklamy jest bezpłatne.
- eCPC (Enhanced Cost per Click — Ulepszony CPC) - jest to inteligentny model rozliczeniowy, w którym algorytmy decydują o górnej granicy stawki za kliknięcie, tak aby maksymalizować liczbę konwersji.
- CPM (Cost per Mile) - płatność za 1000 wyświetleń, wykorzystywana w kampaniach skierowanych na budowanie widoczności czy świadomości marki.
- CPV (Cost per View) - w tym modelu płacimy za wyświetlenie, jeżeli użytkownik obejrzy minimum 30 sekund filmu lub cały, jeżeli jest on krótszy.
- ROAS (Return on Ad Spend) - inteligenty system dobierania stawek. Algorytm Google Ads sam dopasowuje maksymalną stawkę za kliknięcie, aby uzyskać określony przez nas docelowy ROAS.
- CPA (Cost per Action) - inteligentny system ustawiania stawek maksymalnych za kliknięcie, aby maksymalizować liczbę konwersji. Opcjonalnie, przy tego rodzaju rozliczaniu, można ustawić docelowy koszt działania.
W jaki sposób Google ustala pozycję i koszt reklamy w Google Ads?
Reklamy w Google Ads są głównie reklamami CPC, czyli płacimy za każde kliknięcie. Koszt kliknięcia (cena za kliknięcie w reklamę Google Ads) jest ustalany na podstawie aukcji reklam. Firmy zainteresowane reklamą na konkretne słowo kluczowe, licytują pomiędzy sobą, deklarując maksymalną stawkę CPC.
Przykład tego, jak Google wyliczy, ile kosztuje Google Ads
Jeżeli firma A ustawia stawkę CPC na 5 zł, a firma B na 4 zł, to firma A będzie wyświetlać się na wyższej pozycji w wynikach sponsorowanych (przy założeniu, że ranking reklamy jest podobny).
Rzeczywisty koszt CPC firmy A wyniesie 4,01 zł.
Im więcej chętnych do wyświetlania reklamy, tym stawki za kliknięcie będą wyższe. Co ciekawe, wcale nie musi to być powiązane z wielkością i rentownością biznesu. Rekordowe stawki, nierzadko sięgające kilkudziesięciu złotych za kliknięcie, możemy zaobserwować na przykład wśród: pomocy drogowych, hydraulików czy firm sprzątających. Oczywiście kredyty i ubezpieczenia także tutaj wiodą prym. W USA za kliknięcie w reklamę na słowo kluczowe „insurance” trzeba zapłacić nawet kilkaset USD.
Średnie koszty kliknięcia możesz zobaczyć w planerze słów kluczowych udostępnianym w ramach usługi. Niestety, aby mieć pełny dostęp do danych, musisz mieć aktywną przynajmniej jedną kampanię Google Ads.
Inne czynniki wpływające na ranking i pozycje reklam
Wynik jakości
Pierwszym czynnikiem rankingowym Google jest wynik jakości, na który składa się jakość strony docelowej, oczekiwany współczynnik klikalności i trafność reklamy. Google bardzo często zwraca uwagę na ten czynnik, sugerując, że to właśnie on jest kluczowy przy ustalaniu stawki za kliknięcie.
Oczekiwany wpływ rozszerzeń i innych formatów reklamy
Aby oszacować oczekiwany wpływ rozszerzeń i innych formatów reklamy uwzględnia się trafność, oczekiwane współczynniki klikalności, a także widoczność rozszerzeń na stronie wyników wyszukiwania Google.
Reklamy w Google Ads — jaki powinien być budżet reklamowy
Budżet dzienny i miesięczny w dużej mierze będzie zależny od rzeczywistego CPC i rzecz jasna możliwości firmy zlecającej kampanię, a także szerokości rynku, na który dedykowany jest przekaz reklamowy.
To, ile kosztuje reklama w Google, jest zależne od budżetu, jakim dysponuje klient. W przypadku biznesów lokalnych można prowadzić skuteczne kampanie już przy budżecie na poziomie kilkuset złotych miesięcznie.
Niewielki budżet kampanii Google Ads może skutkować zbyt rzadkim wyświetlaniem reklam i w konsekwencji zbyt małą liczbą kliknięć, aby można było zauważyć jej efekty.
Najważniejszy jest ROI, czyli zwrot z inwestycji
Firma Google dąży do tego, aby zapewnić swoim klientom możliwie najkorzystniejszy ROI (Return Of Investment). W tym celu udostępnia szereg materiałów szkoleniowych, w tym kursów wideo oraz artykułów z informacjami na temat optymalnej konfiguracji kampanii, aby kampanie tworzone były z korzyścią przede wszystkim dla reklamodawców.
Bezpośrednio na koncie reklamowym System Google Ads instruuje za pomocą zakładki Rekomendacje, co system uważa za stosowne, w celu zwiększenia efektywności kampanii reklamowej. W tej zakładce znajdziemy między innymi propozycję zwiększenia budżetów reklamowych czy zmiany strategii. System przypomni również o konfiguracji konwersji czy poinformuje o błędach w ich konfiguracji, podpowie o dodaniu rozszerzeń do poszczególnych kampanii Google Ads, a także zaproponuje nowe słowa kluczowe.
Dlaczego warto zlecić agencji realizację reklamy w Google?
Warto podkreślić fakt, że o ile sama rejestracja jest darmowa, doświadczenie pokazuje, że bez wiedzy dziedzinowej i bez znajomości zaawansowanych narzędzi Google — kampanie po prostu nie będą skuteczne. Ciężko będzie także uzyskać optymalny zwrot z inwestycji. Dlatego też większość firm korzysta z wyspecjalizowanych agencji, których zadaniem jest uzyskać jak najlepsze efekty z kampanii Google Ads.
Jeżeli brakuje Ci czasu na przyswojenie wiedzy teoretycznej, a następnie praktycznej z zakresu konfiguracji i optymalizacji kampanii Google Ads, polecam skorzystać z pomocy Certyfikowanych Partnerów Google. Taki status uzyskiwany jest przez najbardziej aktywne i najlepsze agencje reklamowe w Polsce. Nasza agencja również może pochwalić się statusem Certyfikowanego Partnera, co jest potwierdzeniem zdobycia specjalistycznej wiedzy z zakresu prowadzenia i optymalizacji kampanii Google Ads. Przy wyborze firmy, która będzie prowadziła Twoje kampanie, warto zwrócić uwagę na fakt posiadania odpowiednich kwalifikacji.
Twoje kampanie reklamowe Google Ads nie przynoszą zysków?
Zdaj się na specjalistów z Agencji KS!
Jak zdobyć dodatkowy budżet reklamowy?
Jeżeli dopiero rozpoczynasz swoją przygodę z Google Ads (dawniej AdWords), możesz otrzymać jednorazowy kupon pozwalający uzyskać dodatkowy budżet reklamowy, przy spełnieniu wymagań Google.
Poniżej znajdziesz obecne (lipiec 2024) promocje w systemie Google Ads dla nowych reklamodawców.
Oferty promocyjne Google dla nowych użytkowników https://ads.google.com/intl/pl_pl/home/
Reklama Ads a pozycjonowanie
Promocja firm w ramach marketingu internetowego w wyszukiwarkach to nie tylko linki sponsorowane, ale również pozycjonowanie stron. Pozycjonowanie to szereg działań mających na celu poprawę pozycji strony w wynikach organicznych dla wybranych słów kluczowych. Zarówno jedno jak i drugie rozwiązanie ma pewne wady i zalety. W jednym przypadku lepiej sprawdzi się SEO, a w innym Google Ads. Bardzo często firmy równocześnie decydują się na oba działania, które wzajemnie się uzupełniają. Obecnie system Google faworyzuje reklamodawców, którzy oprócz reklam Google Ads pozycjonują swoje strony oraz dbają o doświadczenia użytkowników.
Zalety | Wady | |
---|---|---|
Pozycjonowanie | Wyższe zaufanie potencjalnych klientów do wyników organicznych, niż do reklam Ads. Stosunkowo niski koszt pozyskania kliknięcia. Długotrwałe efekty, nawet po zaprzestaniu pozycjonowania ruch utrzymuje się przez wiele miesięcy. |
Długie oczekiwanie na efekty. Trudność w osiągnięciu sukcesu, ciągłe zmiany algorytmów utrudniają pozycjonowanie. |
Reklama Ads | Szybkość osiągnięcia efektów. Możliwość precyzyjnego targetowania na lokalizację, wiek, płeć itp. Możliwość szybkiego reagowania na zmiany trendów. |
Stosunkowo wysoki koszt za kliknięcie. Po wyczerpaniu budżetu ruch całkowicie ustaje. |
Koszt reklamy Google Ads - Cennik
Poniżej przedstawiamy trzy pakiety cenowe dotyczące promocji strony w Google dostępne w Agencji KS — jeden dla kampanii w sieci wyszukiwania, drugi w sieci reklamowej, a trzecie to rozwiązanie dla osób, którym zależy na kompleksowym prowadzeniu kampanii Google Ads.
Sieć wyszukiwań
Pakiet dla firm, które chcą zdobyć nowych klientów z wyszukiwarki
- skuteczne kampanie w sieci wyszukiwań Google
- systematyczna rozbudowa kampanii reklamowych
już od 790 zł netto/miesięcznie
Poznaj szczegóły
Pakiet Sieć wyszukiwań zawiera:
- konfigurację kampanii w sieci wyszukiwań w drugim miesiącu współpracy,
- rozwój i rozbudowę kampanii o nowe grupy reklam, treści, słowa kluczowe, lokalizacje,
- optymalizację konwersji — rekomendacje mające na celu ulepszenie strony docelowej,
- analizę konta Google Analytics 4,
- miesięczne raportowanie z wykonanej pracy i osiągniętych efektów,
- opracowanie celów i planów kwartalnych dla kampanii,
- dedykowanego doświadczonego opiekuna konta.
Sugerowany budżet: od 100 zł dziennie
Kupon Google do 1200 zł na budżet Gratis dla nowych kont Google Ads
Sieć reklamowa
Pakiet dla firm, które chcą budować świadomość marki
- kreatywne kampanie w sieci reklamowej Google
- bezpłatne kreacje graficzne raz na kwartał
już od 790 zł netto/miesięcznie
Poznaj szczegóły
Pakiet Sieć reklamowa zawiera:
- konfigurację kampanii w sieci reklamowej w drugim miesiącu współpracy,
- rozwój i rozbudowa list słów kluczowych, list na konkurencję, kanałów YouTube na wybrane słowa czy odbiorców panelowych,
- monitorowanie stawek i optymalizację konwersji,
- analizę konta Google Analytics 4,
- miesięczne raportowanie z wykonanej pracy i osiągniętych efektów,
- opracowanie celów i planów kwartalnych dla kampanii,
- bezpłatne kreacje graficzne raz na kwartał,
- stworzenie kampanii remarketingowej,
- dedykowanego doświadczonego opiekuna konta.
Sugerowany budżet: od 100 zł dziennie
Kupon Google do 1200 zł na budżet Gratis dla nowych kont Google Ads
Premium Ads
Pakiet dla firm, którym zależy na kompleksowej reklamie w Google
- rozbudowane kampanie reklamowe różnych typów
- bezpłatne projekty graficzne bez ograniczeń
już od 1 190 zł netto/miesięcznie
Poznaj szczegóły
Pakiet Premium zawiera:
- konfigurację kampanii w sieci reklamowej, kampanii w sieci wyszukiwań, kampanii remarketingowych, kampanii Performance Max, kampanii lokalnych dla wizytówek czy kampanii w YouTube w drugim miesiącu współpracy — w zależności od potrzeb,
- rozwój i rozbudowa list słów kluczowych, list na konkurencję, kanałów YouTube na wybrane słowa czy odbiorców panelowych,
- monitorowanie stawek,
- optymalizację konwersji — rekomendacje mające na celu ulepszenie strony docelowej,
- analizę konta Google Analytics 4,
- miesięczne raportowanie z wykonanej pracy i osiągniętych efektów,
- opracowanie celów i planów kwartalnych dla kampanii,
- monitorowanie zachowań użytkowników na stronie,
- dedykowanego doświadczonego opiekuna konta.
Sugerowany budżet: od 150 zł dziennie
Kupon Google do 1200 zł na budżet Gratis dla nowych kont Google Ads
Rekomendowany przez nas minimalny budżet miesięczny to 3000 zł (100 zł dziennie).
Cennik SEO
W przypadku pozycjonowania ustalenie cenny nie jest takie proste, gdyż zależy ona od kilku czynników. Każdy projekt wyceniamy indywidualnie, po wcześniejszej konsultacji i analizie strony. Poglądowe pakiety cenowe znajdziesz na naszej stronie w zakładce: Pozycjonowanie stron cennik. Szczegóły ofert lokalnych, dla takich miast jak Kraków, Warszawa, Wrocław i Katowice, możecie znaleźć w cenniku w ofercie specjalnej dedykowanej dla klientów lokalnych.
Podsumowanie
Google Ads to świetne narzędzie do generowania sprzedaży, które sprawdzi się w niemal każdej branży. Niestety, im branża jest bardziej konkurencyjna, tym stawki za kliknięcie będą wyższe i trudniej będzie uzyskać korzystny zwrot z inwestycji. Z pomocą może tutaj przyjść doświadczona agencja SEO/SEM, która poprowadzi Twoje kampanie Google Ads.
Pamiętaj, aby zadbać o stronę docelową. Powinna mieć ona spójny i konkretny przekaz, działać szybko i bezproblemowo. Wykonaj samodzielnie test zakupu produktu, rejestracji czy wysłania formularza, zarówno na komputerze jak i na urządzeniu mobilnym w celu wyłapania błędów czy nieścisłości w komunikatach. Poprawne i jasno opisane kroki prowadzące do konwersji wpłyną pozytywnie nie tylko na koszt kliknięcia, ale również na konwersję i doświadczenia użytkownika.
Ważna jest również spójność treści w reklamach Google Ads z tym co znajduje się na stronie, na którą przekierowujemy z reklam. Nie zapomnij również sprawdzić, czy osoby, które po raz pierwszy zetkną się z Twoją stroną, będą umiały się po niej poruszać.
Zachęcam też do zapoznania się z innym wpisami na naszym blogu:
Skuteczna reklama w Internecie , Reklama w Google Ads - 5 powodów dla których warto z niej korzystać, Reklama kontekstowa w sieci reklamowej Google czy Optymalizacja wizytówki Google