Spis treści

Jakie informacje powinien zawierać raport SEO?

Kompleksowy raport SEO powinien być przede wszystkim czytelny i użyteczny dla jego odbiorcy. Jego głównym celem jest przedstawienie postępów oraz wskazanie obszarów, które wymagają poprawy lub dalszych działań optymalizacyjnych. Kluczowe elementy, które powinny znaleźć się w raporcie to:

  • podsumowanie działań
  • widoczność strony
  • ruch organiczny
  • cele i konwersje
  • dane techniczne

Dotrzyj do nowych klientów dzięki pozycjonowaniu w Google

Zamów bezpłatną wycenę!

(czytaj więcej) Twoja zgoda jest dobrowolna, ale niezbędna do obsługi Twojego zapytania ofertowego. Na podstawie wyrażonej zgody możemy kontaktować się z Tobą za pośrednictwem e-maila w celach marketingowych lub telefonu w celu obsługi Twojego zapytania ofertowego. Administratorem Twoich danych osobowych jest KS Sp. z o.o., z siedzibą w Gorzycach 141, 38-230 Nowy Żmigród, NIP: 6852338589. Gwarantujemy przestrzeganie wszystkich Twoich praw wynikających z ogólnego rozporządzenia o ochronie danych (RODO) oraz Prawa komunikacji elektronicznej, w tym prawa do dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania Twoich danych, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych osobowych (szczegóły znajdziesz w naszej Polityce Prywatności), a także cofnięcia zgody na przesyłanie informacji handlowych i marketing bezpośredni. (zwiń)

Podsumowanie działań

Z tej części raportu SEO dowiesz się, jakie kroki zostały podjęte w danym okresie: czy obejmowały one optymalizację treści, poprawę techniczną strony, czy może budowę profilu linków zwrotnych. Wszystko powinno być opisane w jasno i zwięźle np. to, w jaki sposób przeprowadzona analiza słów kluczowych przełożyła się na konkretne działania optymalizacyjne na stronie internetowej, których celem była poprawa pozycji witryny w wynikach wyszukiwania.

Podsumowanie działań marketingowych SEO podjętych celem poprawy wyświetlania się w organicznych wynikach wyszukiwaniaPrzykładowe podsumowanie działań SEO

Widoczność strony

Ważne jest przedstawienie, jak zmieniały się pozycje słów kluczowych w wynikach wyszukiwania Google. Dzięki temu zobaczysz, czy podjęte kroki przynoszą zadowalające rezultaty. Widoczność witryny w bezpłatnych wynikach wyszukiwania to jeden z kluczowych wskaźników sukcesu (KPI) działań SEO.

Istotne dane dla klientów i firm SEO - średnia miesięczna pozycja z poszczególnych miesięcy - przykładPrzykład podsumowania średnich pozycji słów kluczowych z danego miesiąca

Ruch organiczny

Analiza liczby odwiedzin pochodzących z wyszukiwarek internetowych to kolejny wskaźników skuteczności w SEO. W raporcie warto także pokazać, jak zmieniają się dane demograficzne czy geograficzne odbiorców. To umożliwia zrozumienie zachowań użytkowników na stronie.

Widok statystyk w GSC - istotne informacje do analizy danychStatystyki widoczności i ruchu w Google Search Console obejmujące okres 28 dni

Cele i konwersje

Czy udało się zwiększyć sprzedaż, liczbę zapytań ofertowych lub innych kluczowych działań na stronie? To informacje, które najbardziej interesują klientów. Analiza konwersji w połączeniu z wizualizacją danych pomaga lepiej zrozumieć, jak działania przekładają się na konkretne cel biznesowy.

Wykres pokazujący wzrost liczby telefonów co pokrywa się z celami biznesowymi klientaWykres pokazujący wzrost liczby telefonów z ostatnich 28 dni w stosunku rok do roku

Dane techniczne

Tę sekcję można dostosować do indywidualnych potrzeb klienta. Dla mniej zaawansowanych odbiorców wystarczy informacja, że strona działa szybciej i jest lepiej zoptymalizowana pod kątem urządzeń mobilnych. Bardziej szczegółowe dane, takie jak status indeksacji, szybkość ładowania strony czy usunięte błędy techniczne, można zostawić dla specjalistów SEO. Dane techniczne jest nieco ciężej zobrazować, jednak są one istotne w procesie pozycjonowania.

Jakie informacje powinien zawierać dobry raport SEO? - Podsumowanie

Raport SEO powinien zawierać przede wszystkim statystyki, które są wykorzystywane do analizy wydajności strony w wynikach wyszukiwania i które ułatwiają dostosowanie strategii SEO. Każdy raport SEO jest inny i powinien być dostosowany do indywidualnych potrzeb firmy. Powyższa lista zawiera najważniejsze elementy raportu SEO i może służyć jako praktyczny przewodnik.

Infografika na temat dobrych cech raportu do regularnego raportowania seo

Może się okazać, że dla Ciebie istotniejsze będą pozycje słów kluczowych, pomimo że znajdują się w niszy tematycznej, a ich wolumeny są niewielkie. Wówczas wszelkie wykresy powiązane z ruchem czy widocznością zejdą na drugi plan, a częstotliwość ich raportowania będzie wymagana jedynie w przypadkach większych odchyleń od normy.

Cechy dobrego raportu SEO

Jeśli korzystasz z usług agencji SEO, regularne raportowanie działań pozwala Ci na bieżąco śledzić efekty ich pracy. Dobry raport powinien być czytelny i praktyczny, a przede wszystkim przekazywać Ci istotne informacje w sposób zrozumiały, nawet jeśli nie jesteś specjalistą SEO.

Jasność przekazu

Raport powinien być napisany prostym językiem, bez technicznego żargonu. Chodzi o to, żebyś z łatwością mógł zrozumieć, jakie działania zostały podjęte i jaki miały wpływ na Twoją stronę.

Przejrzystość

Dane powinny być przedstawione w czytelnej formie. Wykresy, diagramy i infografiki pozwalają szybko dostrzec zmiany w ruchu na stronie czy poprawę widoczności w Google. Dzięki temu nie musisz analizować skomplikowanych zestawień liczbowych.

Regularność raportowania

Najczęściej raporty SEO przygotowuje się raz w miesiącu. Regularność pozwala Ci śledzić efekty i porównywać wyniki w różnych okresach. Dzięki temu wiesz, czy działania przynoszą oczekiwane rezultaty.

Dostosowanie do odbiorcy

Nie każdy raport musi zawierać szczegółowe dane techniczne. Dla Ciebie jako właściciela firmy istotniejsze mogą być konkretne wnioski i rekomendacje. Natomiast jeśli w Twoim zespole jest specjalista ds. marketingu, warto dostarczyć mu bardziej szczegółowe informacje, np. analizę konkurencji czy inne wskaźniki techniczne SEO, które pomogą w realizacji strategii marketingowej.

Elementy raportu pozycjonowania

Raport SEO powinien zawierać informacje o tym, jak Twoja strona radzi sobie w wyszukiwarce Google i jaki wpływ na jej widoczność mają podejmowane działania. Oto najważniejsze elementy, które powinien zawierać:

Jednym z najważniejszych aspektów raportu jest ogólna widoczność strony w wynikach wyszukiwania, czyli to, na jakich pozycjach znajduje się witryna na istotne słowa kluczowe. Raport powinien pokazywać, czy Twoja strona pnie się w górę w wynikach wyszukiwania oraz jak wypada na tle konkurencji.

Niektóre branże są silniej zależne od sezonowości niż inne. Jeśli np. prowadzisz sklep z akcesoriami ogrodniczymi, wiosną i latem ruch na stronie będzie większy. W raporcie powinny być uwzględnione te wahania, a same działania dostosowane do sezonowych trendów.

Raport powinien pokazywać, ile osób odwiedza Twoją stronę i skąd do niej trafiają. Dzięki temu wiesz, czy ruch organiczny (czyli ten pochodzący z wyników wyszukiwania Google niezwiązanych z reklamami) rośnie, czy spada. Tą liczbę odwiedzin może zestawić z innymi źródłami generującymi ruch, np. z mediów społecznościowych czy płatnych reklam.

Coraz więcej użytkowników korzysta z telefonów komórkowych. Warto wiedzieć, jaki procent odwiedzin pochodzi z urządzeń mobilnych, a jaki z komputerów. Jeśli większość odwiedzających korzysta ze smartfonów, warto zadbać o lepszą optymalizację mobilną strony.

Sam ruch na stronie to nie wszystko. Ważne jest, czy użytkownicy wykonują na niej określone działania, np. dokonują zakupów, wypełniają formularze czy zapisują się do newslettera. Raport powinien pokazywać, które podstrony konwertują najlepiej i co można poprawić, aby zwiększyć skuteczność strony.

W raporcie mogą znaleźć się też informacje o wszystkich zmianach i optymalizacjach przeprowadzonych na Twojej stronie (działania on-site). Może to być poprawa treści, dostosowanie struktury nagłówków, optymalizacja szybkości ładowania czy poprawki techniczne związane z indeksowaniem strony przez Google.

Pozycjonowanie to nie tylko działania na stronie, ale także poza nią. W tej sekcji znajdziesz informacje o zdobytych linkach prowadzących do Twojej strony, analizę jakości tych linków oraz działania związane z budowaniem autorytetu witryny w sieci (działania off-site).

Raport SEO nie tylko pokazuje, jak Twoja strona wypada w wynikach wyszukiwania, ale również daje jasne wskazówki dotyczące kolejnych działań. Dzięki temu masz pełną kontrolę nad strategią SEO i możesz podejmować świadome decyzje dotyczące swojej strony internetowej.

Raport SEO — narzędzia wykorzystywane do tworzenia wizualizacji i przedstawiania statystyk

Tworzenie skutecznego raportu SEO wymaga odpowiednich narzędzi analitycznych, które pozwalają na dokładne śledzenie wyników i identyfikację obszarów do poprawy. W naszej agencji korzystamy z różnych rozwiązań, aby uzyskać pełny obraz sytuacji, a Tobie przedstawić najważniejsze wnioski i spostrzeżenia.

Google Analytics i Google Search Console w strategii SEO

To podstawowe narzędzia, które pozwalają śledzić ruch na stronie, analizować źródła odwiedzin oraz monitorować, jak strona prezentuje się w wynikach wyszukiwania. Google Search Console dostarcza informacji na temat indeksacji strony i ewentualnych problemów technicznych, natomiast Google Analytics pomaga w analizie zachowań użytkowników.

wykres GA4 - za jego pośrednictwem możemy wykonać analizę sezonowościGA4 - przykład analizy ruchu w porównaniu 28-dni do poprzedniego okresu

Ahrefs i SEMrush, a wyświetlanie się w wynikach wyszukiwania

Jeśli chcemy wiedzieć, jak dana strona wypada na tle konkurencji, te dwa narzędzia dostarczą nam istotnych danych. Pozwalają na analizę linków zwrotnych, widoczności w Google oraz wykrywanie problemów SEO, które mogą obniżać Twoją pozycję w wynikach wyszukiwania.

Przykładowy wykres semrush umożliwiający szczegółową analizę ruchuPrzykładowy wykres ruchu na stronie - Semrush

Screaming Frog

To narzędzie do technicznego audytu SEO. Pozwala skanować stronę pod kątem błędów technicznych, takich jak brakujące meta tagi, niedziałające linki czy problemy z indeksacją. Dzięki niemu szybko wyłapujemy problemy i optymalizujemy Twoją witrynę.

Screaming frog - przydatne narzędzie do audytu SEOWidok przykładowych niezgodności wykrytych przez crawl strony

Looker Studio

To narzędzie do tworzenia przejrzystych, interaktywnych raportów, które łączą dane z różnych źródeł. Za jego pomocą można wizualizować trendy, śledzić kluczowe wskaźniki i dostosowywać raporty do swoich potrzeb. Samo narzędzie jest bardzo elastyczne i bardzo często wykorzystujemy je w raportowaniu postępów pozycjonowania strony dla naszych klientów.

Więcej o narzędziu dowiesz się z artykułu: Raporty dynamiczne Looker Studio

Looker studio - program który pomaga analizować stronę i pozycjonowaPrzykładowe podsumowanie wyświetleń i ruchu w Looker Studio

Microsoft Clarity

To narzędzie pozwala na śledzenie interakcji użytkowników ze stroną, np. gdzie klikają, jak przewijają stronę i na jakich elementach najczęściej się zatrzymują. Z jego pomocą przygotowujemy wytyczne dotyczące dostosowania układ i treści strony, aby poprawić zaangażowanie użytkowników i zwiększyć współczynnik konwersji.

Microsoft Clarity - doskonałe narzędzie do badania zachowań użytkownikówFragment dashboard-u Microsoft Clarity

Przedstawione narzędzia pozwalają nam monitorować skuteczność naszych działań SEO, zrozumieć potrzeby użytkowników i podejmować trafne decyzje optymalizacyjne. Dzięki temu Twoja strona będzie lepiej dostosowana do wymagań wyszukiwarek i bardziej przyjazna dla klientów.

Jak często należy tworzyć raporty SEO?

Raporty SEO powinny być przygotowywane w regularnych odstępach czasu, aby umożliwiały monitorowanie postępów i skuteczności strategii. Najczęściej stosuje się raporty miesięczne, ale w zależności od specyfiki biznesu i dynamiki działań SEO można je dostosować do indywidualnych sytuacji i potrzeb.

  • Miesięczne raporty SEO – To standardowe rozwiązanie, które pozwala na bieżąco śledzić kluczowe wskaźniki, takie jak widoczność strony, ruch organiczny czy współczynnik konwersji. Regularne podsumowania umożliwiają szybkie reagowanie na ewentualne spadki pozycji i dostosowywanie strategię SEO do zmieniających się warunków rynkowych.
  • Kwartalne raporty SEO – Przeznaczone są dla firm, które nie prowadzą intensywnych działań SEO lub mają stabilną pozycję w Google. W takich przypadkach raportowanie co trzy miesiące będzie wystarczające. Same raporty pozwalają analizować długoterminowe trendy i skuteczność podejmowanych działań w szerszej perspektywie czasowej.
  • Tygodniowe raporty SEO – W przypadku intensywnych kampanii SEO, zwłaszcza w e-commerce i konkurencyjnych branżach, częstsze raportowanie może być konieczne. Cotygodniowe raporty pomagają śledzić szybkie zmiany w wynikach wyszukiwania, reagować na problemy techniczne i optymalizować strategię w krótkim czasie.
  • Raporty w czasie rzeczywistym – Niektóre zaawansowane narzędzia analityczne pozwalają na bieżące monitorowanie efektów SEO. To rozwiązanie jest szczególnie przydatne dla firm inwestujących także w płatne reklamy oraz tych, które dynamicznie reagują na zmieniające się potrzeby klientów.

Częstotliwość raportowania SEO powinna być przede wszystkim dostosowana do specyfiki działalności i celów biznesowych. Regularne raporty pomagają w optymalizacji strategii, monitorowaniu wyników i skuteczniejszym podejmowaniu decyzji dotyczących dalszych działań.

Jak odpowiednio przedstawić zebrane dane?

Sposób prezentacji danych w raporcie SEO ma duże znaczenie dla jego skuteczności i przejrzystości. Dane liczbowe powinny być przedstawione w przystępny sposób, aby łatwo można było zauważyć kluczowe zmiany i trendy. Oto kilka trików, które sprawiają, że raporty są bardziej przyjazne.

Wizualizacja danych

Raport SEO nie powinien składać się wyłącznie z tabel i surowych liczb. Dobre raporty wykorzystują wykresy, infografiki i mapy cieplne, które ułatwiają analizę wyników. Dzięki temu widać, jak zmieniała się widoczność strony w wyszukiwarce Google, skąd pochodzi ruch i jakie elementy wymagają poprawy.

Interpretacja wyników

Nie wystarczy podać liczby – trzeba takż wyjaśnić, co one oznaczają. Dobry raport SEO zawiera krótkie podsumowanie wyników oraz konkretne rekomendacje. Dzięki temu jego odbiorca wie, jakie działania przyniosły najlepsze efekty i co warto poprawić w przyszłości.

Segmentacja danych

Różni odbiorcy raportu mogą potrzebować innych informacji. Właściciele firm mogą być zainteresowani ogólną skutecznością działań SEO, podczas gdy specjaliści ds. marketingu będą chcieli zobaczyć szczegółowe analizy konkurencji, ruchu z poszczególnych źródeł czy techniczne aspekty optymalizacji.

Porównanie z wcześniejszymi okresami

Dobrze przygotowany raport SEO powinien pozwalać na ocenę wyników w dłuższym okresie. Porównanie miesięczne, kwartalne czy roczne pozwala dostrzec długofalowe trendy i ocenić, czy strategia SEO działa skutecznie.

GSC - porównanie wyświetleń i ruchu z 3-ch miesięcy w stosunku rok do roku - przydatne narzędzie w procesie pozycjonowaniaPorównanie widoczności i ruchu na stronie z wyników organicznych (porównanie 3-ch miesięcy rok do roku)

Dostosowanie do odbiorcy

Dobrze napisany raport powinien być przejrzysty i zrozumiały dla osób, które nie zajmują się SEO na co dzień. Najważniejsze informacje powinny być przedstawione w prosty sposób, bez nadmiaru skomplikowanego słownictwa branżowego.

Dlaczego raportowanie działań SEO jest takie istotne?

Dlaczego raportowanie w SEO są takie ważne? Przede wszystkim raporty budują zaufanie na linii klient — agencja. Zapewniają one transparentność, dzięki czemu wiesz, na jakie działania zostały przeznaczone Twoje pieniądze i czy są one dobrze wydatkowane. Raporty pozwalają także na monitorowanie postępów w osiąganiu założonych celów. Regularnie podsyłane analizy dają szansę na śledzenie tego, jak zmienia się widoczność Twojej strony w wynikach wyszukiwania Google, jakie frazy kluczowe zyskują na wartości i czy ruch organiczny systematycznie rośnie.

Co więcej, raporty pozwalają Ci zrozumieć, jak zmienia się rynek i czy Twoja strategia SEO jest na bieżąco dostosowywana do najnowszych trendów. Dzięki temu masz pewność, że Twoje działania w SEO są zawsze aktualne i efektywne.

Czym jest raport SEO? - podsumowanie

Raport SEO to podstawa transparentnej i efektywnej współpracy z agencją SEO. Dzięki niemu można nie tylko monitorować postępy, ale także podejmować lepsze decyzje biznesowe. Dobrze przygotowany raport powinien być czytelny, użyteczny i regularny, a także dostosowany do potrzeb odbiorcy. Powinien zawierać informacje o widoczności strony, analizę konkurencji oraz rekomendacje dotyczące dalszych działań optymalizacyjnych pod kątem wyszukiwarek.

Zastanawiasz się, czy Twoja strona jest obecna w Google? Skontaktuj się z nami, a wykonamy darmowy raport widoczności Twojej firmy, wraz z porównaniem do konkurencyjnych domen.

Odbierz darmowy raport widoczności strony w Google