Co więcej, często zdarza się, że nawet przy wyszukaniu frazy niezawierającej lokalizacji również pojawiają się mapy. Google wyświetla je dla tych zapytań, dla których są klikane. Oznacza to, że dobra pozycja na Mapie Google jest bardzo wartościowa. Szczególnie od czasu, kiedy ilość wyników została ograniczona do trzech. Jednak, co zrobić, aby lokalne SEO przyniosło rezultaty? Odpowiedź na to pytanie, znajdziesz w poniższym poradniku. Zapraszam do lektury!
Spis treści:
1. Załóż profil Google Moja Firma
Pomimo tego, że wizytówka Google Moja Firma jest obecnie niezwykle popularna, znaczny procent polskich firm nadal jej nie posiada, a to podstawa pozycjonowania lokalnego. Pomaga w zwiększeniu renomy firmy oraz przyczynia się do większego ruchu na stronie internetowej i pozyskiwania klientów. Założenie takiego profilu jest darmowe, banalnie proste i bardzo szybkie. Dodatkowo, dzięki niemu możesz stworzyć witrynę business.site, która często jest alternatywą strony WWW. Jeżeli Twoja firma jeszcze nie korzysta z profilu w Google - stwórz go, gdyż zwłaszcza dla lokalnego SEO ma to ogromne znaczenie.
Sprawdź, jak dodać swoją firmę do Google Maps.
Zwiększ widoczność w lokalnych wynikach wyszukiwania
Zamów bezpłatną wycenę!
2. Pozyskaj wiarygodne opinie klientów
Pozytywne opinie pochodzące z wiarygodnych źródeł są szczególnie cenione przez Google oraz mają ogromny wpływ bezpośrednio na lokalne wyniki wyszukiwania. Oprócz tego, pomagają klientom w podjęciu decyzji o skorzystaniu z oferty. Obecnie ponad 85% użytkowników traktuje recenzje na stronach internetowych, jak polecenie od przyjaciela. Ze względu na to warto o nie zadbać. Jak możesz pozyskać opinie dla swojej firmy? Z pewnością pomogą Ci w tym promocje lub inne akcje marketingowe. Możesz także wyznaczyć zniżki i rabaty na produkty lub usługi i wiele innych. Oczywiście możesz także poprosić klientów o napisanie opinii na temat firmy używając np. makiety do opinii. Pomoże to nie tylko wzmocnić wiarygodność biznesu, ale również poprawi relacje pomiędzy Twoją firmą a jej klientami.
3. Uzupełnij firmowy profil Google o podstawowe informacje
Profil Google Moja Firma powinien zostać uzupełniony informacjami o firmie oraz ofercie: produktach i usługach. Przede wszystkim musisz ujednolicić dane kontaktowe. Zwróć uwagę, aby adres firmy pokrywał się z adresem podanym na stronie, to samo dotyczy numerów telefonów oraz nazwy firmy. Dodaj godziny otwarcia, zarówno w profilu jak i na stronie WWW.
Aby wzmocnić lokalne SEO firmy, warto zadbać także o content marketing. Treść opisu oraz usług powinna zawierać odniesienia do lokalizacji. Jeżeli firma znajduje się w Warszawie - powinieneś taką informację podać w opisie, można dodać konkretną dzielnicę, ulicę lub wskazówki dojazdu. Nie polecam powtarzać informacji o lokalizacji więcej niż 2 razy. Treść powinna być atrakcyjna przede wszystkim dla potencjalnych klientów, nie tylko dla Google.
4. Systematycznie dodawaj nową treść do profilu
Google My Business umożliwia dodawanie nowych treści/wpisów na podobnej zasadzie jak profile w innych mediach społecznościowych: FB czy Twitter. Dodając posty czy artykuły do Facebook pamiętaj, aby to samo zrobić w Google. Warto odnieść się w treści do lokalizacji oraz oferowanych usług. Należy ją także nasycić w słowa kluczowe. Treść ma być jednak atrakcyjna dla użytkownika, dlatego unikaj częstego powtarzania słów kluczowych lub słów związanych z lokalizacją.
Prowadzisz lokalny biznes i szukasz sposobu na dotarcie do klienta?
Postaw na pozycjonowanie w mapach Google!
5. Zoptymalizuj treść strony internetowej
W pozycjonowaniu lokalnym niezwykle ważna jest także optymalizacja strony WWW. Jest wiele elementów, których należy unikać oraz wiele takich, które należy umieścić na stronie, aby wzmocnić lokalny biznes. Skupmy się na najważniejszych:
- Konfiguracja nagłówków, szczególnie H1, który optymalnie powinien pojawić się w treści podstrony/landing page tylko raz. Najlepiej w widocznym miejscu. Nagłówek powinien wyróżniać się wielkością i być umieszczony w górnej części, aby był widoczny bez przewijania strony.
- Meta opisy: Title oraz Description należy ustawić tak, aby odzwierciedlały treść strony oraz nawiązywały do lokalizacji. Przy description zadbaj o tzw. Call to Action, aby zwiększyć CTR. Description/Opis nie jest widoczny przy mapce, ale jest bardzo istotny w momencie jak strona znajdzie się w tradycyjnych wynikach organicznych. Tytuły oraz opisy stron należy ustawić unikalne dla każdej podstrony.
6. Przystosuj stronę pod urządzenia mobilne
Obecnie każda strona liczącej się firmy powinna być przystosowana pod urządzenia mobilne, w tym smartfony i tablety. Nie ulega to zmianie także w pozycjonowaniu lokalnym. Według najnowszych statystyk blisko 70% wyszukiwań w Google pochodzi ze smartfonów. Jeżeli Twoja strona nie jest mobile friendly to traci naprawdę sporą ilość ruchu, a Ty nowych klientów. Co więcej, przy wyszukiwaniach lokalnych procent osób korzystających ze smartfonów ciągle rośnie. Możesz sprawdzić czy Twoja strona jest przystosowana pod urządzenia mobilne używając darmowego narzędzia Google:https://www.google.com/webmasters/tools/mobile-friendly/?hl=pl
7. Zwróć uwagę na szybkość działania strony
Pomimo, że szybkość internetu stale rośnie to ciągle zdarzają się łącza o niższej przepustowości. Dostęp internetu na urządzeniach mobilnych również nie jest doskonały. Często występują problemy z zasięgiem, itd. Z tego względu należy zadbać, aby szybkość działania strony była na wysokim poziomie. Nie lekceważ roli hostingu, ale również kompresji zdjęć. Jeżeli obraz jest widoczny na stronie w rozdzielczości 600px na 400px to używaj właśnie takiego rozmiaru obrazu, aby nie obciążać łącza. Każdy tekst powinien być umieszczony jako akapit. Unikaj umieszczania tekstu w grafice w formie .jpg czy .png, ponieważ prowadzi to do zwiększenia "ciężaru" strony, a tym samym zwiększenia czasu ładowania. Jak sprawdzić, czy strona jest szybsza od stron konkurencyjnych? Tutaj jest darmowe narzędzie do testowania: http://tools.pingdom.com/fpt/
8. Wyeliminuj podstawowe błędy na stronie internetowej
Podstawowe błędy na stronach internetowych, które powtarzają się bardzo często to brak meta danych, szczególnie title. Często obserwujemy nieoptymalne użycie nagłówków oraz mało atrakcyjną treść lub błędy ortograficzne i interpunkcyjne. Jednym z częściej popełnianych błędów jest duplicate content, czyli nieunikalna/kopiowana treść. Jeżeli strona internetowa zawiera powielone treści to jej ocena przez Google jest mocno obniżona. Duplikowanie tekstów, czy nawet zdjęć jest nieoptymalne, dlatego koniecznie upewnij się, że treść, którą dodajesz do strony - jest unikalna.
9. Zadbaj o UX - User Experience
Wszystkie elementy optymalizacji strony internetowej oraz profilu Google należy realizować z myślą o użytkowniku. Podczas pozycjonowania lokalnego zadbaj o UX oraz niski współczynnik odrzuceń. Do strony warto dodać unikalne grafiki, zdjęcia (być może takie, które zawierają elementy charakterystyczne dla lokalizacji firmy w danym mieście) lub nawet filmiki pokazujące działanie produktów lub usług, które oferujecie.
10. Rozwijaj treść strony
Nie wszystkie elementy umieszczone na stronie internetowej będą idealne od początku, dlatego należy je ulepszać, modyfikować i dodawać kolejne teksty. Systematyczny rozwój strony jest pozytywnym sygnałem dla Google i pomoże Ci osiągnąć lepsze pozycje w lokalnych wynikach wyszukiwania, dla Twojej strony. Jest mnóstwo możliwości związanych z rozwijaniem treści i content marketingiem, jak prowadzenie bloga.
11. Nie lekceważ siły linkbuildingu
Organiczny linkbuilding jest trudnym procesem. Pozyskiwanie linków do strony jest bardzo czasochłonne, ale jestem pewien, że zaprocentuje w wyższych pozycjach w wynikach wyszukiwania. Nawet, gdy pozyskanie jednego linku potrwa kilka tygodni - warto! Im trudniej zdobyć wartościowy link - tym bardziej jest cenny. Pamiętaj, żeby nie próbować automatyzować tego procesu i nie korzystać z technik, które nie są zgodne z regulaminem Google. To w przyszłości zaprocentuje w postaci stabilnych wysokich pozycji dla wartościowych słów kluczowych, które pozycjonujesz.
W przypadku pozycjonowania lokalnego jest to szczególnie utrudniony proces, gdyż linki, które pozyskasz, powinny być lokalne lub branżowe. Dzięki temu lokalne pozycjonowanie strony i wizytówki będzie jeszcze bardziej efektywne. Podczas ich tworzenia warto umieścić w nich takie informacje, jak: nazwa firmy, dane kontaktowe (numer telefonu, adres e-mail), link do witryny czy godziny otwarcia.
12. Analizuj działania konkurencji
Jeden z najważniejszych elementów w całej układance. Analiza działań konkurencji to kopalnia wiedzy, na przykład z zakresu linkbuildingu, jakości treści czy szybkości strony. Jest wiele narzędzi, które pomaga prześwietlić działania najlepszych firm konkurencyjnych z Twojej branży. Najlepsze narzędzia są płatne, ale można znaleźć darmowe odpowiedniki, które posiadają okrojoną funkcjonalność. Przykładowe darmowe narzędzia to wtyczki do przeglądarek związane z branżą SEO lub narzędzia online służące do generowania audytów stron internetowych pod kątem pozycjonowania. Ten krok jest nieodłącznym elementem, którego nie można pomijać, gdyż lokalne firmy, działające na niewielkich obszarach, naprawdę ciężko pracują by podbić listę wyników wyszukiwania. Ty musisz być po prostu lepszy, a to przerodzi się w zwiększenie widoczności witryny i całej firmy w sieci.
Prowadzisz lokalny biznes i szukasz sposobu na dotarcie do klienta?
Postaw na pozycjonowanie w mapach Google!
Mam nadzieję, że dowiedziałeś się czegoś nowego. Zapraszam do komentowania i oceny. Dołącz do naszego Fan Page na Facebook'u, na którym udzielamy rad i wskazówek związanych z lokalnym pozycjonowaniem.