W tym artykule znajdziesz:

Projektowanie Graficzne - podstawowa wiedza
Projektowanie Graficzne - podstawowa wiedza.

Zasady, kt贸re dobrze jest stosowa膰 w grafice projektowej

Zasada 1. Zbadanie i zrozumienie tematu

Po pierwsze i najwa偶niejsze zastan贸w si臋, co projektujesz. Paradoksalnie, wydaje si臋 to bardzo proste, ale jest wiele zagadnie艅, kt贸re powiniene艣 przemy艣le膰. Zadaj sobie mi臋dzy innymi nast臋puj膮ce pytania: Co chcesz osi膮gn膮膰 danym projektem? Do kogo b臋dzie on skierowany? W jaki spos贸b prezentowany? Jakie tre艣ci chcesz przekaza膰? Te i wiele innych zagadnie艅, pomog膮 Ci w rozpocz臋ciu pracy.

Zdarza艂y mi si臋 sytuacje, 偶e zanim rozpocz臋艂am np. projekt plakatu, my艣la艂am o nim od kilku dni do nawet wielu tygodni. W tym etapie wielokrotnie szuka艂am inspiracji, wiedzy w danym temacie czy sprawdza艂am inne projekty konkurencji, aby m贸c wykona膰 zadanie jak najlepiej. Etap ten jest nakierowany na poszukiwania i analiz臋, kt贸ra jest istotna, gdy偶 pozwala ona zag艂臋bi膰 si臋 jak najlepiej w projekt. Dobrym zwyczajem jest przygotowanie swojego briefu dla klienta w celu u艂atwienia sobie pracy. Warto w tym miejscu wymieni膰 kilka stron, gdzie mo偶na szuka膰 inspiracji, s膮 to mi臋dzy innymi:

  • Brand New,
  • Identity Designed,
  • Google Grafika,
  • Stokowe strony,
  • Pinterest,
  • Behance od Adobe,
  • Fanpage innych grafik贸w.

Zasada 2. Wst臋pne projekty i og贸lne koncepcje

Gdy ju偶 poznali艣my temat i przeanalizowali艣my konkurencj臋, przechodzimy do etapu wst臋pnego projektowania. Dobrze jest wykona膰 szkice wst臋pne projekt贸w czy zapisa膰 swoje pomys艂y. Wiele os贸b stosuje te偶 鈥瀟ablice z pomys艂ami鈥 - sama nale偶臋 do tej grupy, a moja tablica jest w wersji cyfrowej w pliku CorelDraw. Wrzucam tam zdj臋cia, przyk艂ady innych grafik czy w艂asne proste szkice wst臋pne. Ma to u艂atwi膰 dalsze dopracowywanie element贸w graficznych, na kt贸rych b臋d臋 bazowa膰 w danym projekcie, s膮 to mi臋dzy innymi:

  • Wyb贸r typografii - osobi艣cie korzystam zar贸wno z p艂atnych, jak i darmowych font贸w. Tak samo dla pocz膮tkuj膮cego, jak i do艣wiadczonego grafika, 艣wietn膮 baz膮 z dobrze zaprojektowanymi darmowymi fontami jest Google Fonts. Nale偶y te偶 wspomnie膰, 偶e same programy graficzne takie jak Adobe czy CorelDraw przy instalacji programu zaopatrz膮 nas w fonty, kt贸rych mo偶emy u偶ywa膰 w projektach.
  • Wdro偶enie motyw贸w graficznych - projektuj膮c np. post na Facebooka czy ulotk臋, dobrze jest bazowa膰 na odpowiednio dobranym elemencie graficznym. Mo偶e to by膰 fragment z sygnetu logo, element graficzny nawi膮zuj膮cy do specyfiki dziedziny klienta, dla kt贸rego wykonujemy projekt np. je艣li klient zajmuje si臋 produkcja eko 偶ywno艣ci, dobrze jest nawi膮za膰 do takich motyw贸w, sadzonki czy li艣cia, co pomaga w stworzeniu klarownej komunikacji wizualnej.
  • Poszukiwanie kolorystyki - Gama kolorystyczna w projektowaniu ma ogromne znaczenie, poniewa偶 kolory mog膮 艣wiadczy膰 o rodzaju 艂adunku emocjonalnego. Kolor czerwony kojarzy si臋 zar贸wno z dobrymi uczuciami, takimi jak mi艂o艣膰, czy negatywnymi, bo kojarzy si臋 z krwi膮. Kolory opr贸cz budowania emocji, wi膮偶膮 si臋 ze skojarzeniami, np. wiele firm zwi膮zanych z ekologi膮 posiada logo w kolorze zielonym, gdy偶 ziele艅 przynosi na my艣l natur臋.
  • Wyb贸r fotografii - Fotografie wysy艂aj膮 klienci, ale r贸wnie cz臋sto sami graficy poszukuj膮 takich zdj臋膰 na darmowych lub p艂atnych stockach. Niejednokrotnie zdarzaj膮 si臋 sytuacje, 偶e klient wysy艂a spor膮 ilo艣膰 zdj臋膰, ale tak naprawd臋 do konkretnego projektu nadawa膰 si臋 b臋dzie niewiele z nich. Mo偶e by膰 to spowodowane tym, 偶e do danego tematu nadaje si臋 tylko kilka fotografii od klienta b膮d藕 po prostu wi臋kszo艣膰 zdj臋膰 jest s艂abej jako艣ci albo s膮 one 藕le wykonane. W takiej sytuacji w celu unikni臋cia nieporozumie艅, warto wybra膰 odpowiednie fotografie i wys艂a膰 projekty klientowi wraz uzasadnieniem naszego wyboru.
  • Planowanie pracy pod wzgl臋dem element贸w, jakie projekty b臋d膮 tworzone - Przydaje si臋 to przy projektowaniu np. przy logo oraz ksi臋gi znaku. Dobrze jest ustali膰 z klientem zakres projektu, czyli elementy, kt贸re zamie艣cimy w ksi臋dze znaku b膮d藕 zaprojektujemy dla danej marki. My艣l臋, 偶e jest to spore u艂atwienie.

Zasada 3. Im mniej, tym lepiej

M贸wi si臋, 偶e obraz jest wart wi臋cej ni偶 tysi膮c s艂贸w. Jest to szczeg贸lnie istotne w grafice. Zjawisko komunikacji wizualnej, najpro艣ciej m贸wi膮c komunikacji poprzez obraz, jest 艣wietnym tego przyk艂adem. Mo偶na 艣mia艂o stwierdzi膰, 偶e ludzko艣膰 u swoich pocz膮tk贸w komunikowa艂a si臋 za pomoc膮 obrazu. 艢wietnym przyk艂adem mog膮 by膰 mi臋dzy innymi hieroglify ze staro偶ytnego Egiptu czy 艣redniowieczne freski, w kt贸rych g艂贸wnym motywem by艂 danse macabre - w jasny i klarowny spos贸b przypomina艂 on odbiorcy o 艣mierci w okresie szalej膮cej epidemii d偶umy.

W obecnych czasach nast臋puje powr贸t do komunikacji za pomoc膮 obrazu. Cz臋sto w mediach spo艂eczno艣ciowych, zar贸wno na tablicy, jak i wiadomo艣ciach prywatnych, u偶ywamy faviconek czy gif贸w. Bior膮c pod uwag臋 tendencje wsp贸艂czesnego spo艂ecze艅stwa do upraszczania komunikacji do obrazu, dobrze jest stosowa膰 zasad臋 - im mniej, tym lepiej. Ale nie nale偶y my艣le膰, 偶e jest to zjawisko widoczne i stosowane tylko i wy艂膮cznie w grafice projektowej dzisiejszych czas贸w. Dobrze zaprojektowany plakat, logotyp czy ok艂adka mo偶e zwr贸ci膰 uwag臋 poprzez ciekawy pomys艂 lub 艣wietnie wykonany projekt. Nale偶y w tym miejscu wspomnie膰 Karola 艢liwk臋 wybitnego grafika, kt贸ry jest autorem ponad 400 znak贸w graficznych.

Projektuj膮c, nale偶y stosowa膰 si臋 do tej zasady, poprzez u偶ywanie ma艂ej ilo艣ci font贸w (najlepiej jednego tylko z jednej rodziny b膮d藕 maksymalnie dw贸ch rodzaj贸w), ograniczaj膮c gam臋 kolorystyczn膮 do kilku wybranych kolor贸w b膮d藕 nie przesadza膰 z ilo艣ci膮 element贸w w grafice. Nie nale偶y jednak my艣le膰, 偶e minimalizm to jedyny spos贸b na to, aby wykona膰 dobr膮 i ciekaw膮 grafik臋. Dobrym przyk艂adem mo偶e by膰 Polska Szko艂a Plakatu. Przygl膮daj膮c si臋 pracom np. Henryka Tomaszewskiego, Waldemara 艢wierzego czy Jana Lenicy widzimy, 偶e ich projekty s膮 bardzo skomplikowane, ale przy tym doskonale przemy艣lane, co z ca艂膮 pewno艣ci膮 wymaga ogromnego do艣wiadczenia.

B臋d膮c pocz膮tkuj膮cym grafikiem, kt贸ry znajduje si臋 dopiero na starcie swojej przygody z projektowaniem, lepiej jest zrobi膰 projekt minimalistyczny ni偶 skomplikowany, poniewa偶 ten drugi rodzaj projektowania jest o wiele bardziej wymagaj膮cy. Obecnie tworz膮c grafiki na Facebooka, szczeg贸lnie te sponsorowane, bardzo wa偶na jest ich czytelno艣膰. Projekt nale偶y zrobi膰 tak, aby skupi艂 uwag臋 skroluj膮cego facebookowe tablice. Taki post powinien przyci膮ga膰 przede wszystkim obrazem. Facebook ogranicza ilo艣膰 typografii zamieszczonych na grafice w postach sponsorowanych do oko艂o 10-20% w stosunku do jego wymiaru, co jest sporym ograniczeniem.

Zasada 4. Odpowiednie kolory

Ko艂a kolor贸w z roku 1708 Claude Boutet
Ko艂a kolor贸w z roku 1708 Claude Boutet.

Kolory to kolejny bardzo istotny element projektowania graficznego. Dzi臋ki nim mo偶emy uzyska膰 odpowiedni przekaz, np. kolor 偶贸艂ty czy czerwony s膮 bardzo krzykliwe i posiadaj膮 konotacje ostrzegawcze, natomiast niebieski czy zielony dzia艂aj膮 na odbiorc臋 uspokajaj膮co. Postaram si臋 nakre艣li膰 to, w jaki spos贸b dobiera膰 kolory, aby pasowa艂y do siebie, wymieni臋 podstawowe palety barwne stosowane w grafice projektowej i wyja艣ni臋 kilka zagadnie艅 zwi膮zanych z kolorami.

Najcz臋艣ciej stosowanymi gamami kolorystycznymi, cz臋sto te偶 zamieszczanymi w ksi臋gach znaku, s膮:

  • Kolory RGB - kolory wy艣wietlane na monitorach, tabletach czy telefonach, stosujemy je np. do post贸w na Facebooka, banner贸w czy innych grafik, kt贸re b臋d膮 wy艣wietlane, a nie drukowane. Nazwa pochodzi od skr贸tu s艂贸w: R 鈥 red (czerwony), G 鈥 green (zielony) i B 鈥 blue (niebieski).
  • Kolory CMYK - paleta przeznaczona do druku. W tym miejscu nale偶y zaznaczy膰, 偶e kolory CMYK-a nie wy艣wietla monitor. Owszem mo偶na zmieni膰 gam臋, np. w Photoshopie cz CorelDraw, ale nale偶y mie膰 艣wiadomo艣膰, i偶 po wydrukowaniu projektu mo偶e on si臋 znacznie r贸偶ni膰 od tego, co widzimy na monitorze. Dodatkowo, mog膮 wystapi膰 r贸偶nice w kolorze wydruku w zale偶no艣ci od marki drukarki czy rodzaju wydruku. Dlatego warto robi膰 ma艂e pr贸bki printu, co pozwoli unikn膮膰 b艂臋d贸w.
  • Kolory Pantone - kolory wprowadzone przez firm臋 Pantone z USA. Niew膮tpliw膮 zalet膮 tej gamy jest fakt, 偶e je偶eli posiadamy palety pantone (s膮 one w formie wydrukowanego pr贸bnika) nie ma mo偶liwo艣ci, aby by艂y jakie艣 r贸偶nice w kolorze, co bardzo u艂atwia prac臋.

Cechy zwi膮zane z kolorami oraz r贸偶nicami mi臋dzy nimi

  • Temperatura barwy - kolory dzielimy na odcienie ciep艂e (pomara艅czowy, 偶贸艂ty) i zimne (np. niebieski)
  • Nasycenie Barwy (zjawisko sotalitacji - nasycenia barwy), jest to wyznacznik intensywno艣ci koloru. Barwy mocno nasycone s膮 intensywne, natomiast w odwrotnym przypadku kolor zbli偶a si臋 do szaro艣ci.
  • Odcie艅 kolorystyczny (jest jedn膮 z wa偶niejszych cech koloru), to spos贸b ich zdefiniowania do takich kolor贸w jak czerwony, niebieski czy fioletowy.
  • Jasno艣膰 barwy (okre艣la kolor pod wzgl臋dem intensywno艣ci i jasno艣ci). Barwy mog膮 by膰 zar贸wno ciemne, jak i jasne. Ciekawostk臋 stanowi fakt, 偶e kolory mog膮 wydawa膰 si臋 ja艣niejsze lub ciemniejsze w zale偶no艣ci od swojego otoczenia.

Kolory mo偶na podzieli膰 nie tylko ze wzgl臋du na cechy wymienione powy偶ej, ale tak偶e ich rodzaj. Nale偶膮 do nich mi臋dzy innymi:

  • barwy monochromatyczne,
  • barwy czyste i barwy z艂amane,
  • barwy podstawowe i pochodne,
  • barwy dope艂niaj膮ce.

Dobieranie kolor贸w, wbrew pozorom, jest bardzo trudnym zadaniem. Wielu pocz膮tkuj膮cych grafik贸w sobie z tym nie radzi. Na ratunek przybywaj膮 takie oto strony, kt贸re ten proces u艂atwiaj膮. S膮 to mi臋dzy innymi: Adobe Color, Colourlovers czy Color Hunter. Osoby z mniejszym do艣wiadczeniem mog膮 korzysta膰 z takich witryn w celu u艂atwiania sobie pracy oraz nabywania praktyki w stosowaniu odpowiednich kolor贸w.

Temperatura barw ciep艂e i zimne kolory
Temperatura barw ciep艂e i zimne kolory.

Ko艂o barw, jak dobiera膰 kolory poprawnie
Ko艂o barw, jak dobiera膰 kolory poprawnie.

Zasada 5. Odpowiednia kompozycja

Kompozycja jest bardzo wa偶nym elementem ka偶dego projektu graficznego, fotografii, rysunku czy obrazu. Rozpoczynaj膮c studia zwi膮zane ze sztuk膮, podstaw膮 b臋dzie nauka o kompozycji i jej zasadach. Najpro艣ciej rzecz ujmuj膮c kompozycja jest to aran偶acja element贸w, zamieszczonych w danym dziele, w pewnym uk艂adzie tworz膮cych razem harmonijn膮 ca艂o艣膰. Aby nasz post na Facebooka b膮d藕 plakat czy ilustracja by艂y jak najbardziej czytelne, nale偶y stara膰 si臋, aby kompozycja by艂a dobrze wykonana. Kompozycje dzieli si臋 na kilka rodzaj贸w, poni偶ej wymieni艂am te najwa偶niejsze:

  • kompozycja otwarta i kompozycja zamkni臋ta,
  • kompozycja statyczna i kompozycja dynamiczna,
  • kompozycja rytmiczna,
  • kompozycja symetryczna i kompozycja asymetryczna,
  • kompozycja diagonalna, kompozycja horyzontalna i kompozycja wertykalna.

Bardzo dobrym zwyczajem jest te偶 stosowanie si臋 do zasad podzia艂u kompozycji kadru. Zar贸wno w fotografii, malarstwie, ilustracji czy w grafice projektowej obowi膮zuj膮 zasady wynikaj膮ce z matematyki i geometrii. Stosuj膮c takie rozwi膮zania mo偶emy by膰 pewni, 偶e nasz post na Facebooka czy Instagrama b臋dzie mia艂 dobrze przemy艣lany uk艂ad graficzny. Umieszczaj膮c wa偶ne informacje b膮d藕 produkty w mocnych punktach (na obrazku zaznaczone 偶贸艂t膮 kropk膮) sprawimy, 偶e grafika stanie si臋 czytelniejsza.

Zasady podzia艂u kompozycji
Zasady podzia艂u kompozycji.

Grafika musi by膰 sp贸jna i przemy艣lana. B艂臋dy nie tylko sprawiaj膮, i偶 projekt wygl膮da nieprofesjonalnie, ale przede wszystkim powoduj膮 ba艂agan, co dekoncentruje odbiorc臋. Jest to bardzo niekorzystne dla projektu. Dlatego nale偶y zawsze dobrze przemy艣le膰 kompozycj臋, aby nasze projekty mog艂y w jak najlepszym stopniu osi膮gn膮膰 sw贸j cel.

Podsumowanie

Reasumuj膮c, w artykule opisa艂am podstawowe zasady i dobre zwyczaje u艂atwiaj膮ce projektowanie graficzne. Porady te przydadz膮 si臋 ka偶demu, kto dopiero stawia pierwsze kroki w grafice projektowej - zar贸wno samoukom, jak i osobom na studiach projektowych.