Spis treści:

Co to jest wynik jakości?

Quality Score jest to narzędzie diagnostyczne dostępne w Google Ads, służące do mierzenia jakości reklam w porównaniu do konkurencji. Wskaźnik ten mierzony jest w skali od 1 do 10 i dostępny jest na poziomie słów kluczowych. Im wyższy wynik tym reklama i strona docelowa są lepiej dopasowane do zapytań użytkowników. Jest on wskaźnikiem, który podpowiada, na czym powinniśmy się skupić, aby zwiększyć efektywność reklam.

Wynik jakości można sprawdzić bezpośrednio w panelu Google Ads po dodaniu go w kolumnie "Wynik jakości" na poziomie słowa kluczowego.

Miejsce, w którym można zmodyfikować kolumny, aby zobaczyć wynik jakości
Miejsce, w którym można zmodyfikować kolumny, aby zobaczyć wynik jakości

Co składa się na wynik jakości i jak go poprawić?

Na wynik jakości Google Ads składają się z następujące elementy:

  • Przewidywany współczynnik klikalności (CTR): czyli z jakim prawdopodobieństwem użytkownik kliknie w reklamę.
  • Trafność reklamy: czyli w jak dobrze dopasowana jest reklama do zapytań użytkownika.
  • Jakość strony docelowej: czyli jak dobrze dopasowana jest strona docelowa, na którą przekierowywany jest użytkownik z reklamy i jak przydatne są informacje, jakie na niej się znajdują.

Składowe wyniku jakości widoczne w Panelu Google Ads: trafność reklamy, przewidywany współczynnik klikalności i jakość strony docelowej
Składowe wyniku jakości widoczne w Panelu Google Ads: trafność reklamy, przewidywany współczynnik klikalności i jakość strony docelowej

Poprawa wyniku jakości odbywa się poprzez podniesienie oceny w wyżej wymienionych aspektach. Poniżej przedstawiam przykładowe sposoby, które umożliwiają podniesienie Quality Score.

Poprawa przewidywanego współczynnik klikalności (CTR).

CTR wskazuje prawdopodobieństwo kliknięcia danej reklamy przez użytkownika. Jednym ze sposobów na zwiększenie CTR jest ustawienie większych stawek CPC (Cost per Click). Im częściej reklama będzie klikana, tym większy będzie CTR.

Innym sposobem na podniesienie przewidywanego współczynnika klikalności jest zmiana treści reklam i dopasowanie ich do słów kluczowych oraz podanie w nich najważniejszych informacji, jakie mogą zachęcić użytkownika do przejścia na stronę docelową. Dobrym rozwiązaniem jest testowanie różnych wariantów. Warto stworzyć treści reklamowe z różnymi informacjami i wezwaniami do działania czy też wykorzystać unikalne cechy produktu lub usługi.

Dopasowanie reklam do słów kluczowych

Ważnym elementem podczas tworzenia treści reklamowych jest wykorzystanie w nich słów kluczowych. Czynnikiem, jaki pomoże poprawić wynik jakości, jest podział słów kluczowych na grupy. Mniejsza liczba, zbliżonych do siebie słów kluczowych w jednej grupie umożliwi stworzenie lepiej dopasowanych treści reklamowych. To z kolei przełoży się na poprawę trafności reklamy, co jak wiemy podniesie Quality Score.

Wynik jakości określany jest na podstawie danych historycznych wyświetleń wywołanych przez słowa kluczowe w dopasowaniu ścisłym do danego zapytania. Zmiana dopasowania słowa kluczowego nie będzie mieć wpływu na wynik jakości reklamy Google Ads.

Poprawa treści reklamowych

Ważne jest, aby w tekście reklamy znajdowały się najważniejsze informacje, były one atrakcyjne dla odbiorcy i — co najważniejsze — były powiązane ze słowem kluczowym. Warto poświęcić czas na przygotowaniu kilku treści reklamowych z różnymi słowami kluczowymi, aby zapytanie użytkownika znalazło odpowiedź w reklamie. Będzie to procentować przejściami na stronę i zapoznaniem się z prezentowaną ofertą.

Poprawa jakości strony docelowej

Wpływ na wysoki wynik jakości ma nie tylko reklama, ale także strona, na którą przekierowywany jest użytkownik. W celu poprawy Quality Score ważne jest, aby na stronie docelowej znajdowały się słowa kluczowe, aby była ona przejrzysta, przyjemna i wygodna w użyciu. Im więcej konkretnych informacji umieścimy na stronie i im bardziej ułatwimy poruszanie się użytkownikom po stronie docelowej, tym wynik jakości Google Ads będzie wyższy.

Ważnym elementem jest, aby treść reklamy była spójna z informacjami na stronie, na którą kierujemy oraz aby użytkownik mógł na niej zrealizować wezwanie do działania z reklamy.

Warto zwrócić też uwagę na to jak strona docelowa wygląda na urządzeniach mobilnych, czy jest funkcjonalna, czy pozwala na łatwe przejścia między zakładkami, dokonanie szybkiego i wygodnego zakupy lub innej istotnej dla nas konwersji.

Czas wczytywania się strony docelowej

Czynnikiem, który wpływa na niski wynik jakości, jest zbyt długie wczytywanie się strony docelowej. Czas to pieniądz i warto o tym pamiętać. Zbyt długie wczytywanie się strony doprowadzi do tego, że użytkownik nawet nie zapozna się z oferowanymi na niej produktami lub usługami. Warto poprawić czas ładowania — nawet jeżeli miałoby się to odbyć kosztem wyglądu strony — aby zachęcić użytkowników do zapoznania się z ofertą na stronie.

Na co wpływa Quality Score?

Wynik jakości wpływa na następujące czynniki:

  • Wyświetlanie reklam - aby reklama mogła się wyświetlać, musi uzyskać określony przez system Google poziom.
  • Pozycja w wyszukiwarce Google - w celu wyboru wyświetlanych reklam Google korzysta z rankingu reklam. Jednym z czynników rankingowych jest właśnie wynik jakości.
  • Koszt za kliknięcie - wynik jakości ma wpływ na ponoszone przez reklamodawcę koszta. Reklamy o niskim wyniku jakości mogą mieć CPC zbliżone do maksymalnego nawet przy niewielkiej konkurencyjności.
  • Skuteczność reklam - im wyższy wynik jakości, tym większe prawdopodobieństwo uzyskania konwersji z reklam Google Ads.
  • Wyświetlanie komponentów - Google faworyzuje reklamodawców, których reklamy mają wysoki wynik jakości i wyświetla niektóre komponenty tylko w reklamach znajdujących się nad wynikami organicznymi.

Jakie czynniki nie wpływają na wynik jakości?

Nie wszystkie czynniki są brane pod uwagę do oceny Quality Score. Wynik jakości nie zostanie poprawiony przez takie elementy jak:

  • Określanie stawek - wysokość stawki może poprawić ranking reklamy i wpłynąć na aukcje, ale nie ma wpływu na wynik jakości.
  • Struktura konta reklamowego - to czy na koncie będzie jedna kampania z kilkoma grupami reklam, czy kilka kampanii nie ma wpływu na wynik jakości.
  • Częstotliwość, z jaką wyświetlają się reklamy - to jak często wyświetlają się reklamy, uzależnione jest od stawek, budżetu i konkurencyjności, ale nie ma wpływu na jakość reklam.
  • Konwersje - ilość i raportowanie konwersji nie wpływają na wynik jakości.
  • Dopasowanie słów kluczowych - słowa kluczowe i ich pogrupowanie ma duże znaczenie dla wyniku jakości reklam, jednak samo dopasowanie nie ma na to wpływu.

Podsumowanie

Wyświetlanie się reklam Google Ads, ich miejsce w witrynie, koszty, jakie są ponoszone przez reklamodawcę, ilość rozszerzeń, jakie pojawiają się wraz z reklamą, zależne są od tego, jaki jest osiągnięty wynik jakości. Warto o tym pamiętać i wdrażać zmiany nie tylko w reklamach, ale także optymalizować strony docelowe, które w dużym stopniu wpływają na Quality Score. Wysoki wynik jakości zwiększy skuteczność kampanii reklamowych i łatwiej będzie konkurować podczas aukcji z innymi reklamodawcami.

Aby zwiększyć wyświetlenie reklamy użytkownikowi, zmniejszyć koszty i pojawiać się wysoko na stronie wyników wyszukiwania należy zatem zadbać o trafność reklam na dane słowo kluczowe, poprawić jakość strony docelowej oraz podnieść CTR.

Masz problem z niskim wynikiem jakości? Nie wiesz, jak go poprawić? Skontaktuj się z Nami!