Z tego artykułu dowiesz się:

Prowadzenie bloga firmowego zgodnie z zasadami SEO, ma w sobie ogromny potencjał. Coraz częściej odpowiednia realizacja Content Marketingu, staje się jednym z podstawowych narzędzi w procesie pozycjonowania całego serwisu internetowego. Bardzo ważne są rozbudowane, wyczerpujące treści, wzbogacone o słowa kluczowe i frazy long tail (długi ogon). Jak się okazuje, sama publikacja artykułów nie wystarczy, co jakiś czas warto zajrzeć do Google Search Console, wykonać audyt istniejącego wpisu i zoptymalizować go zgodnie z zasadami SEO.

Dlaczego warto optymalizować starsze wpisy

Osoby tworzące wpis na bloga bardzo często skupiają się jedynie na wartości merytorycznej, pomijając całkowicie kwestię prawidłowej optymalizacji tekstu pod wyszukiwarkę Google. Realizacja Content Marketingu w wielu przypadkach opiera się jedynie na systematycznej publikacji treści, SEO bardzo często spychane jest na dalszy plan. Z czasem okazuje się, że pomimo starań, publikowane wpisy nie są widoczne na wysokich pozycjach w wynikach wyszukiwania, w związku z czym nie przyciągają odbiorców i nie generują zamierzonego ruchu. Potencjał drzemiący w wartościowym wpisie pozostaje niewykorzystany.

Wskazówka:
Musisz pamiętać, że nawet jeżeli przed stworzeniem wpisu zrobiłeś szczegółowy research i podczas pisania dokładnie stosowałeś się do zasad pozycjonowania, nie możesz spocząć na laurach. Wyniki Twojej pracy zweryfikuje sam Google, a proces ten może trwać nawet do kilku miesięcy od czasu publikacji. Niestety bardzo często okazuje się, że pomimo starannie wykonanego researchu, opublikowany artykuł nie uplasował się na wysokich pozycjach w wynikach wyszukiwania. Po wpisaniu w Google fraz, na których najbardziej nam zależało, szybko przekonujemy się, że artykuł nad którym tak się napracowaliśmy znajduje się daleko poza TOP10. Wówczas niezbędna jest kolejna optymalizacja w celu osiągnięcia zamierzonych efektów.

Od czego zacząć?

Pierwszym i podstawowym krokiem jest wybór odpowiednich słów kluczowych. Frazy muszą być nie tylko powiązane tematycznie, ale również posiadać dużą liczbę wyszukiwań. Ilość wyszukiwań możemy sprawdzić w Planerze Słów Kluczowych.

Planer słów kluczowych
Planer słów kluczowych.

Analiza treści pod wybrane słowa kluczowe

Jeżeli już wybraliśmy interesujące nas słowa kluczowe, możemy przejść do analizy treści w celu przygotowania wytycznych. Podstawowymi elementami jakie powinniśmy sprawdzić są - unikalność treści, długość optymalizowanego artykułu, meta tagi, zastosowane w tekście nagłówki, nasycenie słowami kluczowymi, zastosowanie słów powiązanych i fraz long tail.

Duplicate content - czym jest

Jak na pewno wiesz, Google dużą wagę przywiązuje do unikalności tekstu, jaki publikujesz na swoim blogu. Co to oznacza? Tekst nie może być (delikatnie mówiąc) zapożyczony z innego źródła. Artykuł powinieneś napisać sam, według własnego pomysłu, uwzględniając w nim wszystkie najważniejsze punkty. Nie możesz opublikować na swoim blogu treści, która już znajduje się w Internecie, roboty Google szybko taki tekst wychwycą, co wpłynie niekorzystnie na widoczność tego wpisu.

Unikalne treści to podstawa pozycjonowania. Musisz wiedzieć, że tekst skopiowany z dowolnego miejsca w Internecie to kradzież. Google nie lubi skopiowanych treści. Algorytmy dokładnie sprawdzają zawartość strony internetowej wychwytując nieprawidłowości. Nieetyczne działania w obrębie witryny mogą zostać ukarane w bardziej lub mniej radykalny sposób. Jedno jest pewne, jeżeli chcesz osiągnąć korzystne, długofalowe efekty działań na blogu - postępuj zgodnie z etyką.

Duplicate content dzielimy na dwa rodzaje: wewnętrzny i zewnętrzny.

Jak się pewnie domyślasz, wewnętrzny duplicate content orbituje wokół tej samej witryny. Najczęściej są to powielone opisy produktów. Powodem występowania takiego problemu mogą być np. źle wykonane przekierowania 301 - przykładowo ta sama podstrona ładuje się z przedrostkiem www lub bez niego. Może również wystąpić sytuacja, w której po wprowadzeniu certyfikatu SSL, nie zostały wykonane przekierowania z http:// na https://.

Zewnętrzny duplicate content obejmuje szersze spectrum. Mamy z nim do czynienia, kiedy taka sama treść zostaje opublikowana na dwóch lub większej ilości stron internetowych. Najczęściej spotykamy się tutaj z kopiowaniem opisów marek lub produktów ze strony producenta. Równie popularnym błędem w przypadku artykułów jest stosowanie dużej ilości cytatów bez odpowiedniego oznaczenia i zastosowania odsyłacza semantycznego.

Zasada tworzenia wysokiej jakości unikalnych treści powinna być znana każdemu. Niestety, ze zjawiskiem duplikacji treści w Internecie możemy spotkać się bardzo często. Jeżeli więc zauważyłeś, że Twój autorski tekst został skopiowany, nie czekaj na reakcję Google i zacznij działać sam, poproś właściciela witryny o usunięcie skopiowanego tekstu.

Długość treści

Kolejnym punktem, na który koniecznie musisz zwrócić uwagę tworząc wpis na bloga jest długość treści. Oczywiście, nie chodzi tutaj o tworzenie jak najdłuższych artykułów, w których większość miejsca zajmować będą słowa jedynie wypełniające miejsce i nie wnoszące żadnej merytorycznej wartości. Musisz pamiętać, że to co napiszesz będzie głównie skierowane do użytkownika. Czytelnik, najprawdopodobniej już po samym wstępie zdecyduje czy dalsza część artykułu jest warta uwagi czy nie. Nawet jeżeli na Twoim blogu znajdzie się bardzo długi artykuł o słabej wartości merytorycznej, jego publikacja nie przyniesie zamierzonego efektu.

O długości artykułu powinien zdecydować szczegółowy research. Musisz wiedzieć jaką pulą informacji do przekazania dysponujesz i jak długi powinien być tekst, by w pełni wyczerpać dany temat. Oczywiście jeżeli jest tego zbyt dużo możesz podzielić artykuł na dwie części. Niesie to za sobą pewne korzyści - jeżeli pierwsza część opublikowanego przez Ciebie tekstu spodoba się odbiorcy, chętnie przeczyta drugą 😊.

W trakcie analizy zwróć uwagę na długość treści znajdujących się na konkurencyjnych stronach. Staraj się zbliżyć do tej średniej.

Pamiętaj również o odpowiedniej strukturze tekstu. Zadbaj aby został on podzielony na krótkie akapity, zawierał wypunktowania, pogrubienia i ciekawe informacje. O tym dlaczego odpowiednia struktura jest ważna, przeczytasz w moim poprzednim wpisie o tym jak prowadzić bloga firmowego.

Wskazówka: Przeglądając rezultaty z pierwszej dziesiątki wyników wyszukiwania, zwróć uwagę na potrzeby czytelników. Przeczytaj komentarze i zadawane w nich pytania. Postaraj się odpowiedzieć na nie w tworzonym przez siebie artykule. W ten sposób będziesz w stanie zaoferować internautom więcej niż Twoja konkurencja.

Meta tagi

Jak się okazuje, bardzo często zapominamy o wadze meta tagów, zamieszczając w nich przypadkowy zlepek słów, co niestety jest dużym błędem z punktu widzenia SEO. Tytuł strony ma wpływ na pozycję w wynikach wyszukiwania, co więcej, to jeden z głównych czynników rankingowych. Powinniśmy przeanalizować jaka fraza ma znaleźć się w title i czy powinna zostać użyta w dopasowaniu ścisłym czy przybliżonym. Zastosowanie w title słów kluczowych, ich odmian lub fraz long tail to jeden z trików pomagających osiągnąć wyższą pozycję w wynikach wyszukiwania Google.

Prawidłowo napisane meta tagi powinny przyciągać użytkownika. Jest to pierwszy decydujący czynnik, z którym internauta będzie miał do czynienia po wpisaniu danej frazy w wyszukiwarkę. Najprawdopodobniej to title i description zadecydują o tym czy użytkownik odwiedzi bloga firmowego, czy kliknie w inny wynik, który na pierwszy rzut oka lepiej spełni jego oczekiwania.

W title zamieszczamy więc główny tytuł wpisu, w description zachęcamy użytkownika do wejścia na stronę. Sugerujemy, dlaczego powinien przeczytać wpis na naszym blogu firmowym, co w nim znajdzie i czego się dowie. Na końcu opisu umieszczamy Call to Action (wezwanie do działania):

  • Dowiedz się więcej!
  • Przeczytaj teraz!
  • Dowiedz się czym jest ....!
  • Sprawdź sam!

i inne.

Nagłówki

Kolejnym ważnym punktem są nagłówki i ich stopniowanie - H1, H2,H3,...,H6. Pierwszym i najważniejszym z nich jest oczywiście H1 (tytuł artykułu). Występowanie słowa kluczowego w H1 oraz każdym innym nagłówku objętym znacznikiem powinno zostać poddane analizie. Oczywiście nie należy przesadzać. Występowanie frazy w nagłówku powinno przebiegać naturalnie, bez umyślnego upychania "na siłę". Osobiście unikam zastosowania frazy głównej lub jej odmiany w każdym nagłówku zastosowanym w treści.

Dlaczego warto stopniować nagłówki?

Nagłówki umieszczone w znacznikach < h2 >...< /h2 >,< h3 >...< /h3 >, itd. nadają opublikowanemu wpisowi logiczną i czytelną strukturę, wspomagając dodatkowo proces pozycjonowania. Treść zamieszczana w tych znacznikach jest dla robotów Google ważniejsza niż ta wstawiona w < p >. Odpowiednia hierarchia nagłówków jest ważna i zdecydowanie nie można o niej zapomnieć.

Przyjazny adres url

Publikując wpis na blogu zwróć uwagę na przyjazny adres url, a dokładnie na to aby:

  • nie był za długi,
  • nie zawierał znaków specjalnych oraz polskich,
  • nie zawierał wielkich liter,
  • uwzględniał słowa kluczowe,
  • zawierał myślniki jako separatory.

WAŻNE: Zwróć uwagę, czy adres url wpisu, który optymalizujesz zawiera datę publikacji. Jeżeli tak, po optymalizacji konieczne będzie wykonanie przekierowania 301.

Atrybuty Alt

Pamiętajmy, że każde zdjęcie czy grafika dodane w tekście powinny posiadać uzupełniony alt i tytuł obrazka. Jest to również dobre miejsce do zastosowania słów kluczowych. Opis umieszczany w atrybucie alt powinien być krótki i treściwy oraz zawierać opis tego co znajduje się na obrazku.

Nasycenie słowami kluczowymi

Bardzo ważnym jest, aby wybrane przez nas słowa kluczowe znalazły się w treści wpisu. Mogą zostać zastosowane w formie ścisłej lub przybliżonej. Pamiętajmy jednak by nie przesadzić. Wpis w żadnym wypadku nie powinien być zlepkiem słów, zastosowanych w nim tylko po to, by uwzględnić jak największą liczbę fraz. Ważna jest naturalność. Artykuł powinien być przede wszystkim atrakcyjny dla użytkownika, rozwiązywać jego problem i dostarczać mu masę przydatnych informacji. Nie upychajmy słów na siłę, zdecydowanie nie pomoże nam to w pozycjonowaniu, a co więcej - może zaszkodzić.

Topical authority

To pojęcie powinno znajdować się w słowniku każdego posiadacza własnego bloga. Topical authority znane jest w branży SEO już od paru lat, oznacza iż Google nastawione jest przede wszystkim na unikalne, wysokiej jakości treści o charakterze eksperckim. Artykuł publikowany na blogu powinien wyczerpywać dany temat i zawierać aktualne informacje.

Ważne słowa do umieszczenia w treści

W trakcie tworzenia artykułów na blog firmowy bardzo często zapominamy o słowach ważnych, powiązanych tematycznie, które powinny zostać uwzględnione w treści. Z przeprowadzonych przeze mnie testów i analiz wynika, że aspekt ten ma naprawdę duże znaczenie. Gdzie znaleźć takie słowa?

Podpowiedzi Google

Podpowiedzi z wyszukiwarki Google
Podpowiedzi z wyszukiwarki Google.

Reklamy Ads

Przykładowa reklama Google Ads
Przykładowa reklama Google Ads.

Wikipedia

Ważne słowa w Wikipedii
Ważne słowa w Wikipedii.

Surfer SEO Content Editor

Idealną alternatywą dla ręcznej analizy powiązanych słów kluczowych jest narzędzie, które jakiś czas temu diametralnie wpłynęło na jakość pracy całego zespołu Agencji KS. Jedną z funkcjonalności narzędzia jest Content Editor, który na podstawie analizy treści generuje plan artykułu, zawierając w nim wszystkie "Important terms to use" oraz "Other relevant terms". Po wykonaniu planu, w jednym miejscu otrzymujemy wszystko, co niezbędne do stworzenia dobrze zoptymalizowanego tekstu.

Optymalizacja artykułu w Surfer SEO Content Editor - Krok po kroku

Surfer SEO Content Editor w znacznym stopniu usprawnia pracę nad dobrze zoptymalizowanym artykułem. Narzędzie generuje nam wytyczne na podstawie których tworzymy treść. Jest to doskonałe ułatwienie dla copywriterów, a także osób prowadzących własny blog firmowy. Jak prawidłowo, krok po kroku stworzyć plan artykułu?

Krok 1 - W wyszukiwarkę Surfera wpisujemy frazę, na którą chcemy pozycjonować artykuł.

Wyszukiwarka Surfer SEO Content Editor
Wyszukiwarka Surfer SEO Content Editor.

Krok 2 - Klikamy w otrzymany wynik.

Tworzenie edytora treści
Tworzenie edytora treści.

Krok 3 - Content Editor pokazuje nam TOP10 wyników wyszukiwania, na podstawie których zostanie stworzony draft. Zaznaczamy w nim konkurencyjne artykuły i zapisujemy zmiany.

Tworzenie planu Top10 wyników wyszukiwań
Tworzenie planu Top10 wyników wyszukiwań.

Krok 4 - Po zapisaniu ustawień, system wygeneruje nam wytyczne, do których należy stosować się podczas tworzenia artykułu. Otrzymujemy wskazówki co do długości treści, ilości nagłówków i paragrafów, a także ilości pogrubień i obrazków jakie należy uwzględnić w artykule. Teraz możesz jeszcze modyfikować wytyczne, dodać inne słowa jakie chciałbyś uwzględnić lub usunąć te, które zupełnie Cię nie interesują.

Szczegółowe wytyczne artykułu
Szczegółowe wytyczne artykułu.

Krok 5 - Możesz dodać nagłówki do zastosowania w treści lub pytania jakie chciałbyś uwzględnić.

Krok 6 - Content Editor udostępnia nam również pole, w którym możemy wpisać inne wytyczne dla copywritera, który zajmie się napisaniem artykułu.

Krok 7 - Po dokonaniu wszystkich zmian klikamy "Finalize Customisation".

Uzupełnienie wytycznych i generowanie draftu
Uzupełnienie wytycznych i generowanie draftu.

Krok 8 - Content Editor udostępnia nam w jednym miejscu wszystkie wytyczne, a także pole do tworzenia treści. Zastosowanie się do zaleceń zmienia dane pole na zielono, zbyt mała lub przesadzona ilość poszczególnych słów sygnalizowana jest poprzez zmianę koloru na czerwony.

Wytyczne i edytor treści
Wytyczne i edytor treści.

Jak widzisz optymalizacja artykułów na blogu firmowym to temat obszerny i niezwykle istotny. Warto podejść do niego z należytą uwagą i precyzją gdyż rzetelne działania, przynoszą naprawdę spore korzyści nie tylko w przypadku pojedynczego wpisu ale również całego serwisu internetowego.