Co to jest SEO - Definicja według KS

SEO określane również jako pozycjonowanie stron, obejmuje optymalizację witryny i inne działania marketingowe skupiające się na dostosowaniu do wytycznych Google tych czynników, które mają wpływ na ranking pozycji w SERP (z ang. Search Engine Result Page). To proces zmierzający do ulepszania strony, tak aby w oparciu o popularne dla danej branży frazy kluczowe generowała wartościowy ruch. Obecnie standardem jest, że działania SEO łączy się z UX, aby osiągnąć podwójny cel: zadowolić zarówno użytkowników, jak i algorytmy wyszukiwarek. SXO (z ang. Search Experience Optimization) to nowy sposób pracy marketerów, koncentruje się na poprawie pozycji i jednoczesnym zwiększeniu konwersji poprzez dostosowanie witryny do preferencji użytkowników oraz zwiększanie ich zaangażowania.

SEO i pozycjonowanie - czy to to samo?

W Polsce opinie są podzielone. Jedni uważają, że pojęcia te stosuje się zamiennie, inni twierdzą, że SEO to tylko optymalizacja strony, jako jeden z elementów pozycjonowania obok linkbuildingu i analityki.

Za granicą jako SEO traktuje się wszystkie działanie zmierzające do zwiekszenia widoczności w organicznych wynikach wyszukiwania. Uwzględniając podział na on-page SEO i off-page SEO możemy stwierdzić, że teoria ta jest prawdziwa, co oznacza, że pojęcia SEO i pozycjonowanie stron internetowych są tożsame i stanowią ogół działań marketingowych prowadzących do osiągnięcia stabilnych i wysokich pozycji strony w SERP.

Jak działa wyszukiwarka Google

Wyszukiwarki internetowe działają przez całą dobę, zbierając informacje z witryn internetowych na całym świecie i porządkując je. Jest to trzystopniowy proces polegający na przeszukiwaniu stron internetowych, indeksowaniu ich, a następnie ustalaniu rankingu na określone słowa kluczowe za pomocą algorytmów wyszukiwania.

Crawlowanie

Wyszukiwarki wykorzystują zautomatyzowane skrypty do przeszukiwania sieci w poszukiwaniu informacji. Crawlery systematycznie odwiedzają każdą witrynę na liście, przechodząc do linków wewnętrznych i zewnętrznych. Zwracają szczególną uwagę na nowe witryny i istniejącą treść, która została zmieniona. Roboty tworzą stale rozszerzającą się mapę powiązanych ze sobą stron.

Indeksowanie

Po znalezieniu strony, bot pobiera (i/lub renderuje) ją, Algorytmy automatycznie decydują, które z tych witryn indeksować. Bot organizuje te treści w kategorie, w tym obrazy, CSS i HTML, tekst i słowa kluczowe itp., co pozwala mu zrozumieć zawartość strony internetowej. Następnie przechowuje te informacje w indeksie.

Ranking

W ostatnim kroku wyszukiwarki przeszukują indeks i zwracają najbardziej trafne wyniki wyszukiwania dla każdego zapytania. Google wykorzystuje całą serię algorytmów do ustalania pozycji w wynikach wyszukiwania.

Wiedza, jak działają wyszukiwarki internetowe, pozwala zrozumieć, co wpływa na skuteczność pozycjonowania i efektywnie realizować działania SEO.

Co obejmują działania SEO

Optymalizacja strony internetowej (SEO) obejmuje szereg działań (on-site i off-site), prowadzących do zwiększenia jej widoczności w Google oraz użyteczności dla odbiorców. Off-page SEO to coś, nad czym masz pełną i całkowitą kontrolę, podczas gdy nie zawsze ma to miejsce w przypadku off-page SEO. Ale po kolei ...

On-page SEO

On-page SEO (określane również jako on-site SEO) to proces dostosowywania witryny do wyszukiwarek internetowych. Działania on-page obejmują optymalizację treści, poprawę struktury oraz aspekty techniczne, czyli działania w zakresie kodu źródłowego HTML (i nie tylko w języku HTML :-)) strony. On-page SEO to kluczowy element pozycjonowania, ponieważ pomaga wyszukiwarkom indeksować i zrozumieć zawartość i strukturę witryny internetowej, a w konsekwencji wyświetlać ją w wynikach wyszukiwania na najpopularniejsze zapytania.

on page seo

Poniżej w skrócie przedstawię kilka czynników rankingowym on-site.

Optymalizacja treści na stronie

Treści na stronie internetowej mają bezpośredni wpływ na pozycjonowanie i są czynnikiem rankingowym. Co więcej, ciekawy content pozytywnie wpływa na zachowania użytkowników, warunkuje czas spędzony na stronie oraz zmniejsza poziom wskaźnika odrzuceń. Długość wizyty to jeden z czynników, wpływających na to, czy Google uznaje treść na Twojej stronie za wartościową.
Treść w witrynie powinna nie tylko odpowiadać na zapytania użytkowników, ale również dostarczać wyczerpujących informacji na temat oferty i być przedstawiona w przejrzystej, łatwej w odbiorze formie. Dobry content to taki, który wyszukiwarki stawiają wysoko w rankingu na popularne frazy kluczowe.

Optymalizacja treści w SurferSEO.
Optymalizacja treści w SurferSEO.

Oprócz interesujących informacji ważna jest optymalizacja treści:

  • Unikalność - content na stronie nie może być duplikatem treści z innych źródeł np. strony producenta. Jeśli chcesz sprawdzić, czy treści na Twojej stronie są unikalne skorzystaj z narzędzi Plagiarism Checker lub Copyscape.
  • Architektura treści - zastosowanie znaczników HTML w postaci nagłówków H1, H2, H3…., pozwala określić ich strukturę.
  • Zagęszczenie słów kluczowych - ilość wystąpień słów kluczowych w dopasowaniu ścisłym i przybliżonym (exact match i partial match) jest jednym z głównych czynników rankingowych.
  • Common words - znaczenie ma nie tylko użycie w treści fraz kluczowych. Content strony powinien obejmować także słowa mocno związane z daną tematyką, które występują na stronach rankujących w TOP10. Listę tych słów dla dowolnej frazy znajdziesz w audycie w narzędziu Surfer.

Struktura strony

Struktura serwisu to jedna z rzeczy, o których należy pomyśleć jeszcze przed uruchomieniem strony internetowej, ponieważ późniejsza jej edycja może być trudna.

Dobra, łatwa do zrozumienia architektura witryny jest ważna z dwóch powodów:

  • pomaga robotom w indeksowaniu strony,
  • ułatwia użytkownikom poruszanie się po stronie.

Pamiętaj, struktura strony nie powinna być zbyt głęboka.

Optymalizacja SEO w zakresie kodu

Meta title

Title tag jest ważnym czynnikiem rankingowym. To element HTML zagnieżdżony w sekcji head. Określa on tytuł danej podstrony. Ważne, aby każda strona w obrębie witryny miała unikalny title. Tag ten wyświetla się w wynikach wyszukiwania, zadbaj więc, aby nie tylko zawierał słowa kluczowe, ale również zachęcał do kliknięcia. Dodatkowo wyświetla się na pasku wyszukiwarki internetowej oraz kiedy udostępniasz innym link do swojej witryny.

Przykładowy meta title.
Przykładowy meta title.

Co wpływa na skuteczność title:

  • użycie słowa kluczowego - umieszczenie pozycjonowanej frazy w tytule, pozwala wskazać i zrozumieć użytkownikom i wyszukiwarkom, o czym jest dana strona, zaleca się umieszczenie słowa kluczowego na początku.
  • długość - wyszukiwarka Google wyświetla title tagi o długość do 600 px, co stanowi około 60-70 znaków.
  • brand - zamieszczenie na końcu tagu tytułowego wzmianki o marce buduje świadomość marki i zapewnia wyższy współczynnik klikalności, w szczególności w przypadku znanych brandów. Czasami warto umieścić swoją markę na początku tagu tytułowego w sąsiedztwie słów kluczowych.
Meta description

Podobnie jak tag meta title, meta description jest elementem HTML i jest zagnieżdżony w sekcji head. Opisujące zawartość strony, na której się znajduje. Meta opisy nie są czynnikiem rankingowym w SEO, jednak ich treść wyświetla się w wyszukiwarce i ma wpływ na wskaźnik klikalności (CTR).

Co wpływa na skuteczność meta description

  • zwięzłe przedstawienie oferty wraz z korzyściami wynikającymi ze skorzystania z niej,
  • długość - możesz wykorzystać około 150 znaków,
  • CTA (z ang. Call To Action) - czyli zachęcenie do przejścia na stronę, umieszczane zwykle na końcu tagu, np. Kup teraz!, Zamów online!
Przyjazne adresy url

Adres url obecnie wyświetlają się w SERP nad meta title, więc jest teraz jeszcze bardziej widoczny niż wcześniej. Tworząc adresy url zadbaj, aby były możliwie krótkie i zawierały słowo kluczowe, na które pozycjonujesz daną stronę. To doskonałe rozwiązanie w porównaniu do adresów z długim ciągiem przypadkowych liczb i znaków.

Optymalizacja grafik

Grafiki na stronie internetowej mają ogromny wpływ na szybkość ładowania i pozycjonowanie strony. Zawsze pamiętaj o kilku elementach, tj.:

  • Kompresja
  • Odpowiedni format - jeśli nie musisz zachowywać wysokiej rozdzielczości obrazu, użyj jpg lub svg, dla miniatur oraz obrazów w tle wybierz png.
  • Pokaż odwiedzającym, że ładowanie grafiki trwa lub zastosuj lady load czyli opóźnienie ładowania grafiki do momentu aż użytkownik przewiniemy stronę w miejsce, gdzie występuje dana grafika.
  • Przyjazna nazwa grafiki
  • Testy alternatywne - mimo, że boty wyszukiwarek internetowych dzięki wykorzystaniu sztucznej inteligencji są w stanie określić, co znajduje się na zdjęciu, indeksują także alty, co zapewnia dodatkową korzyść w postaci lepszego kontekstu obrazu dla wyszukiwarek. Opis alternatywny (alt) służy również osobom niewidomym korzystającym ze specjalnych czytników. Pamiętaj, aby alty były naturalne dla ludzi - unikaj upychania słów kluczowych.
Rich Snippets

To elementy danych strukturalnych, które pozwalają na wyróżnienie strony wśród organicznych wyników wyszukiwania poprzez dostarczenie użytkownikom dodatkowych informacji tj. ilość opinii i średnia ocen, zdjęcie, film, grafy wiedzy, site linki, miejsce i data wydarzenia, data publikacji, autor i innych.

Rozszerzenia rich snippets.
Rozszerzenia rich snippets.

Jeszcze dokładniej wskazują użytkownikom, co znajdą na stronie, ich wyświetlanie wpływa na zwiększenie współczynnika klikalności. Wdrożenie rich snippets w ramach pozycjonowania nie gwarantuje, że rozszerzenia zawsze będą wyświetlane w przeglądarce.

Linkowanie wewnętrzne

Dobrze wykonane linkowanie ułatwia robotom indeksowanie, co jest istotne dla SEO i pozycjonowania stron. Wewnętrzna struktura linków pozwala robotom dotrzeć do wszystkich podstron w obrębie serwisu i na dłużej zatrzymać potencjalnych klientów na stronie. Na linkowanie wewnętrzne składają się: dobrze zaprojektowane menu serwisu, schema dla robotów, mapa strony (w przypadku dużych serwisów, lepiej podzielić ją na kilka części), paginacja, sekcja produkty podobne, ostatnio na blogu, inni Klienci kupili również oraz linkowanie w treści pomiędzy blogiem, kategoriami, produktami i stroną główną.

Wersja mobilna

W związku z pandemią Google zdecydował się przesunąć ostateczny termin wdrożenia algorytmu Mobile First Index z września 2020 na marzec 2021, aby dać właścicielom witryn więcej czasu na przygotowanie swoim witryn. Wersja mobilna strony będzie indeksowana w pierwszej kolejności. Dlatego, jeśli Twoja witryna ładuje się szybko na komputerze, ale wolno na komórkach, Google potraktuje ją jako wolną. W Search Console możesz szybko sprawdzić, czy na Twojej stronie występują problemy z użytecznością na urządzeniach mobilnych. Aby zobaczyć, czy wszystkie zasoby są wczytywane poprawnie, skorzystaj z narzędzia Google Test Optymalizacji Mobilnej. Natomiast szybkość strony w wersji mobile i desktop sprawdzisz za pomocą Page Speed Insight.

Prędkość strony

Google już w 2010 oficjalnie ogłosił, że szybkość strony jest czynnikiem rankingowym. Co więcej, spora część internautów opuszcza stronę, jeśli jej czas ładowania jest dłuższy niż 3 sekundy. Skorzystaj z PageSpeed Insights, aby sprawdzić szybkość, narzędzie dostarczy Ci spersonalizowanych zaleceń dotyczących przyspieszenia Twojej witryny. Możesz także zmienić hosting na szybszy oraz przestrzegać kilku sprawdzonych metod dotyczących szybkości strony, takich jak kompresowanie obrazów, eliminowanie zbędnego kodu, usuwanie niewykorzystywanych skryptów. Zobacz nasz poradnik, jak przyspieszyć stronę internetową i spraw, aby Twoja witryna ładowała się szybciej.

Off-site SEO

Podczas gdy on-page SEO koncentruje się na poprawie jakości Twojej witryny, off-page SEO skupia się na wykorzystaniu innych czynników, które wpływają na pozycje w rankingach wyszukiwania.

Zaliczamy tutaj:

  • link building - pozyskiwanie linków bezpośrednio do pozycjonowanej strony
  • sygnały społecznościowe i zachowania użytkowników na stronie - działanie w social media, stosowanie komunikatów CTA
  • zaufanie do domeny - budowanie wizerunku marki i dbanie o opinie w Internecie

off site seo

Na niektóre z nich możesz wpływać np. jeśli pozyskasz wiele wartościowych linków zwrotnych. Jednak tylko w ograniczonym zakresie masz wpływ na to, jak użytkownicy zachowują się na Twojej stronie i czy do niej linkują.

Podczas gdy algorytmy Google i czynniki rankingowe stale się zmieniają, w społeczności SEO panuje zgoda co do tego, że w większości branż link building, wciąż odgrywają ważną rolę w pozycjonowaniu stron. Przeprowadzone przez Backlinko badanie czynników rankingowych 2020 wykazało wyraźną korelację między całkowitą liczbą linków zwrotnych a rankingiem strony w Google.

Podsumowująć pamiętaj że, czynniki SEO działają w synergii. Dobrze zoptymalizowane tagi tytułowe, nie zrekompensują braku optymalizacji treści. Dobra szybkość witryny nie pomoże, jeśli wyszukiwarki nie będą w stanie z łatwością indeksować Twoich stron. Dlatego tak ważne jest kompleksowe podejście do SEO.

Analityka internetowa

Analityka internetowa to proces zbierania i analizy danych na temat źródeł ruchu, odwiedzanych podstron i zachowań użytkowników na stronie internetowej. Analiza zebranych danych pozwala dobrze poznać użytkowników i określić działania mające na celu poprawić widoczność oraz konwersję. Specjalista SEO już na początku współpracy powinien sprawdzić, czy zweryfikowano Search Console i Analytics oraz utworzyć raport Data Studio dla klienta.

Narzędzia SEO

Narzędzia SEO znacznie ułatwiają specjalistom pracę w zakresie diagnostyki i optymalizacji strony, pomagają zidentyfikować problemy oraz obszary możliwości. Nie ma jednego idealnego narzędzia do SEO, każde spełnia określoną rolę, dlatego realizując pozycjonowanie stron www, warto korzystać w wielu narzędzi. Poprawna analiza i interpretacja dostarczonych danych pozwala zbudować skuteczny plan pozycjonowania.

Najważniejsze narzędzia SEO:

  • do optymalizacji strony www w oparciu o Data Driven - Surfer,
  • crawley analizujące strukturę, obrazy, CSS, skrypt i inne elementy istotne z perspektywy SEO - Screaming Frog, DeepCrawl, OnCrawl, Audisto,
  • do analizy poszczególnych elementów kodu strony - DevTools,
  • usługi Google - Search Console, Google Analytics, Google Trends, Google PageSpeed Insights, Google Structured Data Testing Tool, Google Mobile Friendly i inne,
  • do analizy profilu linków - Majestic, Surfer, Ahrefs, Clusteric,
  • do analizy widoczności i konkurencji - Semrush, Semstorm, Senuto,
  • wtyczki do analizy czynników w obrębie strony - SEO Quaqe, Lighthouse, Meta SEO Inspektor, MozBar, Tag Assistant, NoFollow, Link checker,
  • inne - Pingdom, GTmetrix, Redirect Checker, itd.

Audyt SEO - Co to jest

Przygotowanie audytu SEO to standardowa procedura przed rozpoczęciem pozycjonowania. Analiza techniczna pozwala określić mocne i słabe strony Twojej witryny. Dzięki szczegółowej analizie strony dowiesz się, czy dotychczasowe działania były realizowane prawidłowo, skutecznie i etycznie. Audyt SEO powinien obejmować analizę czynników technicznych, optymalizacji treści, UX, profili linków oraz konkurencji. Jego celem jest zidentyfikowanie jak największej liczby problemów na stronie (wpływających na wyniki bezpłatnych wyników wyszukiwania) oraz czynników negatywnie wpływających na doświadczenia użytkowników na stronie. Ich poprawa to świetny sposób na zwiększenie ruchu oraz konwersji na stronie. Audyt SEO pozwala również zaplanować strategię na skuteczne pozycjonowanie stron internetowych.

White hat SEO vs black hat SEO

White hat SEO to techniki i strategie, które są zgodne z regułami wyszukiwarek m.in. wyszukiwarki Google, których głównym celem jest dostarczenie użytkownikom wartościowych treści w odpowiedzi na ich zapytania. Z kolei black hat SEO to tzw. techniki spamerskie. Nieetyczne techniki obejmują głównie korzystanie z SWL (Systemy Wymiany Linków) czyli platform umożliwiających szybkie pozyskanie bardzo dużej ilości linków do strony. Kolejnymi nieetycznymi metodami SEO są kopiowanie cudzej treści oraz keyword stuffing, czyli przesycenie słowami kluczowymi treści na stronie internetowej.

Chociaż techniki spamerskie niekiedy działają, to zwykle krótkotrwałe, ich wykorzystanie w ramach pozycjonowania strony wiąże się z ryzykiem nałożenia kar tzw. filtrów Google i/lub wyindeksowania. Usunięcia z wyników wyszukiwania dla niektórych firm, w szczególności działających w e-commerce, może skutkować nawet koniecznością zamknięcia działalności. Pamiętaj, aby zachować ostrożność wybierając agencję SEO. Uważaj na firmy, oferujące umowy na długi okres, bez możliwości wypowiedzenia.

White hat vs black hat SEO.
White hat vs black hat SEO.

Dobre praktyki pozycjonowania:

  • twórz strony głównie dla użytkowników, nie dla wyszukiwarek,
  • zadbaj o wydajność strony,
  • pozyskuj wartościowe linki,
  • analizuj działania konkurencji,
  • stosuj się do wskazówek Search Console i analizuj statystyki indeksowania,
  • dbaj o bezpieczeństwo danych użytkowników - wdróż certyfikat SSL.

Nieetyczne praktyki, których lepiej unikać:

  • automatycznie generowana treść,
  • uczestnictwo w programach wymiany linków,
  • duplicate content - tworzenie stron z niewielką ilością oryginalnej treści lub bez niej,
  • cloaking - pokazywanie robotom wyszukiwarek innych treści niż użytkownikom,
  • ukrywanie treści - np. poprzez dodanie tekstu w kolorze tła,
  • keyword stuffing,
  • doorway pages - tworzenie stron w celu uzyskania dobrego rankingu dla określonych wyszukiwań kierujących ruch do Twojej strony.

SEO i pozycjonowanie to zwykle proces długotrwały

W KS często spotykamy się z pytaniami: ile trwa pozycjonowanie i kiedy będą pierwsze efekty SEO. To zależy. Pozycjonowanie to złożony proces, na który wpływa wiele czynników.

Czynniki wpływające na efekty SEO:

  • branża,
  • konkurencja,
  • wiek i historia domeny,
  • zmiany algorytmów,
  • popularność słów kluczowych,
  • obecny stan witryny,
  • profil linków.

W przypadku małych miejscowości oraz niszowych branż zdarza się, że wystarczy jednorazowa optymalizacja treści i elementów technicznych, aby zająć wysokie pozycji w rankingu wyników wyszukiwania. Jednak w większości przypadków pozycjonowanie stron www to proces długotrwały, który wymaga stałej pracy, pozyskiwania wartościowych linków i dostosowywania strony do zmieniających się algorytmów Google. Pamiętajmy również, że pozycjonowanie to współpraca, która wymaga zaangażowania obydwu stron - agencji SEO i klienta.

Agencja KS - działamy etycznie i skutecznie

Czasy, gdy pozycjonowanie polegało na upychaniu słów kluczowych i masowym pozyskiwaniu linków, już dawno minęły. Specjaliści z Mountain View wdrożyli szereg algorytmów zwalczających nieetyczne techniki pozycjonowania stron. Obecnie SEO to skomplikowany proces, wymagający wiedzy, analizy danych i konkurencji.

W agencji KS mamy sztab specjalistów, na bieżąco monitorujemy zmiany algorytmów i pozycjonujemy strony zgodnie z aktualnymi wytycznymi Google. Działamy kompleksowo, w ramach działań SEO wdrażamy na stronach klientów różne zmiany w treściach i kodzie źródłowym witryny, pozyskujemy wartościowe linki i stale analizujemy. Oferujemy wsparcie w zakresie obsługi strony oraz innych kanałów marketingowych.

Gwarancja wyników albo zwrot kasy!

Jako jedyna agencja SEO w Polsce oferujemy okres próbny na pozycjonowanie. Jeśli nie osiągniemy wspólnie ustalonych na początku współpracy efektów, zwrócimy Ci 100% zainwestowanych środków.