Spis treści:

Obecność w wynikach wyszukiwania kluczem do sukcesu

Internet to w chwili obecnej największe źródło wiedzy dostępne zwykłemu człowiekowi. Wystarczy uruchomić komputer, podłączyć się do sieci, uruchomić przeglądarkę i cały świat stoi przed nami otworem. Wpisując dowolne zapytanie w wyszukiwarkę, otrzymamy kilka, kilkanaście, a nawet kilkaset wyników, które — według algorytmów — najlepiej odpowiadają na nasze pytanie. Nic więc dziwnego, że użytkowników internetu przybywa. W Polsce — według datareportal.com — liczba aktywnych internautów wzrosła o 1,3 miliona (do niemal 32 milionów) przy jednoczesnym spadku populacji o 45 tysięcy osób.

Sprawia to, że przedsiębiorcy, wydawcy i reklamodawcy biją się o uwagę internautów, zwłaszcza na stronie, którą odwiedza 97% z nich. Chodzi oczywiście o google.pl, a dokładniej o stronę wyników wyszukiwania. Obecność w TOP3 na popularne zapytanie to gwarancja dużego zainteresowania witryną, które przełoży się na większą sprzedaż czy zysk z reklam.

Ale zanim także Ty będziesz mógł powalczyć o premiowane miejsca, najpierw będziesz musiał dodać stronę internetową do wyszukiwarki Google.

Problem z widocznością w wyszukiwarce Google?

Zdaj się na specjalistów z KS!

Dlaczego powinienem dodać stronę do wyszukiwarki Google?

Dodanie strony do indeksu Google jest warunkiem koniecznym, aby mogła się ona wyświetlić w organicznych wynikach wyszukiwania. Bez tego — nawet wpisując dokładny tytuł artykułu w wyszukiwarkę — nie uda ci się jej znaleźć. Oczywiście samo indeksowanie stron (proces oceny i nadania im odpowiedniego rankingu) jest skomplikowane, a strony są oceniane na wielu płaszczyznach, co pozwala właściwie je sklasyfikować. Nie mniej jednak bez dodania strony do indeksu, wyszukiwarka nie będzie mogła jej zwrócić jako odpowiedź na zapytanie użytkownika.

Na szczęście w wielu przypadkach nie musimy tego robić ręcznie. Roboty indeksujące (w przypadku Google są to Googleboty) przemierzają internet, korzystając z linków — czy to zewnętrznych prowadzących z innych domen, czy wewnętrznych w obrębie jednego serwisu. Nowo znalezione treści są poddawane ocenie, a następnie po spełnieniu odpowiednich wymagań, umieszczane w indeksie Google.

Cały proces — od znalezienia, aż po indeksację — może trwać od kilku minut to kilkunastu tygodni. Jeżeli indeksacja nowej strony ciągnie się w nieskończoność, wypróbuj jedną z metod przedstawionych w dalszej części artykułu.

Jak jednak sprawdzić, czy Google już nie umieścił strony w indeksie?

Jak sprawdzić, czy strona znajduje się w indeksie wyszukiwarki Google?

Istnieje kilka sposobów na sprawdzenie stanu indeksacji. Możemy wykorzystać operator site, raport Stan lub narzędzie do sprawdzania adresów URL w Google Search Console (GSC).

Operator site

Jest to najmniej dokładny sposób z wymienionych powyżej, ale pozwala szybko i orientacyjnie ocenić, ile stron znajduje się w wyszukiwarce Google. Może także posłużyć do sprawdzenia pojedynczych adresów. Wystarczy w polu wyszukiwania wpisać site:adres-strony.

polecenie site w wynikach wyszukiwania
Sprawdzenie operatorem site, czy Google posiada stronę w indeksie.

Raport Stan w narzędziu Google Search Console

W Google Search Console znajdziemy wiele ciekawych raportów, które pomogą m.in. poznać, w jaki sposób nasza strona jest odbierana przez roboty. Jednym z nich raport Stan. Znajdziemy w nim informację o tym, jak duża część serwisu jest zaindeksowana, ile adresów czeka na skanowanie lub indeksowanie i czy podczas tego procesu nie wystąpiły jakieś problemy.

Wykaz stron z indeksu wyszukiwarki
Raport Stan w GSC

Przy dużych serwisach sprawdzenie w tym raporcie, czy podstrona została zaindeksowana, może być bardzo trudne lub wręcz niemożliwe. Google udostępnia jedynie do 1000 URLi. Innym istotnym problemem są opóźnienia w raportowaniu. Dane są odświeżane z mniejszą częstotliwością niż w przypadku narzędzia do sprawdzanie adresu URL (URL Inspection).

A few Google Search Console users reported that they saw URLs in the Index Coverage report marked as "Crawled - currently not indexed" that, when inspected with the URL Inspection tool, were listed as "Submitted and indexed" or some other status.
This is because the Index Coverage report data is refreshed at a different (and slower) rate than the URL Inspection.
The results shown in URL Inspection are more recent, and should be taken as authoritative when they conflict with the Index Coverage report.
Data shown in Index Coverage should reflect the accurate status of a page within a few days, when the status changes.

11.10.2021 - Google Search Central - @googlesearchc

Jak wynika z cytowanego tweeta, przy sprzecznych danych z raportu Stan i narzędzia do sprawdzania adresu URL, powinniśmy kierować się informacjami z tego drugiego.

Sprawdzenie adresu URL

Narzędzie to służy — jak sama nazwa wskazuje — do sprawdzenia danych dotyczących konkretnej podstrony w serwisie. Wystarczy w panelu Google Search Console w górnym polu podać adres URL interesującej nas podstrony i wcisnąć enter. Możemy również kliknąć pozycję w menu bocznym: Sprawdzenie adresu URL.

Sprawdzenie adresu URL
W zaznaczonym polu wprowadzamy adres strony, aby sprawdzić, czy Google przechowuje o niej informacje

Po pobraniu danych z indeksu wyszukiwarki zobaczymy, czy Google dodało ją do swojego indeksu, czy też nie.

Strona znajduje się w indeksie Google
Informacja o tym, że podany URL znajduje się w Google Strona nie znajduje się w indeksie Google
Informacja o tym, że podany adres URL znajduje się w Google

Jak dodać stronę do indeksu wyszukiwarki Google?

Wiesz już jak sprawdzić podstronę serwisu pod kątem jej obecności w Google. Teraz dowiesz się, jak dodać stronę do wyszukiwarki.

Poczekaj, aż Google odwiedzi nową stronę

Najbardziej naturalnym sposobem, dowiadywania się o nowych podstronach serwisu, są odnośniki wewnętrzne i zewnętrzne prowadzące do niej. Roboty Google po ich odkryciu wciągają je na listę stron do crawlowania i indeksowania. Jeżeli cieszy się ona autorytetem i jest popularna, nie będziesz musiał czekać długo na dodanie strony do Google. W przeciwnym wypadku proces może się przeciągnąć. Wtedy najlepiej wypróbować poniższe metody.

Indeksowanie strony z wykorzystaniem Google Search Console

Jeszcze rok temu dodawanie strony przez Google Search Console było jedną z najskuteczniejszych metod. URL pojawiał się w wynikach wyszukiwania nawet do pół godziny od przesłania zgłoszenia. Teraz proces indeksacji po zgłoszeniu może trwać bardzo długo. Pomimo to zalecam w pierwszej kolejności zgłosić stronę przez to narzędzie.

Aby to zrobić, w górnej belce w polu wyszukiwania podaj adres podstrony i naciśnij Enter. Po pobraniu danych o stronie kliknij przycisk POPROŚ O ZAINDEKSOWANIE. Po kilku minutach żądanie zostanie przetworzone i pozostaje jedynie czekać, aż roboty sieciowe odwiedzą i zaindeksują stronę internetową.

przycisk poproś o zaindeksowanie
Jeżeli strony nie ma w indeksie możemy wysłać prośbę o jej zaindeksowanie

Tworzenie mapy witryny i mapy grafik

Map witryny w formacie xml to doskonałe źródło adresów URL dla robotów indeksujących. O ile nie znajduje się ona pod standardowym adresem sitemap.xml, będzie trudna do odnalezienia przez robota. Dlatego też zalecam zweryfikowanie jej w Google Search Console (zakładka Mapy Witryny) oraz dodanie odpowiedniej dyrektywy na końcu pliku robots.txt:

Sitemap: http://www.example.com/sitemap.xml

Mapa witryny - weryfikacja w Google Search Console
Zweryfikuj mapę witryny w Google Search Console, aby kontrolować stan indeksacji Twojej strony

Dodawanie linków na popularnych stronach

Warto także zadbać o to, by odnośniki do nowej podstrony znalazły się na popularnych stronach naszego serwisu. Pomocne w tym są moduły z ostatnio dodanymi artykułami, polecanymi lub powiązanymi wpisami, które możemy umieścić np. na stronie głównej lub pod starszymi artykułami.

Sygnałem dla wyszukiwarki jest również umieszczenie linku na innym portalu.

Zgłaszanie do Google wielu adresów

Na koniec metoda dla zaawansowanych, którym nieobce jest programowanie i posługiwanie się API. Za pomocą jednego z nich - Google Indexing API - jesteśmy w stanie wysłać żądanie dodania lub usunięcia do 200 adresów URL dziennie. Wprawdzie metoda ta przeznaczona jest głównie do indeksowania nowych stron zawierających dane strukturalne JobPosting lub BroadcastEvent umieszczonych w obiekcie VideoObject, jednak testowałem je na kilku zwyczajnych stronach i efekty były dla mnie zadowalające.

Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej o Google Indexing API i sposobie konfiguracji zapytań odwiedź ten wpis na moim blogu.

Dlaczego mojej strony nie ma w wynikach wyszukiwania? - najczęstsze przyczyny

Istnieje kilka powodów, dla których strona nie została jeszcze dodana do indeksu Google. Najczęściej powodowane jest to błędem ludzkim - strona w procesie jej tworzenia jest zablokowana, a po jej upublicznieniu deweloper najzwyczajniej zapomina udostępnić ją również robotom.

Blokada w pliku robots.txt

Sprawdź plik robots.txt czy przypadkiem nie znajduje się w nim dyrektywa blokująca skanowanie podstron. Będzie ona wyglądać o tak:

User-agent: *
Disallow: /
Dislallow: /blog/

Jeżeli chcesz mieć pewność, że Google nie blokuje Twojej strony skorzystaj z narzędzia robots.txt Validator and Testing Tool lub tego udostępnianego przez Google (Robots Testing Tool). To ostatnie pozwala sprawdzić, z jakiej wersji pliku korzysta Googlebot przy określaniu, czy dany adres może zostać przeskanowany czy nie.

Czasem, mimo blokady w robots.txt, URL może zostać zaindeksowany, ale nie będzie zawierał informacji o stronie, a tym bardziej wyświetlał się na pożądane słowa kluczowe. Informacje umieszczaną w Title Link Google zaczerpnie np. z kotwicy linków (anchor text).

title link w Google
Title link w wynikach organicznych Google

Blokada meta tagiem robots

Umieszczenie w sekcji <head> meta tagu robots z atrybutem content="noindex", content="none" lub content="unavailable_after: [miniona data ]" informuje roboty o tym, aby nie indeksowały zawartości strony.

Możesz sprawdzić, czy strona zawiera taki meta tag ręcznie (Dev Tools, źródło strony), poprzez wtyczki do przeglądarek np. META SEO Inspector lub popularnymi crawlerami (np. Screaming Frog).

Blokada nagłówkiem HTTP

Zwrócenie przez serwer — w odpowiedzi na żądanie Googlebota — nagłówek HTTP: X-Robots-Tag: noindex, X-Robots-Tag: none, X-Robots-Tag: unavailable_after: [miniona data] będzie miało taki sam skutek jak umieszczenie na stronie meta tagu robots o takich samych atrybutach.

Nagłówki HTTP możesz sprawdzić ręcznie (Dev Tools), wykorzystując crawlery lub za pomocą narzędzi online (np. redirect-checker.org)

Adres kanoniczny wskazuje na inny URL

Jeżeli w tagu <link>, nagłówku HTTP lub mapie witryny podamy inny adres kanoniczny, Google może nie indeksować tego adresu. Nie jest to dyrektywa wiążąca i strona może zostać bez problemu umieszczona w indeksie.

Aby sprawdzić, czy adresy kanoniczne są poprawnie ustawione, możesz skorzystać z crawlerów, wtyczek (np. wspomniany wcześniej META SEO Inspector) lub zrobić to ręcznie.

Google wybrał inny adres kanoniczny niż użytkownik

Nawet jeżeli nie ustawisz adresu kanonicznego dla podstrony, Google może zrobić to za Ciebie. W przypadku, gdy wyszukiwarka uzna, że ta strona jest łudząco podobna do innej, nie doda jej do indeksu.

Aby sprawdzić, czy taka sytuacja ma miejsce w Twoim przypadku, przejdź do Google Search Console i pobierz informacje o adresie.

Podsumowanie

Dodanie strony do wyszukiwarki jest niezbędne, aby móc konkurować w organicznych wynikach wyszukiwania. Bez tego każde działania — optymalizacje techniczne, optymalizacje treści czy pozyskiwanie linków — nie mają większego sensu. Teraz już wiesz jak dodać stronę do wyszukiwarki Google i jak sprawdzić, czy rzeczywiście tam trafiła.

Napotkałeś trudności w opisanym w artykule procesie? A może mimo obecności w indeksie stronę odwiedza znikoma garstka użytkowników? Odszukaj mój profil na LinkedIn (link w biogramie) i wyślij wiadomość, a postaram się pomóc. Możesz również zapoznać się z ofertą na pozycjonowanie stron internetowych i skorzystać z usług naszej agencji SEO.

Problem z widocznością w wyszukiwarce Google?

Zdaj się na specjalistów z KS!