Spis treści:

Wyszukiwarka Google powstała w latach 90. Od samego początku jednym z głównych założeń było to, aby przeglądarka była w stanie ocenić wartość danej witryny również w powiązaniu z innymi stronami. Tutaj głównym kryterium były backlinki, które umożliwiały przejście z jednej strony do drugiej. Tak jest również i teraz. Odpowiednie, jakościowe linkowanie pozwoli Ci wyprzedzić konkurencję. Wymaga to jednak wzięcia pod uwagę kilku istotnych czynników.

Na co należy zwrócić uwagę?

Jeszcze kilka lat temu wystarczyło skupić się jedynie na liczbie publikowanych linków w różnych miejscach. Niestety skłaniało to do pójścia po linii najmniejszego oporu i prowadzenia spamerskich praktyk. Ponadto nie współgrało to z ideą, która przyświecała Google. W 2012 została zaimplementowana aktualizacja algorytmu o wdzięcznej nazwie Pingwin. Miała na celu chronić sieć przed nadmiernym, mało wartościowym linkowaniem. Początkowo linkowana strona za słabej jakości linki mogła być ukarana nawet usunięciem z indeksu. Obecnie tak drastyczne kary nie są już stosowane, jednak ich jakość wciąż jest oceniana i może mieć negatywny wpływ na pozycjonowanie w Google.

Proces link buildingu jest tak ważny, że szkoda marnować zasobów na publikowanie niskiej jakości linków. Lepiej zainwestować je w jakościowe działania. Podczas poszukiwania portali, na których możesz linkować swoją witrynę, powinno Ci przyświecać pytanie, czy jest to strona powiązana tematycznie z Twoją branżą? Nie powinniśmy publikować tematów związanych z militariami na stronach poświęconych tematyce kompozycji muzycznej, albo promować firmy architektonicznej na stronie poświęconej gastronomii.

Wybranie stron internetowych to nie koniec pracy. Gdy masz już przygotowaną listę serwisów, które chcesz wziąć pod uwagę, należy ocenić ich parametry, takie jak:

  • ruch i liczba unikalnych użytkowników strony internetowej (najczęściej na podstawie danych Google Analytics),
  • profil linkowy domeny, który oceniamy dzięki narzędziom Majestic lub Ahrefs,
  • widoczność strony w wyszukiwarce Google – tutaj pomocne będą narzędzia takie jak Semstorm, czy Senuto.

Oprócz tego warto mieć na uwadze treści tworzone przez użytkowników danej marki, stosunek linków wychodzących do przychodzących, a także obecność konkurencji w sieci.

Każdy z tych czynników jest od siebie zależny, dlatego należy na nie patrzeć kompleksowo. Jakie dokładnie mają znaczenie?

Czynniki do analizy

#1 Ruch i liczba użytkowników

Przeglądając oferty artykułów sponsorowanych powinny być dostępne parametry określające ruch na stronie, a także unikalną liczbę użytkowników. Najczęściej dotyczą one ostatniego okresu oraz są one potwierdzane przez dane z Google Analytics. Warto również zwrócić uwagę na inne mierniki dostępne w Analytics takie jak zasięgi i aktywność w mediach społecznościowych danej marki.

Aby poznać oferty i parametry możesz również skorzystać z takich narzędzi jak Linkhouse, który oferuje ogromną, aktualną bazę linków, z których możesz skorzystać wraz z ich parametrami.

Ruch na stronie jest ważny, ponieważ pokazuje jaki jest stopień popularności konkretnej witryny. Im większy ruch oraz im bardziej temat pokrywa się z tym, co mogą znaleźć w Twojej witrynie, tym większa szansa na zainteresowanie ze strony użytkowników i przekierowane części ruchu na Twoją stronę internetową.

#2 Profil linkowy domeny

Niezwykle istotnym elementem w budowaniu widoczności w wyszukiwarce jest profil linkowy domeny, z której usług chcemy skorzystać. Tak jak w całym procesie link buildingu zależy Ci na jakości, a nie tylko liczbie domen, które linkują do strony. Weryfikować je możesz dzięki takim narzędziom jak Majestic i Ahrefs.

Mierniki, na które warto zwrócić uwagę to:

Domain Rating (DR) – prezentuje moc domeny w 100-punktowej skali. W teorii im większy DR, tym dla Ciebie korzystniej.

Linki zwrotne – to dla Ciebie informacja z jakich stron kierują linki do portalu, a także w jaki sposób podlinkowane są adresy URL.

Odsyłające domeny – ukazuje liczbę domen, na których znajduje się co najmniej jeden odnośnik analizowanej strony. Tutaj warto również zwrócić uwagę na: różne domeny, teksty zakotwiczenia, a także adresy docelowe linków.

Ten etap pracy może Ci zająć sporo czasu, jednak korzyści z niego płynące zdecydowanie przyniosą odzwierciedlenie w wynikach. Przy pracach warto korzystać z różnych narzędzi, a także mieć na uwadze, że wyniki mogą być niepełne z uwagi na blokowanie przez różne systemy.

#3 Widoczność strony w wyszukiwarce Google

Widoczność możemy mierzyć dzięki takim narzędziom, jak np. Senuto. Wpływ na wyświetlanie w Google mają wszystkie frazy, na które konkretna domena rankinguje. Szczególnie należy analizować liczbę fraz w TOP 10, ponieważ to właśnie one generują największy organiczny ruch.

Przy analizie szczególną uwagę należy zwrócić na frazy, które są powiązane bezpośrednio z tematyką strony internetowej i naszą branżą. Pamiętajmy, że portale związane tematycznie z naszą stroną zwiększają również szansę na trafienie do tych najbardziej zainteresowanych, którzy w pierwszej kolejności będą skłonni do zakupu. Zdecydowanie będzie ich tam największy procent, w porównaniu ze stronami bardziej ogólnymi lub w ogóle niezwiązanymi z tematyką Twojej witryny.

Warto również mieć na uwadze szacowany organiczny ruch na stronie i porównać go z wynikami Google Analytics. Zobaczymy również jak konkretne wyniki zmieniały się na przestrzeni lat. Jeśli zauważymy spadek, może to oznaczać, że algorytmy Google mniej doceniają daną stronę i jej zasoby zostały już wykorzystane.

#4 User Generated Content

Wszelkie treści, które tworzą użytkownicy, takie jak komentarze i posty w mediach społecznościowych, opinie na temat produktów i usług, wpisy na forach dyskusyjnych na temat Twojej marki, mają wpływ na widoczność Twojej witryny. Daje to znak algorytmom, że Twoja witryna jest wartościowa. Dbaj o to, aby użytkownicy chcieli go tworzyć oraz się nim dzielić.

#5 Indeksacja

Pamiętaj o tym, że ma znaczenie, w którym dokładnie miejscu witryny zostanie zaimplementowany link do Twojej strony. Zdecydowanie lepiej zareaguje algorytm Google na wpisy na głównych stronach, niż w miejscach, do których trzeba się “doklikać”. Dlatego dbaj, aby Twoje linki były widoczne.

#6 Linkowanie wewnętrzne

Oprócz linkowania na zewnątrz nie możesz zapomnieć o linkowaniu wewnątrz witryny. Jednak tutaj również należy pamiętać, że nie chodzi tylko o to, aby umieszczać link na dowolnej stronie. Stwórz małą strategii linkowania wewnętrznego, stwórz hierarchię kategorii, odsyłaj do wysokiej jakości podstron. Pamiętaj również o “sierotach”, czyli podstronach, do których nie można dotrzeć poprzez wewnętrzne odnośniki. To istotne, ponieważ mają ogromne znaczenie na SEO i mogą zostać negatywnie odczytane przez roboty Google.

#7 Linki wychodzące a linki przychodzące

Nie zapomnij o tym, aby uwzględniać dwa typy linków: przychodzące i wychodzące. Zarówno jedne i drugie gwarantują odpowiednie pozycjonowanie. Brak linków przychodzących może nam wskazać na to, że strona jest wykorzystywana jedynie do publikacji sponsorowanych. Dlatego tak istotne jest, aby uwzględnić różne modele linkowania: przychodzące do witryny, linkowanie na zewnątrz, a także odpowiednie wewnątrz strony.

#8 Konkurencja

Warto dokładnie poznać naszą konkurencję. Jeśli posiadamy narzędzie do relinkowania możemy poznać domeny, na których znajdują się już linki naszej konkurencji. Warto wówczas rozważyć, czy my powinniśmy również publikować w tym miejscu, czy przyniesie nam to korzyść, czy może być dla nas stratą.

Podsumowanie

Wszystkie opisane powyżej czynniki, takie jak ruch i liczba użytkowników, linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne, widoczność strony w wyszukiwarce Google, czy User Generated Content, powinniśmy brać pod uwagę, gdy opracowujemy plan link buildingu. Dzięki funkcjonalnościom Linkhouse masz dostęp do wszystkich danych z ponad 40 tysięcy stron internetowych, które znajdują się w bazie. Zasoby gromadzone w Linkhouse są na bieżąco aktualizowane, dlatego zawsze możesz tam znaleźć aktualne dane na temat interesujących Cię witryn.