Z tego artykułu dowiesz się:

Co to jest pozycja w Google?

Pozycja strony w Google jest jej miejscem w wynikach wyszukiwania na dane zapytanie (frazę). Wyszukiwarka przedstawia wyniki w postaci listy stron - Search Engine Results Page (SERP). Na sumę wyników zazwyczaj składają się reklamy płatne, newsy z portali informacyjnych, wyniki organiczne, wyniki z map, grafika, filmy, oferty produktów, a wszystko uwarunkowane rodzajem i formą wpisanej w wyszukiwarkę frazy.

Pozycja w SERP jest uzależniona od bardzo dużej ilości czynników, a za tworzenie rankingów odpowiada algorytm Google - sprawdź aktualizacje. Tak naprawdę nie są znane wszystkie kryteria, jakimi kieruje się algorytm, nadając stronom pozycje w wynikach wyszukiwania. W dodatku algorytm jest co jakiś czas uaktualniany i poddawany update'om, co może powodować nieprzewidziane przetasowania w rankingach. Mimo iż Google większość swoich działań utrzymuje w ścisłej tajemnicy, to dzięki latom obserwacji i badań ludzi związanych z SEO, znamy dziś najważniejsze czynniki wpływające na pozycję strony, a co za tym idzie, jesteśmy w stanie "pomóc" jej w osiągnięciu lepszych wyników.

Frazy kluczowe

Aby określić pozycję strony w Google, należy ustalić frazy kluczowe, na które powinna się ona pojawiać w rankingach. Pod tym enigmatycznym pojęciem kryją się hasła, które użytkownicy wpisują w wyszukiwarkę. Użycie fraz kluczowych może odnosić się do aspektów ogólnych np. buty, szczegółowych np. buty do biegania, brandowych, a więc takich, wymieniających w zapytaniu nazwę firmy i lokalnych np. restauracja Kraków. Frazy kluczowe mogą być jednowyrazowe lub stanowić zestawienie wyrazów. Często, zwłaszcza w bardzo konkurencyjnych branżach, stosuje się wykorzystywanie fraz kluczowych z tak zwanego "długiego ogona" (Long Tail), a więc precyzyjnie określone, ukierunkowane pod konkretne zapytanie np. buty do biegania po tartanie.

Ogólnie rzecz ujmując, nie da się sprawdzić pozycji strony w Google, bez wiedzy, na jakie słowo kluczowe jest ona widoczna. Jeśli masz problem z określeniem, na jakie hasła wyświetla się Twoja strona, możesz skorzystać z narzędzi, które umożliwiają taką analizę np. Google Search Console czy Ahrefs.

Każda z fraz kluczowych posiada określoną liczbę wyszukiwań, zazwyczaj podawaną w zakresie miesięcznym. Może ona różnić się w zależności od trendów, czy sezonowości.

Co daje wysoka pozycja w rankingu Google?

Jak wspominałem wcześniej, batalia o najwyższe pozycje trwa w najlepsze. Jest się o co bić, bo prawie w każdym przypadku to właśnie topowe strony wykazują ruch, który ma bezpośrednie przełożenie na ewentualne zarobki, czy popularność ich właściciela.

Użytkownicy preferują przeglądanie wyników z pierwszej strony, więc naturalne jest, że każdy dąży do tego, aby objąć pozycję w TOP10. Czy jednak pierwsza pozycja w SERPach gwarantuje najwyższą klikalność? Niekoniecznie. Okazuje się, że wiele zależy od kategorii zapytania. W pewnych sytuacjach strona z miejsca 2, 3, a nawet niższego może osiągnąć większy CTR, aniżeli wynik zajmujący pierwsze miejsce. Kolejną ciekawostką niech będzie fakt, że współczynnik wejść na strony okupujące pierwsze pozycje różni się w zależności od tego, czy korzystamy z urządzenia mobilnego czy desktopa.

W każdym razie, jeśli Twoja strona znajduje się na wysokiej pozycji, prawdopodobieństwo odwiedzenia jej przez użytkownika i późniejszej ewentualnej konwersji jest dużo większe, niż gdy plasuje się ona daleko w rankingu.

Jak sprawdzić miejsce strony w Google?

Wiesz już, co to jest pozycja strony w Google, jakie znaczenie ma odpowiedni dobór fraz kluczowych i co dzięki wysokiej pozycji strony możesz osiągnąć. Najwyższa pora dowiedzieć się, jak sprawdzić gdzie tak naprawdę znajduje się Twoja witryna.

Aby mieć pewność, że Twoja strona pojawia się w wynikach, musi być ona zaindeksowana przez Google. Możesz to łatwo sprawdzić przy pomocy komendy site:twoja-strona.pl i jeśli uzyskane przez takie zapytanie wyniki wyszukiwania będą zawierały Twój adres, oznacza to, że strona jest zaindeksowana.

adres url z komenda site
Adres url z komenda site.

Można również posiłkować się narzędziem Google Search Console, gdzie w kilku prostych krokach uzyskamy żądaną informację.

zaindeksowanie strony w google search console
Zaindeksowanie strony w Google Search Console.

Monitoring pozycji jest bardzo ważny, aby sprawdzić efekty pozycjonowania strony, reagować na nagłe i nieprzewidziane zmiany, a także uzyskać niezbędne informacje do planowania dalszej strategii działań optymalizacyjnych. W tak dynamicznej branży brak regularnego sprawdzania pozycji w Google może przynieść opłakane skutki, warto więc być na bieżąco.

Metody sprawdzania pozycji strony w wynikach wyszukiwania

  • ? analiza ręczna
  • ? narzędzie dla administratorów stron Google Search Console
  • ? bezpłatne aplikacje do analizy pozycji w Google
  • ? specjalistyczne narzędzia

Prześledźmy krok po kroku powyższe metody.

Ręczne sprawdzanie pozycji to chyba najbardziej żmudna i czasochłonna opcja, jednak nadal popularna, szczególnie u właścicieli małych stron i blogów. Aby Twoje starania dały jak najbardziej wiarygodne rezultaty, musisz pamiętać o wylogowaniu się ze wszystkich narzędzi i aplikacji Google. Dobrze również zrezygnować z lokalizacji GPS, gdyż w zależności od Twojego położenia lub dodania do słów kluczowych danych lokalizacyjnych, możesz otrzymać różne, odbiegające od rzeczywistych wyniki. Całą operację przeprowadzać polecam w trybie prywatnym wyszukiwarki (incognito).

Dalsze działanie jest już banalnie proste - wpisujesz w wyszukiwarkę interesujące Cię słowo kluczowe i przeczesujesz wyniki, w poszukiwaniu Twojej strony.

Ręczny monitoring pozycji strony, przez wiele czynników związanych z dostosowaniem przez Google wyników do indywidualnych preferencji użytkowników, nie jest do końca wiarygodną metodą. To, co ułatwia nam codzienne korzystanie z wyszukiwarki (jak chociażby ustalenie lokalizacji, czy historia wyszukiwań) w przypadku analizy pozycji może dawać mylące i niemiarodajne wyniki.

Niewielu właścicieli stron wyobraża sobie codzienne funkcjonowanie bez korzystania z Google Search Console. To rozbudowane narzędzie pomaga w łatwym określeniu średniej pozycji strony w wybranym okresie. Aby jednak właściwie interpretować wyniki dostępne w GSC, należy je odpowiednio skonfigurować. Narzędzie pozwala na sprawdzenie pozycji poszczególnych słów kluczowych, na jakie rankuje Twoja domena, a także pozycję danej strony uśredniając miejsce wszystkich haseł, na jakie wyświetla się ona w wynikach wyszukiwania. Oczywiście odpowiednio wybrane opcje (a więc fraza kluczowa + interesujący Cię adres), pozwolą określić średnią pozycję tej właśnie konkretnej strony - przykład poniżej.

konfiguracja ustawień google search console
Ustawienia GSC dla sprawdzenia pozycji wybranej strony pod daną frazę kluczową.

W GSC łatwo sprawdzisz również średnią pozycję frazy:

sprawdzanie pozycji frazy w google search console
Średnia pozycja wybranej frazy.

Jeśli kieruje Tobą czysta ciekawość, na dłuższą metę nie czujesz potrzeby dokładnego analizowania miejsc Twoich stron w Google, a swoją działalność w sieci traktujesz stricte amatorsko, to w zupełności wystarczą Ci darmowe narzędzia do monitorowania pozycji poszczególnych słów kluczowych. Jednym z najpopularniejszych jest Gspot, gdzie podając hasło oraz adres URL, w kilka sekund możesz uzyskać informację o aktualnej pozycji w Google. Inną opcją są programy instalowane bezpośrednio na komputerze. Wiele takich aplikacji daje możliwość darmowego okresu próbnego lub ograniczonych, ale bezpłatnych opcji, dzięki którym możliwe jest monitorowanie pozycji. Wszystkie te narzędzia zdadzą egzamin, kiedy interesuje Cię szybkie sprawdzanie pozycji maksymalnie kilku fraz. Przy większej ilości słów kluczowych i stałym monitoringu niezbędne mogą okazać się specjalistyczne rozwiązania.

Profesjonalne narzędzia do monitorowania pozycji w Google zazwyczaj stosowane są przez firmy SEO, ale nic nie stoi na przeszkodzie (może oprócz niezbędnych opłat), aby mógł z nich korzystać w celach prywatnych każdy użytkownik.

Dzięki rozbudowanym możliwościom sprawdzanie pozycji jest dostępne dla dużej ilości słów kluczowych. Dodatkowo w niemal każdym przypadku dostępna jest historia pozycji, na jakie wyświetlała się strona, rozmaite raporty, wykresy i inne ciekawe i przydatne informacje.

Przykładowe narzędzia monitorujące pozycje w Google:

  • ? SeoStation,
  • ? SemStorm,
  • ? WebPozycja,
  • ? Stat4Seo,
  • ? Senuto,
  • ? SerpMonster.

Jak pozycjonować stronę?

Potrafisz już sprawdzić, na którym miejscu w SERP znajduje się Twoja strona. Pora dowiedzieć się co zrobić, aby osiągała najwyższe pozycje!

Warto wiedzieć, iż samodzielnie możesz wypozycjonować swoją stronę tak, aby osiągała zadowalające miejsca w wynikach wyszukiwania, będzie to jednak wymagało wiele pracy oraz specjalistycznej wiedzy.

logo google
Logo Google.

Podstawowym elementem, który pozwala na skuteczne pozycjonowanie, jest optymalizacja strony internetowej. O słowach kluczowych pisałem już wcześniej. Ich znajomość jest niezbędna, bo to właśnie na ich podstawie będziesz pozycjonować witrynę. W tym miejscu przyda się znajomość branży i... konkurencji. Jeśli poznasz frazy, na które w wynikach wyszukiwania widoczni są Twoi konkurenci, będziesz w stanie szybko się do nich zbliżyć, a w perspektywie czasu być może nawet przegonić ich w wyścigu o pozycję.

Title i description

Te znaczniki meta to nic innego jak tytuł i opis strony, który ukazuje się w SERP. Zadbaj o zawarcie słów kluczowych w meta title i dokładny opis zawartości strony wraz z wezwaniem do działania (CTA - Call To Action) w meta description. Pozwoli to na skuteczne pozycjonowanie, a także zwiększy CTR.

znaczniki meta title i meta description
Znaczniki meta title i meta description.

Nagłówki

Hierarchia i układ nagłówków jest ważny zarówno z perspektywy Google, jak i użytkownika. Samodzielnie pozycjonując swoją stronę zwróć uwagę, aby na każdej podstronie występował tylko jeden nagłówek H1. Przy planowaniu układu i treści nagłówków nie zapomnij o odpowiednim zastosowaniu w nich fraz kluczowych.

Adres strony

Kolejny ważny aspekt, na który masz wpływ i który pomoże Ci w samodzielnym pozycjonowaniu, to przyjazny adres URL. Musi być on logiczny, wskazywać użytkownikowi, gdzie aktualnie się znajduje, a także odwoływać się bezpośrednio do tego miejsca (kategoria nadrzędna, podstrona). Zdecydowanie unikaj przypadkowych liczb czy znaków interpunkcyjnych. Poszczególne człony adresu rozdzielaj "-".

przyjazny adres url
Przyjazny adres url.

Content

Twoja strona powinna zawierać jedynie wartościowe i unikalne treści. Dokładaj starań, aby opisy, artykuły i każda inna treść była jedyna w swoim rodzaju nie tylko pod kątem innych witryn, ale także w obrębie Twojej domeny. Unikalność tekstu najprościej sprawdzić, wpisując go w pole wyszukiwania Google. Jeśli wyniki nie będą się powielały - gratulacje, od teraz strona nad którą pracujesz zyskała unikalny content!

Wszelkiego rodzaju treści dostępne na stronie, to pole do popisu również jeśli chodzi o wielokrotnie wspominane już słowa kluczowe. Odpowiednie nasycenie nimi contentu, to kolejny punkt w trudnym zadaniu optymalizacji. Uważaj, bo nietrudno w tym miejscu o błąd! Treści muszą być naturalne, mają stanowić wartość przede wszystkim dla użytkownika. Sztuczne używanie słów kluczowych, czy inne zabiegi "pod Google" mogą przynieść odwrotny do zamierzonego skutek.

Backlinki to jeden z najważniejszych elementów, jeśli chodzi o pozycję strony. Aby jednak Twoja witryna objęła w posiadanie "siłę" z nich płynącą, muszą być one pozyskiwane jedynie z dobrych źródeł. Strony powiązane tematycznie, odpowiedni atrybut czy anchor - to wszystko zapewni sukces. Droga na skróty i pozyskiwane setkami linki zapleczowe w dzisiejszych czasach już nie przejdą. Budowanie wartościowej bazy Link Buildingu to długi i dość skomplikowany proces, więc musisz uzbroić się w cierpliwość i poznać zasady dobrego linkowania.

To tylko niektóre elementy, nad którymi musisz pochylić się, podejmując próbę pozycjonowania strony samemu. Więcej o nich przeczytasz w innych postach, dostępnych na naszym blogu:

https://ks.pl/blog/jak-skutecznie-pozycjonowac-w-google
https://ks.pl/blog/budowa-zaplecza-seo
https://ks.pl/blog/seo-co-to-jest-optymalizacja-strony-a-pozycjonowanie
https://ks.pl/blog/skuteczny-link-building
https://ks.pl/blog/pozycjonowanie-grafiki-w-wyszukiwarce-google
https://ks.pl/blog/jak-przyspieszyc-strone-internetowa

Podsumowanie

Aby skutecznie pozyskiwać klientów, czytelników czy też użytkowników, Twoja strona musi być widoczna w wynikach wyszukiwania. Wiedza na temat aktualnych pozycji jest niezbędna, by zaplanować skuteczną strategię działań optymalizacyjnych. Zwłaszcza przy rozbudowanych serwisach, analiza pozycji wcale nie musi być łatwa. Warto jednak zadać sobie trud, aby poznać i stale monitorować swoje "miejsce w szeregu", co pozwoli na podjęcie odpowiednich działań, mających na celu zwiększenie widoczności w SERP lub odpowiednio wczesną reakcję w przypadku nagłych spadków.