Spis treści

Czynników można wymienić wiele, jednak jednym z najważniejszych jest ten, który mówi o rozwoju technologii. Coraz więcej osób jest niemal non-stop online, ponieważ nieustająca rewolucja cyfrowa daje dostęp do siebie praktycznie każdemu i to w każdym miejscu na świecie. W dorosłe życie wkraczają pokolenia, które znacznie więcej czasu spędzają przed komputerem lub ekranami swoich smartfonów i to właśnie w tych kanałach można szukać łatwego dotarcia do nich. Warto także dodać jeszcze, że w Internecie możemy sprawdzić efektywność kampanii reklamowej w sposób policzalny i jeszcze ją optymalizować na bieżąco.

E-book

Twórz blogposty, które pokocha Google

Prowadzisz bloga firmowego, ale Twoje artykuły nie cieszą się względami algorytmów? Pobierz darmowy e-book i sprawdź, jak oczarować Google Twoimi tekstami.

Pobierz e-booka

Jak mierzyć skuteczność działań, które prowadzone są w Internecie?

Kampania reklamowa w Internecie jest opłacalna, ponieważ przynosi korzyści każdej firmie i sprawdza się w każdej branży. Kluczowym aspektem jest natomiast to, czy wybrane formy reklamowe i kanały komunikacji okażą się dźwignią handlu dla konkretnego biznesu. Ogólnym wskaźnikiem skuteczności kampanii reklamowych jest ROI - stopa zwrotu z tytułu poniesionych wydatków inwestycyjnych. Dzięki niemu możemy obliczyć, jak wydatek rzędu jednej złotówki wpływa na przyrost zysku w określonym czasie.

System pomiaru, który oparty jest na ROI, w dużej mierze skupia się na efektywności niemierzalnej w krótkim okresie czasu, a na dodatek nie daje możliwości wprowadzania szybkich działań, mających na celu optymalizację w najważniejszych kanałach online. Z tego też względu warto stosować ROI w ocenie strategicznych celów marketingowych. Natomiast w bieżących działaniach znacznie lepiej sprawdzą się węższe wskaźniki efektywności, czyli KPI - z ang. Key Performance Indicators. Analizując wyniki kampanii reklamowej, należy zbadać poszczególne kanały komunikacji, a następnie przeanalizować, który z nich jest najbardziej opłacalny i w który warto inwestować więcej.

Wskaźniki KPI w kampanii reklamowej do mierzenia jej efektywności

Właściwie wyznaczone wskaźniki KPI mają bardzo istotny wpływ na wyniki firmy i przeprowadzanych kampanii reklamowych, zarówno w Google Ads, jak i w mediach społecznościowych. Dostarczają one wiedzę na temat działania określonych elementów strategii marketingowej i pomagają podejmować właściwe decyzje biznesowe. Dlatego też ustalenie i kontrolowanie kluczowych wskaźników KPI jest wpisane w pracę managera praktycznie każdego działu.

Czym jest KPI i czy warto mierzyć wszystkie wskaźniki efektywności?

KPI to kluczowe wskaźniki efektywności, a więc kluczowe mierniki działań, które podejmowane są przez organizację. Obserwując je, możemy mierzyć skuteczność marketingu, czyli zidentyfikować najefektywniejsze działania, zmienić lub zoptymalizować te, które są nieskuteczne, a także zlokalizować problemy. Mierzenie KPI dostarcza również informacje pracownikom na temat ich efektywności pracy. Odpowiednio opracowane mierniki marketingowe powinny stanowić podstawę każdej organizacji.

W marketingu internetowym można zmierzyć praktycznie wszystko. Pomaga przy tym analityka internetowa (co to jest analityka internetowa możesz przeczytać na stronie https://rankarchitects.com/pl/analityka-internetowa-co-to-jest/) i odpowiedni dobór narzędzi analitycznych, który musi uwzględniać parametry do obserwowania. Jeśli będziemy wiedzieć, jak je wykorzystać, to będziemy także w stanie zoptymalizować działania marketingowe w celu osiągnięcia zakładanych efektów. Oczywiście istnieje ryzyko, że zgubimy się w gąszczu wszystkich informacji. Mierząc każdy czynnik działań stracimy nie tylko czas, ale także i cel, do którego zmierzamy. Dlatego warto już na samym początku ustalić jakie działania będą przybliżały nas do założonych celów oraz co chcemy konkretnie mierzyć. Jakie KPI powinniśmy uwzględniać? Wymienić można kilkanaście podstawowych, które są z niezbędne w przypadku efektywności kampanii dla danej marki:

  • Ruch na stronie - użytkownicy, którzy odwiedzają stronę internetową to potencjalne leady, które mogą zostać klientami. Dlatego też warto poznać lepiej ich zachowania, dowiedzieć się kim są i dlaczego trafili na naszą stronę www.
  • Proporcja ruchu na stronie do pozyskanych leadów - efektywność marketingu można mierzyć liczbą, która mówi o tym, ile wszystkich osób odwiedzających stronę zostaje leadami. Ten współczynnik pokazuje idealnie jak ruch w witrynie przekłada się na skuteczność sprzedaży.
  • Współczynnik konwersji - strona internetowa powinna dla nas pracować 24 na dobę przez 7 dni w tygodniu. Powinna także stale przyciągać leady i przeprowadzać je przez lejek sprzedażowy. Ruch na stronie internetowej nie mówi wiele, ale jest on niezbędnym elementem do obliczania współczynnika konwersji, który ma istotne znaczenie w marketingu i sprzedaży.
  • Proporcja leadów do klientów - jest to bardzo istotny miernik efektywności kampanii, ponieważ pomaga ocenić, czy klient bez żadnych przeszkód przechodzi całą ścieżkę zakupową.
  • Czas odpowiedzi działu sprzedaży - jakość leadów robi się coraz niższa wraz z mijającym czasem, dlatego w interesie działu marketingu leży to, aby klient kontaktował się z działem sprzedaży możliwie jak najkrócej.
  • Koszt pozyskania leada z danego źródła - marketerzy wiedzą, że mierniki pozyskania leada muszą być osadzone w kontekście. Sama ich liczba nie znaczy wiele i nie determinuje sukcesu kampanii reklamowych, dlatego też działom marketingu w głównej mierze zależy na wypracowaniu niskiego kosztu pozyskania leada, żeby przy utrzymaniu optymalnej marży, osiągać znaczące wzrosty.
  • Procentowa sprzedaż z kanału internetowego - ten wskaźnik KPI jest bardzo często pomijany, ale stanowi ważną informację dla menadżerów działu sprzedaży. Poprzez zwiększenie udziału sprzedaży w działaniach marketingu internetowego można pokazać, jaką wartość ma dział firmy i uzasadnić konieczność zwiększania inwestycji w niego.
  • CLV - wskaźnik życiowej wartości klienta to suma przychodów, jakie generuje klient dla firmy, przez cały okres trwania relacji. Wskaźnik CLV jest informacją ile można zarobić na danym kliencie. Wymaga to jednak porównania kosztów pozyskania z wartością klienta. Dzięki temu wiadomo, w jaki sposób i jak dużo można wydać na pozyskanie leada, aby to było opłacalne dla firmy.
  • Zasięg w mediach społecznościowych i zaangażowanie użytkowników - strategia w zakresie mediów społecznościowych stanowi ogromną część działań marketingowych i pozwala na dystrybucję treści oraz interakcję z potencjalnymi klientami, a także ze stałymi.
  • Efekty e-mail marketingu - e-mail marketing jest wciąż jednym z podstawowych kanałów komunikacji z klientami. Każda kampania e-mail marketingowa powinna być mierzona i analizowana z użyciem KPI marketing.

Inne wskaźniki skuteczności reklamy

Analiza zdobytych celów jest porównywana z nakładami finansowymi, które zostały poniesione w związku z prowadzonymi działaniami marketingowymi. Obecnie możemy posłużyć się jeszcze innymi wskaźnikami, do mierzenia skuteczności kampanii reklamowych. Wyróżnić tutaj możemy:

  • CTR - określany jest jako współczynnik klikalności. CTR (click through rate) określa zainteresowanie daną reklamą i stosunkiem liczby kliknięć do liczby wyświetleń reklamy. CTR jest bardzo powszechnie stosowanym wskaźnikiem kampanii reklamowych w Internecie. Im wyższa jego wartość, tym skuteczniejsza kampania reklamowa danego produktu, czy usługi. Wskaźnik CTR jest także bardzo pomocny przy ustalaniu skuteczności kampanii e-marketingowych.
  • CPT - określa on ocenę tysiąckrotnego pojawienia się przekazu reklamowego.
  • CPC - wskaźnik ten określa, jaka jest cena pojedynczego kliknięcia reklamy i uznawany jest za wskaźnik skuteczności promocji w Internecie.
  • CPA - miernik ten określa koszt konwersji. CPA definiuje stosunek nakładów finansowych do liczby konwersji. CPA pokazuje ile należy wydać, aby zdobyć zainteresowanie klienta i skłonić go do wykonania określonej czynności.
  • SOV - jest to miernik pokazujący ogólną część liczby wyświetleń, które okazały się faktyczną reklamą marki.

Specyfika Internetu umożliwia stosunkowo precyzyjnie zmierzyć stopień wykonania wyznaczonych celów i zadań. Warto więc korzystać z tego, że mamy możliwość zastosowania wielu mierników skuteczności kampanii reklamowej produktu, marki lub usługi. Dzięki temu będziemy mieć możliwość zoptymalizowania swoich działań nie tylko po zakończeniu kampanii, ale także w trakcie jej trwania. Ponadto na bieżąco możemy monitorować przeprowadzone działania i je modyfikować.

Jakie narzędzia pomagają zmierzyć skuteczność reklamy?

Internet mimo swojej policzalności jest bardzo złożony w wielu procesach. Zanim nasz klient fizycznie dokona zakupu produktu, klikając przycisk zapłać, może wielokrotnie wchodzić i wychodzić z naszej strony internetowej. Właściwe zmierzenie wszystkich punktów styku i określenie, jaka reklama ma wpływ na realizacje transakcji jest sporym wyzwaniem. Musimy uczciwie sobie powiedzieć, że zmierzenie w 100 procentach skuteczności działań marketingowych w Internecie nie jest możliwe. Popularne narzędzia analityczne i statystyczne biorą najczęściej pierwsze lub ostatnie źródło odwiedzin, jako te, które przyniosło zamierzony cel i jednocześnie ignorując pozostałe, co rzecz jasna jest sporym uproszczeniem.

Wiele kanałów komunikacji, jakie wykorzystujemy ma własne narzędzia do ustawiania i analizowania kampanii. Facebook dostarcza platformę wyboru grupy docelowej i zdefiniowania najważniejszych kryteriów kampanii, a także profesjonalny panel do dokładnej analizy w mediach społecznościowych. Podobnie jest z Google Ads i reklamą w Google Display Network. W nich za część analityczną odpowiada Google Analytics. Jeśli przeanalizujemy szerszą grupę dostawców reklamy, to zdecydowana większość z nich ma swoje statystyki. Prawda jest jednak taka, że zestawiając ze sobą wiele narzędzi, które mają analizować te same parametry, znajdziemy sporo rozbieżności w raportowaniu działań. Google Analytics nie jest wystarczające do przeprowadzania głębokiej analizy i różnice w porównaniu z innymi systemami do atrybucji mogą dochodzić nawet do 30 procent. Wynika to głównie z tego, że samo GA zostało stworzone do analizy w ekosystemie Google.

Nie ma więc możliwości, aby przy pomocy Analytics zmierzyć działania w ramach programów afiliacyjnych i we właściwy sposób rozliczać prace realizowane przez wielu wydawców dołączonych do systemu partnerskiego. Dlatego też na rynku można zaobserwować wiele narzędzi typu SAAS, które są dedykowane do mierzenia skuteczności prowadzonych kampanii reklamowych oraz analizy i monitoringu wąskiego zakresu działań, jak na przykład SEO.

E-book

Twórz blogposty, które pokocha Google

Prowadzisz bloga firmowego, ale Twoje artykuły nie cieszą się względami algorytmów? Pobierz darmowy e-book i sprawdź, jak oczarować Google Twoimi tekstami.

Pobierz e-booka