Na skr贸ty:

czym s膮 memy
czym s膮 memy

Za g贸rami, za lasami... Czyli pierwsze wzmianki o memie:

Znany ewolucjonista i etolog Richard Dawkins, wspomina o istnieniu memu, rozumianego jako minimalna jednostka transmisji kulturowej, analogicznego do genu. Dzieje si臋 to w 1976 roku, kiedy zostaje wydana Jego ksi膮偶ka "Samolubny gen". Poj臋cie mem pochodzi od greckiego s艂owa mimesis, oznaczaj膮cego 鈥瀗a艣ladownictwo鈥. Og贸ln膮 ide臋 tej koncepcji w barwnych s艂owach opisa艂 psycholog Nicholas Humphrey: 鈥濵emy nale偶y traktowa膰 jako struktury 偶ywe nie tylko w sensie metaforycznym, ale i dos艂ownym. Gdy wprowadzisz do mojego umys艂u p艂odny mem, to tak jakby艣 umie艣ci艂 w nim paso偶yta, wykorzystuj膮c m贸j m贸zg jako narz臋dzie do rozprzestrzeniania memu w dok艂adnie taki sam spos贸b, w jaki wirus podporz膮dkowuje sobie aparat genetyczny kom贸rki gospodarza. I nie jest to tylko kwestia sformu艂owa艅."

Cho膰 ostatnie s艂owa psychologa Humphrey'a tycz膮 si臋 analizy genu, rozumianego jako mem, mo偶emy por贸wna膰 je do memu wykorzystywanego w internecie. Co jaki艣 czas drobna, najcz臋艣ciej zabawna tre艣膰 zyskuje ogromn膮 popularno艣膰. Widzimy j膮 wtedy - wsz臋dzie! U znajomych na wall'u, na portalach informacyjnych, a nawet w telewizji. W sumie to tak, jakby艣my umie艣cili w naszym m贸zgu paso偶yta... prawda? :)

A to tylko 艣mieszny obrazek, kt贸ry staje si臋 viralem - zjawiskiem najbardziej po偶膮danym przez tw贸rc贸w meme marketingu. Viralem czyli tre艣ci膮 ch臋tnie udost臋pnian膮, co jest niezwykle trudne, poniewa偶 internet jest kapry艣n膮 publiczno艣ci膮. Je艣li jednak nasza tre艣膰 b臋dzie udost臋pniana, to znaczy, 偶e osi膮gn臋li艣my sukces!

Mem z nawi膮zaniem do analizy genu, rozumianego jako mem.
Mem z nawi膮zaniem do analizy genu, rozumianego jako mem.

"Umar艂 kr贸l, niech 偶yje kr贸l", czyli kto rz膮dzi obecnie w meme marketing?

My艣l膮c o memie, najcz臋艣ciej wyobra偶amy sobie fotografi臋 z podpisem, kt贸ry nadaje grafice nowy sens. Idealnym przyk艂adem na to, jest "memowe imperium" tw贸rc贸w VOGULE POLAND, kt贸rzy publikuj膮 zdj臋cia s艂awnych gwiazd z wymy艣lonymi przez siebie podpisami.

W naturalny spos贸b, przez niekonwencjonalne poczucie humoru dokonali niemo偶liwego. Ich 艣mieszne memy, udost臋pniaj膮 niekt贸re gwiazdy, kt贸rych dotycz膮 tre艣ci. Konto tw贸rc贸w VOGULE POLAND, na instagramie obserwuje a偶 418 ty艣.

Podobnie ma si臋 na nieco bardziej popularnym koncie (1mln) @makelifeharder, kt贸ry codziennie dodaje kilkana艣cie zabawnych tre艣ci na swoje stories w my艣l real time marketing. Wpisy powy偶ej wspomnianych tw贸rc贸w, odnosz膮 si臋 do sytuacji politycznej w kraju i na 艣wiecie, a dzi臋ki nim widzimy co w danym momencie trapi, bawi lub wprawia Polak贸w w stan niepokoju. Portale takie jak memy.pl, demotywatory.pl, beka.pl, do dzisiaj ciesz膮 si臋 popularno艣ci膮, i wiele os贸b od nich zaczyna sw贸j dzie艅, zamiast Facebooka.

mem z make life harder
mem z @mekelifeharder

Ironiczny przekaz z u偶yciem wizerunku osoby publicznej w nawi膮zaniu do danej sytuacji @vogulepoland
Ironiczny przekaz z u偶yciem wizerunku osoby publicznej w nawi膮zaniu do danej sytuacji @vogulepoland

Fun content, gdzie, co i jak?

Musimy zaakceptowa膰 fakt, 偶e u艣miech jest cz艂owiekowi niezb臋dny. R贸wnie偶 dla Twojego obserwatora, ale czy fun content, mo偶emy zastosowa膰 w komunikacji ka偶dej marki? Dok艂adna analiza grupy docelowej i odbiorc贸w b臋dzie niezwykle istotna. Ot贸偶, ci臋偶ko wyobrazi膰 sobie, aby z za艂o偶enia powa偶na instytucja, dodawa艂a 艣mieszne tre艣ci, a jednak... istniej膮 odst臋pstwa. Tak膮 komunikacj臋 stosuj膮, np. PolskaPolicja na swoim Twitterze. Kto nie widzia艂, ten koniecznie musi zajrze膰!

Zanim zaczniemy produkowa膰 memy musimy dobrze przemy艣le膰, czy lekkie i zabawne tre艣ci dopasuj膮 si臋 do charakteru naszej marki. Wszak nie ka偶demu wypada ci膮gle 偶artowa膰. Wyobra藕my sobie przychodni臋, kt贸ra ci膮gle korzysta z meme marketingu - czy nie b臋dziemy mie膰 obaw, 偶e zamiast trafnej diagnozy dostaniemy jaki艣 偶art? Je艣li jednak nasze us艂ugi sprzyjaj膮 lekkiemu contentowi, a chcemy nawi膮za膰 kontakt z odbiorcami, memy sprawdz膮 si臋 na zmniejszenie dystansu. Wszak humor to pot臋偶ne narz臋dzie marketingowe!

mem z @PolskaPolicja
mem z @PolskaPolicja

Albo p艂aka膰 ze 艣miechu, albo p艂aka膰 z rozpaczy

Wykorzystuj膮c memy w komunikacji marketingowej nale偶y uwa偶a膰, by nie przegi膮膰. Dlatego tak wa偶ne, aby pozna膰 swoj膮 grup臋 docelow膮. Tego typu tre艣ci powinny by膰 sarkastyczne, lekko prze艣miewcze, ale nigdy obra藕liwe, zawieraj膮ce wulgaryzmy.

Niebezpieczne jest tak偶e lawirowanie pomi臋dzy tematami budz膮cymi ogromne emocje jak np. sytuacja polityczna. Takie memy w marketingu naszego brandu, mog膮 narobi膰 sporo szk贸d. Przyk艂adem mo偶e by膰 grafika, nawi膮zuj膮ca do reklamy Play, z wizerunkiem Wladimira Putina, z wymownym podpisem "Mo偶e negocjowa膰 z kim chce, bez granic." Mem wywo艂a艂 dyskusje w social media, a internauci byli zniesmaczeni tekstem ze wzgl臋du na sytuacj臋 na Ukrainie. Sie膰 Play bardzo szybko wystosowa艂a o艣wiadczenie, odcinaj膮ce si臋 od autora obrazka, Tomasza G贸rskiego.

Odbudowanie pozytywnego wizerunku w dzisiejszych czasach jest bardzo czasoch艂onne, poniewa偶 w internecie nic nie ginie. Pomimo jednorazowych wpadek, fun content wp艂ywa na rozpoznawalno艣膰 - "Heheszkowe" posty przek艂adaj膮 si臋 na zaanga偶owanie odbiorc贸w oraz statystyki wy艣wietle艅. Warto pami臋ta膰, 偶e memy w mediach spo艂eczno艣ciowych maj膮 okre艣lon膮 偶ywotno艣膰, st膮d warto postawi膰 na "memowe 艣ledzenie trend贸w". To co 艣mieszy艂o internaut贸w lata temu, nie b臋dzie ju偶 zrozumia艂e w obecnej chwili.

Brak czasu na obs艂ug臋 profilu w聽Social Mediach?

Poprowadzimy fanpage Twojej firmy!

Miej oczy szeroko otwarte, bo do odwa偶nych nale偶y internet

Otaczaj膮ca rzeczywisto艣膰, od zawsze by艂a ogromn膮 inspiracj膮 dla artyst贸w. Tw贸rcy fun contentu r贸wnie偶 powinni z niej czerpa膰 gar艣ciami. Niekiedy na pierwszy rzut oka, nie jeste艣my w stanie odnie艣膰 bie偶膮cej sytuacji do danej bran偶y. Obecnie prowadz臋 fanpage dla klienta, kt贸ry jest partnerem flotowym dla jednych z najwi臋kszych aplikacji takich jak Uber, Glovo, Wolt. Content, kt贸ry budowali艣my od samego pocz膮tku mia艂 lu藕ne za艂o偶enie, skierowany do m艂odych os贸b. Co ma to wsp贸lnego z powiedzeniem "miej oczy szeroko otwarte"?

Dawno, dawno temu niew膮tpliwym hitem by艂 utw贸r Mroza "Miliony monet", na podstawie kt贸rego powsta艂o ogrom mem贸w. Jad膮c samochodem, zn贸w us艂ysza艂am w radio ten wers, kt贸ry nuci艂am przed laty "Ja mam ten idealny plan, Ty masz ten idealny stan". Zmutowa艂am mema, w korzystny spos贸b dla obs艂ugiwanej przeze mnie marki - ot to moje zadanie.

"Zmutowany mem" z wykorzystaniem popularnego wersu piosenki Mroza
"Zmutowany mem" z wykorzystaniem popularnego wersu piosenki Mroza

Innym przyk艂adem postu zaci膮gni臋tego z rzeczywisto艣ci, by艂 mem nawi膮zuj膮cy do filmu Psy, z Bogus艂awem Lind膮. Parafrazuj膮c s艂ynne "my psy musimy trzyma膰 si臋 razem", nawi膮za艂am do contentu widzianego przez obserwator贸w naszego klienta. Na w艂asnej sk贸rze sprawdzi艂am, 偶e rzeczywisto艣膰 powinno wykorzystywa膰 si臋 w dzia艂aniach reklamowych, bo to ona dostarcza najwi臋cej memowych bod藕c贸w oraz... sporej ilo艣ci like'贸w na Facebooku :)

Parafraza kultowego tekstu z filmu "PSY" odnosz膮ca si臋 do spo艂eczno艣ci klienta
Parafraza kultowego tekstu z filmu "PSY" odnosz膮ca si臋 do spo艂eczno艣ci klienta

Podsumowanie sukcesu mema

Mem jest jak paso偶yt w naszym m贸zgu, wchodz膮cym przez social media. Meme marketing, to wzloty, pora偶ki ale tak偶e sztuka trafnej obserwacji rzeczywisto艣ci. Mem to przepis na u艣miech, a u艣miech wzmacnia odporno艣膰 oraz pomaga spali膰 kalorie i obni偶y膰 t臋tno. Dostarczaj膮c pozytywny tekst dla naszych odbiorc贸w, budujemy wi臋藕 艂膮cz膮c膮 z nasz膮 mark膮. Je艣li dopiero budujesz swoj膮 mark臋, mo偶e warto spr贸bowa膰 tego rodzaju przekazu?

Istnieje wiele stron do projektowania memowych grafik, takich jak canva, generator mem贸w. Nie musisz zajmowa膰 si臋 profesjonalnie marketingiem, memy to wyra偶enie naszych emocji, zatem je艣li co艣 ciekawego chodzi nam po g艂owie, zaprojektujmy i podzielmy si臋 tym w naszych social media! Projektuj memy, a Twoja marka i Ty b臋dziesz wielki! Z rozwag膮, u艣miechem i szacunkiem do innych. :)