Na skróty

Jakich narzędzi SEO potrzebujesz?

Zanim przejdziemy do konkretów musimy zdawać sobie sprawę, że działania SEO w bardzo mocnym uproszczeniu możemy podzielić na 3 główne kategorie:

  • On-site SEO - czyli wszystko co wiąże się z optymalizacją naszej strony pod wyszukiwarkę Google.
  • Off-site SEO - zwiększenie autorytetu strony dzięki działaniom poza stroną, głównie zdobywaniem linków.
  • Analiza efektów działań - pozwala ocenić sens naszej inwestycji w SEO.

A teraz do rzeczy, jakie narzędzia SEO będą przydatne w codziennej walce o wysokie pozycje?

Google Search Console - absolutny "must have"

Pierwszym i bardzo ważnym narzędziem, od którego każdy powinien zacząć pracę ze stroną jest Google Search Console. Jest to darmowe narzędzie Google, w którym możesz znaleźć wiele informacji na temat tego, jak Google widzi Twoją stronę internetową. Pośród wielu informacji, bez wątpienia najciekawszą są hasła, na które widoczna jest nasza strona, wraz z jej pozycjami i ilością kliknięć. Poza tym zobaczymy, które podstrony są zaindeksowane w Google, znajdziemy informacje o danych uporządkowanych, linkach prowadzących do naszej strony oraz wiele innych ciekawych informacji. Google Search Console to absolutne "must have" przy pozycjonowaniu każdej strony internetowej. Aby móc dodać naszą stronę do Google Search Console musimy zweryfikować własność strony. Można to zrobić na kilka sposobów i najczęściej nie potrzeba do tego dużej wiedzy technicznej, a jedynie dostęp do serwera FTP lub panelu zarządzania stroną (CMS).

Narzędzia do optymalizacji strony Onsite

Początkiem pozycjonowania jest najczęściej optymalizacja strony. Przyjrzyjmy się więc narzędziom, których będziemy potrzebować na poszczególnych etapach tego procesu.

Wyszukiwanie słów kluczowych

Pierwszym etapem pozycjonowania jest najczęściej poszukiwanie słów kluczowych. Musimy to zrobić zanim zabierzemy się do optymalizacji, aby ocenić jak nasza strona powinna być widoczna w Google. Musimy znaleźć słowa, które ludzie często wpisują w wyszukiwarkę szukając produktów lub usług, które oferujemy. Jak możemy sprawdzić czy wymyślone przez nas hasło faktycznie jest wyszukiwane przez naszych potencjalnych klientów? Możemy to zrobić używając narzędzi do tzw. Keyword Researchu. Jest ich sporo i możemy wykorzystać dowolne, które nam najbardziej odpowiada. Najpopularniejsze z nich to:

  • Planer Słów Kluczowych Google Ads - Jest to darmowe narzędzie od Google, służące do planowania reklam Google Ads, jednak z powodzeniem może być używane także na potrzeby pozycjonowania. Niestety przy braku włączonej kampanii Google Ads pokaże nam bardzo ograniczone dane. W przypadku, gdy taka kampania na koncie jest aktywna - wtedy dane są o wiele dokładniejsze.
  • Surfer SEO - Jest to płatne narzędzie, które posiada wiele przydatnych funkcji, a pośród nich "keyword research".
  • Senuto - To płatne narzędzie, które posiada bardzo dobry moduł wyszukiwania słów kluczowych.
  • SEMSTORM - Kolejne płatne i polskie narzędzie z funkcją wyszukiwania słów kluczowych.

Przydatne może okazać się również Google Trends, aby sprawdzić sezonowość danego hasła, a także trend popularności w skali kilku lat.

Gdy mamy już znalezione hasła kluczowe - czas przejść do optymalizacji strony.

Crawler i techniczny audyt strony

Kolejnym narzędziem, którego będziemy potrzebować jest tzw. crawler. Przydaje się szczególnie przy większych oraz średnio dużych stronach internetowych. Można sobie poradzić bez niego, gdy zajmujemy się pozycjonowaniem małych stron internetowych. Mimo tego na dłuższą metę warto mieć to narzędzie. Jego celem jest przedstawienie strony internetowej z perspektywy robota. Crawler kolekcjonuje dane z naszej strony i pozwala w jednym miejscu znaleźć najważniejsze dane oraz błędy techniczne jak np. powielone czy brakujące meta tagi, teksty alternatywne czy niepoprawne linkowanie wewnętrzne.

Jeśli chodzi o crawlery to jest kilka opcji do wyboru, a najpopularniejsze z nich to:

  • Beam Us Up - w pełni darmowe narzędzie. Jeśli dopiero zaczynasz przygodę SEO i nie potrzebujesz bardzo rozbudowanego narzędzia - zacznij tutaj!
  • Screaming Frog SEO Spider - darmowa wersja zawiera ograniczenie do 500 adresów URL. Przy małych stronach zupełnie wystarcza.
  • Website Auditor - możemy wykorzystać Trial i darmową wersję dla mniejszych stron.
  • Netpeak Spider.
  • DeepCrawl.

Tester mobilności i szybkości strony

W czasach Mobile First Index warto również pomyśleć o przystosowaniu strony do urządzeń mobilnych. Ważna jest także szybkość ładowania strony. Obie te kwestie sprawdzimy z pomocą narzędzia Google Pagespeed Insights. Przyda się również Tester strony na urządzeniach mobilnych oraz narzędzia do badania szybkości strony np. GT Metrics. Wszystkie z tych narzędzi są darmowe i aby ich użyć wystarczy wpisać adres analizowanej strony i poczekać na raport wraz ze wskazówkami dotyczącymi poprawy błędów.

Optymalizacja treści i analiza SERP

Gdy już znajdziemy słowa kluczowe i przeanalizujemy techniczne SEO to czas na optymalizację podstron naszej strony www pod wybrane słowa kluczowe. Musimy zadbać o nasycenie naszych podstrona frazami oraz słowami tematycznymi. Podręcznym narzędziem, które zawsze warto mieć na pokładzie jest wtyczka do przeglądarki SEO Quake. Dzięki niej rozłożymy treść naszej strony na słowa kluczowe oraz najważniejsze hasła. Zrobimy też bardzo podstawowy audyt SEO strony.

Jeśli będziemy chcieli wyjść o poziom wyżej z naszą optymalizacją, to nieocenioną pomocą będzie program do analizy wyników wyszukiwania, który powie nam jak duże nasycenie frazami powinna mieć strona oraz jakich słów należy użyć, aby wypozycjonować się na wybrane hasło. W tej kategorii obecnie niekwestionowanym liderem jest Surfer SEO. Ma zdecydowanie największą bazę badanych czynników. Jego dużym plusem jest łatwość użycia dla początkujących SEOwców oraz możliwość głębokiej analizy dla specjalistów SEO.

Offsite czyli analiza linków i mocy stron

Czas na narzędzia, które pomogą nam z pozycjonowaniem offsite. Tutaj najważniejszym działaniem jest budowanie zaufanego i mocnego zbioru linków zwrotnych do naszej strony. Aby ocenić obecną sytuację, potencjalne szanse oraz naszą konkurencję potrzebujemy narzędzia, które zbiera linki ze stron internetowych i jest w stanie jak najdokładniej ocenić ich jakość. Oczywiście żadne narzędzie nie ma danych, których używa Google. Są to tylko bliższe lub dalsze przybliżenia. Mimo niedoskonałości jest to ważna pomoc przy pozycjonowaniu strony.

Narzędzi, które możemy wykorzystać do tego celu jest kilka. Każde ma swoje plusy i minusy, każde ma swoich fanów i przeciwników, no i praktycznie każde jest płatne. Najczęściej w wersji darmowej będziemy mogli przeglądnąć jakąś próbkę linków zewnętrznych oraz otrzymać inne ograniczone dane. Czasami po weryfikacji domeny otrzymamy pełne dane do naszej strony, jednak nie otrzymamy ich już dla stron konkurencji - za to będziemy musieli zapłacić.

Gdzie sprawdzimy linki do strony:

  • Ahrefs,
  • Majestic,
  • SEO Spyglass,
  • Surfer SEO.

Co jeszcze może się nam przydać

Google Analytics

Warto również wspomnieć o Google Analytics. Co prawda nie jest to typowe narzędzie SEO - jednak większość specjalistów używa go regularnie. Wraz z ostatnimi zmianami Google coraz większe znaczenie w SEO ma jakość strony internetowej. Dlatego musimy wiedzieć, co dzieje się z użytkownikami wchodzącymi na naszą stronę. Czy strona internetowa przyciąga czy raczej odstrasza użytkowników? Jaki jest średni czas na stronie oraz współczynnik odrzuceń? Na te pytania odpowiedzą nam statystyki z Google Analytics.

Monitoring pozycji - analiza skuteczności naszych działań

Ciężko ocenić skuteczność i opłacalność naszych działań bez analizy efektów. Efekty możemy mierzyć na kilka sposobów. Na pewno warto pamiętać o Google Search Console i Google Analytics. Gdy potrzebujemy dokładniejszych danych możemy posłużyć się monitoringiem pozycji fraz kluczowych. Taki monitoring pozycji stron www sprawdza pozycję danego słowa kluczowego każdego dnia. Dzięki temu zobaczymy co się dzieje z interesującymi nas frazami i czy nasze działania zwiększają ich pozycje. Takie dane są dokładniejsze niż z Google Search Console z uwagi na brak efektu personalizacji wyników wyszukiwania - dlatego jest to w zestawie narzędzi praktycznie każdego specjalisty SEO.

Analiza konkurencji

Być może poza naszą stroną jesteśmy również ciekawi co robi nasza konkurencja? A co gdyby móc sprawdzić na jakie frazy jest widoczna konkurencja? Oczywiście jest na to sposób. Taką możliwość dają narzędzia przydatne do analizy konkurencji: Senuto oraz SEMSTORM. Taką funkcjonalność znajdziesz także w Ahrefs oraz kilku innych zagranicznych narzędziach. Dzięki nim znajdziesz konkurencję w wynikach wyszukiwania oraz ocenisz jej skuteczność w SEO. Porównasz też skuteczność Twoich działań w stosunku do działań konkurencji - co jest bardzo ciekawym zestawieniem, szczególnie, gdy wykonujesz pozycjonowanie stron internetowych dla klientów.

Podsumowanie

Powyżej przedstawiłem najważniejsze narzędzia, bez których nie wyobrażam sobie codziennej pracy jako specjalista SEO. Jak każdy specjalista, mam swój ulubiony zestaw i mam nadzieję, że dzięki temu artykułowi Ty znajdziesz swój. Zawsze warto testować różne narzędzia i wybierać te, które będą pomocne dla Ciebie.