Spis treści

Czym jest pozycjonowanie stron?

Dla potrzeb artykułu konieczne jest usystematyzowanie kilku pojęć. Pierwszym i jednym z najważniejszych jest kwestia, czym tak właściwie jest pozycjonowanie strony internetowej.

Z definicji pozycjonowanie stron internetowych to zestaw czynności mających na celu poprawę widoczności witryny w wyszukiwarce internetowej takiej jak Google, Bing czy Yahoo. Te działania mają sprawić, że strona znajdzie się na wysokich pozycjach, co z kolej spowoduje zwiększenie ruchu organicznego na pozycjonowanej witrynie.

Dotrzyj do nowych klientów dzięki pozycjonowaniu w Google

Zamów bezpłatną wycenę!

(czytaj więcej)Twoja zgoda jest dobrowolna, ale niezbędna do obsługi Twojego zapytania ofertowego. Na podstawie wyrażonej zgody możemy kontaktować się z Tobą za pośrednictwem e-maila w celach marketingowych lub telefonu w celu obsługi Twojego zapytania ofertowego. Administratorem Twoich danych osobowych jest KS Sp. z o.o., z siedzibą w Gorzycach 141, 38-230 Nowy Żmigród, NIP: 6852338589. Gwarantujemy przestrzeganie wszystkich Twoich praw wynikających z ogólnego rozporządzenia o ochronie danych (RODO) oraz Prawa komunikacji elektronicznej, w tym prawa do dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania Twoich danych, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych osobowych (szczegóły znajdziesz w naszej Polityce Prywatności), a także cofnięcia zgody na przesyłanie informacji handlowych i marketing bezpośredni. (zwiń)

Pozycjonowanie to nie to samo co SEO?

Dla wielu osób pojęcia SEO i pozycjonowania są synonimami. SEO (z ang. Search Engine Optimization) możemy rozumieć jako dostosowanie strony do silników wyszukiwarek. Zgodnie z tą definicją SEO skupia się głównie na działaniach związanych z witryną, czyli poprawie jej szybkości, optymalizacja treści czy kodu.

Pozycjonowanie jest pojęciem o wiele szerszym i — poza zadaniami z zakresu Search Engine Optimization — zajmuje się także działaniami wykraczającymi poza ingerencję w samą stronę internetową, takimi jak link building, analityka internetowa, optymalizacja konwersji czy poprawa doświadczeń użytkownika.

Jeżeli chciałbyś dowiedzieć się dokładniej, co to jest SEO oraz poznać różnice między SEO a pozycjonowaniem, zachęcam Cię do przeczytania jednego z naszych poprzednich artykułów.

W tym artykule będę wymiennie stosował oba pojęcia — zarówno SEO jak i pozycjonowanie — do opisania procesu budowania widoczności strony internetowej w wyszukiwarce Google.

Czym są organiczne wyniki wyszukiwania?

Stronę z wynikami wyszukiwania w Google możemy zasadniczo podzielić na dwie części. Część pokazywanych wyników jest wynikami płatnymi. Pojawiające się tam strony to efekt płatnych kampanii reklamowych. Innymi słowy, firmy płacą wyszukiwarkom, aby ich strony pokazywały się na szczycie listy wyników jako reklamy.

reklama płatna w wyszukiwarcePrzykład reklamy pojawiającej się w wynikach wyszukiwania

Inaczej ma się sprawa z organicznymi wynikami wyszukiwania często nazywanymi też naturalnymi lub bezpłatnymi wynikami wyszukiwania. Tutaj, aby strona pojawiła się wysoko na liście, musi ona spełniać wymagania stawiane przez wyszukiwarkę, trafnie odpowiadać na zapytanie sformułowane przez użytkownika oraz cieszyć się na tyle dużym autorytetem, by algorytmy uznały ją za dobre źródło informacji.

wynik organiczny w wyszukiwarcePrzykład organicznego wyniku wyszukiwania w Google

Czym zatem jest ruch organiczny z wyszukiwarki? Najprościej rzecz ujmując, są to użytkownicy, którzy trafiają na Twoją stronę z organicznych wyników wyszukiwania, a nie reklam wyświetlanych w wyszukiwarce. Im wyższą pozycję zajmie Twoja strona w wyszukiwarce, tym większe prawdopodobieństwo, że użytkownik kliknie w odnośnik.

Współczynnik klikalności (CTR) a pozycjonowanie stron

Współczynnik klikalności to pojęcie związane z różnymi formami reklamy internetowej. W przypadku pozycjonowania używamy go do określenia, jaki procent osób kliknęło w dany odnośnik w wynikach wyszukiwania w stosunku do osób, które ten link widziały. Innymi słowy, CTR informuje o tym jak skuteczne są działania z zakresu pozycjonowania.

Współczynnik klikalności mocno zależy od pozycji, jaką dana strona zajmuje w wyszukiwarce. Pierwsze trzy miejsca mogą liczyć na znaczną liczbę kliknięć w porównaniu do stron z ostatnich pozycji. Szacuje się, że pierwsza pozycja może generować od 15% do nawet 60% kliknięć. Oznacza to, że słowo kluczowe, które jest wyszukiwane 1000 razy w miesiącu może przyciągnąć na Twoją stronę od 150 do nawet 600 potencjalnych klientów. To pokazuje, jak ważne jest pozycjonowanie strony dla biznesu.

CTR dla fraz brandowych i ogólnychWspółczynnik klikalności dla fraz brandowych i ogólnych

Gdzie można pozycjonować stronę WWW?

Jak już wcześniej wspomniałem, strony internetowe pozycjonuje się głównie w wyszukiwarkach. Aby maksymalnie wykorzystać potencjał kanału organicznego, należy skupić się na działaniach, których celem jest zwiększenie widoczności strony w wyszukiwarce z największą liczbą użytkowników. W Polsce taką wyszukiwarką jest Google, która obecnie posiada niemal 90% udziału w rynku wyszukiwarek. Korzysta z niej ponad 24,5 miliona Polaków do różnych celów — w tym szukania informacji, produktów, usług czy marek. Stwarza to ogromne możliwości promocji dla tysięcy firm, które chcą dotrzeć ze swoją ofertą do potencjalnych klientów.

Z powodu dominacji wyszukiwarki Google w Polsce, w tym poradniku skupię się na przedstawieniu metod skutecznego pozycjonowania stron WWW właśnie w niej.

Dlaczego warto pozycjonować stronę internetową?

Zanim przejdę do omówienia procesu pozycjonowania stron WWW, przedstawię Ci kilka argumentów, które przekonają Cię, że warto zainwestować w ten kanał promocji.

Koronnym argumentem, przemawiającym za tą formą promocji, jest oczywiście zwiększenie widoczności i ruchu na stronie. Pozycjonowanie sprawia, że strona zaczyna pojawiać się w wyszukiwarce Google na słowa kluczowe związane z ofertą firmy. Mówimy wtedy o zwiększaniu widoczności strony, czyli zwiększaniu liczby fraz, po których użytkownicy będą mogli ją odnaleźć w wyszukiwarce. Na początku mogą to być odległe pozycje, ale przy konsekwentnych działaniach witryna będzie piąć się w górę.

Jeżeli witryna dotrze na pierwszą stronę naturalnych wyników wyszukiwania, czyli do tzw. TOP 10, wtedy użytkownicy łatwiej ją zauważą i z większym prawdopodobieństwem klikną w znajdujący się tam link. A to spowoduje zwiększenie ruchu organicznego na stronie. Nie wszystkie pozycje w TOP 10 są równe. Najwięcej kliknięć zbierają pierwsze 3 pozycje i to ich osiągnięcie jest celem pozycjonowania.

Większy ruch na stronie z czasem przekłada się na zwiększenie sprzedaży i pozyskiwanie większej liczby klientów. Zoptymalizowana i widoczna strona zachęca użytkowników do skorzystania z oferty.

Dużą zaletą jest też to, że witryny, które pojawiają się na pierwszej stronie wyników wyszukiwania, przez wielu użytkowników wciąż postrzegane są jako wiarygodniejsze. Znacznie częściej klikają oni w pierwszą trójkę wyników naturalnych niż w pojawiające się tuż nad nimi reklamy. Z tego powodu skuteczne pozycjonowanie pomaga w budowaniu zaufania do firmy.

Wcześniej wspomniałem, że użytkownicy wykorzystują wyszukiwarkę do znajdowania usługi i produktów. Pozycjonowanie stron pomaga dotrzeć właśnie do tych osób. W przeciwieństwie do kampanii banerowych czy reklam w mediach społecznościowych docierasz do klientów, którzy aktywnie szukają produktów lub usług, które oferujesz.

Pozycjonowanie stron internetowych można też wykorzystać do budowania wizerunku firmy w Internecie i kreowaniu jej na eksperta w branży. Dotyczy to zwłaszcza treści poradnikowych, które pojawiają się w wysoko w wynikach wyszukiwania. Jeżeli uda Ci się rozwiązać problem użytkownika lub zaproponować mu sensowne rozwiązanie, możesz go skłonić do nawiązania współpracy. Ważne jest tutaj pokrycie tematyczne, czyli kompleksowe i wyczerpujące omówienia danego tematu na stronie internetowej. Zgromadzenie w jednym miejscu wszystkich istotnych informacji, aspektów i podtematów związanych z twoją branżą pomoże Ci zbudować pozycję lidera, z którym ludzie będą chcieli współpracować.

Pozytywną cechą pozycjonowania jest trwałość efektów. Raz wypozycjonowana strona może długo utrzymywać się w czołówce, dzięki czemu będziesz mógł poświęcać mniej czasu i zasobów na ten kanał. W przeciwieństwie do płatnych reklam — gdzie widoczność kończy się w chwili wyłączenia reklam — ruch organiczny może utrzymywać się na stałym poziomie lub nawet rosnąć, także po zakończeniu działań.

Efektywne pozycjonowanie stron uznawane jest za jeden z tańszych kanałów dotarcia do potencjalnych klientów. Choć początkowo może wymagać dużych nakładów, to jednak ta inwestycja zwraca się z nawiązką w przyszłości.

Działania z zakresu pozycjonowania wiążą się z licznymi poprawkami na stronie, z których część ma wpływ także na osoby, które ją odwiedzą. Wyobraź sobie, że trafiasz na stronę i musisz odczekać 10 sekund na jej pełne załadowanie. Do tego masz problem z odczytaniem treści, ponieważ na witrynie zastosowano małą czcionkę. Zapewne czujesz się sfrustrowany i bez zwłoki opuścisz taką stronę. Tak samo postępują inni użytkownicy. Jeżeli strona nie spełnia ich wymagań, po prostu szukają pomocy gdzie indziej. Poprawa doświadczeń użytkowników w ramach pozycjonowania pozwala nie tylko dostosować stronę WWW do algorytmów Google, ale także zadowolić odwiedzających.

Ostatnią, ale też nie mniej ważną zaletą pozycjonowania jest zrozumienie intencji użytkowników. Badanie słów kluczowych połączone z analizą tego, jakie wyniki pojawiają się na daną frazę, pozwoli Ci zrozumieć, czego szukają Twoi klienci i dostosować do tego ofertę lub rodzaj publikowanych treści.

Zalety pozycjonowania stron internetowych - infografikaZalety pozycjonowania stron internetowych - infografika

Kiedy pojawią się efekty pozycjonowania stron internetowych?

Pierwszym i głównym efektem pozycjonowania stron jest wzrost widoczności strony internetowej w wynikach wyszukiwania. Już pierwsze działania powinny spowodować to, że witryna zacznie wyświetlać się — póki co — na odległych miejscach na wybrane słowa kluczowe. Najczęściej obserwuje się go już w 2-3 miesiącu pracy.

Kolejne działania — systematyczne tworzenie i optymalizacja treści, rozbudowa linkowania wewnętrznego, pozyskiwanie linków wewnętrznych — sprawiają, że strona zaczyna piąć się w górę. Po pewnym czasie frazy kluczowe przebijają się do Top 10. Na stronie pojawiają się pierwsi odwiedzający zainteresowani produktami lub usługami.

Konsekwentne i efektywne pozycjonowanie strony wzmacnia jej autorytet, przez co coraz częściej można ją spotkać w pierwszej trójce wyników wyszukiwania. Duża ekspozycja przekłada się na zwiększone zainteresowanie ofertą i coraz więcej osób dociera na Twoją stronę.

Wraz ze wzrostem ruchu na stronie zwiększa się liczba zapytań ofertowych i zakupów. Włączenie do SEO działań z zakresu optymalizacji konwersji (CRO - Conversion Rate Optimization) może znacząco podnieść liczbę zamówień przy zachowaniu tej samej liczby odwiedzających.

Efekty pozycjonowania stron - infografika

Jak Google ustala pozycję w wynikach wyszukiwania

Google zaprojektował i wdrożył zaawansowany algorytm, którego celem jest ocena znalezionych stron pod kątem ich przydatności dla użytkowników. Cały proces rozpoczyna się od skanowania zasobów internetu przez specjalne roboty zwane crawlerami. Ich zadaniem jest znajdowanie nowych lub zaktualizowanych stron internetowych i przekazywanie ich do przetworzenia. W trakcie skanowania zawartości witryny, roboty interpretują jej zawartość, a znalezione odnośniki do innych stron przekazują do przetworzenia.

Jeżeli strona zostanie zaakceptowana i pozytywnie oceniona, algorytm Google umieszcza ją w ogromnej bazie (indeksie). Ten etap procesu nazywamy indeksowaniem. Jak możesz się domyślać, nie każda strona, którą znajdą crawlery trafi do indeksu. Istotną kwestią jest więc „przekonanie” algorytmów, że strona internetowa jest przydatna i wartościowa. I tak działa pozycjonowanie stron.

Dodanie strony do indeksu jest bardzo ważne, gdyż tylko te strony, które są w bazie danych Google, mogą się wyświetlać w wynikach wyszukiwania.

Z dalszej części artykułu dowiesz się, jakie działania z zakresu pozycjonowania będą w tym pomocne.

Na czym polega skuteczne pozycjonowanie stron — czyli etapy budowania widoczności w Google

Od czego zacząć proces pozycjonowania stron internetowych? Punktem wyjścia zawsze powinny być: analiza obecnego stanu strony, zbadanie potencjału drzemiącego w obecności witryny w wynikach wyszukiwania oraz sprawdzenie, jak konkurencja buduje swoją widoczność. Pomoże Ci w tym:

  • audyt techniczny strony,
  • analiza słów kluczowych,
  • analiza konkurencji.

Na bazie tych analiz tworzy się strategię pozycjonowania, czyli ogólny plan tego, jakie działania trzeba podjąć w zakresie SEO, by strona pięła się w górę w wynikach wyszukiwania. Jeżeli samodzielnie zajmujesz się pozycjonowaniem, spisz sobie najważniejsze cele, jakie chcesz osiągnąć, istotne dla Ciebie słowa kluczowe oraz portale, z których chciałbyś zdobyć odnośnik.

W Agencji KS taka obszerna strategia pozycjonowania przygotowywana jest dla każdego klienta. Zawiera ona najważniejsze informacje dotyczące projektu, w tym:

  • konkretne cele, do jakich będziemy dążyć podczas współpracy,
  • zakres prac do wykonania w ramach pozycjonowania wraz z harmonogramem,
  • listę słów kluczowych, na które warto się pozycjonować,
  • listę portali, które warte są uwagi pod kątem pozyskiwania linków zewnętrznych.

Problem z widocznością w wyszukiwarce Google?

Zdaj się na specjalistów z KS!

Drugim etapem pozycjonowania WWW będzie wdrożenie rekomendacji z audytu, dostosowanie obecnych treści pod słowa kluczowe, stworzenie nowych tekstów w ramach content marketingu (marketingu treści) oraz budowanie profilu linków. Celem tego etapu będzie zwiększenie widoczności i ruchu z wyszukiwarki internetowej.

Skuteczne pozycjonowanie strony internetowej wymaga także nieustannego monitorowania efektów działań oraz reagowania na zmiany. Do tego konieczne będzie wdrożenie narzędzi analitycznych, które będą zbierały dane dotyczące użytkowników ich zachowania na stronie.

W miarę jak ruch na stronie będzie rósł, warto bliżej przyjrzeć się współczynnikowi konwersji, czyli stosunkowi liczby pożądanych działań użytkowników na stronie do liczby użytkowników, którzy tę stronę odwiedzili. Konwersją może być na przykład:

  • przesłanie formularza kontaktowego,
  • zakup produktu,
  • zakup kursu czy szkolenia,
  • kliknięcie w mail lub numer telefonu,
  • zapis do newslettera.

Istotne jest to, by było to działanie, które ma istotny wpływ na Twój biznes. Optymalizacja współczynnika konwersji (z ang. Conversion Rate Optimization — CRO) pozwala wycisnąć z ruchu organicznego jeszcze więcej, ponieważ przy tej samej liczbie odwiedzających możesz uzyskać większą liczbę klientów na swoje produkty lub usługi.

Wiesz już w skrócie, jakie działania są niezbędne do skutecznego pozycjonowania stron internetowych. Każdy z tych etapów postaram się szerzej omówić w dalszej części artykułu, jednak już teraz powinieneś wiedzieć, że do efektywnego budowania widoczności strony internetowej w wyszukiwarce Google i czerpania z tego korzyści będą potrzebne różne kompetencje i umiejętności. Jeżeli nie będziesz w stanie poświecić swojego czasu na naukę SEO, zwróć się o pomoc do nas.

W Agencji KS dysponujemy zespołem doświadczonych specjalistów, którzy wypozycjonowali już nie jedną stronę. Jeżeli zdecydujesz się na współpracę z nami, otrzymasz wsparcie ze strony:

  • specjalisty SEO, którzy zajmie się przeprowadzeniem audytu SEO, analizą słów kluczowych oraz analizą konkurencji, optymalizacją strony internetowej oraz planowaniem działań z zakresu link buildingu i tworzenia treści,
  • web developera, który w ramach abonamentu pozycjonowania wdroży sugerowane zmiany oraz nowe funkcjonalności na stronie WWW,
  • copywitera, który stworzy nowe treści na stronę, aby zapewnić większe pokrycie tematyczne i budować Twoją pozycję eksperta w branży,
  • specjalisty ds. link buildingu, który będzie znajdował nowe szanse na zdobycie wartościowych linków,
  • analityka internetowego, który zadba o zbieranie przydatnych danych na temat Twoich potencjalnych klientów,
  • specjalisty UX, który przygotuje rekomendacje mające na celu zwiększenie konwersji na stronie.

Problem z widocznością w wyszukiwarce Google?

Zdaj się na specjalistów z KS!

Zespół SEO przy pracy

Przyjrzyjmy się zatem kolejnym etapom pozycjonowania stron WWW.

Słowa kluczowe — jak mogą znaleźć Cię użytkownicy?

Słowa kluczowe (z ang. keywords) są to słowa, na podstawie których użytkownicy wyszukiwarki starają się znaleźć interesującą ich informację, produkt, usługę itp. W pozycjonowaniu stosujemy też pojęcie frazy kluczowej, która dużo lepiej oddaje to, że zapytanie może składać się z kilku wyrazów czy nawet być pełnoprawnym zdaniem.

Słowa kluczowe odgrywają istotną rolę w pozycjonowaniu. Wykorzystanie na konkretnej stronie internetowej odpowiednich fraz kluczowych pozwala algorytmom Google prawidłowo sklasyfikować treść i wyświetlać ją osobom, które dane słowo wpiszą w wyszukiwarkę.

Rodzaje słów kluczowych

Wyróżniamy kilka typów słów kluczowych, każdy z nich różnić będzie się wolumenem wyszukiwania (średnią miesięczną liczbą wyszukiwań) oraz konkurencyjnością. Najpopularniejszy podział fraz kluczowych obejmuje:

  • Słowa brandowe — są to frazy, które zawierają w sobie nazwę firmy czy markę produktu. Za przykład mogą tutaj posłużyć słowa kluczowe typu: „Agencja KS”, „buty Puma”, „książki Empik”. Użycie przez użytkownika tego typu fraz sugeruje, że chce się on dostać do konkretnej strony lub zobaczyć produkt danej marki, który może być sprzedawany w różnych sklepach.
  • Słowa ogólne (generyczne) — są to jedno lub dwu wyrazowe zapytania. Mają one zazwyczaj bardzo dużą liczbę wyszukiwań, ale przez to cechują się największą konkurencyjnością. Przykładami takich fraz mogą być np. „buty”, „narty”, „książki fantasy”. Jak sam widzisz, trudno jest określić, czego tak naprawdę potrzebuje użytkownik, który wpisał takie słowo w wyszukiwarkę. Ponadto frazy ogólne są najtrudniejszymi do wypozycjonowania i mają znacznie niższe współczynniki konwersji niż słowa typu long tail.
  • Long tail — są to frazy z tzw. długiego ogona — cechuje je mniejsza liczba wyszukiwań niż słowa ogólne, ale również konkurencyjność jest mniejsza. Przykładem takiej frazy może być: „czerwone buty na koturnie”, „książki fantasy dla 13-latka” czy „narty zjazdowe męskie 160 cm”. W przypadku fraz long tail zdecydowanie łatwiej jest też określić intencję użytkownika i odpowiednio dopasować typ treści do oczekiwań użytkownika.
  • Frazy lokalne — jest to specjalny rodzaj słów, których używają użytkownicy, jeżeli poszukują produktów lub usług w danej okolicy. Przykładem takich fraz może być „Agencja SEO Jasło”, „mechanik Gdańsk” czy „wybielanie zębów Kraków”. Mają one dużo mniejszy wolumen niż frazy ogólne, ale mogą wykazywać dużą konkurencyjność, jeżeli w danej okolicy działa sporo firm oferujących ten sam asortyment. Słowa kluczowe lokalne wykorzystywane są przy pozycjonowaniu lokalnym stron w wyszukiwarce oraz do pozycjonowania wizytówek Google.

Słowa kluczowe a intencja użytkownika

W pozycjonowaniu stron internetowych ważne jest nie tylko samo słowo kluczowe, ale też to, jakich wyników oczekuje użytkownik, wpisując je w wyszukiwarkę — czyli innymi słowy, jaka była jego intencja.

Weźmy na przykład proste słowo „jabłka". Niby nic szczególnego, ale kryje się za nim wiele różnych intencji. Użytkownik wpisujący je w Google może chcieć:

  • poznać jabłka bliżej, bo ciekawią go odmiany, właściwości czy pochodzenie owocu,
  • kupić jabłka i w tym celu szuka sklepu online lub stacjonarnego, by porównać ceny czy sprawdzić dostępność,
  • znaleźć konkretnego producenta lub markę jabłek.

Jak widzisz, to samo słowo kluczowe może oznaczać zupełnie różne potrzeby. Dla słów ogólnych jasne określenie intencji może być niezwykle trudne, nawet dla Google. Dlatego też, aby sprostać wymaganiom, wyszukiwarka prezentuje różne typy stron dla takich fraz. Sprawa robi się nieco prostsza w przypadku fraz długiego ogona. Słowa te są zazwyczaj dłuższe, co dostarcza wystarczającego kontekstu do wykrycia intencji.

Odkrycie intencji użytkownika jest ważne, gdyż pozwala na dopasowanie rodzaju treści, które na tę intencję odpowiadają. Jeżeli użytkownicy oczekują artykułu na podaną przez siebie frazę, Twoim zadaniem będzie przygotować odpowiedni wpis na stronę, a jeżeli chcieliby zobaczyć konkretną ofertę na usługę, wtedy pod daną frazę należy zoptymalizować stronę ofertową.

Aby odkryć, jakich treści oczekują użytkownicy, wystarczy, że w wyszukiwarkę wpiszesz dane słowo kluczowe. Przejrzyj wyniki organiczne i określ, jaki mają one charakter. Aby uprościć cały proces przypisywania intencji, przyporządkuj słowo do którejś z podanych niżej kategorii.

  • Fraza informacyjna — w wynikach naturalnych będą pojawiać się głównie artykuły, których celem jest poinformowanie o czymś użytkownika czy przekazanie mu wiedzy. Doskonale będą tutaj pasować frazy takie jak: „ile trwa pozycjonowanie stron internetowych” lub „jakie buty do biegania po asfalcie”.
  • Fraza komercyjna — w wynikach nadal będą pojawiać się głównie artykuły, ale ich treść będzie miała charakter bardziej sprzedażowy. Użytkownicy, kierując się tą intencją, będą poszukiwali dodatkowych informacji o produkcie lub usłudze, które pomogą im w podjęciu decyzji zakupowej. Przykładowe frazy: „Adidas Terrex opinie”, „pozycjonowanie stron cennik
  • Fraza transakcyjna — w wynikach organicznych pojawiają się głównie produkty lub strony ofertowe, których celem jest skłonienie do zakupu czy nawiązania kontaktu. Przykładami słów kluczowych będą tutaj: „pozycjonowanie stron oferta”, „Adidas Terrex Swift R2 Gore”.
  • Fraza nawigacyjna — często użytkownicy wykorzystują wyszukiwarkę Google, by odnaleźć dokładny adres URL strony, na którą chcą się dostać. Przykładami takich fraz są: „Agencja KS”, „Facebook” czy „Allegro”.

Dobór słów kluczowych

Analiza słów kluczowych jest ważnym elementem pozycjonowania stron i sklepów internetowych. Jeżeli chcesz, by Twoje działania były skuteczne, włóż w nią sporo wysiłku. Aby strona pojawiała się w wynikach na wybrane słowa kluczowe, powinieneś odpowiednio przemyśleć ich wybór i stopień dopasowania do tego, co użytkownik może znaleźć na Twojej stronie.

Jeżeli dopiero zaczynasz pozycjonowanie swojej strony, powinieneś skupić się wyłącznie na frazach lokalnych, brandowych i long tailowych. Na późniejszym etapie pozycjonowania będziesz mógł zająć się trudniejszymi frazami, o ile te łatwiejsze znajdą się na wyższych pozycjach.

Jak zacząć dobierać słowa kluczowe, które będą przydatne w procesie pozycjonowania?

Na początek wypisz wszystkie określenia dla oferowanych przez Ciebie usług lub produktów. Zastanów się, co mogą wpisywać Twoi potencjalni klienci i jakich stwierdzeń używają. Te podstawowe informacje będą stanowić bazę do dalszych poszukiwań. Warto sprawdzić, czy słowa z przygotowanej listy są przez użytkowników faktycznie wyszukiwane. Listę narzędzi, które do tego służą, znajdziesz w dalszej części artykułu.

Ważnym elementem procesu analizy słów kluczowych będzie określenie wspomnianej wyżej intencji. Sprawdź, jaki rodzaj treści — oferta, artykuł, cennik — będzie idealny dla danego słowa kluczowego.

Jako źródło inspiracji do znalezienia słów kluczowych może posłużyć Ci też konkurencja. Aby sprawdzić, na jakie frazy buduje ona swoją widoczność, będziesz jednak potrzebował dostępu do specjalistycznych, płatnych narzędzi.

Narzędzie do analizy słów kluczowych

Początkujący pozycjonerzy, najczęściej nie mają dostępu do płatnych narzędzi. Dlatego poniżej znajduje się lista darmowych wtyczek, programów i stron internetowych. Z ich pomocą sprawdzisz średnią miesięczną liczbę wyszukiwań, znajdziesz frazy powiązane oraz sprawdzisz, na jakie frazy pojawiają się konkurencyjne strony internetowe.

Surfer Keyword

To darmowa wtyczka do przeglądarki Chrome. Znajdziesz ją pod tym linkiem. Sam bardzo często z niej korzystam do szybkiego sprawdzenia, czy dane słowo kluczowe ma wyszukiwania. Zaletą tego narzędzia jest prostota działania (wyniki otrzymujesz bezpośrednio w pasku wyszukiwania) oraz możliwość znalezienia słów powiązanych.

Przykładowa fraz - pozycjonowanie stron — wpisana w pasek wyszukiwania. Obok można znaleźć średnią, miesięczną liczbę wyszukiwańObok słowa kluczowego wpisanego w pasek wyszukiwania można znaleźć średnią, miesięczną liczbę wyszukiwań

Podpowiedzi innych fraz związanych ze słowem pozycjonowanie stronWtyczka Keyword Surfer podpowiada frazy związane ze słowem „pozycjonowanie stron”

Planer Słów Kluczowych

Jest to narzędzie od Google, stworzone z myślą o płatnych kampaniach w Google Ads, ale idealnie nadaje się też do pozycjonowania WWW. Pozwala ono znaleźć słowa najbardziej pasujące do Twojej strony. W przypadku, kiedy nie masz żadnej aktywnej kampanii reklamowej, liczba wyszukiwań słów kluczowych podana jest jedynie w orientacyjnych przedziałach.

Liczba wyszukiwań w Planerze Słów Kluczowych dla frazy pozycjonowanie stronLiczba wyszukiwań w Planerze Słów Kluczowych dla frazy pozycjonowanie stron

Ubersuggest

Bardzo intuicyjne narzędzie, które po wpisaniu frazy, pozwala na wyświetlanie powiązanych słów kluczowych czy wykorzystanie ich w content marketingu. Narzędzie umożliwia wybór wielu krajów oraz języków, w tym również języka polskiego. W darmowej wersji możesz skorzystać z dwóch wyszukiwań dziennie.

Answer The Public

Narzędzie dostępne zarówno w wersji darmowej, jak i płatnej. W wersji darmowej występuje dzienny limit zapytań. W nim również możemy wybrać kraj oraz język dla zapytania.

Podpowiedzi w wyszukiwarce Google

Ciekawym źródłem fraz kluczowych jest sama wyszukiwarka Google. Wpisując dowolne słowo kluczowe w pole wyszukiwania, po chwili otrzymujemy kilka podpowiedzi automatycznych. Te sugestie są często doskonałymi słowami kluczowymi. Również po wpisaniu i wyszukaniu hasła na dole wyszukiwarki znajdziemy powiązane zapytania, a niekiedy między wynikami organicznymi pojawi się sekcja „Więcej pytań”. Każde z tych miejsc to świetny sposób na odkrycie tego, co interesuje Twoich odbiorców i stworzenie treści, które odpowiadają na ich realne potrzeby.

Moduł więcej pytań w wyszukiwarce Google dla frazy pozycjonowanie stronModuł więcej pytań w wyszukiwarce Google dla frazy „pozycjonowanie stron”

Jeżeli planujesz przygotowanie szczegółowej strategii pozycjonowania strony internetowej, konieczne będzie skorzystanie z profesjonalnych narzędzi SEO takich jak Ahrefs, Senuto czy SemStorm. Dają one możliwość szybszego wyszukiwania fraz, kategoryzowania ich w tzw. klastry tematyczne, automatycznego przypisywania intencji czy nawet podglądnięcia, na jakie frazy pozycjonuje się konkurencja.

Narzędzia te są stosunkowo drogie, ale możesz skorzystać z darmowych okresów próbnych. Pamiętaj, że możesz skorzystać z usług naszej Agencji SEO, która zajmie się za Ciebie pozycjonowaniem.

Problem z widocznością w wyszukiwarce Google?

Zdaj się na specjalistów z KS!

Więcej o słowach kluczowych znajdziesz w artykule „Czym są słowa kluczowe i jak wybrać te najlepsze dla biznesu?

Analiza konkurencji w pozycjonowaniu

Przy okazji analizy słów kluczowych wspomniałem, że niektóre narzędzia dają możliwość sprawdzenia, na co pozycjonuje się konkurencja. Jeżeli na poważnie myślisz o zwiększeniu widoczności strony internetowej w naturalnych wynikach wyszukiwania, to nie możesz opuścić dokładniejszego sprawdzenia, jak konkurencja działa w Google.

Poza listą fraz kluczowych konkurencji warto sprawdzić:

  • jakie strony generują u konkurencji najwięcej ruchu organicznego,
  • jak wiele domen linkuje (czyli ma odnośnik) do strony konkurenta,
  • jakiego typu są to strony — wartościowe z ciekawą treścią, czy bezużyteczne spamerskie katalogi,
  • jakiego typu frazy wykorzystują do pozycjonowania — tylko komercyjne i transakcyjne czy również informacyjne,
  • czy prowadzą aktywne działania w innych kanałach.

Zebrane w ten sposób informacje pomogą Ci stworzyć spójną strategię pozycjonowania Twojej strony.

Więcej informacji o analizie konkurencji znajdziesz w artykułach:

oraz w naszym ebooku: „Odkryj sekret swoich rywali. Analiza konkurencji w małej”.

Audyt SEO — kluczowy element w procesie pozycjonowania

Wybrałeś już słowa kluczowe, na które chcesz się pozycjonować, oraz masz wiedzę o poczynaniach konkurencji. Jednak przed Tobą jeden z najważniejszych kroków. Mowa oczywiście o audycie SEO, który powinien zostać wykonany zawsze na początku procesu pozycjonowania. Pozwala on na znalezienie kluczowych elementów, nad którymi należy popracować, aby ruch na Twojej stronie poszybował w górę.

Audyty SEO, szczególnie wykonywane przez osoby bez dużego doświadczenia i dostępu do wielu narzędzi, nie są tak rozbudowane, jak te wykonywane przez agencje SEO. Jednak nawet w domowym zaciszu, przy wykorzystaniu kilku darmowych narzędzi i poświęceniu odpowiedniej ilości czasu, możesz sprawdzić wiele elementów.

Dobry audyt SEO powinien zawierać analizę czynników takich jak:

  • analiza On-Site, a w niej sprawdzenie między innymi:
    • struktury strony,
    • budowy adresów URL,
    • występowania i długości meta tagów,
    • jakości treści na stronie,
    • linkowania wewnętrznego,
    • funkcjonalności strony na urządzeniach mobilnych i desktopowych,
    • szybkości ładowania strony.
  • analiza dostępności dla robotów wyszukiwarek, a w niej sprawdzenie:
    • mapy strony (sitemap.xml),
    • wytycznych dla robotów crawlujących w plik robots.txt i meta tagach,
    • renderowania strony,
    • występowania błędów 404 lub błędów po stronie serwera na stronie internetowej,
    • występowania niepotrzebnych przekierowań.
  • analiza Off-Site, a w niej sprawdzenie:
    • liczby i jakości odnośników (linków) ze stron zewnętrznych kierujących do witryny,
    • profili na portalach społecznościowych,
    • katalogów i NAP-ów.
  • analiza User Experience (UX), czyli sprawdzenie, czy w witrynie nie występują problemy, które mogą powodować dyskomfort i zniechęcać do korzystania ze strony.

Podstawowy audyt SEO

Jeżeli nie posiadasz dostępu do profesjonalnych narzędzi SEO, będziesz miał problem z wykonaniem kompleksowego audytu SEO pod kątem wyszukiwarek. Przy odpowiedniej dozie samozaparcia i wygospodarowaniu odpowiedniej ilości czasu, możesz sprawdzić podstawowe elementy odpowiedzialne za pozycjonowanie się strony w wynikach wyszukiwania.

Mobile First Index

Zacznijmy od tego, że Google kilka lat temu wprowadziło tzw. Mobile First Index podczas oceny stron przez swój algorytm. Znaczy to mniej więcej tyle, że to głównie wersja mobilna Twojej strony jest analizowana i oceniana przez algorytm. Właśnie wersja strony przeznaczona na smartfony jest odpowiedzialna za ranking naszej strony internetowej w wyszukiwarce Google. Dlatego też niezwykle istotne jest to, by zadbać o jej odpowiednie dopasowanie do mniejszych rozdzielczości ekranu, czyli tzw. responsywność.

O ile większość nowo powstających stron, dostosowana jest do urządzeń mobilnych, to starsze serwisy mogą mieć z tym problem. Niestety Google wycofało narzędzie, które w łatwy i szybki sposób pozwalało na ocenę mobilności poszczególnych podstron serwisu, wraz z raportem w Google Search Console, który informował o liczbie stron, które nie są w pełni responsywne.

Na potrzeby podstawowego audytu możemy takie testy wykonać ręcznie — zmniejszając okno przeglądarki — lub za pomocą darmowego testu na stronie https://usepastel.com/responsive-website-test. Niepokojącymi sygnałami świadczącymi o słabej optymalizacji strony WWW pod kątem responsywności będzie:

  • możliwość przewijania jej w poziomie,
  • mała czcionka, która jest trudna do rozczytania,
  • nachodzące na siebie elementy,
  • nieproporcjonalne grafiki,
  • zbyt małe elementy klikalne, które utrudniają nawigację.

Spisz wszystkie problemy, które wyłapiesz i prześlij je do osoby zajmującej się techniczną obsługą Twojej strony internetowej.

Więcej o tym, czym jest responsywność, przeczytasz na naszym blogu.

Google Search Console

Search Console jest podstawowym narzędziem, z którego codziennie korzystają pozycjonerzy i właściciele stron internetowych. Pozwala nie tylko na sprawdzenie widoczności oraz ruchu na całej witrynie, jak i poszczególnych podstronach, ale również na zweryfikowanie, czy dana strona znajduje się w przesłanej mapie strony lub czy jest zaindeksowana. Innymi słowy, Google Search Console jest niezbędne w procesie optymalizacji strony internetowej.

Aby narzędzie zaczęło zbierać dane, konieczne jest jego wdrożenie. Sama instalacja Google Search Console jest prosta. Jedyne co musisz posiadać to adres mailowy od Google lub powiązany z jego usługami. Logując się do usługi Search Console, podaj adres swojej witryny, którą chcesz zweryfikować, a następnie wybierz metodę weryfikacji. Dostępnych jest 7 sposobów na potwierdzenie tego, że jesteś właścicielem strony.

Wybierz najłatwiejszy dla Ciebie. Z doświadczenia wiem, że najprostszą metodą jest wgranie niewielkiego pliku .html poprzez FTP na serwer do katalogu głównego. Oczywiście, część systemów zarządzania treścią (CMS), posiada wtyczki pozwalające na wprowadzenie odpowiedniego meta tagu weryfikacyjnego do kodu strony.

Metody weryfikacji Google Search ConsoleMetody weryfikacji Google Search Console

Pierwszą czynnością, jaką powinniśmy wykonać po weryfikacji usługi, jest przejście do mapy witryny i dodanie własnej mapy strony. Najczęściej znajdziesz ją, dopisując „/sitemap.xml” na końcu adresu Twojej strony. Jej umiejscowienie zależne jest do systemu CMS, z którego korzystasz, lub wtyczki generującej taką mapę. Mapa strony powinna być zawsze aktualna i zawierać tylko te adresy, które mają zostać znalezione i zaindeksowane w celu zwiększenia widoczności strony w wyszukiwarce internetowej.

Warto dopytać webmastera czy przy dodaniu nowego produktu lub strony plik sitemap.xml automatycznie się aktualizuje. Strony przesłane w sitemapie są szybciej odkrywane i indeksowane, co przekłada się na cały proces pozycjonowania WWW.

Uwaga: Dane w Google Search Console wyświetlane są z opóźnieniem 2-3 dni, dlatego nie martw się, że Twoja strona nie generuje żadnego ruchu. Poczekaj kilka dni, aby dane zaczynały spływać do usługi.

Raport W Google Search Console przedstawiający ruch na stronieRaport W Google Search Console przedstawiający ruch na stronie

Zachęcam do przejrzenia każdego z raportów dostępnych w usłudze. Wszystkie informacje są czytelnie przedstawione, dlatego nawet osoba bez doświadczenia może sama wyciągnąć z niej wnioski. Jeżeli chciałbyś dowiedzieć się więcej o tym narzędziu i poznać jego rolę w skutecznym pozycjonowaniu stron internetowych — polecam artykuł: Google Search Console - Omówienie narzędzia i przegląd funkcji, który jest dostępny na naszym blogu.

Google Analytics

Google Analytics jest kolejnym narzędziem analitycznym, udostępnionym za darmo przez Google. W przeciwieństwie do Search Console, Analytics sprawdza również ruch z innych źródeł niż tylko wyszukiwania organiczne. Pozwala też na określenie, kim są użytkownicy przechodzący na naszą stronę, jaka jest ich lokalizacja, z jakiego typu urządzeń i rodzaju przeglądarki korzystają. Dane z tego narzędzia stanowią cenne źródło, które można wykorzystać przy tworzeniu strategii pozycjonowania.

Wdrożenie Google Analytics jest również stosunkowo proste. Większość CMS-ów posiada wbudowaną integrację z tym narzędziem analitycznym. Jeżeli jednak chcesz uzyskiwać dokładniejsze dane, wykraczające daleko poza standardowe ustawienia, warto skonfigurować dodatkowe zdarzenia, konwersje czy grupy odbiorców. Służymy pomocą we wdrożeniach analityki internetowej.

Główny Widok w usłudze Google AnalyticsGłówny Widok w usłudze Google Analytics

Screaming Frog

Jest to jedno z najlepszych narzędzi analizy on-site SEO. Dostępne jest w wersji darmowej (maksymalnie 500 przeskanowanych adresów) lub w wersji płatnej (abonament roczny bez żadnych ograniczeń). Jeżeli Twoja strona ma niewiele podstron, wersja darmowa narzędzia będzie wystarczająca do przeprowadzenia prostego audytu SEO. Jednak skuteczne pozycjonowanie stron internetowych o znacznej liczbie podstron będzie wymagało zakupu płatnej wersji.

Screaming Frog jest rozbudowanym narzędziem, które jest w stanie przeprowadzić skan całej witryny, zbierając cenne dane. W kilkunastu zakładkach znajdziemy m.in.:

  • linki wewnętrzne,
  • meta title i description (sprawdzimy ich długość, duplikację czy brak ich wdrożenia),
  • kody odpowiedzi (przekierowania 301/302, strony z kodem odpowiedzi 404),
  • adresy kanoniczne (czy występują oraz czy kierują robota na właściwą stronę),
  • nagłówki H1 i H2 (ich liczbę, występowanie czy duplikację).

Analiza techniczna strony wykonana narzędziem Screaming FrogAnaliza techniczna strony wykonana narzędziem Screaming Frog

Narzędzie jest stosunkowo proste w obsłudze, a wszystkie elementy audytu możesz pobrać do pliku, który następnie przekażesz developerowi strony WWW. Co ciekawe narzędzie to możemy zintegrować z Google Search Console, Google Analytics czy PageSpeed Insights, co pozwoli uzyskać jeszcze lepsze dane do analizy.

Szybkość strony internetowej

Szybkość ładowania się Twojej strony internetowej wpływa na jej pozycję w wynikach wyszukiwania Google. Warto wiedzieć, że urządzenia mobilne z miesiąca na miesiąc zdobywają coraz większy udział wśród użytkowników wyszukiwarek. Aby algorytm mógł umieścić Twoją stronę wyżej w wynikach wyszukiwania, warto zadbać o to, by czas wczytywania się strony internetowej był jak najkrótszy.

Dostępnych jest wiele narzędzi pozwalających na sprawdzenie szybkości ładowania się dowolnej strony internetowej. Darmowe narzędzia udostępniane są zarówno przez Google, jak i firmy zewnętrzne.

Czytelny raport dotyczący szybkości strony uzyskamy, wpisując adres strony w narzędziu dostępnym pod adresem: https://pagespeed.web.dev/.

Ocena podstawowych wskaźników internetowych w PageSpeed InsightsOcena podstawowych wskaźników internetowych w PageSpeed Insights

Przygotowany przez narzędzie raport pokazuje, jaka jest ogólna wydajność strony dla urządzeń mobilnych oraz desktopowych. Tuż pod wykresami otrzymasz pokaźną listę zaleceń, które powinny pozytywnie wpłynąć na czas ładowania się strony, co może pomóc w jej pozycjonowaniu. Wykonanie choćby części zadań z tej listy może być niestety trudne. Dlatego najlepiej będzie przekazać takie wytyczne do osób, które na co dzień zajmują się tworzeniem stron internetowych.

Ocena punktowa wydajności strony, ułatwień dla niepełnosprawnych czy przestrzegania sprawdzonych metod i wytycznych SEOOcena punktowa wydajności strony, ułatwień dla niepełnosprawnych czy przestrzegania sprawdzonych metod i wytycznych SEO

Kolejnym narzędziem, z którego polecam skorzystać, jest GTmetrix dostępny na stronie: https://gtmetrix.com/. Narzędzie funkcjonuje w wersji darmowej (ograniczona ilość audytów w ciągu dnia) lub płatnej. Pozwala ono na dokładną analizę czynników wpływających na szybkość ładowania się Twojej strony.

Warto mieć świadomość, że nie każdy z elementów na stronie możemy łatwo, a co najważniejsze — tanio poprawić. Związane może być to z używanym przez nas CMS-em. Do tego, nawet szablony w obrębie tego samego CMS-a (systemu zarządzania treścią) mogą różnić się pod względem możliwości wdrożenia zaleceń z narzędzi zewnętrznych.

Optymalizacja On-site w pozycjonowaniu stron

Pod pojęciem optymalizacji On-Site możemy rozumieć wszystkie działania optymalizacyjne, które są przeprowadzane bezpośrednio na stronie internetowej, a ich celem jest poprawa widoczności w wynikach wyszukiwania. Działania te dotyczą zarówno treści widocznych dla użytkowników, jak i optymalizacji kodu witryny.

Optymalizacja techniczna serwisu

Jeżeli przeprowadziłeś podstawowy audyt SEO, to wiesz, które elementy będą wymagały poprawy. We wcześniejszej części artykułu wspomniałem o poprawie szybkości czy responsywności strony. Optymalizując witrynę pod kątem SEO, należy też pamiętać o jej dostępności dla robotów indeksujących.

W Google Search Console możesz sprawdzić, które adresy Twojej strony są odwiedzane przez roboty (raport Statystyki indeksowania), które zostały przez nie odkryte, a które już znajdują się w indeksie (raport Indeksowanie). Jest to o tyle istotne, że strony, które nie zostały zaindeksowane nie mają szans pojawić się w wynikach wyszukiwania. Tuż pod wykresem znajdziesz tabelę z informacją, dlaczego niektóre strony nie mogą zostać dodane do indeksu.

Lista powodów, dla których strona się nie indeksujeLista powodów, dla których strona się nie indeksuje

Przeanalizuj listę przyczyn, ale pamiętaj — nie zawsze brak indeksacji strony jest błędem. Często, aby pozycjonowanie strony było skuteczne, ustawia się blokady dla robotów na strony, które nie wnoszą nic do całego procesu.

Błędy 404 i przekierowania

Analizując raport Stan w Google Search Console lub skan wykonany w narzędziu Screaming Frog, szczególną uwagę zwróć na przekierowania i błędy 404.

W przypadku przekierowań ważne jest, aby wszystkie wersje Twojej strony (z „www” i bez „www”, z „https” i „http”) przenosiły użytkownika i robota na wybrany przez Ciebie adres. Pomaga to uniknąć sytuacji, w której tworzą się tzw. duplikaty, które mogą utrudniać skuteczne pozycjonowanie strony.

Poprawa przekierowań konieczna jest także w sytuacji, kiedy jeden adres URL przekierowywany jest na drugi przez kilka czy kilkanaście adresów pośrednich (łańcuch przekierowań). Wpływa to negatywnie na szybkość ładowania się strony oraz może utrudnić robotom dotarcie do ostatecznego adresu URL.

Jeszcze groźniejsza sytuacja występuje w chwili, gdy strona A przekierowuje na stronę B, a strona B na stronę A. Tworzy się pętla przekierowań, która blokuje roboty przed indeksowaniem obu adresów, marnuje zasoby, które Google mógł przeznaczyć na skanowanie innych stron oraz wpływa negatywnie na doświadczenia użytkownika.

Błąd 404 to sytuacja, w której użytkownik (lub robot Google) trafia na nieistniejący adres URL. Może to być wynik błędnego wpisania adresu URL w przeglądarkę lub kliknięcia w link, który zawierał błędny adres URL.

Jeżeli w skanie strony wykryjesz adres URL, który generuje błąd 404, masz kilka opcji do wyboru. Po pierwsze sprawdź, czy dana strona nie została przez przypadek usunięta lub nie zmieniono jej adresu URL. Po drugie znajdź wadliwy link w strukturze strony i zmień w nim adres URL na prawidłowy. Po trzecie wykonaj przekierowanie z błędnego adresu na prawidłowy.

Naprawa błędów 404 wpływa pozytywnie nie tylko na pozycjonowanie stron, ale też na odczucia odwiedzających. Użytkownicy, którzy trafiają na stronę błędu 404, często opuszczają serwis, co skutkuje spadkiem ruchu i zwiększeniem współczynnika odrzuceń.

Błędy 404 można wykorzystać też na swoją korzyść. Więcej o tym przeczytasz w artykule Error 404: file not found – Co To Jest i Jak Naprawić Błąd 404

Optymalizacja meta tagów

Meta tagi, choć niewidoczne dla użytkowników, są niezwykle istotne przy pozycjonowaniu stron. Ich optymalizacja polega na przygotowaniu atrakcyjnych dla użytkowników tytułów stron (title) oraz opisów (meta description). Są one często pierwszym puntem styku Twojego potencjalnego klienta z firmą, dlatego temu punktowi też powinieneś poświęcić nieco uwagi. Tytuły powinny zawierać słowa kluczowe — co pomoże w kategoryzacji i indeksowaniu przez algorytmy Google — oraz zachęcać użytkowników do kliknięcia. Meta description z kolei powinny uzupełniać informację z tytułu i zawierać wezwanie do działania.

Optymalizacja adresów URL

Proces ten polega na wdrożeniu przyjaznych adresów URL, czyli takich, które:

  • nie zawierają polskich znaków ani znaków specjalnych,
  • są możliwie krótkie,
  • zawierają słowo kluczowe, na które chcemy, by dana strona się wyświetlała.

Jeżeli zmieniasz adresu URL dla strony internetowej, która generuje już ruch z wyników wyszukiwania, nie zapomnij wykonać stosowych przekierowań. Bez tego trud włożony w pozycjonowanie będzie zmarnowany.

Więcej o tym, czym jest adres URL i jak go wykorzystać w SEO, przeczytasz na naszym blogu.

Optymalizacja danych strukturalnych

Dane strukturalne (schema) to specjalny kod, który umieszczony na konkretnej stronie internetowej dostarcza robotom dodatkowych informacji na temat produktu, usługi lub artykułu. Dużą zaletą stosowania danych strukturalnych jest pojawienie się atrakcyjniejszego dla użytkownika wyniku wyszukiwania w Google. Mogą to być gwiazdki (symbolizujące ocenę użytkowników), cena, dostępność produktu czy informacje na temat czasu przygotowywania potraw.

Wynik rozszerzony w GoogleWynik rozszerzony w Google

Aby w pełni wykorzystać potencjał danych strukturalnych, zapoznaj się z obszernym materiałem na ich temat, który został przygotowany przez Google (https://developers.google.com/search/docs/appearance/structured-data/intro-structured-data?hl=pl) oraz artykułem: Snippets, czyli sposób na wyróżnienie swojej strony w wynikach wyszukiwania.

Optymalizacja treści

Treści, które umieszczasz na stronie, są nieodzownym elementem skutecznego pozycjonowania Twojej strony internetowej. Ich zoptymalizowanie pod kątem SEO ułatwi robotom prawidłową ich klasyfikację, co pomoże w osiągnięciu wyższych pozycji w wynikach wyszukiwania, oraz sprawi, że będą one atrakcyjniejsze także dla czytelników.

Optymalizacja aktualnych treści na stronie

W pierwszym etapie pozycjonowania Twoim zadaniem było znalezienie odpowiednich słów kluczowych, na które chciałbyś, aby Twoja strona się wyświetlała. Te słowa powinieneś przypisać do już istniejących stron w serwisie. Następnie należy przystąpić do optymalizacji, czyli przygotowania treści, która będzie odpowiednio nasycona słowami kluczowymi. Pamiętaj, że tworzone przez Ciebie materiały powinny być merytoryczne, kompletne i lepsze niż u konkurencji. W tym kroku nie chodzi tylko o dodanie fraz kluczowych do nagłówków i treści. Podstrona powinna kompleksowo odpowiadać na zapytanie użytkownika i być zgodna z jego intencją.

Istotnym elementem optymalizacji strony jest też zadbanie o prawidłową hierarchię nagłówków. Nagłówki, oznaczone tagami HTML od H1 do H6, pełnią funkcję swojego rodzaju kotwic dla wzroku użytkowników podczas skanowania treści. Dla robotów są też jasnym sygnałem, o czym jest dana treść i jakie jest jej miejsce w strukturze.

Każda strona powinna mieć jeden nagłówek H1. Jest on niczym tytuł i powinien dokładnie informować o temacie strony internetowej. Kolejne nagłówki, od H2 do H6, hierarchicznie porządkują treść, dzieląc ją na sekcje i podsekcje. Stosowanie odpowiedniej hierarchii nagłówków poprawia czytelność tekstu, ułatwia nawigację po stronie oraz pomaga wyszukiwarkom w indeksowaniu i pozycjonowaniu treści.

Tworzenie wartościowych treści

Poza aktualizacją obecnych stron w serwisie, konieczne może być utworzenie nowych podstron, które będą odpowiadały nieprzypisanym wcześniej słowom kluczowym. Tutaj zasady są podobne ja w punkcie wyżej. Treści powinny być wysokiej jakości, merytoryczne i zoptymalizowane pod kątem SEO.

Linkowanie wewnętrzne

W miarę jak Twoja strona będzie się rozrastać, konieczne będzie wprowadzenie dodatkowego systemu odnośników. Pomoże to użytkownikom w sprawnym poruszaniu się po stronie i odkrywaniu przez nich nowych treści.

Linkowanie wewnętrzne niesie też sporo korzyści dla procesu pozycjonowania stron internetowych. Stosowanie słów kluczowych jako tekstów linków (tzw. anchorów), poprawia pozycję stron przypisanych do tych fraz, oraz ułatwia pracę robotom, które przeczesują internet w poszukiwaniu nowych zasobów. Strony, do których kieruje dużo linków wewnętrznych, uważane są przez algorytmy za wartościowe, w przeciwieństwie do adresów z jednym czy dwoma linkami.

Możesz usprawnić linkowanie wewnętrzne na kilka sposobów:

  • Rozbudowa menu o nowe pozycje — Choć jest to szybki sposób na podlinkowanie najważniejszych stron, to trzeba jednak uważać, żeby nie przeładować menu zbyt dużą liczbą odnośników, bo to przyczyni się do dezorientacji użytkownika.
  • Dodanie menu breadcrumbs, czyli nawigacji okruszkowej — z jednej strony pokazuje ono, w którym miejscu w serwisie znajduje się użytkownik, jednocześnie tworząc linki do stron wyżej w hierarchii.
  • Dodawanie modułów takich jak: najnowsze artykuły, polecane produkty, inni kupili również — ta technika nie tylko rozbudowuje linkowanie wewnętrzne, ale też zachęca użytkowników do dłuższego przebywania na stronie internetowej.
  • umieszczenie linków śródtekstowych — stanowią one naturalne uzupełnienie dla aktualnie czytanych treści, wskazując użytkownikom podstrony, na których mogą dowiedzieć się więcej o danym zagadnieniu.

W rozbudowie linkowania wewnętrznego pomocny będzie nasz artykuł: Linkowanie wewnętrzne — kompletny poradnik.

Dostosowanie grafik

Optymalizacja grafik na stronie internetowej ma dwa cele. Pierwszym z nich jest zadbanie o szybkość wczytywania się strony, drugim wpływ na pozycję strony i samej grafiki w wynikach wyszukiwania.

Aby grafiki wspierały pozycjonowanie strony, należy wykonać kilka działań:

  1. Zmniejsz rozmiar zdjęć poprzez wybranie odpowiedniego formatu i kompresję. Stosowanie formatu PNG nie zawsze jest wydajne, a zdjęcia w nim zapisane są przeważnie znacznie „cięższe” niż te w formacie JPG. Warto zastanowić się też nad wykorzystaniem nowoczesnych formatów graficznych takich jak WEBP. Przed umieszczeniem zdjęcia na stronie skompresuje je — wykorzystaj do tego programy online (np. https://imagecompressor.com/pl/)
  2. Nadaj plikowi graficznemu znaczącą nazwę. Grafiki czy zdjęcia, których nazwa zawiera słowa kluczowe, mają dużo większą szansę na pojawienie się w wyszukiwarce grafik, niż te, które składają się z losowych cyfr i liter.
  3. Dodaj atrybut alt do zdjęcia. Treść tego atrybutu wyświetla się na stronie w chwili, gdy występują problemy z poprawnym załadowaniem się zdjęcia. Wykorzystywany jest on również przez czytniki ekranów, do opisywania osobom niepełnosprawnym tego, co pojawia się na grafice. Ponadto algorytmy używają atrybutu alt do klasyfikacji zdjęć i stron, na których się one znajdują. Umieszczenie słowa kluczowego w opisie zdjęcia może wspomóc pozycjonowanie strony.

Więcej informacji na temat pozycjonowania grafik znajdziesz na naszym blogu.

Podsumowanie pozycjonowania on-site

Celem optymalizacji on-site jest zarówno podniesienie jakości strony dla użytkowników, jak i również umożliwienie robotom Google zrozumienia intencji, tematyki i wartości strony. Przedstawione zadania z zakresu pozycjonowania strony w istotny sposób przyczyniają się do poprawy jej pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania.

Linki od początku istnienia wyszukiwarki Google są czynnikiem rankingowym, to znaczy, że ich ilość i jakość decyduje w dużej mierze o tym, czy dana strona internetowa jest wiarygodna, czy nie. Zanim jednak pokażę Ci, w jaki sposób pozyskiwać linki zewnętrzne, warto, abyś poznał różnicę między poszczególnymi typami linków.

Rodzaje linków zewnętrznych

Linki, czy to zewnętrzne, czy wewnętrzne, mogą być opatrzone dodatkowym parametrem „rel”. Służy on do określania relacji między stroną, na której znajduje się odnośnik, a stroną, do której ten link prowadzi. Innymi słowy, parametr „rel” dostarcza dodatkowych informacji o charakterze tego połączenia.

Linki bez parametru „rel” lub z parametrem, który nie pasuje do przedstawionych niżej wartości, określane są mianem „dofollow” lub „follow”. Przekazują one wartość SEO pomiędzy podstronami, dzięki czemu strony podlinkowane lepiej się pozycjonują.

Poza linkami „dofollow” możemy wyróżnić linki:

  • nofollow — dodanie takiej wartości parametru „rel” do linku informuje wyszukiwarkę, że taki link nie powinien być brany pod uwagę przy obliczaniu rankingu strony docelowej. Należy go stosować w sytuacjach, gdy nie chcemy, aby linkowana strona otrzymała od nas rekomendację. Testy specjalistów SEO wskazują jednak, że tego typu linki, w pewnych sytuacjach mogą przekazywać część autorytetu do linkowanej domeny.
  • sponsored — jest to stosunkowo młode oznaczenie, wprowadzone po to, by oznaczać linki sponsorowane, czyli takie, za umieszczenie których autor otrzymał wynagrodzenie. Najczęściej można je spotkać w artykułach sponsorowanych.
  • ugc — ten typ linków służy do oznaczania linków pochodzący z treści generowanych przez użytkowników. Jest to przydatny parametr, zwłaszcza jeżeli na Twojej stronie występuje sekcja komentarzy, w której użytkownicy mogą publikować własne odnośniki.

Chociaż nie wszystkie linki będą bezpośrednio wpływać na pozycjonowanie strony WWW, to warto dbać o zróżnicowanie profilu linków. Odnośniki z różnymi parametrami świadczą o naturalnym charakterze ich pozyskiwania. Ponadto mogą przyciągnąć ruch na stronę oraz zbudować jej rozpoznawalność.

Przy okazji wpływu linków na pozycjonowanie stron, warto wspomnieć o treści linków, czyli anchorach. Najlepiej na pozycję strony działają linki, które zawierają słowo kluczowe, jednak ich nadmiar może być potraktowany przez algorytmy Google jako próba manipulacji wynikami wyszukiwań. W procesie link buildingu najbezpieczniej jest wykorzystywać anchory w generyczne („Czytaj więcej”, „Kliknij” itp.), z nazwą firmy (brandowe) lub po prostu zwykły URL.

Skąd pozyskiwać wartościowe linki?

Pozyskiwanie wartościowych linków przychodzących, które będą prowadzić do Twojej witryny może na pierwszy rzut oka wydawać się łatwym zajęciem. Większość darmowych linków, które pozyskasz dla swojej strony, będzie linkami nofollow, jednak nie warto z nich rezygnować. Najpopularniejsze katalogi stron internetowych (te generujące ruch), katalogi branżowe czy strony lokalne są świetnym miejscem, gdzie możemy zacząć swoją internetową przygodę. Warto sprawdzić, czy na stronie, na której chcemy dodać opis swojej firmy, wpis lub ogłoszenie, znajdują się również nasi konkurenci.

Kolejnym darmowym sposobem na linkowanie do strony jest stworzenie i prowadzenie profili na portalach społecznościowych: Facebook, LinkedIn, Instagram, ale również YouTube. Założenie profili firmy pozwoli nie tylko na pozyskanie linku, ale zwiększy także świadomość o Twojej marce w Internecie.

W późniejszym etapie możemy pomyśleć, czy współpracujące z Tobą firmy mogłyby dodać Cię jako partnera na swojej stronie. Innym sposobem jest napisanie eksperckiego artykułu, który zostałby opublikowany na powiązanym tematycznie portalu.

Gdy będziesz chciał przyspieszyć pozycjonowanie strony internetowej i będziesz w stanie pozwolić sobie na dodatkowe wydatki związane z link buildingiem, możesz skorzystać z oferty portali takich jak Linkhouse czy WhitePress. Łączą one ze sobą serwisy oferujące miejsce na artykuły sponsorowane ze stronami, które chciałyby się tam zareklamować.

Praktyczne aspekty pozycjonowania stron internetowych

Pozycjonowanie lokalne

Pozycjonowanie lokalne to nic innego jak pozycjonowanie stron internetowych, ale na frazy powiązane z miastem lub regionem np. „dentysta Kraków” czy „kosmetyczka Warszawa”. Jego celem jest zwiększenie widoczności firmy w lokalnych wynikach wyszukiwania Google oraz w Mapach Google, co jest szczególnie istotne dla firm, które swoją ofertę kierują do okolicznych mieszkańców.

Lokalnie pozycjonować możemy stronę internetową. Postępujemy wtedy dokładnie tak jak przy zwykłym pozycjonowaniu, ale optymalizację strony wykonujemy w oparciu o słowa kluczowe z miastem.

Dodatkowymi działaniami, które może wspomóc pozycjonowanie, jest stworzenie profilu firmowego w Google, potocznie nazywanego wizytówką Google. Taka wizytówka może wyświetlać się w wynikach wyszukiwania w module, który zawiera mapę z zaznaczonymi lokalizacjami, oraz 3 firmy, które najlepiej odpowiadają na zapytanie użytkownika, a także w aplikacji Google Maps.

Jak możesz się domyślić, im wyżej pojawi się wizytówka Twojej firmy, tym więcej potencjalnych klientów ją zobaczy i skorzysta z oferty. I tutaj mam dla Ciebie dobrą wiadomość. Ją też można pozycjonować. Na naszym blogu znajdziesz kompleksowy poradnik, który pokaże Ci, jak pozycjonować wizytówkę Google. Warto zaznaczyć, że wizytówka dla małych lokalnych biznesów może generować nawet 50% całego ruchu na stronie.

Statystyki dla wizytówki w Google Moja FirmaStatystyki dla wizytówki w Google Moja Firma

Jeżeli chcesz budować pozycję w lokalnych wynikach wyszukiwania, pamiętaj o tym, żeby systematycznie aktualizować ofertę na wizytówce. Profil firmowy pozwala na dodanie informacji o oferowanych przez firmę produktach czy usługach, co może pomóc w przekonaniu klientów do skorzystania właśnie z Twojej oferty.

Wizytówka Google to też doskonałe miejsce do zarządzania opiniami od zadowolonych klientów. Opinie nie tylko zwiększą zaufanie do Twojej firmy w oczach innych klientów, ale też pomagają w pozycjonowaniu strony i wizytówki Google.

Pozycjonowanie sklepów internetowych (e-commerce)

Pozycjonowanie sklepów internetowych w dużej mierze pokrywa się z zaleceniami dotyczącymi stron WWW. Tutaj jednak szczególny nacisk kładzie się na kilka aspektów.

Po pierwsze dużo uwagi należy poświęcić kategoryzacji produktów i organizacji menu głównego. Pozwoli to na sprawniejszą nawigację w obrębie sklepu internetowego, a także zapewni linki wewnętrzne, z pomocą których roboty będą odkrywać nowe treści. Przyspieszy to również sam proces indeksacji sklepu przez wyszukiwarki.

Po drugie wykonując analizę słów kluczowych, warto skupić się nie tylko na frazach produktowych, ale też bardziej ogólnych frazach. Dzięki temu będziesz budował widoczność nie tylko dla samych produktów, ale także dla kategorii czy podkategorii produktów.

Istotne przy pozycjonowaniu sklepów internetowych jest odpowiednie zarządzanie budżetem crawlowania. O ile w przypadku niewielkich stron roboty nie mają problemu z odkryciem i przeskanowaniem całej zawartości witryny, o tyle w dużych sklepach może wystąpić szereg błędów, które finalnie będą prowadzić do ograniczenia widoczności strony. Są to m.in.:

  • powielanie się produktów pod różnymi adresami URL (duplikacja treści),
  • kanibalizacja słów kluczowych między kategoriami, produktami i wpisami blogowymi,
  • dostęp robotów do filtrów, które są przydatne dla użytkownika, ale generują dużą liczę unikatowych URL-i zawierających duplikaty treści,
  • błędy 404 i pętle przekierowań, które utrudniają robotom poruszanie się po stronie.

Jeżeli mówimy o skutecznym pozycjonowaniu sklepów internetowych, warto też wspomnieć o możliwości prowadzenia bloga. Artykuły poradnikowe będą doskonałym magnesem dla osób, które szukają inspiracji, a przy okazji wspomogą proces sprzedaży.

Blog firmowy — Skąd czerpać tematy na artykuły?

Prowadzenie bloga firmowego to zajęcie wymagające nie tylko czasu, ale również wiedzy na temat tego, czego poszukują użytkownicy. Dzięki systematycznie prowadzonemu blogowi można zdobyć źródło dodatkowego ruchu na stronie. Wyszukując tematy powiązane z Twoją działalnością, możesz odpowiadać na pytania zadawane przez użytkowników, rozwiewać ich wątpliwości, a ostatecznie przekonywać do zakupu. Artykuły eksperckie są doskonałą formą reklamy własnej działalności. Do wyszukiwania tematów na wpisy blogowe — poza narzędziami opisanymi przy okazji słów kluczowych — możesz skorzystać z narzędzi, takich jak:

Answer the Public

To proste w użyciu narzędzie, dzięki któremu znajdziesz pytania, które są najczęściej zadawane przez użytkowników. Na tej podstawie możesz tworzyć nowe wpisy, które będą cieszyć się dużą popularnością wśród czytelników oraz wesprą pozycjonowanie fraz sprzedażowych.

Pytania powiązane ze słowem kluczowym w Answer The PublicPytania powiązane ze słowem kluczowym w Answer The Public

Google Trends

To kolejne narzędzie od Google, które pozwala na analizę najpopularniejszych w ostatnim czasie tematów. Dodatkowo, wpisując określoną frazę, możemy przeanalizować jej popularność w ciągu roku na danym obszarze. Co ciekawe, popularność tematów możemy rozpatrywać w dłuższej perspektywie czasowej, dzięki czemu możemy wyłapywać okresy, w których powinniśmy intensyfikować działania marketingowe.

Zainteresowaniem tematem w podziale na regiony w Google TrendsZainteresowaniem tematem w podziale na regiony w Google Trends

Więcej o prowadzeniu bloga firmowego przeczytasz w artykule „Jak prowadzić bloga firmowego - Wpływ content marketingu na SEO”.

Podsumowanie

Aby zwiększyć ruch na stronie internetowej, możesz wykorzystać wiele technik marketingowych. Jedną ze skuteczniejszych metod jest pozycjonowanie stron. Google — jako wiodąca w naszym kraju wyszukiwarka — powinna być pierwszym celem twoich działań. Przy odpowiedniej i konsekwentnie stosowanej strategii pozycjonowania będziesz w stanie nie tylko zwiększyć widoczność strony w naturalnych wynikach wyszukiwania, ale także przyciągniesz do siebie potencjalnych klientów, gotowych skorzystać z Twoich usług lub kupić Twoje produkty.

Skuteczne pozycjonowanie powinno być poprzedzone gruntowną analizą słów kluczowych, badaniem konkurencyjnych domen, oraz sprawdzeniem strony pod kątem wyszukiwarek. Wnioski z wszystkich analizy powinny zostać przełożone na konkretne działania takie jak: poprawa elementów technicznych strony, tworzenie i optymalizacja treści i pozyskiwanie wartościowych linków.

Dopełnieniem procesu pozycjonowania jest stałe monitorowanie efektów pracy i reagowanie na zmieniające się trendy czy aktualizacje algorytmów Google.

Wiesz już, na czym polega pozycjonowanie stron internetowych. Wiedza zawarta w tym poradniku to jedynie niewielki wycinek rzeczy, które przyczyniają się do zwiększania widoczności w wyszukiwarkach.

Jeśli chciałbyś osiągnąć lepsze efekty i zlecić wszystkie te zadania zaufanej agencji, skorzystaj z naszej oferty pozycjonowania stron.