Spis treści

Jak pozycjonować stronę internetową firmy w wyszukiwarce Google

Promowanie się w bezpłatnych wynikach wyszukiwania jest jednym ze sposobów dotarcia do nowych klientów. Chętnie korzystają z tego duże marki, ale i mali przedsiębiorcy mogą wiele zyskać na obecności w wynikach Google. Z racji tego, że lokalne firmy przeważnie nie dysponują dużymi budżetami — nie mówiąc już o osobnym budżecie na działania marketingowe — znaczna część właścicieli decyduje się samodzielnie zająć działaniami reklamowymi w internecie. W tym poradniku postaram się pokazać, w jaki sposób można samemu pozycjonować stronę WWW, aby osiągnąć wymierne rezultaty.

Samodzielne pozycjonowanie stron internetowych krok po kroku

Jak już wspomniałem na wstępie, pozycjonowanie stron internetowych jest procesem, który ma na celu zwiększenie widoczności strony w wynikach wyszukiwania na interesujące nas słowa kluczowe. Sama zaś widoczność powinna przełożyć się na zwiększony ruch na stronie, któremu w idealnych warunkach powinny towarzyszyć zamówienia czy zapytanie ofertowe pochodzące od potencjalnych klientów.

Aby osiągnąć cel biznesowy, jakim jest zwiększenie sprzedaży czy pozyskanie nowych klientów, należy nie tylko stworzyć stronę internetową, zadbać o jej optymalizację pod wyszukiwarki czy tworzyć angażujące treści, ale również aktywnie promować ją w mediach społecznościowych, portalach lokalnych czy branżowych.

Przejdźmy zatem do konkretnych porad, które umożliwią Ci samodzielne pozycjonowanie strony WWW Twojej firmy.

Tworzenie oferty
Tworzenie oferty

Krok 1: Zacznij od stworzenia dobrej oferty

Posiadanie strony internetowej nie gwarantuje wzrostu sprzedaży. Ba, nie gwarantuje nawet tego, że ktoś taką stronę odwiedzi. Obecnie każda mniejsza i większa firma dysponuje co najmniej jedną witryną. Aby dotrzeć do klientów trzeba:

  • stworzyć atrakcyjną ofertę,
  • wyróżnić się na tle konkurencji,
  • zadbać o unikalną zawartość,
  • zatrzymać klienta na dłużej i zachęcić go do skorzystania z Twoich usług lub zakupu produktu.

Te elementy są podstawą w skutecznym pozycjonowaniu. Jeśli Twoja strona po prostu istnieje w sieci, ale nie generuje wystarczającego ruchu i nie można jej łatwo znaleźć, to praktycznie tak jakby jej wcale nie było. Równie dobrze można byłoby postawić sklep spożywczy w środku lasu i czekać na zbłąkanych turystów. Dlatego też skuteczne pozycjonowanie Twojej strony będzie przepustką do zwiększenia sprzedaży i pozyskania nowych klientów.

Ustalenie perspektywicznych słów kluczowych
Ustalenie perspektywicznych słów kluczowych

Krok 2: Sprawdź, jakie słowa kluczowe wpisują Twoi potencjalni klienci w wyszukiwarce Google

Choć nie zawsze jest to oczywiste, klienci mogą używać innych słów od określania oferowanych przez Ciebie usług czy sprzedawanych produktów. Dlatego też istotnym krokiem do osiągnięcia wysokich pozycji na wybrane słowa kluczowe, jest odkrycie, jakie frazy klienci wpisują w wyszukiwarkę.

Nie musimy jednak wróżyć z fusów czy zwracać się do jasnowidza. Wystarczy użyć jednego z darmowych narzędzi do sprawdzania słów kluczowych.

Jednym z nich jest bezpłatne rozszerzenie do przeglądarki Chrome - Surfer Keyword. Pozwala ono w czasie rzeczywistym podglądnąć, jaką popularnością cieszy się dana fraza oraz odkryć pokrewne słowa z potencjałem. Rozszerzenie można znaleźć pod tym adresem.

Innym narzędziem wartym polecenie jest Planer Słów Kluczowych (Keyword Planner), który wchodzi w skład systemu Google Ads. Bez uruchomionej kampanii zobaczymy jedynie orientacyjną liczbę wyszukiwań wybranych fraz, jednak już to powinno dać nam ogląd, czy dane słowo kluczowe jest często wyszukiwane, czy nie.

Więcej o szukaniu słów kluczowych znaleźć można w artykule: Jak dobrać słowa kluczowe do SEO i AdWords.

Przypisywanie słów kluczowych do podstron
Przypisywanie słów kluczowych do podstron

Krok 3: Przypisz słowa kluczowe do konkretnej strony

Jeżeli mamy już listę interesujących nas słów, należy przyporządkować je do wybranych podstron z ofertą. Dzięki takiemu zabiegowi będziemy wiedzieć, pod jakie frazy kluczowe optymalizować daną stronę.

Pamiętaj o tym, że najlepsze efekty przy pozycjonowaniu strony uzyskasz, gdy jedna podstrona będzie dotyczyła jednej usługi. Jeżeli w swojej ofercie masz sprzątanie mieszkań oraz pranie dywanów, lepiej będzie rozdzielić te usługi na osobne podstrony.

Tworzenie treści na stronę internetową
Tworzenie treści na stronę internetową

Krok 4: Stwórz treści na stronę internetową

Same słowa kluczowe to nie wszystko. Obecnie treści na stronie są jednym z istotnych czynników, które wpływają na pozycję witryny w wynikach wyszukiwania Google. Najwięcej korzyści przyniesie tworzenie wartościowych treści wzbogaconych o unikalne zdjęcia, wykresy, tabelki, itd. Pamiętaj, że treść ma być przeznaczona dla klientów, a nie tylko dla botów. Dobrym pomysłem jest również tworzenie infografik, które mogą być udostępniane w mediach społecznościowych.

Koniecznie podkreśl elementy, które wyróżniają firmę na tle konkurencji oraz zadbaj o odpowiedni wygląd tekstu na stronie. Stosuj wypunktowania, pogrubienia i nagłówki. Unikaj tzw. "ścian tekstu" - zdecydowanie lepsze w odbiorze są treści podzielone na krótkie akapity.

W tworzone treści staraj się wplatać słowa kluczowe, które przypisałeś do danej podstrony. Rób to w sposób naturalny, aby błędy gramatyczne czy stylistyczne nie odwracały uwagi klienta od Twojej oferty.

Nie zapomnij także o opiniach i referencjach od zadowolonych klientów. Pomoże to w budowaniu wiarygodności firmy. Poza tym większość z nas przed skorzystaniem z oferty szuka informacji na niej i na podstawie znalezionych opinii podejmuje decyzje zakupowe.

Posiadając kilkanaście lub kilkadziesiąt podstron, pomyśl o tym jak je połączyć ze sobą stosując odnośniki w treści. Linkowanie wewnętrzne to często niedoceniany, ale skuteczny sposób, aby podnieść pozycję strony o kilka oczek w górę. Więcej informacji o tym zagadnieniu znajdziesz tutaj: Co to jest linkowanie wewnętrzne?

Dbanie o techniczne aspekty strony internetowej
Dbanie o techniczne aspekty strony internetowej

Krok 5: Zadbaj o elementy techniczne

Dobra strona to taka, która jest przyjazna dla użytkownika, w informatycznym żargonie określenie funkcjonuje jako usability. Należy zadbać, by menu było przejrzyste i łatwe w obsłudze. Struktura strony również powinna być w miarę prosta i zrozumiała zarówno dla potencjalnych klientów jak i robotów indeksujących.

Wyskakujące reklamy

Dużą przeszkodą w swobodnym surfowaniu są wszelkiego typu wyskakujące okienka, które trudno jest zamknąć. Najlepiej, aby na stronie takie reklamy się nie pojawiały, a jeżeli już chcemy wykorzystać je do prezentacji promocji lub specjalnej oferty, powinny one być mało inwazyjne i pojawiać się po wykonaniu jakiejś akcji na stronie. W przypadku artykułu popup z zachętą do zapisania się do newslettera powinien wyświetlić się po przeczytaniu np. 80-90% artykuł — choć warto też przetestować inne ustawienia.

Przystosowanie strony do urządzeń mobilnych

Użytkownik powinien móc łatwo przemieszczać się pomiędzy poszczególnymi sekcjami i zakładkami naszej strony, a także uruchamiać witrynę zarówno na komputerach PC, jak i urządzeniach mobilnych np. smartfonach czy tabletach.

Dostosowanie strony do urządzeń mobilnych to obecnie jedną z istotniejszych kwestii technicznych. Twoi klienci często korzystają z kilku urządzeń ekranowych, a po smartfony sięgają w pierwszej kolejności, gdy szukają konkretnych usług lub produktów. Innym powodem, dla którego nie warto zaniedbywać wersji mobilnej serwisu, jest to, że większość zasobów internetu indeksowana jest przez mobilnego Googlebota.

Odkrywanie i indeksownie strony przez wyszukiwarkę

Jeżeli chcesz pozycjonować stronę samemu, nie możesz też zapomnieć o dostępności dla robotów i umożliwieniu im dodania strony do indeksu Google. Ważne, aby indeksowanie strony nie było blokowane, gdyż to całkowicie uniemożliwi wyświetlanie się jej w wyszukiwarce.

Adresy URL

Podczas optymalizacji elementów technicznych strony WWW pod kątem wyszukiwarki Google, powinno się wziąć także pod uwagę adresy URL. Poszczególne podstrony serwisu powinny posiadać adresy, które są łatwe w zapamiętaniu oraz wskazują na ich zawartość. Warto też przestrzegać dobrych praktyk tworzenia adresów URL, aby były one przyjazne dla użytkowników i algorytmów.

Dane strukturalne

Jeżeli masz nieco doświadczenia w programowaniu, możesz pokusić się o wykorzystanie danych uporządkowanych. Jest to specjalny rodzaj oznaczania treści, który algorytmy Google mogą wykorzystać do uatrakcyjnienia adresów pojawiających się w wynikach wyszukiwania. Dane strukturalne często wykorzystywane są do bezpośredniego wyświetlania dodatkowych informacji takich jak: ocena gwiazdkowe, cena produktu, dostępność towaru czy sekcja z pytaniami i odpowiedziami w Google.

Jeżeli chcesz pozycjonować stronę internetową samemu, optymalizacja elementów technicznych może być najtrudniejszą czynnością do wykonania. Często bez wiedzy z zakresu programowania zmiany na stronie będą niemożliwe, co może ostatecznie zaważyć na skuteczności działań. Dlatego też część z przedsiębiorców decyduje się na audyt SEO strony.

Jest to dokument, który zawiera szczegółowe informacje o problemach na Twojej stronie, często wraz z propozycjami ich rozwiązania. Działania optymalizacyjne proponowane w audycie strony internetowej mogą zostać wdrożone przez agencję, dzięki czemu będziesz mieć pewność, że Twój serwis — z punktu widzenia SEO — jest technicznie dobrze przygotowany.

Analiza i wyciąganie wniosków
Analiza i wyciąganie wniosków

Krok 6: Analizuj, obserwuj i wyciągaj wnioski

Kiedy już posiadamy funkcjonalną, zoptymalizowaną i użyteczną stronę należy przejść do kolejnych etapów, aby skutecznie pozycjonować stronę w Google. Pozycjonowanie to ciągły proces, dlatego powinieneś bacznie obserwować pozycje wybranych słów kluczowych oraz wskaźnik ruchu na stronie. Powinieneś wiedzieć, w jaki sposób klienci do Ciebie docierają, na jakie konkretne zapytania najczęściej Cię znajdują, a nawet, na jakie słowa pozycjonują się strony konkurencji.

Taką analizę najlepiej przeprowadzić za pomocą Google Analytics, Keyword Planner i Google Search Console, a następnie wyciągnąć wnioski i wdrożyć je w proces pozycjonowania. Być może konieczna będzie ponowna optymalizacja strony, dodanie wezwania do działania na konkretną podstronę lub poprawa niedziałającego przycisku. Ważne, żeby po analizie wdrożyć działania naprawczy, które zbliżą nas do zaplanowanego celu.

Dodanie strony do wyżej wymienionych narzędzi jest niezwykle proste i powinno być wykonana na jak najwcześniejszym etapie.

Jeżeli chcesz pozycjonować swoją stronę własnoręcznie, przydadzą Ci się też narzędzia do analizy widoczności konkurencji takie jak: Ahrefs czy Senuto. Dzięki nim podpatrzysz, na jakich słowach kluczowych skupia się Twoja konkurencja i nad jakimi treściami należy jeszcze popracować, aby osiągnąć lepsze wyniki.

Promowanie marki w internecie
Promowanie marki w internecie

Niezwykle istotne jest, aby strona „żyła” i docierała do nowych odbiorców. Najłatwiej uzyskać to poprzez prowadzenie działań content marketingowych. Można do nich zaliczyć np. prowadzenie firmowego bloga, gdzie będziesz udostępniał ciekawe teksty, zdjęcia, multimedia, infografiki i inne materiały, które użytkownicy będą mogli znaleźć na wiele sposobów w Google.

Nie zapomnij też o promocji tworzonych materiałów w social mediach, na forach czy grupach dyskusyjnych — słowem wszędzie tam, gdzie mogą być Twoi potencjalni klienci. Nie tylko uzyskasz dodatkowy ruch na stronie, ale również pomoże Ci to budować pozycję swojej marki w świadomości klientów.

Promowanie marki poprzez content marketing ma też jeszcze jedną zaletę. Przy odrobinie szczęścia Twoje treści zaczną być linkowane, dzięki czemu Google zyska kolejny powód do zwiększenia widoczności strony. Pozyskiwanie linków do stron WWW to nadal istotna część pozycjonowania, bez którego uzyskanie dobrych pozycji może okazać się nie lada wyzwaniem.

Możemy oczywiście czekać, aż linki same się pojawią, jednak w przypadku większości serwisów z dużym prawdopodobieństwem nigdy to nie nastąpi. Z tego powodu lepiej działać proaktywnie i spróbować samemu zdobyć kilka odnośników.

Oto kilka pomysłów, które możesz wykorzystać przy pozycjonowaniu swojej strony:

  • Wpisy gościnne — znajdź serwis tematycznie związany z tym, co oferujesz i zapytaj o możliwość przygotowania merytorycznego artykułu lub pomocnego raportu. W zamian za treść wydawca może umieścić link do Twojej strony w notce biograficznej.
  • Sponsoring — sponsorowanie drużyny piłkarskiej, klubu książki czy wydarzenia z regionu daje możliwość szerszego zaprezentowania swojej marki lokalnej społeczności. Link zwrotny ze strony można w takim przypadku traktować jako bonus.
  • Ogłoszenia lokalne — niektóre portale lokalne umożliwiają dodanie linku w treści ogłoszenia. Możesz wykorzystać taki portal zarówno do zdobycia nowych klientów, jak i do pozyskania kolejnego odnośnika do strony.
  • Współpraca z dostawcami lub partnerami biznesowymi — żaden biznes nie działa w próżni. Zapewne masz swoich dostawców lub sam dostarczasz produkty kontrahentom. Kontakty te można wykorzystać do zyskania kolejnych kilku linków do strony.

W link buildingu wystrzegać się należy w sumie jednego. Masowego kupowania linków niewiadomego pochodzenia — obecnie rzadko pomagają, a mogą obniżyć ocenę strony.

Samodzielne pozycjonowanie strony internetowej - czy warto?

Większość małych przedsiębiorców w pierwszej kolejności stara się samodzielnie wypromować swój biznes. Nie jest to złe rozwiązanie, choć może to być okupione licznymi porażkami.

Wydawać by się mogło, że koszty związane z samodzielnym pozycjonowaniem strony będą niższe niż w przypadku powierzenia tego zadania agencji lub freelancerowi. W rachunkach jednak nie uwzględnia się czasu, jaki trzeba w to włożyć oraz kosztu błędnych lub spóźnionych decyzji. Często likwidacja wyrządzonych szkód niewłaściwej pozycjonowania pochłania znaczną część pieniędzy, które z powodzeniem mogłyby być wydane na reklamę w sieci.

Czy można samemu pozycjonować stronę? Tak. Nic nie stoi na przeszkodzie, by zająć się tym osobiście. Jednak decydując się na samodzielne pozycjonowanie swojej strony, trzeba mieć na uwadze, że nie jest to zadanie, które można robić z doskoku raz w miesiącu. Aby prowadzone działania przynosiły zamierzony efekt, muszą być prowadzone regularnie i konsekwentnie. Tylko wtedy możliwe będzie zdobycie premiowanych pozycji w wyszukiwarce Google.