Spis treści
Co to jest reklama internetowa i czemu służy?
Reklama internetowa (reklama online) to nowoczesna forma promocji wykorzystująca Internet jako medium dotarcia do odbiorców. Jej głównym celem jest zwiększenie widoczności danej marki, promowanie produktów i usług oraz zachęcenie do wykonania określonych działań — np. do dokonania zakupu, zapisu lub wypełnienia formularza kontaktowego. Dzięki odpowiedniemu targetowaniu reklama ta pozwala na efektywne dotarcie do ściśle określonej grupy osób, zwiększając w ten sposób szanse na osiągnięcie zamierzonych celów.
Formy reklamy internetowej
Reklamy w Internecie dzielimy ze względu na to, czy użytkownicy mają świadomość, że je widzą. Według tego kryterium istnieją dwa rodzaje reklam internetowych: reklamy jawne i reklamy niejawne. Innymi słowy — użytkownik spotykający się z reklamą jawną w Internecie, od pierwszych chwil ma świadomość, że jest to reklama. W przypadku reklamy niejawnej może to nie być tak oczywiste.
Reklama jawna
Do grupy reklam jawnych należą wszystkie przekazy reklamowe, które nie budzą wątpliwości co do tego, że nimi są. Są to treści odznaczone jako sponsorowane, promowane lub reklamowe. Wśród nich możemy wyróżnić reklamy w mediach społecznościowych, reklamy graficzne na portalach czy też artykuły sponsorowane.
Google Ads
System Google Ads jest jednym z płatnych przedstawicieli systemów reklam jawnych. Umożliwia wyświetlanie linku do strony reklamodawcy nad wynikami organicznymi dotyczącymi wpisanych w wyszukiwarkę Google interesujących nas słów kluczowych lub w postaci reklamy banerowej w sieci partnerów Google.
Google Ads oferuje dużą liczbę formatów reklam, dzięki temu dobierzesz ich rodzaj idealnie pod Twoje oczekiwania i branżę. Są to:
- reklamy tekstowe (linki sponsorowane) — płatne pozycje pojawiające się na górze i na dole wyników wyszukiwania,
- reklamy produktowe (Zakupy Google) — katalog produktów związany z zapytaniem pojawiający się w wynikach wyszukiwania w postaci karuzeli, w wyszukiwarce grafik czy na karcie Zakupy,
- reklamy graficzne (reklamy displayowe) — banery reklamowe wyświetlane w sieci partnerów Google,
- remarketing — reklama internetowa podążająca za użytkownikiem, np. w przypadku, gdy był na stronie sklepu, ale nie dokonał zakupu,
- reklamy wideo — np. na YouTube,
- reklamy w aplikacjach,
- kampanie Performance Max — reklama wykorzystująca różne formaty i miejsca wyświetlenia do maksymalizacji efektywności kampanii.
Prowadzenie kampanii reklamowej Google Ads wymaga wiedzy i doświadczenia, a nieodpowiednio sformatowana może narazić reklamodawcę na straty finansowe. Z tego powodu warto powierzyć to doświadczonym osobom i agencjom — takim jak nasza. :)
Więcej o kosztach reklamy w Google Ads dowiesz się z naszego bloga.
Twoje kampanie reklamowe Google Ads nie przynoszą zysków?
Zdaj się na specjalistów z Agencji KS!
Meta Ads
Meta Ads (dawniej Facebook Ads, Instagram Ads) jest platformą należącą do firmy Meta, umożliwiającą tworzenie, zarządzanie i optymalizowanie kampanii reklamowych. Reklamy Meta Ads dostępne są na platformach takich jak Facebook, Instagram, Messenger oraz WhatsApp, a także w tysiącach aplikacji mobilnych.
Meta pozwala na kierowanie płatnych reklam do szerokiego grona odbiorców na mediach społecznościowych, dzięki wykorzystaniu narzędzi do targetowania. Umożliwia ono precyzyjne określenie grupy docelowej, wykorzystując w tym celu informacje o użytkownikach (takie jak demografia, zainteresowania i zachowania).
Jeżeli interesuje Cię temat tworzenia kampanii w ekosystemie meta polecam artykuł: Facebook Ads dla początkujących.
Zainteresowany kampanią reklamową na Facebooku?
Przygotujemy dla Ciebie skuteczną reklamę w Social Mediach!
Artykuły sponsorowane
Artykuły sponsorowane są formą reklamy polegającą na odpłatnym umieszczaniu treści w innych serwisach lub mediach. Publikacje te są w większości przypadków stworzone w taki sposób, aby wpisywały się w ogólny zamysł strony, na której się znajdują. Często wyglądają jak zwykłe artykuły. Artykuł sponsorowany jest połączeniem content marketingu i tradycyjnych form reklamy internetowej — jednocześnie dostarczają wartościowych informacji i subtelnie promują firmę, produkt lub usługę.
Rezultatem publikacji artykułu sponsorowanego jest nie tylko przekierowanie użytkowników na naszą stronę internetową, promowanie oferty i całego przedsiębiorstwa, ale także poprawa i wzmocnienie działań SEO. Umieszczenie linku zwrotnego do własnej strony to część procesu zwanego link buildingiem. Im więcej linków z wartościowych stron tym większym autorytet naszej witryny, co przekłada się na wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania.
O tym, czym dokładnie jest link building i jak działa, pisaliśmy w osobnym wpisie na naszym blogu: Link Building — o czym warto wiedzieć?
Banery reklamowe
Banerami reklamowymi nazywamy reklamy internetowe wyświetlane w postaci graficznych elementów pojawiających się na stronach internetowych i mających na celu zachęcenie odbiorcy do kliknięcia w reklamę. Reklamy display'owe najczęściej powiązane są z historią wyszukiwania użytkownika, jego aktywnością w sieci lub ze stroną, na której się znajdują — choć nie jest to reguła. Mogą zawierać tekst, grafikę, animację oraz wideo, dzięki czemu są bardzo wszechstronnym narzędziem reklamowym.
Ich istotną wadą jest to, że niekiedy mogą zasłaniać ważne elementy na stronie, co może być uciążliwe dla odbiorców.
Newsletter
Newsletter jako forma reklamy to regularnie wysyłane drogą e-mailową wiadomości, informująca subskrybentów o nowej ofercie, promocjach, wydarzeniach i innych istotnych informacjach związanych z daną firmą lub marką. Newsletter wspomaga budowanie relacji z klientami, wzmacnia lojalność, ale także przyda się w promocji Twojej oferty produktów i usług.
Pamiętaj, że wysyłanie maili z informacjami handlowymi czy marketingowymi do użytkowników możliwe jest tylko po uprzednim uzyskaniu od nich zgody. Budowanie bazy możesz zacząć od zaoferowania czegoś w zamian za zostawienie swojego maila. Może to być dostęp do treści premium lub kod rabatowy na zakupy.
Należy mieć na uwadze, że liczba wysyłanych wiadomości nie może być za duża, tak aby odbiorca nie uznał ich za spam i nie zrezygnował z subskrypcji.
Więcej o tym, czym jest newsletter i jak wykorzystać go do realizacji celów marketingowych, przeczytasz w innym artykule na naszym blogu.
Reklama niejawna
Reklama niejawna (ukryta, kryptoreklama) jest formą promocji, w której treści reklamowe prezentowane są w sposób niejednoznacznie oznaczony jako reklama internetowa. Odbiorca takiej reklamy nie do końca ma świadomość, że ma do czynienia z przekazem komercyjnym.
Pozycjonowanie
Pozycjonowanie stron w Internecie (wymiennie stosuje się pojęcie SEO — Search Engine Optimization) to nic innego jak działania mające na celu zwiększenie widoczności domeny w organicznych wynikach wyszukiwania na konkretne słowa kluczowe wpisane przez użytkowników w wyszukiwarkę internetową (np. Google). Samo w sobie nie jest tradycyjną formą reklamy, ale przyciągając na stronę ruch organiczny, staje się skutecznym narzędziem marketingowym. Opiera się na filarach takich jak: optymalizacja techniczna (dostosowanie strony do wymogów wyszukiwarki), link buildingu oraz content marketingu.
Problem z widocznością w wyszukiwarce Google?
Zdaj się na specjalistów z KS!
SEO to proces czasochłonny i wymagający. Algorytmy wyszukiwarek są nieustannie aktualizowane, więc jest to proces, który tak naprawdę nigdy się nie kończy.
Link building został omówiony przy okazji artykułów sponsorowanych, a do content marketingu jeszcze przejdziemy. :)
Media społecznościowe
W obecnych czasach posiadanie firmowego profilu na platformach społecznościowych jest niemalże podstawą działalności przedsiębiorstwa. Oprócz wcześniej wspomnianych reklam, same social media są potężnym narzędziem w arsenale reklamy internetowej. Umożliwiają firmom dotarcie do szerokiego grona odbiorców i pozwalają na interakcję i komunikację z nimi.
Prowadzenie profilu w social mediach to świetny sposób na budowanie społeczności wokół marki, tworzenie więzi i lojalności. Wymaga jednak zaangażowania i regularności.
Wśród popularnych form reklamy w mediach społecznościowych znajduje się także (zyskujący na popularności w ciągu ostatnich lat) influencer marketing, czyli marketing tworzony przy współpracy z osobami popularnymi w sieci.
Content marketing
Content marketing (marketing treści) to strategia, która polega na tworzeniu i dostarczaniu odbiorcom wartościowych treści. Jej celem jest przyciągnięcie na stronę i zaangażowanie określonej grupy docelowej (mogą to być np. nowi klienci). Wpisy blogowe powinny odpowiadać potrzebom potencjalnych klientów, którzy później mogą zdecydować się np. na zakup.
Marketing treści ma również istotne znaczenie dla SEO — zwiększa widoczność strony w wynikach wyszukiwania i daje możliwość wyświetlania jej wysoko na różne frazy kluczowe — nie tylko te związane z ofertą, ale też poradnikowe czy informacyjne. Wysoka widoczność z kolei będzie generować przejścia na witrynę, które — dzięki linkom wewnętrznym czy modułom produktowym — możemy przekierować do konkretnych produktów lub usług.
Rolą content marketingu jest także kreowanie wizerunku eksperta w danej branży, co pomaga budować zaufanie klientów do firmy.
Pojęcie „content marketing” nie odnosi się wyłącznie do treści w formie tekstów. W jego skład wchodzą także infografiki, wideo, podcasty oraz e-booki.
Więcej o content marketingu dowiesz się z artykułu: Content is king - Dlaczego treści są aż tak ważne.
Korzyści z reklam internetowych
Reklama internetowa oferuje reklamodawcom szereg istotnych korzyści.
- Umożliwia precyzyjne dotarcie do właściwej grupy odbiorców dzięki zaawansowanym narzędziom targetowania. Dzięki temu, treści reklamowe trafiają bezpośrednio do osób realnie zainteresowanych danym produktem lub usługą, co zwiększa skuteczność kampanii.
- Różne formy reklamy online pomagają w budowaniu świadomości marki, wzmacnianiu relacji z klientami, generowaniu ruchu na stronie oraz wspieraniu sprzedaży.
- Elastyczność reklamy internetowej pozwala na pełne dostosowanie kampanii do indywidualnych potrzeb, budżetu i strategii marketingowej reklamodawcy.
Wybór odpowiedniej formy reklamy
Ciężko jednoznacznie odpowiedzieć na pytanie „jakie formy reklamy internetowej wybrać”. Wszystko zależy od specyfiki biznesu i branży, budżetu przedsiębiorstwa i wizji rozwoju. Rozwiązania, które sprawdzą się w jednym przypadku, mogą być nieskuteczne w innym.
Marketing internetowy oferuje ogromną liczbę rodzajów reklamy. Najlepszą opcją byłoby połączenie działań marketingowych w różnych formatach. Zdecydowana większość firm sięga po reklamy w Google Ads ze względu na to, że to właśnie ta wyszukiwarka jest najczęściej używana przez użytkowników, a efekty jej działania są widoczne stosunkowo szybko. Popularne są także reklamy w mediach społecznościowych, które pozwalają dotrzeć do szerokiego grona osób o podobnych cechach demograficznych czy zainteresowaniach.
Duży potencjał ma również pozycjonowanie. Wyświetlanie się strony WWW wysoko w naturalnych wynikach wyszukiwania wciąż jest najtańszą formą pozyskiwania klienta i daje największy zwrot z inwestycji w reklamę.
Jeżeli nie wiesz jaki rodzaj reklamy wybrać — skontaktuj się z nami. Nasi specjaliści chętnie doradzą, na czym powinieneś się skupić i dobiorą typ reklamy odpowiedni do potrzeb Twojej firmy.
Porozmawiajmy o reklamie Twojej firmy w Internecie
Zamów bezpłatną wycenę!
Podsumowanie
Internet udostępnia wiele możliwości, dzięki którym możemy reklamować działalność. Są one bardzo zróżnicowane i ciągle ewoluują. Wybór formy reklamy internetowej zależy od naszych możliwości, zakresu działalności, a także oczekiwań. Niezależnie od tego, na jaką reklamę w Internecie się zdecydujemy, warto pamiętać o tym, że stał się on głównym środkiem przekazu reklam na świecie. Z tego powodu daje więcej możliwości niż tradycyjne formy.
Znasz już najpopularniejsze rodzaje reklamy internetowej. Mam nadzieję, że teraz łatwiej będzie Ci wybrać formę promocji odpowiednią dla Twojej firmy. W przypadku jakichkolwiek wątpliwości — skontaktuj się z nami. Chętnie pomożemy dobrać typ reklamy do Twoich potrzeb, a następnie poprowadzimy Cię do sukcesu.