Na skróty:

Czym są opinie Google Maps?

Opinie dodawane do wizytówki Google Moja Firma, to nic innego jak rekomendacje klientów, którzy skorzystali już z usług danej firmy. Jest to jeden z najlepszych sposobów na docenienie firmy w internecie bądź wytknięcie jej wszelkich niedociągnięć.

Opinie w Google Maps
Przykład pozytywnej opinii w Google Maps

Tak, chcę darmową wycenę

Pozytywne opinie Google

To jeden z najbardziej pożądanych rodzajów opinii w Google. Nic dziwnego, w końcu która firma nie chciałaby mieć obszernej ilości pozytywnych opinii, sprawiających, że wizytówka Google wygląda atrakcyjnie. Są wystawiane wtedy, gdy klient jest zadowolony z Twoich usług.

Przykład pozytywnej opinii w Mapach Google
Przykład pozytywnej opinii w Mapach Google

Negatywne opinie w Google Maps

Niestety, klienci coraz częściej wystawiają negatywne opinie. Musisz pamiętać, że my - jako ludzie jesteśmy bardziej skłonni do wyrzucenia frustracji i niezadowolenia z obsługi firmy, aniżeli pozostawiania pozytywnych opinii. Bardzo często na pozytywne referencje pracuje się długo - negatywne zaś można otrzymać od razu. Warto więc dołożyć wszelkich starań, aby spełnić ogół oczekiwań klienta, a w przypadku jakichkolwiek komplikacji wynagrodzić mu zaistniałą niedogodność.

Przykład negatywnej opinii w Mapach Google
Przykład negatywnej opinii w Mapach Google

Fałszywe opinie Google

Negatywne opinie w Google Maps nie zawsze są wystawiane uczciwie. Często zdarza się, że ciężko walczysz o zdobycie pozytywnych opinii Google na profilu firmy i dbasz o zadowolenie każdego klienta, a nieuczciwa konkurencja pozostawi na Twoim koncie w ciągu kilku minut wiele fałszywych recenzji. Jest to zdecydowanie nie fair. Jednak dobra informacja jest taka, że mamy na to sposób - możesz usunąć opinie tego typu. Co zrobić w takiej sytuacji dowiesz się w dalszej części artykułu.

BONUS: Jeżeli w bardzo krótkim odstępie czasu profil Twojej firmy otrzyma wiele negatywnych opinii, w większości przypadków nie będziesz musiał ich usuwać. Najprawdopodobniej Google zrobi to za Ciebie. Jednak pamiętaj, że ta sama zasada dotyczy pozytywnych komentarzy.

Opinie generowane automatycznie

W momencie, gdy na profilu Twojej firmy zaczyna pojawiać się znaczna ilość negatywnych opinii, istnieje możliwość, że są one generowane automatycznie i dodawane poprzez specjalny program. Jest to szczególne zagranie black hat, którego nigdy nie powinno się używać. W takim przypadku warto zgłosić się do supportu Google, aby usunąć negatywne opinie.

Innym przypadkiem automatycznych opinii, jest zakup określonej ilości pozytywnych komentarzy. Obecnie na rynku istnieje wiele firm oferujących rozmaite pakiety opinii. Wbrew pozorom, bardzo wielu przedsiębiorców korzysta z takiego rozwiązania i decyduje się nie tylko kupić opinie Google dla siebie, ale także negatywne dla konkurencji. Oczywiście jest to nieuczciwe - nie tylko wobec konkurencyjnych firm, które własnymi siłami pozyskują opinie, ale także w stosunku, co do potencjalnych klientów.

Według najnowszych danych w 2020 roku:

  • Usunięto 55 milionów recenzji, które naruszały zasady Google (np. posiadały treści podlegające ograniczeniom).
  • Usunięto 960 000 recenzji i 300 000 profili zgłoszonych przez użytkowników Google.
  • Sprawdzono i usunięto 160 milionów zdjęć oraz 3,5 miliona filmów naruszających zasady Google lub będących niskiej jakości.

Jak widać, liczby są naprawdę spore, a zasady publikowania nie powstały przypadkiem! Google wykorzystuje do tego sztuczną inteligencję, która sprawnie wychwytuje wszelkie niedociągnięcia w kwestii opinii.

Opinie od Lokalnych Przewodników

Obecnie szczególny autorytet zyskał program Lokalnych Przewodników Google. To społeczność, która łączy się ze sobą niemal z całego świata. Ich rolą jest weryfikacja informacji na profilach Google My Business, dodawanie nowych miejsc i dróg, ale także odwiedzanie lokalizacji i pozostawianie o nich recenzji. Otrzymują za to punkty i plakietki, dzięki którym mogą awansować na wyższy poziom.

Lokalni Przewodnicy Google
Lokalni Przewodnicy Google

Dlaczego opinie od Lokalnych Przewodników zostały tutaj wyróżnione? Stało się tak, ponieważ po różnorodnych testach, wielu specjalistów twierdzi, jakoby recenzje od tego rodzaju użytkowników miały większe znaczenie w Mapach Google.

Pomimo że Google nie podaje jasnych dowodów na taki stan rzeczy - jedno jest pewne. Ten rodzaj opinii Google wyróżnia się z tłumu, gdyż profile lokalnych przewodników oznaczone są gwiazdką. Co więcej, z reguły pozostawiają oni obszerną treść w komentarzu, która ma kolosalne znaczenie. Oczywiście pozytywna opinia może tutaj pomóc, jednak analogicznie negatywny komentarz, także będzie się wyróżniał.

Jak dodawać opinie na Google?

Dodawanie opinii Google to bardzo prosty proces, który możesz przeprowadzić w kilka minut. Wystarczy, że:

  1. Zalogujesz się na swoje konto Google.

    Logowanie do konta Google
    Logowanie do konta Google

  2. Następnie w przeglądarce wpiszesz nazwę interesującej Cię lokalizacji.

    Wyszukiwanie w Google
    Wyszukiwanie w Google

  3. Wybierzesz w otrzymanych wynikach wyszukiwania Google odpowiednią firmę.

    Wizytówka Google w wynikach wyszukiwania
    Wizytówka Google w wynikach wyszukiwania

  4. Klikniesz w sekcję "dodaj opinię" w wizytówce Google.

    Dodawanie opinii Google
    Dodawanie opinii Google

  5. Uzupełnisz odpowiednie sekcje i gotowe.

    Publikowanie opinii
    Publikowanie opinii

Opinie możesz dodawać także z urządzeń mobilnych. W tym przypadku najlepiej wejść w aplikację "Mapy Google" i wpisać odpowiednią nazwę firmy. Następnie sposób postępowania jest zbliżony, do tego, który opisałam wcześniej.

Modyfikacja opinii

Co w momencie, gdy po dodaniu opinii dojdziesz do wniosku, że jednak nie tak chciałeś ją zamieścić? Spokojnie - Google daje możliwość modyfikacji recenzji.

W tym celu zaloguj się na swój adres e-mail Google. Następnie wejdź w Mapy Google, rozwiń menu widniejące po lewej stronie i kliknij sekcję "mój wkład". Następnie wybierz zakładkę opinie i znajdź recenzję, którą chcesz zmodyfikować. Rozwiń trzy kropek przy opinii i kliknij "edytuj opinię".

Edycja opinii w przeglądarce internetowej
Edycja opinii w przeglądarce internetowej

W wersji mobilnej - włącz aplikację Mapy Google. Następnie wejdź w sekcję "opublikuj", a później "wyświetl swój profil". Znajdź odpowiednią opinię i podobnie, jak w wersji desktopowej - wybierz opcję "edytuj opinię".

Edytowanie opinii na urządzeniach mobilnych
Edytowanie opinii na urządzeniach mobilnych

Jakie powinieneś pozyskiwać opinie?

Każda opinia ma ogromne znaczenie w wynikach wyszukiwania Google. Dlatego też warto zadbać o najwyższą jakość recenzji dodawanych przez klientów. A więc kolokwialnie mówiąc - musisz z nich wyciskać jak najwięcej. Ale jak?

Wysoka nota

Podstawową rzeczą, na którą należy zwrócić uwagę, to oczywiście jakość opinii. Klient do wyboru ma od 1 do 5 gwiazdek. Oczywiście, gra zawsze toczy się o ich najwyższą wartość.

Ocena Google
Ocena Google

Tak, chcę darmową wycenę

Komentarz

Klient może wzbogacić opinię Twojej firmy o rozbudowany opis, w którym zawrze informacje o zleconych usługach i ich jakości. Najlepiej przez Google odbierane są opisy powyżej 250 znaków. Dodatkowo taka opinia jest niezwykle pomocna dla klienta, który ma większą gwarancję autentyczności. Dobrze jest zamieścić w opinii słowa związane z branżą firmy.

Ocena wraz z komentarzem
Ocena wraz z komentarzem

Zdjęcia

Na swoim profilu firmy warto mieć opinie ze zdjęciami, które obrazują wykonane usługi. Dodatkowo, umieszczając je przez telefon można nadać im odpowiednie tagi. Taka referencja ma naprawdę dużą moc - nie tylko dla Google, ale także potencjalnych klientów.

Ocena wraz ze zdjęciami
Ocena wraz ze zdjęciami

Musisz jednak pamiętać, że to wszystko działa w dwie strony. Nie tylko pozytywne opinie można tak wzmacniać, ale negatywne też. Dlatego powinieneś dołożyć wszelkich starań, aby świadczone przez Twoją firmę usług były zawsze jak najwyższej jakości i prezentowały się atrakcyjnie dla klientów.

Jak usunąć negatywną opinię Google?

Jak już wyżej wspomniałam, bardzo często zdarza się, że na profilu Google Moja Firma pojawia się szereg nieautentycznych, negatywnych opinii, które są działaniami nieuczciwej konkurencji. Co zrobić w takim momencie?

Na szczęście Google nie poprzestaje tylko na opublikowaniu opinii i daje możliwość zgłoszenia naruszenia zasad do supportu, a więc da się usunąć opinię Google. Możesz to zrobić poprzez następujące kroki:

  • Zaloguj się do panelu GMB.
  • Przejdź do zakładki opinii.
  • Znajdź opinię, którą chcesz zgłosić.
  • Rozwiń trzy kropek znajdujący się przy opinii.
  • Kliknij "usuń opinię".
  • Wybierz adekwatny do sytuacji powód Twojego roszczenia.

Zgłoszenie naruszenia zasad
Zgłoszenie naruszenia zasad

Usunięcie negatywnych opinii jest także możliwe poprzez zgłoszenie z pozycji Map Google (jako użytkownik). Należy zalogować się na e-mail Google, a następnie wejść w odpowiednią wizytówkę Google. W celu usunięcia negatywnych opinii, które chcesz zgłosić, należy znaleźć je w dedykowanej sekcji i rozwinąć znajdujący się obok niej trzy kropek. Ostatnim krokiem jest wybranie adekwatnego do sytuacji powodu i zgłoszenie naruszenia zasad.

Usuwanie negatywnych opinii w Mapach Google
Usuwanie negatywnych opinii w Mapach Google

Chcesz dowiedzieć się więcej na temat pozycjonowania w Mapach Google oraz jak inni użytkownicy radzą sobie z negatywnymi opiniami? Zapraszam na nasz fanpage i grupę na Facebook'u - Top 1 w Mapach.

Dlaczego nie widać mojej opinii w Google?

W ostatnim czasie topowym tematem na wizytówkach Google jest problem z brakiem widoczności opinii. Nie jeden właściciel wizytówki Google potwierdza, że po opublikowaniu opinii przez jego Klienta, nigdy nie pojawiła się w wyszukiwarce Google. A może Ty sam także miałeś przypadek, w którym komentarz na temat Twojej firmy nie był widoczny dla użytkowników lub dodałeś opinię i została usunięta? Dlaczego tak się dzieje?

Wszystko ma związek z poruszanym na początku artykułu problem fałszywych i kupowanych opinii na wizytówkach Google. Algorytmy posiadają coraz to liczniejsze zasoby, które wychwytują nawet najdrobniejsze naruszenia i walczą ze spamem. W efekcie tysiące opinii nie są publikowane w panelu Google, a dodatkowo stare opinie także znikają z Google Moja Firma. Oczywiście, jak możemy się domyślić, system nie jest idealny, dlatego też może się okazać, że opinie od Twoich Klientów, które były widoczne, autentyczne zostaną usunięte, a niektóre z nowych nigdy się na niej nie pojawią.

Jak przebiega dodawanie opinii Google?

  • W pierwszym etapie użytkownik redaguje opinię na temat Twojej firmy i ją wysyła.
  • Jednak już przed publikacją opinii dochodzi do pierwszej weryfikacji. Algorytmy na podstawie wzorców sprawdzają, czy opinia jest legalna i nie narusza żadnych zasad Google. Już na tym etapie znaczna część referencji jest odrzucana. Co ważne algorytmy uczą się na podstawie systemu maszynowego, dlatego też akceptowalne wzorce są nieustannie modyfikowane.
  • Jeśli w pierwszej weryfikacji algorytmy nie spotkały się z nieprawidłowościami np. w postaci nieodpowiednich treści, opinie są widoczne zaraz po przesłaniu, gdyż cały proces trwa zaledwie kilka sekund.
  • Następnie algorytmy co jakiś czas sprawdzają konta i referencje, które mogą być usunięte po jakimś czasie.
  • Dodatkowo recenzje są dokładnie weryfikowane w przypadku, gdy użytkownik lub właściciel firmy zgłosi ich treść do suportu. Więcej na temat algorytmów dowiesz się z tego artykułu.

Dlaczego więc nie widać Twojej opinii i została usunięta? Najprawdopodobniej naruszała jedną z zasad Google. Dodatkowo Twoje konto może posiadać dla Google podejrzaną aktywność lub po prostu algorytmy nie znalazły odpowiedniego powiązanie z daną firmą. Tak naprawdę powodów może być bardzo wiele. Dla każdej branży istnieje wiele wytycznych i wzorców autentycznych opinii, które wyznaczają kurs.

Kiedy Google usunie opinię?

Aby wyeliminować możliwość usunięcia opinii w wyszukiwarce Google, pamiętaj o tym, by informacje zawarte w referencji były w pełni zgodne z polityką giganta z Doliny Krzemowej. W recenzjach nie powinieneś dodawać numerów telefonu, adresu e-mail czy linków do strony, na której można kupić przedmioty podlegające ograniczeniom.

Google może także usunąć opinię, która zawiera obraźliwe treści czy też niezgodne z prawem. Nie pozwala też, aby opinia zawierała treści o charakterze seksualnym czy podżegającym do dyskryminacji. Nie możesz też podszywać się pod inne osoby.

Co więcej, Google może także usunąć zdjęcia, które posiada opinia. Obrazy dodane na wizytówce także nie mogą zawierać obraźliwych treści czy też niezgodnych z prawem.

Pamiętaj o tym, aby nie dodawać dużej ilości opinii w krótkim czasie oraz zadbaj o to, aby Twoje konto posiadało połączenia lokalizacyjne z firmą, której wystawiasz opinię (o ile to możliwe).

Jak odpowiadać na opinie Google?

Kiedy już zadbasz o stosowanie zasad publikowania na wizytówce firmy, pora na odpowiednie zarządzenie rekomendacjami. Czy wiesz, że wpływ na pozycję firmy w Mapach Google ma nie tylko jakość ocen klientów czy ich liczba, ale także Twoje podejście do użytkowników w Internecie? Mowa tutaj o odpowiedziach na opinie.

Wbrew pozorom, to bardzo ważny element, mający wpływ nie tylko na pozycje Map Google, ale także odczucia użytkowników względem Twojej firmy. Jak więc odpowiednio zarządzać opiniami?

Odpowiedź na pozytywną opinię
Odpowiedź na pozytywną opinię

Przede wszystkim, pamiętaj o tym, aby odpowiadać na każdą opinię klienta - niezależnie od tego, czy pozostawił negatywną czy pozytywną recenzję. Co więcej, wręcz w szczególności wskazane jest odpowiedzenie na te, w których klienci wyrazili swoje niezadowolenie z usług firmy. Warto w takich odpowiedziach dążyć do uzyskania większej liczby informacji o problemie, a także starać się usatysfakcjonować i wynagrodzić niedociągnięcia klientowi.

Odpowiedź na negatywną opinię
Odpowiedź na negatywną opinię

W odpowiedziach warto podziękować za wystawienie referencji i napisać krótkie nawiązanie do komentarza - jeśli został pozostawiony przez klienta. Na końcu warto się podpisać. Może to być nazwa firmy, lub Twoje imię i nazwisko, jeśli prowadzisz firmę jednoosobową. Jeśli opinie zostały dodane w innym języku, niż ten, którym posługujesz się w firmie na co dzień, pamiętaj, aby odpowiedzieć w języku, w którym został napisany komentarz.

Usunięcie negatywnej opinii, która jest nieautentyczna, niekiedy nie jest możliwe, gdyż Google nie posiada wystarczającej ilości dowodów na jej nielegalność, dlatego, jako bonus dodam, że bardzo ważne jest, aby odpowiadać także na fałszywe oceny w celu pozostawienia informacji o fikcyjnej opinii. W rezultacie, klienci natrafiając na opinię zobaczą, że nie jest ona autentyczna.

Odpowiedź na fałszywą opinię
Odpowiedź na fałszywą opinię

Jaka średnia opinii jest najlepsza?

Odpowiedź na to pytanie jest prosta - jak najwyższa. Im więcej gwiazdek wyświetlanych na interfejsie wizytówki, tym lepiej. Średnia ocen wizytówki to jeden z pierwszych elementów, na który zwracają uwagę klienci. Profil firmy, na którym oceny są niskie, jest z reguły pomijany.

Średnia ocen w Google
Średnia ocen w Google

Jako ciekawostkę dodam, że według testów - profile z samymi pozytywnymi opiniami nie cieszą się największym autorytetem. Podświadomie wiemy, że nie ma rzeczy idealnych, a co się z tym wiąże - nie ma miejsca, w którym oferowałoby się usługi zadowalające wszystkich. Dlatego nie musisz się przejmować, gdy raz na jakiś czas na Twojej wizytówce firmy pokaże się jakaś negatywna opinia. W takiej sytuacji powinieneś na nią odpowiedzieć w sposób przemyślany. Pamiętaj, aby nie unosić się, przeprosić i ewentualnie zaoferować rekompensatę. Nie zapomnij dodać, że dołożysz wszelkich starań, aby taka sytuacja już nigdy się nie powtórzyła. Jeżeli natomiast jesteś pewien, że opinia jest od konkurenta lub osoby, która chce Ci zaszkodzić. Poinformuj, że osoba o tym imieniu nigdy nie była przez Ciebie obsługiwana.

Jak pozyskiwać recenzje?

Skoro już dowiedziałeś się czym są recenzje i poznałeś ich wartość - z pewnością w Twojej głowie zrodziło się pytanie. Co zrobić, aby moja firma uzyskała większe grono ocen bogatych nie tylko w treść, ale także zdjęcia. Poniżej zamieściłam kilka sposobów, których sama używam podczas pozycjonowania.

Dobra reputacja firmy

To klucz do sukcesu. Zadbaj o najwyższą jakość każdej oferowanej usługi w swojej firmie. Staraj się obsługiwać swoich klientów uprzejmie. Zawsze służ im pomocą i dobrą radą. Musisz dbać o pozytywne odczucia klientów względem Twojej firmy. Dzięki temu nie tylko do Ciebie wrócą, ale także będą bardziej skłonni do pozostawiania oceny.

Prośba o dodanie opinii

Opinie możesz pozyskiwać także poprzez prośbę skierowaną do Twoich klientów o wystawienie opinii. Pamiętaj jednak, aby skierować ją do nich w odpowiednim momencie. Nie bądź przy tym nachalny - nikt tego nie lubi. Musisz też liczyć się z tym, że wielu użytkowników tego nie zrobi.

Świetnie sprawdzi się tutaj makieta do opinii. Możesz zawrzeć w niej link do swojej wizytówki, kod QR oraz elementy opinii. Jest to coś w rodzaju ulotki, dzięki której Twoi klienci chętniej ocenią działania i usługi firmy.

Makieta do opinii
Makieta do opinii

Bardzo wiele firm prowadzi swoją działalność w Internecie. Tutaj także możesz w ciekawy sposób poprosić o dodanie recenzji. Polecam przygotowanie dedykowanego e-maila, który będzie wysyłany do zadowolonych klientów. Najlepiej umieścić w nim podziękowanie za skorzystanie z usługi oraz prośbę o zostawienie opinii. Idealnie sprawdzi się też link w formie przycisku, który od razu przeniesie użytkownika w odpowiednie okno.

Potrzebujesz pomocy z wykonaniem makiety lub pozycjonowaniem w Mapach. Zachęcam, do skorzystania z naszej oferty.

Sprawdź ofertę

Dlaczego warto pozyskiwać pozytywne opinie?

Pozytywne opinie Google to jeden z najlepszych sposobów, dzięki któremu możesz przyciągnąć uwagę potencjalnych klientów. Obecnie ludzie lubią mieć pewność, że coś jest sprawdzone, dobre i przetestowane. Dlatego też, szukają opinii innych użytkowników. Przeglądając Twój profil, natrafią na wiele interesujących ich informacji o Twojej firmie i przekonają się do niej. Co więcej, zyskasz ich zaufanie. Duża liczba pozytywnych opinii Google przyczyni się również do zwiększenia renomy i pozycji Twojej firmy w Internecie.

Wyższe pozycje w Mapach Google

Profil GMB bogaty w liczne opinie to także wyższe pozycje w mapach. Ważne jest także, aby opinie były dodawane do profilu sukcesywnie. Im większa aktywność użytkowników na stronie firmy, tym lepiej.

Surfer Local
Surfer Local

W naszej Agencji KS stworzono świetne narzędzie, które pozwala na szybkie sprawdzenie ile i jakiej jakości opinie ma nasza konkurencja. Zachęcam do wypróbowania - Surfer Local

Narzędzie nie tylko pokaże Ci, ile jeszcze opinii powinieneś pozyskać oraz jaka powinna być Twoja średnia ocena, ale pomoże Ci też zoptymalizować kategorie oraz zweryfikować konkurentów pod kątem wielu czynników rankingowych.

Nowy widok opinii w profilach Google Moja Firma

Obecnie, opinie Google mają jeszcze większą wartość. Wszytko dlatego, że Google zaczęło wyodrębniać fragmenty opinii na profilach Google Moja Firma. Użytkownicy widzą teraz nie tylko ilość gwiazdek, ale także fragment recenzji i informację o liczbie osób oceniających profil podobnie.

Jednak, jak możesz się domyślić, w grę wchodzą nie tylko pozytywne opinie. Kiedy firma posiada dużo negatywnych ocen - widok jest naprawdę nieciekawy.

Nowy widok recenzji
Nowy widok recenzji

Google Maps może także pokazać na Twojej wizytówce oceny znajdujące się na portalach społecznościowych, jak chociażby Facebook czy innych stron - Znany Adwokat.

Widok ocen z innych źródeł
Widok ocen z innych źródeł

Podsumowanie

Opinie Google to naprawdę potężny element wzbogacający Mapy Google i mający obszerne znaczenie dla właścicieli firm. Jednak, jak dowiedziałeś się w tym artykule, uzyskanie dobrych jakościowo opinii nie jest takie proste i może trochę potrwać. Wymaga to wiele poświęcenia i dużo działań. Co więcej, przy okazji możesz napotkać wiele problemów, jak chociażby nieautentyczne recenzje dodawane przez Twoją konkurencję. Jednak z pewnością gra jest warta świeczki!

Tak, chcę darmową wycenę