Z tego artykułu dowiesz się:

Czym jest pozycjonowanie stron?

Dla potrzeb artykułu konieczne jest usystematyzowanie kilku pojęć. Pierwszym i jednym z najważniejszych jest kwestia, czym tak właściwie jest pozycjonowanie strony internetowej. Definicja mówi nam, że istnieje zestaw czynności mających na celu poprawę widoczności witryny w wyszukiwarce internetowej. Pozwala to na zwiększenie ruchu organicznego na pozycjonowanej witrynie. Czym tak właściwie jest ruch organiczny? Najprościej rzecz ujmując, to użytkownicy trafiający na naszą stronę z bezpłatnych wyników wyszukiwania. Jako że wyszukiwarka Google jest zdecydowanie najpopularniejszą wśród użytkowników, to właśnie jej wyniki wybierzemy.

Proces pozycjonowania stron składa się z kilku elementów. Są to m.in.:

  • Audyt techniczny strony,
  • Optymalizacja on-site (działania w obrębie witryny np. optymalizacja treści),
  • Działania off-site (działania poza witryną, np. link building),
  • Analityka.

Każdy z elementów postaram się szerzej omówić w dalszej części artykułu.

Zamów bezpłatną wycenę!

(czytaj więcej) Na podstawie tej zgody będziemy mogli skontaktować się z Tobą za pośrednictwem np. telefonu czy poczty elektronicznej w celu obsługi przez nas twojego zapytania. Administratorem Twoich danych osobowych jest KS Sp. z o.o. Gorzyce 141, 38-230 Nowy Żmigród, NIP: 6852338589. Gwarantujemy spełnienie wszystkich Twoich praw wynikających z ogólnego rozporządzenia o ochronie danych, tj. prawo dostępu, sprostowania oraz usunięcia Twoich danych, ograniczenia ich przetwarzania, a także prawo wyrażenia sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych osobowych (więcej na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w Polityka Prywatności). (zwiń)

Pozycjonowanie to nie to samo co SEO?

Dla wielu osób pojęcia SEO i pozycjonowania są synonimami, jednak samo pozycjonowanie jest pojęciem o wiele szerszym, obejmującym większą liczbę działań, takich jak link building czy analityka internetowa. Zainteresowanych wszystkimi różnicami zachęcam do przeczytania artykułu Aliny Budziak „SEO co to jest - Optymalizacja i Pozycjonowanie Stron“.

różnice pomiędzy SEO a pozycjonowaniem
różnice pomiędzy SEO a pozycjonowaniem

Słowa kluczowe - jak mogą znaleźć Cię użytkownicy?

Słowa kluczowe (frazy kluczowe), z angielskiego keyword, są to słowa, na podstawie których użytkownicy wyszukiwarki starają się znaleźć interesującą ich informację, produkt, usługę itp. Keywordy mogą składać się z różnej ilości słów, najczęściej od jednego do kilku. Jest to pierwszy z elementów, przy którym należy włożyć trochę wysiłku. Ich odpowiednie dobranie powinno rozpoczynać każdy proces pozycjonowania. Aby nasza strona rankowała w wynikach na wybrane słowa kluczowe, powinniśmy odpowiednio przemyśleć ich wybór i stopień dopasowania do tego, co użytkownik może znaleźć na naszej stronie.

Wyróżniamy kilka typów słów kluczowych, każdy z nich różnić będzie się wolumenem wyszukiwania oraz konkurencyjnością. Najpopularniejszy podział słów kluczowych:

  • Brandowe - można tutaj zaliczyć użytkowników, którzy wpisują w wyszukiwarkę nazwę naszej firmy czy markę produktu.
  • Główne - jedno lub dwu wyrazowe zapytania. Zazwyczaj o największej konkurencyjności. Taką frazą mogą być np. buty. Fraza z dużą ilością wyszukiwań, ale trudnymi do określenia oczekiwaniami użytkowników. Frazy główne są najtrudniejszymi do wypozycjonowania.
  • Long tail - frazy długiego ogona - cechuje je stosunkowo mniejsza liczba wyszukiwań, ale również konkurencyjność jest mniejsza. Przykładem takiej frazy może być: czerwone buty na koturnie. W przypadku fraz long tailowych zdecydowanie łatwiej określić oczekiwania użytkownika.

Osoby zaczynające naukę pozycjonowania na swojej stronie powinny skupić się wyłącznie na frazach brandowych i long tailowych. W późniejszym etapie pozycjonowania można powoli zająć się trudniejszymi frazami, o ile te łatwiejsze znajdują się na wyższych pozycjach. Bardzo ważne jest dopasowanie słów kluczowych do oferowanych przez nas produktów czy informacji, które użytkownik może znaleźć na naszej stronie internetowej. Równie ważnym elementem są oczekiwania użytkowników. Istotnym jest, czy po wpisaniu określonej frazy użytkownik chce znaleźć produkt, artykuł związany z jego recenzją czy np. artykuł porównujący go z innymi produktami tego samego rodzaju.

Początkujący pozycjonerzy, najczęściej nie mają dostępu do płatnych narzędzi. Dlatego poniżej znajduje się lista darmowych wtyczek, programów i stron internetowych, które pozwolą na sprawdzenie wolumenu wyszukiwania frazy, znajdą frazy powiązane oraz sprawdzą na jakie frazy rankują konkurencyjne strony internetowe.

Surfer Keyword - darmowa wtyczka do przeglądarki Chrome >LINK<

Planer Słów Kluczowych - narzędzie od Google, pozwalające znaleźć słowa najbardziej pasujące do Twojej strony. W przypadku, kiedy nie jest aktywna żadna kampania reklamowa, liczba wyszukiwań keywordów nie jest dokładna, a wskazuje nam jedynie przedział wyszukiwań.

Ubersuggest - bardzo intuicyjne narzędzie, które po wpisaniu frazy, pozwala na wyświetlanie powiązanych słów kluczowych czy wykorzystanie ich w content marketingu. Narzędzie umożliwia wybór wielu krajów oraz języków, w tym również języka polskiego.

Answer The Public - Narzędzie dostępne zarówno w wersji darmowej, jak i płatnej. W wersji darmowej występuje dzienny limit zapytań. Również w nim możemy wybrać kraj oraz język dla zapytania.

Podpowiedzi w wyszukiwarce Google - Wpisując dowolne słowo kluczowe w pole wyszukiwania, po chwili otrzymujemy kilka podpowiedzi automatycznych. Te sugestie są często doskonałymi słowami kluczowymi. Również po wpisaniu i wyszukaniu hasła na dole wyszukiwarki znajdziemy powiązane zapytania.

Elementy strony które należy przeanalizować podczas analizy strony
Elementy strony które należy przeanalizować podczas analizy strony

Audyt SEO - kluczowy w procesie pozycjonowania

Wybraliśmy już słowa kluczowe, na które chcemy się pozycjonować. Jednak przed nami jeden z najbardziej istotnych kroków. Mowa oczywiście o audycie SEO, który powinien odbyć się zawsze na początku procesu pozycjonowania. Pozwala on na znalezienie kluczowych elementów, nad którymi należy popracować, aby ruch na naszej stronie poszybował w górę. Audyty SEO, szczególnie wykonywane przez osoby bez dużego doświadczenia i dostępu do wielu narzędzi, nie są tak rozbudowane, jak te wykonywane przez agencje SEO. Jednak nawet w domowym zaciszu możemy sprawdzić wiele elementów przy wykorzystaniu kilku darmowych narzędzi i poświęceniu odpowiedniej ilości czasu.

Audyt SEO powinien składać się z analizy czynników:

  • on-site - a w nim między innymi: sprawdzenie struktury strony, budowy adresów URL, występowania i długości meta tagów czy linkowania wewnętrznego. Sprawdzenie funkcjonalności strony na urządzeniach mobilnych i desktopowych.
  • Robot - Mapa strony (sitemap.xml), wytyczne dla robotów crawlujących (plik robots.txt), renderowanie strony czy błędy 404 na stronie.
  • Off-site - linki ze stron zewnętrznych kierujących do witryny, profile na portalach społecznościowych, katalogi i NAP-y.
  • User Experience - UX - doświadczenie użytkownika wynikające z korzystania z serwisu.

E-book

Odkryj sekret swoich rywali. Analiza konkurencji w małej firmie

Pobierz bezpłatny praktyczny przewodnik dla właścicieli małych firm, którzy chcą sprawdzić, jak konkurencja działa w Internecie.

Pobierz e-booka

Podstawowy audyt SEO

Użytkownicy, którzy nie posiadają dostępu do wielu narzędzi, nie są w stanie przeprowadzić kompleksowego audytu. Jednak przy poświęceniu odpowiedniej dawki czasu, mogą sprawdzić podstawowe elementy odpowiedzialne za pozycjonowanie.

Mobile First Index

Zacznijmy od tego, że Google wprowadziło Mobile First Index podczas oceny stron przez swój algorytm. Znaczy to mniej więcej tyle, że wersja mobilna naszej strony jest analizowana i oceniana przez algorytm. Właśnie wersja mobilna strony jest odpowiedzialna za ranking naszej strony internetowej. Warto zadbać o jej odpowiednie dopasowanie. O ile większość nowo powstających stron dostosowana jest do urządzeń mobilnych, to starsze strony mogą mieć z tym problem. Google udostępniło narzędzie, które pozwala na analizę strony pod kątem wyświetlania na urządzeniach mobilnych.

Test wykonać można na stronie: https://search.google.com/test/mobile-friendly. Wytyczne, które otrzymasz, należy przesłać do osoby zajmującej się techniczną obsługą strony internetowej.

Google Search Console

Search Console jest podstawowym narzędziem, z którego codziennie korzystają pozycjonerzy. Pozwala nie tylko na sprawdzenie widoczności oraz ruchu na stronie czy poszczególnych podstronach, ale również na zweryfikowanie, czy dana strona znajduje się w przesłanej mapie strony lub czy jest zaindeksowana.

Wdrożenie Google Search Console jest prostą czynnością. Jedyne co musisz posiadać to adres mailowy od Google lub powiązany z jego usługami. Logując się do usługi Search Console, podaj adres swojej witryny, którą chcesz zweryfikować. Dostępnych jest 7 sposobów na weryfikację własności. Wybierz najłatwiejszy dla Ciebie, z doświadczenia wiem, że najprostszą metodą jest wgranie niewielkiego pliku .html poprzez FTP. Oczywiście, część systemów zarządzania treścią (CMS), posiada wtyczki pozwalające na wprowadzenie fragmentu kodu do kodu naszej strony.

Pierwszą czynnością, jaką powinniśmy wykonać po weryfikacji usługi, jest przejście do mapy witryny i dodanie własnej mapy strony. Najczęściej ścieżka do niej to https://nazwatwojejdomeny.pl/sitemap.xml , chociaż oczywiście może znajdować się pod innym adresem, w zależności od systemu CMS czy wtyczki generującej taką mapę. Powinna ona zawsze być aktualna. Warto dopytać webmastera czy przy dodaniu nowego produktu lub strony jest ona automatycznie aktualizowana. Strony przesłane w sitemapie indeksowane są szybciej.

Uwaga: Dane w Google Search Console wyświetlane są z opóźnieniem 2-3 dni, dlatego nie martw się, że Twoja strona nie generuje żadnego ruchu. Poczekaj kilka dni, aby dane zaczynały spływać do usługi.

Raport W Google Search Console przedstawiający ruch na stronie
Raport W Google Search Console przedstawiający ruch na stronie

Zachęcam do przejrzenia każdego z raportów dostępnych w usłudze. Wszystkie informacje są czytelnie przedstawione, dlatego nawet osoba bez doświadczenia może sama wyciągnąć z niej wnioski.

Google Analytics

Google Analytics jest kolejnym narzędziem analitycznym, udostępnionym za darmo przez Google. W przeciwieństwie do Search Console, Analytics sprawdza również ruch z innych źródeł niż wyszukiwania organiczne. Pozwala nam to na określenie, kim są użytkownicy przechodzący na naszą stronę. Wyświetla informacje o ich lokalizacji, typie urządzeń, z jakich korzystają czy nawet rodzaju przeglądarki. Jego wdrożenie jest również stosunkowo proste. Większość CMS-ów posiada wbudowaną integrację z tym narzędziem analitycznym.

Główny Widok w usłudze Google Analytics
Główny Widok w usłudze Google Analytics

Screaming Frog

Jest to jedno z najlepszych narzędzi analizy on-site SEO. Dostępne jest w wersji darmowej (maksymalnie 500 przeskanowanych adresów) lub w wersji płatnej (abonament roczny bez żadnych ograniczeń). Jako że najczęściej osoby chcące pozycjonować stronę bez pomocy agencji, są właścicielami niewielkich witryn, to darmowa wersja oprogramowania w zupełności wystarczy.

Rozbudowane narzędzie przeprowadza skan całej naszej strony i w kilkunastu zakładkach znajdziemy m.in.:

  • linki wewnętrzne,
  • meta title i description (sprawdzimy ich długość, duplikację czy brak ich wdrożenia),
  • kod odpowiedzi (przekierowania 301/302, strony z kodem odpowiedzi 404),
  • adresy kanoniczne (czy występują oraz czy kierują robota na właściwą stronę),
  • nagłówki h1/h2 (ich ilość, występowanie czy duplikację).

Analiza techniczna strony wykonana narzędziem Screaming Frog
Analiza techniczna strony wykonana narzędziem Screaming Frog

Narzędzie jest stosunkowo proste w obsłudze, a wszystkie elementy audytu możemy przesłać do pliku, który otrzyma developer strony www.

Szybkość strony internetowej

Wpływ szybkości strony na pozycję w wyszukiwarce
Wpływ szybkości strony na pozycję w wyszukiwarce

Szybkość ładowania się naszej strony internetowej wpływa na pozycję strony. Warto wiedzieć, że urządzenia mobilne, z miesiąca na miesiąc zdobywają coraz większy udział wśród użytkowników wyszukiwarek. Aby algorytm mógł umieścić Twoją stronę wyżej w wynikach wyszukiwania, warto zadbać o czas wczytywania się strony internetowej.

Dostępnych jest wiele narzędzi pozwalających na sprawdzenie szybkości ładowania się dowolnej strony internetowej. Darmowe narzędzia udostępniane są zarówno przez Google, jak i firmy zewnętrzne.

Czytelny raport dotyczący szybkości strony uzyskamy, wpisując adres strony w narzędziu dostępnym pod adresem: https://pagespeed.web.dev//.

Raport dostępny jest dla urządzeń mobilnych oraz desktopowych, a wykonanie zadań zgodnie z wytycznymi audytu, pozytywnie wpłynie na czas ładowania się naszej witryny internetowej. Raczej samodzielnie trudno będzie to zrobić, więc warto zwrócić się do osób, które na co dzień zajmują się tworzeniem stron internetowych.

Kolejnym narzędziem, z którego polecam skorzystać, jest GtMetrix dostępny na stronie: https://gtmetrix.com/. Narzędzie funkcjonuje w wersji darmowej (ograniczona ilość audytów w ciągu dnia) lub płatnej. Pozwala ono na dokładną analizę czynników wpływających na szybkość ładowania się naszej strony.

Warto mieć świadomość, że nie każdy z elementów na stronie możemy łatwo, a co najważniejsze - tanio poprawić. Związane może być to z używanym przez nas CMS-em. Do tego, nawet szablony w obrębie tego samego CMS-a mogą różnić się pod względem możliwości wdrożenia zaleceń z narzędzi zewnętrznych.

Pozyskiwanie linków prowadzących do Twojej witryny może na pierwszy rzut oka wydawać się łatwym zajęciem. Jednak aby zareklamować swoją stronę, musisz poznać sposób, w jaki algorytm dzieli swoje linki. Zasadniczym podziałem są linki nofollow i dofollow. Te pierwsze nie przenoszą swojego link juice (moc przekazywana przez link) do naszej strony, w przypadku tych drugich już się to odbywa. Większość darmowych linków, które pozyskamy dla naszej strony, będzie linkami nofollow, jednak nie warto z nich rezygnować. Najpopularniejsze katalogi stron internetowych (te generujące ruch), katalogi branżowe czy strony lokalne są świetnym miejscem, gdzie możemy zacząć swoją internetową przygodę . Warto sprawdzić, czy na stronie, na której chcemy dodać opis swojej firmy, wpis lub ogłoszenie, znajdują się również nasi konkurenci.

Kolejnym darmowym sposobem na linkowanie do swojej strony jest stworzenie i prowadzenie profili na portalach społecznościowych: Facebook, LinkedIn, Instagram, ale również YouTube. Założenie profili firmy pozwoli nie tylko na pozyskanie linku, ale zwiększy także świadomość o naszej marce w Internecie.

W późniejszym etapie możemy pomyśleć, czy współpracujące z nami firmy mogłyby dodać nas jako partnera na swojej stronie lub moglibyśmy napisać ekspercki artykuł, który zostałby opublikowany na powiązanym tematycznie portalu.

W późniejszym etapie, kiedy możemy pozwolić sobie na wydatki związane z link buildingiem, możemy skorzystać z oferty wspierających działania content marketingowe portali, takich jak np. WhitePress.

Blog firmowy - Content is the King

Prowadzenie bloga firmowego to zajęcie wymagające nie tylko czasu, ale również wiedzy na temat tego, czego poszukują użytkownicy. Dzięki systematycznie prowadzonemu blogowi można zdobyć źródło dodatkowego ruchu na stronie. Wyszukując tematy powiązane z naszą działalnością, możemy odpowiadać na pytania zadawane przez użytkowników. Artykuły eksperckie są doskonałą formą reklamy własnej działalności. Do wyszukiwania tematów na wpisy blogowe możesz skorzystać z narzędzi, takich jak:

Answer the Question - wpisując frazę, znajdujemy pytania, które zadawane są przez użytkowników. Na ich podstawie powstawać mogą wpisy cieszące się dużą popularnością wśród czytelników.

Google Trends - proste narzędzie pozwalające na analizę najpopularniejszych w ostatnim czasie tematów. Dodatkowo, wpisując określoną frazę, możemy przeanalizować jej popularność w ciągu roku. Sezonowość wyszukiwań fraz jest częstym przypadkiem.

Więcej o prowadzeniu bloga firmowego przeczytasz w artykule Karoliny Czajkowskiej “Jak prowadzić bloga firmowego - Wpływ content marketingu na SEO”.

Problem z widocznością w wyszukiwarce Google?

Zdaj się na specjalistów z KS!

Pozycjonowanie lokalne - Google Moja Firma

Prowadzisz lokalny biznes, a może Twoja strona docierać ma tylko do osób z określonego terenu? Doskonałym sposobem na zwiększenie ruchu organicznego nawet o 50% wśród lokalnych użytkowników jest pozycjonowanie przy wykorzystaniu usługi Google Moja Firma. Pozycjonowanie wizytówki Google to nowość w usługach agencji SEO, jednak przy odrobinie chęci i czasu, sam możesz prowadzić profil. O tym, jak założyć wizytówkę w Google Moja Firma napisał w ciekawym artykule Sebastian Żarnowski, który prowadzi też największy w Polsce fanpage o pozycjonowaniu w Mapach Google - Top 1 w Mapach.

Pamiętaj o tym, żeby systematycznie aktualizować ofertę. Usługa pozwala na dodanie informacji o oferowanych przez firmę produktach czy usługach. Zachęcam też do odpowiadania na komentarze użytkowników.

Statystyki dla wizytówki w Google Moja Firma
Statystyki dla wizytówki w Google Moja Firma

Podsumowanie

Pozycjonowanie pozwoli Ci na rozwinięcie swojej strony internetowej i dotarcie do nowych użytkowników. Poprawa elementów technicznych na stronie, tworzenie contentu czy pozyskiwanie linków to ciężka praca, na którą musisz poświęcić odpowiednią ilość czasu. Korzystaj z narzędzi analitycznych i badaj efekty swoich zmian na stronie. Jeśli jednak oczekujesz więcej, polecam skorzystanie z oferty pozycjonowania stron przez profesjonalną agencję.