Spis treści:

Reklama Google Ads — co to jest?

Google Ads (dawniej Google Adwords) jest to rozbudowany system umożliwiający nie tylko wyświetlanie reklam, ale także ich tworzenie i optymalizowanie. Pojawiają się one zarówno w wyszukiwarce, jak również u partnerów Google, co zwiększa ich zasięg.

Reklamy przynoszą wiele korzyści nie tylko osobom lub firmom wykorzystującym system reklamowy Google, ale także szukającym konkretnych produktów i usług. System umożliwia zaprezentowanie swojej oferty w internecie w atrakcyjnej formie oraz zwiększenie rozpoznawalności marki.

Poniżej przedstawię kilka zalet płynących z korzystania z reklamy Google Ads.

1. Różne rodzaje reklamy Google Ads

Google Ads oferuje szereg możliwości dotyczących wyświetlania się reklam, co daje większe szanse dotarcia do odpowiedniej grupy docelowej. Obecnie w panelu dostępne są następujące reklamy:

  • kampania w sieci wyszukiwania Google, tzw. reklama tekstowa,
  • kampania w sieci reklamowej Google, tzw. display, reklama graficzna,
  • kampania w sieci zakupowej Google, tzw. reklamy produktowe,
  • kampanie wideo, tzw. reklamy wideo w YouTube,
  • kampanie promujące aplikacje,
  • kampanie lokalne,
  • kampanie Discovery,
  • kampania Performance Max.

Uwaga!

Inteligentne Kampanie Lokalne (od sierpnia 2022) oraz Inteligentne Kampanie Produktowe (od września 2022) zostaną zastąpione przez kampanię Performance Max”

Dobór odpowiedniego rodzaju reklamy zależy od celu, jaki chcemy osiągnąć. Inny rodzaj kampanii wybierzemy, aby promować produkty dostępne w sklepie internetowym, inny dla zwiększenia ruchu w sklepie stacjonarnym, a jeszcze inny jeśli chcemy zwiększyć świadomość naszej marki.

2. Kontrola nad budżetem i wyświetlaniem reklam

Kampanie Google Ads są w pełni kontrolowane przez administratorów konta. To oni decydują, na jakie hasła (tzw. słowa kluczowe) mają wyświetlać się reklamy tekstowe, a które słowa chcemy wykluczyć z naszej kampanii. W Planerze Słów Kluczowych możemy podglądnąć, jak często wyszukiwane są dane hasła. Zawarta jest tam też informacja, ile mniej więcej trzeba zapłacić za kliknięcie w reklamę wyświetlaną na dane zapytanie.

Bardzo ważne jest to, że treści reklamowe pojawiają się tylko tym osobom, które poszukują produktów czy usług, które oferujemy. Reklamy nie są nachalne i nie wyświetlają się wszędzie i za każdym razem, przez co nie meczą tak odbiorców.

Google daje również możliwość ograniczenia miejsc, w których wyświetlać się będą nasze reklamy displayowe. Wykluczyć można nie tylko kanały na YouTube, ale także aplikacje i strony partnerów Google.

Warto też podkreślić, że reklamy tekstowe i kampanie produktowe pojawiają się w wyszukiwarce Google nad wynikami organicznymi. Powoduje to, że osoba szukająca najpierw widzi reklamę, a dopiero później bezpłatne wyniki wyszukiwania. Co ciekawe na telefonach komórkowych reklamy widoczne są bez potrzeby przewijania, co zwiększa prawdopodobieństwo kliknięcia ich przez potencjalnego klienta.

Specjalista Google Ads sam ustala budżet, jaki chce przeznaczyć na daną kampanię. Może być to budżet wspólny, tzn. cała kwota będzie podzielona — w zależności od częstości wyświetlania i dopasowania do zapytań — na wszystkie kampanie. Jest także możliwość dopasowania budżetu do każdej kampanii z osobna.

Dodatkowo Google daje nam możliwość płacenia za konkretną konwersję, to znaczy za to co najbardziej interesuje reklamodawcę. Obecnie mamy do wyboru między innymi takie rodzaje strategii ustalania stawek jak:

  • CPC (cost per click) - koszt za kliknięcie reklamy;
  • eCPC (Ulepszony CPC) - ulepszony koszt za kliknięcie — tu algorytmy decydują o kwocie za kliknięcie i ustalają ją w taki sposób, aby zmaksymalizować liczbę konwersji;
  • CPM (cost per mile) - koszt 1000 wyświetleń reklam wideo;
  • CPV (cost per view) - koszt za obejrzenie reklamy wideo;
  • CPA (cost per action) - koszt za konwersję;
  • ROAS (return on ad spend) - docelowy zwrot z nakładów na reklamę — system sam ustala maksymalną kwotę za konwersję, aby uzyskać pożądany przez nas zwrot z nakładów na reklamę.

3. Rozszerzenia — lepsza widoczność reklam i więcej informacji

Obecnie reklamy Google mogą zostać wzbogacone o następujące rozszerzenia:

  • linków do podstron;
  • informacji;
  • objaśnień;
  • graficzne;
  • numeru telefony;
  • formularza;
  • lokalizacji;
  • powiązanej lokalizacji;
  • promocji;
  • aplikacji;
  • cen.

Rozszerzenia te dają możliwość, aby w reklamach pojawiły się dodatkowe informacje zachęcające potencjalnego klienta do kliknięcia akurat w tę konkretną reklamę. Można w nich podać numer telefonu, adres siedziby, informacje o aktualnych promocjach. Reklamy dzięki informacjom podanym w rozszerzeniach stają się jeszcze bardziej atrakcyjne. Dlatego też warto z nich korzystać.

Dodatkowym atutem rozszerzeń jest to, że reklama w wyszukiwarce Google zajmuje więcej miejsca i jest lepiej widoczna dla potencjalnych klientów.

Przykład reklamy bez rozszerzeń
Tak wygląda reklama bez zastosowanych rozszerzeń...

Przykład reklamy z rozszerzeniami
...a tak wygląda reklama z zastosowanymi rozszerzeniami.

Minusem jest to, że to Google samo decyduje, jakie i czy w ogóle zostaną wyświetlone rozszerzenia. Jeżeli chcemy, aby wyświetlały się konkretne rozszerzenia, musimy ograniczyć ich ilość.

4. Szybkość wprowadzania zmian i możliwość analizy skuteczności

Niewątpliwą zaletą reklam Google Ads jest to, że w szybki sposób można reagować na wszelkiego rodzaju czynniki. W każdej chwili można wstrzymać kampanie lub ją wznowić, w zależności od potrzeb. Każda zmiana jest niemal natychmiast widoczna — jedynym ograniczeniem jest ich ponowne sprawdzanie przez Google. Nie trwa to raczej dłużej niż jeden dzień. Warto jednak wziąć pod uwagę, że przerwy w wyświetlaniu reklam nie są wskazane. Ponowne włączenie kampanii po dłuższym wstrzymaniu sprawia, że musi ona na nowo zbierać dane pod optymalizację.

W panelu Google Ads zbierane jest mnóstwo danych. Przeanalizowanie zgromadzonych informacji pozwala na jeszcze lepsze i dokładniejsze kierowanie reklam. Dzięki temu pieniądze zainwestowane w reklamę nie zostały wydane na coś, co z pewnością nie przyniesie pożądanych efektów.

5. Kierowanie reklam — precyzja w doborze odbiorców

W panelu Google istnieje możliwość wyboru nie tylko miejsca wyświetlania reklam (sieć wyszukiwań, sieć zakupowa czy sieć reklamowa Google), ale także można precyzyjniej określić, o jakiego konkretnie odbiorcę nam chodzi. Google daje możliwość kierowania ze względu na płeć odbiorcy, jego wiek, zainteresowania czy miejsca przebywania. Takie sprecyzowanie wymagań co do odbiorcy zwiększa szanse trafienia do osoby, która akurat teraz potrzebuje tego co oferuje reklama. W ten sposób pieniądze nie są wydawane na wyświetlanie się reklam osobom, które z dużym prawdopodobieństwem nie są i nie będą zainteresowaną daną reklamą.

Widok panelu Odbiorcy
System Google Ads umożliwia kierowanie reklam do ściśle określonej grupy docelowej

Podsumowanie

Reklamy w Google Ads (kiedyś Google Adwords) dają wiele możliwości i posiadają wiele zalet. Jeśli dysponujemy tylko odpowiednim budżetem, aby przebić konkurencję, to wystarczy odpowiednio przygotować kampanię reklamową i wykorzystać możliwości, jakie daje panel. Pojawienie się u góry wyników wyszukiwania zwiększa szansę konwersji i daje przewagę nad firmami, które do promocji wykorzystują jedynie wyniki organiczne.