Spis treści:

Tajemnice pozycjonowania stron internetowych

Agencje SEO często postrzegane są jako tajemnicze instytucje, w których na środku mrocznego biura stoi ogromny kocioł z bulgoczącą substancją, a pracownicy wrzucają do niego co jakiś czas bliżej nieokreślone szczątki organiczne, wypowiadając przy tym zaklęcia w sobie tylko znanym języku ;) Aby uzyskać oczekiwane efekty pozycjonowania, nie potrzeba ani kotła, ani zaklęć, ani bynajmniej żadnych czarów. Optymalizacja strony jest długotrwałym procesem, opartym głównie na żmudnej i ciężkiej pracy sztabu specjalistów. Godziny analiz danych i ich interpretacja, rozwiązywanie wciąż mnożących się problemów, nadążanie za ciągłymi zmianami Google, to tylko niektóre z zadań, które sprawiają, że strona WWW pnie się w wynikach wyszukiwania. Temat SEO to (niestety) także wiele niemających odzwierciedlania w rzeczywistości mitów, które ciągle funkcjonują w świadomości przedsiębiorców i marketerów. Poniżej rozwiewam wątpliwości związane z mitami SEO, które często powtarzają się w mojej codziennej pracy.

# Pozycjonowanie stron internetowych kończy się na osiągnięciu wysokiej pozycji

Wysokie miejsce w SERP to dla klienta tylko jeden z celów do realizacji. Nasza praca absolutnie nie kończy się jedynie na poprawie pozycji strony. Zwiększona widoczność strony, a co za tym idzie większy ruch, musi skutkować zwiększoną konwersją. Trzeba dołożyć wszelkich starań, aby użytkownik, trafiając na naszą witrynę, dokonał zakupu produktu lub usługi. Dodatkowo algorytm Google nie śpi i lada chwila może obniżyć pozycję jednej strony kosztem innej witryny. Do tego dochodzi jeszcze konkurencja, która na pewno zrobi wszystko, aby przeskoczyć Cię w wynikach wyszukiwania. Dlatego też przez cały czas specjaliści SEO monitorują sytuację, dokonują zmian i poprawek, wzbogacają profil linków po to, aby strona utrzymała się długo na wysokich pozycjach.

# SEO i pozycjonowanie strony to dwie różne rzeczy

Pewnie narażę się w tym miejscu sporej rzeszy SEOwców... Jeśli chodzi o ten konkretny mit, zdania są mocno podzielone nawet w samym środowisku polskich specjalistów, gdzie można usłyszeć, że SEO to tylko jeden z elementów pozycjonowania obok link buildingu i analityki. Na świecie jednak sprawa ma się już prościej i na pojęcie SEO patrzy się szerzej, utożsamiając z nim wszelkie działania, odpowiadające za pozycję strony, w tym wcześniej wspomniany link building. Ja będę trzymał się tej drugiej wersji, obalając tym samym mit, jakoby SEO i pozycjonowanie stron były czymś innym.

# Agencja zagwarantuje Ci określone miejsce w wynikach wyszukiwania

Jeśli na co dzień jesteś specjalistą SEO i czytasz ten tekst, na pewno w tym momencie uśmiechnąłeś się pod nosem tak jak ja :) Pozycjonowanie w wynikach wyszukiwania ma na celu wypromowanie witryny w wynikach organicznych i uplasowanie jej jak najwyżej, jednak na końcowy sukces składa się tak wiele czynników i zmiennych, że gwarancji na powodzenie nie ma nigdy. Żadna szanująca się agencja nie oferuje konkretnego wyniku na konkurencyjne słowa kluczowe, dlatego jeśli ktoś daje Ci gwarancję 1 miejsca, powinna włączyć się u Ciebie ostrzegawcza lampka.

# Pierwsze miejsce w SERP gwarantuje największy ruch

Zdarza się, że po optymalizacji strony dostały się na 1 miejsce, ale ruch jest niezadowalający. Oczywiście w ogromnej większości przypadków najwyższa pozycja w SERP równa jest największej liczbie przejść, ale wyjątki również tutaj się zdarzają. Po pierwsze wygląd wyników ciągle ulega zmianie. Abstrahując już od płatnych reklam, wyników z map, czy grafiki, nie można zapomnieć o pozycji zero, która według Google udziela najlepszej odpowiedzi na zaproponowane przez użytkownika zapytanie. Dzięki temu, że satysfakcjonująca odpowiedź jest wyświetlana bezpośrednio, użytkownicy rzadko przechodzą na stronę. Duże znaczenie mają także rozszerzone wyniki wyszukiwania (zdjęcia, gwiazdki opinii, cena, stan magazynowy, autor artykułu itd.) przy niższych pozycjach, które bardziej przykuwają uwagę użytkownika od "gołego" wyniku z pierwszego miejsca. Na koniec jeszcze branża i profil działalności... Tak, tak - ile to razy przewijałeś SERPA, nauczony doświadczeniem, że w TOP3 są znane platformy sprzedażowe, które zazwyczaj omijasz, szukając konkretnego produktu :) Nie zawsze więc przeskoczenie rynkowych potentatów, da zakładany rezultat.

wysoka pozycja w internecie - rich snippets
rozszerzony wynik wyszukiwania

# Każdy może pozycjonować strony

Każdy może wybudować dom. Każdy też może prowadzić księgowość. Każdy może naprawić samochód. Takich przykładów mogę przytaczać tysiące. I Ty i Ty i nawet Ty możesz samodzielnie postarać się, aby Twoja witryna internetowa wyświetlała się wysoko, ale czy same starania wystarczą? Aby zajmować topowe pozycje, nie wystarczy chcieć... Potrzebna jest wiedza, doświadczenie, intuicja, umiejętność trafnej analizy i interpretacji danych, prawidłowy dobór słów kluczowych, masa niezbędnych w dużej większości płatnych narzędzi, bycie na bieżąco ze wszelkimi zmianami i nowinkami. Ogromne znaczenie ma również cierpliwość oraz duża ilość wolnego czasu... Samodzielne pozycjonowanie stron owszem, jest możliwe, ale będzie ono okupione mnóstwem prób i błędów, straconym czasem, czy koniecznością sięgnięcia głębiej do kieszeni w celu zakupienia odpowiednich narzędzi. Na to większość przedsiębiorców nie jest sobie w stanie pozwolić.

# SEO opiera się o nielegalne działania

Totalny absurd! Owszem, jeśli stosowane są zakazane praktyki, to wówczas cały proces można nazwać nielegalnym i może on przynieść opłakane dla strony skutki, jednak działania w zgodzie z wytycznymi dla Webmasterów opracowanymi przez Google, są jak najbardziej legalne, a co więcej - oczekiwane! Wartościowe treści zamiast notorycznie spamowanych fraz kluczowych, naturalne linki prowadzące do strony, wspomaganie się content marketingiem, czy inne działania mające pomóc w pozycjonowaniu są jak najbardziej prawidłowym działaniem.

# SEO pozwoli szybko osiągnąć zamierzony cel

Chciałoby się... W świadomości ciągle funkcjonują błędne przekonania, że SEO da efekt "na już", czego potwierdzeniem są m.in. oczekiwania nowych klientów. SEO to proces, który potrzebuje czasu i tak naprawdę ten “czas”, w którym przyjdą pierwsze efekty, jest bardzo trudny do określenia. Analiza i wprowadzenie zmian na stronie, zarówno technicznych (szybkość ładowania, wersja mobilna itd.) jak i w treści (optymalizacja contentu) czy w UX oraz proces budowanie linków - to wszystko zajmuje czas. Pamiętać też należy, że praca specjalistów "oceniana" jest przez roboty Google, i to od nich zależy, kiedy dana strona zostanie zaindeksowana i po jakim czasie zostanie ona wywindowana w górę. Tak więc będąca na niższych pozycjach witryna, wcale nie musi odnotować wzrostów od razu po rozpoczęciu pozycjonowania. Znane są przypadki, że dokonuje tego nawet po kilkunastu miesiącach np. w wyniku tak zwanego sandbox effect (swojego rodzaju “kwarantanny”, gdzie nowe strony pozycjonujące się na konkurencyjne frazy są dodatkowo uwierzytelniane) ... Cierpliwość zatem wskazana ;)

# Słowa kluczowe w domenie gwarantują 1 miejsce w organicznych wynikach wyszukiwania

Z bezpośredniego komunikatu Google wynika jasno, że słowa kluczowe exact match zawarte w nazwie domeny, nie mają żadnego wpływu na jej ostateczną pozycję. Nie wierzysz? Może Pan John Mueller Cię przekona ;)

# SEO jest przereklamowane

Wysokie miejsce strony w wynikach wyszukiwania to rzadko wynik przypadku, a już na pewno nie, jeśli mowa o mocno konkurencyjnych, sprzedażowych słowach kluczowych. Czasem obroni się wartościowy content, ale w dużej mierze bez równoczesnych prac związanych, chociażby z poprawą jakości strony, czy dostosowania jej do realnych potrzeb użytkownika, na próżno skutecznie konkurować z innymi w internecie. Możesz zatem inwestować w płatne kampanie, promować się w mediach społecznościowych, ale aby zajmować wysoką pozycję w organicznych wynikach wyszukiwania i czerpać z tego pełnymi garściami, bez profesjonalnego działania się raczej nie obędzie. Odpowiedz sobie zatem sam, czy aby na pewno SEO jest przereklamowane, czy może potrzeby rynku sprawiają, że o tej dziedzinie marketingu internetowego jest tak głośno? :)

# Linki zewnętrzne i content marketing wystarczą, aby "wystrzelić stronę w kosmos"

Prawdą jest, że zarówno mocny i naturalny profil linków, jak i content marketing są ważnymi czynnikami, mającymi ogromny wpływ na osiąganie wysokich pozycji. Opierając się jednak tylko i wyłącznie na tych dwóch aspektach, będzie Ci bardzo trudno osiągnąć satysfakcjonujące wyniki. SEO to proces wielodrożny i tak samo ważne są działania on site, jak i off site. Mając ciekawy, absorbujący content możesz przyciągnąć użytkowników, ale bez dostosowania technicznego strony, może to być za mało dla Google, aby wyświetlał Cię wysoko w wynikach organicznych. Z kolei mając imponujący profil linków, ale stronę absolutnie za nim nie nadążającą, również nie przebijesz się przed dążącą wciąż do perfekcji konkurencję.

# Każdą stronę można wysoko wypozycjonować

W teorii pewnie tak, ale praktyka wskazuje zupełnie inaczej. Jak już wcześniej wspomniałem, na skuteczne pozycjonowanie wpływa masa czynników, na które mamy wpływ (SEO) i te od strony algorytmów Google, do których możemy spróbować się dostosować, ale gwarancji powodzenia nie uzyskamy (update), bo najprościej w świecie wszystkich nie znamy. Czasami na drodze do powodzenia przedsięwzięcia stoi słaby serwer, fatalna wersja strony, czy szereg innych rzeczy, które kolidują ze skutecznym pozycjonowaniem. Wszelkie migracje strony, czy tworzenie ich na nowo już stricte pod wyszukiwarki sprawiają, że nie do końca mamy do czynienia z produktem początkowym, a więc trudno w tym miejscu mówić o tym, że to ta sama strona, którą dostaliśmy od klienta. Co więcej, w niektórych przypadkach nawet gruntowne i dogłębne prace nie dają zadowalających efektów.

# W SEO i lokalnym SEO nie ma różnicy

Bardzo często SEO utożsamiane jest przez klientów z lokalnym SEO. Jeśli spojrzeć na to z punktu widzenia samych działań, to z całą pewnością więcej będzie zbieżności, aniżeli różnic, ale patrząc na temat szerzej, te dwie dziedziny marketingu internetowego różnią się od siebie konkretnymi elementami. Przede wszystkim chodzi w tym miejscu o strategię działania oraz dobór słów kluczowych, odpowiednio wyselekcjonowanych pod docelową grupę odbiorców. Lokalne SEO musi mieć zatem regionalny charakter, który przekłada się nie tylko na same frazy, ale również odpowiednie linkowanie z lokalnych stron, czy rozbudowanie działań o widoczność w mapach Google. Niezwykle ważne jest też budowanie rozpoznawalności marki na danym terenie, co przy projektach krajowych nie jest priorytetem.

pozycjonowanie lokalne wynik w mapach
pozycjonowanie lokalne wynik w mapach

Zadbaj o pozycję strony ;)

Mity o SEO istnieją i będą pojawiać się dopóty, dopóki ta gałąź marketingu będzie się miała dobrze. Najważniejsze to odpowiednia weryfikacja nieprawdziwych informacji. Złożoność tematu powoduje, że mity narastają, nabierając niekiedy prześmiewczego wydźwięku. Pamiętaj, aby zawsze zachować zdrowy rozsądek i w razie wątpliwości poradzić się eksperta, który naświetli problem i pomoże go rozwiązać.