Na czym polega pozycjonowanie sklepu internetowego?

Na pozycjonowanie sklepu internetowego składa się szereg czynności, których celem jest zwiększenie ruchu na stronie internetowej, poprawa jej widoczności w organicznych (bezpłatnych) wynikach wyszukiwania oraz, co za tym idzie, zwiększenie ilości dokonywanych w jej obrębie konwersji. Jest to proces długotrwały, wymaga cierpliwości, ale realnie wpływa na rozwój sklepu online.

Prawidłowo przeprowadzona optymalizacja sklepu internetowego pod kątem wyszukiwarek powinna zawierać działania z zakresu on-site i off-site. Co to znaczy?

  • Działania on-site — wszystkie działania wykonywane w obrębie strony internetowej, na które składa się optymalizacja techniczna oraz content marketing.
  • Działania off-site — działania wykonywane poza stroną, do których należy strategiczny link building, mający za cel budowę autorytetu domeny.

Dlaczego warto skutecznie pozycjonować sklep internetowy?

Samo założenie sklepu internetowego nie oznacza sukcesu. Nie od razu klienci Ci zaufają, nie od razu będziesz lepszy od swojej konkurencji i nie od razu zarobisz krocie. Żeby dojść do tego momentu, potrzebujesz wykonać jeszcze kilka działań. 

Dlaczego pozycjonowanie sklepów internetowych jest ważne? Oto klika powodów:

  • Osiągniesz wyższe zyski — po wdrożeniu pozycjonowania do Twojego sklepu internetowego będziesz dostrzegać zwiększone zainteresowanie Twoimi produktami. Duża liczba odwiedzających witrynę w przyszłości przełoży się na większą liczbę Twoich klientów i liczbę dokonywanych zakupów.
  • Większy ruch na stronie — ludzie, poszukując odpowiedzi na pytania, często posiłkują się Internetem i wpisują w wyszukiwarkę interesujące ich zapytania lub frazy. Wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania na słowa kluczowe w najczęściej używanej wyszukiwarce internetowej — Google, spowodują, że więcej internautów trafi właśnie na Twoją stronę.
  • Większa rozpoznawalność w Internecie — odpowiednie pozycjonowanie marki pozwoli Ci zaistnieć w sieci. Pojawiając się na wysokich pozycjach w wynikach wyszukiwania, zapadniesz w pamięć odbiorcom, którzy zdecydowanie chętniej będą wracać do Twojej strony. To ważna kwestia, szczególnie jeżeli dopiero rozpoczynasz swoją działalność w Internecie.
  • Zyskasz przewagę nad konkurencją — z pewnością większość Twojej konkurencji korzysta już z usług pozycjonowania. Użytkownicy zdecydowanie częściej wybierają strony internetowe, które pojawiają się na wyższych pozycjach w wynikach wyszukiwania. Dobrze poprowadzone pozycjonowanie pozwoli Ci uzyskać przewagę nad konkurentami i wyróżni Cię na ich tle.
  • Zdobędziesz zaufanie klientów — mając w obrębie strony wartościową, atrakcyjną i wysoką jakościowo treść, zbudujesz sobie pozycję eksperta w danej branży. Dzięki temu wzbudzisz większe zaufanie i zwiększysz swoją wiarygodność w oczach potencjalnych klientów.
  • Zyskasz nowych odbiorców — odpowiednie poprowadzenie pozycjonowania sklepu internetowego zagwarantuje Ci przyrost nowych odbiorców, którzy w przyszłości mogą stać się Twoimi klientami.
  • Użytkownicy wolą wyniki organiczne — użytkownicy zdecydowanie bardziej ufają bezpłatnym wynikom wyszukiwania, niż płatnym reklamom (np. Google Ads).

Kobieta przeglądająca witrynę e-commerce

Pozycjonowanie sklepu internetowego samodzielnie vs z agencją SEO dla e-commerce

Pewnie w trakcie rozważania pozycjonowania swojego sklepu zadałeś sobie pytanie: lepiej zająć się pozycjonowaniem na własną rękę, czy jednak lepiej zlecić to zadanie wyspecjalizowanej Agencji? 

Z własnego doświadczenia mogę powiedzieć, że SEO dla e-commerce jest procesem czasochłonnym i złożonym, który wymaga ciągłej nauki i adaptacji do zmieniających się warunków. 

Niemniej jednak samodzielne pozycjonowanie strony jest jak najbardziej możliwe, ale stawia przed Tobą ogromne wyzwania:

  • Czas — pozycjonowanie to maraton, a nie sprint. Regularne analizy, tworzenie i optymalizacja treści, optymalizacja techniczna i budowanie profilu linków zajmują dziesiątki, a nawet setki godzin miesięcznie. Czy jako właściciel e-commerce masz na to wystarczająco dużo czasu, nie zaniedbując przy tym ważniejszych aspektów prowadzenia biznesu, takich jak obsługa Klienta, logistyka i zarządzanie asortymentem?
  • Wiedza i narzędzia — chcąc skutecznie pozycjonować sklep, potrzebujesz dostępu do płatnych narzędzi analitycznych (jak Senuto, SurferSEO, Ahrefs), a także wiedzy na temat algorytmów wyszukiwarek. Błędy w strategii mogą prowadzić do spadku widoczności zamiast jej wzrostu.
  • Koszty - na pierwszy rzut oka może Ci się wydawać, że samodzielnie realizując zadania z zakresu SEO, oszczędzasz pieniądze. Jednak wiąże się to m.in. także z kosztami subskrypcji wyżej wspomnianych narzędzi, które w skali miesiąca mogą być wyższe niż cena współpracy z agencją. Co więcej, przecież nawet Twój własny czas ma ogromną wartość, a jego poświęcenie na działania, w których nie jesteś ekspertem, może okazać się mniej opłacalne niż skupienie się na biznesie.

Zlecenie pozycjonowania ekspertom to decyzja, która pozwoli Ci skoncentrować się na tym, co robisz najlepiej — prowadzeniu swojego e-commerce. Dysponujemy nie tylko wiedzą i doświadczeniem, ale także profesjonalnymi narzędziami, które pozwalają nam precyzyjnie planować i realizować strategię pozycjonowania.

Pozyskanie ruchu organicznego dla sklepu internetowego to tylko wycinek działań.

Generowanie dużego ruchu (np. z bloga) często nie przekłada się bezpośrednio na sprzedaż. Kluczowy jest cel maksymalizacji konwersji, do którego należy dążyć w całym procesie pozycjonowania sklepu, niezależnie od źródła ruchu. 

Osiągnięcie tego celu wymaga jednak zaawansowanej interpretacji danych analitycznych oraz głębokiej znajomości elementów wpływających na UX/SXO.

Zdecydowanie warto skorzystać ze wsparcia ekspertów, aby zidentyfikować krytyczne błędy i wdrożyć funkcjonalności, które realnie zwiększą przychody sklepu.

Marek Rogowski - Team Leader działu SEO e-commerce

Sprawdź naszą ofertę i dowiedz się, jak możemy pomóc w pozycjonowaniu Twojego sklepu internetowego

Jak pozycjonować sklep internetowy — praktyczne wskazówki

Zdecydowałeś się samodzielnie wypozycjonować sklep internetowy? Musisz pamiętać o kilku niezwykle ważnych elementach. Na czym polega cały proces i jak krok po kroku wygląda? Przychodzę z pomocą:

Wybór platformy e-commerce

Pierwszym etapem powinno być wybranie odpowiedniej platformy e-commerce dostosowanej do wymagań związanych z SEO. 

Podczas wyboru należy kierować się czynnikami, takimi jak: bezpieczeństwo oraz podatność na ataki hakerskie i wykradanie danych, możliwość edycji kodu źródłowego strony, łatwość obsługi pod kątem pozycjonowania, dostępność wtyczek, rozszerzeń i integracji z popularnymi systemami płatności.

Zastanawiasz się, jak zaprojektować sklep online, który pokochają Twoi Klienci? Poznaj naszą ofertę na tworzenie sklepów internetowych

Na co jeszcze powinna pozwalać platforma e-commerce, żeby można ją było uznać za wartościową?

  • możliwość dokonywania zmian w strukturze adresów URL,
  • edytowalne meta dane (title i description),
  • możliwość dodawania treści na stronach kategorii produktowych i na stronach konkretnych produktów,
  • automatyczne dodawanie adresów kanonicznych,
  • zautomatyzowane tworzenie mapy strony,
  • możliwość wdrożenia systemów ocen i recenzji,
  • możliwość przypisania jednego produktu do kilku kategorii,
  • możliwość edycji strony błędu 404.

Więcej o platformach do e-commerce dowiesz się w naszym wpisie: Platformy do e-commerce - porównanie

Analiza konkurencji

Kluczowym elementem procesu pozycjonowania sklepu internetowego jest analiza konkurencji. Na tym etapie należy wytypować i przeanalizować witryny konkurentów, które dzięki pozycjonowaniu osiągają dobre wyniki sprzedażowe.

Jak wytypować konkurencję? Najprostszym sposobem będzie ręczne wpisanie w Google interesującej nas frazy. 

Czynność tę można również wykonać z użyciem specjalistycznych narzędzi internetowych, np. Senuto (widoczność witryny), SurferSEO (treść na stronie) i Ahrefs (linki przychodzące).

Analiza konkurencji w narzędziu SenutoAnaliza konkurencji w narzędziu Senuto

Analiza konkurencji ułatwi Ci cały proces pozycjonowania. Zamiast zgadywania, na jakie frazy kluczowe pozycjonować witrynę, skąd pozyskiwać linki zwrotne, jakie treści tworzyć i jak to robić, odpowiedź dostaniesz podaną praktycznie „na tacy". 

Przeanalizowanie witryn konkurencji pozwoli Ci także na wyłapanie błędów w ich obrębie, dzięki czemu będziesz w stanie zbudować nad nimi przewagę.

Polecamy zapoznać się z naszym poradnikiem: Analiza konkurencji w marketingu lub pobrać darmowego ebooka.

Wybór najlepszych stron w serwisie

Kolejny krok w pozycjonowaniu sklepu internetowego związany jest z wytypowaniem najlepszych i najbardziej zyskownych stron w strukturze całego serwisu. Dzięki temu, że podczas pozycjonowania skupisz się właśnie na nich, będziesz w stanie osiągać lepsze wyniki finansowe. Warto tutaj uwzględnić również strony, na których zwyczajnie Ci zależy.

Jak wybrać najlepsze strony? Jest na to kilka sposobów:

  • nadaj priorytet podstronom w serwisie — możesz to zrobić z użyciem narzędzi analitycznych, określając, które z nich generują największy ruch lub ręcznie, jeżeli wyjątkowo zależy Ci na wynikach konkretnego produktu,
  • zbadaj rynek i konkurencję — dowiedz się, na co jest zapotrzebowanie, jakich produktów brakuje grupie docelowej oraz jakie cieszą się dużą popularnością,
  • zwróć uwagę na sezonowość produktów — jeżeli sprzedajesz produkty, których popularność zależy od pory roku, okolicznych świąt lub wydarzeń, skup się na ich pozycjonowaniu.

Research słów kluczowych

Badanie słów kluczowych pomoże Ci zrozumieć, co wpisują użytkownicy, szukając produktów, które oferujesz w swoim sklepie internetowym. 

Podczas pozycjonowania sklepu warto wziąć pod uwagę, że strony spełniające intencję wyszukiwania są lepiej odbierane przez potencjalnych klientów. 

Pamiętaj również, że słowa kluczowe długiego ogona (tzw. long tail) są mniej konkurencyjne i mogą skutecznie przyciągać ruch do sklepu internetowego.

Jak przeprowadzić keyword research (analizę słów kluczowych)?

Możesz w tym celu siągnąć po dane pozyskane w poprzednim kroku, czyli analizie konkurencji.

Drugim sposobem jest wykorzystanie narzędzi podających propozycje słów kluczowych dla stron internetowych (np. Planer Słów Kluczowych od Google, Answer The Public).

Temat słów kluczowych szerzej opisaliśmy na naszym blogu: Jak wybrać słowa kluczowe?

Analiza słów kluczowych z wykorzystaniem narzędzia Planer Słów Kluczowych od GoogleAnaliza słów kluczowych z wykorzystaniem narzędzia Planer Słów Kluczowych od Google

Wybierz wersję strony i wykonaj przekierowania 301

Koniecznie wybierz jedną, główną wersję strony sklepu internetowego: z przedrostkiem „www” lub bez niego. Następnie, żeby uniknąć powielania się treści, wykonaj przekierowania 301 z jednej wersji na drugą.

Jak to zrobić? Na jakiej podstawie wybrać wersję strony?

  • Wyszukaj swoją domenę w Google i sprawdź, która wersja jest indeksowana przez roboty wyszukiwarki, czyli częściej pojawia się w wynikach wyszukiwania.
  • Sprawdź profil linków i weź pod uwagę, która wersja domeny posiada więcej odnośników zewnętrznych.
  • Do utworzenia przekierowań 301 wykorzystaj plik .htaccess. Pamiętaj, że nieprawidłowa modyfikacja pliku może sprawić, że sklep przestanie działać. Jeżeli nie wiesz, jak wykonać takie przekierowanie, zgłoś się do programisty.
  • Nie zapomnij sprawdzić, czy linki wewnętrzne i linki w mapie strony kierują na wybraną przez Ciebie wersję sklepu. Dzięki temu pokazujesz wyszukiwarkom, który adresy powinny indeksować.
  • Na koniec zweryfikuj połączone ze sklepem narzędzia analityczne (Google Search Console, Google Analytics), tak aby nie utracić dostępu do danych.

Certyfikat SSL i protokół HTTPS

Certyfikat SSL wykorzystywany jest przez protokół HTTPS. Zapewnia on szyfrowanie danych i bezpieczne połączenie pomiędzy serwerem a przeglądarką. 

Zastosowanie certyfikatu SSL w sklepie internetowym jest ważne, ponieważ chroni przed kradzieżą prywatnych danych klientów, takich jak imiona, nazwiska, adresy i dane kart kredytowych podczas przesyłania ich do sklepu internetowego.

Jak sprawdzić, czy stosujesz certyfikat SSL i protokół HTTPS?

  • Jeżeli Twój sklep internetowy używa protokołu HTTPS, na pasku adresu będzie się wyświetlać ikonka kłódki (może ona być widoczna dopiero po kliknięciu w ikonę ustawień)
  • Nie masz zainstalowanego certyfikatu SSL? Skontaktuj się z firmą, u której masz wykupioną domenę.

Bezpieczeństwo strony wpływa na SEO sklepu internetowego

Google Analytics 4 (GA4) i Google Search Console (GSC)

Po zainstalowaniu i skonfigurowaniu Google Analytics będziesz mieć możliwość analizowania i monitorowania ruchu na stronie. Dzięki tym danym będziesz w stanie szybko wyłapać spadki i odpowiednio na nie zareagować. Dodatkowo narzędzie to może pokazać Ci, jakie kroki przed zakupem podejmuje klient, jak długo przebywa na stronie czy z jakich przeglądarek czy urządzeń korzysta.

O tym, jak zainstalować i skonfigurować to narzędzie dowiesz się w naszym wpisie: Jak wdrożyć i poprawnie skonfigurować Google Analytics 4

Z kolei Google Search Console jest bezpłatnym narzędziem oferującym właścicielom witryn funkcje związane z monitorowaniem i pozycjonowaniem sklepu internetowego w wyszukiwarce Google.

Narzędzie dostarcza cennych danych na temat:

  • słów kluczowych, po których klienci znajdują Twój sklep, 
  • produktów czy kategorii, które osiągają wysokie pozycje i ściągają ruch organiczny na stronę,
  • szybkość i wydajności całego sklepu i poszczególnych podstron,
  • stanu zaindeksowania, czyli ile podstron sklepu zostało dodanych do bazy Google i może zostać znalezionych w wyszukiwarce.

Jeżeli potrzebujesz pomocy przy konfiguracji analityki internetowej na swojej stronie, skontaktuj się z nami.

Indeksacja i dostępność strony dla robotów

Żeby mieć pewność, że Twój sklep jest dobrze widoczny w wyszukiwarce Google, trzeba regularnie sprawdzać stan jego indeksacji i dostępności dla robotów wyszukiwarek. Bez tego kroku nie możesz mieć pewności, że Twój sklep internetowy może być wyświetlony na stronie wyników wyszukiwania.

Jak sprawdzić stan indeksacji i dostępność sklepu internetowego dla robotów wyszukiwarek? Za pomocą narzędzia, jakim jest omawiane wcześniej Google Search Console. 

Z raportu Indeksowanie dowiesz się, jak wiele stron już zostało zaindeksowanych, a ile czeka jeszcze w kolejce. Pomocna będzie również wiedza o problemach, jakie napotykają roboty przy skanowaniu czy indeksowaniu stron.

Dostosowanie serwisu do urządzeń mobilnych

Obecnie, gdy większość użytkowników stanowią osoby korzystające z telefonów, dostosowanie sklepu do urządzeń mobilnych jest niezbędne dla efektywnego SEO. 

Według raportu firmy Gemius dotyczącego e-commerce - w naszym kraju aż 82% użytkowników robiących zakupy online wykorzystuje do tego smartfon [źródło: Raport E-commerce w Polsce 2025]. 

Z kolei dane Statcounter [raport Digital 2025: Global Overview Report] wskazują, że w grudniu 2024 r. urządzenia mobilne na całym świecie odpowiadały za ponad 63% wejść na strony internetowe. 

Wniosek jest prosty - jeżeli strona nie będzie dostosowana do tego typu urządzeń, może to negatywnie wpłynąć na ruch w witrynie i poziom sprzedaży produktów.

Jak sprawdzić, czy strona jest dostosowana do urządzeń mobilnych?

Za pomocą narzędzi online lub ręcznie sprawdź poziom dostosowania serwisu do smartfonów i tabletów. Pamiętaj, żeby przeanalizować każdy typ strony dostępny w jego strukturze (strony produktowe, strony kategorii, strona główna, strony wpisów blogowych itd.).

Szukaj sygnałów świadczących o braku dostosowania stron do smartfonów takich jak:

  • mała czcionka,
  • przyciski blisko siebie,
  • treści wychodzące poza ekran,
  • możliwość przewijania strony w poziomie,

i napraw je, aby poprawić jakość korzystania ze sklepu.

Upewnij się również, że wersja mobilna zawiera wszystkie kluczowe elementy dostępne w wersji desktopowej (te same treści, nagłówki, linkowanie wewnętrzne, elementy nawigacyjne, meta dane, strona błędu 404).

Dostosowywanie serwisu do urządzeń mobilnych pomaga w pozycjonowaniu sklepu

Szybkość wczytywania strony

Szybkość ładowania strony ma wpływ na pozycjonowanie sklepu internetowego i jego wyniki finansowe. Jeżeli Twoja strona ładuje się powoli — użytkownicy mogą się irytować i ją opuszczać. 

Jaki może być tego skutek? Zwiększona liczba porzuconych koszyków i negatywny wpływ na biznes.

Co zrobić, żeby sklep ładował się szybciej?

  • Zoptymalizuj rozmiar i format zdjęć — najlepiej jeszcze przed dodaniem do sklepu, skompresuj i dostosuj wymiar zdjęć do realnych potrzeb. 
  • Zmniejsz rozmiar i liczbę plików CSS i JavaScript — rozbudowane biblioteki, których nie używasz w pełni, mogą opóźniać pojawienie się treści na urządzeniach ze słabym połączeniem z internetem.
  • Postaw na dostawcę hostingu, który zapewni bezawaryjne i szybkie wczytywanie strony sklepu z serwera np. poprzez dodatkowe systemy lub technologie.

Nie zapominaj monitorować szybkość działania witryny, np. za pomocą narzędzia internetowego Google PageSpeed Insights. Z czasem prędkość ładowania sklepu może spadać np. w wyniku wprowadzania nowych funkcji.

Zastanawiasz się, jak jeszcze poprawić szybkość ładowania strony? Przeczytaj wpis: Jak przyspieszyć stronę internetową

Wykluczenie niektórych stron z indeksowania

W indeksie wyszukiwarki powinny znajdować się wyłącznie strony, które chcesz pozycjonować. 

Jakie strony warto wykluczyć? Wszystkie, które mają małe znaczenie dla SEO sklepu internetowego — archiwalne wpisy, niedostępne produkty i regulaminy. Przed wykluczeniem koniecznie przeanalizuj, czy dana strona nie generuje ruchu.

Jak wykluczyć strony z indeksowania?

  • W pliku robots.txt dodaj sekcję „Disallow:„, która powinna zawierać wszystkie strony, których nie chcesz, by roboty wyszukiwania skanowały.
  • Dodaj meta tag robots „noindex” do kodu źródłowego stron, które maja pozostać poza indeksem.
  • W przypadku zduplikowanych treści (np. warianty produktów) wskaż adres kanoniczny, czyli najbardziej reprezentatywną stronę ze wszystkich duplikatów.

Architektura strony

Za pojęciem architektury informacji stoi sposób połączenia między sobą wszystkich stron znajdujących się w obrębie sklepu. Jak wiadomo, sklepy internetowe posiadają zdecydowanie więcej podstron niż np. strony firm usługowych. Przy takiej ilości ważna jest ich dostępność zarówno dla użytkowników, jak i robotów.

Jak wygląda najczęściej stosowana struktura sklepów internetowych?

Struktura strony ma udział w pozycjonowaniu sklepuPrzykładowy wygląd stuktury strony sklepu

Przykładowy wygląd struktury strony sklepu

  • Stosuj uporządkowany system kategorii i podkategorii.
  • Użytkownicy powinni dotrzeć do każdego miejsca w Twojej witrynie za pomocą kilku kliknięć.
  • Menu nawigacyjne powinno być łatwe w obsłudze, przejrzyste i intuicyjne.
  • Stwórz filtrowania produktów w sklepie online, które ułatwi Twoim klientom odnalezienie interesujących ich przedmiotów.
  • Stosuj nawigację okruszkową (breadcrumbs), aby ułatwi użytkownikom poruszanie się po serwisie.

Przyjazne adresy URL

Adresy URL na każdej stronie (nie tylko w sklepie internetowym) powinny być krótkie, proste i zrozumiałe. Jak wyglądają przyjazne adresy URL?

  • krótkie,
  • opisowe,
  • zawierają słowa kluczowe,
  • nie zawierają znaków specjalnych i numerów identyfikacyjnych,
  • zamiast spacji stosowane są łączniki.

Przykład przyjaznego adresu URL:

https://ks.pl/blog/pozycjonowanie-bloga-wszystko-co-trzeba-wiedziec

Przykład nieprzyjaznego adresu URL:

https://example.com/products/category.php?id=8923&sub=4a9f32d&p=0321as34t

Mapa strony

Mapa strony (sitemapa) ułatwia użytkownikom i wyszukiwarkom nawigację po strukturze strony internetowej. Możemy wyróżnić dwie wersje:

  1. XML — służącą robotom do odkrywania podstron w serwisie i do indeksowania witryny przez wyszukiwarki internetowe,
  2. HTML — bardziej przyjazną użytkownikom, ułatwiającą im odnalezienie konkretnych stron w Twoim sklepie.

Do pliku sitemapy nie powinieneś dodawać adresów wykluczonych z indeksowania (tak jak wcześniej wspominałam — w robots.txt lub za pomocą meta tagu noindex). Takimi adresami mogą być: strony logowania, strony tworzone z myślą tylko o kampaniach reklamowych, zasoby dostępne dopiero po zalogowaniu, polityka prywatności i regulaminy.

Jak samemu utworzyć mapę strony? Najlepiej, gdyby taka mapa strony tworzona była automatycznie. Jeżeli jednak tak się nie dzieje, możesz skorzystać z narzędzi generujących takie pliki (np. Screaming Frog). Trzeba jednak pamiętać, że po dodaniu lub usunięciu podstron, plik sitemap.xml należy zaktualizować.

Więcej o pliku sitemap.xml przeczytasz na naszej stronie.

Przykładowa mapa strony

Meta tagi

Title w sklepie internetowym

Title (tytuł strony) jest jednym z czynników rankingowych Google. Z tego powodu powinien stanowić jeden z najważniejszych element przy optymalizacji i pozycjonowaniu sklepu internetowego. Informuje on użytkowników i roboty wyszukiwarek internetowych, co znajduje się na danej stronie.

Jaki powinien być title?

  • długością nie powinien przekraczać 600 px (ok. 55-60 znaków),
  • powinien zawierać najważniejsze słowa kluczowe,
  • powinien być krótki, ale treściwy,
  • powinien być czytelny, przyciągać uwagę i zachęcać do kliknięcia.

Description w sklepie internetowym

Meta description (opis) nie jest czynnikiem rankingowym, ale może wpłynąć na liczbe kliknięć i odwiedzin w witrynie.

Jaki powinien być meta opis?

  • powinien mieścić się w 960 px (ok. 150-160 znaków),
  • powinien zawierać słowa kluczowe, ale nie może być nimi przesycony,
  • powinien zawierać wezwanie do działania,
  • powinien zachęcać użytkownika do odwiedzenia strony (np. oferta darmowej wysyłki).

Jak powinien wyglądać atrakcyjny opis strony? Przeczytaj: Meta description — dlaczego warto tworzyć atrakcyjne opisy?

Nagłówki i odpowiednia hierarchia

Nagłówki wpływają na czytelność treści oraz ułatwiają indeksowanie stron przez wyszukiwarki internetowe. Wpływają także na czytelność treści.

Co musisz zrobić?

  • Zachować hierarchię nagłówków — zaczynając od jednego głównego nagłówka H1, przez H2, H3, H4 itd.
  • W H1 powinna znaleźć się nazwa produktu lub kategorii.
  • Nagłówki powinny zawierać słowa kluczowe, ale jednocześnie nie powinny być nimi przesycone.

Optymalizacja kart produktów

Karty produktowe to najważniejsze elementy sklepu internetowego. Mają kluczowe znaczenie w przyciąganiu uwagi potencjalnych klientów, a dobrze skonstruowane mogą mieć wpływ na zwiększenie sprzedaży.

Jak powinny być zoptymalizowane strony produktów w sklepie internetowym?

  • Staraj się używać pełnych nazw produktów. Ułatwi to użytkownikom ich wyszukiwanie.
  • W obrębie strony umieść zdjęcia dokładnie przedstawiające oferowany produkt.
  • Ceny produktów powinny być czytelne.
  • Umieść unikalne i zoptymalizowane pod SEO opisy produktów, które przyciągną uwagę użytkowników i wspomogą pozycjonowanie sklepu internetowego.
  • Dodaj konieczne sekcje, które będą atrakcyjne dla osób odwiedzających Twój sklep (opinie o produktach, przyciski CTA, powiadamianie o dostępności, dodawanie do ulubionych, dane techniczne i specyfikacja produktów, FAQ — najczęściej zadawane pytania i odpowiedzi na nie, produkty podobne i komplementarne).

Optymalizacja sklepu powinna zawierać optymalizację stron kategorii i produktów

Optymalizacja stron kategorii

Strony kategorii w sklepach internetowych mają za zadanie ułatwić klientom wybór produktu, odpowiadając na ogólne pytania i potrzeby wyszukujących. Usprawniają także nawigację, nie tylko użytkownikom, ale również robotom wyszukiwarek. Z tego powodu mają wpływ na pozycjonowanie sklepów internetowych.

Jak powinny wyglądać strony kategorii produktowych w sklepach internetowych?

  • Treści umieszczane w obrębie tych stron powinny być jednocześnie przydatne dla potencjalnych odbiorców i zoptymalizowane pod algorytmy wyszukiwarek internetowych. Pamiętaj: regularna aktualizacja i optymalizacja treści pod kątem słów kluczowych jest konieczna dla utrzymania wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania.
  • W treściach używaj fraz kluczowych, na które chcesz się pozycjonować.
  • Stwórz prosty i wygodny system filtrowania produktów według różnych parametrów, tak aby ułatwić użytkownikom wyszukiwanie interesujących ich produktów.
  • Dodaj sekcję FAQ - pomaga ona odpowiedzieć na najczęstsze pytania klientów, co zwiększa ich zaufanie i ułatwia decyzję zakupową.

Optymalizacji stron kategorii ma ogromny wpływ na widoczność. Spójrz na przykład naszego klienta, który sprzedaje legowiska dla psów i kotów. Dodanie zoptymalizowanych opisów kategorii oraz meta tagów sprawiła, że liczba fraz, na które strona jest widoczna w TOP3 wzrosła czterokrotnie.

Efekt optymalizacji stron kategorii - czterokrotny wzrost fraz w TOP3Efekt optymalizacji stron kategorii - czterokrotny wzrost fraz w TOP3

Dane strukturalne

Dane strukturalne przekazują wyszukiwarkom dodatkowe informacje na temat zawartości strony, z tego powodu są dość istotne w procesie pozycjonowania sklepu internetowego. Wśród dostępnych schematów znajdziesz np. LocalBusiness, FAQ Page, Breadcrumbs, Product oraz Organization.

Jak samemu ustawić dane strukturalne?

  • Zapoznaj się z dostępnymi formatami i schematami danych strukturalnych i wybierz te, które najbardziej pasują do Twojego sklepu.
  • Uzupełnij swój sklep internetowy o odpowiednie dane strukturalne takie jak nazwa produktu, jego cena i dostępność, zdjęcia i opinie na jego temat (część platform e-commerce robi to sama, przy innych będziesz potrzebować pomocy programisty).
  • Regularnie je monitoruj, aby upewnić się, że są zgodne z ofertą.

Przykładowy fragment danych strukturalnych typu ProductPrzykładowy fragment danych strukturalnych typu Product

Optymalizacja grafik i multimediów

Odpowiednie zoptymalizowanie grafik i innych multimediów odpowiada m.in. za szybkość ładowania strony, jej atrakcyjność wizualną dla użytkowników i ich odczucia związane z odwiedzinami na stronie. Poprawna optymalizacja zdjęć wspiera proces pozycjonowania sklepu internetowego - wysokiej jakości zdjęcia i wideo produktów zwiększają konwersję oraz budują zaufanie.

Jak samemu zoptymalizować grafiki i multimedia?

  • Formaty grafik i multimediów dostosuj do ich rodzaju — JPEG idealnie nada się dla zdjęć, PNG dla obrazów zawierających przezroczystość, MP4 dla filmów, MP3 dla dźwięków, a format SVG sprawdzi się do grafik wektorowych.
  • Skompresuj dostępne na Twojej stronie internetowej zdjęcia i ilustracje — możesz do tego użyć narzędzi do kompresji plików graficznych, które są dostępne w internecie, 
  • Skorzystaj z popularnej techniki „lazy loading”, dzięki której multimedia wczytują się, dopiero kiedy znajdą się w widoku użytkownika. Wpływa to na szybkość ładowania strony.
  • Nie zapomnij o opisach alternatywnych do zdjęć, dzięki czemu wyszukiwarki będą w stanie zrozumieć ich zawartość. Poprawi się również komfort osób korzystających z czytników ekranu. Bez opisów alternatywnych osoby te nie wiedziałyby, co przedstawiają udostępnione przez Ciebie multimedia.

Blog firmowy

Content marketing jest istotnym czynnikiem wpływającym na podniesienie pozycji fraz kluczowych. Prowadząc bloga firmowego w obrębie swojego sklepu internetowego, możesz zbudować pozycję eksperta w branży. 

Tworzenie wartościowych treści odpowiadających na problemy i potrzeby potencjalnych odbiorców, przyciągnie użytkowników z bezpłatnych wyników wyszukiwania.

Dobrze napisany content zwiększy również zaufanie klientów i poprawi widoczność w Google. Regularne prowadzenie bloga zwiększa szansę na zaangażowanie użytkowników i pozyskanie organicznego ruchu.

Jak to zrobić poprawnie?

  • Przygotuj sobie plan treści, które chciałbyś opublikować na blogu. Najlepiej, żeby uwzględniał on kilka kolejnych miesięcy. Pamiętaj o sezonowości niektórych tematów!
  • Tematyka wpisów powinna być związana z ofertą Twojego sklepu internetowego i odpowiadać na problemy i pytania użytkowników. W tym celu skorzystaj z dostępnych narzędzi internetowych, np. Google Keyword Planner lub Answer The Public.
  • Unikaj duplikacji (powielania) treści z innych stron.
  • Uwzględnij w swoich tekstach odpowiednie słowa kluczowe.
  • Publikuj treści regularnie, co najmniej kilka razy w miesiącu.
  • Z wpisów linkuj do swojej oferty (produktów lub kategorii produktowych) -  linki wewnętrzne poprawiają nawigację w sklepie internetowym i ułatwiają robotom Google zrozumienie struktury strony. Ponadto jeżeli w artykule dodasz produkty tematycznie związane z treścią, możesz podnieść sprzedaż.

Content marketing jest nieodłączną częścią pozycjonowania sklepu

Linki zwrotne

Backlinki (linki zwrotne) są odnośnikami z innych domen prowadzącymi do strony Twojego sklepu. Pozyskiwanie wartościowych linków jest istotną kwestią w pozycjonowaniu każdej strony internetowej, ponieważ Google uważa je za wskaźnik wartości i wiarygodności Twojego serwisu. 

Jeżeli do pozycjonowanej domeny linkuje strona z wysokim autorytetem, wyszukiwarka dostaje sygnał, że jest to wartościowa i godna uwagi treść.

Jak zadbać o linkowanie zewnętrzne?

  • Wartościowe treści na Twojej stronie mogą przyciągnąć uwagę innych witryn, które zaczną do Ciebie linkować.
  • Podejmij się współpracy z popularnymi w sieci osobami, które w zamian za otrzymanie Twoich produktów, wypromują Twój sklep internetowy, umieszczając linki do niego na swoich mediach społecznościowych.
  • Bądź aktywny w mediach społecznościowych, dzięki temu również przyciągniesz uwagę innych stron, które w przyszłości w swoich wpisach mogą się do Ciebie odnieść.
  • Stwórz profile w katalogach NAP.
  • Nawiąż współpracę z serwisami oferującymi podobną tematykę, dzięki czemu będziecie mogli wzajemnie wstawiać linki do swoich stron.
  • Publikuj na innych witrynach artykuły zewnętrzne, gdzie umieścisz odnośniki do Twojego sklepu.

Koniecznie zwróć uwagę na jakość pozyskiwanych linków zwrotnych, a nie na ich ilość. Powinny one być naturalnie wplecione w treści, wartościowe i różnorodne. Jeżeli takie będą, algorytm wyszukiwarki Google z pewnością je doceni i poprawi Twoją pozycję w wynikach wyszukiwania.

Monitorowanie efektów

Kontrola efektów, jakie przynosi pozycjonowanie, jest ważną częścią całego procesu optymalizacji sklepu internetowego. Regularne monitorowanie efektywności działań SEO pozwala na dostosowywanie strategii do zmieniających się warunków rynkowych. 

Dobra kontrola powinna opierać się na śledzeniu kluczowych wskaźników efektywności (KPI). Mogą to być np.:

  • Wskaźnik odrzuceń (ang. Bounce Rate) — im niższy poziom tego wskaźnika, tym lepiej. Określa on procentową liczbę użytkowników, którzy po wejściu na stronę zaraz z niej wyszli, bez wykonania jakiejkolwiek akcji.
  • Konwersje — zrealizowane cele sprzedażowe.
  • Pozycje fraz kluczowych — monitorowanie pozycji w wynikach wyszukiwania, które zajmuje sklep internetowy na konkretne słowa, pomoże ocenić skuteczność prowadzonych działań.
  • Zwrot z inwestycji (ang. Return On Investment, ROI) — wskaźnik ten pomaga ocenić, czy podejmowane działania są opłacalne i adekwatne do osiąganych zysków.

Analityka strony internetowej a pozycjonowanie sklepów

UX i SXO

Chcesz dotrzeć do nowych Klientów? Same wysokie pozycje to dopiero początek. Po wejściu na stronę klienci mogą napotkać na problemy, które zniechęcą ich do dokonania zakupu, niezależnie od tego, jak świetne są Twoje produkty. 

Zgodnie z raportem Gemius „E-commerce w Polsce 2025”, najczęściej spotykane problemy, które zniechęcają użytkowników do zakupów, to:

  • Niewygodne wypełnianie formularzy — aż 33% respondentów wskazało ten problem. Postaraj się uprościć formularze i umożliwić Klientom szybkie wykonywanie zakupów (np. bez rejestracji).
  • Zbyt wolne łącze internetowe — 27% użytkowników rezygnuje z zakupów z tego powodu. Optymalizacja szybkości ładowania strony będzie więc jednym z priorytetów.
  • Niedostosowanie strony do urządzeń mobilnych — problem, który dotyczył 25% badanych. W obliczu rosnącej dominacji ruchu mobilnego responsywność Twojego sklepu to absolutna konieczność.
  • Problemy z dokonaniem płatności — upewnij się, że Twój sklep oferuje intuicyjne i różnorodne metody płatności, które będą działać bez zarzutu.
  • Zbyt duża liczba kroków do wykonania — staraj się maksymalnie uprościć ścieżkę od wyboru produktu do finalizacji zamówienia.

User Experience (doświadczenia użytkowników) i Search Experience Optimization (optymalizacja doświadczeń użytkownika) są coraz bardziej istotne w kwestii pozycjonowania sklepu w Internecie. Skoncentrowane są na doświadczenia użytkowników odwiedzających daną witrynę internetową.

Jak zadbać o UX?

  • ułatwiaj użytkownikom korzystanie z Twojego sklepu internetowego — wprowadź wyszukiwarkę wewnętrzną i system filtrowania produktów,
  • zadbaj o łatwość i intuicyjność procesu zakupowego,
  • postaw na użyteczność zarówno strony głównej, jak i wszystkich podstron,
  • uwzględnij na stronach wezwania do działania,
  • menu powinno być widoczne cały czas, nawet w trakcie przewijania strony.

Dostępność cyfrowa (WCAG)

Coraz więcej uwagi poświęca się dostępności cyfrowej, która nie tylko wpływa na komfort użytkowania Twojego sklepu, ale od pewnego czasu jest też obowiązkowa. 

Dostępność to szereg rozwiązań, które mają sprawić, że strona będzie przyjazna dla osób z różnymi niepełnosprawnościami. Chociaż nie jest to bezpośredni czynnik rankingowy Google, wyszukiwarki coraz bardziej doceniają strony, które dbają o User Experience (UX). Dostępność bezpośrednio przekłada się na lepsze doświadczenia użytkowników, więc może pozytywnie wpłynąć na pozycję Twojej witryny.

Od czerwca 2025 roku — zgodnie z ustawą o dostępności produktów i usług — sklepy internetowe muszą spełniać określone wymogi (które pokrywają się w znaczniej mierze z wytycznymi WCAG — Web Content Accessibility Guidelines). 

Aby ułatwić dostosowanie sklepu do tych standardów, przygotowaliśmy rozszerzenie accessMate. Pozwala ono kilkoma kliknięciami zmienić wygląd czcionki, kontrast czy też wyłączyć animacje. 

AccessMate można zainstalować na niemal dowolnej stronie w tym na platformie Shoper.

Jeżeli chcesz więcej wiedzieć o tym, jak przygotować swój sklep dla osób z niepełnosprawnościami to, w naszym artykule: WCAG dla sklepów internetowych znajdziesz niezbędne informacje.

Opinie Klientów

Opinie klientów to jeden z najpotężniejszych czynników wpływających na decyzje zakupowe. Ludzie ufają rekomendacjom innych bardziej niż reklamom. Dlatego w Twoim sklepie internetowym koniecznie muszą znaleźć się recenzje i oceny produktów. Pozytywne opinie budują zaufanie, co przekłada się na większą sprzedaż.

Jak opinie wspierają pozycjonowanie (SEO)?

  • Zaufanie — Google, w ramach wytycznych E-E-A-T, wysoko ceni sobie wiarygodność. Liczba i jakość recenzji to jasny sygnał dla wyszukiwarki, że Twój sklep jest godny zaufania.
  • Unikalna treść — recenzje dostarczają unikalnego, regularnie dodawanego contentu na stronach produktów, co pozytywnie wpływa na widoczność w wyszukiwarce.
  • Rich Snippets — odpowiednie dane strukturalne pozwalają na wyświetlanie ocen (gwiazdek) bezpośrednio w wynikach wyszukiwania. Takie fragmenty od razu przyciągają wzrok i pomagają zwiększyć współczynnik klikalności (CTR).
  • Długi ogon (long-tail) — Klienci w recenzjach używają naturalnych, niszowych fraz, na które Twój sklep może stać się widoczny w wyszukiwarce.

Zachęcaj klientów do dzielenia się opiniami, a zyskasz autentyczne treści, które przekonają kolejnych użytkowników do zakupu.

Pozycjonowanie sklepu zgodnie z E-E-A-T

E-E-A-T to wytyczne dla oceny jakości treści, która może wpłynąć na pozycję strony w wynikach wyszukiwania. Podczas procesu optymalizacji sklepów internetowych należy sprawdzić, czy publikowane treści spełniają te wytyczne. Składają się na nie:

Expertise (ekspertyza) — poziom wiedzy na dany temat. Zwiększyć ten parametr można poprzez wplatanie w treści konkretnych faktów, statystyk i danych.

Experience (doświadczenie) — publikowane treści powinny być oparte o doświadczenie autora. Liczą się tutaj fakty, cytaty i opisy własnych przeżyć. Przykładami mogą być case studies, opisy sukcesów w branży, scenariusze użycia produktów.

Authoritativeness (autorytet) — autorytet autora na stronie internetowej jest ważnym wyznacznikiem jej wiarygodności. Budować autorytet i pozycję lidera w swojej branży możesz np. poprzez aktywne uczestniczenie w szkoleniach, zdobywanie referencji od innych ekspertów i firm.

Trust (wiarygodność) — parametr bardzo istotny w przypadku sklepów internetowych. Oznacza dokładne, uczciwe, niezawodne i bezpieczne podejście do publikowanych treści i użytkowników strony. Dbaj o transparentność źródeł i możliwość weryfikacji podawanych przez Ciebie informacji.

Ile kosztuje pozycjonowanie sklepu internetowego?

Koszt pozycjonowania sklepu zależy od kilku czynników. Ostateczna cena optymalizacji Twojego sklepu uzależniona jest od:

  • Metody i nakładu pracy — tanie oferty pozycjonowania często skupiają się na działaniach, które przyszłościowo mogą wyrządzić więcej szkód niż pożytku i są krótkotrwałe. Najczęściej są to generowane przez automaty linki o niskiej wartości, które w porównaniu do linkowania z wartościowych stron, mimo że tańsze, są mniej trwałe, mniej efektywne i mniej opłacalne.
  • Konkurencyjności — konkurencyjność w marketingu internetowym ciągle rośnie, przez to skuteczne pozycjonowanie sklepu internetowego wymaga większej ilości czasu, co z kolei oznacza wyższe koszty.
  • Jakości i stanu witryny i jej zawartości — ważnym czynnikiem w tym przypadku jest długość istnienia strony internetowej, częstotliwość aktualizacji oraz stan optymalizacji.

W agencji KS możesz zacząć pozcjonować swoją stronę już od 3 490 zł (sprawdź dostępne pakiety)

Nasze sukcesy w pozycjonowaniu sklepów internetowych

Nasza agencja specjalizuje się w pozycjonowaniu sklepów internetowych. Do naszych sukcesów należą m.in.:

spółpraca z PCP Hunters:

  • wzrost ruchu organicznego o 1279%
  • wzrost ilości słów kluczowych w TOP3 o 936%
  • wzrost ilości słów kluczowych w TOP10 o 458%

Współpraca z Cyrulicy:

  • wzrost współczynnika konwersji o 267%
  • wzrost sprzedaży o +43%
  • zwiększenie o 225% liczby fraz w TOP3

Efekty pozycjonowania witryny firmy PCP HuntersEfekty pozycjonowania witryny firmy PCP Hunters

Przeczytaj więcej referencji i case studies dotyczących pozycjonowania sklepów internetowych przez naszą Agencję: Referencje pozycjonowanie sklepów Agencja KS

Podsumowanie

Pozycjonowanie jest ważnym aspektem działalności sklepu internetowego i ma wpływ na całe jego funkcjonowanie. 

Mimo wszystko jest procesem skomplikowanym, wymagającym czasu, odpowiedniej wiedzy z zakresu SEO i umiejętności. Samodzielne pozycjonowanie sklepu internetowego przez osobę bez doświadczenia może być niewykonalne. 

Jeżeli szukasz sprawdzonej przez wielu agencji SEO dla Twojego sklepu internetowego, zaufaj Agencja KS 😃

Przygotujemy dokładny audytu SEO, w którym wskażemy najważniejsze błędy oraz  zajmiemy się każdym elementem pozycjonowania sklepu — od pisania treści, poprzez wdrożenia programistyczne, a skończywszy na poprawie konwersji i doświadczeń użytkownika. Sprawdź ofertę na pozycjonowania sklepu w Agencji KS.