Spis treści:

Treści na stronę internetową a webwriting

Czym jest webwriting? To nic innego, jak tworzenie treści z zamiarem publikowania ich w internecie. Teksty publikowane w sieci charakteryzują się nieco innymi zasadami tworzenia - często nie są one czytane od A do Z, a ich struktura jest szybko skanowana wizualnie przez użytkowników w poszukiwaniu odpowiedzi na nurtujące ich zapytania. Jest to główna kwestia, która narzuca twórcom określone zasady pisania. Na co zwrócić uwagę tworząc teksty na stronę www?

Poznaj kilka zasad, które ułatwią Ci zebranie myśli i pomogą zaplanować tę ważną część strategii content marketingowej.

Musisz wiedzieć, co piszesz i do kogo adresujesz

Aby jak najlepiej określić grono potencjalnych odbiorców treści, warto pokusić się o charakterystykę grupy docelowej. Treści tworzone przez Ciebie muszą jak najlepiej odpowiadać preferencjom odbiorców, którzy mogą odwiedzić Twoją stronę internetową w każdej chwili. Podejmując wyzwanie, jakim jest pisanie treści na stronę, warto mieć świadomość tego, że absolutnie każdy akapit musi zostać napisany z myślą o potencjalnym Kliencie i jego oczekiwaniach.

Identyfikuj grupę docelową

Na moment pomyśl więc jak sytuacja wyglądałaby gdybyś to Ty poszukiwał danej usługi czy produktu. Czego dokładnie chciałbyś się dowiedzieć? Jakie informacje byłyby dla Ciebie najistotniejsze? Przykładowo, jeśli zepsuła Ci się pralka i chciałbyś kupić nową, to czy najważniejsza będzie dla Ciebie klasa energooszczędności, kolor obudowy, panel sterowania czy może ilość prania, jaką zdołasz wyprać za jednym razem? Jak wiadomo, preferencje mogą być różne, ale dla większości z pewnością najważniejsze informacje będą miały podobny charakter. Dzięki wcieleniu się na moment w odbiorcę po ,,drugiej stronie barykady" zyskasz przewagę, skutecznie docierając do właściwej grupy docelowej. Dzięki zrozumieniu potrzeb, celów, a także problemów, jakimi kierują się użytkownicy Internetu, zyskujesz szansę na nawiązanie z nimi relacji, co podniesie wartość Twojej firmy.

Kim on/a jest? Persona wszystko Ci powie!

Tworzenie persony zakupowej pomaga w utworzeniu jakościowych treści, które zainteresują Twoich potencjalnych klientów. Jak zapewne wiesz - nie jest możliwe utworzenie treści dla każdego odwiedzającego, ale nie przesądza to jednak o tym, że nie można napisać treści tak, aby stanowiły odpowiedź na oczekiwania jak największej ilości osób odwiedzających witrynę. Aby poznać swój cel, niezbędne jest wykreowanie przykładowej persony zakupowej. Na czym to polega?

Otóż musisz postarać się określić modelowy typ klienta, który mógłby okazać zainteresowanie oferowanymi przez Ciebie usługami bądź danym profilem działalności. Najczęściej podczas takiej analizy możemy wyróżnić na własne potrzeby - kilka modelowych typów klienta, do którego będziemy kierować swój przekaz.

Nazywaj rzeczy po imieniu

Dla przykładu - potencjalnymi klientami gabinetu medycyny i chirurgii estetycznej mogą być zarówno kobiety w wieku dojrzałym, pragnące ukryć pierwsze oznaki starzenia, jak również mężczyzna w wieku młodzieńczym zmagający się z uporczywym trądzikiem, który chce zredukować widoczność blizn.

Każda z tych osób będzie mieć nieco inne wymagania, inne obawy i zupełnie inne treści będą mieć dla nich znaczenie, a co za tym idzie - będzie potrzebować nieco innych informacji zawartych w treściach.

Proces tworzenia persony może zająć sporo czasu, ale dzięki takowej analizie, tworzone teksty mają szansę dotrzeć do odbiorców, zmieniając ich w klientów.

Kim jesteś? Dokąd zmierzasz?

Treści na stronę www ukierunkowane są na poprowadzenie Klienta od momentu, w którym zacznie zapoznawać się z treścią aż do momentu, w którym podejmie decyzję, czy potrzebuje tego, o czym napisaliśmy. Jest to ścieżka okupiona wieloma trudami ukierunkowanymi na zwrócenie uwagi czytelnika na prezentowane zagadnienia.

Na tym etapie najważniejsze jest uświadomienie odbiorcy danego problemu, wskutek czego zda on sobie sprawę z faktu, że potrzebuje odpowiedniego rozwiązania, z którym przychodzisz właśnie Ty i Twoje usługi, które zostaną przedstawione.

Treści, które są pełne rzeczowych argumentów, mają na celu zachęcenie do podjęcia interakcji np. przejścia na inną podstronę, skorzystania z oferty czy wypełnienia formularza kontaktowego). Dobrym rozwiązaniem jest zachęcenie użytkownika za pomocą linkowania wewnętrznego. Aby to zrobić należy podlinkować określone produkty, zachęcając krótko do zapoznania się z nimi.

Aby tworzyć treści, które przykuwają uwagę czytelnika, niezbędne jest połączenie merytoryki z przejrzystością - tak aby zapewnić możliwie jak najlepszą intuicyjność i łatwość wyszukiwania interesujących go informacji.

Styl ma znaczenie

Tworzenie treści na strony internetowe wymaga dopasowania stylu do wykreowanej wcześniej persony. W webwritingu często przyjmuje się, że zwracanie się w sposób bezpośredni znacząco skraca dystans między kierującym przekaz a odbiorcą.

Należy jednak pamiętać, że zwracanie się w ten sposób, nie jest pożądane w każdym przypadku. Język musi być dopasowany do potencjalnych odbiorców, w których chcemy wzbudzić zainteresowanie. Pamiętajmy więc, że język i styl tekstu, musi być tożsamy z takim, którym posługują się potencjalni klienci.

Zapewnij intuicyjną strukturę

Pisząc treści na stronę internetową, nie można zapomnieć o zachowaniu właściwej struktury tekstu. Planując treści, musisz wziąć pod uwagę istniejącą strukturę strony, jej projekt graficzny, aby móc jak najlepiej dobrać odpowiednie bloki tekstu, powiązane tematycznie z projektem graficznym. Jeśli jednak nie masz określonego projektu, warto wykonać chociaż pobieżną ,,mapę myśli" aby zweryfikować dokładnie jakich treści potrzebujesz i gdzie powinny one się znaleźć.

W tym punkcie istotnie ważne jest, aby treści nie działały obciążająco na potencjalnego odbiorcę. W tym celu pisząc treści, warto zadbać o to, by nie wstawiać dużych bloków tekstu bez stosownych nagłówków uporządkowanych według hierarchii. Nie można zapomnieć także o stosowaniu wypunktowań i pogrubień.

Dzięki takiemu zabiegowi - tekst nie tylko lepiej się czyta, ale także roboty Google, które przeszukują strony internetowe, lepiej indeksują taką podstronę. Są to wymierne korzyści nie tylko dla czytelnika, który będzie mógł znaleźć interesujący fragment bardzo szybko. Dzięki czemu Twoja witryna zostanie uznana za przydatną.

Od szczegółu do ogółu? Odwrócona piramida

Czasy, kiedy publikowano materiały content marketingowe słabej jakości - już powoli przemijają (miejmy nadzieję) bezpowrotnie. Często można było natknąć się w sieci na ogrom artykułów wątpliwej jakości, które nie dostarczały najważniejszych informacji na poszukiwane zagadnienia, nie wyczerpywały tematu, a nawigacja po danym tekście była nieintuicyjna do tego stopnia, że uniemożliwiała szybkie wyłapanie najpotrzebniejszych danych.

Dzisiaj kluczową kwestią jest jakość zamieszczanych treści. Przed zaplanowaniem tekstów na stronę internetową, warto poznać zasadę odwróconej piramidy. Kiedyś publikowany content skupiał się bardziej na budowaniu napięcia - najpierw pojawiały się informacje o charakterze wprowadzającym, pozornie niezbyt istotne, a po przeczytaniu około 60-70% materiału, odbiorca znajdował odpowiedź na nurtujące go pytanie.

Pierwsza część tekstu powinna skupiać się na zaintrygowaniu czytelnika, jednocześnie nie dając pełnej odpowiedzi na pytania. W późniejszych nagłówkach będziemy mogli ubogacić podaną treść i uzupełnić ją o bardziej szczegółowe informacje. Nakłoni to odbiorcę do pogłębiania lektury i dalszego czytania. Wszystko zależy od podanych na wstępie informacji - jesli okażą się one dość absorbujące - odbiorca pokusi się o przeczytanie całości.

Dobór właściwych słów kluczowych

Planując tworzenie treści na stronę internetową, warto dobrać właściwe słowa kluczowe, które pozwolą na zwiększenie widoczności witryny w wynikach wyszukiwania. Wybierając słowa kluczowe do treści, należy znaleźć jak najwięcej słów powiązanych z profilem działalności. Następnie sprawdzamy za pomocą narzędzia Planer Słów Kluczowych lub Surfer SEO Keyword Research, jakie wyszukiwania prezentuje fraza, którą się zainteresowaliśmy.

Planer Słów Kluczowych Google Ads, wyniki wyszukiwania frazy
Wyniki wyszukiwania przykładowej frazy w Planerze Słów Kluczowych Google Ads

Kiedy widzimy już, że podane przez nas frazy mają zadowalające wyszukiwania - rozpoczynamy prace nad samą treścią.

Wyniki wyszukiwania przykładowej frazy w Surfer SEO Keyword Research
Wyniki wyszukiwania przykładowej frazy w Surfer SEO Keyword Research

Optymalizacja treści pod SEO

W zawiłym świecie webwritingu nie bez znaczenia jest nasycenie słowami kluczowymi. Teraz gdy już masz listę takich słów kluczowych, które powiązane są z działalnością Twojej firmy, możesz rozpocząć prace nad treścią. Starannie dobrane słowa kluczowe pomogą w procesie pozycjonowania treści, zwiększając szansę na widoczność witryny w organicznych wynikach wyszukiwania. Słowa kluczowe, które zostały wybrane - dobrze jest podzielić na tematyczne sekcje, nazywane również clustrami. Pozwoli to na utworzenie intuicyjnych powiązań z innymi podstronami.

Treści na stronie głównej pozwalają na stworzenie stabilnego fundamentu całej strony. To właśnie strona główna będzie centrum, które wraz z poszczególnymi podstronami, stworzą imperium kreujące cały tematyczny kontekst, który oczywiście można wzbogacać przy zastosowaniu właściwego linkowania wewnętrznego, które pozwoliłoby poruszać się sprawnie po całej witrynie.

Problem z widocznością w wyszukiwarce Google?

Zdaj się na specjalistów z KS!

SurferSEO Content Editor - optymalizacja może być przyjemna!

Pisanie artykułów zewnętrznych, wpisów blogowych czy treści na strony będzie odbywać się o wiele szybciej i przyjemniej w momencie gdy wykonamy tę pracę przy użyciu narzędzia, jakim jest Surfer SEO Content Editor. Dzięki temu,mamy pewność, że pisane przez nasz treści są nie tylko merytoryczne, ale również prawidłowo zoptymalizowane pod kątem SEO. To właśnie dzięki temu narzędziu możemy tworzyć treści, które faktycznie przyczyniają się do zwiększenia ruchu na stronie internetowej, co z kolei przełoży się na większą konwersję.

Działanie Content Editora oparte jest na bazie danych, w której znajdują się najwyżej usytuowane artykuły dla wyszukiwanych słów kluczowych. Stanowi to doskonałą rekomendację jeśli chodzi o tworzenie treści, możemy bowiem czerpać inspiracje i wskazówki, w jaki sposób rozszerzać tematykę bądź budować merytorykę wpisów blogowych czy tekstów na stronę. Każdy materiał tworzony za pomocą tego narzędzia oceniany jest przy pomocy Content Score.

Surfer SEO Content Editor, narzędzie do optymalizowania treści
Surfer SEO Content Editor, narzędzie do optymalizowania treści

Każdy z artykułów wyświetlających się po wpisaniu danej frazy kluczowej posiada wiele parametrów, a Content Score przyznaje mu właściwą liczbę punktów, które oznaczają poziom zoptymalizowania pod dane słowo kluczowe, mieści się on w przedziale 0-100. Content Editor jest także nieocenioną pomocą w przypadku optymalizacji treści już istniejącej.

Wiesz już co pisać. Ale czy wiesz jak obszernie?

Zatem słowa kluczowe już są, treści również planowane, ale skąd wiadomo, jak dużo tekstu napisać? Otóż z pomocą przychodzi narzędzie Surfer SEO SERP Analyzer. Jest to narzędzie, które dostarcza wielu przydatnych informacji powiązanych z analizą parametrów SEO. Na specjalną uwagę zasługuje parametr wskazujący długość treści w poszczególnych częściach akapitów - dotyczy to materiałów znajdujących się w TOP50.

Surfer SEO SERP Analyzer
Surfer SEO SERP Analyzer, widok na wyszukiwaną frazę

Opcja ta pozwala na weryfikację dokładnej ilości słów na danej stronie. Jest to niezwykle pomocne, ponieważ w ten sposób jesteśmy w stanie uniknąć niedoszacowania bądź przeszacowania. SERP Analyzer pozwala na doskonałą analizę czynników rankingowych, jeśli mamy już stronę internetową, możemy wkleić adres URL podstrony i SERP Analyzer pokaże nam, na jakim miejscu plasuje się content, porówna ten wynik z wynikami wyszukiwania, aby wskazać ile treści powinniśmy dopisać bądź o ile powinniśmy skrócić treści.

Może się także okazać, że ilość treści jest optymalna, ale wymaga ona optymalizacji. SERP Analyzer zajmuje się analizą aż 50 pierwszych wyników wyszukiwania Google względem wybranego słowa kluczowego. Aby tworzyć dobry content, istotnie ważna jest analiza możliwe jak największej ilości czynników rankingowych i dopasowanie ich do frazy, która rankuje wysoko w wynikach wyszukiwania.

Podstawą analizy jest założenie, że w top 10 wyników wyszukiwania, znajdują się strony internetowe, które cieszą się zaufaniem Google i postrzegane są jako materiały wartościowe, przydatne użytkownikowi, odpowiadające na określone zapytanie. W momencie, gdy kierujemy sie zbliżonymi współczynnikami względem naszej konkurencji, Google uznaje naszą stronę za równie wartościową. Tak naprawdę zarówno zbyt wysoki, jak i zbyt niski poziom zoptymalizowania może zadziałać niekorzystnie.

Małe nasycenie treści słowami kluczowymi może sprawić, że witryna nie zostanie potraktowana jako tematycznie powiązana z frazą, a z kolei przesycenie frazami kluczowymi mogłoby wzbudzić podejrzenie odnośnie braku autentyczności i próba manipulacji względem rankingu Google.

Czas na linkowanie wewnętrzne

Treści publikowane na stronie internetowej można doskonale rozbudować sieć wewnętrznego linkowania. Treści na stronach firmowych warto zaopatrzyć w wewnętrzne linkowanie, pozwalające na tematyczne powiązanie np. pomiędzy poszczególnymi podstronami, publikacjami lub produktami.

Tematyczna zgodność linków przyczynia się do generowanie większego ruchu organicznego, wpływając również na ułatwienie robotom procesu indeksowania strony www. Jak więc linkować, aby wpisać się w zasady webrwitingu? Przede wszystkim należy unikać linków będących adresem URL.

W tym celu warto skupić się na anchorach, które doskonale opisują linki, są bardziej intuicyjne w procesie nawigacji na stronie i przyczyniają się do zwiększenia UX. Linkowanie w odpowiednich miejscach treści pozwala w sposób naturalny umieścić właściwe i uzasadnione powiązania.

Pamiętaj, aby nie powielać treści, a jeśli w innym materiale nieco bardziej rozbudowałeś temat - zastosouj linkowanie wewnętrzne, odsyłając do tamtej publikacji. Unikaj linków takich, jak "kliknij", zamiast tego opisuj dokładnie to, do czego odsyłasz czytelnika np. "przeczytaj artykuł o..." (o tym, jak skutecznie linkować dowiesz się z tego artykułu).

Helpful Content Updaty - koniec z bylejakością treści?

18 sierpnia na oficjalnym blogu Google została opublikowana informacja o planach wdrożenia aktualizacji Helpful Content Updaty. Nazwa aktualizacji ,,helpful content" oznacza ,,pomocna treść". Jest to aktualizacja ukierunkowana na poszukiwanie treści, które nie są postrzegane jako pomocne. Co to oznacza? Aktualizacja ma odszukać treści, które były opublikowane z myślą o wpasowaniu się w algorytm Google.

Aktualizacja ma stawiać na pierwszym miejscu treści przyjazne użytkownikom. Wdrażania aktualizacji ma potrwać około 14 dni, a jako pierwsze zostały nią objęte strony anglojęzyczne. Aktualizacja ta następnie obejmie kolejne języki, jednak nie są znane plany kiedy to nastąpi.

Dzięki informacji o aktualizacji można przygotować się lepiej do nadchodzących zmian. Zmiany te mają charakter site-wide, więc będą dotyczyć nie tylko poszczególnych podstron z ,,niepomocną treścią" ale całej witryny. Póki co nie są znane szczegóły ukarania danej witryny, na której znajdują się treści niebędące pomocne.

Strony, które ucierpią wskutek aktualizacji, będą musieć odbudowywać straty miesiącami, tak zapowiada wielki koncern. Warto jednak mieć na uwadze, że treści będą mieć w przyszłości coraz większe znaczenie, warto więc zadbać o to aby prezentowały one najwyższą jakość, wyczerpywały temat i stanowiły merytorykę godną publikacji eksperckich.

Redakcja - pozwól na rzucenie świeżym okiem

Utworzenie treści na stronę internetową nie jest ostatnim etapem prac. Niezwykle ważne jest przeczytanie całości i zweryfikowanie czy utworzone dzieło nie ma żadnych błędów, niedociągnięć. Dobrze, jeśli treści zostaną przeczytane przez członka zespołu, w którym pracujesz, bądź korektora.

Takie działanie pomoże w wychwyceniu ewentualnych błędów, a także dzięki niemu zweryfikujemy czy utworzone treści są w stanie przekazać najważniejsze informacje. Dla przypomnienia: treści muszą być przystępnie napisane, a ich wartość merytoryczna powinna być jak największa.

Tworzenie treści na strony internetowe - Czego unikać?

Kluczem każdej strategii content marketingowej zaraz obok grafik, podcastów czy materiałów wideo są treści. Przygotowując jednak treści na strony internetowe warto kierować się tymi zasadami:

  1. Staraj się pisać naturalnie, unikając zbędnego wstawiania wyrażeń zaczerpniętych z literatury pięknej. Jeśli Twój odbiorca nie posługuje się na codzień słownictwem przesadnie wzniosłym, nie warto go stosować.
  2. Unikaj pisania ,,na ilość". Treści, które nie prezentują wysokiego poziomu jeśli chodzi o merytorykę obniżają autorytet strony. Odwiedzając witrynę i poszukując informacji, z pewnością nie chcemy otrzymać szeregu dygresji, niedopowiedzeń i pytań, na które nie uzyskamy odpowiedzi.
  3. Zwracaj uwagę na meta title i meta description. Odpowiednio napisane meta tagi pomagają w lepszym określeniu zawartości witryny czy warto kliknąć dany materiał.
  4. Nie zapominaj o personie zakupowej, którą określiłeś na samym początku. Posługuj się słownictwem, które jest bliskie grupie docelowej, zrozumiałe i przejrzyste.
  5. Oryginalność to synonim sukcesu. Nie powielaj żadnych innych materiałów, inspiruj się, szukaj, kształć i ucz nowych rzeczy, ale nie funduj czytelnikowi tych samych schematów.
  6. Koncentruj się na jednym temacie, odpowiadaj na zadane na początku pytania i nie pozwalaj sobie na daleko idące dygresje.

Podsumowanie

Pisząc treści na strony internetowe, warto kierować się wymienionymi zasadami i wskazówki, za pomocą których stworzysz wartościowy content, który pomoże Ci zwiększyć widoczność witryny w wynikach wyszukiwania. Treści, które przyciągają uwagę czytelnika, pomagają w dostarczeniu odpowiedzi na ważne pytania, a także przyczyniają się do wzrostu konwersji.

"Content is king" - to prawda, która w świecie marketingu internetowego wydaje się być coraz bardziej aktualna, a treści zamieszczane w internecie mają coraz większe znaczenie w procesie pozycjonowania stron. Pojawiające się optymalizacje Google świadczą o tym, że w przyszłości to właśnie jakość treści na stronach internetowych będzie jednym z najważniejszych czynników rankingowych.

E-book

Twórz blogposty, które pokocha Google

Prowadzisz bloga firmowego, ale Twoje artykuły nie cieszą się względami algorytmów? Pobierz darmowy e-book i sprawdź, jak oczarować Google Twoimi tekstami.

Pobierz e-booka