Co więcej, często zdarza się, że nawet przy wyszukiwaniu fraz niezawierających lokalizacji również pojawiają się mapy. Google wyświetla je dla tych zapytań, dla których są klikane. Oznacza to, że dobra pozycja przy mapce jest bardzo wartościowa. Szczególnie od czasu, kiedy ilość wyników została ograniczona do trzech.

Ikona Google

1. Załóż profil Google Moja Firma

Znaczny procent polskich firm nie posiada konta Google Moja Firma. Założenie takiego profilu jest darmowe, banalnie proste i bardzo szybkie. Warto dodać, że posiadanie konta firmowego Google+ może pomóc nie tylko przy pozycjonowaniu dla fraz lokalnych, ale również ogólnopolskich. Jeżeli Twoja firma jeszcze nie posiada swojego profilu w Google - stwórz go. Dla lokalnego SEO ma to ogromne znaczenie.

2. Pozyskaj wiarygodne opinie klientów

Dobre opinie pochodzące z wiarygodnych źródeł są szczególnie cenione przez Google. Ze względu na to warto o nie zadbać. Jak możecie pozyskać opinie dla naszej firmy? Promocje lub inne akcje marketingowe, zniżki lub rabaty na produkty lub usługi i wiele innych. Ostatecznie możecie poprosić klientów o napisanie opinii na temat firmy. Pomoże to nie tylko wzmocnić wiarygodność biznesu, ale również poprawi relacje pomiędzy firmą a jej klientami.

Pozyskaj opinie
Uzupełnij profil

3. Uzupełnij firmowy profil Google o podstawowe informacje

Profil Google+ powinien zostać uzupełniony informacjami o firmie oraz ofercie: produktach i usługach. Ważnym elementem jest podanie szczegółowych informacji teleadresowych. Zwróć uwagę, aby adres firmy pokrywał się z adresem podanym na stronie, to samo dotyczy telefonów kontaktowych oraz nazwy firmy. Dodaj godziny otwarcia, zarówno w profilu jak i na stronie internetowej. Treść opisu firmy oraz usług powinna zawierać odniesienia do lokalizacji. Jeżeli firma znajduje się w Warszawie - powinnieneś taką informację podać w opisie, można dodać konkretną dzielnicę, ulicę lub wskazówki dojazdu. Nie polecam powtarzać informacji o lokalizacji więcej niż 2 razy. Treść powinna być atrakcyjna przede wszystkim dla potencjalnych klientów, nie tylko dla Google.

4. Systematycznie dodawaj nową treść do profilu

Profil firmowy w Google+ umożliwia dodawanie nowych treści/wpisów na podobnej zasadzie jak profile w innych mediach społecznościowych: FB czy Twitter. Dodając posty czy artykuły do Facebook pamiętaj, aby to samo zrobić w Google+. Warto odnieść się w treści do lokalizacji oraz oferowanych usług. Treść ma być atrakcyjna dla użytkownika, dlatego unikaj częstego powtarzania słów kluczowych lub słów związanych z lokalizacją.

Dodawaj treść
Zoptymalizuj treść

5. Zoptymalizuj treść strony internetowej

Optymalizacja strony internetowej jest niezwykle istotna. Jest wiele elementów, których należy unikać oraz wiele elementów, które należy umieścić na stronie. Skupmy się na najważniejszych:

  • Konfiguracja nagłówków, szczególnie H1, który optymalnie powinien pojawić się w treści podstrony/landing page tylko raz. Najlepiej w widocznym miejscu. Nagłówek powinien wyróżniać się wielkością i być umieszczony w górnej części, aby był widoczny bez przewijania strony.
  • Meta opisy: Title oraz Description należy ustawić tak, aby odzwierciedlały treść strony oraz nawiązywały do lokalizacji. Przy description zadbaj o tzw. Call to Action, aby zwiększyć CTR. Description/Opis nie jest widoczny przy mapce, ale jest bardzo istotny w momencie jak strona znajdzie się w tradycyjnych wynikach organicznych. Tytuły oraz opisy stron należy ustawić unikalne dla każdej podstrony.

6. Przystosuj stronę pod urządzenia mobilne

Obecnie każda strona liczącej się firmy powinna być przystosowana pod urządzenia mobilne, w tym smartfony i tablety. Blisko połowa wyszukiwań w Google pochodzi ze smartfonów. Jeżeli Wasza strona nie jest mobile friendly to tracicie połowę rynku. Przy wyszukiwaniach lokalnych procent osób korzystających ze smartfonów ciągle rośnie. Możecie sprawdzić czy Wasza strona jest przystosowana pod urządzenia mobilne.
Darmowe narzędzie Google: https://www.google.com/webmasters/tools/mobile-friendly/?hl=pl
Szybkość ładowania

7. Zwróć uwagę na szybkość działania strony

Pomimo, że szybkość internetu stale rośnie to ciągle zdarzają się łącza o niższej przepustowości. Dostęp internetu na urządzeniach mobilnych również nie jest doskonały. Często występują problemy z zasięgiem, itd. Z tego względu należy zadbać, aby szybkość działania strony była na wysokim poziomie. Nie lekceważmy roli hostingu, ale również kompresji zdjęć. Jeżeli obraz jest widoczny na stronie w rozdzielczości 600px na 400px to używajmy właśnie takiego rozmiaru obrazu, aby nie obciążać łącza. Każdy tekst powinien być umieszczony jako tekst. Unikajmy umieszczania tekstu w grafice w formie .jpg czy .png, ponieważ prowadzi to do zwiększenia "ciężaru" strony, a tym samy zwiększenia czasu ładowania. Jak sprawdzić, czy strona jest szybsza od stron konkurencyjnych? Tutaj jest darmowe narzędzie do testowania: http://tools.pingdom.com/fpt/

8. Wyeliminuj podstawowe błędy na stronie internetowej

Podstawowe błędy na stronach internetowych, które powtarzają się bardzo często to brak meta, szczególnie title. Często obserwujemy nieoptymalne użycie nagłówków oraz mało atrakcyjną treść lub błędy ortograficzne i interpunkcyjne. Jednym z częściej popełnianych błędów jest duplicate content, czyli nieunikalna/kopiowana treść. Jeżeli strona internetowa zawiera powielone treści to jej ocena przez Google jest mocno obniżona. Duplikowanie tekstów, czy nawet zdjęć jest nieoptymalne, dlatego koniecznie upewnij się, że treść, którą dodajesz do strony - jest unikalna.

Wyeliminuj błędy
Zadbaj o UX

9. Zadbaj o UX - User Experience

Wszystkie elementy optymalizacji strony internetowej oraz profilu Google+ należy realizować z myślą o użytkowniku. Zadbajcie o UX oraz niski współczynnik odrzuceń. Do strony warto dodać unikalne grafiki, zdjęcia (być może takie, które zawierają elementy charakterystyczne dla lokalizacji firmy) lub nawet filmiki pokazujące działanie produktów lub usług, które oferujecie.

10. Rozwijaj treść strony

Nie wszystkie elementy umieszczone na stronie internetowej będą idealne od początku, dlatego należy je ulepszać, modyfikować, dodawać kolejne treści. Systematyczny rozwój strony internetowej jest pozytywnym sygnałem dla Google i pomoże Ci osiągnąć lepsze pozycje dla Twojej strony internetowej. Jest mnóstwo możliwości związanych z rozwijaniem treści i content marketingiem.

Rozwijaj treść
Siła linkbuildingu

11. Nie lekceważ siły linkbuildingu

Organiczny linkbuilding jest trudnym procesem. Pozyskiwanie linków do strony jest bardzo czasochłonne, ale jestem pewien, że zaprocentuje. Nawet, gdyby pozyskanie jednego linku potrwa kilka tygodni - warto! Im trudniej zdobyć wartościowy link - tym bardziej jest cenny. Pamiętaj, żeby nie próbować automatyzować tego procesu, aby nie korzystać z technik, które nie są zgodne z regulaminem Google. To w przyszłości zaprocentuje w postaci stabilnych wysokich pozycji dla wartościowych słów kluczowych, które pozycjonujesz.

12. Analizuj działania konkurencji

Jeden z najważniejszych elementów w całej układance. Analiza działań konkurencji to kopalnia wiedzy, na przykład z zakresu linkbuildingu, jakości treści, szybkości działania strony. Jest wiele narzędzi, które pomaga prześwietlić działania najlepszych firm konkurencyjnych z Twojej branży. Najlepsze narzędzia są płatne, ale można znaleźć darmowe odpowiedniki, które posiadają okrojoną funkcjonalność. Przykładowe darmowe narzędzia to wtyczki do przeglądarek związane z branżą SEO lub narzędzia online służące do generowania audytów stron internetowych pod kątem pozycjonowania.

Analizuj konkurencję
Systematyczna praca nad stroną pozwoli Ci osiągać sukces. Pozycjonowanie lokalne jest trudne, ponieważ wymaga bardziej kompleksowego podejścia niż SEO w skali ogólnopolskiej, ale dbając o powyższe 12 punktów możecie osiągnąć kapitalne efekty.

Mam nadzieję, że dowiedziałeś się czegoś nowego. Zapraszam do komentowania i oceny.

an image