Spis treści:

Od czego zacząć promocję w sieci?

Znaczna większość użytkowników Internetu, szukając w wyszukiwarce Google komfortowego pobytu, w pierwszej kolejności chce zobaczyć zdjęcia, opis, ofertę, ile kosztuje nocleg, wskazówki dojazdu i opinie osób, które już odwiedziły to miejsce. To ostatnie jest szczególnie ważne, gdyż jak pokazują badania niemal 2/3 osób traktuje recenzje w sieci, jak polecenie od przyjaciela. Dodatkowo, każdy chce mieć te wszystkie informacje na wyciągnięcie ręki. Gdzie może je znaleźć? Tak wiem co ci przychodzi do głowy, Booking.com, Trivago, meteor... Jeżeli prowadzisz biznes hotelarski doskonale zdajesz sobie sprawę ile to wszystko kosztuje i jak wysokie potrafią być prowizje. A co jeżeli jest alternatywa? Rozwiązanie, które za ułamek tej ceny dostarczy ci wielu klientów. Przyglądnij się dobrze początkowym wynikom wyszukiwania, w których z reguły znajdują się Mapy Google.

Widok pakietu lokalnego w wynikach wyszukiwania
Widok pakietu lokalnego w wynikach wyszukiwania

To właśnie od nich powinieneś zacząć całą przygodę z marketingiem internetowym. Odpowiednio uzupełniony profil Google Moja Firma, pozwoli Ci na dostarczenie Twoim klientom kompleksowych informacji na temat hotelu w jednym miejscu - na wyciągnięcie ręki. Co ważne, jest to zupełnie darmowe narzędzie dostępne dla każdego przedsiębiorcy!

Jeśli nie posiadasz jeszcze swojej wizytówki w Google Maps, odwiedź nasz dedykowany artykuł, który Ci w tym pomoże i wróć tutaj po jej założeniu. Natomiast, jeśli masz już swój profil GMB, zapraszam do przeczytania dalszej części artykułu, z którego dowiesz się, jak zwiększyć widoczność wizytówki, jakie słowa kluczowe wybrać oraz jak zoptymalizować swój profil hotelu.

Dobór najlepszych słów kluczowych

Kiedy już posiadasz swój profil w Google, powinieneś go odpowiednio zoptymalizować. W tym kroku konieczny jest poprawny dobór słów kluczowych. Musisz określić je tak, aby:

  • były wyszukiwane przez Twoich klientów,
  • pokazywały po wpisaniu pakiet lokalny w wynikach wyszukiwania,
  • odpowiadały Twojej ofercie.

Z pewnością w tym momencie w Twojej głowie zrodziło się pytanie - skąd mam wiedzieć, czego szukają ludzie? Spokojnie, we wszystkim pomogą Ci narzędzia! Podczas analizy słów kluczowych możesz skorzystać z Planera Słów Kluczowych udostępnionego przez Google, Google Trends czy liczby wyszukiwań, która pojawia się po prawej stronie okna do wpisywania frazy w przeglądarce Google Chrome - tylko po zainstalowaniu wtyczki Surfer Chrome Extension.

szukanie słów kluczowych - Planer Słów Kluczowych
szukanie słów kluczowych - Planer Słów Kluczowych

Ważne! Podczas dobierania odpowiednich słów kluczowych zwróć uwagę na geotargeting, czyli dodanie miasta, w którym znajduje się Twój hotel do słów kluczowych np. "hotel Warszawa", " tani hotel Kraków". Właśnie w ten sposób wyszukuje większość użytkowników Internetu.

Optymalizacja techniczna wizytówki

Kiedy już wybierzesz najlepsze słowa kluczowe, możesz przystąpić do działań, których celem będzie zwiększenie ruchu. Tutaj, podobnie, jak przy optymalizacji SEO witryny - warto zacząć od sprawdzenia wszystkich technicznych aspektów wizytówki. Dlaczego? Ponieważ niepoprawne działanie jakiegokolwiek jej elementu może prowadzić do zmniejszenia konwersji. Podczas optymalizacji wizytówki sprawdź:

  • nazwę Twojej firmy - czy jest poprawna,
  • spójność Twoich kategorii z kategoriami konkurencji,
  • poprawność danych kontaktowych,
  • poprawność ustawionych obszarów działania,
  • opis firmy,
  • godziny otwarcia,
  • linki do strony,
  • datę otwarcia,
  • atrybuty.

Poproś o wycenę audytu wizytówki

Surfer Local - idealne narzędzie do audytu profilu GMB

Pozycjonowanie hoteli w Mapach Google nie jest prostą sprawą - stąd mój poradnik! Wiem też, że wielu właścicieli firm, nie ma pojęcia, jak zabrać się za optymalizację swojego profilu. Na szczęście tutaj także mogę przyjść z pomocą. Przedstawiam Ci świetne narzędzie, dzięki któremu wygenerujesz gotowy audyt swojej wizytówki - Surfer Local. Otrzymasz w nim informacje o tym jak powinien wyglądać tytuł oraz podpowie Ci jakie kategorie dodać i ile recenzji brakuje Ci do konkurencji. Otrzymasz również informację, jakich słów powinni używać Twoi klienci, pozostawiając opinię po pobycie w hotelu, aby możliwie najbardziej wpłynęły one na jego widoczność. Postępuj według wytycznych, a efekty będą rewelacyjne!

audyt w Surfer Local
audyt w Surfer Local

Na tym nie koniec korzyści z zakresu SEO, gdyż narzędzie umożliwia generowanie siatek pozycji dla danego słowa kluczowego. Dzięki temu nie musisz podróżować po całym mieście, sprawdzając pozycje w każdym jego zakamarku. Teraz wystarczy Ci tylko kilka kliknięć i otrzymasz czarno na białym, jak wypada Twój hotel na tle innych w promieniu 50 km od siedziby firmy.

Surfer Local - siatka pozycji
Surfer Local - siatka pozycji

Obecnie jego twórcy opracowali monitoring, dzięki któremu zaraz po wejściu w narzędzie zobaczysz, czy Twoje pozycje wzrosły, zmalały czy pozostają bez zmian. Jak dla mnie to już wygląda rewelacyjnie!

Wykres pozycji w Surfer Local
Wykres pozycji w Surfer Local

Statystyki sprzed i po optymalizacji

W ostatnim czasie przygotowałam optymalizację wizytówki GMB właśnie przy użyciu Surfer Local. Na efekty nie trzeba było czekać długo, wynik był nieporównywalnie większy - zresztą sprawdź sam! Ponad dziesięciokrotny wzrost widoczności w ciągu tygodnia!

Pozycjonowanie hotelu z Surfer Local
Pozycjonowanie hotelu z Surfer Local

Kolejnym krokiem jest sukcesywne pozyskiwanie linków zewnętrznych. Podczas gdy prowadzisz pozycjonowanie hotelu, musisz skupić się w głównej mierze na tzw. NAP (name, address, phone). To rodzaj linków, które pochodzą z katalogów firm umieszczonych w sieci, przechowujących dane teleadresowe firm.

Pamiętaj, że linki są jednym z najważniejszych czynników rankingowych Google Maps oraz, że liczy się ich jakość - nie ilość. Wybierając portal, na którym zamierzasz dodać dane z lokalizacją hotelu, sprawdź czy ma on wysoki ruch oraz autorytet wśród Google. Możesz to zrobić ręcznie, np. sprawdzając pozycje portali pod wybrane słowa kluczowe. Poniżej przedstawiam Ci kilka stron internetowych, na których Twój hotel powinien posiadać wizytówki NAP:

  • targeo,
  • firmy.net,
  • panoramafirm,
  • pkt.

Jeśli chcesz także stworzyć dobry Link Building do strony WWW, pomogą Ci w tym nie tylko wizytówki NAP, ale także artykuły sponsorowane z branży hotelarskiej, udzielanie się w sieci na forach i w komentarzach czy linki na innych stronach o podobnej tematyce, np. u Twoich kontrahentów, z którymi współpracujesz.

Jako wskazówkę dodam, że możesz sprawdzać, na jakich portalach mają wpisy Twoi konkurenci i jeśli uznasz, że są one odpowiednie, także tam dodać swoją firmę.

Idealne opinie w sieci

Pozycjonowanie lokalne nie może odbyć się bez dobrej strategii pozyskiwania opinii. To kluczowy element nie tylko wpływający na pozycję wizytówki, ale także pomagający potencjalnym klientom wybrać najlepiej oceniane firmy, odrzucając te, które nie cieszą się zbyt pochlebną opinią.

Jak możesz się domyślić - powinieneś prowadzić swój biznes tak, aby mieć jak najwięcej referencji. Pamiętaj także, aby na nie odpowiadać.

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat zarządzania referencjami, przeczytaj nasz dedykowany artykuł o opiniach w Google Maps.

Profesjonalne zdjęcia

Pozycjonowanie strony hotelu w Google Maps powinieneś także zacząć od umieszczenia na profilu dobrych, ostrych i odpowiednio naświetlonych zdjęć. Sfotografuj wszystkie wnętrza, które oferujesz i dodaj je do wizytówki. Twoi klienci będą mogli na ich podstawie ocenić jakość Twojej oferty i z niej skorzystać.

Panel ze zdjęciami w GMB
Panel ze zdjęciami w GMB

Optymalizacja strony internetowej

Przeprowadzając pozycjonowanie hoteli musisz także skupić się na swojej stronie internetowej. Powinna ona być przyjazna dla użytkowników , dopasowana do urządzeń mobilnych, odpowiednio szybka oraz zawierać rzetelne informacje. Tylko dzięki temu, Twoi potencjalni klienci, którzy przejdą z wizytówki do witryny internetowej, wybiorą właśnie Ciebie.

Warto przygotować tutaj odpowiednią strategię SEO i wykonać konkretne działania optymalizacyjne. Jeśli potrzebujesz pomocy fachowca z branży SEO - zapraszamy do kontaktu. Z chęcią wykonamy dla Ciebie audyt SEO Twojej strony hotelu.

Poproś o wycenę audytu SEO

Szybkość ładowania strony

To jeden z najważniejszych elementów strony internetowej, który nie tylko wpływa na jej funkcjonalność, ale także jest czynnikiem rankingowym. Twoja strona hotelu powinna być szybka - nikt nie lubi ładujących się w nieskończoność elementów. Użytkownik, który nie otrzyma na czas wszystkich danych po prostu z niej wyjdzie.

Przyśpieszyć swoją stronę hotelu możesz za pomocą tego testu, który pokaże Ci, jak sprawuje się obecnie oraz podpowie Ci, co możesz poprawić.

wynik testu PageSpeed Insights
wynik testu PageSpeed Insights

Strona przyjazna dla urządzeń mobilnych

W pozycjonowaniu hotelu nie możesz zapomnieć także o tym, aby wyświetlała się poprawnie na urządzeniach mobilnych. Dlaczego? Ponieważ obecnie większość społeczeństwa surfując po Internecie korzysta z telefonów - według statystyk ponad połowa ruchu w sieci pochodzi właśnie z tego typu urządzeń. Co więcej, jest to kolejny czynnik mający wpływ na pozycje w wyszukiwarce Google.

Co się stanie, jeśli nie spełnisz tego wymogu? Użytkownik po prostu opuści Twoją stronę hotelu i przejdzie do kolejnych wyników wyszukiwania - czyli do Twojej konkurencji.

test dostępności mobilnej
test dostępności mobilnej

Jeśli chcesz sprawdzić, czy Twoja strona internetowa jest dostosowana do urządzeń mobilnych użyj tego testu. A następnie popraw elementy, które ładują się błędnie.

Przyjazne doświadczenie użytkowników (UX)

To kolejny istotny czynnik, który ma wpływ na pozycjonowanie strony hotelu. Niestety, nie jest on tak prosty do wyeliminowania, jak poprzednie, gdyż zazwyczaj wymaga spojrzenia na stronę pod kątem technicznym. W zależności, od rodzaju strony hotelu elementy, które należy poprawić są zróżnicowane. Poniżej wymienię kilka podstawowych. Sprawdź czy:

  • zaprojektowana strona jest dostosowana do kilku wersji językowych wyszukiwania, szczególnie w języku angielskim (warto przetłumaczyć ją na języki, z których posiadasz najwięcej klientów),
  • linkowanie wewnętrzne jest poprawne tj. czy Twoi użytkownicy mogą bez żadnych problemów poruszać się po stronie hotelu,
  • w formularzu kontaktowym znajdują się wszystkie niezbędne pola,
  • strona posiada przyjazne adresy URL,
  • meta tagi są poprawne,
  • autorytet domeny jest odpowiedni
  • potencjalni goście otrzymają wszystkie niezbędne informacje
  • i to co uważam za must have w przypadku hoteli - czy jest możliwość szybkiej rezerwacji z płatnością online.

Optymalne treści na stronie

Kiedy techniczna optymalizacja strony hotelu będzie już wykonana, możesz przystąpić do kolejnego etapu, jakim jest optymalizacja treści pod wybrane wcześniej słowa kluczowe. Ważne jest, abyś tutaj nie tylko użył odpowiednich fraz, które pomogą Ci podbić wyniki wyszukiwania, ale także dopasował treść do potrzeb klientów.

Zadbaj o podanie danych kontaktowych zgodnych ze stanem faktycznym oraz opisz lokalizację obiektu. Przedstaw w pełni miejsca noclegowe, udogodniania oraz atrakcje, które czekają na twoich gości. Pamiętaj też, że Twoi klienci pochodzą z różnych stron świata, więc staraj się uwzględniać potrzeby ich wszystkich!

Strona internetowa, a wizytówka Google

Witryna hotelu i wizytówka Google to para doskonała, która razem może podbić wyniki wyszukiwania - zarówno te lokalne, jak i standardowe. Dzieje się tak dlatego, że to idzie w parze i każda lokalna firma powinna skupić się w równej mierze na obydwóch tych elementach. Zasada jest prosta i powinien zapamiętać ją każdy: Dobrze zoptymalizowana witryna, do której podepniemy wizytówkę wyciąga ją do góry wraz ze sobą. Odwrotnie jest dokładnie tak samo - dobrze zoptymalizowana wizytówka wpływa pozytywnie na pozycjonowanie strony. Razem są nie do zatrzymania!

Korzyści z promowania w Google Maps po kilku miesiącach

Na koniec przedstawiam Ci kolejny dowód na to, że pozycjonowanie hoteli w Mapach naprawdę ma sens. Poniżej umieszczam statystyki, jakie uzyskałam po dłuższym pozycjonowaniu hotelu. Czy jest warto? Oceń sam!

wyniki kilkumiesięcznego pozycjonowania
wyniki kilkumiesięcznego pozycjonowania

statystyki konwersji na wizytówce
statystyki konwersji na wizytówce