Spis treści

Krótko o tym, czym jest domena?

Najprościej rzecz ujmując, domena to unikatowa nazwa, za pomocą której możemy odnaleźć w sieci konkretną witrynę. Domena może składać się z jednego słowa lub kilku wyrazów, a zakończona jest rozszerzeniem. Wprowadzenie tego ciągu słów w pasek przeglądarki internetowej skutkuje przeniesieniem użytkownika na konkretną stronę.

Aby nazwa domeny była zrozumiała dla komputerów, które obsługują ruch sieciowy, ciąg znaków musi zostać przetłumaczony na adres IP. Za to odpowiedzialna jest usługa DNS (Domain Name System). Dzięki niej nie musimy pamiętać skomplikowanych ciągów liczb, aby dostać się na ulubioną witrynę, bo wszystkim tym zajmują się roboty.

Budowa adresu URL

W obrębie domeny możemy tworzyć subdomeny — adresy URL, które kierują do wyodrębnionej części serwisu. Nazwa subdomeny występuje po lewej stronie domeny i oddzielona jest od niej kropką. Do najpopularniejszych subdomen możemy zaliczyć subdomenę www oraz m (wersja mobilna strony). Spotkać się też można z subdomenami blog czy sklep.

Adres domeny zakończony jest rozszerzeniem, którego celem jest poinformowanie profilu działalności, branży czy obszarze, na którym prowadzona jest działalność.

Czy nazwa domeny ma wpływ na pozycjonowanie?

Jeszcze nie tak dawno temu nazwa domeny była uważana za czynnik rankingowy. Umieszczenie słowa kluczowego w dopasowaniu ścisłym (tzw. exact match) w nazwie domeny było dodatkowo premiowane i takie witryny osiągały lepsze pozycje na wybrane frazy. Teraz wpływ nazwy domeny na pozycjonowanie strony internetowej jest znikomy, a to za sprawą Systemu Domen o Dopasowaniu Ścisłym (Exact Match Domain System). Jego celem jest zadbanie o to, by algorytmy nie przypisywały dużej wagi do słów kluczowych umieszczonych w domenie. Oczywiście posiadanie Exact Match Domain (domeny ze słowem kluczowym) nie dyskwalifikuje Cię w wyścigu o podium, jednak musisz pamiętać, że to treści i autorytet witryny wpływają na pozycję w Google, a nie sama nazwa domeny.

Dobre praktyki tworzenia nazwy domeny

Wybierając nazwę domeny, powinieneś kierować się unikalnością, zgodnością z marką oraz prowadzoną działalnością. Oto kilka porad, które ułatwią Ci wybór idealnej nazwy dla Twojej strony internetowej.

Brand w nazwie domeny

Oczywistym wyborem na nazwę domeny jest, rzecz jasna, nazwa Twojej firmy. Jeżeli jest ona unikalna w skali kraju, nie powinieneś mieć problemu z rejestracją takiej domeny.

Brand w domenie niesie za sobą kilka pozytywnych konsekwencji.

Po pierwsze pozwala od początku działalności firmy, eksponować nazwę firmy w Internecie. Czy to podczas pozycjonowania stron, czy udostępniania linków do strony w Social Mediach, Twoi potencjalni klienci będą stykać się z Twoim brandem w adresie URL, to z kolei będzie sprzyjało budowaniu świadomości marki.

Po drugie nawet jeżeli prowadzisz małą firmę, umieszczenie jej nazwy w domenie wygląda profesjonalnie i dodaje wiarygodności stronie. Pomaga to też utrzymać spójny wizerunek firmy.

Po trzecie nawet w przypadku zmiany charakteru działalności czy rozszerzenia usług, nie będziesz musiał się długo zastanawiać, czy nazwa domeny pasuje do obecnej sytuacji, czy też nie.

Po czwarte, gdy już Twoja firma zyska na popularności, dużo łatwiej będzie zapamiętać domenę składającą się jedynie z brandu. Ułatwi to też linkowanie do Twojej strony.

Nazwa domeny a prowadzona działalność

Jeżeli prowadzisz lokalną firmę, a Twój brand nie jest kojarzony z konkretną działalnością, można rozważyć umieszczenie w nazwie domeny słów, które będą pomocne dla potencjalnych klientów. W ten sposób poinformujesz ich, czym się zajmujesz i jakich usług mogą się spodziewać.

Przykład

Prowadzisz lokalną piekarnię o nazwie „Rogalik”. Pierwszą nasuwającą się nazwą dla domeny jest rogalik.pl. Jednak taka nazwa może nie do końca mówić o profilu Twojej działalności. Korzystniej będzie dodać przedrostek „piekarnia”, by wskazać, czym dokładnie się zajmujesz.

Dobra nazwa domeny powinna odpowiadać tematyce witryny, choć nie jest to warunek konieczny. Ważne jest też, żeby nazwa była łatwa do zapamiętania przez Twoich potencjalnych klientów.

Łączniki w nazwach domen

Skoro jesteśmy już przy nazwach składających się z dwóch, lub większej ilości słów, nasuwa się pytanie „Jakie łączniki stosować?”. Pod kątem pozycjonowania nie ma to niemal żadnego znaczenia. Czy będziemy stosować dywiz („-” łącznik), czy też napiszemy dwa wyrazy bez odstępu, roboty bez trudu poradzą sobie ze skanowaniem i indeksowaniem takiego adresu.

Inaczej ma się sprawa z odbiorem i używaniem w codziennym życiu takiej nazwy.

Domeny z łącznikiem (np. wspomniana wyżej piekarnia-rogalik.pl) są łatwiejsze w odbiorze. Wiemy, gdzie kończy się pierwszy wyraz, a gdzie zaczyna drugi. Po drugie popularne nazwy domen mogą być już zajęte, a dodanie łącznika między wyrazami pozwoli znaleźć pasującą do naszego brandu i działalności wolną domenę.

Uwaga!

Uważaj na stosowanie obcych brandów w domenie. Naruszasz w ten sposób znak towarowy innej firmy, co prowadzić może do roszczeń prawnych i sporów sądowych.

Oczywiście taki zabieg ma też swoje minusy. Domeny z łącznikami są trudniejsze do zapamiętania przez użytkowników. Wystarczy, że przy wpisywaniu domeny, ktoś zapomni o dywizie i już trafia na stronę konkurenta. Trudności pojawiają się też przy komunikacji ustnej czy w reklamach radiowych. Wyobraź sobie, że chcesz wyemitować reklamę dla cukierni Rogali w lokalnym radiu. W jaki sposób lektor miałby przeczytać nazwę Twojej domeny, by było to zrozumiałe dla odbiorcy i nie wprowadzało go w błąd? Prawda, że trudne.

Stosowanie łączników w domenach może mieć też skutki wizerunkowe. Takie domeny postrzegane są jako mniej wiarygodne i mniej profesjonalne, kojarzą się ze spamem, a przez to mogą być rzadziej odwiedzane.

Polskie znaki w nazwie domeny

A co z polskimi znakami? Choć od 2004 roku w nazwach domen możemy wykorzystywać znaki spoza standardowego alfabetu łacińskiego, stanowczo odradzam stosowanie takich praktyk. Nowoczesne przeglądarki internetowe nie mają problemów z interpretacją nazwy. Roboty wyszukiwarki też mogą bez problemu taki adres URL przeskanować czy zaindeksować. Problem jest jednak w naszym przyzwyczajeniu i wygodzie.

Stosowanie polskich liter w nazwie domeny

Domeny z „ogonkami” czy akcentami nie są zbyt popularne. Przyzwyczailiśmy się do tego, że w adresach URL (w tym w nazwie domeny) nie stosujemy polskich znaków (zastępujemy „ą” literą „a”, „ę” literą „e” itd) i dla nas jest to po prostu oczywiste. Przypuszczam, że jeżeli dowolną osobę poprosimy o wejście na stronę różoweróże.pl, przy wpisywaniu automatycznie usunie ogonki z adresu URL. Poza tym dużo łatwiej na smartfonie wpisać domenę bez polskich znaków.

Słowo kluczowe w domenie

Jak już wcześniej wspomniałem, umieszczenie słowa kluczowego w domenie nie wpłynie na pozycjonowanie, jednak może stanowić pomoc dla użytkowników. Jeżeli rozważasz użycie słowa kluczowego w domenie, związanego z kategorią produktów, musisz mieć na uwadze pewien istotny aspekt.

Wyobraź sobie, że prowadzisz sklep z panelami podłogowymi i chciałbyś rozpocząć sprzedaż on-line. Przy szukaniu nazwy domeny, nasuwa się pomysł, żeby wybrać taką, która będzie odpowiadać kategorii głównej sklepu internetowego. Wybór pada napanele-podlogowe.pl. Jeżeli chciałbyś później rozszerzyć działalność o nowe produkty takie jak drzwi, okna, meble, to ta nazwa domeny będzie myląca dla użytkowników.

Oczywiście w sieci istnieją jeszcze marki, których nazwa domeny składa się ze słów kluczowych określający ich profil działalności. Takie strony mają wypracowaną pozycję, a internauci zaznajomieni są z nazwą. Z tego powodu przedsiębiorcy nie decydują się na zmianę nazwy domeny, bo z tym wiąże się kosztowna migracja i rebranding.

Sam John Mueller wskazuje na to, że najlepszym wyborem będzie domena, która ma potencjał marketingowy i biznesowy, wpływa na branding i nie kojarzy się z jednym konkretnym obszarem działania. Dlatego też, jeśli prowadzisz sklep internetowy, który w swoim asortymencie zawiera produkty z jednej kategorii, ale zamierzasz rozbudowywać go o nowe, zadbaj o to, by nazwa domeny była jak najbardziej uniwersalna.

Rozszerzenie domeny — Jak wpływa na pozycjonowanie strony?

Odpowiem od razu na zadane w nagłówku pytania. Samo rozszerzenie nie ma wpływu na pozycjonowanie stron internetowych. Może jednak pośrednio przyczynić się do poprawy pozycji w wynikach wyszukiwania.

Zanim przejdziemy do wyboru rozszerzenia dla Twojej domeny, przeanalizujmy główne kategorie rozszerzeń. Do dyspozycji mamy:

  • domeny ogólne (gTLD - generic Top-Level Domains) — domeny najwyższego poziomu nie są one przypisane do konkretnego kraju, są bardzo popularne i charakteryzują się uniwersalnością. Przykłady domen gTLD:
    • .com,
    • .net,
    • .org,
    • .info.
  • domeny krajowe (ccTLD - country code Top-Level Domains) — to domeny przypisane do danego kraju lub regionu. Przykłady domen ccTLD:
    • .pl,
    • .nl,
    • .de,
    • .sk,
    • .fr,
    • .eu.
  • Nowe domeny ogólne (ngTLD - new generic Top-Level Domains) — są to domeny nowej generacji, które zostały wprowadzone, aby zwiększyć pulę dostępnych nazw. Są bardziej specyficzne niż domeny gTLD i mogą wskazywać na branżę, której dotyczy domena. Przykłady domen ngTLD:
    • .tech,
    • .io,
    • .shop,
    • .store.
  • Domeny sponsorowane (sTLD - sponsored Top-Level Domains) — są to domeny zarządzane przez konkretne organizacje lub społeczności, przez co ich rejestracja oraz użycie wiąże się z ograniczeniami. Przykłady domen sTLD:
    • .gov,
    • .edu,
    • .mil.
  • Domeny drugiego poziomu (SLD - Secondary-Level Domains) — to domeny, które bezpośrednio przed członem najwyższego poziomu zawierają dodatkowy element powiązany z funkcją strony czy lokalizacją (domeny regionalne). Przykłady domen SLD:
    • .edu.pl,
    • .com.pl,
    • .waw.pl,
    • .krakow.pl.

Jak zatem wybrać rozszerzenie dla domeny? Rozważmy kilka przypadków.

Jeżeli prowadzisz lokalny biznes i nie planujesz ekspansji na sąsiednie miasta domena regionalna, czyli domena drugiego poziomu ze wskazaniem lokalizacji, będą dla Ciebie idealnym wyborem. Taki rodzaj rozszerzenia wskaże Twoim odbiorcom, na jakim obszarze działasz. Dodatkowo te domeny mogą być częściej klikane przy zapytaniach lokalnych, co pośrednio może podnieść ich pozycję w wynikach wyszukiwania.

Jeżeli działasz na terenie całego kraju, powinieneś zdecydować się na domenę krajową (ccTLD) lub ogólną (gTLD, ngTLD), a jeżeli wybrana przez ciebie nazwa będzie zajęta, na domenę drugiego poziomu taką jak .com.pl. Pamiętaj, że domeny narodowe sygnalizują wyszukiwarkom, że treści dostępne na stronie przeznaczone są dla mieszkańców konkretnego kraju. Oznacza to, że domena .pl będzie odpowiednia dla Polski, natomiast z jej pomocą nie zawojujemy rynku w Niemczech.

Dla firm międzynarodowych, chcących wyświetlać się w wyszukiwarkach niezależnie od kraju, preferowanym rozszerzeniem będą rozszerzenia ogólne (gTLD i ngTLD). Dają one największą swobodę i nie są przypisane do konkretnego kraju, co ułatwia ich pozycjonowanie. Warto zwrócić uwagę, że domeny nowej generacji mogą być użyteczne w budowaniu marki i komunikowaniu tego, czym się zajmujemy. Jednak użytkownicy mogą do nich podchodzić z dużą większą rezerwą niż do tradycyjnych domen ogólnych.

Na Reddit.com w 2023 roku pojawił się wątek dotyczący tego, czy domena .store jest bardziej problematyczna w porównaniu do domen .com, czy domen krajowych. Na pytanie odpowiedział sam John Muller, który stwierdził, że jeżeli chcemy sprzedawać w jednym kraju, to domena ccTLD jest w porządku. Jednak jeżeli chcielibyśmy rozszerzyć działalność na inny kraj, warto upewnić się, że mamy odpowiednią dla tego kraju domenę lub domenę ogólną.

W kwestii domen nowej generacji stwierdził, że tutaj bardziej liczy się aspekt użytkownika, to czy będzie on skłonny kliknąć link do strony, która wydaje się być przeznaczona dla użytkowników w innym kraju (za przykład podał domenę .berlin, która wbrew pozorom jest domeną ogólną i nie wskazuje na konkretny kraj czy miasto).

Tutaj znajdziesz link do całego wątku na Reddit.com

Wiek domeny a pozycjonowanie

Muszę Cię zasmucić. Domeny nie są jak wino i sam czas nie wpływa na ich wartość SEO. Jeżeli jakiś czas temu kupiłeś ciekawą domenę, ale nie była ona związana z żadną stroną, to równie dobrze możesz ją traktować jako taką, którą zarejestrowałeś dopiero dziś.

Trochę inna sytuacja ma się w przypadku domen z rynku wtórnego, które mogą „poszczycić” się jakąś historią w sieci.

Domena internetowa z rynku wtórnego — O czym musisz pamiętać?

Kupowanie wygasłych domen i stawianie na nich stron to częsta praktyka, mająca na celu przyspieszenie efektów pozycjonowania. Polega ona na wykorzystaniu autorytetu wcześniej zgromadzonego przez domenę. Musisz jednak wiedzieć, że ta technika wiąże się z pewnym ryzykiem.

Google przechowuje informacje o wszystkich domenach, do których miały dostępy boty. Z tego powodu jeżeli wejdziesz w posiadanie domeny, które — powiedzmy łagodnie — nie miała dobrej historii, możesz przysporzyć sobie tylko kłopotów. Spamerski profil linków czy też niskiej jakości treści, które wcześniej gościły na stronie, mogą być przysłowiową kulą u nogi, a nie schodami do nieba.

Dlatego też, przed skorzystaniem z „wyjątkowej okazji” dokładnie przeanalizuj historię domeny, a jeżeli nie masz do tego narzędzi, skonsultuj się ze specjalistami, którzy zrobią to za Ciebie.

Do weryfikacji historii domeny możesz użyć ogólnodostępnego archiwum Wayback Machine. Z kolei za pomocą strony who.is sprawdzisz kiedy została utworzona domena, kiedy upływa termin ważności i przez kogo została zarejestrowana.

Do sprawdzenia profilu linków czy archiwalnych fraz, na które była widoczna domena, konieczny będzie dostęp do płatnych narzędzi takich jak Ahrefs czy Majestic.

Po zakupie domeny z rynku wtórnego najlepiej od razu zweryfikować ją w Google Search Console, aby upewnić się, że algorytmy Google nie nałożyły na nią żadnej kary.

Z czym wiąże się zmiana dotychczasowej domeny?

Jeżeli po lekturze tego poradnika zdecydowałeś się na zmianę nazwy swojej domeny, to przed przystąpieniem do dzieła, koniecznie przeczytaj ten rozdział.

Zmiana nazwy domeny to nie tylko zabieg kosmetyczny. W przypadku witryn o ugruntowanym miejscu w wyszukiwarce, taki ruch może kosztować utratę wypracowanych pozycji. Dlatego też przed zmianą nazwy domeny warto skontaktować się ze specjalistą SEO, który zaproponuje najlepsze rozwiązanie.

Planujesze zmianę domeny dla swojej strony?

Zaplanujemy cały proces tak, aby Twoja widoczność w Google nie ucierpiała.

Skontaktuj się z nami!

Jeżeli już zdecydujesz się na zmianę nazwy, koniecznie trzeba przeprowadzić migrację strony na nowy adres. Wiąże się to m.in. z przypisaniem starych adresów URL do nowych, ustawieniem przekierowań 301, a także podmianą w linkach wewnętrznych i linkach przychodzących starej domeny na nową. Prawidłowo przeprowadzona migracja nie powinna powodować dużych spadków ruchu, a w niektórych przypadkach zabieg migracji pozytywnie wpływa na SEO.

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o migracji strony i z czym się ona wiąże, przeczytaj artykuł Migracja strony internetowej od A do Z, którego autorem jest Przemysław Durał.

Gdzie wykupić domenę? — Rejestrator i giełda domen

Istnieje wiele miejsc, gdzie można zarejestrować nową domenę internetową. Zapewne także w Twojej firmie hostingowej znajdzie się taka opcja. Jednak jeżeli chciałbyś nieco oszczędzić, możesz spróbować u niezależnego rejestratora nazw domen. Pamiętaj jednak, że w takim przypadku przyda Ci się pomoc programisty, gdyż przypisanie domeny do konkretnej strony będzie wymagało nieco wiedzy z zakresu konfiguracji serwera DNS.

W przypadku, gdy będziesz chciał wykupić wygasłą domenę, możesz skorzystać z giełd domen np. aftermarket.pl lub expirki.pl. Witryny te umożliwiają zakup wygasłej domeny często po niewygórowanych cenach. Podczas przeszukiwania listy wygasłych domen koniecznie zaznacz kategorię tematyczną. Pomoże to odsiać domeny, które nie będą pasować do profilu działalności Twojej firmy.

Giełdy oferują szeroki zakres informacji o wygasłych domenach taki jak: wiek domeny, datę rejestracji, datę usunięcia, spis podstron zaindeksowanych w wyszukiwarce czy dane z narzędzi takich jak Ahrefs, czy Majestic. Z pewnością ułatwi to znacząco wybór domeny odpowiedniej dla Twoich potrzeb.

Podsumowanie

Choć sama nazwa domeny nie jest kluczowym czynnikiem wpływającym na SEO, to ma ona istotne znaczenie dla budowania wizerunku marki czy dbaniu o spójność przekazu firmy. Przy wyborze domeny kluczowe jest, aby była ona krótka, łatwa do zapamiętania oraz chwytliwa, co ułatwi użytkownikom późniejsze jej odnalezienie w Internecie. Wybierając nazwę dla swojej strony, rozważ umieszczenie w niej Twojego brandu oraz opcjonalnie profilu działalności. Nie zapomnij też o odpowiednim rozszerzeniu, które wesprze Twoje wysiłki w przypadku ekspansji na inne rynki.

Jeżeli chciałbyś wykorzystać wygasłą domenę, przed jej wykupieniem sprawdź jej historię i profil linków, by uniknąć późniejszych problemów z widocznością w sieci.


Zamów bezpłatną wycenę!

(czytaj więcej) Na podstawie tej zgody będziemy mogli skontaktować się z Tobą za pośrednictwem np. telefonu czy poczty elektronicznej w celu obsługi przez nas twojego zapytania. Administratorem Twoich danych osobowych jest KS Sp. z o.o. Gorzyce 141, 38-230 Nowy Żmigród, NIP: 6852338589. Gwarantujemy spełnienie wszystkich Twoich praw wynikających z ogólnego rozporządzenia o ochronie danych, tj. prawo dostępu, sprostowania oraz usunięcia Twoich danych, ograniczenia ich przetwarzania, a także prawo wyrażenia sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych osobowych (więcej na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w Polityka Prywatności). (zwiń)