Na skróty:
Dopracuj aspekty techniczne w swoim sklepie
W swojej pracy, zaczynając współpracę z każdym sklepem internetowym, dużą wagę w procesie pozycjonowania przykładam do elementów technicznych. Jeśli sklep działa wolno, nie jest intuicyjny w obsłudze lub część stron po prostu jest zablokowanych dla robotów crawlujących, to szanse na sukces diametralnie spadają. Warto więc na samym początku swoich działań, przygotować audyt techniczny dla strony. Wymagać to będzie dostępu do odpowiednich narzędzi. Część z nich jest darmowa, część wymaga jednak poniesienia nakładów finansowych. Jeśli jednak nie masz odpowiedniej wiedzy technicznej, warto taki audyt pozostawić profesjonalnej firmie pozycjonującej. Będzie to zdecydowanie bardziej opłacalne. Ekspert zajmie się przygotowaniem audytu strony internetowej, a Ty zaoszczędzony czas przeznaczysz na coś, na czym znasz się zdecydowanie lepiej!
Google Search Console, jako podstawowe narzędzie analityczne
Darmowe narzędzie udostępniane przez Google, pozwala na analizę podstawowych elementów na stronie internetowej. Dzięki niemu sprawdzisz ile Twoich stron jest zaindeksowanych, na których stronach występują błędy i czego one dotyczą. Dodatkowo sprawdzisz ruch organiczny na Twojej stronie, słowa kluczowe, na które wyświetlana jest witryna, jak również każdą z podstron. Dodatkowo w usłudze, od pewnego czasu dostępne są metryki Core Web Vitals. Pokazujące podstawowe wskaźniki internetowe dla witryny.
Na podstawie danych przedstawionych w usłudze, możemy odkryć,np. że strony nie są zaindeksowane w związku z użyciem atrybuty noindex czy zablokowane w pliku robots.txt. Podstawowym błędem, z którym spotykamy się przy okazji analizy Google Search Console, jest brak zweryfikowanej mapy strony. Jej brak może utrudniać robotom crawlującym odnalezienie wszystkich ważnych dla nas podstron. O samej mapie strony, gdzie ją znaleźć, jak stworzyć, przeczytasz w dalszej części artykułu.
Problem z widocznością w wyszukiwarce Google?
Zdaj się na specjalistów z KS!
Screaming Frog
Narzędzie, które w moim odczuciu, jest jednym z najlepszych do technicznej analizy strony. Na podstawie takiej analizy można wykryć wiele nieprawidłowości, które po części odpowiadają za mniejszą widoczność witryny. Posiada szereg funkcji, z których wyróżnić można między innymi:
- Sprawdzenie kodu odpowiedzi poszczególnej strony (200, 301, 404 itd.).
- Sprawdzenie meta danych dla poszczególnych stron (meta title i meta description).
- Sprawdzenie dyrektyw dla robotów crawlujących (np. noindex, nofollow itp.),
- Linkowanie wewnętrzne.
- Adresy kanoniczne.
- Wykorzystywany protokół (http, https),
- Waga zdjęć, zastosowanie tekstów alternatywnych.
Narzędzie dostępne jest za darmo z ograniczeniami skanowania do 500 adresów URL, lub w formie rocznego abonamentu bez żadnych ograniczeń i z większą liczbą rozbudowanych funkcji. Dla małych sklepów z niewielką liczbą produktów wersja darmowa najczęściej jest wystarczająca.
Narzędzie Screaming Frog
Narzędzia do sprawdzenia szybkości strony internetowej
Istnieje wiele narzędzi, które pozwalają nam na sprawdzenie, jak szybko działa nasza strona internetowa. Chyba wszyscy zdajemy sobie sprawę, że im szybciej działa strona, tym lepiej. Jeżeli strona ładuje się powoli, to część naszych potencjalnych nowych klientów może zrezygnować w trakcie jej wczytywania, co może być jedną z przyczyn dużego współczynnika odrzuceń. Informację o współczynniku odrzuceń można znaleźć w narzędziu Google Analytics, które jest również darmowym narzędziem od Google. Wracając do tematu - z narzędzi do mierzenia szybkości polecić mogę między innymi:
Testy szybkości warto przeprowadzić zarówno dla strony głównej, kategorii produktów, samego produktu jak i pozostałych stronach np. wpisów blogowych. Praktyczny poradnik o optymalizacji szybkości stron i sklepów internetowych przygotował Przemysław Durał. Zachęcam do zapoznania się z jego szczegółowo opisanymi sposobami na najczęściej występujące problemy.
Przystosowanie do urządzeń mobilnych
Od lat obserwowany jest rosnący trend ilości użytkowników mobilnych odwiedzających strony internetowe. Należy odpowiednio zadbać o klientów, którzy coraz częściej dokonują zakupów przy wykorzystaniu swojego smartfona. Aby sprawdzić, czy strona jest przystosowana do urządzeń mobilnych należy sprawdzić raport w narzędziu Google Search Console, można również wykorzystać narzędzie do testowania stron udostępnione za darmo przez Google dostępnego pod adresem https://search.google.com/test/mobile-friendly
Większość szablonów na najpopularniejszych CMS (systemów zarządzania treścią) posiada pełną responsywność. Oznacza to, że układ strony dostosowuje się do rozdzielczości urządzenia, z którego korzysta nasz klient. Warto sprawdzić działanie strony na różnych urządzeniach. Wygodna nawigacja w obrębie witryny, dostęp do wszystkich informacji i ich czytelność, a także szybkość ładowania to elementy techniczne, na których powinien skupić się każdy sklep internetowy.
Test optymalizacji mobilnej strony
Mapa Strony i plik robots.txt
Mapa strony jest to lista adresów URL, które chcemy, aby roboty odwiedziły w obrębie naszej witryny. Pozwala im to na dotarcie do stron, które czasem w związku z nieprawidłowym linkowaniem wewnętrzny, cieżke do odnalezienia przez roboty lub nie posiadają odnośników z innych podstron. Sitemapa najczęściej znajduje się pod adresem https://example.coml/sitemap.xml
Większość CMS-ów posiada wbudowane funkcje tworzenia mapy strony, część jednak będzie potrzebowała zainstalowania odpowiedniej wtyczki, modułu czy przygotowania dodatkowej funkcjonalności. Jeśli działasz na autorskim systemie i nie masz możliwości dodania takiego modułu, możesz sam wygenerować mapę strony np. w Screaming Frog i wgrać plik do głównego katalogu Twojej strony. W przypadku zmiany asortymentu ręcznie dodaną mapę strony należy zaktualizować.
Robots.txt zawiera dyrektywy, które w większości respektowane są przez roboty crawlujące. Możesz w nich zablokować dostęp do różnego rodzaju zasobów dla wybranych lub wszystkich robotów crawlujących. Dzięki temu zablokujemy indeksowanie np. do stron czy plików prywatnych. Częstym błędem jest uniemożliwienie dostępu do kluczowych stron np. stron produktowych lub zasobów takich jak zdjęcia produktowe.
Rozbudowana analiza techniczna SEO, polega również na analizie szeregu innych czynników. Jednak w większości nie jest możliwa bez specjalistycznej wiedzy oraz dodatkowych narzędzi. Natomiast jeżeli wykorzystasz powyższe narzędzia i poprawisz podstawowe elementy techniczne Twojego sklepu, z pewnością przełoży się to pozytywnie na liczbę nowych klientów.
Twoja strona wymaga optymalizacji?
Zleć to profesjonalistom z KS!
Zadbaj o unikalne treści na stronie
Jednym z najbardziej czasochłonnych zajęć, z którymi przyjdzie się mierzyć osobie odpowiedzialnej za obsługę sklepu, jest uzupełnianie treści. W sklepach online jest to szczególnie ważne w przypadku opisów produktów. Często zdarza się, że klienci rezygnują z zakupu z powodu braku dostatecznej informacji o produktach. Dlatego szczególnie mocno uczulam na dostarczenie wyczerpujących informacji o każdym z produktów na stronie.
Przydatne do tego będzie przeanalizowanie, co o produktach piszą Twoi bezpośredni konkurenci. Oczywiście nie chodzi tutaj o to, by kopiować takie opisy, ponieważ poza nieetycznością takiego działania, negatywnie wpłynie to na pozycjonowanie. Teksty powinny być również dopasowane do grupy docelowej, do jakiej chcemy dotrzeć. Chodzi o to czy wykorzystywany jest język specjalistyczny i branżowy, czy treści są przedstawione w formie informacyjnej, czy jako forma reklamy.
Warto przeanalizować czy nasze treści są unikalne. Możemy to zrobić, po prostu kopiując ich fragment i wklejając do wyszukiwarki. Lub skorzystać z narzędzia, jakim jest https://plagiarismdetector.net/. Narzędzie sprawdza jaki fragment tekstu, oraz na ilu stronach został powielony.
Analiza unikalności treści w narzędziu Plagiarism detector
Kolejnymi treściami, które należy posiadać, są opisy kategorii. Tutaj również treści powinny być odpowiednio przygotowane. Określona długość tekstu, nasycenie słowami kluczowymi, na które chcemy, aby strona się wyświetlała, jest ważne, ale może zająć sporo czasu. Jak ograniczyć analizę treści na konkurencyjnych stronach, która może trwać godzinami? Podzielę się z wami świetnym narzędziem, jakim jest Surfer, które analizuje strony z wyników organicznych, wyświetlanych na interesujące nas zapytanie. Dzięki jednej z jego wielu funkcji, którą jest Content Editor, otrzymujemy spersonalizowany draft dla artykułu, opisu produktu czy kategorii, oparty o najważniejsze czynniki rankingowe. Narzędzie dostępne jest w kilku planach abonamentowych.
Content Editor w narzędziu Surfer
Nie zapominajmy o treściach na stronach statycznych. Firma powinna poinformować klientów o sposobach zamawiania i rodzajach płatności dostępnych w sklepie. Opisana polityka prywatności, zwrot produktów, regulamin itp. Czy zwiększa to sprzedaż? Na pewno nie bezpośrednio, jednak można zwiększyć poczucie bezpieczeństwa użytkownika i zaufanie do firmy. W ten sposób jesteś w stanie pośrednio zwiększyć sprzedaż.
Spraw by zamawianie było przyjemnością
Zastanawiałeś się, jak oczami klienta wygląda sprzedaż w Twoim sklepie internetowym? Przeanalizowałeś jakie kroki musi wykonać, aby sfinalizować transakcje? Klienci branży e-commerce często skarżą się na problemy z procesem zakupowym w sklepach internetowych. Często jest to zbyt duża liczba kroków, które muszą wykonać, czasem są to niejasne sformułowania lub konieczność podawania danych, które wcale nie są konieczne w procesie zakupowym.
Sklep generując nawet duży ruch organiczny, może nie generować zakupów. Dlaczego tak się dzieje? Powodem jest porzucenie koszyka przez klienta sklepu. Analiza problematycznych elementów powinna odbywać się za pomocą kilku narzędzi. Zacznijmy może od najprostszego z nich jakim jest Google Analytics. Jeżeli posiadamy możliwość dodania rozszerzonego mierzenia e-commerce, to otrzymujemy szereg informacji dotyczących zachowań użytkowników w naszym sklepie internetowym. Warto wykorzystać również narzędzia do nagrywania sesji użytkowników. Yandex Metrica czy popularny Hotjar pozwolą nam nagrywać sesje użytkowników czy tworzyć mapy ciepła. Analiza ich zachowań może całkowicie zmienić wiedzę o tym, jak potencjalni klienci widzą naszą stronę internetową oraz jakie problemy napotykają w jej obsłudze.
Jeszcze więcej pisania - czyli content marketing
Wydawać by się mogło, że przygotowaliśmy opisy do produktu, uzupełniliśmy stronę kategorii, po co więc tworzyć dodatkowe treści na stronie? Aby zwiększać sprzedaż na sklepie internetowym, warto przyciągąć coraz większą liczbę użytkowników. O tym jak określić kto jest twoim klientem, oraz jak tworzyć plan marketingowy dla witryny możesz przeczytać w artykule Wojtka Budziaka.
Content marketing w postaci bloga jest doskonałym sposobem na dotarcie do klientów, którzy aktualnie mogą nie poszukiwać produktu, ale w przyszłości będą mogli zakupić go w Twoim sklepie. Dzięki recenzji produktów i ich porównaniu, opinii użytkowników czy sposobom na ich wykorzystanie możesz dosięgnąć osób, które takich właśnie informacji szukają. Jest to również kreatywny sposób na powiększenie listy remarketingowej, czy listy osób, które mogą zapisać się do Twojego newslettera. Tematyka powinna być wybierana na podstawie wyszukiwań klientów, trendów panujących w Twojej branży, a także wnikliwej analizie konkurencyjnych sklepów. Dlaczego nie wspomagać się tym, co działa u konkurencji?
Up-selling i Cross-selling
Up-selling to strategia marketingowa, mająca na celu zwiększenie sprzedaży podczas jednej transakcji. W przypadku upsellingu oferujemy użytkownikowi produkt podobny do tego, który wybrał. Produkt posiada jednak lepsze parametry lub właściwości, co wiąże się, z tym że jego cena jest również odpowiednio wyższa. Najczęstszym przykładem jest tutaj elektronika, np. w przypadku laptopa, możemy zaproponować użytkownikowi urządzenie z tej samej serii jednak posiadające większą ilość pamięci RAM, lub dysk o większej pojemności. Metoda bardzo często wykorzystywana w zwiększeniu sprzedaży nie tylko online, ale również podczas zakupów stacjonarnych.
Up-selling w sklepie internetowym morele.net
Cross-selling to również doskonały sposób, aby zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym. Polega na zaproponowaniu w pewnym momencie sprzedaży, produktów uzupełniających. Pozostając w tematyce komputerów, mogą być to urządzenia peryferyjne, akcesoria takie jak torba na laptopa czy dodatkowe oprogramowanie. Propozycję produktów uzupełniających można uwzględnić już na etapie strony produktowej, jak również na etapie podsumowania zamówienia.
Przykład cross-sellingu w sklepie internetowym morele.net
Promocje i gratisy
Czy jest coś, co lepiej przyciąga klientów do zakupów niż informacje o promocji, wyprzedaży czy możliwości otrzymania czegoś dodatkowego za darmo? Dlaczego więc tak mało sklepów decyduje się na stworzenie planu promocyjnego, aby zwiększyć sprzedaż? Określenie pułapów cenowych zamówienia, po których przekroczeniu klient otrzymuje darmowe próbki innych produktów z naszego sklepu, lub upominek jest doskonałym pomysłem. Skłania do podejmowania decyzji o zwiększeniu zamówienia, aby otrzymać gratis.
W przypadku wszelkiego rodzaju promocji lub wyprzedaży pozwalają one poczuć klientowi, że udało mu się zakupić pełnowartościowy produkt w znacznie korzystniejszej cenie. Klienci mają pewien problem z dodatkowymi kosztami przesyłki zamówionych produktów. Dlaczego więc nie ustawić kwoty, od której ta przesyłka będzie w pełni darmowa? Klient otrzymuje produkt z darmową przesyłką, a sklep internetowy uzyskuje możliwość podniesienia kwoty poszczególnego zamówienia.
Promocje i gratisy w sklepie dobreziele.pl
Zadbaj o pozytywne opinie o produktach oraz sklepie
W dobie Internetu zdecydowana większość internautów decyduje się na dokonanie researchu na temat interesujących ich produktów. Dlaczego więc nie zaimplementować w sklepie możliwości oceniania produktów przez osoby, które go zamówiły i użytkują? Poza wartością dodaną w postaci unikalnego contentu na stronie otrzymujemy możliwość pokazania zalet produktów. Pozytywne recenzje oraz realne opinie użytkowników sprawiają, że klient będzie bardziej skłonny pozostać na naszej stronie i właśnie na niej dokonać zakupu.
Poza opiniami o samych produktach warto zadbać o opinie dotyczące samego sklepu. Zwiększenie sprzedaży poprzez informację o szybkiej wysyłce produktów, obsłudze po procesie zakupowym czy pozytywnym rozpatrywaniu reklamacji sprawiają, że klient sklepu nabiera zaufania do oferty naszego sklepu.
Unikalne opinie o produkcie dodane przez użytkowników
Wykorzystaj social media, by zyskać nowych klientów
Facebook, Instagram czy YouTube to doskonałe kanały dotarcia do klienta, którego pozyskanie z organicznych wyników może być niemożliwe. Być może nie słyszał on o Twoim produkcie, a może nie wie, że go potrzebuje? Marketing internetowy z wykorzystaniem portali społecznościowych może być na początku trudnym wyzwaniem. Nawet najbardziej skrupulatnie przygotowywane filmy czy posty, mogą nie dotrzeć do grupy docelowej, jeśli dopiero budujemy rozpoznawalność. Ale i tutaj można skorzystać z płatnych reklam, które oferują możliwość skierowania przekazu do określonego przez nas klienta. Reklamy dopasowywane są na podstawie zainteresowań, lokalizacji, grupy wiekowej. Jeśli obawiasz się, że może to zajmować zbyt wiele czasu, możesz skorzystać z usługi prowadzenia fanpage.
Brak czasu na obsługę profilu w Social Mediach?
Poprowadzimy fanpage Twojej firmy!
Zadbaj o widoczność w organicznych wynikach wyszukiwania
Usługa pozycjonowania strony jest zdecydowanie najbardziej opłacalna w długofalowym efekcie. Klienci wyszukujący określone produkty czy usługi mają zdecydowanie większe zaufanie do organicznych wyników wyszukiwania. Jednak pozycjonowanie sklepu internetowego to zadanie wymagające doświadczenia i odpowiednich narzędzi. Proces pozycjonowania to nie coś, czego możemy nauczyć się podczas szybkiego szkolenia. Ciągle zmieniające się algorytmy, setki czynników rankingowych to coś, z czym rzadko kiedy radzi sobie osoba, która zawodowo nie zajmuje się SEO.
Słaby ruch i sprzedaż na sklepie?
Zdaj się na specjalistów z KS!