Spis treści

Poradnik nie jest przeznaczony dla osób, które w jakikolwiek sposób chcą zaszkodzić swojej konkurencji i myślą, że usunięcie wizytówki Google konkurenta pozwoli im się wybić w wynikach wyszukiwania.

Zamiast usuwać wizytówkę konkurencji i tracić czas na czarny PR, skup się na skutecznym pozycjonowaniu wizytówki swojej firmy, aby ich wyprzedzić. Brakuje Ci na to czasu? Chętnie Ci pomożemy! Sprawdź naszą usługę pozycjonowania wizytówki Google.

Usuwanie wizytówki firmy z posiadanym dostępem — poprzez panel Google Moja Firma z poziomu właściciela

Zamknąłeś swoją działalność i chcesz usunąć wizytówkę firmy z map, aby nie wprowadzać potencjalnych klientów w błąd? Jeśli masz dostęp do swojego profilu, w tej metodzie pokażę Ci krok po kroku jak usunąć wizytówkę Google za pomocą profilu Google Moja Firma (obecnie Google Business Panel). Sposób ten jest bardzo wiarygodny dla Google. Profil, który jest zweryfikowany i ma długą historię w mapach Google, pozwala sądzić, że Google może Ci ufać, a Twoje działania nie są dziełem przypadku.

KROK 1: Zaloguj się na konto Google Moja Firma

Na samym początku należy zalogować się na konto Google, na którym znajduje się wizytówka firmy, którą chcesz usunąć. Możesz to zrobić pod tym adresem URL: https://www.google.com/intl/pl_pl/business/

Strona logowania do Google Moja FirmaStrona logowania do Google Moja Firma / Google Business Panel

KROK 2: Wybieranie wizytówki Google do usunięcia

Jeśli posiadasz dwie lub więcej wizytówek, to w tym kroku, w panelu Google My Business wybierz wizytówkę, którą chcesz usunąć.

Lista lokalizacji w Google Moja FirmaLista lokalizacji w Google Moja Firma

KROK 3: Przejdź do ustawień profilu

W panelu do zarządzania wizytówką firmy kliknij trzy kropki po prawej stronie i przejdź do ustawień.

Strona główna w panelu Google My BusinessStrona główna w panelu Google My Business

KROK 4: Kliknij - usuń profil firmy

Wybierz opcję „Usuń profil firmy” — tylko właściciele firmy widzą tę opcję i mogą usunąć firmę z Google Maps.

Usuń profil firmy z GoogleUsuń profil firmy z Google

KROK 5: Oznaczenie firmy jako zamknięta

Teraz musisz wybrać, czy chcesz oznaczyć wizytówkę firmy jako zamkniętą na stałe, czy ją usunąć z konta.

Oznacz tę firmę jako zamkniętąOznacz tę firmę jako zamkniętą

Zmiana godzin otwarciaZmiana godzin otwarcia

Klikając w „Oznacz firmę jako zamkniętą na stałe”:

  • Wizytówka praktycznie zniknie z wyników wyszukiwania w Google.
  • Widoczność wizytówki spadnie o 90-99%.
  • Będzie można nadal ją znaleźć, ale będzie to utrudnione.
  • Znikną godziny otwarcia, ale nie numer telefonu. Jeśli nie chcesz, aby klienci do Ciebie dzwonili najlepiej będzie usunąć także numer telefonu do kontaktu.
  • Tymczasowe zamknięcie firmy oznacza, że będzie można ją w każdej chwili przywrócić, jeśli wznowisz działalność.
  • W wyszukiwarce będzie wyświetlała się informacja, że firma została zamknięta na stałe.
  • Opinie o firmie nie znikną do czasu, aż Google nie usunie wizytówki po uznaniu, że firma faktycznie nie istnieje. Jak szybko Twoje zgłoszenie zostanie zweryfikowane? Może to potrwać kilka dni, tygodni, a nawet miesiąc czy rok.

Usuwanie treści i menadżerów profiluUsuwanie treści i menadżerów profilu

Klikając w „Usuwanie treści i menadżerów profilu”:

  • Wizytówka zostanie usunięta z Twojego konta Google.
  • Stracisz możliwość zarządzania nią w wyszukiwarce i Mapach Google, ale wizytówka nadal będzie widoczna w Google dla potencjalnych klientów.
  • Jeśli byłeś jedynym właścicielem, to wszystkie dodane przez Ciebie zdjęcia i wpisy zostaną trwale usunięte.
  • W przypadku chęci ponownego zarządzania wizytówką, trzeba będzie przechodzić przez proces weryfikacji firmy w Google — czyli tzw. przejęcie wizytówki

Porada: Przed oznaczeniem firmy jako zamknięta na stałe najlepiej jest wyczyścić wizytówkę z wszystkiego, co tylko możliwe — mamy wtedy większe szanse na to, że wizytówka będzie zbierała najmniej wyświetleń, a co za tym idzie, przyspieszy to usunięcie wizytówki przez Google.

Dodatkową metodą jest również wcześniejsze skontaktowanie się z Google i poinformowanie, że zamykasz swoją firmę na zawsze i chcesz usunąć wizytówkę z Google. Jeśli poprosisz o pomoc w procesie usuwania wizytówki Google, najprawdopodobniej zwrócą się do Ciebie z prośbą o wykonanie następującego procesu → „Oznacz jako zamknięta na stałe” → „Usuń wizytówkę”.

Po wykonaniu tych działań skontaktuj się z supportem Google ponownie i poinformuj, że wykonałeś cały proces, a wizytówka zostanie całkowicie usunięta przez pracowników Google.

Prowadzisz firmę i chcesz poprawić jej widoczność w Google Maps?

Skorzystaj z usług pozycjonowania wizytówki Google.

Usuwanie wizytówki Google Maps bez posiadania prawa dostępu

Ten etap jest znacznie bardziej skomplikowany, więc rozbiłam go na dwie części, aby było Ci łatwiej ocenić, którą drogę chcesz wybrać i która jest odpowiednia właśnie dla Ciebie.

Pierwszy sposób wskaże Ci jak usunąć wizytówkę firmy z Google, jeśli masz możliwość weryfikacji wizytówki lub możesz w inny sposób potwierdzić prawo do własności wizytówki.

Drugi sposób wskaże Ci jak zgłosić wizytówkę Google, do której nie masz dostępu oraz jaką drogą oznaczyć ją jako zamkniętą na stałe lub jako nieistniejącą w świecie rzeczywistym.

Sposób 1: Usuwanie wizytówki z możliwością weryfikacji własności firmy

W tym procesie, jeśli nie jesteś właścicielem firmy, zanim usuniesz wizytówkę, musisz najpierw uzyskać dostęp do profilu firmy. Dostęp do wizytówki najczęściej możesz otrzymać poprzez wysłanie kodu weryfikacyjnego na adres firmy lub poprzez nagranie filmu weryfikacyjnego. Czasami zdarza się tak, że możesz wysłać go na adres e-mail lub firmowy numer telefonu. Przejdźmy zatem do samego procesu.

KROK 1: Wyszukaj swoją firmę

W pierwszym kroku musisz znaleźć wizytówkę swojej firmy w wyszukiwarce Google. Wpisz w wyszukiwarce słowo kluczowe, na które wyświetla się wizytówka Google lub nazwę swojej firmy.

KROK 2: Kliknij, że jesteś właścicielem

Jeśli udało Ci się wyszukać wizytówkę, kliknij, że jesteś właścicielem firmy i chcesz zweryfikować własność, aby móc nią zarządzać.

Widok wizytówki firmy w wyszukiwarce GoogleWidok wizytówki firmy w wyszukiwarce Google

Metoda 1

Przejdź cały proces i uzupełnij wszystkie niezbędne informacje, o które poprosi Cię Google. Na samym końcu Google poprosi Cię o wybranie metody weryfikacji wizytówki.

Sprawdź, w jaki sposób możesz zweryfikować wizytówkę.

Metoda 2

Może się okazać, że wizytówką już ktoś zarządza. Wtedy należy wysłać prośbę do obecnego właściciela o przyznanie praw do wizytówki. Jeśli nikt nie odpowie na nią do 3 dni, po tym czasie możesz stać się jej właścicielem.

Sposób 2: Usuwanie wizytówki z poziomu użytkownika Google Maps

Ten sposób pokaże Ci jak usunąć firmę z Google, nie będąc w żadnym stopniu z nią powiązanym oraz jak przesłać do Google informacje o tym, że firma nie istnieje, jest zamknięta na stałe czy przeniesiona do innej lokalizacji. Metoda ta niestety nie cieszy się dużą skutecznością. Największe szanse na usunięcie profilu danej firmy mamy wtedy, kiedy nie posiada ona opinii, katalogów NAP, numeru telefonu czy strony docelowej. Jeśli natomiast firma ta prężnie działa, systematycznie otrzymuje opinie i ma sporo wzmianek w Internecie, to nasze szanse na usunięcie wizytówki spadają niemal do zera.

Jak oznaczyć firmę jako zamknięte na stałe lub, że nie istnieje? Zaczynamy!

KROK 1: Znajdź wizytówkę w Google

Na samym początku musisz znaleźć w wyszukiwarce lub w Google Maps profil, dla którego chcesz wysłać zgłoszenie usunięcia.

KROK 2: Zaproponuj zmianę

Po znalezieniu profilu danej działalności kliknij w „Zaproponuj zmianę”.

Wizytówka GoogleWizytówka Google

Krok 3: Wybierz co chcesz zrobić — usunąć wizytówkę Google lub zmienić informacje

Teraz ukażą się dwie opcje. Kliknij „Zgłoś nieistniejące lub zamknięte miejsce”.

Zgłoś nieistniejące lub zamknięte miejsceZgłoś nieistniejące lub zamknięte miejsce

KROK 4: Zaznacz powód

W tym kroku musisz zaznaczyć powód usunięcia profilu firmy z Google.

Wybierz powód zgłoszenia wizytówki GoogleWybierz powód zgłoszenia wizytówki Google

KROK 5: Wyślij zgłoszenie

Po wykonaniu wszystkich kroków kliknij Wyślij, a Twoje zgłoszenie o usunięcie profilu trafi do rozpatrzenia przez Google.

Masz problem z usunięciem wizytówki Google? Poproś o pomoc na naszej grupie Top 1 w Mapach na Facebooku!

Kiedy nie powinno się usuwać wizytówki Google z map i wyszukiwarki?

Negatywne opinie

Czasami tak się zdarza, że dostaniemy na wizytówce kilka negatywnych opinii od użytkowników (lub konkurencji) na temat usługi czy produktu. Nie oznacza to jednak, że trzeba się jej pozbywać. Zamiast usuwać wizytówkę Google, warto zadbać o wizerunek firmy oraz swoich klientów i w odpowiedzi grzecznie wyjaśnić sytuację, by widzieli Twoje starania. Możesz też zweryfikować czy osoba wystawiająca opinię rzeczywiście skorzystała z Twoich usług, a jeśli nie, to poinformować w odpowiedzi, że taki klient nigdy nie korzystał z Twoich usług — o ile jest to zgodne z prawdą. Pomyśl nad własnymi rozwiązaniami, to tylko przykłady.

Natomiast, jeśli opinia faktycznie jest niezgodna z zasadami Google, możesz ją zgłosić do usunięcia. Więcej o usuwaniu opinii znajdziesz w tym artykule: Jak usunąć negatywne opinie z wizytówki Google

Nikt nie da Ci gwarancji, że negatywne opinie nie będą się pojawiać, jednak pozbycie się wizytówki z długą historią pozycjonowania może zrujnować Twoje pozycje w Google Maps bardziej niż kilka negatywnych opinii. Jeśli średnia ocen na Twojej wizytówce przekracza 4.0, nie musisz się przejmować. Klienci zazwyczaj przestają ufać firmie, która legitymuje się opiniami od 3.9 w dół. Jednak nawet w takim przypadku możliwe, że w trakcie kilku lub kilkunastu dni, będziesz w stanie poprosić klientów o dodatkowe pięciogwiazdkowe opinie, które zdecydowanie poprawią średnią.

Porada

Jeśli chcesz zamknąć wizytówkę i potem otworzyć nową to jest to bardzo złe podejście, ponieważ, zamknięcie aktywnej wizytówki jest czasochłonne, uruchomienie nowej i jej wypozycjonowanie może trwać miesiącami, stracisz na to mnóstwo czasu, a i tak w pierwszym dniu możesz otrzymać negatywną opinię od tej samej osoby.

Ponadto, jeśli utworzysz nową wizytówkę Google, a nie usuniesz tej niepożądanej, Google może Ci je oznaczyć jako duplikat i pomimo Twoich starań zaciągnie negatywne opinie z racji dłuższej historii starej wizytówki.

Chcę usunąć wizytówkę Google konkurencji

Złe praktyki wobec konkurencji? Nie ładnie! Wiedz tylko, że jeśli ta firma jest aktywna, pozyskuje systematycznie opinie oraz wizytówka jest uzupełniona, to raczej nie masz szans. Polecam zrezygnować z takich nieuczciwych działań i robić tak, aby być po prostu lepszym.

Nieprawidłowy adres siedziby firmy

Jeśli Twoja firma została przeniesiona do nowej lokalizacji w obrębie tego samego miasta, w takiej sytuacji najlepiej będzie po prostu zmienić adres na wizytówce. Dzięki temu zostanie ona przeniesiona wraz z całą historią, wszystkimi opiniami, zdjęciami i wpisami do nowej lokalizacji.

Prowadzisz lokalny biznes i szukasz sposobu na dotarcie do klienta?

Postaw na pozycjonowanie w mapach Google!

Podsumowanie

Może być wiele powodów, dla których przedsiębiorcy decydują się usunąć wizytówkę firmy. Notabene Mapy Google w przypadku lokalnych firm często stanowią nawet 50% całego ruchu organicznego.

Usunięcie firmy, która nie kwalifikuje się do wyświetlania, będzie dobrym posunięciem. Pamiętaj jednak, że jeśli firma nadal istnieje i tylko (z różnych przyczyn) chcesz usunąć profil i założyć później nowy, lepiej jest zająć się obecnym i naprawić braki. Na pewno pomoże Ci w tym dedykowany poradnik o tym, jak pozycjonować się w Google Maps. Zapraszam również do odwiedzenia naszego bloga, gdzie znajdziesz wiele więcej ciekawych artykułów z dziedziny wizytówek Google Maps.