Z tego artykułu dowiesz się:

Co to jest FAQ?

Co to jest faq
Co to jest FAQ.

Prowadząc sklep internetowy na pewno codziennie musisz odpowiadać na pytania klientów i udzielać im różnego rodzaju informacji. Będąc właścicielem strony internetowej zapewne chcesz wyczerpująco przedstawić jej funkcje i możliwości. W jednym i drugim przypadku doskonałym rozwiązaniem będzie swojsko brzmiąca sekcja FAQ (frequently asked questions). Jest to jedna z form content marketingu, która daje odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania w zakresie funkcjonowania sklepu lub strony w każdej branży. To również świetna opcja nawiązywania relacji z klientem, który dostaje bezpośrednią odpowiedź na nurtujące go pytanie - co ważne - bez udziału osób trzecich.

FAQ pozwala skutecznie rozwiać wątpliwości i uzyskać oczekiwane informacje przez potencjalnych klientów Twojego sklepu czy użytkowników strony, co zwiększa ich zaufanie, a tym samym prawdopodobieństwo sprzedaży lub innych czynności w obrębie witryny.

Jak przygotować “najczęściej zadawane pytania”?

Trzeba pamiętać, że FAQ nie może zawierać przypadkowych pytań. Zazwyczaj ich przygotowanie wcale nie jest tak proste, jak się wydaje. Aby spodziewać się dobrych efektów, potrzeba głębokiej analizy i wiedzy o co tak naprawdę pytają internauci.
Jeśli dostajesz dużo zapytań od klientów firmy na maila, komunikator lub w każdy inny sposób, to przeanalizuj indywidualnie każdy temat który się pojawia, wyodrębnij najczęściej poruszane problemy, pogrupuj je tematycznie i pomyśl nad wartościowymi odpowiedziami. W sytuacji kiedy zatrudniasz pracowników, którzy na co dzień mają kontakt z klientem, koniecznie skorzystaj z ich sugestii! Na pewno uzyskasz najważniejsze informacje, przydatne pod kątem tworzenia wartościowych treści sekcji. Możesz inspirować się także postami na forach, komentarzach w portalach społecznościowych, a także… konkurencją. Analiza konkurencyjnych stron może rozjaśnić umysł i ukazać ciekawe i skuteczne rozwiązania. Im więcej informacji uda Ci się zebrać, tym lepiej!

Zaprzyjaźnij się z narzędziami do wyszukiwania słów kluczowych jak Google Keyword Planner, czy SurferSEO, dzięki którym w łatwy sposób ustalisz co wyszukują użytkownicy, a nawet będziesz w stanie wyodrębnić gotowe pytania, jakie wpisują w wyszukiwarkę, co z pewnością zwiększy efekty.

Napisz dobry FAQ na swoją stronę!

Jeśli Twoje “najczęściej zadawane pytania” będą rozbudowane o różne zagadnienia, a ich lista już przy planowaniu jest długa, podziel pytania na sekcje np. odnoszące się do danych kategorii (promocje, dostawa, reklamacje itd.). Powinny zawierać również spis treści, który ułatwi użytkownikowi orientację i pozwoli mu szybko znaleźć odpowiedź na nurtujące pytanie. Oczywiście strona FAQ powinna być jak najbardziej przejrzysta i czytelna. W celu ułatwienia użytkownikowi dotarcia do sekcji, najczęściej odnośnik do niej umieszczany jest w Menu głównym strony.

FAQ - podział na sekcje
FAQ - podział na sekcje.

Dobry FAQ jest przystępny, to znaczy, że powinien być pisany prosto, językiem użytkownika. Postaraj się stanąć po drugiej stronie, myśleć jak Twój klient, spojrzeć na problem z jego pozycji. Formułuj odpowiedzi takie, które on chciałby usłyszeć. Z daleka omijaj język specjalistyczny i długie sformułowania. Ilość informacji warto zminimalizować. Ma być krótko, sensownie i na temat.

Jeśli chcesz bardziej zainteresować poruszonym tematem, lub na stronie jest już odpowiedź na zadawane pytanie, wstaw link do posta na firmowym blogu lub każdego innego miejsca, gdzie znajduje się poszukiwana treść. Używanie linków w sekcji FAQ jest jak najbardziej wskazane. Ułatwisz klientowi poruszanie się po stronie, a przy okazji rozszerzysz sieć linkowania wewnętrznego.

Sekcja “Najczęściej zadawane pytania i odpowiedzi“ powinna być informacyjna. Daruj sobie umieszczanie w niej treści marketingowych, reklam, banerów i innych zbędnych w tym miejscu dodatków odwracających uwagę, chyba że są formą odpowiedzi na pytania jak np. film instruktażowy czy infografika.

Może zdarzyć się tak, że FAQ nie będzie zawierał odpowiedzi na dane zagadnienie. Warto przewidzieć taką sytuację i wstawić do sekcji najczęściej zadawanych pytań prosty formularz, który umożliwi bezpośrednie zapytanie o problem. Po pierwsze potencjalny klient otrzyma odpowiedź, po drugie będziesz mógł rozszerzyć swój FAQ o kolejną, pominiętą wcześniej kwestię. Taki formularz powinien znaleźć się na samym dole strony. Dobrym pomysłem będzie jednak dodanie odnośnika z kotwicą już na początku serii pytań, który przeniesie zainteresowanego bezpośrednio do formularza.

Nie lekceważ call to action! Udzielenie odpowiedzi to jedno, a zachęcenie do zakupów czy dalszych działań na stronie to drugie. Pisałem wyżej, by nie traktować strony FAQ jak nośnika reklamy, ale dyskretna, przemyślana i nienachalna promocja jeszcze nikomu nie zaszkodziła ;) Pomyśl zatem nad przyciskami call to action pod odpowiedziami. Zaproś użytkownika do sprawdzenia oferty, o którą właśnie pytał, zaproponuj newsletter, poproś o wystawienie opinii. Możliwości jest wiele, takie działania powinny być jednak dobrze zaplanowane.

Pracę nad sekcją FAQ kończy się często na jej napisaniu. To błąd. Stale monitoruj stronę. Warto sprawdzać ruch, działania użytkowników, trafność odpowiedzi. Możesz dodać krótką ankietę np. “Czy odpowiedź była pomocna? Tak - Nie” przy każdym zagadnieniu. Wyniki dadzą Ci rzeczywisty obraz pomocy, jaką uzyskali użytkownicy i możliwość wprowadzenia zmian, jeśli Twój FAQ nie zdaje egzaminu.

Pytania i odpowiedzi
Pytania i odpowiedzi.

FAQ a SEO

Jeśli zastanawiasz się jak napisać FAQ, kolejną podpowiedzią jest - zgodnie z SEO. Ważną rzeczą, o której wielu właścicieli stron zapomina jest fakt, że strona “frequently asked questions” może mieć niebagatelny wpływ na pozycjonowanie witryny, warto zatem zadbać o jak najlepsze pozycjonowanie stron FAQ na potrzeby wyszukiwarki.
Tworząc sekcję zgodnie z zasadami SEO, możemy posiąść kolejny oręż w walce o pozycje w wynikach wyszukiwania i skutecznie wesprzeć strony www w pozycjonowaniu i poprawieniu ich wyników.

W zakresie pozycjonowania należy w pierwszej kolejności podjąć czynności, mające na celu odpowiednie przygotowanie strony. Pytania i odpowiedzi to content jak każdy inny, zadbaj więc o jego unikalność, naturalnie wplataj w treść słowa kluczowe. Opracuj wartościowe metatagi Title i Description. Jeśli sekcja zawiera grafikę, zoptymalizuj ją dodając tytuł i atrybut Alt. Pamiętaj o nagłówkach! Zachowaj ich hierarchię: pytania umieszczaj jako śródtytuły H2, rozwinięcia i niezbędne wyjaśnienia oznaczaj H3.

Pamiętaj, że strona powinna być treściwa, więc stosuj umiar w umieszczaniu w niej słów kluczowych. Odmieniaj frazy, pamiętaj o długim ogonie i naturalności.

Strona FAQ powinna mieć również zoptymalizowane metatagi Title i Description, a także przyjazny URL.

Niezwykle ważną rzeczą w kontekście SEO są dane strukturalne. Od pewnego czasu Google umożliwia dodanie dedykowanych znaczników schema również na stronę FAQ. Uzupełnij więc swoją sekcję o te informacje i popraw jej widoczność w SERP.
Dane strukturalne FAQ Page pozwolą Ci wyświetlać pytania i odpowiedzi już na etapie wyszukiwania słowa kluczowego. Generowany w wyszukiwarce rich snippet z pytaniami i odpowiedziami nie tylko rozwiązuje problemy użytkowników, ale także wyróżnia stronę w wynikach wyszukiwania, co z kolei zwiększa prawdopodobieństwo odwiedzenia Twojej witryny.

Przykładowy snippet FAQ Page w wynikach wyszukiwania
Przykładowy snippet FAQ Page w wynikach wyszukiwania.

Dodanie danych FAQ Page polega na wprowadzeniu do sekcji HEAD strony odpowiadającej za pytania i odpowiedzi wygenerowanego kodu. Taki kod możemy stworzyć sami, lub skorzystać z gotowych narzędzi, dostępnych w sieci.

Treść kodu powinna przedstawiać się następująco:

Kod FAQ page
Kod FAQ page.

Dzięki przygotowaniu pytań i odpowiedzi zgodnie z zasadami SEO, możesz skuteczniej pozycjonować stronę, a co za tym idzie, zwiększyć ruch organiczny witryny, a także (co ma duże znaczenie szczególnie w przypadku sklepów) konwersję.

Podsumowanie

Często traktowana po macoszemu sekcja najczęstszych pytań i odpowiedzi może być dla strony bardzo wartościowym narzędziem. Nie należy lekceważyć jej przydatności jeśli chodzi zarówno o realną pomoc użytkownikom, jak i pozycjonowanie.

Prawidłowo skonstruowany i zoptymalizowany FAQ odciąży również Ciebie i Twoich pracowników od trudu odpowiedzi na pytania klientów. W przypadku jeśli będą się one nadal pojawiać, to na podstawie opracowanych wcześniej odpowiedzi (które będą nieocenioną pomocą), łatwiej udzielicie wyjaśnień problematycznych kwestii.

Warto poświęcić więcej czasu stronie najczęstszych pytań. Ona odpłaci się zwiększeniem zaufania klientów, pozostawieniem w tyle konkurencji, a także wyższymi pozycjami w wyszukiwarkach, jakie z pewnością odnotują strony internetowe. Jeśli więc zastanawiasz się jak napisać FAQ, skorzystaj z moich podpowiedzi.