W artykule znajdziesz informacje o tym:

Zacznijmy od tego, że pojawienie się błędów 404 jest bardzo trudne do uniknięcia, czasem wprost niemożliwe. Dotyczy to zwłaszcza bardziej rozbudowanych serwisów, o większej ilości podstron. Obecność błędu 404 nie oznacza z automatu, że strona internetowa jest niskiej jakości, źle zarządzana itp. Pojawienie się podstron z błędem 404 jest związane np. ze zmianami na stronie i w zakresie produktów lub usług z oferty widocznej na stronie internetowej, a więc rozwojem firmy. Co w takiej sytuacji można zrobić?

Google Search Console nam pomoże!

Przede wszystkim zalecamy korzystanie z narzędzia Google Search Console. To bezpłatne narzędzie powinno stać się dobrym przyjacielem każdej osoby, która zajmuje się administracją strony internetowej. Wśród informacji dostarczanych przez Google Search Console znajdują się także te raportujące o pojawieniu się błędu 404 oraz pozornego błędu 404 w kontekście analizowanej strony internetowej. W tym miejscu warto zauważyć, że nie każda strona będzie mieć raport o występowaniu błędu 404 i pozornego błędu 404 - po prostu może nie mieć tego problemu. Dla porządku wyjaśnijmy czym jest pozorny błąd 404 i co odróżnia go od “klasycznego” błędu 404.

Pomoc Google Search Console definiuje pozorny błąd 404 w następujący sposób:

Pozorny błąd 404 oznacza, że adres URL Twojej witryny kieruje użytkownika na stronę, która nie istnieje. Użytkownik widzi stosowny komunikat, a przeglądarka otrzymuje kod stanu 200 (powodzenie). W niektórych przypadkach zamiast strony z komunikatem może wyświetlić się strona z niewielką ilością treści lub z treścią nieprzydatną – np. pusta lub prawie pusta. (źródło: https://support.google.com/webmasters/answer/181708?hl=pl )

W przypadku podstron z pozornym błędem 404 Google zaleca 3 działania:

  • jeśli podstrona nie jest dostępna i jest zastąpiona inną podstroną, to powinna mieć jednoznaczną informację o tym, że nie istnieje (wykorzystanie kodu 404 - "nie znaleziono" lub 410 - "brak"),
  • jeśli strona została przeniesiona lub zastąpiona nową, to właściwym działaniem jest ustawienie trwałego przekierowania czyli 301,
  • jeśli strona według administratora nie powinna być oznaczona jako ta z pozornym błędem 404, to wtedy należy skorzystać z narzędzia do sprawdzania adresów URL, tak by przetestować renderowane treści i zwracany kod. Może okazać się, że część zasobów na danej podstronie nie można wczytać i to powoduje, że podstrona jest kojarzona z pozornym błędem 404. Wtedy rozwiązaniem będa poprawki w obrębie tej podstrony, dzięki którym jej zawartość będzie w pełni dostępna i nie będzie zwracać komunikatu o wystąpieniu błędu.

Wychwycenie podstron z błędem 404 i pozornym błędem 404 przy pomocy Google Search Console jest proste - wystarczy skorzystać z tego narzędzia. Informacje o nich można znaleźć w części STAN w Google Search Console, należy sprawdzić część “Wykluczono”.

Stan indeksu w Google Search Console
Wadliwe adresy można sprawdzić w zakładce Stan w narzędziu Google Search Console.

Sam komunikat o wystąpieniu błędu zawiera też informację ilu podstron dotyczy dany problem - por. screen poniżej.

Komunikat w GSC o błędzie pozornym 404 i nie znalezieniu strony (404)
Z raportu w GSC dowiemy się między innymi, jakie problemy zostały wykryte i ilu stron dotyczą.

Zalecamy regularne przeglądy zawartości Google Search Console pod kątem występowania błędu 404 i pozornego błędu 404. Należy pamiętać o tym, że posprzątanie tej sekcji nie działa “raz a dobrze”. Google będzie z biegiem czasu wykrywać nowe podstrony z tymi błędami (jeśli oczywiście serwis będzie je mieć) i wyświetlać w panelu Google Search Console komunikaty na ten temat. Gdy się pojawią informacje o podstronach z tymi błędami to należy:

  • w przypadku podstron z błędem 404 wykonać przekierowanie 301 na działającą podstronę o podobnej tematyce lub ofercie w obrębie naszego serwisu, na podstronę kategorii lub na stronę główną - w skrócie rzecz ujmując: przenieść osobę odwiedzajaca nasz serwis w takie miejsce, gdzie może dalej znaleźć coś interesującego z oferty naszej firmy;
  • w przypadku podstron z pozornym błędem 404 zastosować jedną z 3 opisanych powyżej strategii.

Można też wyrobić w sobie nawyk, by w przypadku zmian w ofercie, które oznaczają usunięcie produktu lub usługi z oferty, na bieżąco wykonywać przekierowanie 301, nie czekając na komunikat z Google Search Console dotyczący wykrycia błędu. Warto też podkreślić, że lepiej korzystać ze stałego przekierowania 301 niż tymczasowego 302.

Czy błąd 404 wpływa na pozycje?

Udzielenie odpowiedzi na to pytanie wymaga wzięcia pod uwagę tego z iloma podstronami z błędem 404 mamy do czynienia w przypadku konkretnego serwisu i jak ta liczba wypada na tle całościowej ilości podstron. Jeśli podstron z błędem 404 jest zdecydowana mniejszość nta tle całego serwisu, to nie ma większego powodu do niepokoju. Nawet strony o doskonałych pozycjach mają swoje błędy 404.

Google samo też ma gotową swoją planszę informująca o błędzie 404, więc można uznać, że fakt istnienia “czterysta czwórek” traktuje naturalnie (o ile przyjmiemy, że takie określenie pasuje do czegoś z przestrzeni Internetu).

Jeśli dany serwis ma stosunkowo dużo podstron z błędem 404, to wtedy może być gorzej oceniany przez roboty sieciowe Google.

Strona 404 - co i jak?

Jak już przedstawiliśmy, obecność błędu 404 i pozornego błędu 404 wiąże się ze zmianami w obrębie serwisu i jest czymś właściwie nie do uniknięcia. Nie należy się tym niepokoić. Trzeba zidentyfikować, które podstrony zwracają błąd 404, co dzięki narzędziu Google Search Console nie jest trudne. Google Search Console wskazuje konkretne adresy podstron; ich przejrzenie pozwala stwierdzić czy są to podstrony produktowe, robocze, wykorzystywane na etapie budowy serwisu podstrony itp. i odpowiednio zareagować.

Nawet systematyczne i skrupulatne wykonywanie przekierowań nie spowoduje, że podstrona informująca o błędzie 404 nie będzie potrzebna w obrębie naszego serwisu. Nawet jeśli liczba podstron z błędem 404 i pozornym błędem 404 wynosi 0 (słownie: zero), to przecież pozostają przypadki takie jak (przykładowo):

  • złe wpisanie adresu podstrony przez człowieka poszukującego naszego serwisu,
  • link z literówką przesłany znajomemu,
  • skorzystanie ze starego linku umieszczonego np. na forum internetowym lub wpisie blogera (a właściciel serwisu lub jego administrator nie wykonuje systematycznie przekierowań).

Skoro mamy tu do czynienia z próbą dotarcia na naszą stronę internetową przez zainteresowaną osobę, która może potencjalnie zaowocować konwersją, to szkoda byłoby nie ułatwić temu człowiekowi dotarcia do nas. Odpowiednio przygotowana i atrakcyjna podstrona 404 zwiększa szanse na zatrzymanie takiego potencjalnego klienta w obrębie swojego serwisu.

Dobra podstrona 404 powinna:

  • być atrakcyjna pod względem wizualnym; można sięgnąć tu po żart językowy, wizualny lub sytuacyjny (postawmy tu na coś komunikatywnego i niekontrowersyjnego),
  • pasować do reszty serwisu pod względem stylu komunikacji i oprawy wizualnej,
  • komunikować się w sposób miły i zachęcający, pokazujący, że właścicielom strony zależy na osobie, która tu dotarła, chcą jej pomóc znaleźć coś atrakcyjnego w swojej ofercie,
  • nawiązywać do tematyki serwisu, prezentowanej branży, być komunikatywna dla potencjalnego klienta,
  • zachęcać do pozostania w obrębie serwisu,
  • ułatwiać zapoznanie się z aktualną ofertą poprzez podsunięcie produktów o zbliżonych właściwościach, bestsellerów z oferty, promocji, nowości; można też umieścić tu wewnętrzną wyszukiwarkę serwisu,
  • odpowiadać wersji językowej serwisu (jeśli nasz serwis daje możliwość wyboru wersji językowej).

Support Google Search Console dostarcza podpowiedzi na temat tego jak przygotować niestandardową podstronę informująca o wystąpieniu błędu 404 i jakie przynosi to korzyści. Podpowiedzi na ten temat można znaleźć pod adresem https://support.google.com/webmasters/answer/93641?hl=pl

Z punktu widzenia SEO warte podkreślenia jest zalecenie o uniemożliwieniu indeksowania podstrony 404 przez roboty sieciowe Google.