Rozdziały:

  1. Usuwanie wizytówki firmy, jeśli jesteś jej właścicielem w panelu Google Moja Firma:
  2. Usuwanie wizytówki Google Maps bez dostępu do niej w panelu Google My Business.
    1. Sposób 1 - Usuwanie wizytówki z możliwością wysłania kodu weryfikacyjnego na adres firmy lub możliwością innej weryfikacji własności profilu firmy:
    2. Sposób 2: Usuwanie wizytówki bez możliwości wysłania kodu weryfikacyjnego na adres siedziby firmy lub innej ewentualności weryfikacji własności firmy
  3. Dlaczego chcesz usunąć profil firmy z mapy i wyszukiwarki?

Surfer Local - Local SEO Tool & Software

Localo

Na samym początku, chcielibyśmy poinformować, że poradnik nie jest dla osób, które myślą, że zaszkodzą swojej konkurencji i usuną ich profil z Google. Usunięcie wizytówki firmy dla osoby, która nie ma styczności z daną firmą i nie posiada do niej praw, nie jest takie łatwe.

Wybierz poradnik:

Usuwanie wizytówki firmy z posiadanym dostępem do niej poprzez panel Google Moja Firma

W tej metodzie pokażemy Ci krok po kroku jak dokonać usunięcia wizytówki firmy z Google za pomocą profilu Google Moja Firma tak, aby wizytówka nie pokazywała się w Google Maps oraz w wyszukiwarce Google. Metoda ta jest bardzo skuteczna, a wizytówka praktycznie zniknie z wyników wyszukiwania. Musisz wiedzieć natomiast, że ta i inne metody nie pozwalają całkowicie usunąć wizytówki z Google i jeśli posiadała ona bardzo dużą i długą historię, to może nadal się wyświetlać w Google Maps, niemniej jednak jej wyświetlenia dzienne spadną o niemalże 99%.

KROK 1: Zaloguj się na konto Google Moja Firma

Na samym początku musisz zalogować się na konto, na którym znajduje się wizytówka firmy, którą chcesz usunąć. Możesz to zrobić pod tym adresem URL: https://www.google.com/intl/pl_pl/business/

strona główna Google Moja Firma
strona główna Google Moja Firma

KROK 2: Wybierz wizytówkę, którą chcesz usunąć

Jeśli posiadasz dwie lub więcej wizytówek, to w tym kroku, w panelu Google My Business musisz wybrać wizytówkę/lokalizację, która ma zostać usunięta z map i pozostać niewidoczną dla użytkowników, czyli potencjalnych klientów.

Lista lokalizacji w Google My Business
Lista lokalizacji w Google My Business

KROK 3: Przejdź na dedykowaną zakładkę

Jeśli jesteś już w panelu zarządzania wizytówką firmy, w celu jej usunięcia musisz kliknąć i otworzyć zakładkę Informacje, która znajduje się po lewej stronie w panelu.

Strona główna w panelu Google My Business
Strona główna w panelu Google My Business

KROK 4: Kliknij - Oznacz firmę jako zamkniętą w Google

Na tym etapie musisz kliknąć po lewej stronie w specjalne okno pod nazwą Oznacz firmę jako zamkniętą w Google

Zakładka informacje w panelu zarządzania
Zakładka informacje w panelu zarządzania

KROK 5: Wybierz jedną z dostępnych opcji

Teraz musisz wybrać, czy chcesz oznaczyć wizytówkę firmy jako zamkniętą na stałe, czy ją usunąć z konta.

Klikając w oznacz firmę jako zamkniętą na stałe

  • Wizytówka praktycznie zniknie z wyników wyszukiwania w Google.
  • Jej obecna widoczność spadnie o 90-99%.
  • Będzie można nadal ją znaleźć, ale będzie to bardzo trudne.
  • Możesz ją w każdej chwili przywrócić.
  • W wyszukiwarce będzie wyświetlała się informacja, że firma została zamknięta.
  • Opinie o firmie nie znikną do czasu, aż Google nie usunie wizytówki po uznaniu, że firma faktycznie nie istnieje - może to potrwać tydzień, miesiąc lub nawet rok.

Klikając w usuń wizytówkę:

  • Jeśli klikniesz wcześniej w ten przycisk, zamiast w oznacz Twoją firmę jako zamkniętą na stałe, to wizytówka nadal będzie wyświetlała się normalnie w wyszukiwarce, ale Ty stracisz możliwość zarządzania nią i oznaczenia, że jest zamknięta na stałe.
  • Jeśli byłeś jedynym właścicielem, to najprawdopodobniej znikną wszystkie dodane przez Ciebie zdjęcia i wpisy.
  • W przypadku chęci ponownego zostania właścicielem, będziesz musiał przechodzić przez cały proces weryfikacji firmy.

Porada: Przed oznaczeniem firmy jako zamknięta na stałe, najlepiej jest wyczyścić wizytówkę z wszystkiego, co tylko możliwe (opis, telefon, tytuł) - mamy wtedy największe szanse na to, że możliwie najbardziej ograniczymy jej widoczność.

Porada: Najskuteczniejszą metodą jest wcześniejsze skontaktowanie się z Google i poinformowanie ich, że zamykasz swoją firmę na zawsze i czy mogą pomóc Ci w procesie usunięcia wizytówki. Wtedy najprawdopodobniej poproszą Cię o wykonanie następującego procesu -> oznacz jako zamknięta na stałe -> usuń wizytówkę -> napisz do nich, że wykonałeś cały proces i wizytówka zostanie całkowicie usunięta przez pracowników Google.

E-book

Popraw widoczność swojej firmy w Mapach Google

Prowadzisz lokalną działalność? Koniecznie pobierz darmowy e-book, w którym pokażemy Ci, jak optymalizować wizytówkę Google, aby zdobyć nowych klientów.

Pobierz e-booka

Usuwanie wizytówki Google Maps bez posiadania prawa dostępu

Ten etap jest znacznie trudniejszy i bardziej skomplikowany, więc rozbiliśmy go na dwie części, aby było Ci lepiej ocenić, którą drogę chcesz wybrać i która jest odpowiednia właśnie dla Ciebie.

Pierwszy sposób wskaże Ci jak usunąć wizytówkę firmy z Google, jeśli masz możliwość wysłania kodu weryfikacyjnego lub możesz w inny sposób potwierdzić własność wizytówki.

Drugi sposób wskaże Ci jak zgłosić profil firmy czy też miejsce, które znajduje się w Mapach Google i do którego nie masz dostępu oraz jaką drogą oznaczyć go jako zamknięte na stałe lub jako nieistniejące.

Sposób 1: Usuwanie wizytówki z możliwością wysłania kodu weryfikacyjnego na adres firmy lub możliwością innej weryfikacji własności firmy

W tym procesie, zanim usuniesz wizytówkę, musisz najpierw uzyskać dostęp do profilu firmy. Dostęp do wizytówki najczęściej możesz otrzymać poprzez wysłanie kodu weryfikacyjnego na adres firmy. Czasami zdarza się tak, że możesz wysłać go na adres e-mail lub firmowy numer telefonu. Ostatecznością jest pisanie do Google i przedstawianie dokumentów potwierdzający, że jesteś właścicielem danej firmy. Przejdźmy zatem do samego procesu.

KROK 1: Wyszukaj swoją firmę

W pierwszym kroku, musisz znaleźć wizytówkę swojej firmy w wyszukiwarce Google. Wpisz w wyszukiwarce słowo kluczowe, na które wyświetla się wizytówka Google - często wyświetla się na nazwę firmy.

KROK 2: Kliknij, że jesteś właścicielem

Jeśli udało Ci się wyszukać wizytówkę, kliknij, że jesteś właścicielem firmy i chcesz zweryfikować własność, aby móc nią zarządzać.

Widok wizytówki firmy w wyszukiwarce Google
Widok wizytówki firmy w wyszukiwarce Google

KROK 3: Wyślij kod

Sposób 1

Przejdź cały proces i uzupełnij wszystkie niezbędne informacje, o które poprosi Cię Google. Na samym końcu Google poprosi Cię o wybranie metody weryfikacji wizytówki.

Sposób 2

Może się okazać, że wizytówką już ktoś zarządza. Wtedy musisz wysłać prośbę do obecnego właściciela o przyznanie praw do wizytówki. Jeśli nikt nie odpowie na nią do 7 dni, to po tym czasie możesz stać się jej właścicielem.

KROK 4: Wpisz kod weryfikacyjny

Jeśli otrzymałeś już kod, przejdź do panelu Google Moja Firma, kliknij wizytówkę firmy i wpisz otrzymany kod weryfikacyjny.

Weryfikacja wizytówki poprzez wpisanie kodu
Weryfikacja wizytówki poprzez wpisanie kodu

Po wpisaniu kodu i weryfikacji własności wizytówki, przejdź do kolejnego etapu.

Sposób 2: Usuwanie wizytówki bez możliwości wysłania kodu weryfikacyjnego na adres siedziby firmy lub innej możliwości weryfikacji własności firmy

W tym procesie pokażemy Ci, jak nie będąc w żadnym stopniu powiązanym z daną firmą, przesłać do Google informacje o tym, że firma nie istnieje, jest zamknięta na stałe, przeniesiona do innej lokalizacji itd. Metoda ta niestety nie cieszy się dużą skutecznością. Największe szanse na usunięcie profilu danej firmy mamy wtedy, kiedy nie posiada ona opinii, katalogów firmowych, numeru telefonu czy strony docelowej. Jeśli natomiast firma ta prężnie działa, systematycznie otrzymuje opinie i ma sporo katalogów na różnego rodzaju serwisach, to nasze szanse na usunięcie wizytówki spadają niemal do zera. Zaczynamy.

KROK 1: Znajdź wizytówkę w Google

Na samym początku musisz znaleźć w wyszukiwarce lub w Google Maps profil, dla którego chcesz wysłać zgłoszenie usunięcia.

KROK 2: Zaproponuj zmianę

Po znalezieniu profilu danej działalności, kliknij w zaproponuj zmianę.

Wizytówka Google
Wizytówka Google

Krok 3: Wybierz co chcesz zrobić

Teraz ukażą się dwa okna. Kliknij to, w którym jest napisane Usuń to miejsce.

KROK 4: Zaznacz powód

W tym kroku musisz zaznaczyć powód usunięcia profilu firmy z Google.

Wybierz powód usunięcia wizytówki Google
Wybierz powód usunięcia wizytówki Google

KROK 5: Wyślij zgłoszenie

Po wykonaniu wszystkich kroków kliknij wyślij i Twoje zgłoszenie o usunięcie profilu trafi do rozpatrzenia przez Google.

E-book

Popraw widoczność swojej firmy w Mapach Google

Prowadzisz lokalną działalność? Koniecznie pobierz darmowy e-book, w którym pokażemy Ci, jak optymalizować wizytówkę Google, aby zdobyć nowych klientów.

Pobierz e-booka

Dlaczego chcesz usunąć profil firmy z mapy i wyszukiwarki?

Mam negatywne opinie

Niestety, ale czasami tak się zdarza, że dostaniemy kilka negatywnych opinii od użytkowników (lub konkurencji) na temat usługi czy produktu, ale nie oznacza to, że otrzymując taką opinię, każda z firm powinna w tej sytuacji usunąć wizytówkę i pozbyć się zupełnie swojego wizerunku w Internecie. Zanim zdecydujesz się na jej usunięcie, zobacz na nasze porady:

  • Jeśli otrzymałeś kilka negatywnych opinii, to nie musisz się przejmować, pod warunkiem, że średnia wciąż przekracza 4.0. Klienci zazwyczaj przestają ufać firmie, która legitymuje się opiniami od 3.9 w dół. Jednak nawet w takim przypadku, możliwe że w trakcie kilku lub kilkunastu dni, będziesz w stanie poprosić klientów o dodatkowe pięciogwiazdkowe opinie, które zdecydowanie poprawią średnią.
  • Najlepszą obroną jest atak, a w tym przypadku celna odpowiedź. Jeśli otrzymałeś negatywną recenzję, która psuje Twój wizerunek, postaraj się na nią odpowiedzieć tak, aby inni klienci widzieli, że dokładasz wszelkich starań, by oferowane przez Ciebie usługi stały na wysokim poziomie. Możesz np. napisać, że dziękujesz za komentarz, zweryfikujesz problem i postarasz się go naprawić. Następnie, możesz zaoferować jakąś rekompensatę. Możesz też poinformować, że taki klient nigdy nie korzystał z Twoich usług - o ile jest to zgodne z prawdą. Pomyśl nad własnymi rozwiązaniami, to tylko przykłady.
  • Jeśli chcesz zamknąć wizytówkę i potem otworzyć nową to jest to bardzo złe podejście, ponieważ, zamknięcie aktywnej wizytówki jest czasochłonne, uruchomienie nowej i jej wypozycjonowanie na wysokie pozycje może trwać miesiącami, stracisz na to mnóstwo czasu, a i tak w pierwszym dniu możesz otrzymać negatywną opinię od tej samej osoby.

Chcę usunąć profil konkurencji

Nie ładnie! Wiedz tylko, że jeśli ta firma jest aktywna, pozyskuje systematycznie opinie oraz wizytówka jest uzupełniona, to raczej nie masz szans. Polecamy zrezygnowanie z czarnego PR i działanie tak, aby być po prostu lepszym.

Moja/ta firma już nie istnieje

W takiej sytuacji najlepiej jest zgłosić i usunąć taki profil, ponieważ może on sporo osób wprowadzać w błąd. Najlepiej jest to robić jako właściciel, ponieważ wbrew pozorom cała procedura może zakończyć się szybciej.

Moja/ta firma została przeniesiona do nowej lokalizacji

Najlepiej jest w takiej sytuacji zmienić po prostu adres w wizytówce. Dzięki temu, zostanie ona przeniesiona wraz z całą historią, wszystkimi opiniami, zdjęciami i wpisami do nowej lokalizacji.

E-book

Popraw widoczność swojej firmy w Mapach Google

Prowadzisz lokalną działalność? Koniecznie pobierz darmowy e-book, w którym pokażemy Ci, jak optymalizować wizytówkę Google, aby zdobyć nowych klientów.

Pobierz e-booka

Podsumowanie

Może być wiele powodów, dla których chcemy zamknąć swój profil firmy w Google, który notabene w przypadku lokalnych firm często stanowi nawet 50% całego ruchu organicznego. Pamiętaj tylko tyle, że jeśli firma nadal istnieje i tylko (z różnych przyczyn) chcesz usunąć profil i założyć później nowy, lepiej jest zająć się obecnym i naprawić braki. Na pewno pomoże Ci w tym dedykowany poradnik o tym, jak pozycjonować się w Google Maps. Zapraszamy również do odwiedzenia naszego Słownika SEO SEM