Spis treści
Co to jest SEO (Search Engine Optimization) — Definicja według KS
SEO (Search Engine Optimization) określane również jako pozycjonowanie stron, obejmuje optymalizację strony internetowej i inne działania marketingowe związane z dostosowaniem do wytycznych Google tych czynników, które mają wpływ na widoczność strony i jej pozycję w wynikach wyszukiwania (SERP — z ang. Search Engine Result Page). To proces zmierzający do ulepszania strony, tak aby w oparciu o najlepsze dla danej branży frazy kluczowe generowała wartościowy ruch organiczny.
Obecnie standardem jest, że usługi SEO łączy się z UX, aby osiągnąć podwójny cel: zadowolić zarówno użytkowników, jak i algorytmy wyszukiwarek. SXO (z ang. Search Experience Optimization) to nowy sposób pracy marketerów, koncentruje się na poprawie pozycji i jednoczesnym zwiększeniu konwersji poprzez dostosowanie witryny do preferencji użytkownika oraz zwiększanie ich zaangażowania.
Dotrzyj do nowych klientów dzięki pozycjonowaniu w Google
Zamów bezpłatną wycenę!
SEO i pozycjonowanie strony w wynikach wyszukiwania — czy to to samo?
W Polsce opinie są podzielone. Jedni uważają, że pojęcia te stosuje się zamiennie, inni twierdzą, że SEO to tylko optymalizacja strony, jako jeden z elementów pozycjonowania obok link buildingu i analityki.
Na świecie jako SEO traktuje się wszystkie działanie zmierzające do zwiększenia widoczności w organicznych wynikach wyszukiwania. Uwzględniając podział na on-page SEO i off-page SEO możemy stwierdzić, że teoria ta jest prawdziwa, co oznacza, że pojęcia SEO i pozycjonowanie stron internetowych są tożsame i oznaczają marketing internetowy prowadzący do osiągnięcia stabilnych i wysokich pozycji strony w SERP.
Z kolei SEO i SEM to już dwa różne pojęcia. SEM jest pojęciem szerszym, z ang. Search Engine Marketing oznacza marketing w wyszukiwarkach internetowych. Tak więc SEM obejmuje działania mające na celu pozyskanie ruchu z darmowych i płatnych (reklama Google Ads) wyników wyszukiwania.
W Polsce przyjęło się mówić o SEO w kontekście zwiększania widoczności i pozycji strony w wynikach wyszukiwania Google. Dzieje się tak dlatego, że z Google korzysta obecnie najwięcej osób. Jednak nie jest to jedyna wyszukiwarka, w której możemy się pozycjonować. Popularność stopniowo zyskują inne wyszukiwarki takie jak Bing. A to oznacza, że strony powinny być optymalizowane pod kątem SEO także dla nich.
Dlaczego SEO jest ważne dla Twojego biznesu?
Głównym celem SEO jest osiągnięcie wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania Google i przyciągnięcie jak największej liczby użytkowników na stronę. Jeżeli Twoja strona internetowa znajdzie się na premiowanych pozycjach więcej użytkowników ją zauważyć i odwiedzi. To z kolei oznacza, że osoby, które trafią na Twoją stronę, będą miały szansę dowiedzieć się, co oferujesz i nawiązać z Tobą współpracę.
Efektywne SEO pozwala dotrzeć do osób, które aktywnie poszukują produktów lub usług. Takie osoby już wiedzą, czego szukają i są bardziej skłonne do zakupu czy skorzystania z usług niż osoby. Ruch generowany przez SEO jest zatem bardziej wartościowy i częściej doprowadza do finalizacji zakupu niż ruch z reklam banerowych czy wideo.
Ludzie nadal mają większe zaufanie do wyników organicznych niż do tych oznaczonych etykietą reklama. Wyniki organiczne są postrzegane jako neutralne i bezstronne, a sami użytkownicy zakładają, że strony wyświetliły się w nich, ponieważ algorytm wyszukiwarki uznałe je za trafne i wartościowe. Wielu internautów wykształciło też naturalną niechęć do reklam, postrzegając je jako natrętne — dla nich strony pojawiające się w naturalnych wynikach wyszukiwania nie są próbą bezpośredniej sprzedaży, więc chętniej klikają w tego typu linki.
Wypozycjonowana dzięki SEO strona często też interpretowana jest jako dowód eksperckości i autorytetu w danej dziedzinie. Użytkownicy zdają sobie sprawę, jak działają reklamy i że każdy może zapłacić za wyświetlanie swojej strony na czołowych miejscach. To budzi w nich pewien sceptycyzm, który objawia się pomijaniem reklam i przechodzeniem od razu do organicznych wynikach wyszukiwania.
Działania SEO skupiają się na dostosowaniu strony do wytycznych wyszukiwarek, które coraz częściej poza aspektami czysto technicznymi zwracają uwagę na to, jak użytkownik czuje się na stronie. To sprawia, że właściciele stron internetowych, którzy chcą osiągać wysokie pozycje w Google, muszą też brać pod uwagę elementy z zakresu UX. Strona, która jest przyjazna zarówno dla wyszukiwarek, jak i dla użytkowników ma szansę osiągnąć wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania.
Inwestycja w SEO przynosi długoterminowe efekty. W przeciwieństwie do płatnych kampanii reklamowych ruch wygenerowany przez SEO jest stały i nie zanika w momencie kiedy przestaniesz w niego inwestować. To, oraz możliwość dotarcia do bardzo szerokiej grupy odbiorców sprawia, że koszt pozyskania klienta z tego kanału jest niższy, niż w przypadku tradycyjnych form reklamy.
Komu potrzebne jest SEO?
Na obecności w organicznych wynikach wyszukiwania skorzystają zarówno małe jak i duże biznesy. SEO do doskonały sposób na promocje firmy zarówno na skalę globalną, krajową czy lokalną.
Jeżeli prowadzisz mały biznes, który oferuje usługi mieszkańcom z najbliższych okolic, to pozycjonowanie lokalne będzie dla Ciebie najlepszym rozwiązaniem.
Na czym ono polega? SEO lokalne skupia się na budowaniu widoczności i pozyskiwaniu ruchu z wyników organicznych, które dotyczą konkretnej lokalizacji. Działania optymalizacyjne będą polegały na dostosowaniu treści strony tak, by odpowiadała ona na słowa kluczowe z dzielnicą, miastem lub regionem (np. Fryzjer Warszawa, Mechanik Kraków). Dzięki temu nie musisz konkurować w wynikach wyszukiwania Google z firmami oferującymi te same usługi, ale w innych miastach. SEO lokalne jest też przeważnie tańsze niż promowanie się na cały kraj.
W przypadku firm, które działają na terenie całego kraju czy nawet poza jego granicami, działania SEO muszą być intensywniejsze — zarówno pod kątem tworzenia treści jak i pozyskiwania wartościowych linków. Wiązać się to będzie też z większym nakładem finansowym. W przypadku ograniczonych środków na promocję warto w pierwszej kolejności skupić się na frazach kluczowych z długiego ogona (tzw. long tail). Są to zapytania użytkowników, które mają mniejszą miesięczną liczbę wyszukiwań, ale są przeważnie łatwiejsze w pozycjonowaniu. Z czasem będzie można przejść do bardziej konkurencyjnych słów kluczowych.
Nie zawsze jednak SEO będzie dobrym rozwiązaniem. Przy bardzo małych budżetach i niezwykle konkurencyjnych branżach, osiągnięcie pozycji, które przyniosą korzyść dla biznesu, może być niezwykle trudne i czasochłonne. W takich przypadkach lepiej skupić się na zwiększaniu przychodu firmy poprzez inne działania.
SEO nie sprawdzi się także w przypadku innowacyjnych produktów czy usług. Jeżeli nie ma na nie zapotrzebowania, czyli niewiele osób poszukuje tego typu rozwiązań w wyszukiwarce, może się okazać, że inwestycja w SEO będzie nietrafiona. Czy jednak dla tego typu biznesów należy całkowicie rezygnować z pozycjonowania? Absolutnie nie! Kluczem jest odpowiednio ułożona strategia SEO, która skupia się na frazach związanych nie z samym produktem lub usługą, ale z problemami, które rozwiązuje, korzyściami, jakie oferuje, oraz ogólnymi terminami związanymi z daną kategorią lub branżą. Tak zbudowana strategia SEO pozwoli dotrzeć do potencjalnych klientów, którzy szukają rozwiązania danego problemu, nawet jeśli nie znają jeszcze konkretnego produktu.
Problem z widocznością w wyszukiwarce Google?
Zdaj się na specjalistów z KS!
Jak działa wyszukiwarka Google?
Aby zrozumieć, jakie działania SEO mają wpływ na pozycję w wyszukiwarce Google, należy wiedzieć, jak działa sama wyszukiwarka.
Wyszukiwarki internetowe działają przez całą dobę, zbierając informacje z witryn internetowych na całym świecie i porządkując je. Jest to trzystopniowy proces, który polega na przeszukiwaniu stron internetowych, indeksowaniu ich, a następnie ustalaniu rankingu na określone słowa kluczowe za pomocą algorytmów wyszukiwania.
Crawlowanie
Pierwszym etapem pracy wyszukiwarki jest crawlowanie, czyli skanowania internetu w poszukiwaniu zasobów, które warto skatalogować. Wykorzystują one do tego zautomatyzowane skrypty do przeszukiwania sieci w poszukiwaniu informacji.
Crawlery (zwane też botami, robotami czy pająkami) systematycznie odwiedzają każdą witrynę na liście, przechodząc do linków wewnętrznych i zewnętrznych. Zwracają szczególną uwagę na nowe witryny i istniejącą treść, która została zmieniona. Roboty tworzą stale rozszerzającą się mapę powiązanych ze sobą stron.
Indeksowanie
Po znalezieniu strony, bot pobiera (i/lub renderuje) ją, Algorytmy automatycznie decydują, które z tych witryn indeksować. Bot organizuje te treści w kategorie, w tym obrazy, CSS i HTML, tekst i słowa kluczowe itp., co pozwala mu zrozumieć zawartość strony internetowej. Następnie przechowuje te informacje w indeksie.
Ranking
W ostatnim kroku wyszukiwarki przeszukują indeks i zwracają najbardziej trafne wyniki wyszukiwania dla każdego zapytania. Google wykorzystuje całą serię algorytmów do ustalania pozycji w wynikach wyszukiwania.
Wiedza, jak działają wyszukiwarki internetowe, pozwala zrozumieć, co wpływa na skuteczność pozycjonowania i efektywnie realizować działania SEO.
Co obejmują działania SEO?
Optymalizacja strony internetowej (SEO) obejmuje szereg działań sprawiających, że strona jest lepiej widoczna w Google oraz użyteczna dla odbiorców. To często praca wielu specjalistów z różnych dziedzin, których ostatecznym celem jest poprawa pozycji strony w wynikach wyszukiwania.
Optymalizację SEO rozpoczyna specjalista SEO, którego zadaniem jest gruntowne sprawdzenie strony internetowej, znalezienie błędów utrudniających pozycjonowanie, analiza konkurencji oraz znalezienie najlepszych słów kluczowych. Wykorzystuje do tego szereg specjalistycznych narzędzi. Na podstawie analizy tworzona jest strategia SEO, zawierająca wytyczne do dalszych działań, które specjalista będzie wdrażał lub koordynował.
Specjalistę SEO wspierają:
- copywriterzy, którzy tworzą i optymalizują treści na stronie,
- programiści, którzy wdrożą zmiany w kodzie, przyspieszą działanie strony czy dodadzą do niej nowe funkcjonalności,
- specjaliści link buildingu, których zadaniem jest znajdywanie i pozyskiwanie wartościowych linków zewnętrznych,
- specjaliści UX, którzy zadbają o to, by strona była przyjazna dla użytkowników.
W przypadku budowania widoczności strony internetowej w wynikach lokalnych optymalizuje się również profil firmy w Mapach Google.
Proces optymalizacji strony pod kątem SEO możemy podzielić na dwa obszary on-page SEO i off-page SEO.
On-page SEO to coś, nad czym masz pełną i całkowitą kontrolę, podczas gdy nie zawsze ma to miejsce w przypadku off-page SEO. Ale po kolei ...
Analiza słów kluczowych w SEO
Przed przystąpieniem do optymalizacji SEO należy przeprowadzić analizę słów kluczowych, czyli zapytań, które użytkownicy wpisują w wyszukiwarkę Google, aby znaleźć interesujące ich informacje produkty czy usługi.
Analiza pozwala zrozumieć, jak użytkownicy korzystają z wyszukiwarki oraz zidentyfikować frazy, które najlepiej odpowiadają ofercie firmy i intencjom grupy docelowej. Wynikiem takiej analizy powinna być lista słów kluczowych, która posłuży do tworzenia lub optymalizacji treści na stronie internetowej.
Aby znaleźć najlepsze słowa kluczowe warto zacząć od stworzenia listy potencjalnych słów kluczowych związanych z Twoją branżą i ofertą firmy. Następnie taką listę należy zweryfikować w narzędziach (np. Google Keyword Planner, Senuto, Ahrefs), które to pomagają określić popularność i konkurencyjność, a także znaleźć powiązane frazy kluczowe. Warto też sprawdzić, na jakie słowa kluczowe pozycjonuje się konkurencja.
On-page SEO
On-page SEO (określane również jako on-site SEO) to proces dostosowywania witryny pod kątem wyszukiwarek internetowych. Działania on-page obejmują optymalizację treści, poprawę struktury oraz optymalizację techniczną strony, czyli poprawę kodu źródłowego HTML (i nie tylko w języku HTML :-)) strony. On-page SEO to kluczowy element pozycjonowania, ponieważ pomaga wyszukiwarkom indeksować i zrozumieć zawartość i strukturę witryny internetowej, a w konsekwencji wyświetlać ją w wynikach wyszukiwania na najpopularniejsze zapytania.
Poniżej w skrócie przedstawię przykładowe czynniki rankingowe on-site.
Optymalizacja treści na stronie
Teksty na stronie internetowej mają bezpośredni wpływ na pozycjonowanie i są czynnikiem rankingowym. Co więcej, profesjonalnie realizowany content marketing polega na tworzeniu wartościowych treści i pozytywnie wpływa na zachowania użytkownika, warunkuje czas spędzony na stronie oraz zmniejsza poziom wskaźnika odrzuceń. Długość wizyty to jeden z czynników, wpływających na to, czy Google uznaje treść na Twojej stronie za wartościową. Treść w witrynie powinna zarówno odpowiadać na zapytania użytkowników, jak i dostarczać wyczerpujących informacji na temat oferty i być przedstawiona w przejrzystej, łatwej w odbiorze formie. Dobry content to taki, który wyszukiwarki stawiają wysoko w rankingu na popularne frazy kluczowe.
Optymalizacja treści w Surferze
Przygotowując optymalizację treści, trzeba wziąć pod uwagę kilka kwestii:
- Unikalność — content (czyli treść) na stronie nie może być duplikatem treści z innych źródeł np. strony producenta. Jeśli chcesz sprawdzić, czy tekst na Twojej stronie jest unikalny skorzystaj z narzędzi Plagiarism Checker lub Copyscape.
- Architektura treści — określa, w jaki sposób informacje są prezentowane użytkownikom. Ma ona na celu ułatwienie nawigacji, poprawę zrozumienia treści oraz zwiększenie satysfakcji użytkowników. To także element optymalizacji stron pod kątem wyszukiwarek. Elementem architektury treści jest stosowanie odpowiednich znaczników HTML w postaci nagłówków H1, H2, H3, wytłuszczeń czy wypunktowań.
- Zagęszczenie fraz kluczowych — ilość wystąpień słów kluczowych w dopasowaniu ścisłym i przybliżonym (exact match i partial match) jest jednym z głównych czynników rankingowych, który wpływa na pozycje.
- Common words — duże znaczenie ma nie tylko użycie w treści fraz kluczowych. Content strony usługowej lub sklepu powinien obejmować także słowa mocno związane z daną tematyką, które występują na stronach rankujących w TOP10. Listę tych słów dla dowolnej frazy znajdziesz w audycie w narzędziu Surfer.
Struktura strony
Struktura serwisu to sposób organizacji podstron w obrębie witryny. Warto zaplanować strukturę jeszcze przed uruchomieniem strony internetowej, ponieważ jej późniejsza edycja może być trudna.
Dobra, łatwa do zrozumienia architektura witryny jest ważna z dwóch powodów:
- pomaga robotom w indeksowaniu strony oraz ustalaniu, które z nich są ważniejsze od innych,
- ułatwia użytkownikom poruszanie się po stronie i znalezienie tego, czego potrzebują.
Pamiętaj, struktura strony nie powinna być zbyt głęboka.
SEO Techniczne, czyli optymalizacja SEO w zakresie kodu
Meta title
Title tag jest ważnym czynnikiem rankingowym. To element HTML zagnieżdżony w sekcji head, który określa tytuł danej podstrony. Ważne, aby każda strona w obrębie witryny miała unikalny title.
Title tag jest pierwszym elementem, który użytkownik zobaczy w wynikach wyszukiwania, zadbaj więc, aby zarówno zawierał słowa kluczowe i zachęcał do kliknięcia. Dodatkowo wyświetla się na pasku wyszukiwarki internetowej oraz kiedy udostępniasz innym link do swojej witryny.
Przykładowy meta title
Na skuteczność title wpływa:
- Użycie słowa kluczowego — umieszczenie pozycjonowanej frazy w tytule, pozwala wskazać i zrozumieć użytkownikom i wyszukiwarkom, o czym jest dana strona. Zaleca się umieszczenie danego słowa kluczowego na samym początku title.
- Długość — wyszukiwarka Google wyświetla title tagi o długość do 600 px, co stanowi około 60-70 znaków. Nie oznacza to, że nie można stosować dłuższych title, po prostu dalsza część tytułu nie będzie widoczna dla użytkownika.
- Brand — zamieszczenie na końcu tagu tytułowego wzmianki o marce buduje świadomość marki i zapewnia wyższy współczynnik klikalności, w szczególności w przypadku znanych brandów. Czasami warto umieścić nazwę firmy na początku tagu tytułowego w sąsiedztwie słów kluczowych.
Meta description
Podobnie jak tag meta title, meta description jest elementem HTML i jest zagnieżdżony w sekcji head. Opisujące zawartość strony, na której się znajduje.
Meta opisy nie są czynnikiem rankingowym w SEO, jednak ich treść wyświetla się w wyszukiwarce i ma wpływ na wskaźnik klikalności (CTR). Obecnie meta description w swojej niezmienionej formie sporadycznie wyświetla się w wynikach wyszukiwania. Google — w zależności od zapytania użytkownika — może wyświetlić albo oryginalny opis, lub wybrać fragment tekstu ze strony, który według algorytmu wyszukiwarki będzie najlepszy.
Na skuteczność meta description wpływa:
- zwięzłe przedstawienie oferty wraz z korzyściami wynikającymi ze skorzystania z niej,
- długość — możemy wykorzystać około 150 znaków,
- CTA (z ang. Call To Action) — czyli zachęcenie do przejścia na Twoją stronę, umieszczane zwykle na końcu tagu, np. Kup teraz!, Zamów online!
Przyjazne adresy URL
Optymalizacja adresów URL pod kątem SEO polega na sprawieniu, by były one bardziej przyjazne zarówno dla użytkowników jak i dla wyszukiwarek. Głównym działaniem, które należy podjąć w ramach optymalizacji, jest dodanie słowa kluczowego, na które chcesz pozycjonować stronę. Trzeba też zadbać, aby adres URL nie zawierał znaków specjalnych i diakrytycznych (charakterystycznych dla danego języka) oraz był w miarę krótki. Wskazane jest też używanie znaku „-” zamiast spacji do rozdzielania wyrazów w adresie.
Zastosowanie się do powyższych zasad pomoże wyszukiwarkom lepiej klasyfikować strony w porównaniu do witryn z długimi adresami URL, które zawierają przypadkowe liczby i znaki.
Obecnie adres URL wyświetla się w SERP tuż nad tytułem strony w postaci menu okruszkowego. Pierwszym element stanowi domena, a kolejnymi są elementy ścieżki adresu URL. Jeżeli adres URL nie oddaje w pełni struktury Twojej strony lub jest mało atrakcyjny, możesz zastosować dane strukturalne Breadcrumbs, które zmienią wygląd tego elementu.
Wygląd URL w wynikach wyszukiwania
Optymalizacja grafik
Grafiki na stronie internetowej mają ogromny wpływ na szybkość ładowania strony i pozycjonowanie. Warto pamiętać o kilku elementach, tj.:
- Kompresja — grafiki w nieskompresowanej formie mają dużą wagę, przez co mocno rzutują na czas, z jakim strona internetowa się wczytuje. Jednym z elementów optymalizacji SEO jest kompresja, czyli zmniejszenie rozmiaru grafiki, tak aby zajmowały one mniej miejsca na serwerze oraz szybciej się wczytywały zwłaszcza na urządzeniach mobilnych. Wykorzystać do tego można dostępne w sieci strony oferujące bezpłatną kompresję grafik.
- Odpowiedni rozmiar — nie każda grafika musi być wyświetlana w pełnej rozdzielczości. Jeżeli jest ona elementem tła lub wyświetla się tylko jako miniatura, warto rozważyć zmianę rozmiaru grafiki. Można to zrobić za pomocą ogólnodostępnych programów graficznych.
- Odpowiedni format — Zmiana rozmiaru i kompresja to nie jedyne sposoby na zmniejszenie szybkości ładowania strony. Jeżeli mimo zabiegów optymalizacyjnych pliki graficzne są nadal duże, rozważ zmianę formatu. Pliki PNG przeważnie są dużo cięższe niż ich odpowiedniki w JPG, ale oferują przezroczystość. Warto brać pod uwagę także formaty nowej generacji, takie jak WEBP, które łączą zalety PNG i JPG. Z kolei jeżeli stosujesz grafiki wektorowe, doskonałym rozwiązaniem będzie format SVG, który pozwala na skalowanie obrazów bez straty jakości.
- Zastosowanie lazy loading — grafiki umieszczone poniżej linii załamania (Above the Fold) nie muszą się od razu wczytywać. Obecnie nie musisz już korzystać ze skomplikowanych skryptów, ponieważ przeglądarki domyślnie wspierają wczytywanie grafik dopiero wtedy, kiedy użytkownik przewinie stronę internetową w miejsce, gdzie występuje dana grafika. Jedyne co trzeba zrobić, to przy każdej grafice dodać do kodu parametr loading="lazy".
W przypadku optymalizacji grafik warto też stosować rozwiązania, które pokażą odwiedzającym, że ładowanie grafiki trwa.
Aby wspomóc pozycjonowanie grafik czy strony konieczne są działania SEO, które polegają na stosowaniu przyjaznych nazw dla grafik oraz dodawanie tekstów alternatywnych (parametr alt).
Przyjazne nazwy grafik pozwalają na lepszą klasyfikację obrazów i wyświetlanie ich dla odpowiednich słów kluczowych. Podobną rolę mają teksty alternatywne. Mimo tego, że boty wyszukiwarek internetowych dzięki wykorzystaniu sztucznej inteligencji są w stanie określić, co znajduje się na zdjęciu, analizują także alty, co zapewnia dodatkową korzyść w postaci lepszego kontekstu obrazu dla wyszukiwarek.
Opis alternatywny (alt) jest przeznaczony również dla osób niewidomych korzystającym ze specjalnych czytników. Pamiętaj, aby alty były naturalne dla ludzi — unikaj upychania w nim słów kluczowych.
Rich Snippets
To elementy danych strukturalnych, które pozwalają wyróżnić wygląd strony wśród organicznych wyników w wyszukiwarce Google poprzez dostarczenie użytkownikom dodatkowych informacji tj. ilość opinii i średnia ocen, zdjęcie, film, grafy wiedzy, site linki, miejsce i data wydarzenia, data publikacji, autor i innych.
Wynik rozszerzony w Google
Wyniki rozszerzone (Rich Snippet) jeszcze dokładniej wskazują użytkownikom, co znajdą na danej stronie. Ich pojawienie się w wynikach wyszukiwania wpływa na zwiększenie współczynnika klikalności — strony wyróżniające się w SERPach są częściej klikane.
Aby wyniki rozszerzone pojawiły się także dla Twojej strony internetowej, konieczne będzie dodanie do niej odpowiedniego kodu. Więcej informacji o tym znajdziesz w artykule poświęconym snippetom. Pamiętaj jednak, wdrożenie danych strukturalnych w ramach usług pozycjonowania nie gwarantuje, że rozszerzenia zawsze będą wyświetlane w przeglądarce, ale mogą zwiększyć prawdopodobieństwo ich wystąpienia.
Linkowanie wewnętrzne
Dobrze wykonane linki wewnętrzne ułatwiają robotom odkrywanie nowych zasobów oraz ich indeksowanie, co jest istotne dla SEO i pozycjonowania. Wewnętrzna struktura linków pozwala robotom dotrzeć do wszystkich podstron w obrębie serwisu i na dłużej zatrzymać potencjalnych klientów na stronie. To także sygnał, które z podstron są dla nas istotne i powinny być częściej odwiedzane przez roboty. Zoptymalizowane treści linków (anchor text) pomagają także zwiększyć pozycję strony na wybrane przez nas słowa kluczowe.
Na linkowanie wewnętrzne składają się: dobrze zaprojektowane menu serwisu, schema dla robotów, mapa witryny (w przypadku dużych serwisów, lepiej podzielić ją na kilka części), paginacja, sekcja produkty podobne, ostatnio na blogu, inni Klienci kupili również oraz linki w treści pomiędzy blogiem, kategoriami, produktami i stroną główną.
Wersja mobilna a SEO
Od 2021 roku Google indeksuje strony przede wszystkim w wersji mobilnej (Mobile First Indexing). Oznacza to, że strony, które są przystosowane jedynie do urządzeń desktopowych, nie mogą liczyć na wysokie pozycje w Google. Google podjął taką decyzję w związku ze znacznym zwiększeniem ruchu sieciowego z urządzeń mobilnych. Coraz więcej z nas przegląda Internet, używając do tego smartfonów.
W ramach optymalizacji SEO zadbaj o to, aby wersja mobilna Twojej strony internetowej była równie dobra, jak ta na urządzeniach desktopowych. Chodzi tutaj nie tylko o szybkość ładowania, ale także elementy, które wpływają na doświadczenia użytkowników. Będzie to np. odpowiednia wielkość czcionki, która nie będzie utrudniać czytania, wystarczająca odległość elementów klikalnych, by nie utrudniać interakcji ze stroną czy unikanie możliwości poziomego scrollowania strony.
Najprostszym sposobem sprawdzenia, czy strona jest dostosowana do urządzeń mobilnych, jest przeglądnięcie jej na kilku smartfonach. Pomocne będą też narzędzia — Lighthouse oraz Page Speed Insight.
Prędkość strony a SEO
Google już w 2010 oficjalnie ogłosił, że szybkość strony jest czynnikiem rankingowym. Co więcej, spora część internautów opuszcza stronę, jeśli szybkość ładowania strony jest dłuższy niż 3 sekundy.
Jeśli chcesz sprawdzić szybkość skorzystaj z PageSpeed Insights. Narzędzie dostarczy Ci spersonalizowanych zaleceń dotyczących przyspieszenia Twojej witryny. Większa część zaleceń będzie wiązała się ze zmianami w kodzie strony, choć nie zawsze problem może tkwić w jej budowie. Niekiedy konieczna będzie zmiana hostingu (czyli miejsca, gdzie przetrzymywana jest strona) na szybszy.
Oto kilka sprawdzonych metod, które pomogą w optymalizacji szybkości:
- kompresja obrazów,
- eliminacja zbędnego kodu CSS czy HTML,
- usuwanie niewykorzystywanych skryptów JS.
Więcej porad znajdziesz w naszym poradniku, jak przyspieszyć stronę internetową.
Problem z widocznością w wyszukiwarce Google?
Zdaj się na specjalistów z KS!
Off-page SEO
Podczas gdy on-page SEO koncentruje się na optymalizacji stron internetowej, czyli poprawie jakości witryn, off-page SEO skupia się na wykorzystaniu innych czynników, które wpływają na pozycje w rankingach wyszukiwania.
Zaliczamy tutaj:
- link building — pozyskiwanie linków bezpośrednio do pozycjonowanej strony z innych stron w sieci
- sygnały społecznościowe i zachowania użytkowników na stronie — działanie w mediach społecznościowych, stosowanie komunikatów CTA
- zaufanie do domeny — budowanie wizerunku marki i dbanie o opinie w Internecie
Na niektóre z nich możesz wpływać np. jeśli pozyskasz wiele wartościowych linków zwrotnych. Jednak tylko w ograniczonym zakresie masz wpływ na to, jak użytkownicy zachowują się na Twojej stronie i czy do niej linkują.
Podczas gdy algorytmy Google i najważniejsze czynniki rankingowe stale się zmieniają, w społeczności SEO panuje zgoda co do tego, że w większości branż link building, wciąż odgrywają ważną rolę w pozycjonowaniu stron. Przeprowadzone przez Backlinko badanie czynników rankingowych 2020 wykazało wyraźną korelację między całkowitą liczbą linków zwrotnych a rankingiem strony w Google.
Podsumowując — pamiętaj, że czynniki SEO działają w synergii. Dobrze zoptymalizowane tagi tytułowe, nie zrekompensują braku optymalizacji treści pod kątem SEO. Dobra szybkość witryny nie pomoże, jeśli wyszukiwarki nie będą w stanie z łatwością indeksować Twoich stron. Dlatego tak ważne jest kompleksowe podejście do SEO.
Analityka internetowa
Analityka internetowa to proces zbierania i analizy danych na temat źródeł ruchu, odwiedzanych podstron i zachowań użytkowników na stronie internetowej. Analiza zebranych danych pozwala dobrze poznać potencjalnych Klientów, których może pozyskać Twoja firma i określić działania mające na celu poprawić widoczność w Internecie oraz konwersję (sprzedaż, rejestracja, zapis do newslettera, itd.). Specjalista SEO już na początku współpracy powinien sprawdzić, czy zweryfikowano Search Console i Analytics oraz utworzyć raport Data Studio dla klienta.
Narzędzia SEO
Narzędzia SEO znacznie ułatwiają specjalistom pracę w zakresie diagnostyki i optymalizacji strony, pod kątem wyszukiwarek, pomagają zidentyfikować problemy oraz obszary możliwości. Nie ma jednego idealnego narzędzia do SEO, każde spełnia określoną rolę, dlatego realizując pozycjonowanie stron WWW, warto korzystać w wielu narzędzi. Poprawna analiza i interpretacja dostarczonych danych pozwala zbudować skuteczny plan pozycjonowania.
Oto zestaw narzędzi SEO, które pomogą w optymalizacji strony internetowej:
- do optymalizacji strony WWW w oparciu o dane — Surfer,
- crawlery analizujące strukturę, obrazy, CSS, skrypt i inne elementy istotne z perspektywy SEO — Screaming Frog, DeepCrawl, OnCrawl, Audisto,
- analiza poszczególnych elementów kodu strony — narzędzie DevTools wbudowane w przeglądarkę Chrome,
- do analityki internetowej — Google Search Console, Google Analytics,
- do analizy trendów i badania słów kluczowych — Google Keyword Planner, Google Trends,
- do analizy danych strukturalnych — Google Structured Data Testing Tool, Schema Validator,
- do analizy profilu linków — Majestic, Surfer, Ahrefs, Clusteric,
- do analizy widoczności, konkurencji i słów kluczowych — Semrush, Semstorm, Senuto,
- wtyczki do analizy czynników w obrębie strony — SEO Quaqe, Lighthouse, Meta SEO Inspector, MozBar, Tag Assistant, NoFollow, Link checker,
- do analizy szybkości strony — Pingdom, GTmetrix, Google PageSpeed Insights.
Nie są to oczywiście wszystkie narzędzia, które mogą być wykorzystywane do audytów SEO czy optymalizacji. Więcej o samych narzędziach SEO oraz ich wykorzystaniu przeczytasz na naszym blogu.
Audyt SEO — Co to jest
Przygotowanie audytu SEO to standardowa procedura przed rozpoczęciem optymalizacji i pozycjonowania. Po pierwsze analiza techniczna pozwala określić mocne i słabe strony Twojej witryny i wskazuje, co należy poprawić.
Dzięki szczegółowej analizie strony WWW dowiesz się, czy dotychczasowe działania związane z pozycjonowaniem były realizowane prawidłowo, skutecznie i etycznie oraz czy strona jest lepiej widoczna.
Audyt SEO powinien obejmować analizę czynników technicznych, optymalizacji treści, linkowanie wewnętrzne, UX, profili linków firm oraz konkurencji. Ma on na celu zidentyfikowanie jak największej liczby problemów na stronie (wpływających na wyniki bezpłatnych wyników wyszukiwania) oraz czynniki negatywnie wpływające na doświadczenia użytkowników na stronie. Ich poprawa to świetny sposób na zwiększenie ruchu oraz konwersji na stronie.
Audyt SEO pozwala również na zaplanowanie strategii SEO na skuteczne pozycjonowanie stron internetowych.
White hat SEO vs black hat SEO
White hat SEO to techniki i strategie, które są zgodne z regułami wyszukiwarek m.in. wyszukiwarki Google, których głównym celem jest dostarczenie użytkownikom wartościowych treści w odpowiedzi na ich pytania. Zapewniają one najlepsze i długoterminowe efekty.
Z kolei black hat SEO to tzw. techniki spamerskie, z których nadal korzystają niektóre firmy w branży SEO. Nieetyczne techniki obejmują głównie korzystanie z SWL (Systemy Wymiany Linków), czyli platform umożliwiających szybkie pozyskanie bardzo dużej ilości linków do strony. Kolejnymi nieetycznymi metodami SEO są kopiowanie cudzej treści oraz keyword stuffing, czyli przesycenie słowami kluczowymi treści na stronie internetowej.
Chociaż techniki spamerskie często działają, to zwykle krótkotrwale. Ich wykorzystanie w ramach usługi pozycjonowania strony jest związane z ryzykiem nałożenia kar tzw. filtrów Google i/lub wyindeksowania. Usunięcia z wyników wyszukiwania dla niektórych firm, w szczególności działających w e-commerce, może skutkować nawet koniecznością zamknięcia działalności.
Pamiętaj, aby zachować ostrożność, wybierając agencję SEO. Uważaj na firmy, oferujące umowy na długi okres, bez możliwości wypowiedzenia.
Dobre praktyki pozycjonowania:
- twórz strony głównie dla użytkowników, nie dla wyszukiwarek,
- zadbaj o wydajność strony,
- pozyskuj wartościowe linki,
- analizuj działania konkurencji,
- stosuj się do wskazówek Search Console i analizuj statystyki indeksowania,
- dbaj o bezpieczeństwo danych użytkowników - wdróż certyfikat SSL.
Nieetyczne praktyki, których lepiej unikać:
- automatycznie generowana treść,
- uczestnictwo w programach wymiany linków,
- duplicate content - tworzenie stron z nieunikalną treścią,
- cloaking - pokazywanie robotom wyszukiwarek innych treści niż użytkownikom,
- ukrywanie treści - np. poprzez dodanie tekstu w kolorze tła,
- keyword stuffing,
- doorway pages - tworzenie stron w celu uzyskania dobrego rankingu dla określonych wyszukiwań kierujących ruch do Twojej strony.
SEO i pozycjonowanie to zwykle proces długotrwały
W KS często spotykamy się z pytaniami: ile trwa pozycjonowanie strony i kiedy będą pierwsze efekty SEO. To zależy. Pozycjonowanie to złożony proces, na który wpływa wiele czynników.
Czynniki wpływające na efekty SEO:
- branża,
- konkurencja,
- wiek i historia domeny,
- zmiany algorytmów Google,
- popularność słów kluczowych,
- obecny stan witryny,
- profil linków.
W przypadku małych miejscowości oraz niszowych branż zdarza się, że wystarczy jednorazowa optymalizacja treści i elementów technicznych, aby strona zajęła wysokie pozycje w organicznych wynikach wyszukiwania. Jednak w większości przypadków SEO to proces długotrwały, który wymaga stałej pracy, pozyskiwania wartościowych linków, optymalizacji i dostosowywania strony do zmieniających się algorytmów Google.
Jednak w długoterminowej perspektywie SEO to najbardziej opłacalna forma marketingu internetowego. Pamiętajmy również, że pozycjonowanie to współpraca, która wymaga zaangażowania obydwu stron — agencji SEO i klienta.
KS Agencja SEO — działamy etycznie i skutecznie
Czasy, gdy pozycjonowanie strony polegało na upychaniu słów kluczowych i masowym pozyskiwaniu linków, już dawno minęły. Specjaliści z Mountain View wdrożyli szereg algorytmów zwalczających nieetyczne techniki pozycjonowania stron. Obecnie SEO nazywane pozycjonowaniem to skomplikowany proces, wymagający wiedzy oraz analizy danych i konkurencji.
W agencji KS mamy sztab specjalistów, na bieżąco monitorujemy zmiany algorytmów i wiemy, jak pozycjonować strony zgodnie z aktualnymi wytycznymi Google. Działamy kompleksowo, w ramach działań SEO wskazujemy, na jakie frazy warto pozycjonować witrynę, wdrażamy na stronach klientów zmiany w treściach i kodzie źródłowym witryny, pozyskujemy wartościowe linki i stale trzymamy rękę na pulsie. Oferujemy wsparcie w zakresie obsługi strony oraz innych kanałów marketingu internetowego.
Skontaktuj się z nami, a my przedstawimy Ci możliwości promocji Twojej firmy w wyszukiwarce Google.