Spis treści:

Google AdWords - co to jest?

Google AdWords to system wyświetlania linków sponsorowanych w wyszukiwarce Google i sieci jej partnerów. Google oferuje szeroki wybór reklam w różnej formie. Reklama rozliczana jest między innymi w modelu CPC, CPM, CPV czy ROAS. Reklamodawca decyduje o budżecie, słowach kluczowych, treści reklam i miejscach docelowych, w których reklama będzie się wyświetlać. 24 lipca 2018 roku Google ogłosiło zmianę nazwy z Google AdWords na Google Ads, pierwotna nazwa utrwaliła się jednak na tyle, że przez wielu używana jest nadal. Stąd również w tym artykule możesz spotkać obie nazwy stosowane zamiennie.

W naszym słowniku pojęć SEO/SEM znajdziesz pełną definicję tego, co to jest Google AdWords (Ads).

Co ciekawe, dostęp do utworzenia kampanii Ads może uzyskać każdy, wystarczy zarejestrować się, a następnie zalogować na swoje konto pod adresem: https://ads.google.com/. Google udostępnia też obszerny dział pomocy: Centrum pomocy Google Ads.

Rodzaje reklamy w Google:

  • Tekstowa reklama AdWords w sieci wyszukiwania - najpopularniejsza!
  • Reklama displayowa w sieci reklamowej Google
  • Reklama produktowa - Zakupy Google
  • Remarketing i remarketing dynamiczny
  • Reklama wideo w YouTube
  • Reklama w Gmail
  • Reklama aplikacji

Modele rozliczeń kampanii Google Ads

Jak już wspomnieliśmy istnieje kilka modeli rozliczania kampanii w Google.

CPC (cost per click) - najpopularniejszy model rozliczania w kampanii. Płacimy w nim za każde kliknięcie w reklamę. Wyświetlenie reklamy jest bezpłatne.

eCPC (Ulepszony CPC) - model, w którym algorytmy decydują o górnej granicy stawki za kliknięcie, tak aby maksymalizować liczbę konwersji.

CPM (cost per mile) - płatność za 1000 wyświetleń, wykorzystywana w kampaniach skierowanych na budowanie widoczności, świadomości marki.

CPV (cost per view) - w tym modelu płacimy za wyświetlenie, jeżeli użytkownik obejrzy minimum 30 sec. filmu lub cały, jeżeli jest on krótszy.

ROAS (return on ad spend) - inteligenty system dobierania stawek. Algorytm Google Ads sam dopasowuje maksymalną stawkę za kliknięcie, aby uzyskać określony przez nas docelowy ROAS.

CPA (cost per action) - inteligentny system ustawiania stawek maksymalnych za kliknięcie, aby maksymalizować konwersje. Na podstawie zadeklarowanej maksymalnej stawki za konwersję.

W jaki sposób Google ustala pozycję i koszt reklamy w Google Ads?

Reklamy w Google AdWords są głównie reklamami CPC, czyli płacimy za każde kliknięcie. Koszt kliknięcia (cena AdWords) jest ustalany na podstawie licytacji reklam. Firmy zainteresowane reklamą na konkretne słowo kluczowe, licytują pomiędzy sobą, deklarując maksymalną stawkę CPC.

Przykład AdWords pozycja reklamy:

Jeżeli firma A ustawia stawkę CPC na 5 zł, a firma B na 4 zł, to firma A będzie wyświetlać się na wyższej pozycji w wynikach sponsorowanych (przy założeniu, że jakość reklamy jest podobna).

Rzeczywisty koszt CPC firmy A wyniesie 4,01 zł.

Im więcej chętnych do wyświetlania reklamy, tym stawki za kliknięcie będą wyższe, co ciekawe, wcale nie musi to być powiązane z wielkością i rentownością biznesu. Rekordowe stawki, nierzadko sięgające kilkudziesięciu złotych za kliknięcie, możemy zaobserwować na przykład wśród: pomocy drogowych, hydraulików czy firm sprzątających. Oczywiście kredyty i ubezpieczenia także tutaj wiodą prym. W USA za kliknięcie na słowo kluczowe „insurance” trzeba zapłacić nawet kilkaset USD.

Średnie koszty kliknięcia możesz zobaczyć w planerze słów kluczowych udostępnianym w ramach usługi. Niestety, aby mieć pełny dostęp do danych, musisz mieć aktywną kampanię.

Inne czynniki wpływające na ranking i pozycje reklam:

Wynik jakości

Pierwszym czynnikiem jest wynik jakości, na który składa się jakość strony docelowej, oczekiwany współczynnik klikalności i trafność reklamy. Google bardzo często zwraca uwagę na ten czynnik sugerując, że to właśnie on jest kluczowy przy ustalaniu stawki za kliknięcie.

Oczekiwany wpływ rozszerzeń i innych formatów reklamy

Aby oszacować oczekiwany wpływ rozszerzeń i innych formatów reklamy uwzględnia się trafność, oczekiwane współczynniki klikalności, a także widoczność rozszerzeń na stronie wyników wyszukiwania Google.

Reklama w Google - jaki powinien być budżet

Budżet dzienny i miesięczny w dużej mierze będzie zależny również od rzeczywistego CPC i rzecz jasna możliwości firmy zlecającej kampanię, a także szerokości rynku, na który dedykowany jest przekaz reklamowy.

To, ile kosztuje reklama w Google jest zależne od budżetu, jakim dysponuje klient. W przypadku biznesów lokalnych można prowadzić skuteczne kampanie już przy budżecie na poziomie kilkuset złotych miesięcznie. Jeżeli każde 100 zł zainwestowane w reklamę przekłada się na 200 zł zysku, to warto zastanowić się nad znacznym podniesieniem budżetu dziennego, aby generować więcej kliknięć w reklamy, więcej wejść na stronę oraz większe przychody dla Twojej firmy.

Zbyt mały budżet może skutkować zbyt rzadkim wyświetlaniem reklam i w konsekwencji zbyt małą liczbą kliknięć, abyś mógł zauważyć jej efekty.

Najważniejszy jest ROI, czyli zwrot z inwestycji

Firma Google dąży do tego, aby zapewnić swoim klientom możliwie najkorzystniejszy ROI (Return Of Investment). W tym celu udostępnia szereg materiałów szkoleniowych, w tym kursów wideo oraz artykułów z informacjami na temat optymalnej konfiguracji kampanii, aby kampanie tworzone były z korzyścią przede wszystkim dla reklamodawców.

Dlaczego warto zlecić agencji realizację reklamy w Google?

Warto jednak podkreślić fakt, że o ile sama rejestracja jest darmowa, doświadczenie pokazuje, że bez wiedzy dziedzinowej i bez znajomości zaawansowanych narzędzi Google - kampanie po prostu nie będą skuteczne, ciężko także będzie o uzyskanie optymalnego zwrotu inwestycji. Dlatego też większość firm korzysta z wyspecjalizowanych agencji, których zadaniem jest uzyskać jak najlepsze efekty z kampanii.

Jeżeli brakuje Wam czasu na przyswojenie wiedzy teoretycznej, a następnie praktycznej z zakresu konfiguracji i optymalizacji kampanii Google Ads, polecamy skorzystać z pomocy Certyfikowanych Partnerów Google. Taki status uzyskiwany jest przez najbardziej aktywne i najlepsze agencje reklamowe w Polsce. Nasza firma również może pochwalić się statusem Certyfikowanego Partnera, co jest potwierdzeniem zdobycia specjalistycznej wiedzy z dziedziny optymalizacji kampanii Google Ads. Przy wyborze agencji, która będzie prowadziła Twoje kampanie, warto zwrócić uwagę na fakt posiadania odpowiednich kwalifikacji. Ponadto agencje wykorzystujące CSS są w stanie obniżyć koszty kliknięcia nawet o 25%. Często partnerzy Google mają do zaoferowania kupony rabatowe Google.

Zapytaj o ofertę na prowadzenie kampanii AdWords!

Jak zdobyć dodatkowy budżet?

Jeżeli rozpoczynasz swoją przygodę z AdWords możesz otrzymać jednorazowo kupon podwajający budżet wykorzystany w pierwszym miesiącu, aż do 375 zł (przyznawany po 31 dniach od uruchomienia kampanii, kwotę tą można wykorzystać w dowolnym terminie). Jako Certyfikowany Partner Google możemy taki kupon zaoferować dla każdej firmy rozpoczynającej "przygodę" z AdWords. W tym celu zapraszamy do kontaktu.

Reklama AdWords a pozycjonowanie

Promocja firm w ramach marketingu internetowego w wyszukiwarkach to nie tylko linki sponsorowane, ale również pozycjonowanie stron. Pozycjonowanie to szereg działań mających na celu poprawę pozycji strony w wynikach organicznych dla wskazanych słów kluczowych. Zarówno jedno rozwiązanie, jak i drugie ma pewne wady i zalety. W jednym przypadku lepiej sprawdzi się SEO, a w innym Adsy. Bardzo często również firmy decydują się równocześnie na oba działania, które wzajemnie się uzupełniają.

Pozycjonowanie Reklama w Google Ads
Zalety

Wyższe zaufanie potencjalnych klientów do wyników organicznych, niż do reklam Ads.

Stosunkowo niski koszt pozyskania kliknięcia.

Długotrwałe efekty, nawet po zaprzestaniu pozycjonowania ruch utrzymuje się przez wiele miesięcy.

Szybkość osiągnięcia efektów.

Możliwość precyzyjnego targetowania na lokalizację, wiek, płeć itp.

Możliwość szybkiego reagowania na zmiany trendów.

Wady

Długie oczekiwanie na efekty.

Trudność w osiągnięciu sukcesu, ciągłe zmiany algorytmów utrudniają pozycjonowanie.

Stosunkowo wysoki koszt za kliknięcie.

Po wyczerpaniu budżetu ruch całkowicie ustaje.

Reklama w Google Cennik

Poniżej przedstawiamy dwa przykładowe cenniki promocji strony w Google. Jeden dla kampanii AdWords w sieci wyszukiwania, a drugi w sieci reklamowej. W tabeli podana jest wartość budżetu przeznaczanego na kliknięcia i opłata dla agencji za obsługę kampanii.

Cennik AdWords (Ads) - w sieci wyszukiwania

Budżet AdWords 1000 - 5000 zł 5000 - 10 000 zł 10 000 - 20 00 zł powyżej 20 000 zł
Cena obsługi kampanii 350 zł 650 zł 9% budżetu 7% budżetu

Google Ads (AdWords) Cennik - w sieci reklamowej

Budżet AdWords 500 - 4000 zł 4000 - 8000 zł 8 000 - 15 000 zł powyżej 15 000 zł
Cena obsługi kampanii 350 zł 650 zł 9% budżetu 7% budżetu

Cennik SEO

W przypadku pozycjonowania nie jest tak prosto, a cena pozycjonowania zależy od kilku czynników. Każdy projekt wyceniamy indywidualnie, po wcześniejszej konsultacji i analizie strony. Poglądowe pakiety cenowe znajdziesz na naszej stronie w zakładce: pozycjonowanie stron cennik. Szczegóły ofert lokalnych, dla takich miast jak Kraków, Warszawa, Wrocław i Katowice, możecie znaleźć w cenniku w ofercie specjalnej dedykowanej dla klientów lokalnych.

Podsumowanie

Google Ads to świetne narzędzie do generowania sprzedaży, które sprawdzi się w niemal każdej branży. Niestety, im branża jest bardziej konkurencyjna, stawki za kliknięcie będą wyższe i trudniej będzie uzyskać korzystny zwrot z inwestycji. Z pomocą może tutaj przyjść doświadczona agencja interaktywna.

Pamiętaj, aby zadbać o stronę docelową. Powinna mieć spójny i konkretny przekaz, działać szybko i bezproblemowo. Wykonaj test zakupu produktu, rejestracji, czy wysłania formularza, zarówno na komputerze jak i urządzeniu mobilnym. Wpłynie to pozytywnie nie tylko na koszt kliknięcia, ale również na konwersję.

Jeżeli masz pytanie, zostaw je w komentarzu, a na pewno na nie odpowiem. Zachęcam też do zapoznania się z innym wpisami na naszym blogu:

Skuteczna reklama w Internecie ,czy Optymalizacja wizytówki Google

Do usłyszenia!