Z tego artykułu dowiesz się:

Migracja strony www - co to takiego?

Już spieszę z wyjaśnieniem. Jest to nic innego jak proces, którego celem jest przeniesienie serwisu na np. inny CMS, lepszy hosting bądź inną domenę internetową. Migracją strony możemy również nazwać działanie, takie jak rebranding, fuzja stron czy wyodrębnienie części serwisu na subdomenę lub do innego katalogu w adresacji URL.

Jeżeli migracja strony zostanie przeprowadzona poprawnie, możesz liczyć na utrzymanie widoczności i ruchu, a w niektórych przypadkach nawet na ich wzrost. Natomiast jeśli coś pójdzie nie tak, to najczęściej dana strona internetowa odnotowuje drastyczne spadki.

Jeżeli chcesz uniknąć takiej sytuacji, powinieneś podejść do tematu niezwykle starannie i zaplanować zadania na poszczególne etapy - przed, w trakcie i po migracji strony. Zanim jednak powiem Ci, jak my w Agencji KS dzielimy zadania na poszczególne etapy i jak z powodzeniem wykonujemy migracje stron, pokrótce opiszę jej główne typy, co pozwoli określić z czym mamy do czynienia w Twoim przypadku.

Jakie są typy migracji?

Jak wspomniałem wcześniej, jest ich sporo. Poniżej opisałem jednak te najczęściej występujące. Pamiętaj, że rodzaje migracji mogą się ze sobą łączyć i w wielu przypadkach tak się dzieje. Zależy to głównie od tego, jaki jest powód przeniesienia oraz cel jaki chcesz osiągnąć. Nie przedłużając...

rodzaje migracji serwisu
Rodzaje migracji serwisu.

  • Rebranding - występuje w przypadku, gdy chcemy zmodyfikować kilka lub wszystkie elementy składające się na markę naszej firmy. Mowa tutaj oczywiście o działaniach takich jak zmiana logo, zmiana nazwy firmy w treści, w szablonach ofertowych, w umowach, w plikach PDF […], zmiana adresów e-mail, aktualizacja regulaminów, polityki prywatności… Podczas rebrandingu nie możemy zapomnieć również o zmianie danych w profilach Social Media, w wizytówce Google i na zewnętrznych portalach, linkujących do naszego serwisu. Bez dwóch zdań, jest to tylko część zadań, które musimy wykonać podczas przeprowadzania rebrandingu w firmie. Więcej gotowych operacji przedstawia checklista w dalszej części artykułu ;)
  • Zmiana domeny - to bardzo popularny typ migracji strony www, który na pierwszy rzut oka wydaje się prosty do wykonania. Przepięcie domeny na nową, zrobienie przekierowań 301 i już. Nic bardziej mylnego. Jest to proces dużo bardziej złożony i to, jak do tego podejdziemy w dużym stopniu wpłynie na późniejszą widoczność serwisu w wyszukiwarce Google. Dlatego, poza przekierowaniami 1 do 1, powinniśmy m.in. zaktualizować odnośniki w strukturze strony, odnowić sitemap.xml, poprawić odnośniki linkujące do naszej strony znajdujące się na zewnętrznych portalach, zaktualizować narzędzia analityczne (GSC, Analytics), przeprowadzić rekonfiguracje kampanii Google Ads. Więcej informacji znaleźć możesz w tabeli poniżej.
  • Zmiana CMS - to kolejna skomplikowana migracja, która wymaga dużej uwagi i zaangażowania wielu osób. Od specjalistów SEO i web developerów po analityka, web designera, osobę decyzyjną (klienta) czy koordynatora działań. Zmiana systemu zarządzania treścią (CMS) wymaga działań, takich jak: przeniesienie treści, zdjęć, plików pdf, komentarzy, kont użytkowników, odwzorowania struktury serwisu i adresów URL - rzecz jasna to tylko garstka czynności do wykonania. Z myślą o stałym rozwoju powinniśmy zadbać o to, aby przenieść stronę na lepszy, niż obecny system oraz taki, który zapewni sporo funkcjonalności i możliwości rozbudowy. Jest to szczególnie istotne, aby za jakiś czas migracja nie okazała się strzałem w stopę. Przeczytać o tym możesz w - funkcje dobrego oprogramowania CMS.
  • Zmiana hostingu - to zdecydowanie jeden z prostszych, szybszych i mniej inwazyjnych typów migracji (strony), spośród wymienionych powyżej. Niemniej jednak, nie oznacza to, że przenosimy pliki na inny serwer, zmieniamy DNSy i już. Tak łatwo nie ma ;) Koniecznie przed migracją powinieneś sprawdzić działanie strony na nowym serwerze. Mam tutaj na myśli przetestowanie wszystkich głównych funkcjonalności, jakie posiada strona, typu: formularz, wyszukiwarka, koszyk, integracja z innymi usługami, moduły, widgety itp. Zwróć na to szczególną uwagę, gdy docelowy serwer obsługuje nowszą wersję interpretatora PHP. Zmiana hostingu często będzie wymagała przeniesienia poczty elektronicznej, a co za tym idzie, jej późniejszą rekonfiguracją na nowym serwerze oraz w programach pocztowych pracowników. Nie zapomnij o tym!
  • Fuzja stron - czyli połączenie dwóch serwisów w jeden. Jest to bardzo skomplikowany proces ze względu na to, że zawierają się w nim pozostałe typy migracji - zmiana domeny na jednym z serwisów, zmiana CMS, często również redesign docelowej witryny. Na co głównie powinniśmy zwrócić uwagę? Oczywiście musimy dokonać przeniesienia wszystkich zasobów, stron, produktów, grafik (jeżeli generują ruch), plików PDF, komentarzy, ocen. Na poprawnym przygotowaniu przekierowań czy też na modyfikacji struktury serwisu tak, aby po połączeniu stron wszystko było jasne i czytelne, a użytkownik nie czuł się zdezorientowany.
  • Wyodrębnienie części serwisu - to stosunkowo prosty do przeprowadzenia typ migracji. Występuje, gdy chcemy przenieść część serwisu, np. blog lub sklep, na subdomenę bądź odwrotnie - zawartość subdomeny przenieść w jakąś część domeny. Podczas tej migracji, powinieneś wykonać podstawowe działania, m.in. przenieść zasoby, stworzyć przekierowania 301, zaktualizować sitemap.xml, a także poprawić odnośniki linkujące do przenoszonej części serwisu, a umieszczone na zewnętrznych stronach. Co jeszcze warto wykonać podczas takiej migracji strony? Odpowiedź znaleźć możesz w dalszej części artykułu.
  • Redesign - czyli zmodernizowanie wyglądu strony internetowej, co może być podyktowane chęcią zmiany szaty graficznej na bardziej nowoczesną czy też przystosowania witryny do urządzeń mobilnych. Oczywiście powodów wykonania redesignu może być znacznie więcej, niemniej jednak ważniejsze jest, jak zostanie to przedsięwzięcie przeprowadzone. Zwróć szczególną uwagę na wygląd i funkcjonowanie strony internetowej w wersji mobilnej, a także czy wszystkie rodzaje podstron zostały poprawione.
  • Fizyczna zmiana lokalizacji - nie jest to migracja, którą wykonujemy na stronie, ale mimo wszystko postanowiłem o niej wspomnieć, gdyż zdarza się, że firma, biuro, magazyn, oddział jest przenoszony do innej lokalizacji. Aktualizacja adresu jest niezwykle ważna w budowaniu wiarygodności i spójności informacji w sieci Internet. Dlatego po zmianie fizycznej lokalizacji, powinieneś w miarę możliwości zaktualizować adres na stronie internetowej, w wizytówce Google, w wizytówkach NAP, w profilach Social Media oraz w pozostałych zewnętrznych serwisach.

Skutki źle wykonanej migracji

W przypadku, gdy proces migracji nie zostanie wykonany prawidłowo, możemy odnotować:

  • spadek liczby odwiedzin,
  • utratę widoczności i pozycji słów kluczowych,
  • mniejszą konwersje i przychód,
  • zwiększenie współczynnika odrzuceń,
  • pogorszenie CTR i doświadczeń użytkownika (UX),
  • zmarnowany budżet w Google Ads / Facebook Ads.

O najczęstszych błędach popełnianych podczas migracji przeczytasz w sekcji FAQ.

skutki błędnie wykonanej migracji i poprawa
Skutki błędnie wykonanej migracji i korekta.

Jak skutecznie przeprowadzić migrację strony?

Cały proces należy podzielić na 3 etapy: działania przed migracją, w trakcie i po migracji strony. Taki podział ułatwi zaplanowanie listy zadań i rozdzielenie obowiązków, a także terminów.

Etap 1: Analiza, cel i strategia

Zawsze przed wykonaniem migracji, staramy się przeprowadzić wywiad z klientem. Dzięki temu jesteśmy w stanie poznać obecną sytuację, powody takiej decyzji oraz cel, który ma zostać osiągnięty. Poświęcony czas skutkuje zgromadzeniem pomocnych informacji, które będa kluczowe podczas planowania i dobierania odpowiedniej strategii.

Kilka przykładowych pytań, na które warto poznać odpowiedź:

  • jaki jest cel migracji - co chce klient osiągnąć?
  • przyczyny migracji (ograniczenia CMS, modernizacja, zmiana brandu, problemy techniczne, inne powody)?
  • kto będzie koordynował działania związane z migracją?
  • jakie elementy będą podlegały migracji? (strona, poczta, hosting)
  • w jakim terminie klient chciałby przeprowadzić migrację?

Oczywiście w zależności od typu migracji pytania mogą się nieco różnić.

Po przeprowadzeniu analizy, przechodzimy do opracowania strategii i planowania zadań, czyli przygotowujemy listę czynności do wykonania, przypisujemy osobom konkretne zadania i określamy deadliny. W rezultacie, każdy wie co ma zrobić i w jakim terminie. Poniższa tabela przedstawia zadania, które powinny zostać wykonane, sprawdzone, przeanalizowane. W kolumnach widzimy podział na różne typy migracji (rebranding, zmiana domeny, zmiana CMS, zmiana hostingu, fuzja stron, wyodrębnienie części serwisu, redesign, zmiana lokalizacji), natomiast wiersze zostały pogrupowane w kilka segmentów (On site, Off site, Analitykę, FB, Reklamy Google, pocztę elektroniczną, wizytówkę Google itd.). (Szczegóły/Szczegółowe dane) w poniższej check liście.

CheckList

W Agencji KS posiadamy znacznie bardziej rozbudowaną listę czynności, które powinny zostać wykonane dla poszczególnych typów migracji. Wewnętrzny plik wzbogacony jest również o kolumny: osoba, notatka i deadline, gdzie oznaczamy odpowiedzialną osobę, dajemy wskazówki, jak i gdzie należy dany element przeanalizować, a także kiedy jest ostateczny termin realizacji zadania. Jeżeli planujesz migrację, też powinieneś to uwzględnić.

migracja strony internetowej check lista
Check lista - migracja serwisu internetowego.

W momencie, gdy mamy już plan i rozdzielone obowiązki, możemy przejść do kolejnej fazy, w której będziemy realizować migrację.

Etap 2: Realizacja zadań i migracja

Na tym etapie, przygotowujemy stronę, testujemy, sprawdzamy i migrujemy. Poniżej kilka wskazówek i dobrych praktyk:

👉 Najbezpieczniejszym i najbardziej rozsądnym rozwiązaniem jest, to aby przygotować stronę w środowisku testowym, które jest zabezpieczone przed skanowaniem i indeksacją w wyszukiwarkach internetowych.

👉 Pamiętajmy, że podczas działania na kopii strony, nie powinno się wdrażać nowych rzeczy na obecnie działającej stronie (produkcji). W momencie, gdy jest to niezbędne, zmiany należy wprowadzić na produkcji i w wersji deweloperskiej, tak aby po migracji uniknąć sytuacji, że coś się zgubiło, brakuje plików czy adres nie został przekierowany.

👉 Serwis internetowy przed migracją powinien zostać dokładnie sprawdzony wzdłuż i wszerz. Aspekty techniczne, semantyczne, poprawne działanie modułów, intuicyjność i odczucia użytkownika nie powinny zostać pominięte w procesie analizy. Oczywiście, możemy skorzystać z wielu pomocnych narzędzi i wtyczek (aby dokładnie przeanalizować stronę). Kilka z nich poniżej.

👉 Złota zasada naszych developerów: nie wykonuj migracji w piątek - ponieważ jeżeli coś pójdzie nie tak, w weekend masz ograniczone możliwości na poprawę błędów.

Pomocne narzędzia:

  • Screaming Frog - skan całej strony umożliwi nam sprawdzenie meta tagów, rozmiaru plików, nagłówków, adresów kanonicznych, tekstów alternatywnych, błędów w strukturze strony i wielu więcej.
  • DevTools - narzędzia developerskie w przeglądarce Google Chrome. O tym, co możemy tam sprawdzić, pisałem w artykule: Analiza strony internetowej narzędziem DevTools.
  • Structured Data Testing Tool - czyli testowanie danych uporządkowanych. Oczywiście, jeżeli dostęp do strony jest zablokowany, korzystamy z opcji testowania fragmentu kodu.
  • https://httpstatus.io/ - sprawdzenie łańcucha przekierowań.
  • Narzędzia googlowskie - Należy tutaj pamiętać, że do wykonania testu potrzebny będzie większy dostęp dla robota sprawdzającego Twoją stronę.

Wtyczki Chrome:

  • SEOquake,
  • Web Developer,
  • Meta SEO inspector,
  • Check my links,
  • Tag assistant,
  • Alt text tester.

Wiadomo jednak, że nie ma możliwości przeanalizowania wszystkich elementów, korzystając jedynie z dostępnych narzędzi i wtyczek. Sporo elementów trzeba będzie sprawdzić ręcznie.

Jeśli wszystko jest sprawdzone i gotowe do przeniesienia, to realizujemy migracje zgodnie z planem i przechodzimy do kolejnego kroku.

proces zmiany i przeniesienia strony
Proces zmiany i przeniesienia strony.

Etap 3: Działania po migracji

Strona internetowa zmigrowana i co teraz? W pierwszej kolejności sprawdzamy raz jeszcze elementy techniczne oraz nowe zmiany i ogólne funkcjonowanie stron - czyli wszystkie podstawowe elementy: przekierowania, meta tagi, adresy kanoniczne, robots.txt, sitemap.xml, index i follow, działanie formularzy, modułów, itd.

Następnym krokiem jest przetestowanie strony pozostałymi narzędziami, którymi analiza wcześniej była utrudniona z przyczyn ograniczenia dostępu np. Google PageSpeed Insights, Structured Data Testing Tool, Mobile Friendly.

W zależności od planu realizujemy pozostałe zadania poza stroną: na zewnętrznych stronach, w social media, w wizytówce Google, itd.

Obserwujemy:

  • Sygnały behawioralne (strony/sesje, czas sesji, ilość użytkowników, współczynnik odrzuceń, CTR).
  • GSC (stan indeksu, strony 404, błędy schema, ruch, wyświetlenia, pozycje, render strony, obsługa na urządzeniach mobilnych, szybkość strony).
  • SERP w Google, narzędzie monitorujące pozycje.

FAQ - pytania dotyczące migracji

Ile trwa migracja strony www?

To zależy :) Przede wszystkim od typu przeprowadzanej migracji, od wielkości serwisu oraz od poprawności wykonania całego procesu. W przypadku, gdy wykonujemy prostą migrację, gdzie zmieniamy hosting, cały proces nie powinien przekraczać kilku dni. Jeżeli zmieniamy adresy URL i wdrażamy przekierowania, ten czas wydłuża się do kilku tygodni. Natomiast w przypadku zmiany domeny, może to potrwać nawet kilka miesięcy.

Najczęściej popełniane błędy podczas migracji

Przeprowadzenie migracji, bez popełnienia nawet drobnych błędów, jest często niewykonalne lub wymaga dużej wiedzy, organizacji pracy i dobrego planu. Najczęściej jednak, gdy klient źle przeprowadził migracje i zwraca się o pomoc, stawiamy czoła wyzwaniu, analizujemy i poprawiamy błędy. Do najczęściej spotykanych dysfunkcji możemy zaliczyć:

  • brak lub błędne wykonanie przekierowań 301,
  • strona po przeniesieniu zablokowana metatagiem noindex, lub disallow: / w robots.txt,
  • wprowadzanie robota Google w błąd niespójnością danych (struktura adresów url, sitemap, canonical),
  • brak przeniesionych ważnych podstron, treści, komentarzy, kont użytkowników.

Kiedy warto skorzystać z pomocy Agencji SEO?

Zawsze, gdy migracja jest skomplikowana i masz obawy czy poradzisz sobie z jej prawidłowym przeprowadzeniem. Możesz skorzystać z konsultacji specjalisty SEO, zlecić wybrany element z planu lub kompleksową realizację usługi od A do Z.

Czy możliwe jest poprawienie błędnie przeprowadzonej migracji?

Tak, ale ważny jest czas i szybka reakcja. W takiej sytuacji przeprowadzamy szczegółowy wywiad, gromadzimy wszystkie pomocne dane i audytujemy poszczególne zmiany, celem określenia błędów i przyczyn spadków. Po poprawieniu zlokalizowanych błędów, zazwyczaj strona wraca lub też odnotowuje jeszcze lepsze wyniki.

Kiedy najlepiej wykonać migrację?

Przede wszystkim nie powinniśmy tego zostawiać na ostatnią chwile. Gromadzenie danych, zaplanowanie działań i ich realizacja wymaga sporo czasu. Przeprowadzenie skomplikowanej migracji w szczycie sezonu i sprzedaży, także nie będzie dobrym rozwiązaniem.

Podsumowanie

Dotarliśmy do końca artykułu. Jak widzimy, migracja serwisu to skomplikowany i wieloetapowy proces, który powinien zostać odpowiednio zaplanowany i krok po kroku zrealizowany, według obranej strategii. Istotny jest również czas, kiedy przenosimy stronę. Takie podejście pozwoli uniknąć błędów i spadków widoczności. Jeżeli przeraża Cię ogrom pracy i masz wątpliwości czy sam podołasz wyzwaniu - możesz skontaktować się z nami, chętnie doradzimy i pomożemy.