Z tego artykułu dowiesz się:

Dlaczego nie powinieneś używać przycisku „Promuj post”?

Jeżeli prowadzisz fanpage to za pewne nie raz spotkałeś się z wielkim, wyróżniającym się na białym tle layoutu Facebooka przyciskiem „Promuj post”. Pewnie zdarzyło Ci się również przeczytać następujący komunikat... "Twój post budzi większe zainteresowanie niż X% innych postów na Twojej stronie. Promuj post, aby wyświetlić go większej liczbie osób." Klikając w komunikat w dość szybki i intuicyjny sposób możesz wesprzeć swój post budżetem reklamowym i pokazać go szerszemu gronu odbiorców. Czemu więc nie skorzystać? Powód jest bardzo prosty -ten przycisk daje Ci znacznie mniej możliwości niż uruchomienie promocji poprzez dedykowane narzędzie dla reklamodawców, jakim jest Menedżer Reklam. Promując post nie masz dokładnej kontroli nad grupą docelową, nie możesz też zdecydować o umiejscowieniach Twojej reklamy, a być może jest zasadnym by wyświetlać ją tylko na relacji? Ponadto, nie ustawisz harmonogramu wyświetlania reklamy a nawet nie określisz dokładnego końca trwania promocji. To tylko kilka z niedogodności, z którymi trzeba się liczyć klikając w wyżej wspomniany przycisk. Oczywiście, jeśli jednorazowo wzmocnimy post drobną kwotą za pośrednictwem przycisku, może się okazać, że ww problemy nie będą stanowić dla nas utrudnienia. Schody zaczynają się jednak w momencie, kiedy zdecydujemy się przeznaczyć większe kwoty na promocję fanpage.

Wielokrotnie spotykaliśmy się z sytuacją, w której Klient korzystając z opcji "Promuj post" zainwestował w reklamę setki a często nawet tysiące złotych, tak naprawdę nie mierząc ich skuteczności i rentowności. Zdajemy sobie też sprawę, że dla wielu małych, czy dotkniętych kryzysem firm wydatki rzędu kilkuset złotych na reklamę mogą stanowić znaczącą cegiełkę w budżecie firmy. Dlatego przygotowaliśmy instrukcję, w której krok po kroku wyjaśniamy jak samodzielnie uruchomić kampanię w Menedżerze Reklam. Zapraszamy!

Tak, chcę darmową wycenę

Czym jest Menedżer Firmy i Menedżer Reklam?

Zacznijmy od wyjaśnienia, jak wygląda infrastruktura udostępniana przez Facebooka dla reklamodawców.

Podstawowym narzędziem jest Menedżer Firmy - czyli narzędzie służące do zarządzania działaniami marketingowymi z jednego miejsca. To tutaj możemy tworzyć i zarządzać wszystkimi naszymi zasobami naszej firmy na Facebooku.

Konto firmowe w Menedżerze Firmy możesz utworzyć TUTAJ.

Kolejnym krokiem jest utworzenie Menedżera Reklam - narzędzie służącego stricte do konfiguracji reklam i zarządzania nimi. Możesz tu przeglądać kampanie, zestawy reklam i reklamy, wprowadzać w nich zmiany, a także sprawdzać ich skuteczność.

Co ważne, w każdej chwili możesz zaprosić dodatkowe osoby do pracy nad reklamami, wystarczy że wyślesz użytkownikowi zaproszenie na e-mail i przydzielisz mu odpowiednie zasoby.

Zanim zaczniesz konfigurację reklamy na Facebooku...

Zanim przystąpisz do ustawiania reklam, warto zadbać o kilka aspektów, które na dalszych etapach ułatwią Ci ich konfigurację. Jeśli oprócz fanpage'a posiadasz również stronę internetową, warto utworzyć i wdrożyć Pixel. Jest to niewielki fragment kodu, który należy zaimplementować na stronie www. Pozwala on na zwiększenie efektywności prowadzonych kampanii.

Upewnij się również, że uzupełniłeś dane rozliczeniowe i dodałeś metodę płatności za reklamy na Facebooku.

Kiedy to wszystko już jest gotowe, możesz śmiało wcisnąć magiczny przycisk: +Utwórz.

Struktura kamapanii w Menedżerze reklam
Struktura kamapanii w Menedżerze reklam

Jaki cel reklamowy wybrać?

Pierwsze kliknięcie i już spory dylemat pt.: na jaki cel reklamowy się zdecydować?

Możliwości jest całkiem sporo, bo mamy do dyspozycji aż 11 celów reklamowych, które podzielone są według kategorii: Świadomość, Działania i Konwersje.

Który z nich wybrać? Wszystko zależy do rodzaju biznesu czy działalności jaką prowadzisz oraz od Twoich oczekiwań względem tej konkretnej kampanii. Za każdym celem bowiem stoją inne możliwości optymalizacji i sposoby na zachęcenie użytkowników do wykonania pożądanej przez nas akcji.

  • Rozpoznawalność marki - cel ten umożliwia wyświetlanie reklam osobom, które będą bardziej skłonne do zapamiętania.
  • Zasięg - umożliwia zwielokrotnienie liczby osób, które obejrzą reklamy oraz kontrolowanie częstotliwości ich oglądania, tzw. capping.
  • Ruch - sprawdzi się w przypadku, kiedy chcemy zachęcić użytkowników do odwiedzenia naszej strony internetowej lub aplikacji.
  • Aktywność - świetnie posłuży w sytuacji, w której będziesz chciał przyciągnąć większą liczbę osób, które zareagują w wybrany sposób. W ramach celu Aktywność możesz stworzyć reklamy, których zadaniem będzie:
    • zwiększenie liczby aktywności dotyczącej posta,
    • zachęcenie do polubienia strony,
    • zwiększenie frekwencji na wydarzeniu.
  • Instalacja aplikacji - sprawdzi się, kiedy będzie Cię interesować zwiększenie liczby pobrań aplikacji.
  • Wyświetlenia filmu - za pomocą tego celu możesz zwiększyć liczbę wyświetleń swojego wideo.
  • Pozyskiwanie kontaktów - tworząc kampanie z tym celem, umożliwiasz klientom zainteresowanym Twoim produktem lub usługą podanie danych kontaktowych w formularzu błyskawicznym.
  • Wiadomości - idealny (do niedawna) sposób, aby zachęcić więcej osób do nawiązania rozmowy z Twoją firmą. Ten cel, aktualnie nie może być stosowany w przypadku grup docelowych zlokalizowanych w Europie, ze względu na nowo wprowadzone zasady dotyczące prywatności.
  • Konwersje - cel służy zwiększaniu liczby wartościowych działań w witrynie czy aplikacji. Niezbędny dla jego poprawnego działania jest piksel (w przypadku witryny) lub API konwersji (aplikacja).
  • Sprzedaż z katalogu - aby móc korzystać z tego celu, musisz stworzyć katalog produktów. Ten cel umożliwi Ci prezentowanie produktów z katalogu i generować ich sprzedaż.
  • Wizyty w firmie - za pomocą tego celu możesz promować fizyczne lokalizacje firmy wśród osób znajdujących się w pobliżu. Dostępny wyłącznie dla tych profili, które mają w Menedżerze Firmy zapisanych kilka lokalizacji swojej firmy.

Cele reklamowe na Facebooku
Cele reklamowe na Facebooku

Etap pierwszy: Kampania

Po wybraniu celu reklamowego zostaniesz przeniesiony do kolejnego etapu konfiguracji. W tym momencie pamiętaj o tym, aby nadać nazwę kampanii. Z pozoru głupota, ale w przyszłości, kiedy na Twoim koncie będzie ich już 6 czy 10, znacznie łatwiej będzie Ci się poruszać pomiędzy nimi, analizować efekty i monitorować wydatki na poszczególne działania.

Kolejnym boxem, który może wzbudzić Twoje wątpliwości jest sekcja "Szczególne kategorie reklam". W jakiej sytuacji powinieneś przesunąć suwak i co się z tym wiążę?

Szczególne kategorie reklamy
Szczególne kategorie reklamy

W przypadku, gdy Twoja reklama porusza tematy społeczne, wyborcze, lub polityczne powinieneś zasygnalizować to właśnie w tym momencie. Wspomniane kategorie reklam wymagają autoryzacji i są one oznaczone przez kogo zostały opłacone. Aby zobaczyć jak to dokładnie wygląda, możesz odwiedzić fanpage np. partii politycznej i w sekcji "Transparentność strony" sprawdzić, jak wyglądają reklamy, a także jakie budżety zostały przeznaczone na promocję na Facebooku.

Kolejny box, zawiera informacje o celu kampanii, który już wybraliśmy. Na tym etapie możemy jeszcze dokonać zmiany i zdecydować się na inny cel optymalizacji. Rozwijając więcej opcji możemy również ustawić limit wydatków na właśnie skonfigurowaną kampanię. Jeśli obawiamy się niekontrolowanych wydatków na reklamy, możemy również ustawić limit wydatków dla całego konta reklamowego w ustawieniach.

Kolejnym boxem, który może być dla Ciebie nieco zagadkowy z pewnością będzie ten zatytułowany "Test A/B". Facebook daje nam możliwość przetestowania jednego z najważniejszych parametrów kampanii i wybrania do dalszej dystrybucji wariantu, który sprawdza się lepiej. Takim testom możemy poddać np. materiały reklamowe, grupy odbiorców czy umiejscowienie reklam.

Budżet dla całej kampanii czy oddzielny dla każdego zestawu reklam?

Na pierwszym etapie konfiguracji mamy też możliwość podjęcia decyzji dotyczącej strategii optymalizacji budżetu. Na ten moment możemy zdecydować czy chcemy określić jeden całkowity budżet jaki przeznaczymy na konkretną kampanię i pozwolić algorytmom przydzielać więcej środków zestawom, które wykazują większą skuteczność, czy chcemy ustalić osobne budżety dla każdego zestawu reklam w ramach tej kampanii i ręcznie go optymalizować. Musimy jednak pamiętać, że nie zawsze zestaw reklam wyróżniający się najniższym kosztem CPM czy najwyższym współczynnikiem CPC generuje najlepsze efekty, dlatego tak ważna jest analityka i monitorowanie efektów.

A skoro jesteśmy już przy budżecie... mamy do wyboru dwa typy budżetów: dzienny i całkowity.

Decydując się na budżet dzienny, ustalamy średnią dzienną kwotę, jaką chcemy wydać na reklamę w ciągu dnia. W praktyce będzie to jednak wyglądać tak, że w zależności od dnia, dziennie Facebook wyda do 25% powyżej kwoty budżetu dziennego, by w kolejnych dniach amortyzować przekroczony budżet dzienny. Co ważne ustawiając budżet dzienny, domyślnie nie ustawiamy dnia zakończenia dystrybucji kampanii, jest to opcjonalne. Warto więc mieć to na uwadze i w odpowiednim czasie wstrzymać kampanię lub ustawić datę zakończenia.

Budżet dzienny na Facebooku
Budżet dzienny na Facebooku

Decydując się na budżet całkowity ustawiamy zarówno datę rozpoczęcia dystrybucji reklam (start kampanii możemy zaplanować do miesiąca czasu), jaki i datę oraz godzinę jej zakończenia. Facebook nie wyda ani złotówki powyżej tej kwoty.

Którą opcję wybrać? Cóż, automatyzacja Facebooka działa na bardzo wysokim poziomie i z miesiąca na miesiąc radzi sobie coraz lepiej, co powinno skłaniać nas ku opcji budżetu dziennego i oddania algorytmom możliwości manipulacji budżetem. Warto jednak przetestować również opcję budżetu całkowitego.

Tak, chcę darmową wycenę

Na co zwrócić uwagę ustawiając grupę odbiorców ?

Konfiguracja grupy odbiorców to jeden z najtrudniejszych i najważniejszych elementów reklamy. Zanim przystąpisz do konfiguracji grupy docelowej zastanów się kim są Twoi Klienci i stwórz personę. To ułatwi Ci skonfigurowanie grupy docelowej, czyli wskazanie cech demograficznych, geograficznych a także zainteresowań i zachowań, które wyróżniają Twoich potencjalnych Klientów.

Grupę docelową możemy targetować po następujących kryteriach:

  • lokalizacja - np. kraj, miasto, promień 17-18 km od miasta, promień 1 km od konkretnego punktu na mapie itp.
  • wiek - od 13 do 65+
  • płeć
  • język
  • zainteresowania
  • zachowania
  • dane demograficzne

Konfigurując grupę docelowa zwróć uwagę na geolokalizację, szczególnie jeśli prowadzisz lokalny biznes. W domyślnych ustawieniach reklama byłaby targetowana na całą Polskę, warto więc zawęzić obszar wyświetlania reklamy do obsługiwanego regionu lub wskazać lokalizacje, które z największym prawdopodobieństwem będą zainteresowane postem reklamowym. Przykładowo: reklamując ofertę weekendowego wynajmu apartamentu nad morzem, wskaż miasta, których mieszkańcy mogą być zainteresowani weekendowym wyjazdem by odpocząć od zgiełku i obowiązków. W tym przypadku może być ciężko znaleźć klienta w promieniu 5 km od lokalizacji apartamentu. Natomiast prowadząc salon fryzjerski zdecydowanie łatwiej będzie znaleźć klientki wyświetlając reklamę w promieniu 1-5 km od salonu niż w sąsiednim województwie.

Inną ważną kwestią w trakcie selekcjonowanie szczegółowych opcji targetowania jest świadomość, że domyślnym łącznikiem między kilkoma zainteresowaniami czy zachowaniami jest “lub". Oznacza to, że do naszej grupy trafią osoby, które według algorytmu pasują do którejkolwiek z poniższych opcji.

Szczegółowe opcje targetowania
Szczegółowe opcje targetowania

Zawężając grupę docelowej oznacza, że możemy dotrzeć do części wspólnej dwóch zbiorów osób, np. właścicieli małych firm, którzy są też rodzicami.

Aby dotrzeć do osób znajdujących się w części wspólnej tych zbiorów musimy skorzystać z opcji "Zaweź grupę odbiorców". Konfigurując grupę w ten sposób otrzymujemy dokładniejszą i węższą grupę osób.

Zawężenie grupy docelowej
Zawężenie grupy docelowej

Warto pamiętać, że naszymi Klientami mogą być też... nasi byli Klienci. Warto przemyśleć opcje remarketingu i przykładowo na podstawie średniego czasu zużycia produktu retargetować użytkowników, którzy już mieli kontakt z naszą firmą kilka miesięcy wcześniej. Tego typu kampanie mogą przynieść bardzo ciekawe efekty.

Gdzie mogą być umiejscowione Twoje reklamy?

Tworząc reklamy za pośrednictwem Menedżera reklam możesz wyświetlać swoje materiały w dowolnej aplikacji i usłudze Facebooka. Umiejscowienia reklam możesz wybrać samodzielnie lub zezwolić Facebookowi na wyświetlanie ich w miejscach, w których według algorytmu mają największe szanse powodzenia. Co ważne, dostępne umiejscowienia mogą się różnić w różnych celach reklamowych niektórych celach reklamowych nie wszystkie umiejscowienia są dostępne. Reklamy możesz wyświetlać w takich platformach, jak:

Facebook:

  • Aktualności – reklamy będą pojawiać się w Aktualnościach, czyli głównej części tablicy na komputerach lub/i na urządzeniach mobilnych.
  • Prawa kolumna – reklamy będą pojawiać się w prawej kolumnie na wszystkich stronach Facebooka. Umiejscowienie widoczne jest jedynie dla osób korzystających z portalu na komputerze.
  • Artykuły ekspresowe – reklamy będą pojawiać się w artykułach ekspresowych w aplikacjach mobilnych Facebook oraz Messenger.
  • Wideo typu in-stream – reklamy będą pojawiać się w formie krótkich filmów w transmisjach wideo na żywo i w materiałach wideo na żądanie.
  • Relacje – reklamy będą pojawiać się w trakcie przeglądania relacji.
  • Marketplace – reklamy będą pojawiać się na stronie głównej w Marketplace lub podczas przeglądania zakładki Marketplace w aplikacji na telefonie.

Instagram:

  • Aktualności – reklamy będą pojawiać się w Aktualnościach, pomiędzy postami organicznymi zarówno na komputerach jak i urządzeniach mobilnych.
  • Relacje – reklamy będą pojawiać się użytkownikom w trakcie przeglądania relacji na Instagramie.

Audience Network (systemy partnerskie aplikacji i witryn):

  • Natywna, baner i pełnoekranowa – reklamy będą pojawiać się w aplikacjach i witrynach w Audience Network.
  • Wideo z nagrodą – reklamy w postaci filmów wideo, które odbiorcy mogą oglądać by odebrać nagrodę w aplikacji (np. dodatkową walutę w grze).
  • Wideo typu in-stream – reklamy w postaci krótkiego filmu pojawiającego się przed materiałem wideo, w jego trakcie lub po zakończeniu w odtwarzaczu wideo.

Messenger:

  • Skrzynka odbiorcza – reklama pojawi się na karcie Strona główna w Messengerze, pomiędzy ostatnimi konwersacjami.
  • Wiadomości sponsorowane – reklamy pojawią się jako wiadomość dostarczona bezpośrednio do istniejącej konwersacji w Messengerze.

Umiejscowienia reklamy
Umiejscowienia reklamy

Na tym etapie możesz również zdecydować, czy chcesz aby Twoja kampania była wyświetlana zarówno userom korzystającym z portalu na komputerach jak i na urządzeniach mobilnych czy wyłącznie na jednym typie urządzeń. Dodatkowo, decydując się na wyświetlanie reklam wyłącznie w urządzeniach mobilnych możesz zawęzić je do konkretnego systemu operacyjnego i jego wersji.

Konfiguracja reklamy - o czym musisz pamiętać?

Dotarliśmy do ostatniego kroku, czyli etapu konfiguracji reklamy. Jest to też jeden z kluczowych elementów, który ma znaczący wpływ na powodzenie całej kampanii. W końcu to kreacja i treść reklamy są pierwszym elementem z jakim ma styczność potencjalny klient, mamy więc ułamki sekund na to by zachęcić użytkownika do zatrzymania się właśnie na naszej reklamie.

Warto więc zastanowić się w jaki sposób możesz przykuć uwagę odbiorcy i jednocześnie zaprezentować swój produkt w najlepszy sposób. Tworząc nową reklamę możesz użyć wyróżniających się kolorów czy chwytliwych haseł. Świetnie sprawdzają się również zdjęcia produktów "w akcji" - to pobudza wyobraźnię odbiorców.

Zadbaj również o zachęcający nagłówek, on jest kolejnym elementem na który spojrzy większość Twoich odbiorców. Powinien być na tyle krótki, aby zmieścił się w całości podczas wyświetlania reklamy na każdym urządzeniu, jednocześnie warto żeby zawierał niezbędne informacje. Możesz użyć w tym miejscu zdania ze słowem"promocja", "rabat", "wyprzedaż", czy "darmowa wysyłka"

Treść posta to element, na który użytkownicy zwracają uwagę niemal na samym końcu. Kiedy już uda Ci się zatrzymać uwagę kreacją i podtrzymać ciekawym nagłówkiem, zaproponuj użytkownikowi treść, która nie zniechęci go do dalszych działań. Brzmi dziwnie, ale często zdarza się, że reklamodawcy mocno skupiając się na wypracowaniu grafiki i nagłówków najwyższej jakości, odpuszczają jakość copy przez co skuteczność reklamy spada, a użytkownicy zachęceni ciekawą grafiką czują się rozczarowani czytając, o kolejnym produkcie "najwyższej jakości w najniższej cenie na rynku...". W treści reklamy nie przesadzaj też z ilością informacji, przywołaj kilka elementów, które wyróżniają Twoją firmę/produkt/ usługę, ale nie zasyp nimi odbiorcy.

Twoja reklama może mieć następujące formaty:

  • pojedynczy obraz - statyczna grafika,
  • wideo - do 240 min. na Facebooku i do 120 sek. na Instagramie,
  • reklama karuzelowa - prostokątne kafelki w formie harmonijki, każdy z nich może linkować do innej podstrony,
  • pokaz slajdów - kilka statycznych obrazów, które tworzą animację poklatkową,
  • kolekcja - rodzaj ministrony otwieranej w aplikacji. Buduje się ją z modułów i wypełnia treścią, zdjęciami.

Tip! Nie musisz od podstaw tworzyć nowego postu reklamowego, możesz użyć posta opublikowanego lub zaplanowanego do publikacji na Twoim fanpage'u na Facebooku lub Instagramie. Jest to wciąż lepsze rozwiązanie niż użycie przycisku Promuj post.

Podsumowanie

Spędzanie czasu w social media to dla większości społeczeństwa stały element dnia, nie dziwi więc fakt, że dla reklamodawców są one cennym kanałem pozyskiwania Klientów. Jednak z miesiąca na miesiąc wzrasta liczba firm reklamujących się za pośrednictwem Facebooka czy Instagrama co sprawia, że przebicie się z tłumu staje się coraz trudniejsze i wymaga przemyślanej strategii. Dlatego tak ważna jest znajomość narzędzi reklamowych oraz ich możliwości, aby z zmaksymalizować skuteczność kampanii.

Tak, chcę darmową wycenę