Spis tre┼Ťci:

Co to jest reklama kontekstowa?

Reklama kontekstowa (ang. Contextual Advertising) to jeden ze sposob├│w kierowania reklam w sieci reklamowej Google (ang. Google Display Network), w kt├│rej tre┼Ť─ç dopasowana jest do zawarto┼Ťci stron internetowych. Reklamy dopasowuj─ů si─Ö do stron na podstawie temat├│w, s┼é├│w kluczowych czy te┼╝ zdefiniowanych miejsc docelowych. Na przyk┼éad, je┼Ťli u┼╝ytkownik czyta artyku┼é o poradach dotycz─ůcych zdrowego od┼╝ywiania, na stronie mog─ů pojawi─ç si─Ö reklamy zwi─ůzane z produktami ze zdrow─ů ┼╝ywno┼Ťci─ů. Wy┼Ťwietlaj─ů si─Ö na podstawie tego, gdzie obecnie znajduje si─Ö u┼╝ytkownik, natomiast nie skupiaj─ů si─Ö na tym, gdzie by┼é. Reklama ta to doskona┼éy wyb├│r, je┼Ťli nie mo┼╝na wykorzysta─ç kierowania przy wykorzystaniu reklamy behawioralnej.

Reklama kontekstowa a reklama behawioralna

Reklamy behawioralne opieraj─ů si─Ö na wcze┼Ťniejszych zachowaniach zwi─ůzanych z przegl─ůdaniem, natomiast reklamy kontekstowe s─ů oparte na zawarto┼Ťci strony internetowej. Reklama behawioralna ┼Ťledzi dzia┼éania i preferencje u┼╝ytkownik├│w odwiedzaj─ůcych witryn─Ö.

Kierowanie reklamy kontekstowej

Reklam─Ö kontekstow─ů mo┼╝na kierowa─ç na kilka sposob├│w. Wykorzystuj─ůc zaawansowane mo┼╝liwo┼Ťci kierowania, mo┼╝emy zapewni─ç dotarcie do konkretnych grup docelowych oraz ich sta┼ée monitorowanie.

Podstawowe metody kierowania:

  • s┼éowa kluczowe - wyrazy czy zbi├│r s┼é├│w, kt├│re wyst─Öpuj─ů na danej stronie, na kt├│rej ma si─Ö pojawi─ç reklama;

    Kierowanie na słowa kluczowe
    Kierowanie na słowa kluczowe

  • tematy - dokonuj─ůc wyboru tematyki, zapewniamy sobie, ┼╝e reklama pojawi si─Ö konkretnie na stronach z ni─ů powi─ůzanych;

    Kierowanie na tematy
    Kierowanie na tematy

  • miejsca docelowe - reklamy kontekstowe mo┼╝na kierowa─ç na serwisy internetowe, wybrane podstrony czy te┼╝ na kana┼éy w YouTube, aplikacje mobilne, kategorie aplikacji.

    Kierowanie na miejsca docelowe
    Kierowanie na miejsca docelowe

Metody kierowania mo┼╝na ┼é─ůczy─ç i u┼╝ywa─ç wszystkich jednocze┼Ťnie.

Formy reklamy kontekstowej

Istnieje kilka rodzaj├│w reklam w sieci reklamowej, kt├│re mo┼╝na wykorzysta─ç do przygotowania reklamy kontekstowej. Przygotowuj─ůc reklam─Ö kontekstow─ů mamy do wyboru r├│┼╝ne formaty: reklam─Ö tekstow─ů, video, animacj─Ö czy reklam─Ö graficzn─ů.

Przesłane reklamy displayowe

Reklamy graficzne mog─ů mie─ç r├│┼╝ne formy i rozmiary, mog─ů przybiera─ç posta─ç banera, buttona, wyst─Öpowa─ç jako poziome lub pionowe bloczki. Tworz─ůc je, nale┼╝y pami─Öta─ç o konkretnych zaleceniach dotycz─ůcych ich rozmiaru i wymaga┼ä, poniewa┼╝ system bardzo szybko odrzuci te, kt├│re ich nie spe┼éniaj─ů. Reklamy te mo┼╝na stworzy─ç samemu lub zleci─ç je grafikowi.

Elastyczne reklamy displayowe

Reklama elastyczna dopasowuje si─Ö do niemal ka┼╝dego dost─Öpnego miejsca w sieci reklamowej. Ich tworzenie jest cz─Ö┼Ťciowo zautomatyzowane oparte na szablonie, na bazie, kt├│rego nast─Öpnie systemy Google tworz─ů inne rozmiary odpowiednie do danej witryny. Konfiguracja sk┼éada si─Ö z okre┼Ťlenia logo (prostok─ůtne w orientacji poziomej i kwadratowe), 5 kr├│tkich nag┼é├│wk├│w, 1 d┼éugiego nag┼é├│wka, 5 tekst├│w reklam oraz maksymalnie 15 obraz├│w. System d─ů┼╝y do tego, aby wy┼Ťwietla─ç jak najlepsze wyniki i pokazywa─ç si─Ö tym, konkretnie zainteresowanym tematem odbiorcom.

Mechanizmy reklamy kontekstowej

Reklama kontekstowa opiera się na dwóch podstawowych mechanizmach: pliki cookies oraz dane podane przy zakładaniu konta Google.

Pliki Cookies - kt├│re gromadz─ů dane dotycz─ůce odwiedzanych przez Ciebie serwis├│w, tego co kupujesz, czym si─Ö interesujesz. Nast─Öpnie te dane s─ů wykorzystywane m.in. do personalizacji reklam.

Dane oparte na informacjach podanych przy zak┼éadaniu konta Google towarzysz─ů u┼╝ytkownikowi na co dzie┼ä. Zazwyczaj s─ů one prawdziwe, poniewa┼╝ mo┼╝na je wykorzysta─ç np. do odzyskania has┼éa w przypadku jego utraty. Kiedy korzystamy ze smartfona posiadaj─ůcego Androida, logujemy si─Ö na konto Google. Te informacje plus lokalizacja, w kt├│rej si─Ö przebywa to wystarczaj─ůce dane dla reklam kontekstowych i nie tylko.

Na tej podstawie istnieje bardzo precyzyjne dopasowanie reklam przez algorytmy Google pod preferencje u┼╝ytkownika.

Zalety reklam kontekstowych w GDN

Reklama kontekstowa posiada wiele zalet, a jej wykorzystanie zazwyczaj spełnia oczekiwania reklamodawcy. Poniżej kilka najważniejszych zalet reklam.

Automatyzacja

Jedn─ů z najwa┼╝niejszych zalet reklam kontekstowych jest automatyzacja, kt├│ra umo┼╝liwia reklamodawcom dostarczenie wiadomo┼Ťci do konkretnego odbiorcy i to bez konieczno┼Ťci ich wyszukiwania.

Elastyczna

Kierowanie reklam na potencjalnych klient├│w podlega samodzielnej decyzji reklamodawcy. Mo┼╝e on w dowolny spos├│b wyklucza─ç czy uwzgl─Ödnia─ç formy kierowania. Dokonuj─ůc odpowiedniego doboru p┼éci, wieku, urz─ůdze┼ä, lokalizacji czy zainteresowa┼ä pozwala na ograniczenie jej emisji, przez co nie ka┼╝dy u┼╝ytkownik j─ů zobaczy.

Łatwa kontrola i optymalizacja

Warto przeprowadza─ç kontrol─Ö i optymalizacj─Ö tre┼Ťci, ustawie┼ä, mo┼╝na j─ů ogranicza─ç na kilka sposob├│w. Wyklucze┼ä dokonuje si─Ö na podstawie np. s┼é├│w kluczowych, adres├│w podstron, domeny oraz po tematyce stron. Odpowiedni wyb├│r wyklucze┼ä oparty jest na naszej docelowej grupie odbiorc├│w.

Precyzyjna

Ta forma reklamy wy┼Ťwietli si─Ö u┼╝ytkownikowi je┼╝eli na danej stronie znajdzie si─Ö okre┼Ťlone s┼éowo kluczowe. Ciekaw─ů opcj─ů jest mo┼╝liwo┼Ť─ç wybrania konkretnej strony w obr─Öbie serwis├│w czy te┼╝ wyb├│r promocji reklam w ca┼éym serwisie, ale w obr─Öbie okre┼Ťlonej witryny internetowej.

Przyjazna dla kieszeni

Reklama kontekstowa jest op┼éacalna i nie wymaga du┼╝ej inwestycji, a jednocze┼Ťnie jej zasi─Ög b─Ödzie szerszy, co pozwala na wzbudzenie zainteresowania Twoj─ů witryn─ů internetow─ů.

Trafna

Reklamy wy┼Ťwietlaj─ů si─Ö na stronach, kt├│rych tre┼Ť─ç nawi─ůzuje do promowanych reklam. Reklamy wy┼Ťwietlaj─ů si─Ö u┼╝ytkownikom, kt├│rzy przegl─ůdaj─ů tre┼Ťci, a przy okazji widz─ů reklamy, kt├│re nawi─ůzuj─ů do zawarto┼Ťci strony.

Wady reklamy kontekstowej

Korzystaj─ůc z kierowania kontekstowego, mo┼╝e si─Ö okaza─ç, ┼╝e reklamy stan─ů si─Ö bardzo uci─ů┼╝liwe i denerwuj─ůce dla u┼╝ytkownika. W takiej sytuacji u┼╝ytkownik po prostu je ignoruje. Reklamy mog─ů wy┼Ťwietla─ç si─Ö obok reklam konkurencji, zmniejszaj─ůc szans─Ö na wsp├│┼éczynnik konwersji.

Podobnie jest z dotarciem do klienta, kt├│ry nastawiony jest na szukanie tre┼Ťci. Zazwyczaj jest tak, ┼╝e w chwili kiedy zobaczy reklamy, nie b─Ödzie w nie klika┼é, poniewa┼╝ najwa┼╝niejsz─ů kwesti─ů dla niego jest informacja tekstowa.

Podsumowanie

Reklamy s─ů umieszczane na stronie internetowej w zale┼╝no┼Ťci od tre┼Ťci na niej zawartych. Jej tematyczne powi─ůzanie ze stron─ů, na kt├│rej jest wy┼Ťwietlana, sprawia, ┼╝e wy┼Ťwietlamy si─Ö u┼╝ytkownikowi, wtedy kiedy akurat jest to dla niego wa┼╝ne. Ka┼╝da reklama kontekstowa potrzebuje w┼éasnej, niepowtarzalnej strony docelowej, na kt├│r─ů po klikni─Öciu trafi u┼╝ytkownik. Wtedy jedynym krokiem do osi─ůgni─Öcia sukcesu b─Ödzie dokonanie przez niego konwersji. Pami─Ötajmy, ┼╝e reklama kontekstowa nie narusza prywatno┼Ťci u┼╝ytkownika.