W tym artykule przeczytasz:

Prowadzenie bloga firmowego ma ogromny potencjał. Aby jednak podjęte działania przyniosły rzeczywiste efekty, a nasz plan mógł się powieść, nie wystarczy jedynie założyć bloga, trzeba również odpowiednio o niego zadbać. W Internecie aż roi się od zapomnianych miejsc, gdzie niewiele się dzieje. Archiwalne wpisy, od kilku miesięcy a nawet lat, pozostają w niezmienionej formie, content nie jest aktualizowany, a na blogu nie pojawiają się żadne nowe posty, cały potencjał drzemiący w content marketingu idzie na marne.

Ciekawostka: Z przeprowadzonych badań wynika, że firmy B2B, które zdecydowały się na profesjonalne blogowanie, miesięcznie zdobywają o 67% więcej klientów. Podobnie jest z sektorem B2C, gdzie wskaźnik pozyskanych leadów sięga nawet 88% - Zaskakujące, prawda?

Popularność blogów firmowych

Internet, to dynamicznie rozwijające i zmieniające się środowisko. Codziennie pojawia się tutaj niezliczona liczba wpisów, uznawanych przez użytkowników za bardziej lub mniej wartościowe. Mnogość informacji, sprawiła, że internauci z większym dystansem podchodzą do udostępnianych treści, zaczęto selekcjonować publikowane wpisy pod względem jakości, stylu i przekazu. Zdecydowanie częściej wybierane są miejsca naturalne takie jak blogi branżowe, wartościowe fora internetowe lub wizytówki, gdzie użytkownicy mogą pozostawić własną opinię na temat danej firmy, usługi lub produktu.

Popularność zyskuje tylko wartościowy content, nastawiony przede wszystkim na rozwiązanie problemu użytkownika a nie jedynie reklamę 😊. Internauci oczekują wyczerpującej odpowiedzi na stawiane pytanie, która w wielu przypadkach wymaga specjalistycznej wiedzy w danej dziedzinie. Wypowiedzi ekspertów, publikowane na branżowych blogach firmowych są więc najbardziej pożądane i wzbudzają największe zaufanie.

Moc blogów firmowych
Moc blogów firmowych.

Jak pisać blog?

Założyć bloga nie jest trudno, zdecydowanie więcej uwagi wymaga jego efektywne administrowanie. Prowadzenie swojego bloga firmowego wymaga planu, wiedzy i zaangażowania. Twoje działania powinny zostać poparte analizą, która pozwoli osiągnąć lepsze efekty publikowanych treści. Co jest ważne i jak prowadzić bloga firmowego prawidłowo? Czytaj poniżej!

jak pisać blogi, wskazówki
O czym pamiętać pisząc bloga firmowego, wskazówki.

Tytuł wpisu

Chcesz efektywnie prowadzić bloga firmowego ale udostępniane przez Ciebie wpisy nie wzbudzają zainteresowania internautów? Dwoisz się i troisz, przygotowując długie artykuły, a liczba odwiedzających Twojego bloga stoi w miejscu? Z pewnością zastanawiasz się co zrobiłeś nie tak, przecież na Twoim blogu publikowane są tylko wyczerpujące, wartościowe artykuły tematyczne. Mam dla Ciebie radę - Zatroszcz się o tytuły, które mają wyszukiwania!

Nie wystarczy jedynie założyć blog i co jakiś czas udostępniać na nim krótki artykuł. Aby efektywnie rozpocząć przygodę z blogowaniem musisz wiedzieć, że aby efektywnie prowadzić blog będziesz musiał poświęcić mu sporo uwagi a tworzenie wpisu na bloga firmowego, od początku wymaga odpowiedniego planu. Przede wszystkim musisz zadbać, by temat, który wybierzesz był wyszukiwany przez użytkowników dzięki temu pozyskać odbiorców. Powinieneś pisać tak aby w tytule widniała wyszukiwana fraza. Najchętniej wybierane programy gdzie możesz sprawdzić liczbę wyszukiwań słów kluczowych to: Google Keyword Planer, Surfer SEO, Keywordtool, Semstorm, Senuto i inne.

Teksty skierowane do odbiorcy

Podstawowym krokiem w przypadku prowadzenia bloga firmowego i tworzenia dobrego contentu jest określenie grupy odbiorców. Musisz od początku dokładnie zastanowić się do kogo skierowane będą publikowane wpisy i na jakiej reakcji czytelnika najbardziej Ci zależy. Pamiętaj, że jesteś ekspertem w danej dziedzinie, korzystając ze swojej wiedzy i doświadczenia udzielasz porady osobom, które z danym tematem zapewne mają niewiele wspólnego. Powinieneś pisać tak aby tworzona treść była zrozumiała i czytelna dla odbiorcy. Pamiętaj o używaniu prostego języka. Zagadnienia, które mogą być niezrozumiałe staraj się wyjaśnić jak najprościej. W ten sposób w pełni profesjonalnie podchodzisz do prowadzenia bloga firmowego, budujesz zaufanie odbiorcy, internauta trafiający na bloga czuje się komfortowo otrzymując tutaj wszystko czego szukał.

Tylko wartościowe informacje

Bądź na bieżąco! Pisz o rzeczach ważnych w Twojej branży. Zadbaj o udostępnianie informacji "na czasie". Staraj się systematycznie aktualizować wpisy, wzbogacać je o wartościowe dane, infografiki, wykresy czy zdjęcia. Zwróć uwagę na potrzeby czytelników, czy w komentarzach nie pojawiły się dodatkowe pytania lu sugestie dotyczące treści, jeżeli tak - warto wziąć je pod uwagę podczas optymalizacji oraz tworzenia nowych wpisów.

Własny styl

Wykreuj własny styl dodawania i pisania postów na bloga firmowego. W ten sposób staniesz się rozpoznawalny. Internauci chętniej będą odwiedzać Twojego bloga nie tylko w celu zasięgnięcia większej ilości informacji ale również z czystej ciekawości. Zadbaj o różnorodność stylów, aspekty wizualne przyciągające użytkowników i ciekawy język. Pamiętaj, że to właśnie Ty jesteś ekspertem w danej dziedzinie i masz dużą wiedzę, którą podczas blogowania chcesz przekazać innym, prowadź więc swojego bloga tak, by wzbudzał zainteresowanie czytelników i spełniał ich oczekiwania.

Odpowiednia struktura tekstu

Tworząc wpis na bloga firmowego, musisz pamiętać, iż często aspekt wizualny jest znacznie ważniejszy niż sama treść. Atrakcyjna forma przedstawienia informacji zwiększa prawdopodobieństwo, że blog wzbudzi zainteresowanie a wpis zostanie przeczytany. W tekście, nie może więc zabraknąć podziału na akapity, wypunktowań, chwytliwych nagłówków, ciekawostek, pogrubień itp. Całość musi być nie tylko pełna wartościowych porad i wskazówek ale również odpowiednio się prezentować pod względem wizualnym. Zwróć więc uwagę na szczegóły, o których większość blogerów może nie pamiętać. Masz doskonałą okazję zachęcić czytelników aby odwiedzali Twój blog częściej 😉.

Stały kontakt z odbiorcą

Pisząc posty zwracaj się do odbiorcy. W ten sposób budujesz zaufanie i nawiązujesz relację. Dużą popularność w ostatnim czasie zyskuje Storytelling, czyli budowanie więzi z klientem poprzez opowiadanie historii. Technika ta, jest niezwykle skuteczna, jeżeli oczywiście umiesz ją właściwie wykorzystać. Pamiętaj, że dobrze skrojony storytelling nie działa doraźnie ale długofalowo. Udostępniony wpis nie buduje jedynie obrazu konkretnego produktu a wpływa na wizerunek całej firmy.

Czas publikacji i systematyczność

Podstawą działań każdego blogera jest systematyczność blogowania. Odpowiednia organizacja, dyscyplina oraz prowadzenie bloga systematycznie daje najlepsze efekty. Czy wiesz, że wpływ na to ile osób odwiedzi Twój wpis ma sam dzień tygodnia i cz kiedy zostanie opublikowany? Systematyczne działania i wpisy, które trafiają na Twój blog w określonym dniu i o określonej godzinie to ważny element content marketingu.

Z przeprowadzonych analiz wynika, że najlepszą godziną do publikacji nowych wpisów jest 9:00-11:00. Dzień publikacji zależał będzie od branży i tego co dokładnie chcesz przekazać, rekomendowanymi dniami tygodnia są jednak: poniedziałek, wtorek, środa i ewentualnie czwartek. W 80% przypadków, to właśnie w tym czasie odnotowuje się największą liczbę odwiedzin udostępnionych artykułów.

Nie zaleca się publikacji nowych wpisów w piątek, szczególnie w godzinach wieczornych. Wówczas większość osób chce odpocząć od pracy, wychodząc ze znajomymi lub relaksując się w swoim domu. Zdecydowana większość nie myśli o sprawdzaniu maili czy czytaniu ciekawostek w internecie. Zdecydowanie chcemy odpocząć od monitorów i wybieramy spędzanie wolnego czasu zupełnie inaczej.

Użytkownik na pierwszym miejscu!

Pamiętaj, aby podczas blogowania jak najbardziej sprostać oczekiwaniom użytkownika. Zadbaj aby odwiedzając Twój wpis znalazł wyczerpującą odpowiedź na zadawane pytanie. Przygotuj listę haseł najczęściej zadawanych przez internautów, sprawdź fora i komentarze opublikowane na innych blogach w ten sposób otrzymasz zbiór informacji, które warto poruszyć. Zadbaj o to aby pisać tak, by dany temat został wyczerpany w 100%.

Aktualizacja starszych wpisów - dlaczego warto

Mało osób zwraca uwagę na starsze wpisy. W wielu przypadkach content publikowany kilka miesięcy temu, a nawet lat trafia w zapomnienie. Wpisy, co prawda widnieją na blogu firmowym jednak zupełnie nie wykorzystujemy ich potencjału, który - uwierz - jest wysoki, dlatego warto je optymalizować! 😉

Jak wykorzystać potencjał starszych wpisów?

Bardzo często, zdarza się tak, że stare wpisy, o których nie zawsze udaje nam się pamiętać, generują duży ruch na prowadzonym przez Ciebie blogu. Często, informacje w nich zawarte są nieaktualne lub wymagają uzupełnienia. Zdarza się również tak, iż wpisy te wyglądają niezbyt atrakcyjnie pod względem wizualnym, są źle zoptymalizowane, wymagają dodania grafik, zdjęć lub danych przedstawionych w formie wykresu - TO DOSKONAŁA SZANSA DLA CIEBIE - uatrakcyjnij i rozbuduj treść, dodaj niezbędne elementy i dobrze ją zoptymalizuj. Takie działanie sprawi, że udostępniony przez Ciebie kilka miesięcy temu artykuł zyska jeszcze większą popularność, co tym samym przełoży się na to iż cały blog oraz prowadzony biznes osiągnie większe zainteresowanie i popularność w sieci.

Jak znaleźć artykuł generujący ruch?

Dwoma doskonałymi narzędziami udostępnionymi przez Google, gdzie możesz sprawdzić ruch i skuteczność opublikowanych kilka lat czy miesięcy temu wpisów jest Google Analytics i Google Search Console. Poniżej przygotowałam dla Ciebie instrukcję jak to zrobić 👇.

Google Search Console:
  1. Zaloguj się do panelu.
  2. W pasku menu po prawej stronie wybierz - Skuteczność.
  3. Kliknij w zakładkę strony.
  4. Jeżeli chcesz sprawdzić dane pochodzące tylko z bloga przejdź do paska filtrów 👉 kliknij dodaj 👉 stronę 👉 wklej dokładny adres bloga.
  5. Sprawdź liczbę kliknięć.

Wyniki Google Search Console KS
Wyniki Google Search Console KS.

Google Analytics:
    1. Zaloguj się do panelu.
    2. W menu po prawej stronie kliknij - Zachowanie 👉 Zawartość witryny 👉 Wszystkie strony.
    3. W wyszukiwaniach zaawansowanych wpisujemy adres bloga.
    4. Otrzymujemy dokładne dane dotyczące odsłon, czasu spędzonego na stronie oraz wskaźnika odrzuceń.

Wyniki Google Analytics KS
Wyniki Google Analytics KS.

Optymalizacja wpisu

Nie wystarczy jedynie napisać artykuł. Publikując wpis w Internecie, musisz zadbać o jego widoczność w wyszukiwarce internetowej Google. Najbardziej pożądane jest uplasowanie się na pierwszej stronie w wynikach wyszukiwania, wówczas prawdopodobieństwo, iż internauta wybierze właśnie Twój wpis i blog jest największe. Lepsza widoczność generuje większy ruch 👉 większy ruch zwiększa prawdopodobieństwo zakupu 👉 to z kolei przekłada się na zyski.

O czym pamiętać tworząc artykuł zgodny z praktyką SEO?

  1. Wybierz temat o dużym zainteresowaniu społeczeństwa.
  2. Określ frazę główną, pod którą będziesz optymalizował wpis, sprawdź liczbę wyszukiwań.
  3. Określ długość treści - w porównaniu do konkurencji.
  4. Sprawdź częstotliwość i zagęszczenie występowania słowa kluczowego w dopasowaniu ścisłym (Exact Match) i dopasowaniu przybliżonym (Partial Match) - w treści, nagłówkach, altach i meta tagach.
  5. Zatroszcz się o umieszczenie w treści wyrazów powiązanych tematycznie - w realizacji tego zadania doskonale sprawdza się Surfer SEO, Content Editor 😊.
  6. Zastosuj linkowanie wewnętrzne prowadzące do oferowanych przez Ciebie produktów lub usług, a także do innych wpisów udostępnianych wcześniej w ten sposób zachęcisz użytkownika do zapoznania się z Twoją ofertą a w efekcie do zakupu.
  7. Aktualizuj i optymalizuj starsze wpisy, które generują ruch.

Budowanie Long Tail (długiego ogona)

Prowadzenie bloga to łatwy sposób budowania widoczności dla fraz wieloczłonowych czyli fachowo nazywanych przez specjalistów SEO fraz Long tail (frazy z długiego ogona). Są to frazy o mniejszej liczbie wyszukiwań jednak bardziej precyzyjnie określające intencje użytkownika. Jeżeli udzielimy odpowiedzi na tego typu zapytania istnieje bardzo duża szansa, że nasz wpis zyska wysoką pozycję w wynikach wyszukiwarki. Oto przykładowe frazy long tail:

  • Jak ułożyć kostkę rubika - Jak ułożyć kostkę rubika metodą lbl,
  • Sposoby na odchudzanie - Skuteczne sposoby na odchudzanie dla kobiet,
  • Organizacja imprez - Organizacja imprez integracyjnych dla firm.

Potencjał słów kluczowych z długiego ogona jest naprawdę duży i zdecydowanie nie należy ich bagatelizować. Dobra optymalizacja wpisów blogowych to świetna okazja na zbudowanie szerokiego zasobu takich fraz.

Content marketing a SEO

Prowadzenie bloga firmowego daje mnóstwo możliwości, które w efektywny sposób wspierają działania SEO i pozycjonowanie stron internetowych. Jakie są korzyści wynikające z działań content marketingowych na własnym blogu?

  1. Możliwość umieszczania słów kluczowych, większe możliwości pozycjonowania konkretnych fraz.
  2. Możliwość dodawania linków w treści, linkowanie wewnętrzne do konkretnych produktów lub usług. zwiększenie widoczności asortymentu.
  3. Szansa pozyskania linków - o ile artykuł zostanie doceniony przez internautów.
  4. Możliwość publikacji filmików.
  5. Możliwość dodawania własnych, dobrze zoptymalizowanych treści.
  6. Zwiększenie rozpoznawalności marki poprzez publikowanie dobrze zoptymalizowanego contentu.
  7. Zwiększenie zaufania - blog buduje rozpoznawalność marki.
  8. Generowanie większych zysków ze sprzedaży produktów i usług.

Prowadzenie bloga firmowego to realna szansa na promocję danego biznesu. Solidnie realizowany Content Marketing, jest obecnie jedną z najczęściej wybieranych form reklamy. Aby osiągnąć sukces, zadbaj o publikowanie wartościowych i dobrze zoptymalizowanych treści. Systematyczność i rzetelność podczas prowadzenia bloga przyniesie pozytywne efekty oraz korzyści dla Twojej firmy.