Na skróty:

Sama już informacja od Google o wprowadzeniu w 2021 roku kolejnych elementów Page Experience, nazwanych Core Web Vitals, świadczy o tym, jak UX przenika do świata SEO. Core Web Vitals są określone przez Google jako zestaw istotnych wskaźników weryfikujących użyteczność witryny w czasie rzeczywistym. Ich celem jest wpłynięcie na komfort korzystania ze strony i poprawienie jakości obsługi użytkownika.

Core Web Vitals od 2021 roku będą dotyczyć takich kwestii jak:

  • ładowanie strony,
  • interaktywność,
  • stabilność wizualna.

Google Page Experience
Google Page Experience

Google zapowiedziało również, że ma w planach systematycznie rozbudowywać Core Web Vitals o nowe czynniki. Celem takich działań jest tworzenie funkcjonalności witryn nastawionych na użytkownika i zapewnienie mu sprawnej i zadowalającej interakcji z serwisem.

Początkowo do Core Web Vitals będą zaliczane:

  • Largest Contentful Paint (LCP) - ładowanie strony; wskaźnik ten mierzy wydajność wczytywania/ładowania strony i powinien wynosić mniej niż 2,5 sekundy;
  • First Input Delay (FID) - interaktywność; mierzy czas reakcji strony na działanie użytkownika i czynnik ten nie powinien przekraczać 100 milisekund;
  • Cumulation Layout Shift (CLS) - stabilność wizualna; wskaźnik ten mierzy czas ładowania strony do ostatecznego rozmieszczenia elementów i powinien wynosić mniej niż 0,1. Wskaźnik ten ma na celu uchronienie użytkownika przed kliknięciem przez przypadek w reklamę lub inny odnośnik, który został wybrany ze względu na zmianę układu strony.

Czynniki Core Web Vitals
Czynniki Core Web Vitals

W rzeczywistości SEO oraz UX mają wiele wspólnych zasad, które - jeżeli są przestrzegane, wpływają pozytywnie na siebie nawzajem.
Poprawnie wykonane działania w zakresie UX i SEO zbliżają nas do wspólnego celu, jakim jest konwersja.

Wyniki wyszukiwania

Działania UX dotyczą witryny, natomiast specjalista SEO może rozpocząć swoje działania znacznie wcześniej. Kreowanie określonych emocji, może zacząć się, zanim użytkownik w ogóle pojawi się na naszej stronie. Miejscem styku są wyniki wyszukiwania.

Zatem jak zrobić dobre pierwsze wrażenie?
Jest kilka ważnych aspektów, które składają się na wzbudzenie zainteresowania w wynikach wyszukiwania:

Targetowanie fraz - w ostatnich latach widać trend, w którym Google zmierza do tego by użytkownik faktycznie dostał najlepszą odpowiedź na swoje zapytanie, przez co promuje strony, które najtrafniej odpowiadają na zapytanie użytkownika. Stąd też warto dokładnie weryfikować pierwsze wyniki wyszukiwania, bo może okazać się, że frazy, które dla nas mogą być synonimami, zwracają w rzeczywistości różne wyniki wyszukiwania.

Porównanie zapytań i intencji użytkowników w SERP
Porównanie zapytań i intencji użytkowników w SERP

Adres url - UX i SEO są w tym temacie bardzo zgodne – przyjazne, czyli krótkie i czytelne adresy url, o wiele bardziej zapadają w pamięć użytkownika i budzą większe zaufanie;

Title - właściwa optymalizacja tytułu strony i zawarcie w nim odpowiednich słów kluczowych może wpłynąć na decyzję użytkownika na naszą korzyść. Dzięki znacznikowi title użytkownik od razu widzi, czego może się spodziewać po naszej stronie;

Meta description - odpowiednio zoptymalizowane i ciekawie napisane, zawierające wezwanie do akcji, mogą również zachęcić użytkownika do wejścia właśnie na naszą stronę.

Dostosowanie do urządzeń mobilnych

Ponad 50% wejść na strony pochodzi z urządzeń mobilnych. Z tego powodu Google chce zakończyć ignorowanie potrzeb użytkowników korzystających z danych urządzeń poprzez ostateczne wdrożenie mobile-first index. Czyli jak sama nazwa sugeruje, mobilna wersja strony internetowej staje się punktem wyjścia dla Google, na podstawie której będzie oceniał pozycje w wyszukiwarce.

Test dostosowania strony do urządzeń mobilnych
Test dostosowania strony do urządzeń mobilnych

Szybkość strony

Obecni użytkownicy Internetu nie są zbyt cierpliwi dlatego, jeżeli strona ładuje się zbyt długo, możemy ponieść tego konsekwencje w postaci porzucenia strony przez użytkownika i skorzystania przez niego z oferty konkurencji.

W celu weryfikacji szybkości strony można skorzystać z następujących narzędzi:
Page Speed Insights, Pingom Tools czy GT Metrix. Korzystając z sugestii w nich zawartych możemy poprawić parametry dotyczące szybkości strony.

Sugestie mogące pomóc przyśpieszyć analizowaną strone - PageSpeed Insights
Sugestie mogące pomóc przyśpieszyć analizowaną strone - PageSpeed Insights

Nawigacja – architektura informacji

Z punktu widzenia UX przejrzysta i zrozumiała dla użytkownika nawigacja jest kluczowa w odbiorze strony. Użytkownik musi mieć możliwość sprawnego znalezienia potrzebnych mu informacji oraz sprawdzenia, w którym miejscu serwisu obecnie się znajduje. Wyszukiwarka na stronie, która jest również niezmiernie ważna, nie zawsze spełnia swoją funkcję i nie gwarantuje, że użytkownik szybko znajdzie tego, czego szukał. Użytkownik często korzysta z wyszukiwarki dopiero wtedy, kiedy główna struktura linkowania wewnętrznego go zawiedzie. Poprawnie zaprojektowane menu łączy zarówno UX, jak i SEO. Odpowiednie nazewnictwo kategorii i teksty zakotwiczenia wpływają na proces pozycjonowania.

Linki wewnętrzne

Oprócz odpowiedniego opisu linków wewnętrznych, odnośniki spełniają jeszcze inne role, które są powiązane z UX. Gdy w treści dodajemy odnośniki do powiązanych wpisów czy produktów, zwiększamy czas pobytu użytkownika na stronie i równocześnie w przystępny sposób dajemy odbiorcy dostęp do treści, które mogą być dla niego interesujące. Linki w modułach z podobnymi lub uzupełniającymi produktami, mogą również przyczynić się do wzrostu przychodów poprzez zwiększenie wartości koszyka zakupowego.

Przyciski call-to-action

Call to action, czyli wezwaniem do działania, to przeważnie interaktywny element pod postacią linku graficznego lub tekstowego, mający na celu przeniesienie użytkownika do miejsca konkretnej akcji.
Z punktu widzenia SEO szczególnie istotne jest to, jakim tekstem zakotwiczenia dany link jest opisany. Dla UX ważne jest, czy użytkownik właściwie zareaguje na dany element i dokona konkretnego działania, przekładającego się na stan konwersji. Mikrotreści wbrew pozorom mają często duże znaczenie – odpowiednio zastosowane, potrafią przynieść wymierne rezultaty.

Treści

Teksty pisane pod pozycjonowanie nie zawsze są wysokiej jakości - wielokrotnie nie spełniają również oczekiwań użytkownika. Warto pamiętać, że ich rola nie powinna ograniczać się tylko do zamieszczenia odpowiedniej ilości słów kluczowych. Teksty powinny także zainteresować użytkownika i zachęcić do dłuższego pozostania na stronie.
Współczesny użytkownik bardziej skanuje tekst, niż dokładnie go czyta, stąd też istotne jest, żeby stosować elementy wzbogacające wizualnie treść. Są to m.in.:

  • nagłówki (zawierające słowa kluczowe i porządkujące treść),
  • listy i wypunktowania,
  • pogrubienia tekstu.

Testowanie

Testowanie nowych rozwiązań to naczelna zasada UX, którą warto stosować również w SEO. Obecnie optymalizujemy serwisy nie tylko dla robotów wyszukiwarek i pod algorytm, ale przede wszystkim dla użytkowników – zwykłych ludzi. Błędne i czasami szkodliwe może być opieranie się jedynie na własnych doświadczeniach. Dlatego, by zapewnić sobie szerszą perspektywę, warto testować różne rozwiązania oraz korzystać z testów A/B.

Ścisła współpraca UX i SEO to nie przyszłość, ale obecna rzeczywistość. Skuteczne pozycjonowanie przestaje istnieć bez właściwie wdrożonych elementów w zakresie User Experience. Z połączenia tych dwóch dziedzin możemy uzyskać wzrost konwersji oraz stronę dostosowaną do nowych norm i oczekiwań użytkowników.

Ta para idealna ma swoje odzwierciedlenie w cieszącej się coraz większą popularnością dziedzinie marketingu internetowego zwaną SXO. Biorąc pod uwagę podejście Google do odczuć i zachowań użytkownika, możliwe jest, że już teraz możemy obwieścić świetlaną przyszłość tej pary.