Spis treści:

Najpopularniesze platformy e-commerce w Polsce
Lista najpopularniejszych platform w Polsce (dane 09.09.2021 builtwith.com)

Dlaczego rośnie popularność e-commerce?

Polacy pokochali zakupy w internecie. Z roku na rok rośnie liczba transakcji jak również kwot, które wydajemy w handlu internetowym. Czym jest to spowodowane? Z całą pewnością większą świadomością konsumentów o tym, jak bezpiecznie dokonywać zakupów w internecie. Sytuacja pandemiczna również sprawiła, że w związku z brakiem możliwości sprzedaży stacjonarnej, wiele sklepów musiało dostosować się do nowych realiów.

Wiele firm zdecydowało się skorzystać z pomocy agencji podczas tworzenia sklepów internetowych, mniejsze firmy wybierały rozwiązania gotowe, a początkujący próbowali swoich sił wykosztują platformy typu open source. Jednak które rozwiązanie jest najlepsze? Czy jest na to łatwa odpowiedź? Przekonasz się o tym w dalszej części artykułu.

rosnąca popularność e-commerce w Polsce
rosnąca popularność e-commerce w Polsce

Wybór platformy e-commerce a pozycjonowanie

Większość Agencji SEO, oferuje szeroki wachlarz usług marketingowych skierowanych do właścicieli sklepów internetowych. Promocja w Social Mediach, reklamy Google Ads czy pozycjonowanie należą do najczęściej wybieranych i najbardziej opłacalnych form reklamy w internecie w przypadku e-commerce. O ile reklamy płatne dają szybki efekt i działają niemal natychmiast, to proces pozycjonowania jest żmudny, długi i często na samym jego początku nie przynosi oczekiwanych rezultatów. Jednak w perspektywie czasu jest to wybór najbardziej opłacalny.

Jednak czy wiesz, że od tego, jaka platforma e-commerce zostanie przez Ciebie wybrana, zależy sukces procesu pozycjonowania? Nie każda platforma sklepu internetowego pozwala na wszystkie modyfikacje wpływające na pozycję Twojej strony w wyszukiwarce Google. Algorytm Google bierze pod uwagę setki czynników o różnej wadze, dopasowując wyniki pod określone zapytania użytkowników wyszukiwarki.

Pozycjonowanie e-commerce

Pozycjonowanie stron to szereg działań, które dzielimy na On-Site i Off-site. W przypadku tych pierwszych są to optymalizacja treści, kodu strony oraz wprowadzanie działań UX. To właśnie w tej części procesu pozycjonowania największą rolę odgrywa możliwość modyfikacji strony. Nie wszystkie platformy e-commerce posiadają te same możliwości.

Niektóre z nich mają w standardzie rozbudowane funkcje, ułatwiające pozycjonowanie, inne wymagają wykupienia dodatkowych modułów czy wtyczek, a na części z nich wdrożenie niektórych funkcjonalności może okazać się niemożliwe. W dalszej części artykułu przedstawię największe problemy, jakie sprawiają poszczególne CMS-y przy wdrażaniu zmian, skalowalności sprzedaży. Poruszę również kwestię elementów wpływających na zwiększenie sprzedaży.

Pozycjonowanie sklepów internetowych
Pozycjonowanie sklepów internetowych

Problem z widocznością w wyszukiwarce Google?

Zdaj się na specjalistów z KS!

Typy platform sprzedażowych

Open Source - Darmowa platforma e-commerce

Open Source to oprogramowanie, którego kod jest rozpowszechniany publicznie bez żadnych opłat. Rozwijany przez społeczność zachęca do współdziałania do jego rozwoju. Jest to doskonałe rozwiązanie dla osób, które chcą, aby otwierany przez nich sklep był ich własnością. Czy jest on całkowicie darmowy? W założeniu właściciel ponosi jedynie koszty hostingu, a poza nimi może korzystać z mnóstwa darmowych szablonów i rozszerzeń. Jednak większość systemu typu Open Source wymaga od użytkownika, chociaż minimalnej wiedzy, aby odpowiednio go skonfigurować. Niestety większość indywidualnych rozwiązań, dedykowanych szablonów, specjalistycznych integracji, które chciałbyś znaleźć w swoim sklepie, wymagać będzie albo wykorzystania płatnych wtyczek/ modułów albo pomocy doświadczonego developera, które takie funkcjonalności dla nas wdroży.

Platformy Open Source
Platformy Open Source

Dużymi zaletami systemów open source jest ich bezpieczeństwo dzięki częstym aktualizacjom tworzonym przez społeczność skupioną wokół danej platformy e-commerce. Dodatkowo większość systemów pozwala bez problemu skalować Twój biznes, zwiększając liczbę produktów oferowanych w sklepie, czy pozwalając na zapewnienie prawidłowego działania nawet przy ciągle rosnącej liczbie użytkowników. Systemy open source tworzone są przez użytkowników, którzy przykładają ogromną wagę, aby system umożliwiał edycję ogromnej liczby elementów. Pozwala to na stwierdzenie, że systemy takie są bardzo wygodne w procesie pozycjonowania. W Polsce platformy open source są wybierane zarówno przez osoby, które dopiero zaczynają sprzedaż w internecie jak i średnie i duże firmy. Najpopularniejsze platformy z otwartym kodem źródłowym w Polsce to PrestaShop, Woocommerce oraz Magento. Każdy z nich zostanie omówiony w dalszej części artykułu.

Do najpopularniejszych platform należą: WooCommerce, PrestaShop, Magento i Shopware.

SaaS

A co jeśli nie mamy wiedzy informatycznej, a zależy nam na szybkim i stosunkowo tanim rozwiązaniu, które pozwoli otworzyć nam sklep internetowy? Z pomocą przychodzą platformy e-commerce SaaS (ang. software as a service) Są to rozwiązania abonamentowe umożliwiające korzystanie z gotowego programu (najczęściej w chmurze). Jest to bardzo popularne rozwiązanie, które umożliwia bardzo szybkie otwarcie sklepu na podstawie gotowego systemu z dostępnymi w nim najczęściej kilkoma szablonami i szeregiem funkcjonalności. Nie musimy być ekspertami w dziedzinie programowania by szybko, łatwo i tanio otworzyć swój pierwszy sklep internetowy!

Software as a Service
Software as a Service

Pomówmy zatem o kosztach. Te obejmują najczęściej miesięczną kwotę abonamentu, dzięki któremu mamy dostęp do oprogramowania, hostingu, możliwości korzystania z wybranej domeny a czasem również wsparcia developerskiego w określonej liczbie godzin. Najpopularniejsze platformy e-commerce w systemie SaaS kosztują od kilkudziesięciu do nawet kilkuset złotych miesięcznie w zależności od wybranego pakietu. Zapewniają one cykliczne aktualizacje swoich produktów, jednak mają również swoje wady.

Największą wadą systemów SaaS jest fakt, że często to nie my jesteśmy właścicielem kodu strony, co jest oczywiście zrozumiałe. Firmy tylko w niewielkim stopniu pozwalają na modyfikację swojego produktu, ponieważ byłoby to trudne pod względem technicznym, zmniejszyłoby również bezpieczeństwo ich produktu. Kolejnym problemem z tym związanym jest fakt, że często mamy możliwość korzystać z modułów dostępnych dla wszystkich lub dokupować dodatkowe moduły czy wtyczki z integracjami, aby usprawnić funkcjonalność swojego sklepu. W przypadku kiedy będziemy potrzebować integracji z mniej popularnym API, może okazać się to niemożliwe do wdrożenia lub wymagać dużych nakładów finansowych. Wielu właścicieli narzeka również na fakt działania SaaS przy dużym zwiększeniu ilości użytkowników na stronie.

Pod względem pozycjonowania SaaS-y są stosunkowo dobrze przystosowane i pozwalają zmieniać podstawowe elementy na stronie (meta tagi, nagłówki, linki kanoniczne itp.), jednak w każdym z nich znajdziemy elementy, z którymi prędzej czy później będziemy mieli problem. Warto przed wybraniem systemu sprawdzić jakie elementy będziemy mogli edytować i skontaktować się z kilkoma użytkownikami odnośnie ich odczuć.

Do najpopularniejszych systemów SaaS w Polsce należą: Sky-Shop, Shopify, Shoper oraz IaI Shop

Platformy dedykowane

Rozwiązaniem, na które mogą sobie pozwolić wyłącznie nieliczni właściciele sklepów, jest skorzystanie z dedykowanych rozwiązań. Mogą one oferować zdecydowanie więcej niż najpopularniejsze platformy e-commerce. Najczęściej są to rozbudowane platformy posiadające dowolne integracje z wybranym przez nas systemem księgowym, CRM-em, systemami marketingowymi oraz \ narzędziamiwspierającymi sprzedaż. Zaletą platform dedykowanych jest idealne dopasowanie systemu do indywidualnych potrzeb Twojego sklepu. Wszelkie modyfikacje kodu źródłowego są niemal nieograniczone.

Dedykowane rozwiązania
Dedykowane rozwiązania

Niestety takie rozwiązanie pozwalające nam wyróżnić się na tle konkurencji ma również swoje minusy. Najważniejszym z nich jest cena, ponieważ rozwiązania tego typu mogą bez problemu osiągać kwoty kilkudziesięciu do nawet kilkuset tysięcy złotych. Kolejnym minusem jest to, że większość prac wykonywać będzie software house. Rozwój sklepu wiąże się z koniecznością stałego rozwoju systemu, za którą przyjdzie nam płacić i to sporo!

Logo WooCommerce
Logo WooCommerce

WooCommerce - zmień WordPressa w sklep internetowy

Czy najpopularniejsze rozwiązanie na świecie, jakim jest WooCommerce, możemy nazwać samoistną platformą e-commerce? WooCommerce jest to wtyczka e-Commerce stworzona specjalnie w celu uruchomienia sklepu internetowego na najpopularniejszym CMS-ie na rynku, jakim jest WordPress. Jej instalacja jak i obsługa jest stosunkowo prosta i poradzi sobie z nią większość użytkowników. Korzystają z niego zarówno osoby sprzedające pojedyncze produkty przy okazji prowadzenia swojego bloga jak również tworzone są na nim samodzielne sklepy internetowe.

WordPress z WooCommerce to rozwiązanie całkowicie darmowe. Dodatkowe koszty dla użytkownika to płatne szablony graficzne. Mamy także możliwość skorzystania z płatnych modułów zwiększających funkcjonalność czy zapewniających dodatkowe integracje. Jednak nie mamy przymusu płacenia, ponieważ do wykorzystania przez użytkowników pozostaje prawie 60 tysięcy darmowych wtyczek (dane z https://pl.wordpress.org/plugins/).

Ale dla kogo tak naprawdę przeznaczony jest WooCommerce? Z moich osobistych doświadczeń, świetnie sprawdza się w przypadku sklepów małych oraz średnich. W przypadku sklepów z większym katalogiem produktów WooCommerce może nie być odpowiednim wyborem. Jeśli zamierzasz w przyszłości posiadać w swojej ofercie kilkanaście czy nawet kilkanaście tysięcy produktów to platforma może okazać się mniej wydajna.

Zalety WooCommerce

Sklep WooCommerce jest rozwiązaniem idealnym dla osób, które prowadzą sklep ze średnią liczbą produktów, szukających przyjaznego i łatwego w obsłudze systemu. Duże możliwości edycji elementów jak i kodu strony, sprawiają, że pozycjonowanie takich sklepów jest o wiele łatwiejsze. Najważniejsze zalety WordPressa z WooCommerce to:

  • Darmowe i otwarte rozwiązanie bez ukrytych kosztów
  • Prosta instalacja i obsługa
  • Panel dostępny w języku polskim
  • Ogromna liczba wtyczek i integracji z najpopularniejszymi systemami księgowymi, systemy CRM, hurtowniami oraz kurierami
  • Możliwość spersonalizowania szablonu i dodania nowych funkcjonalności
  • Przyjazny dla SEO
  • Bezpieczeństwo dzięki częstym aktualizacjom
  • Ogromna liczba developerów

Wady WooCommerce

Na pewnym etapie rozwoju sklepu czy podczas jego pierwszej konfiguracji, powinniśmy wiedzieć co nieco również o wadach WordPressa z WooCommerce. Żadne z rozwiązań nie jest idealne. Sprawdźmy czym negatywnym zaskoczyć może nas WooCommerce:

  • Częsty brak kompatybilność wtyczek z wersją WordPress lub wybranym przez nas szablonem
  • Brak oficjalnego wsparcia technicznego - konieczność korzystania z zewnętrznym developerów w przypadku problemów z działaniem
  • Konieczność częstych aktualizacji wtyczek, jak i samego CMS-a
  • Duże koszty w przypadku indywidualnie zaprojektowanych szablonów czy funkcjonalności
  • Zbyt duża liczba wtyczek mocno spowalnia działanie strony

Prestashop logo
Prestashop logo

PrestaShop - lider sklepów internetowych w Polsce

PrestaShop, cieszy się ogromną popularnością w Polsce, gdzie stanowi 22% wszystkich sklepów internetowych. E-commerce udostępniany na licencji open-source pozwala na darmowe uruchomienie sklepu, pod warunkiem, że dysponujemy hostingiem i domeną. Oprogramowanie powstało w 2005 roku jako projekt studencki. PrestaShop do dnia dzisiejszego jest na bieżąco aktualizowana, co doceniane jest przez użytkowników, którzy chętnie wymieniają się wiedzą, doświadczeniem czy pomysłami na wielu forach internetowych, kanałach YouTube czy Facebooku.

Wokół platformy urosło wiele krzywdzących przeświadczeń, takich jak to, że sklepy działają na nim wolno. Jednak w głównej mierze jest to kwestią słabej optymalizacji strony, kiepskiego hostingu jak i samego oprogramowania. Podstawowe opcje systemowe w PrestaShop oraz możliwość edycji kodu sprawiają, że sklep można bez większych problemów pozycjonować. Platforma e-commerce przeznaczona do niemal każdej wielkości sklepów internetowych.

Zalety PrestaShop

Czym pozytywnym wyróżnia się PrestaShop na tle innych platform e-commerce? Dlaczego właśnie na niej warto otworzyć swój sklep internetowy?

  • Brak stałych opłat abonamentowych
  • Dostęp do kodu źródłowego strony (licencja Open Source)
  • Wygodny i funkcjonalny panel, który ułatwia codzienną pracę
  • Wbudowana analityka zamówień
  • Duża dostępność modułów pozwalających na rozszerzanie funkcjonalności
  • Duża społeczność internetowa - ogromna liczba informacji w internecie

Wady PrestaShop

PrestaShop jak i inne platformy sprzedażowe nie jest systemem bez wad. Co warto wiedzieć o "Preście" zanim wykorzystasz ją w swoim sklepie internetowym?

  • Wysokie koszty wdrożenia w przypadku indywidualnie przygotowanego szablonu
  • Płatne wersje modułów (Addons) mogą zaskoczyć nas wysoką ceną
  • Godzina oficjalnego wsparcia Developerów to koszt 99 euro
  • Brak wstecznej kompatybilności
  • Konieczna znajomości biblioteki SMARTY

Magento Logo
Magento Logo

Magento

Platforma Magento jest darmową platformą e-commerce udostępnianą na licencji Open Software License, która cieszy się niesłabnącą popularnością na świecie. Według danych z 2020 roku co 10 sklep internetowy na świecie korzysta właśnie z tego oprogramowania. Czym zaskarbił sobie uwielbienie wśród takiej rzeszy użytkowników? Wśród zalet najczęściej wymieniana jest niemal nieograniczona możliwość edycji. Wprawny developer dostosowuje system do naszych indywidualnych potrzeb i oczekiwań. Magento posiada bardzo wygodny panel zarządzania, który umożliwia obsługę wielu sklepów jednocześnie. Podstawowe (wbudowane) funkcjonalności umożliwiają zmiany zalecane w procesie pozycjonowania. System wykorzystywany jest przez największe na świecie sklepy internetowe.

Sprawdź, dlaczego Magento określane jest przez wielu jako najlepsza platforma sklepowa.

Zalety platformy Magento

  • Dostępność dużej ilości modułów rozbudowujących nasz sklep internetowy
  • Ogromna społeczność użytkowników, grupujących się na forach internetowych
  • Możliwość obsługi wielu sklepów z jednego panelu administracyjnego
  • Wbudowane narzędzia analityczne i marketingowe
  • Przystosowana pod SEO już w wersji podstawowej
  • Niemal nieograniczone możliwości rozbudowy
  • Mnogość wbudowanych funkcjonalności

Wady platformy Magento

  • Duże wymagania systemu wymuszają korzystanie z najszybszych hostingów
  • Bez wiedzy informatycznej instalacja systemu może okazać się mocno skomplikowana
  • Wysokie koszty wdrożenia w przypadku indywidualnych szablonów czy funkcjonalności
  • W początkowej fazie obsługi może wydawać się skomplikowany
  • Trudne w modyfikacji szablony

Logo Shoper
Logo Shoper

Shoper

Shoper jest polską platformą e-commerce udostępnioną jako SaaS (Software as a Service). Jest zdecydowanie jednym z najpopularniejszych systemów do obsługi sklepu internetowego w Polsce. Według danych z 2021 roku około 15% wszystkich e-commerce w Polsce wykorzystuje to kompleksowe oprogramowanie. Shoper umożliwia stworzenie w szybki i łatwy sposób swojego sklepu internetowego, oferując szereg wbudowanych funkcjonalności, wiele szablonów jak i dodatkowe moduły, z których możemy skorzystać. Jako że kod źródłowy nie jest naszą własnością, nie mamy możliwości jego edycji, co w niektórych przypadkach może okazać się problematyczne.

Shoper w niewielu przypadkach decyduje się indywidualną zmianę w kodzie, jeśli już to nowe funkcjonalności otrzymują wszyscy użytkownicy przy okazji aktualizacji. Jest to oprogramowanie kompletne z dużą liczbą rozwiązań, które ułatwią sprzedaż w internecie. Oprogramowanie w przypadku większych sklepów z dużym ruchem wymagać będzie skorzystania z Shoper Premium, gdzie przysługuje nam więcej zasobów serwera. W czym Shoper jest lepszy lub gorszy niż pozostałe platformy abonamentowe? Sprawdź poniższą listę.

Zalety platformy Shoper

  • Przyjazny dla użytkownika panel zarządzania dostępny w języku polskim
  • Ogromna liczba dodatkowych modułów
  • Duża liczba wbudowanych funkcji
  • Integracja z Allegro czy Facebook Market
  • Łatwa konfiguracja produktów (np. z wariantami)
  • Wsparcie i pomoc techniczna w języku polskim
  • Łatwy w obsłudze, nawet dla osób bez wiedzy programistycznej

Wady platformy Shoper

  • H1 w opisie kategorii to również nazwa kategorii w menu
  • Przy dużym ruchu konieczność wybrania opcji Shoper Premium
  • Ograniczenia we wdrażaniu zmian (możliwa np. edycja szablonu strony)
  • Comiesięczne koszty związane z abonamentem
  • Wzrost cen po pierwszym roku korzystania z abonamentu

Logo Shoplo
Logo Shoplo

Shoplo

Wymieniając różnego rodzaje platform e-commerce nie mogło zabraknąć w nich Shoplo Jest kolejnym po Shoperze oprogramowaniem SaaS, które cieszy się dużą popularnością w Polsce. Według serwisu Built With korzysta z niego co 20 sklep w Polsce, co daje mu 5% udział w rynku platform e-commerce. Analogicznie jak w przypadku innych SaaS nie mamy dostępu do kodu źródłowego strony, przez co mamy ograniczone możliwości zmian na stronie. Użytkownicy cenią go sobie za łatwość obsługi jak i samego procesu tworzenia sklepu. Mamy możliwość skorzystania z wielu szablonów graficznych w procesie tworzenia własnego sklepu.

Jest to platforma przeznaczona dla osób, które samodzielnie chcą prowadzić swój sklep internetowy bez konieczności zatrudniania programistów. Brak dostępu do kodu skutkuje niestety tym, że mamy ograniczone możliwości zmian na stronie, co może utrudniać skalowanie się biznesu.

Uwaga: W ostatnim czasie doszło do wykupienia platformy Shoplo przez Shopera.

Zalety platformy Shoplo

  • Duża liczba wbudowanych integracji (systemy płatności, firmy kurierskie itp.)
  • Łatwy w obsłudze dla osób bez wiedzy informatycznej
  • Wygodne raporty dostępne z poziomu panelu zarządzania
  • Duża liczba szablonów
  • Przystępna cena abonamentu

Wady platformy Shoplo

  • Brak dostępu do kodu źródłowego
  • Brak możliwości wdrożenia wszystkich zmian technicznych ułatwiających pozycjonowanie
  • Stała miesięczna opłata
  • Początkujący użytkownicy narzekają na panel zarządzania

IdoSell logo
IdoSell logo

IdoSell

Wspominając o sklepach internetowych opartych o SaaS, nie mogło zabraknąć w naszym zestawieniu IdoSell, które wcześniej znane było pod nazwą IaI Shop, platforma z 4% udziałem na rynku polskim wybierana jest zarówno przez małe, średnie sklepy jak i te posiadające w ofercie większą liczbę produktów. Wybierając ten system, otrzymujemy gotowy produkty wraz z hostingiem, który możemy w dużej mierze skonfigurować pod swoje potrzeby. Oczywiście występują ograniczenia związane z brakiem dostępu do kodu źródłowego, tak jak w przypadku innych platform SaaS, jednak mnogość funkcji jest na zadowalającym poziomie. Wiele osób narzeka na trudną konfigurację systemu w przypadku braku znajomości podstaw programowania.

Zalety platformy IdoSell

  • Duża liczba dostępnych integracji
  • Szeroki wybór szablonów graficznych do sklepu internetowego
  • Obsługa różnych wersji językowych i walut
  • Częste aktualizacje
  • Możliwość sprzedaży produktów fizycznych i cyfrowych
  • Support w języku polskim
  • Możliwości skalowania biznesu

Wady platformy IdoSell

  • Brak możliwości wdrożenia wszystkich zmian
  • Zmiany wdrażane przez IdoSell są dodatkowo płatne
  • Mało intuicyjny interfejs panelu zarządzania
  • Mało przyjazne adresy URL
  • Brak możliwości konfiguracji wszystkich elementów pod SEO

Logo Comarch e-Sklep
Logo Comarch e-Sklep

Comarch e-Sklep

Comarch e-Sklep w ciągu ostatnich lat buduje coraz mocniejszą pozycję wśród polskich systemów zarządzania treścią dla e-commerce. Ten ceniony producent oprogramowania dla firm stworzył bardzo ciekawe rozwiązanie, które w łatwy sposób umożliwia rozpoczęcie działalności w handlu internetowym. Na polskim rynku – jak i poza jego graniacami - działa już ponad 2200 sklepów opartych o narzędzie e-commerce Comarch. Głównym wyróżnikiem narzędzia jest wbudowana integracja z systemami Comarch ERP, może być więc podstawowym, intuicyjnym rozwiązaniem dla użytkowników oprogramowania tego producenta.

Rozwiązanie oparte o model SaaS (Software as a Service) umożliwia wybór kilku pakietów w różnych wariantach cenowych. W zależności od tego, czy posiadasz już jeden z systemów ERP (Comarch ERP XT / Comarch ERP Optima lub Comarch ERP XL/Altum) możesz skorzystać z jednego z pakietów:

  • Light
  • Standard
  • Enterprise
  • B2B (dla firm sprzedających w modelu B2B)

Ciekawym rozwiązaniem, którego nie znajdziemy u konkurencji, jest dostęp do wersji testowej systemu aż na 30 dni bez żadnych opłat. Osobiście uważam, że jest to doskonałe rozwiązanie dla osób, które nie miały wcześniej styczności z obsługą sklepu internetowego. Zarówno sama konfiguracja, jak i późniejsza obsługa techniczna jest stosunkowo łatwa i nie wymaga specjalistycznej wiedzy programistycznej. Jako klient możemy skorzystać z gotowych szablonów i modyfikować je w wybrany przez nas sposób.

Z punktu widzenia początkującego sprzedawcy, e-Sklep od Comarch to świetny wybór dzięki ogromnej ilości integracji z najpopularniejszymi marketplacami, porównywarkami cen, systemami płatności oraz dostawcami.

Osobiście doceniam również ogólnodostępne forum, gdzie społeczność pomaga sobie w rozwiązaniu problemów zarówno z narzędziem e-commerce, jak i z pozostałym oprogramowaniem od Comarch.

Zalety Comarch e-Sklep

  • Szybkie, tanie i stosunkowo łatwe wdrożenie
  • Integracja z Comarch ERP, umożliwiająca zarządzanie bazą produktów, klientów oraz nadzór nad procesem sprzedaży
  • Duży wybór integracji (marketplacy, porównywarki, płatności itd.)
  • Rozwiązanie zarówno dla niewielkich sklepów, jak i średniej wielkości e-commercy
  • Możliwość przetestowania rozwiązania przez 30 dni
  • Darmowe aktualizacje oprogramowania

Wady Comarch e-Sklep

  • Wyłącznie podstawowe możliwości SEO (meta title, meta description, ustawienie H1, przekierowania, optymalizacja grafik)
  • Brak możliwości przeniesienia sklepu na inny hosting
  • Konieczność opłacania comiesięcznej opłaty za stronę (tak jak w przypadku innych SaaS)

Logo Selesto
Logo Selesto

Selesto - Przyjazna platforma zakupowa

Z platformą e-commerce Selesto miałem okazję zapoznać się po raz pierwszy podczas 14-dniowego darmowego dostępu, który udostępniany jest każdemu użytkownikowi. Ten Polski e-commerce sprzedawany jako SaaS od początku mojej przygody zaskoczył mnie w pozytywnym stopniu. System zarządzania treścią jest bardzo przejrzysty i czytelny i już po kilku chwilach, intuicyjnie dokonujemy zmian, na których nam zależało. Sam system jest bardzo przyjazny użytkownikom, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę z handlem internetowym. Stworzenie sklepu poprzez wybór jednego z dostępnych szablonów i jego personalizacja jest bardzo łatwa i nie wymaga wiedzy programistycznej. W przypadku bardziej doświadczonych użytkowników mają oni możliwość edytowania kodu szablonu. W ciągu kilku godzin można skonfigurować sklep, dodać produkty i rozpocząć sprzedaż, co skłania coraz większą liczbę użytkowników do wyboru tego systemu.

Ustawienie podstawowych elementów SEO w platformie nie sprawi problemów nawet początkującym użytkownikom. Na plus z całą pewnością można wskazać również fakt posiadania dużej liczby integracji z systemami płatności, kurierami, marketplacami (Allegro) czy różnymi hurtowniami. Kolejnym elementem, który przemawia za wyborem platformy to stosunkowo niewielki miesięczny koszt, który zaczyna się od 19 zł (w promocji) i zależny jest tylko od wysokości miesięcznej sprzedaży.

Zalety Selesto

  • Możliwość przetestowania sklepu, przed jego uruchomieniem
  • Łatwy i intuicyjny sposób zarządzanie stroną
  • Darmowy hosting i certyfikat SSL w cenie
  • Duża liczba integracji
  • Możliwość wykonania przez firmę indywidualnych zmian czy stworzenia modułów
  • Brak prowizji od sprzedaży
  • Prosta sprzedaż wielokanałowa
  • Sprawny support
  • Darmowy moduł blogowy - Blog Lite

Wady Selesto

  • Integracje niestandardowe możliwe do wdrożenia jedynie przez Selesto
  • Niewielka liczba dostępnych gotowych szablonów
  • Rozbudowany moduł blogowy dodatkowo płatny - Ghost Blog

Podsumowanie

Nie ma jednej odpowiedzi, którą z platform e-commerce wybrać. Wybór uzależniony będzie od wielu czynników, z których najważniejsze będą możliwe do przeznaczenia na ten cel środki, wielkość naszego sklepu, to czy sklep jest nowy, czy ma już dużą liczbę klientów. Platforma e-commerce powinna być dostosowana nie tylko do naszych indywidualnych potrzeb (np. integracji z zewnętrznymi systemami), ale również pozwalać na optymalizację pod kątem SEO. Warto przed wyborem jakiejkolwiek platformy wykonać listę rzeczy, której od niej potrzebujemy i skrupulatnie sprawdzać możliwości każdej z nich. Czasem niewielkie koszty wdrożenia sklepu stanowią dla firm jedyny czynnik brany pod uwagę. Jednak w przyszłości może okazać się, że taki wybór skutkować będzie dużymi kosztami przy skalowaniu biznesu. Żaden system nie jest idealny, istnieją również wady platform dedykowanych, które pisane są pod nasze potrzeby. W artykule oczywiście nie wymieniłem wszystkich platform, a tylko te z największym udziałem na rynku Polskim.

E-book

Twórz blogposty, które pokocha Google

Prowadzisz bloga firmowego, ale Twoje artykuły nie cieszą się względami algorytmów? Pobierz darmowy e-book i sprawdź, jak oczarować Google Twoimi tekstami.

Pobierz e-booka