Z tego artykułu dowiesz się:

Uruchomiłeś pierwszy sklep internetowy. Zainwestowałeś duży budżet w utworzenie funkcjonalnego serwisu, zdobyłeś partnerów biznesowych, przeznaczyłeś również środki finansowe na pozycjonowanie i reklamę, np. w Google Ads, czekasz na swoich pierwszych upragnionych klientów? Czy zastanawiałeś się również nad koniecznością zbierania danych, takich jak np. liczba zawartych transakcji? Dzięki analizie w konfrontacji, np. ze źródłami pozyskania klienta, możesz optymalizować najważniejszą konwersję (transakcję) oraz konwersje pośrednie, osiągając w ten sposób więcej transakcji, a w konsekwencji wzrost przychodów ze sprzedaży.

Czym jest moduł e-commerce GA?

Prowadzenie sklepu internetowego jest trudne bez posiadania wiedzy o tym, jakie produkty są najczęściej kupowane, co cieszy się największym zainteresowaniem oraz ile wizyt prowadzi do konkretnej transakcji lub konwersji (jeśli nie wiesz czym jest konwersja, to zajrzyj do mojego poprzedniego artykułu: https://ks.pl/blog/co-to-jest-konwersja, w którym omawiam co może być konwersją). Zatem jakie działania możemy podjąć, aby uzyskać wymagane informacje oraz na ich podstawie odpowiednio optymalizować prowadzone kampanie?

Aby sprostać tym potrzebom, naprzeciw wyszedł moduł w Google Analytics, który jest zbiorem raportów, przedstawiającym m.in. następujące informacje:

  • liczbę transakcji (zakupów),
  • średnią wartość zamówienia,
  • współczynnik konwersji z zakupów,
  • czas do zakupu,
  • informacje o produktach (dodanie konkretnego produktu do koszyka, usunięcie produktu z koszyka),
  • oraz wiele innych przydatnych informacji.

Jakie serwisy powinny go wdrożyć?

Moduł monitorujący handel elektroniczny w Google Analytics powinni skonfigurować właściciele internetowych sklepów. Dzięki wdrożeniu odpowiednich kodów śledzących po stronie witryny, będzie można prowadzić dokładną analizę przychodów ze sprzedaży. Po wykonaniu analizy, można zauważyć pojawiające się pewne trendy zakupowe, a na ich podstawie optymalizować współczynnik konwersji. Dzięki śledzeniu transakcji, będziemy mieć informację o produktach, które się najlepiej sprzedają, więc dla takich produktów możemy zwiększyć budżet na reklamę.

Natomiast właściciele stron, którzy nie prowadzą działalności związanej z e-handlem, nie powinni się nawet zastanawiać nad tym modułem, ponieważ monitorowanie transakcji i innych działań związanych z handlem elektronicznym ma sens tylko dla sklepów internetowych.

Rodzaje raportów e-commerce w GA

W Google Analytics istnieją dwa typy raportów e-commerce: standardowy i ulepszony.

Standardowe raporty e-commerce w GA pozwalają nam na analizowanie podstawowych danych związanych z zakupami dokonywanymi przez użytkowników. W raporcie tym znajdują się informacje o produkcie i transakcji, średniej wartości zamówienia, współczynniku konwersji e-commerce, czasie do zakupu oraz inne mniej szczegółowe dane.

Ulepszone śledzenie e-commerce pozwala przyjrzeć się bardziej dogłębnie procesowi zakupu, umożliwiając rozbicie każdego etapu transakcji. Raport posiada również dane, takie jak dodawanie do koszyka, usunięcie z koszyka, płatność, wysyłka i wreszcie złożenie zamówienia. Ulepszony e-commerce zapewnia również wgląd w promocje, raporty ścieżek, dzięki czemu możesz zobaczyć, gdzie odwiedzający rezygnują oraz raporty dotyczące konkretnych produktów.

Jak włączyć śledzenie konwersji e-commerce w GA?

Jeśli posiadasz poprawnie wdrożonego Google Analyticsa na każdej podstronie serwisu, to śledzenie konwersji e-handlu włączysz przechodząc na swoje konto.

Gdy zalogujesz się już na konto Google Analytics, to w pierwszej kolejności należy przejść na zakładkę “Administracja”, a następnie na poziomie widoku danych w pozycję “Ustawienia e-commerce”, tak jak to zostało przedstawione poniżej.

jak włączyć e-commerce w Google Analytics?
Jak włączyć e-commerce w Google Analytics?

W zakładce “Ustawienia e-commerce” należy zaznaczyć “Włącz e-commerce”.

instalacja wtyczki e-commerce w Wordpressie
Instalacja wtyczki e-commerce w Wordpressie.

Po zaznaczeniu tej opcji, zostanie wyświetlona dodatkowa możliwość “Włącz raportowanie Ulepszonego e-commerce”, dzięki której będziemy mogli śledzić więcej szczegółów dotyczących samej transakcji. Jeśli jesteśmy w stanie skonfigurować ją po stronie witryny, to należy ją również zaznaczyć.

Ważne!!!

Samo zaznaczenie powyższych opcji nie umożliwi nam śledzenia raportów e-commerce w Google Analytics. Gdybyśmy zakończyli w tym momencie konfigurację ,w raportach nie pojawiałyby się żadne dane dotyczące transakcji oraz narzędzie poinformowałby nas po pewnym czasie, że widok jest skonfigurowany do śledzenia e-commerce, natomiast nie wpływają do niego żadne dane.

Aby moduł zaczął zbierać dane, trzeba również odpowiednio skonfigurować śledzenie po stronie witryny.

Jak wdrożyć śledzenie konwersji e-commerce po stronie witryny?

Aby zaczęły pojawiać się dane o transakcjach w raportach w Google Analytics, musimy przesyłać odpowiednie dane z witryny, np. po zakupie musimy przesłać dane o transakcji, takie jak: jej ID oraz kwotę (zmienne te są wymagane). Możemy również przesłać inne wartościowe zmienne, np. koszty wysyłki, produkty jakie były udziałem w danej transakcji oraz wiele innych.

Są trzy metody, dzięki którym można wdrożyć monitorowanie e-handlu po stronie witryny, zostały one omówione poniżej.

1. Implementacja za pomocą wtyczek - omówienie, wady i zalety

Najprostszym sposobem na wdrożenie e-commerce na poziomie strony są różnego rodzaju wtyczki, dzięki którym dane są przekazywane do Google Analytics. Wdrożenie tą metodą wiąże się jedynie z instalacją wtyczki oraz prostą jej konfiguracją. Poniżej przedstawię konfigurację na przykładzie Wordpressa z modułem Woocommerce oraz wtyczki “WooCommerce Google Analytics Integration”.

Pierwszą czynnością, jaką należy wykonać, jest instalacja wtyczki. W tym celu, w panelu administracyjnym Wordpressa wchodzimy w zakładkę wtyczki>dodaj nową, w polu wyszukiwarki wpisujemy interesującą nas wtyczkę, czyli: “WooCommerce Google Analytics Integration” i klikamy “Zainstaluj teraz”. Następnie, po instalacji należy aktywować wtyczkę.

Proces ten został przedstawiony poniżej.

instalacja wtyczki e-commerce w Wordpressie
Instalacja wtyczki e-commerce w Wordpressie.

Gdy wtyczka została poprawnie zainstalowana, należy w kolejnym kroku przejść w zakładkę WooCommerce>ustawienia>integracja, następnie należy podać identyfikator kodu śledzenia UA oraz zaznaczyć “Enable Universal Analytics”.

konfiguracja wtyczki
Konfiguracja wtyczki.

Gdy opcja “Enable Universal Analytics” zostanie zaznaczona, poniżej pojawią się następujące opcje, które są przedstawione na poniższym zrzucie. Należy je zaznaczyć i zapisać zmiany.

konfiguracja śledzenia e-commerce we wtyczce
Konfiguracja śledzenia e-commerce we wtyczce.

Po takiej konfiguracji, Google Analytics powinien już zacząć zbierać dane do modułu e-commerce.

Zalety implementacji za pomocą wtyczek

Jedną z najważniejszych zalet jest to, że dzięki wtyczce można szybko we własnym zakresie wdrożyć śledzenie.

Wady implementacji za pomocą wtyczek:

  • darmowe wtyczki najczęściej mają ograniczenia i ze względu na to, posiadamy wgląd tylko do części raportów,
  • brak możliwości edycji danych, które wtyczka wysyła do Google Analytics,
  • jeśli wtyczka ma słabą dokumentację, to nie do końca wiemy, jakie dane są przesyłane (np. czy kwota na jaką była dana transakcja zawiera w sobie również podatek i wysyłkę).

2. Implementacja za pomocą kodów - omówienie, wady i zalety

Drugą metodą jest wdrożenie przez programistę odpowiednich kodów śledzących w szablonie strony. Na przykład, jeśli chcemy przekazać do GA informację o transakcji, to programista musi umieścić odpowiedni kod, który wykona się kiedy transakcja zostanie naliczona. Najczęściej jest to strona z podziękowaniem za dokonany zakup. Poniżej został przedstawiony podstawowy kod, który przekazuje dane o transakcji.

przykładowy kod przekazujący dane o transakcji do GA
Przykładowy kod przekazujący dane o transakcji do GA.

Zalety implementacji za pomocą kodów

  • możemy przesyłać do modułu e-commerce tylko te informacje, które chcemy, np. jeśli chcemy śledzić dodanie produktów do koszyka, wyświetlenie produktu itd., programista wdraża kody w odpowiednie miejsca w szablonie i dzięki temu mamy te informacje, których potrzebujemy,
  • wiemy co dokładnie jest śledzone, np. czy kwota transakcji zawiera podatek, czy to jest kwota brutto czy netto.

Wady implementacji za pomocą kodów:

  • metoda ta jest bardzo czasochłonna,
  • wymagana jest pomoc programisty.

Implementacja przy użyciu GTM - omówienie, wady i zalety

Trzecią metodą, za pomocą której możemy przekazywać dane e-commerce, jest odczyt odpowiednich wartości ze źródła strony w GTM i przekazanie ich do GA. Przy pomocy GTM odczytujemy odpowiednie wartości ze strony, z wykorzystaniem języka javascript lub jQuery, a następnie tak odczytane dane można przekazać do GA. Nie ma ogólnej zasady jak odczytać dane ze strony, ponieważ to zależy od budowy konkretnej witryny, ale najczęściej dane odczytuje się za pomocą selektorów CSS, nazwy klas elementów czy id elementów.

Zalety implementacji za pomocą GTM:

  • nie trzeba nic zmieniać w szablonie strony,
  • można je wdrożyć bez pomocy programisty,
  • wiemy, co dokładnie jest śledzone, ponieważ wiemy, co wdrożyliśmy.

Wady implementacji za pomocą GTM:

  • metoda ta jest czasochłonna,
  • nie zawsze się da nią śledzić to co chcemy, np. chcemy przekazać kwotę, na jaką była transakcja, ale na stronie z podziękowaniem nie mamy podanej kwoty (wyświetlony jest tylko napis dziękujemy za zakup).

Najczęstsze błędy, które występują, jeśli moduł jest niepoprawnie wdrożony

Jednym z podstawowych błędów, jaki występuje przy złym wdrożeniu śledzenia e-commerce, jest duplikowanie się transakcji (kod wykonuje się kilkakrotnie, w wyniku czego dana transakcja jest naliczana wiele razy), np. kwota transakcji wynosi 100 zł, gdy kod wykona się 3 razy, GA naliczy kwotę tej transakcji 3x100, czyli 300 zł. Poniżej przykładowy zrzut raportu, w który przedstawia kilkukrotne duplikowanie się transakcji.

duplikaty transakcji
Duplikaty transakcji.

Drugim poważnym błędem we wdrożeniu śledzenia jest to, że kod wykonuje się w złym miejscu, np. kod który ma się wywołać w momencie dodania produktu do koszyka, wykonuje się w momencie, gdy wchodzimy na produkt.

Podsumowanie

Wdrożenie śledzenia e-commerce dla sklepów internetowych jest niezwykle ważne, ponieważ dzięki temu możemy optymalizować kampanie na poszczególne produkty oraz znacznie zwiększać konwersję. Istotnym jest również to, że źle wprowadzone śledzenie, może nam znacząco namieszać w statystykach i ze względu na to, możemy wyciągnąć nieprawidłowe wnioski.