Spis treści:

Co to jest reklama kontekstowa?

Reklama kontekstowa (ang. Contextual Advertising) to jeden ze sposobów kierowania reklam w sieci reklamowej Google (ang. Google Display Network), w której treść dopasowana jest do zawartości stron internetowych. Reklamy dopasowują się do stron na podstawie tematów, słów kluczowych czy też zdefiniowanych miejsc docelowych. Na przykład, jeśli użytkownik czyta artykuł o poradach dotyczących zdrowego odżywiania, na stronie mogą pojawić się reklamy związane z produktami ze zdrową żywnością. Wyświetlają się na podstawie tego, gdzie obecnie znajduje się użytkownik, natomiast nie skupiają się na tym, gdzie był. Reklama ta to doskonały wybór, jeśli nie można wykorzystać kierowania przy wykorzystaniu reklamy behawioralnej.

Twoje kampanie reklamowe Google Ads nie przynoszą zysków?

Zdaj się na specjalistów z Agencji KS!

Reklama kontekstowa a reklama behawioralna

Reklamy behawioralne opierają się na wcześniejszych zachowaniach związanych z przeglądaniem, natomiast reklamy kontekstowe są oparte na zawartości strony internetowej. Reklama behawioralna śledzi działania i preferencje użytkowników odwiedzających witrynę.

Kierowanie reklamy kontekstowej

Reklamę kontekstową można kierować na kilka sposobów. Wykorzystując zaawansowane możliwości kierowania, możemy zapewnić dotarcie do konkretnych grup docelowych oraz ich stałe monitorowanie.

Podstawowe metody kierowania:

  • słowa kluczowe - wyrazy czy zbiór słów, które występują na danej stronie, na której ma się pojawić reklama;

    Kierowanie na słowa kluczowe
    Kierowanie na słowa kluczowe

  • tematy - dokonując wyboru tematyki, zapewniamy sobie, że reklama pojawi się konkretnie na stronach z nią powiązanych;

    Kierowanie na tematy
    Kierowanie na tematy

  • miejsca docelowe - reklamy kontekstowe można kierować na serwisy internetowe, wybrane podstrony czy też na kanały w YouTube, aplikacje mobilne, kategorie aplikacji.

    Kierowanie na miejsca docelowe
    Kierowanie na miejsca docelowe

Metody kierowania można łączyć i używać wszystkich jednocześnie.

Formy reklamy kontekstowej

Istnieje kilka rodzajów reklam w sieci reklamowej, które można wykorzystać do przygotowania reklamy kontekstowej. Przygotowując reklamę kontekstową mamy do wyboru różne formaty: reklamę tekstową, video, animację czy reklamę graficzną.

Przesłane reklamy displayowe

Reklamy graficzne mogą mieć różne formy i rozmiary, mogą przybierać postać banera, buttona, występować jako poziome lub pionowe bloczki. Tworząc je, należy pamiętać o konkretnych zaleceniach dotyczących ich rozmiaru i wymagań, ponieważ system bardzo szybko odrzuci te, które ich nie spełniają. Reklamy te można stworzyć samemu lub zlecić je grafikowi.

Elastyczne reklamy displayowe

Reklama elastyczna dopasowuje się do niemal każdego dostępnego miejsca w sieci reklamowej. Ich tworzenie jest częściowo zautomatyzowane oparte na szablonie, na bazie, którego następnie systemy Google tworzą inne rozmiary odpowiednie do danej witryny. Konfiguracja składa się z określenia logo (prostokątne w orientacji poziomej i kwadratowe), 5 krótkich nagłówków, 1 długiego nagłówka, 5 tekstów reklam oraz maksymalnie 15 obrazów. System dąży do tego, aby wyświetlać jak najlepsze wyniki i pokazywać się tym, konkretnie zainteresowanym tematem odbiorcom.

Mechanizmy reklamy kontekstowej

Reklama kontekstowa opiera się na dwóch podstawowych mechanizmach: pliki cookies oraz dane podane przy zakładaniu konta Google.

Pliki Cookies - które gromadzą dane dotyczące odwiedzanych przez Ciebie serwisów, tego co kupujesz, czym się interesujesz. Następnie te dane są wykorzystywane m.in. do personalizacji reklam.

Dane oparte na informacjach podanych przy zakładaniu konta Google towarzyszą użytkownikowi na co dzień. Zazwyczaj są one prawdziwe, ponieważ można je wykorzystać np. do odzyskania hasła w przypadku jego utraty. Kiedy korzystamy ze smartfona posiadającego Androida, logujemy się na konto Google. Te informacje plus lokalizacja, w której się przebywa to wystarczające dane dla reklam kontekstowych i nie tylko.

Na tej podstawie istnieje bardzo precyzyjne dopasowanie reklam przez algorytmy Google pod preferencje użytkownika.

Zalety reklam kontekstowych w GDN

Reklama kontekstowa posiada wiele zalet, a jej wykorzystanie zazwyczaj spełnia oczekiwania reklamodawcy. Poniżej kilka najważniejszych zalet reklam.

Automatyzacja

Jedną z najważniejszych zalet reklam kontekstowych jest automatyzacja, która umożliwia reklamodawcom dostarczenie wiadomości do konkretnego odbiorcy i to bez konieczności ich wyszukiwania.

Elastyczna

Kierowanie reklam na potencjalnych klientów podlega samodzielnej decyzji reklamodawcy. Może on w dowolny sposób wykluczać czy uwzględniać formy kierowania. Dokonując odpowiedniego doboru płci, wieku, urządzeń, lokalizacji czy zainteresowań pozwala na ograniczenie jej emisji, przez co nie każdy użytkownik ją zobaczy.

Łatwa kontrola i optymalizacja

Warto przeprowadzać kontrolę i optymalizację treści, ustawień, można ją ograniczać na kilka sposobów. Wykluczeń dokonuje się na podstawie np. słów kluczowych, adresów podstron, domeny oraz po tematyce stron. Odpowiedni wybór wykluczeń oparty jest na naszej docelowej grupie odbiorców.

Precyzyjna

Ta forma reklamy wyświetli się użytkownikowi jeżeli na danej stronie znajdzie się określone słowo kluczowe. Ciekawą opcją jest możliwość wybrania konkretnej strony w obrębie serwisów czy też wybór promocji reklam w całym serwisie, ale w obrębie określonej witryny internetowej.

Przyjazna dla kieszeni

Reklama kontekstowa jest opłacalna i nie wymaga dużej inwestycji, a jednocześnie jej zasięg będzie szerszy, co pozwala na wzbudzenie zainteresowania Twoją witryną internetową.

Trafna

Reklamy wyświetlają się na stronach, których treść nawiązuje do promowanych reklam. Reklamy wyświetlają się użytkownikom, którzy przeglądają treści, a przy okazji widzą reklamy, które nawiązują do zawartości strony.

Wady reklamy kontekstowej

Korzystając z kierowania kontekstowego, może się okazać, że reklamy staną się bardzo uciążliwe i denerwujące dla użytkownika. W takiej sytuacji użytkownik po prostu je ignoruje. Reklamy mogą wyświetlać się obok reklam konkurencji, zmniejszając szansę na współczynnik konwersji.

Podobnie jest z dotarciem do klienta, który nastawiony jest na szukanie treści. Zazwyczaj jest tak, że w chwili kiedy zobaczy reklamy, nie będzie w nie klikał, ponieważ najważniejszą kwestią dla niego jest informacja tekstowa.

Twoje kampanie reklamowe Google Ads nie przynoszą zysków?

Zdaj się na specjalistów z Agencji KS!

Podsumowanie

Reklamy są umieszczane na stronie internetowej w zależności od treści na niej zawartych. Jej tematyczne powiązanie ze stroną, na której jest wyświetlana, sprawia, że wyświetlamy się użytkownikowi, wtedy kiedy akurat jest to dla niego ważne. Każda reklama kontekstowa potrzebuje własnej, niepowtarzalnej strony docelowej, na którą po kliknięciu trafi użytkownik. Wtedy jedynym krokiem do osiągnięcia sukcesu będzie dokonanie przez niego konwersji. Pamiętajmy, że reklama kontekstowa nie narusza prywatności użytkownika.